Voor een goede Schoen
„HECTORs"
SOETAX'
KLOMP's Taxi-bedrijf
T a n da rf s
gaat groot en klein naar?,...
Schoenenmagazijn
Schoenenmagazijn HE C T 0R
JAGIEL'S- Dordrecht
14e JAARGANG No. 11 - VRIJDAG 15 MAART 1935
Christelijk Weekblad voor Soest, Soestdijk, Soestduinen en Soesterberg.
UJüJ
Uitgave DRUKKERIJ SMIT N.V., SOESTDIJK, Van Weedestraat 35, Telefoon 566.
TELEFOON 984
rijdsn uitsluitend met 6-cyllnderwagens,
5- en 7-persoons, voor TAXSPRIJZEN,
Een reis door Sowjet-Rualand.
Vereeniging voor Mond
en Gebitverzorging
DENTOFORM.
D. Schouten
Mededeellng
SMIT's Leesbibliotheek
Prijzen het laagst.
Kwaliteiten het hoogst.
VRAAGT en DRAAGT
Hector's schoenen, want
er zijn geen BETERE.
Soesterbergschestraat 30 op het plein.
Joh. v. Schalkwijk Jr.
3»
Kerkberichten.
D. F. VOIGT
Officieelc Kennisgeving.
ADVERTENTIEPRIJS:
van 1—5 regels f 0.75. Elke regel meer 15 cent. Advertenties tusschen de tekst dubbel tarief.
Bij contract belangrijke korting.
Advertentie's in dit blad worden eveneens in de drie andere bladen opgenomen.
UITGAVE van:
„DE SOESTER COURANT". Algemeen Weekblad, „SOESTER NIEUWSBLAD". Algemeen
Christelijk Weekblad. „DE SOESTER POST". R. K. Weekblad en SOESTER WEEKBLACXj
ABONNEMENTSPRIJS 65 ct. per 3 maanden, voor Soester Weekblad 10 ct. per maand.
Koninginnelaan 4 bij Nieuwerboek
Geen rit zoo groot geen rit zoo klein,
wij zullen terstond bij U zijn I "HSI
KLOMP's Rijwielhandel AgentFongers, Raleigh en Magneet rijwielen
IV
De eigenlijke Hermitage is voornamelijk
schilderijen-museum, waar behalve de
Spaansche en Italiaansche, ook de Hol-
landsche school zeer goed en uitgebreid
is vertegenwoordigd, waarschijnlijk een ge
volg van het verblijf van Peter de Groote
in Holland. Wij zagen o.a. werken van Jan
Steen, Frans Hals, Van Dijck, Seghers,
Bol, Potter e. a., terwijl er een groote
zaal alleen voor stukken van Rembrandt
is ingericht.
Het museum geeft d-n indruk van een
overweldigenden rijkdom, niet allen door
de kostbare schilderstukken en de lazuur,
blauwe en zacht-groene vazen van Oeral-
gesteenten, maar ook door het gebouw.
De Peter, en paulsvesting, waarvan
de grauwe hooge muren oprijzen uit de
Kewa, omvat een geheel eiland, dat met
een smalle tong naar den vasten wal
reikt. Als vesting heeft ze nooit prac-
tisch nut gedaan, als gevangenis des te
beter Het eenige treffende schot, dat werd
gelost, was aan het begin der revolutie
e n. gerLcbt-z>f> het_ W-iw^sr-ckaiiis,. als de
monstratie, dat'het Czarisme had afge
daan. Als gevangenis werd zij uitsluitend
gebruikt voor staats-politieke gevangenen.
Natuurlijk werden ons cellen getoond,
waarin kameraad zus of zoo gezeten had.
In een reeks cellen gaven wassen pop
pen weer hoe de gevangenen bij hun leven
hadden gestaan, of gezeten, of uit het
raampje hadden gekeken. Het geheel
deed een groote naïviteit vermoedden bij
het volk, dat door een dergeijke vertoo-
ciing reeds gepakt kon worden.
In een andere vleugel van het gebouw
hadden zich vervuilde arbeiders gevestigd,
terwijl op een pleintje een man een
rede hield voor een groep Russische be
zoekers over het verderfelijke van poli
tieke gevangenissen.
Of hij het groote voordeel van executies
en gedwongen arbeid in de gevangenkam
pen bij Archangelsk ook naar voren bracht,
vertaalde onze goede leidster niet. Bin
nen de vestingmuren verrijst de Peter
en Pauls-Cathedraal, waarvan het gouden
koepeldak vèr buiten Leningrad zichtbaar
is. Het moet vroeger een schitterende
kerk geweest zijn. Nu alles er uit gehaald
is, wat waarde had, (tientallen gouden
kransen en juweelen, die de troon sier
den, zijn verkocht in 1920 om den hon
gersnood in het Wolgagebied te lenigen)
is zij nog zeker de moeite van een be
zoek waard om het brok geschiedenis,
dat ze vertegenwoordigd. Daar liggen in
eenvoudige grijsmarmeren kisten de Cza-
ren vanaf Peter de Groote. De opschrif
ten zijn natuurlijk in het Russisch, maar
namen als Nicolaas I, Alexander I, Peter
III en Catharina II zijn wel te ontcijferen.
De avond van dezen dag werd door
gebracht in een bioscoop. Er draaide al-
leen een legerreuvue, die ruim tv.ee
uur duurde, een opname van de 1 Mei-
be:oog.ng op het roode plein in Moskou.
Ze bestond uit een eentonig def.lé van
troepen mannelijke en vrouwelijke solda
ten, kanonnen en mitrailleurs enz. voor
de officieele tribune, en interessant was
het reageeren van het volk in de bios
coop op de goedkoope trucjes, in dezen
film toegepast.
Na het voorbijgaan van eenige tanks
verscheen bijv. de beeltenis van den Duit-
schen gezant op het doek, die juist een
verbaasd gezicht trok. Da toelichting luid
de vrij vertaald: „Hij knijpt h'm". Wat
een groote hilariteit onder het publiek
veroorzaakte. Op soortgelijke wijze werd
de Italiaansche Regeeringsvcrtegenwoordi-
ger belachelijk gemaakt bij 'een demon
stratie door een luchteskader. Als kame
raad Stalin verscheen, ging er een on
derdrukt gejuich op en ook als de of-
ficieele tribune als geheel was opgeno
men, waarbij mannen als Worosjilof, Sta
lin, Mototov en Maxim Gorki duidelijk
waren te herkennen, ging er een tevre
den gezoem door de zaal. De geheele
revue gaf, dunkt me, wei den indruk aan
het volk, dat het leger enorm groot en
sterk was. Bij alle mogelijke gelegenheden
wordt er dan ook gehamerd om het
leger uit te breiden, omdat van alle kan
ten de kapitalistische landen op het punt
staan de vrije rechtvaardige en eenig goede
Sowjetstaat binnen te vallen.
Deze revue, het reageeren van het pu
bliek erop en het feit, dat in de zaal
verschillende moeders zaten met kinderen
van drie en vier jaar op de schoot, die
natuurlijk zoo nu en dan schreeuwden,
maakten het geheel tot een zeer bijzon
dere vertooning.
Als voorbeeld, hoe de interesse van de
bevolking wordt opgewekt en aangewak
kerd op het punt van militaire zaken, dient
nog het volgende vermeld te worden.
De voorstelling in de bioscopen begint op
een bepaalden tijd; is de film eenmaal
begonnen, dan komt geen mensch meer
binnen. De bioscopen zijn meestal geheel
vol. Wil men dus een plaats hebben, dan
moet men er vroeg bij zijn en soms zeer
lang wachten voor de voorstelling begint.
Daarvoor is een groote hal aangebracht,
w«ar oFYTnenscheii staande wachtend in
alle hoeken zijn luidsprekers aangebracht,
die persberichten enopwekkingen om
dienst te nemen in het leger, rondgalmen.
Tusschen de cassa's en ook middenin
de haL staan tafels opgesteld met onder
glazen klokken doorsneden en modellen
van torpedo's, tanks, onderzeeërs en ka
nonnen. Langs de wanden hangen in lijs
ten schema's van geweren en mitrailleurs.
Door de hal hangen reepen linnen ge
spannen, waarop met roode letters staat
bijv. „Mannen van het nieuwe Rusland,
22 jaar is de leeftijd om dienst te ne
men In het roode leger en daardoor uw
staat te beschermen."
(Redactie.) Het Bolsjewisme, de vijand
van elke geordende staat, de vijand van
heel de beschaving en in het bijzonder
de vijand van elke Religie, welke vijand
schap zich toepast tegen het Christendom,
voelt zich niet veilig alvorens het tot de
tanden gewapend is.
Het Bolsjewisme zal onder Gods toe
lating alle grenzen vernielen.
houdt spreekuren ten huize van den heer
Nacttegaalweg 10 Soestdijk
(bij de Beetzlaan)
VRIJDAGS van 9—12 uur.
Gratis inlichtingen van 92.
Heele gebitten, pijnloos trekken inbegrepen.
f30. met garantie
Pijnloos trekken f 1
AdresAMSTERDAM. Amstelkade No. 64
ZOOLANG IK IN DE WERELD BEN,
ZOO BEN IK HET LICHT DER WE
RELD. Joh. 9 5.
Er zijn in de wereld vele blinden. Er
zijn blinde", die het gezicht hunner oogen
missen en er zijn geestelijk blinden, maar
de ergste blinden zijn zij, die meenen,
dat zij zien, en toch blind zijn, want bij
dezulken is er geen roep en geen ver
langen naar licht.
In Johannes 9 beschrijft de apostel hoe
Jezus een mensch voorbijging, die blind
was van zijn geboorte af aan. Deze-mensch
had nimmer het licht aanschouwd. Het was
zijn gansche leven door zwarte duisternis
voor zijne oogen geweest; en als dan de
discipelen aan hu" Meester gaan vragen,
wie of er gezondigd heeft, hij of zijn
ouders, dat hij blind geboren is (zij zoe
ken de oorzaak hier beneden), dan wijst
Jezus heel deze vraag af met dit god
delijk antwoord: noch hij noch zijne ou
ders, maar achter dit blind geboren wor
den lag het oneindig yeel hoogere Raads-
plan Gods. Maar dit is geschied, opdat
de werken Gods in hem zouden geopen
baard worden.
De discipelen denken aan zonden, maar
Jezus denkt aan de groote liefde Gods,
die zijn Zóón heeft gezonden om licht te
brengen, waar de du sternis heerscht
Zoo komt Gods heerlijkheid uit in de
werken van den Zo :>n, opdat de men-
schen God zouden verheerlijken. Jezus
neemt een eenvoudig middel. Hij spuwt
op de aarde en maak" slijk uit dat Speek
sel en streek het slijk op de oogen des
blinden en zcide tot hem: Ga heen, wasch
u in het badwater Siloam. Hij dan ging
heen en wiesch zich en kwam ziende.
Hoe eenvoudig was het middel, maar Hij,
de Koning des lichts, gaf het middel, en
de Vader legde er Zijn zegen in. Hij is
gekomen om te werken de werken des
genen, die Hem gezonden heeft, zoolang
het dag is; de nacht komt wanneer nie
mand werken kan. Wat een wereld van
gedachten ligt er in dit eene zinnetje.
Jezus werkt de werken zijns Vaders. Hij
moet zijn in de dingen zijns Vaders. Hij
werkt tot nu toe, en al die werken zijn
werken des lichts. Maar er zal een tijd
komen, dat de deur der genade zal wor
den toegesloten en dan kan niemand meer
inkomen. Gelijk eenmaal God zelf de deur
van de ark van Noach toesloot en toen
kwam de zondvloeden verdierf ze allen.
Zoo komt ook eenmaal de tijd, de ure,
dat de deur der genade wordt gesloten
door God zelf, en dan komen de oordee-
len Gods en wie za'dan staande blijven?
Hij doet nu d_è oiindgeborene weer
zien, opdat hij^ ge^en zjjnde, zijn. God
zou ^aan verheerlijken. Maai* er zijn ook
geestelijk blinden. Zij zijn van deze aarde.
Geboren uit de aarde, geboren uit den wil
des mans, geboren uit een vrouw, na
tuurlijke menschen, welke ook weer tot
de aarde terugkeeren. Van stof gemaakt
keeren zij ook weer tot stof weder. Maar
ziet, zij komen in aanraking met den
Levensvorst en tegelijkertijd opent God
hun hart om Zijn Woord te ontvangen
en hun oog om Hem te kunnen zien.
Dan wordt er licht ontstoken in de diepe
zwarte disternis hunner ziel en zij gaan
leven tot Gods eer.
Zij hebben dan het geestelijk licht ont
vangen en worden nu zelf lichtdrager ïn
een duistere wereld en zij prediken van
eeuwig licht, en dat hen bestraalt van bin-
het licht, dat in hen ontstoken is, een
nen en van buiten.
Een licht, zoo groot, zoo schoon,
Gedaald van 's hemels troon,
Straalt volk bij volk in d' oogen;
Terwijl 't het blind gezicht
Van 't Heidendom verlicht.
En Isrel zal verhoogen.
Jezus is het licht der wereld, en een
iegelijk, die met Hemin het geloof in
aanraking komt, wordt genezen van zijne
bindheid en wordt ziende.
Maar helaas er zijn ook verblinden, die
meenen dat zij zien. Zij hebben Jezus niet
noodig, maar hebben eigen kunstlicht ont
stoken, en die verdwaasden weten niet,
dat het dwaallicht is, en op een dwaal
spoor brengt. Hoort de Farizeeën vragen
Flem heel verwonderd: Zijn wij dan ook
blind
En dan antwoordt Jezus: Indien gij
blind waart, zoo zoudt gij geene zonde
hebben, maar nu zegt gij: Wij zien; zoo
blijft dan uwe zonde.
En gij lezer, lezeres, zïjt gij van nature
jammerlijk en naakt en arm en blind?
Vlucht dan tot Jezus en Hij maakt u
ziende; zoo ziende, dat ge de hemelen
geopend ziet om ook u te ontvangen.
Daar is uit 's werelds duist're wolken
Een licht der lichten opgegaan.
Komt tot zijn schijnsel alle volken!
En gij mijn ziele bidt het aan.
Het komt de schaduwen beschijnen,
De zwarte schaduw van den dood;
De nacht der zonde zal verdwijnen,
Genade spreidt haar morgenrood.
H. A. S.
Torenstraat 3 - Tel. 761
Weder aangevuld: Wild-West-, Detective-
en andere Romans, w.o. ook Jongens- en
Meisjesboeken.
Morgen Zaterdag iedere 10e kooper ter
kennismaking een paar PANTOFFELS naar
keuze CADEAU,
Vertegenwoordiging van
Electrolux en Volta
STOFZUIGERS
Steenhofstr. 55 - Tel, 906
Reparatie-inrichting aan alle merken
Snel
Veilig
Comfortabel
Telefoon 677
Zondag 17 Maart.
SOEST.
NED. HERV. KERK-
Oudekerk.
Zaterdagavond geen Avondgebed.
Voorm. 10 uur Ds. J. I. van Schaick-
Nam. 6 uur geen dienst-
Emmakerk.
Voorm. 10 uur Ds. Hospers van Zeist.
Nam. 6 uur Ds. J- I. van Schaick.
Hees-
Nam. 6 uur Ds. E- Groeneveld.
HERV. (OEREF.) EVANCS-
Christelijke UL.O.-school, Spoorstraat.
Voorm- 10 uur en nam. 6 uur Ds. J.
H. v. d. Wal van Wagefiingen.
GEREFORMEERDE KERK.
Julianakerk.
Voorm. 10 uur Ds. S- Wouters.
Nam 5-30 uur Ds. B- Alkema-
Wilhelminakerk.
Voorm. 10 uur Ds. B. Alkema.
Nam. 5.30 uur Ds. S. Wouters
CHR- GEREFORMEERDE KERK.
Julianastraat-
Voorm. 10 uur en nam- 6 uur Gods
dienstoefening.
Donderdag 21 Maart, nam. 7 uur, Ds.
J. A. Riekel van Delft. Bidstond voor het
gewas.
VER- VAN VR1JZ. GODSDIENSTIGEN
Geb. „Religie en Kunst", RembrandBaan.
Voorm. 10.30 uur Ds. J. L- Faber van
Zutphen.
SOESTERBERG
NED. HERV. KERK
Nam. 2—3 uur ZondagsschooL
Nam. 6 uur de Heer H. v. d. Heuvel
van Utrecht
HUIS TER HEIDE
NED HERV. KERK.
Voorm. 10 uur Ds. D. van Krevelen
van Bosch en Duin.
Nam. 6 uur Ds. Pannebakker van
Amersfoort.
't Vertrouwdste adres
voor het maken van Uw BRIL
ook volgens recept van H. H
Oogartsen is bij
Gediplomeerd Opticien - Drogist
Burgem. Groihestraat 30 - Te). 363
De Burgemeester van Soest,
brengt ter kennis van belanghebben
den, dat ingevolge besluit van den Mi
nister van Economische Zaken van I'
Maart 1935, no. 2031, is bepaald, dat ia
het ge heele Rijk:
a. het zoeken, rapen en buiten open
bare wegen en voetpaden vervoeren vaa
waterhoentjes is toegestaan vanaf heden
sters, grutto's, ture'uurs, meerkoeten en
waterhoen jes is toegestaan vanaf he^ea
tot en met 28 April 1935;
b. het ten verkoop in voorraad heb
ben, te koop aanb eden, verkoopen, afle
veren en langs openbare wegen en voet
paden vervoeren van eieren van het on
der a genoemde waterwild is toegestaan
vanaf heden tot en met 30 April 1935;
c. het zoeken, rapen, ten verkoop in
voorraad hebben, te koop aanbieden, ver
koopen, af everen of vervoeren van •c'eren
van zwanen, ganzen, eenden (alle soor
ten), duikers, watersnippen en goudple
vieren is niet togestaan.
BEKENDMAKING.
Burgemeester en Wethouders van Soest
brengen ter openbare kennis, dat het
volgens het Koninklijk Besluit van 25
October 1933, Stbl. 547, ter uitvoering vaa
artikel 3 der Boschwet 1922 verbondeo
is tusschen 1 April en 1 October iepen
hout te laten liggen, opgestapeld te hou
den of te vervoeren.
Van dit verbod kan door den Minis
ter van Economische Zaken geheel of ge
deeltelijk en al dan niet voorwaardelijk
ontheffing worden verleend.
Het verbod is niet toepasselijk op:
a. geheel ontschorst hout;
b. hout met een doorsnee kleiner daa
7 centimeter of afkomstig van stammen
of takken met een doorsnee, kleiner daa
7 centimeter;
c hout, dat onder water ligt;
d. hout, waarvan de schors in haac
geheel met timmermanscarbolineum is be
streken of op andere wijze door voor
noemden Minister te bepalen wijze is be
handeld