iets over de lamora igisch station in dood. .-.-..s, né Een eigenaardige weddenschap» VOORZORGEN... ?Méi' $$ÊBM _V - '^V t *-; '"cSh-sj <ïv fl 3^ OBSERVATIE-STATIONS WEKKEN., x. Een tragedie in ijs en koude.. door F. R. M. Dagelijks doorklieven draadloze tele grammen de atmosfeer en brengen berich ten over het werk en de waarnemingen 'der meteorologische stations over de ge hele wereld. 300 Observatiestations op het Noordelijk halfrond voorzien de schepen en de vliegmachines van berichten over de luchtdruk, windrichting, temperatuurs- gesteldheid en wolkvorming. Vier maal daags worden cijfertelegrammen gezon den naar de hoofdstations Annapolis in de Verenigde Staten, „Hamburgs Seewarte", in Duitsland. Waarschuwingen voor storm, onweer en hagelbuien zenden de electrische zenders van Spitsbergen, van Nova Semla, van de Rocky Mountains van de Kausasus de. wijde wereld in. Geheel alleen staat het meteorolog'ich station op de kale bergtop. Slechts één persoon is er werkzaam. De electrische ka bel is 't enige, wat hem met de bewoonde wereld verbindt Alleen in zijn ijzig huis zit de meteoroloog John Sullivan met f koortsig hoofd boven de tabellen en cur ven. Sedert drie dagen is het hem niet meer mogelijk om naar de hut daar boven te klimmen, en de instrumenten af te le zen. Buiten woedt de storm met onvermin derde heftigheid. Hij kan aan het knarsen van de luiken wel zowat raden dat het Oostenwind is van het Oosten over de kale, besneeuwde prairies naar de Rocky Mountains. Hij vult zijn weerkaart in, maar hij moet veel open laten. De tempe ratuur, de luchtdruk, de vochtigheid en de trillingen van de aardbevingaanwijzer worden ingevuld. Meer kan hij niet waar nemen door de muur van ijs en sneeuw, die de woedende storm om het huis op waait. De geisoleerde ruimte van de aard bevingaanwijzer, het apparaat dat zo bui tengewoon gevoelig is en dat, ver van de geluiden en schokken der wereld, slechts let op de bewegingen van de aardkorst, de ze ruimte wordt dagelijks opgezocht. Van daag heeft Sullivan uit de curven kunnen opmaken dat een aardbeving of een berg- verschuiving te verwechten is. Hij is be zorgd, want bij het ai :enden van het eer ste. bericht 's morgens heeft hij gemerkt de verbinding met liet dal weigerde. Een lawine, of het naar beneden stor- .en van rotsmassa's zou de kabel wel ver nield hebben. Om kwart voor acht, kwart voor tien, kwart voor twee en kwart voor zeven zond hij zijn berichten naar bene den. DE GLAS-HARMONICA DE STAMVADER. door Rea Cooper. Nu staat hij van de met papieren bedek te tafel op. Hij valt. Hij strompelt naar zijn bed. Als hij bij zijn bed beland is, wéét hij al niets meer van storm en van eenzaam heid, van dreigende kou en van de ver nielde kabel. Hij ziet zich aan een zon nig strand liggen; de zee bruist, de wol ken drijven langzaam naar de horizon; het weer is zacht, de zon schijnt... Hij hoeft niet meer te meten en te registreren, niets in te vullen en geen waarnemingen meer af te zendon. Er komen heldere ogen blikkeu, waarop hij naar de barometer kijkt en aan de kleine hut daar boven denkt, waar de instrumenten werken, te vergeefs werken. De kou trekt door het huis, als stond het er niet, en met een laatste krachtsinspanning schrijven Sulli- van's verstijfde handen de laatste aflezin gen neer... Toen weken later een expeditie er in slaagde om het meteorologisch station te bereiken, vonden zij in de ijskoude ruimte Sullivan stijf en koud, gebogen over zijn kaarten. Naar zijn onregelmatig geschre ven meldingen te oordeelen, had hij ruim acht dagen tegen kou en koorts gevochten, tot dezen hem overmanden In deze jonge kereT, die je hier op dit plaatje ziet, herkennen' jullie zeker wel een Tiroler, is het niet zo?. En anders weet je nu, dat het een Tiroler is. Ook alweer geleerd.' Nu ja, maar daar wil»- de ik het eigenlijk niet over hebben. Ik had bij dit stukje net zo goed een foto van een Rus kunnen nemen. Of een van een Volendammer. Of van een Fransman. Maar... onder één voorwaarde. Namelijk; ze moesten allemaal een harmo nica bespelen. Want dit keer wil ik je iets vertellen van de harmonica. O, een kort stukje maar boor! Ik weet uit mijn eigen jeugd nog, hoe vervelend ik het vond wanneer de verhalen en stukjes voor de jeugd zo vreselijk lang waren, want dan waren zij meteen ook zo vreselijk lang dradig. Nu, daar hoef je dit keer niet bang voor te zijn. Maar nu schei ik er met mijn inleiding mee uit, anders heb je kans dat dit harmonica-verhaal toch nog een angsti ge lengte krijgt! De stamvader van de harmonica, de glas- harmonica, werd uitgevonden ja, het klinkt wel erg gek, dat je een stamvader uitvindt, maar enfin...! in het jaar 1763. Hij bestond uit verschillende glazen klok ken met verschillende toonhoogte. Zij wa ren bevestigd om een rol of een spil, die dan met de voet rondgedraaid werd. Dan heb je de algemeen bekende mond harmonica. Jullie hebt zo'n ding natuur lijk allemaal wel eens gezien.' Het is een eenvoudiger vorm van een z.g.n. accorde on, het vreemde woord voor een handhar monica, waarvan je er hier op het plaatje een ziet. Tegenwoordig komt de harmonica weer erg in de mode. Je hoort hem bijvoorbeeld dikwijls door de radio, en dan niet in zijn eentje, maar met een heleboel tegelijk. Maar - tenminste dat vind ik de har monica is nu eenmaal een instrument, dat je moet bespelen wanneer je een dag naar buiten gaat. Want de muziek die er uit dit instrument komt, is echte buiten-mnziek, die vriendelijk uitnodigt, toch vooral je ar men en benen uit te slaan, en te dansen en te springen tot je niet meer kunt ESTAFETTELOOP. Ja, nu leer je een leuk spel, waarbij je heel wat hindernissen moet overwinnen! Het aantal medespelers kan verschillend zijn. Je hebt twee partijen, die tegen el kaar moeten strijden. Van iedere partij loopt er één naar een tafel, vervult de op gaven, die hem daar gesteld worden, rent om de tafel heen, terug naar zijn eigen partij en geeft de volgende speler een klap (niet te hard). De partij die het gauwst klaar is, heeft natuurlijk gewonnen. Als extra hindernissen stel ik voor dat jullie nemen: 1. een hoed opzetten; 2. een kaars aansteken; 3. een slok water drinken; 4. de kaars uitblazen; 5. de hoed afzetten. Of: 1. een handschoen aantrekken; 2. een draad in een naald steken; 3. de handschoen uittrekken. Jullie ziet dat je er een heleboel hinder nissen zelf bij kunt bedenken. Als je een heleboel hebt om mee te laten spelen, gaat het werkelijk erg grappig! EEN ANEGDQTE UIT HET RUSLAND .VAN VóóR DEN OORLOG. door Thekla Meredidt. Vóór de oorlog was de „Engelse club" te Moskou verzamelplaats van alle deftige heren. Men besprak dan van allerlei ge wichtige of minder gewichtige dingen, en zo kwam het dat het gesprek eenmaal liep over de Moskouse „onderwereld". Onder de aanwezigen bevond zich ook de pas-be noemde Moskouse commissaris van politie Baron Dershow, die de critiek der heren zó beantwoordde: „Vroeger was dat zo! Vóórdat ik de lei ding der politie op mij nam. Maar nu sta ik er borg voor dat iedere diefstal in Mos kou ogenblikkelijk opgehelderd en bestraft zal worden!" „En ik wed honderd tegen een dat men U Uw pels van de schouders zal stelen!" antwoordde Graaf Samailoff, die door zijn dolle streken in heel Moskou bekend was. „Goed", zei Baron Derschow, die pas in de stad woonde en den graaf daarom nog niet goed kende. De'andere heren lachten in hun vuistje en verheugden zich in stilte op de komende grap, omdat ze wisten dat ze weer iets héél bijzonders van Graaf Sa mailoff konden verwachten! Er gingen enige dagen voorbij, zonder dat er iets met de pels van den commissa ris gebeurde. Op een avond was men weer op de club, toen een rijk-gegalonneerde la kei in de bekende livrei der vorstin Gallit- zin, een negentigjarige dame, die betrek kingen had met Tsarenhof, en daarom groot aanzien genoot, verscheen. ,-,Hare Doorluchtigheid verzoekt den heer Commissaris van politie bij haar te ko men!" zei de lakei. Natuurlijk moest Baron Derschow aan hef verzoek van de oude dame voldoen, en wei ogenblikkelijk! Hij liet zich zijn pels brengen, en stapte in de slee, waarmee de lakei gekomen was. In het paleis van de vorstin nam een andere lakei hem zijn pels af, en verzocht hem, de trap naar de ontvangzaal van de vorstin op te gaan. Boven gekomen was er niemand te zien. Alle paleisbewoners schenen al te slapen. Hij liep. wat door de verschillende zalen, maar niemand kwam. Tot de commissaris van politie eindelijk een ingeslapen lakei bemerkte, dien bij wakker schudde en hem beval de kamenier van de vorstin te roepen. De kamenier ging naar haar mees teres, en kwam terug met de boodschap, dat de vorstin van niets afwist, en hem Baron Derschow niet had laten komen. Toen vermoedde de commissaris al iets. Boos liep hij alle trappen weer af, maar beneden gekomen bemerkte hij, tot zijn groote woede, dat de lakei verdwenen was mèt zijn pels. En ook de slee was verdwe nen. Nog bozer keerde hij naar de club terug. En het eerste wat hij zag was zijn pels, die in de garderobe hing. In de clubzalen ontving men hem met een groot gejuich. En Baron Derschow wist, dat hij de wed denschap verloren had! ZUURKOOL. De oude Grieken kenden zuurkool al, de geluksvogels! Diogenes, jc weet wel, die heer, die leefde in een ton, leefde van bij na niets anders. Voordat de aardappel zo algemeen gegeten werd dat was in de Napoleontische tijd aten de menschen in Noord- en West-Europa het erg dik wijls. In de Zevenjarige oorlog (wanneer was die, knappe geschiedkundigen?) had het Oostenrijkse leger erg te lijden van scheurbuik, maar het Duitse leger hele maal niet Men begreep dat eerst niet goed, later bleek het dat dat kwam door de zuurkool! Het waren twee Duitse natuur vorsers, vader en zoon Forster, die de twe- de wereldreis van Coop meemaakten, en op hun verlangen werd de zuurkool mee genomen als voedingsstof. Gedurende de gehele reis is er niet één geval van »*heur- buik voorgekomen. KNUTSELWERKJES. MAKEN JULLIE OOK VOGELHUISJES? Wie knutselt er nu eigen lijk niet graag? En wie knut selt niet graag vogelhuisjes? Weet je, het is natuurlijk erg leuk om te knutselen zélf. Maar is het niet honderddui- zendmaal leuker om iets te knutselen, waar je later ook werkelijk wat aan hebt? Dat je weg kunt geven op ver jaardagen, of dat je zelf prachtig kunt gebruiken. Bij voorbeeld... de vogelhuisjes! Komt de tijd niet weer, dat de vogeltjes uit het Zuiden weer hier terug komen? Hebben zij dan soms geen huizen, geen nesten nodig? „Goed", zeg je, „Dan bouwen ze hun nesten maar. Ik vind het best!" Nu ja, natuurlijk kunnen ze het zelf ma ken. Maar het is toch veel leuker om hun daarbij te helpen! Of help je mensen en dieren som* niet graag. Ja toch immersl Vooruit hoor! We gaan vogelhuisjes ma ken! Figuur A laat een vogelhuisje voor rood borstjes zien; figuur B een voor kwikstaar tjes; figuur C een voor toren-vogels en op het étagère'tje van figuur D zullen de zwr luwen graag hun nest bouwen! De verbinding vernield dat wil niet z|1ooen dat het werk onderbroken wordt neen, dat wil zeggen: dodelijke eenzaam heid, de onmogelijkheid om hulp te roepen. Hulp hij zou hulp nodig heb ben! Zijn hoofd brandde en deed pijn. Hij had sedert dagen niets gegeten, niets kun nen eten. Vandaag had hij dat naar bene den willen melden. Morgen zou hij mis schien niet in staat zijn om op te «taan. De t oorts sloeg hem neer; hij kon niet stoken, et koken.». 1. Kees Jansen is op ski'* een held Hij vliegt door het besneeuwde veld! plats'ling duikt een afgrond op en 3. Doch listig en met voorbedacht4 De parapluie wordt uitgestoken Kee* kan heus niet daad'lijk stoppen! Heelt Kees een valscherm meegebracht Geen arm of been werd er gebrok M. P.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1935 | | pagina 6