rUGEKJT
H. SPIKMAN
Dentoform
Uitgave: DRUKKERIJ SMIT N.V., SOESTDIJK, Van Weedestraat 35, Telefoon 566.
WONINGBUREAU „HOLLAND-INDIE"
Meditatie,
Tandheelkundige
Inrichting
flachtegaalweg 10 Soestdijk
Het voldongen feit
Cerkberichten.
KERKJTR.3 •ITOETT
^ELgOpN
Arend Endendijk
soïm niHim®
ADVERTENTIEPRIIS:
-5 regels 10.75. Elke regel meer 15 cent. Advertenties tusschen de tekst dubbel tarief.
Bij contract belangrijke kortina.
Advertentie's in dit blad worden eveneens in de twee andere bladen opgenomen.
UITGAVE van:
„DE SOESTER COURANT" Algemeen Weekblad. „SOES TER NIEUWSBLAD' Algemeen
Chistelijk Weekblad en „SOESTER WEEKBLAD".
ABONNEMENTSPRIJS 65 cent per 3 maanden, Soester Weekblad 10 ct. per maand.
Jaargang
Vrijdag 10 April 1936.
Niet het OUDSTE, maar wel een BETROUWBAAR adres ie het
Steenhotstraat 77 GEDIPL. en BEËEDIGDE Makelaars Telefoon 909
Laat onze goede naam en ondervinding ook voor U reden zijn, om gebruik te maken
van onze relaties in geheel Nederland, ^ost-, en West-Indië, voor Huur en Verhuur,
Koop en Verkoop van Villa's, Landhuizen, Zaken en Bouwterreinen.
Assurantiën op eik gebied. Hypotheken, Taxatiën. Gratis advies en inschrijving.
verblijd, dat Hij voor u wilde lijden. Hij nam
op zich wat gij, die in Hem gelooft, anders
eeuwig had moeten dragen.
Weent niet over Hem, maar over uzelven'
En verblijd u dan in Hem, omdat Hij de
oorzaak van onzen eeuwigen kommer heeft
weggenomen en de eeuwige zaligheid heeft
verworven.
En ook zal schenken aan ieder, die zijn
zonde kent en belijijdt.
zonde kent en belijdt.
JANSEN S.
vrijen.
Ten tweede: Marianne is fijngevoelig en wil
gaarne gevleid worden. En er zit nog een
oude wrok.
We zullen moeten afwachten.
JANSSEN S.
WEENT... OVER UZELVEN.
Weent niet over Mij.
Luk. 23 28.
Als een ander medegevoel toont met wat
gij lijdt, wordt de smart niet weggenomen,
maar toch wel verzacht.
De Heiland was ook mensch en daarom
was een traan van medegevoel Hem liever
dan spot en hoon.
Ook Hij had behoefte aan menschelijke
vertroosting.
Tot Petrus zei Hij: „Kunt gij dan niet één
tire met mij waken En ook hierin toonde
Hij zijn behoefte aan medegevoel van zijn
jongeren. Dat was echt menschelijk. Hoe
kan 't een lijder nog opbeuren als familie en
vrienden in hem belang stellen.
Daarom was de traan der vrouwen als een
parel die Jezus tegenschitterde, gelijk ook
de hulp van Simon van Cyrene hem aan
genaam was. In het ontzettende drama op
den via dolorosa waren alleen de vrouwen
en Simon van Cyrene de troostende ver
schijningen.
Want ach Jezus moest zooveel goeds
en liefelijks missen.
Zie eens: Judas verraadt Hem. De drie
jongeren slapen in Gethsemané. Petrus ver
loochent Hem. Zijn jongeren vluchtten. Annas
tart Hem. Dc joodsche raad is fanatiek. He
rodes bespot Plem. Pilatus behandelt Hem
vit de hoogte. Het volk kiest Ba ral bas .boven»
Hem. De soldaten slaan Hem. Op Golgotha
wordt Hij met duivelsche haat overstroomd.
En daarom was Hem als mensch het ge
voel der vrouwen en heur tranen niet onaan
genaam.
Toch laat Hij het woord van vermaan
hooren: Weent niet over Mij".
Want Jezus peilt heur ondiepe smart. Als
diezelfde vrouwen niet uit de achterbuurten
waren komen aanloopen, maar ook op Gab-
batha hadden gestaan, zouden zij ook mede
geroepen hebben; Kruist Hem, kruist Hem".
Het was meer een zenuwachtig gevoel.
Als de een begint te huilen laat de ander ook
tranen vallen.
O, wat is soms geweend bij de voorstelling
van Jezus' lijden. Maar het waren meestal
geen tranen van waarachtig zondebesef. Men
had medelijden met Jezus, maar met zich-
zeiven r.iet. In grenzenlooze oppervlakkig
heid gaat men soms zoover om Judas en
Annas en Kajafas en Pilatus en het joodsch
volk de schuld te geven van Jezus' lijden,
terwijl men niet beseft zelf de medeschuldige
te zijn. Die weenende vrouwen waren ook
mede schuldig aan Jezus' lijden. En toch
weenen zij over Hem. Men weent over de
smart, die Jezus ondergaan moest, maar om
de oorzaak van dien smart denkt men wei
nig. Men weent over Jezus, maar niet om
Jezus.
En ook het weenen van die vrouwen Was
het toonen van ongeloovigheid, van geeste
lijke verblindheid, van gebrek aan zondeken
nis, van geestelijke onkunde wat de weg
der zaligheid aangaat.
Daarom zegt Jezus: „Weent niet over Mij".
Dat gaat ook óns aan.
Hierin, dat wi t.<» onszclven te doen moe
ten krijgen. V/c moeten last van onze zonden
hebben, ."-n u» weenen niet over maar
om Jezus.
Een mensch '.au sentimenteel zijn over
alles en nog wat. Maar dat baat hem voor
de eeuwigheid niets.
Hij moet Jezus hebben, want Hij heeft
geleden, niet om beklaagd te worden maar
om menschen te verlossen.
Jezus wist wat Hij deed. Het lijden over
kwam Hem niet als een ongeluk, maar Hij
had het vrijwillig op zich genomen.
En e in Zijn lijden uw schuld. Dan
weent 'e niet over Hem, maar dan zijt gij
Spreekuur Vrijdags 9—12 uur.
Inlichtingen kosteloos.
(bi) de Beetzlaan)
Geheele gebitten £30--
Het Duitsche Rijk heeft heel wat beweging
in de wereld geschopt.
Toen Simsom van het Oiide Testament
nog lange haren had was hij zeer sterk en
nadat ze afgeschoren waren was hij zwak.
Maar later gingen de haren weer groeien en
nam z'n kracht ook sterk toe, zoozeer, dat
hij het heele dak van den filistijnschen tem
pel deed instorten.
De Duitsche Simson was vroeger ook sterk.
Maar de wereldoorlog en het domme ver
drag van Versailles hebben z'n bloed af
getapt.
Een tijdlang was Duitschland politiek en
economisch en militair zeer zwak.
Maar de haren begonnen weer te groeien.
De kracht begon terug te komen. En Hitier
deed toen een forsch® ruk aan het vijandelijk
verdrag van Ver^aillej; en het Locarr.orRart Nam 5.30 uur .Ds. B. óAfcma.
SOEST.
NED. HERV. KERK.
Oudekerk.
Goede Vrijdag 10 uur Ds. J. I- v. Schaik.
Bed. H. Avondmaal.
1 e Paaschdag.
Voorm 10 uur Ds. E. Groeneveld.
2e Paaschdag.
8 Uur Ds. J. I« van Schaik.
Emmakerk.
Goede Vrijdag voorm. 10 en nam. 7 uur
Ds. E. Groeneveld.
Bed. H. Avondmaal,
ie Paaschdag.
Voorm. 10 'uur Ds. Van Schaik.
2e Paaschdag.
Voorm. 10 uur Ds. E. Groeneveld.
Kerkgebouw Hees.
ie Paaschdag.
Nam. 6 uur Ds. E. Groeneveld.
HERV. (GEREF.) EVANG-
ie Paaschdag.
V.m. 10 uur Prof. Dr. J. Severijn, Utrecht.
Nam. 6 uur Ds. C. B. Holland, van Putten.
2e Paaschdag.
V.m. 10 uur Ds. C. B. Holland, van Putten.
gereformeerde' kerk.
Julianakerk.
Goede Vrijdag n.m. 7.30 uür Ds. B. Alkema
ie Paaschdag.
Voorm. 10 uur Ds. S. v'"ont?.rs.
BANKETBAKKERIJ
Soesterbergschesfraat 41
Teleloon 927
Beleefd aanbevelend.
VOOR DE A.S. PAASCHDAGEN
hebben wij een speciale reclame met onze NOUGAT
GEBAKJES met slagroom, iets iijns, 8 cent per stuk.
GEBAKJES in groote sorteering 7 cent
Specialiteit in BOTERCAKE, per ons 15 cent
Ook wij hebben kwaliteit en dan tegen een billijken prijs.
eri ziet: het werd afgeschud met een ener
gieken zwaai van den man die de wereld
nu weder voor een „voldongen feit" heeft
geplaatst. Want Hitier werkt met voldongen
feilen. Zijn tactiek is om in de stilte alles voor
te bereiden, zoo zelfs, dat hooge ambtenaren
buiten de keuken worden gehouden, terwijl
de voorbereiding van iets speciaals plaats
heeft. En daii als het psychologische en
concrete oogenblik is aangebroken, luidt de
zware Dom van Keulen en ziet: duizenden
soldaten bezetten de Rijnland-zone, waardoor
het Locarno-verdrag als een „vodje papier"
in duizend stukjes werd gescheurd.
Hitier gaf daardoor heel veel èn moeilijk
werk aan den politiek en winkel.
Natuurlijk: Frankrijk kwaad, België ner
veus, Italië verstandig gereserveerd en Enge
land op de wijs van een koopman heel on-
geloovig maar toch met een eigenaardigen
blik in het oog, kijkend.
Er is wel eens gezegd, dat het verdrag van
Versailles van 1918 een bewijs van politieke
onnoozelheid geweest is.
En dat schijnt dan ook wel.
Dat verdrag toch lei Duitschland aan aller
lei banden. Maar er zijn vooral drie dingen
waarmede de verdragmakers niet genoeg ge
rekend hebben.
Vooreerst: het Duitsche volk is groot in
getal; zestig millioen.
Ten tweede: dat rijk ligt in het midden
van Europa, zoodat het duidelijk verneemt
de klop van het leven in de omgeving op
militair, politiek en economisch gebied.
En ten. derde: het Duitsche volk bezit
groote kwaliteiten.
Het laat zich niet zoo gemakkelijk beurs
slaan. De intense kracht gaat op den duur
zich baan breken.
Maar, o wee, met deze drie machtige fac
tor-en: 1. de grootte van het volk, 2. de lig-
Iing in Europa, en 3. de belangrijke kwali
teiten van het Duitsche volk, hebben de hee-
ren aan de tafel te Versailles veel te weinig
gerekend. Dat blijkt nu wel. Men sprong
uit den band. De volkeren werden voor een
voldongen feit geplaatst.
De Rijnland-zone werd met eigen volk
bezet. Verdrag verscheurd ja, maar wel be
grijpelijk. Want de Rijnland-zone ligt in eigen
land. En als 18 jaar lang een regeering over
een stuk van z'n land geen voldoende zeg
genschap heeft gehad, dan zou de hand ein
delijk toch gaan jeuken om het juk af te
schudden. Politiek gesproken.
En dat is gebeurd in Duitschland.
Het is verdragsschennis, beslist, en laarom
is de daad af te keuren. Het vertrouwen werd
geschonden. En dat is onzedelijk en onchris
telijk, al schijnt het begrijpelijk.
En nu wil Adolf gaan vrijen met Marianne.
Twee dingen zijn er echter die van het
resultaat van dat vrijen weinig doen Ter-
wachten.
.Ten eerste; Hitier heeft weinig slag van
2e Paaschdag.
Voorm. 10 uur Ds. W- Seinen van Baarn.
Wilb elminakerk.
Goede Vrijdag nam. 7.30 uur Ds- S. Wou
ters.
Voorm. 10 uur Ds. B. Alkema.
Nam. 5.30 uur Ds. S. Wouters.
2e Paaschdag.
Voorm. 10 uur Ds. E- Schouten, A'foort.
CHR. GEREFORMEERDE KERK.
Goede Vrijdag nam. 7.30 uur Ds. N. Bij-
demast.
ie Paaschdag.
Voorm. 10 en nam. 6 uur Ds. N. Bijdemast
2® Paaschdag.
Voorm. 10 uur Ds. N. Bijdemast.
VER- VAN VRIJZ. GODSDIENSTIGEN
ie Paaschdag.
Voorm. 10.30 uur Mej. Da. Elink Schuur
man, Den Haag. Onderwerp: „Stervens-
smart levensvreugde", met zang van
Mej. E. M. Bruyn, Amsterdam,
R.K. KERIC.
Kerk Steenhofstraat,
ie en 2e Paaschdag.
H. Missen 7 en 9 uur. Hoogmis 10.30 uur.
Kerk Nieuwerhoek.
ie en 2e Paaschdag.
H. Mis 7.30 uur, Hoogmis 10 uur.
SOESTERBERG
NED. HERV. KERK.
ie Paaschdag.
N.m. 23 uur Zondagsschool.
Nam. 6 uur Ds. B Tuinstra-
R.K. KERK-
ie en 2e Paaschdag.
ie H. Mis 7.30 uur. Hoogmis 10.30 uur.
HUIS TER HEIDE.
NED. HERV. KERK.
1 e Paaschdag.
Voorm. 10 uur Ds. B. Tuinstra.
Nam. 6 uur geen dienst.
2e Paaschdag.
Voorm. 10 uur Ds. B. Tuinstra.
12 April 1866 12 April 1936.
A.s. Zondag zal de heer A« Endendijk den
leeftijd van 70 jaren hebben bereikt. Verreweg
het grootste deel daarvan bracht hij door in
Soest en er zal hier wel niemand wezen, die
zoo intens de ontwikkeling van ons schoone
dorp heeft medegemaakt als deze man, die
nog in de kracht van z'n leven staat en die
kracht nog altijd grootendecls besteedt o-m
het welzijn van deze gemeente.
Als ik iets wil zeggen van dezen „Self
made man" dan moet ik hem in de eerste
plaats wel zien als lid van den gemeente
raad, omdat hij op het terrein van het Ge- j
meentebestuur zijn grootste kracht heeft ont
wikkeld. Van der jeugd aan medelevend in
het politieke leven naar Anti-revolutionaire
beginselen, werd hij in de kiesvereeniging
weldra één der vooraanstaande menschen en
verving hij in April 1909 wijlen den heer E.
J. van der Flier in den gemeenteraad als
A.R. lid. Tot op den huidigen dag is hij dat
gebleven en wanneer de heer Endendijk terug
komt (wat ik zeer hoop) op zijn besluit
om voor den gemeenteraad te bedanken, en
deze periode nog aanblijft, zal hij daarmede,
roo God hem spaart, de 30 jaren als gemeen
teraadslid hebben volgemaakt.
Tweemaal trad de heer Endendijk op als
Wethouder en wel van 19191923 en van
19271931. Dat hij in 1923 niet meer als
zoodanig werd gekozen, kwam omdat hij de
steun der R. Katholieken moest missen.
Endendijk was er een voorstander van, dat
de eigenaren van perceelen, waarlangs we
gen werden aangelegd, in de kosten van dien
aanleg zouden medebetalen. De perceelen
toch kregen daardoor meerdere waarde. De
R. Katholieken waren van deze heffing te
genstanders en hoe gaarne ze hem hadden
gestemd, meenden zij door dit verschil van
inzicht dat niet te kunnen doen. Nog op den
morgen van de verkiezing kwamen zij hem
vragen zijn standpunt in dezen te wijzigen,
maar waar hij meende geen wethouderszetel
te mogen verkrijgen, door prijs te geven, wat
hij als een gemeentebelang zag, werd toen
de heer Van den Berg (C.H.) gekozen.
Na afloop van de periode 19271931 werd
de heer Endendijk wederom niet verkozen,
maar de heer Lodeesen, die met hem 'n ge
lijk stemmenaantal kreeg n.1. 7, en toen door
't lot als wethouder werd aangewezen. De
achtste stem, die de heer Endendijk had mo
gen verwachten, ging door autopech ver
loren.
Ook 't vorige jaar moesten degenen, die
hem de aangewezen man voor rechtsche
wethouder achtten, teleurgesteld worden. De
laster die „De Soester" jarenlang omtrent
hem verspreidde, was zoodanig doorgesijpeld
ook in de kringen van degenen, die hem had
den moeten begeeren, dat er gelegenheid was
om van deze omstandigheden gebruik te ma-
kan, zoodat de heer Endendijk kon worden
gepasseerd en een ander voor hem optrad.
De actie van degenen, die in dienst ston
den van den heer Iburg heeft toen haar tri-
umfen kunnen vieren. De heer Endendijk heeft
ook toen weer bewezen hoe hij in de eerste
plaats in alles het belang van de Anti-revo
lutionaire beginselen, let wel ik zeg niet par
tij, maar beginselen heeft willen steunen.
Deze van oorsprong eenvoudige man is
van zeer groot belang geweest voor onze
gemeente, die hij in alles heeft willen die
nen en die nooit zichzelf heeft gezocht. Wat
men ook heeft durven lasteren over hem,
nooit heeft men den moed gehad dat zóó te
doen, dat de rechter kon ingrijpen en nooit
heeft men hem in werkelijkheid eenige on
eerlijkheid kunnen bewijzen. In menig op
zicht heeft hij de belangen der gemeente
Soest gediend.
Hij was een groot voorstander van de uit
breiding van het Soester wegennet; in 1912
werd op zijn aandringen de Wijk sloot ver
hard. Ook het Gemoentelijk Slachthuis kwam
vooral op zijn aandringen tot stand. Hij wist
de bestaande tegenstand in het College van
B. en W. daartoe te overwinnen. Een tijd
lang was bij de gemeenteraadsvergaderingen
het openbaar gebed in eere. Het werd 'msc
Ook de Oostersche vrouw weet
dat Purol de huid gaaf en gezond
maakt en bovendien fluweelzacht.
voerd op zijn voorstel, met slechts één stem
tegen. Het is nu gelijk men weet, door het
z.g. „stil gebed" vervangen.
Doch het best is de heer Endendijk in zijn
kracht geweest als Wethouder van Onder
wijs. Door voorstanders van openbaar, zoowel
als van Bijzonder Onderwijs is hij als zoo
danig gewaardeerd. Hij wist zijn voorliefde
voor het Bijzonder Onderwijs ondergeschikt
te maken aan zijn roeping als Wethouder,
zonder daarom zijn principes ook maar eenigs-
zins te verloochenen. Door zijn zorg vooral
is de Nijverheidsschool mogelijk geworden.
Deze moest daartoe aan een gewone lagere
school verbonden worden, wijl ze afzonderlijk
niet kon worden toegestaan. De Van der
Huchtschool is daartoe toen aangewezen. De
verbinding van die twee inrichtingen van
onderwijs kwam mede tot stand door een
persoonlijk bezoek van den Wethouder aan
Z. E. den Minister»
Dat overigens Endendijk een voorstander
is van het Christelijk Onderwijs bewees zijn
jarenlange trouwe dienst als bestuurslid der
hier bestaander vereeniging: „School met den
Bijbel", waarvan hij nu eere-lid is en admi
nistrateur tevens. Hij was het vooral, die de
samenwerking tusschen personen van ver
schillende kerkelijke groepen tot stand bracht
en die zoo gezegend werkt. Hij was degene,
die in Soesterberg een vergadering samen
riep, die de oprichting van een vereeniging
voor Chr. Onderwijs tengevolge had, welke
later gevolgd werd door de stichting van een
school.
Ook op kerkelijk terrein heeft de heer En
dendijk trouw medegeleefd. Gedurende 3 ja
ren was hij ouderling in de Gereformeerde
Kerk; tegenwoordig dient hij haar als voor
zitter der finantieele commiss.e.
Het is mij een behoefte hem van deze
plaats hartelijk geluk te wenschen en hem toe
te bidden dat God hem nog tot rijken zegen
stelle ook nu zijn avond gekomen is. God
geve hem 't te gelooven dat de rechte waan»
deering niet is bij de menschel, maar dat 1
God is die in Zijn Woord het zegt: „Wall
God is niet onrechtvaardig dat Hij uw werk
zou vergeten en den arbeid der liefde die gij
aan Zijnen Naam bewezen hebt, als die c e
heiligen gediend hebt en nog d ent". (Ilebr.
6 10). Dit woord moge niet geheel van toe
passing wezen op het meer algemeen bur
gerlijke werk dat hij deed en doet, maar
spreekt toch zeker van de genade die God
verleent, aan die Hem willen dienen op alle
terrein van het leven.
Namens het Pers-comité van de A.R.
Kiesvereeniging „Nederland en Oranje**
te Soest,
R. ALKEMA, Voorzitten.