ïn het land der
koningin van Saba.
Abessynië, zooals het was
en zooals het is geworden.
kele spoorweg, 800 kilometer
lang, loopt dwars door dit
enorme land; deze loopt van
Addis Abeba, de hoofdstad,
naar de Fransche haven
Dzjiboeti, aan den Golf
van Aden.
Het kerkelijk leven in Abessynië. De staatsreligie van Abessynië is het Koptische Christendom, waarvan het kerkelijk opper
hoofd de Patriarch van Alezandrië is (boven midden), terwijl de Aboena (beneden midden) het kerkelijk hoofd van Abes-
v nië zèif Ja, dat door den Patriarch van Alexandrië benoemd wordt. Links een typisch achthoekig Abessynisch kerkgebouw
te Addis Abeba, rechts een priester gedurende de processie.
Een harpspeler als straatmuzikant!
Grensincidenten, wier verdere ont-
wi keling en gevolgen vooreerst
nog niet te overzien zyn, hebben
de oogen van heel de wereld op
dat geheimzinige, vreemde keizerrijk ge
vestigd, in het Noord-Oosten van het
Zwarte "Werelddeel. Het draagt de naam
Abessynië weliswaar reeds geruim en
tijd, doch veel van het land weet men
niet! Daarbij is het land echter in meer dan
één opzicht zeer interessanti Reeds daar
om, omdat het 't laatste zelfstandige in-
boorlingenrijk onder een inheemschen heer-
scher is van heel Afrika. En van nog veel
meer beteekenis is het, dat dit inboorlingen-
rijk reeds tweeduizend jaren (volgens de
Abessynische overlevering reeds veel lan
ger) zijn zelfstandigheid wist te handha
ven! Want ook in Afrika hebben volksvar-
huizingen plaats gehad: inboorlingenrijken
werden gesticht en gingen weer ten onder,
sommigen tengevolge van de overwinnin
gen van nabuurstammen, andaren door bin
nenlands ch verval. Slechts Abessynië wist
zich in den loop der eeuwen te handhaven
en zelfs de Islamietische wereldveroveraars
golf, die over heel Noord-Afrika vloeide,
brak tegen de Abessynische grenzen en
stroomde weer weg!
Abessynië is ongeveer 27 maal zoo groot
aan oppervlakte als Nederland. De 40ste
lengtegraad, Oostelijk van Greenwich en
de 1-Ode graad Noorderbreedte snijden el
kaar bijna in het hart van het land, dat
in het Oosten en het Zuid-Oosten woestijn
achtig is en bedekt met steppen, terwijl in
het Noorden en het Noord-Oosten bergen
verrijzen, die voor de Alpen niet onder
doen, doch deze in hoogte dikwijls verre
overtreffen, met eeuwige sneeuw en ijs be
dekt zijn en de bronnen vormen van tal
van rivieren, waaronder de Blauwe NijL
Tengevolge daarvan heeft het land een
buitengewone economische beteekenis! Juist
de slibstoffen van den Nijl, die den Soedan
en Egypte zoo vruchtbaar maken, brengt
deze Blauwe Nijl uit het Abessynische
hoogland mee, en doet het bezinken in het
Tana-Meer, waarin tal van rivieren mon
den. Met de j aarlij ksche hoogwaterstand
wordt het dan verder gevoerd door de ri
vieren.
In Abessynië, dat ongeveer 10 millioen
inwoners telt, (c.a. 29 p. vierkante mijl)
woont een bevolking, die voor niet heele-
maal twee vijfden uit christelijke Abessy-
niërs bestaat Dit is het eigenlijke heer-
schersvolk, De Mohammedaansche Galla
schat men op twee vijfden ruim en de
rest wordt gevormd door stammen van
gemengd ras. De eigenlijke Abessyniërs
waren feitelijk wel de Hamieten, doch deze
Vrfygelaten slaven leeren een handwerk.
Wat eeuwenlange burger
oorlogen vernietigd hebben,
kon de ijver en die energie
van Menelik II maar niet
zoo dadelijk weer opbouwen.
Menelik stierf in 1910. In
zijn testament had hij zijn
kleinzoon Lidji Jasoe tot op
volger aangewezen; doch deze
werd gedurende den wereld
oorlog door den Ras Tafari, een der stam
vorsten, van den troon verdrongen! Ras
Tafari benoemde een dochter van Mene
lik, Zaditoe, tot regentes en liet zich na
haar dood onder den naam Haile Selassie
tot Negus Negesti kronen: keizer van Abes
synië!
Haile Selassie is, zooals zijn voorgan
gers op den keizerstroon, Christen; nooit
is een der Mohammedaansche Gallavorsten
erin geslaagd langeren tijd achtereen de
troon te bezetten; steeds keerden gewa
pende twisten tusschen de Mohammedaan
sche Galla's en de Christen-Abessyniërs de
kansen ten gunste van de laatsten! Zoo
hebben die Christelijke heerschers het land
bestuurd.
Abessynië is reeds sinds langen tijd een
Christelijk rijk. In het jaar 326 werden
De Negus Negesti en zijn gemalin.
heemsche kerk meer zelfstandig te maken
en keizer Haile Selassie heeft weten dooar
te zetten, dat de Egyptische Aboena ten
minste voorloopig reeds enkele hoogt
Abessynische geestelijken toegevoegd krijg!
als een soort kerkcollege.
De Koptische kerk van Abessynië ver
schilt in riten en geloofsleer van de Kerk
van Rome en van Byzantium; maar óók
van die van Alexandrië! Ook hier is de
oude Joodsche invloed nog sterk geldend.
In vele namen b.v, komt men die invloed
nog tegen. Jasoe beteekent b.v. Jezus en
Zaditoe Judith. Zoo kent men in Abessynil
niet alleen een doop, maar ook een besnij
denis en er is een heilige schrijn, die sterk
doet denken aan de Ark des Verbonds,
Een Abessynische overlevering zegt zelfs,
dat deze schrijn de échte Arke des Ver
bonds is, die bij de verwoesting van den
tempel van Jeruzalem gered is; de Romei
nen zouden slechts een imitaite verbrand
hebben! Er bestaat ook een uitgebreide
klooster-organisatie. Doch de monniken,
zoowel als de lagere geestelijken, zijn theo
logisch niet al te best geschoold! Zij zijn
nog vol van bijgeloovige Oostersche ideeën
en Menelik n was het ook, die trachtte de
geestelijke stand te verheffen. Tóch heeft
de kerk van Abessynië een grootsch verle
den! Er bestaat een Bijbelvertaling, die in
de oude Ethiopische taal geschreven is, uit
het begin van de zesde eeuw! Deze oude
Het parlementsgebouw te Addis Abeba.
Hamietische Abessyniërs zijn reeds spoe
dig met het Semietische ras geassimileerd,
want in voor-christelijke tijden was Abes
synië een Semietische cultuur- en missie
provincie.
Historisch hooren we de naam Abessynië
het eerst noemen in de eerste eeuw na
Christus. De Abessynische heerschers
zwaaiden toen eveneens den scepter over
Zuid-Arabië, tot ver in den Soedan, nadat
reeds een Ethiopisch Rijk, dat feitelijk vol
maakt gelijk was aan het huidige Abessy
nië, in vorige eeuwen over Egypte had ge-
heerscht. Vandaar, dat de Abessynische cul
tuur veel overeenkomst vertoont met de
Egyptische. De Abessyniërs kennen hun
geschiedenis uit een door monniken ge
schreven roman, de „Kebra Nagast", die
het ontstaan van het Abessynische keizer
rijk in het midden van de tiende eeuw
voor Christus verplaatst, in den tijd, waar
in over Judea koning Salomo nog regeer
de. De koningin van Saba, waarvan in het
Oude Testament sprake is, kwam volgens
de Abessynische overlevering van Abessy
nië naar Jeruzalem en de zoon van haar en
koning Salomo is volgens de geschiedbron
van Abessynië, genoemde roman „Kebra
Nagast", de eerste keizer van Abessynië
geweest, die, zich Menelik noemde, de
naam, die in het laatste deel van de vorige
eeuw de Ras, dJ. de stamvorst van Sjoa,
weer aannam, toen hij in vorstendom
metjes uitgevallen land weer vereenigde
en zichzelf tot Negus Negesti (Koning der
Koningen) en aüeenheerscher over het
land maakte.
Menelik H was een krachtige heerscher,
die zich alle moeite getroostte om het door
burgeroorlogen, Europeesehe intriques en
tenslotte ook door het voorwaarts dringen
van den Mahdi gepijnigde en verscheurde
land weer te concentreeren, economisch op
een hooger peil te brengen en het contact
met de omringende wereld te zoeken en
te vinden. Abessynië is een rifk land! Er
groeit een overvloed van koren, gerst, .ka
toen, suikerriet, dadels, koffie, zuidvruch
ten, terwijl do wijnoogst niet onbeteeke
nend is. De rubberboom groeit er en in de
bosschen rijn tal van nuttige houtsoorten.
De grond bevat fjzer, goud, kolen, zilver,
koper, zwavel. Maar deze natuurlijke
schatten zijn nog lang niet in exploita
tie; het Abessynische volk is een herdere
volk. Handwerk kom* er weinig voor en
industrie feitefijk heelemaal niet Een en
door een schipbreuk de beide Broeders
Frumentius en Adesius op de kust van
Abessynië geworpen en als slaaf verkocht
aan het hof van den heerscher; deze beide
broers, Grieken, waren Christenen. ZAj
kwamen daar weldra hoog in aanzien by
den vorst en zijn gevolg, bekeerden den
keizer en het grootste deel van het Abes
synische volk! Frumentius werd later door
den Patriarch van Alexandrië tot bisschop
gewijd en toen Alexandrië zich in den
strijd om het al of niet mensch-zijn van
Christus zich de monopolistische leer toe
wendde, cLw.z. de leer, dat Christus slechts
één persoon: de Goddelijke, zou zijn, ging
Abessynië of Ethiopië, zooals het vol
gens oude overleveringen in de kerktaal
genoemd werd mee! Deze, van Rome
afgescheiden, Alexandrijnsche kerk heet:
de Koptische kerk. Het hoofd ervan is de
Patriarch van Alexandrië, die tevens het
hoofd van de Abessynische kerk benoemt
en wydt. „Aboena", d.L „Onze Vader",
noemt men dit geestelijk opperhoofd. Deze
Aboena was tot nog toe steeds een Egyp
tenaar; doch sinds korten tijd is er in
Abessynië een actie gaande om de in-
JKaartk van de flrrinz van Abessynië
Voorname Abessyniërs in landskleeding
taal, het Amharisch, heeft het volk In
middels vergeten; het is ook een Semie
tische taal. Zooals onderzoekers beweren,
moeten zich in de kloosters nog tal van
oude handschriften bevinden, wier inhoud
misschien een nieuw licht op den vroegtijd
van het Christendom zou kunnen werpen.
Behalve deze Abessynische staatskerk be
staat er ook nog een Koptische kerk, die
minder aanhangers telt, en die met Rome
geünieerd is, d.w.z. die, Geloofsleer van de
Roomsch-Katholieke Kerk heeft overgeno
men, doch de Koptische liturgie heeft be
houden.
We zien dus in Abessynië een land, waar
in Afrika met Europa, verleden met heden
en werkelijkheid met onwerkelijkheid
is vermengd.