Voor Uw Taxi SNELTAX De gotid&ooiie M Garage Joh* Tak Pas ontvangen: Wiersema BELASTING-AANGIFTEN LaJ Uitgave: DRUKKERIJ SMIT N.V., SOESTDIJK, Van Weedestraat 35, Telefoon 566. Georgette's voor japonnen Meditatie. Wat het Spaansche drama ons leert. Kerk berichten. Hoe roode demagogen ons volk misleiden. Het dubbele Jubileum van Joh. Breevoort Telefoon No. 773 ADVERTENTIEPRIJS: van 1—5 regels 10,75. Elke regel meer 15 cent. Advertentie s tusschen de tekst dubbel tarief. Bij contract belangrijke korting Advertentie's In dit blad worden eveneens in de twee andere bladen opgenomen." UITGAVE van: „DE SOESTER COURANT" Algemeen Weekblad. „SOESTER NIEUV. „BLAD Algemeen Chlsleli/k Weekblad en „SOESTER WEEKBLAD". ABONNEMENTSPRIJS p. 3 maanden 50ct„ franco p' post 65 ct.. Soester Weekblad 17'/3 ct. p. maand. 15e JAARGANG Vrijdag 29 Mei 1936. No 22 Dag Telefoon 636 Nacht Telefoon 307 Georgetta Sjawls 85 ct. Kousen, matzijde 140-110 Corsage's In alle prijzen. Onderjurken, tricotzijde 270-310 Soesterbergschestraat No. 9a PINKSTEREN. Wat zullen wij doen? Bekeert u! Handi. 2 37b en 38a. Een vraag en een antwoord. Een vraag, gewekt door de werking van den Heiligen Geest. Een antwoord óók door de werking van den H. Geest. De vraag werd gedaan door menschen die de vurige prediking van Petrus beluisterd had den en, omdat de H. Geest de harten had geopend. Hier was vrucht van den dienst des Woords. Dat is altijd zoo, als de Geest het Woord op het hart toepast. Als de Geest de deur van de kamer der harten openmaakt dan gaat het Woord erin. Er wordt duizendmaal gepreekt zonder dat het Woord eenige vrucht schijnt te hebben. Dat het Woord ons niet schijnt te treffen. Dat het ons niet pakt. Dat het voorbij gaat Zonder meer. Maar dan wordt de werking van den Geest gemist Want als die werkt, dan wordt het hart gegrepen, dan wordt het hart ver broken, dan wordt gevraagd naar het heil van Christus, dan is er ook troost want de ontdekking van de zonde wordt gevolgd door den troost der genade. De Geest breekt af om te bouwen. Hij brengt in de diepte om er uit te verlossen. Hij doet het gemis van het heil gevoelen om het te vervullen. Ook bij deze verslagen menschen op den Pinksterdag. Het waren spotters geweest. Menschen, die nooit nog nagedacht had den over hun eeuwig zieleheil. Menschen zónder zelfkennis en zónder Godskennis, van wie sommigen zeer eigen gerechtig geweest waren en velen o n ge rechtig. Maar de H. Geest verbreekt de hardsöe harten Hij verlicht het duister gemoed. Hij brengt kennis van de zonde. En zóó doet Hij roepen om genade. Zóó was 't hier. Wat zullen wij doen, mannen, broeders? Het was de vraag van dii,.~ verslagenheid. Zij wisten geen raad meer. Zij zagen nu wat voor menschen zij waren en dat zij zoo niet voor God zouden kun nen verschijnen. Wat antwoordt Petrus op hun vraag? Zegi hij: o menschen jullie zijn veel te slecht om gered te worden? Neen! Zegt hij: ach, het is met jullie nog niets van hmcekenis, je moet eerst nog veel meer zondekeennis krijgen cn je moet nog veel be nauwder worden Neen' Zegt hij: je moet maar niet bidden, want je kuni er toch niets aan doen; je moet maar lijdelijk afwachten of het God nog be hagen zal om je te helpen? Neen' Maar hij zegt kort maar krachtig: Be keert u Dit is de eisch des Hceren. T'eze eisch leek dien menschen vreemd. Want van bekeering hadden zij nooit gehoord. Wel van de plicht om de Wet te volbren gen, maar niet van bekeering. Dat is bij vele menschen vandaag nog zoo Bakoe ruig, zegt de ongeloovige, wat is <tet aej Zoo spreekt de mensch, die nog geeste lijk blind is. Maar de eisch blijft. De menschen te Jeruzalem moesten in Christus gaan gelooven. Dat Hij de eenige Zaligmaker is. En dan zouden zij gedoopt kunnen worden. Bekeering kent g ij haar Zijt g ij bekeerd Haat gij de zonde? En hebt gij lust om God te vreezen Moge de H. Geest onze harten bezielen om Christus te mogen dienen in geest en waarheid. Dkt is bekeering! JANSENS. Trotski voorspelde indertijd, dat Spanje voorbestemd was om de eerste Westeuropee- sche Sovjetstaat te worden. Het spreekt vanzelf, dat Rusland krachtige steun verleent bij de bolsjewiseering van Spanje. Talrijke Sovjetafgevaardigden pro pagandisten zijn reeds in het land aangeko men, waaronder vele Moscovische jonge vrou wen. Zij blijken goed Spaansch te spreken, naar de „Daily Telegraph" meldt, een kennis, welke zij zich blijkbaar bij de voorbereiding van hun revolutionaire zending hebben eigen gemaakt. Onder le. zoowel van Russische als Spaansche bolsjewisten wordt er in het arme land een schrikbewind uitgeoefend, waarvan in de eerste plaats de katholieken en hun ker ken en kloosters het slachtoffer worden. Uit deze droevige ontwikkeling kunnen door andere landen leerrijke lessen worden ge trokken. In de eerste plaats deze; het grootste on geluk, dat in deze tijd een volk kan treffen, is het ontbreken van krachtige leiders. Spanje in zijn geheel is niet communis tisch, noch radicaal-socialistisch. Evenmin als Rusland het in 1917 was. Groote lagen der Spaansche bevolking zijn afkeerig van de dic tatuur van het preletariaat. Maar zij missen de energieke, doelbewuste leiding, om zich te verdedigen. Zij missen het orgaan, om elk bolsjewistisch oproer neer te slaan. Zij zullen tegen hun wil de bolsjewistische vloed over zich zien heenslaan en door de afgezanten van de Moscovische beulen geknecht worden. In de tweede plaats leert ons het Spaansche drama, dat het verkcc.J, radicaal verkeerd is, socialisten te vertrouwen, hen op te ne men in de regeering en op hen te bouwen bij de verdediging der bestaande orde. Het marxistisch bloed kruipt waar het niet gaan kan! Azana is geen bolsjewist, zelfs geen soci alist, maar hij is de gevangene van de uiterst- linksche elementen, hij wordt door Larog Caballero gebruikt, om de chaos te doen ont staan, waarbij het den discipel van Stalin mogelijk zal zijn, de macht te grijpen. Caballero zei voor eenige weken; „De regeering-Azana is de laatste reddingspoging van de kapitalistische klassen". Misschien heeft Caballero droevig gelijk, maar dan is het toch alleen krachtens de voor Spanje noodlottige wet van oorzaak en gevolg. Wanneer Azana meent, aan het hoofd van een ultra-rood volksfront het bolsjewisme te kunnen weerstaan, dan geeft hij blijk van een voor een staatsman onvergeeflijke kort zichtigheid. Houden wij de krachtige volksleiders in waarde en omgekeerd, laten deze blijven voortgajfti de goede J iten in ons volk om zich te veramelen tot een onoverwinlijke weermacht, waartegen elke revolutiepoging te pletter loopen zal. Wijzen wij elke samenwerking in de re- gecring met marxisten, zelfs genationaliseerde marxisten, onvoorvv rdclijk en blijvend af, als zijnde de eerste schrede op de hellende weg, die leidt óf naar de communistische óf naar de fascistische dictatuur. In den strijd voor het behoud der groote geestelijke goe deren onzer natie is van hen Spanje leert het ons! heil no hulp te wachten. hetgeen in het buitenland geschiedt. Dat de communisten niet anders kunnen doen dan dwepen met Rusland en nu ook met Spanje is overbekend. De sociaal-democraten hebben een poos geleden den lof bezongen van het roode Noorden, en thans is voortdurend België aan de beurt. De snijdende critiek op de in me nig opzicht slechte..arbeidstoestanden in de mijnen en in heel de Belgische industrie schijnt men in den rooden hoek totaal vergeten te zijn. Alle trompetteü- worden thans gestoken voor het land van Hendrik de Man, den chef der plannenmakerij. De crisis-werkloosheid wordt daar nu overwonnen, heet het in de „Arbeiderspers", terwijl men in België toch stellig niet verder is dan hier te lande. De levensomstandigheden staan bij onze Zuiderburen op heel wat lager niveau dan in Nederland. Een Belgische werkman ver dient minder dan hier een werklooze aan steun ontvangt. HieF te lande is men met de werkverschaffing reeds geruimen tijd ge leden aangevangen, waarnaast de laatste jaren 60 tot 70.000 werkloozen in werkverschaf fingen arbeid vinden. Als hier te lande het aantal werkloozen met 50.000 vermindert, is de roode pers er als de kippen bij dit mooie resultaat te ver kleinen. Het Werkfonds tan'onze Regeering ten be drage van 60 millioen is tallooze malen door de sociaal-democratische demagogen als bui tengewoon onbeteekend voorgesteld. In Bel gië is het natuurlijk veel beter, want daar zitten de roode ministers nog midden in de plannen. Zie eens aan, in den loop van dit jaar denkt men in België voor werkverrui ming uit te geven één m'lliard francs! Vim zoo'n geweldig cijfer... in de toekomst groo- tendeels duizelt de eenvoudige lezer van de „Arbeidspers", omdaf de redactie er net bij vertelt, dat dit groot schijnende bedrag niet meer is dan. 50 mi!bv-ji?--gulden, waaraan men' daar pas is begonnen of nog moet beginnen, terwijl hier te lande 60 millioen zijn be stemming reeds heeft gevonden. Zoo wordt bij de sociaal-democraten tel kens op grove manier met twee maten ge meten en poogt men de bevolking lekker te maken met een plan, dat in de lucht hangt en waarmee de sociaal-democraten het vol gend jaar regeeringszetels hopen te veroveren. R.K. KERK. ie H. Mis 7.30 uur. Hoogmis 1030 Uur. Lof 6 uur. 2e Pinksterdag als op Zondag. HUIS TER HEIDE. NED. HERV. KERK. Voorm. 10 uur Ds. B- Tuinstra. Nam. 6 uur geen dienst. 2e Pinksterdag v.m. 10 u. Ds. Tuinstra. Accountantskantoor - J. C. DOGGER Hartmanlaan 62 - Teleloon 758 - Soest Behalve de N.S.B.-crs liggen ook de oudere revolutionairen ia bewondering geknield voor SOEST. y NED. HERV. KERK. Oudekerk. Voorm. 10 uur Ds. J. I. van Schaik. 2e Pinksterdag voorm. 10 uur Ds. Groe- neveld. Emmakerk. Voorm. io uur Ds. E. Grocneveld. 2e Pinksterdag voorm. 10 uur Ds. J. I. v. Schaick. Kerkgebouw Hees. Nam. 6 uur Ds. v. d. Waal. HERV. (GEREF.) EVANG. Voorm. io uur Prof. Dr. J. Severijn, var. Utrecht. 's Avonds geen dienst. 2e Pinksterdag voorm. io uur Ds. R. Bart- lema, van Zeist. GEREFORMEERDE KERK. Julianakerk. Voorm. io uur Ds. S. Wouters. Nam. 5.30 uur Ds. B. Alkema. 2e Pinksterdag voorm. io uur Ds. Wouters Wilhelminakerk. Voorm. 10 uur Ds. B. Alkema. Nam. 530 uur Ds. S. Wouters. 2e Pinksterdag v.m. io uur Ds. Alkema. CHR. GEREFORMEERDE KERK. Geen opgave ontvangen. VER. VAN VRIJZ. GODSDIENSTIGEN Voorm. 10.30 uur Mevr. v. d. Broecke— de Mann, Aardenburg. Zang van Mej. T. Eisma, Amsterdam. R.K. KERK- ijl Kerk Steenhofstraat. j !k' I H. Mis san 7 en 9 uur. Hoogmis 10.30 uur. Kerk Nieuwerhoek. ia H. Mis 7*3° uur* Hoogmis 10.30 uur. SOESTERBERQ NED. HERV. KERK. Nam. a—3 uur Zondagsschool- Nam, 6 uur Ds. B Xuinstr* v Op 1 Juni 1936 Mijn leeraar, wijlen René de Clercq, zei altijd tot ons: ,Om een schrijver of dichter in zijn werk te leeren begrijpen, moet je eerst doordringen tot zijn ziel". Hieraan dacht ik, toen ik tegenover Johanna Breevoort zat, in de eenvoudige huiskamer van haar landhuisje te Soest. Doordringen tot haar ziel, dkt moest ik. en ik zou er tegenop gezien hebben, indien ik niet voor een Christin had gezeten. Nu be greep zij mij als bij ingeving en maakte mij het begin gemakkelijk door onmiddellijk als het ware haar leven voor mij open te leggen als een boek. ,Ja, op 1 Juni vier ik een dubbel jubi leum. Veertig jaar als schrijfster en dan ben ik ook vijf-cn.twint g jaar getrouwd. Ziekten, rouw, tegenslag trof ons. maar het dreef mij tot God en tot schrijven. Leed inspireert mij steeds het meest." Ik keek haar aan. Haar oogen spraken mede; de oogen, die nog vuur schoten en waarin tevens een zeer groote inn gheid lag. telkens, als zij sprak over haar liefde tot God en tot haar werk. ,,Het was wijlen uw vader, die in de Geu- zenbodemijn eerste scjiets opnam. Later schreef ik in Excelsior, 1896. Na juffr. Scheu- rers dood maakte ik een versje: De duive is onder dak, de parelschelp verbrak, de parel is geborgen. Dat vond ik zelf een goe den regel. Ik leefde onder Gereformeerde menschen, die mijn „schrijverij" met spot en tegenstand gadesloegen. Ontzaglijk veel hulp heb ik ge had van A. J. Hoogenbirk, Enka e.a. Met hetzelfde vuur, waarmee ik de Dole antie verdedigde, viel ik op de literatuur vaq '80 en '90 aan, met welgevallen mij week aan week verstrekt door L. Buckman, toen nog. gymnasiast, later student. De geest van die literatuur heeft mij ten kwade beinvloed, ofschoon die toch ook mijn letterkundig in zicht verrijkte. Ik leerde neerzien op die ,,stumperds van dominés", die dachten letter kunde te leveren, niet wetend, hoe een domme blaag ik zelf was. Ik schreef eerst uit een soort angst. De tekst: „één, twee, vijf of tien talenten, die God je gaf, moet je gebruiken", dreef mij in onrust voort. Later werd het liefde tot God. Ik heb nooit een boek geschreven, zonder eerst knielend en vurig Gods bijstand te hebben gevraagd. Wat er goed in is, is van God; alle verkeerdheid van mij". ,(Mevrouw, u bereikte met uw werk de massa, het volk; vindt u niet, dat ieder Chris telijk auteur juist deze breede massa moet zien te bereiken?" ,Ja, niet literatuur, het Evangelie is het hoogste; dat alleen kan het volk, de massa iets brengen. Ik kom uit het volk voort en ging daarom ook tot het volk met mijn werk. Overdag met mijn handen werkend; 's nachts met hart en hoofd. Kijk, zooiets kan niet lang doorgaan. Het moest tot een catastrofe komen. Toch durfde ik niet mijn eenvoudig werk opgeven, want dat eenvoudig nederig werk was voor mij gewetenswerk. Toen ik in-ziek werd, zei de dokter; ,,'t Is toch jam mer, dat zoo'n meisje haar kracht verspilt, om werk te doen, dat iedereen kan!" Zoo keerde ik niet meer terug tot mijn oude werk, meer gestuwd dan vrijwillig dus. Van mijn pen kon ik niet leven; 'k ben er, Gode zij dank, nóg niet rijk van geworden! Ik richt te in die jaren met den heer Van der Staal een plaatsingsbureau op, Rhodé genaamd, on derdeel van de middernachtzending. Na 31/2 jaar kwam mijn man mij spreken. De gemeen telijke arbeidsbeurs voor vrouwen zou net geopend worden en men wilde mij benoe men tot adjunct-directrice. In plaats van dit aan te nemen, trouwde ik Zij zwijgt. Ik denk aan haar werk „Vrou wenweelde en vrouwensmart", en nu begrijp ik, waarom zij dat schrijven kon. Alles, wat Johanna Breevoort schreef, is geboren. Het komt uit haar hart cn ziel. Het is realiteit. En plots vroeg ik: Mevrouw, het realisme in uw werk werd soms fel aangevallen en even fel verdedigd. Vindt u een gezond realisme niet een logisch gevolg van Christelijke levensbeschouwing in een boek? Christendom ia immers realiteit".. ,,Ja", zegt zij, „er is niets reëeler dan het Christendom". Wij begrijpen elkander. Zij, de voorvechtster van de oude garde, die zien- deroogen slinkt, en ik, een der nieuwere generatie, die ook leef in strijd en kamp. Ik krijg even behoefte, om haar hand te drukken, maar ik bedwing mij en vraag alleen: ,,Mevrouw, de oude garde slinkt; de nieu we recruten treden in de leemten. Zij hebheq misschien hier andere idealen, andere vormen lief. Mag ik u eens in vertrouwen vragen, ontbreekt ons niet te veel hef besef, dat wij evangelisten moesten zijn, ook in de kunst, en niet alleen ambachtslieden, succesjagers De vraag is er uit en ik wacht. De oogen vóór mij dringen door tot in de diepste diepten van mij hart. Het is, alsof de jaren, die ons scheiden, door één zelfde gedachte worden overbrugd „Hoe dichter wij bij God leven", zegt zij eindelijk, „hoe grooter zegen ons werk zal brengen. Het ontbreekt bij de jongeren ook, net als bij mij vroeger, aan bescheidenhei<L Als je dat ophemelen van elkander door de radio hoort, dan vraag je wel eens je zelf af: Wat zal daar van worden? Het ontbreekt den jongeren ook wel eens aan moed, om niet enkel goed, goed te noemen, maar ook slecht, werkelijk slecht. Wij, toen jongeren, kamden elkaar veel meer af". Moed, ja, dat heeft Johanna Breevoort al tijd gehad en dat heeft zij nog. Zij vervolgt; „Ik heb veel gevochtenTin mijn leven,, beu geen kuddedier geweest, al was ik dat wel in mijn begintijd. Als je streng rechtvaardig- gevocl hebt cn een critisch oordeel, kom jo snel in botsing met anderen. Wat mij dreef, was altijd: „Wees oprecht als de duive". Ik vergat ook slangenvoorzichtigheid. Van dcij strooppot had ik altijd een afkeer. Dr. A. Kuyper heeft mij een keer of acht op do koffie gevraagd. Eens ontmoette ik er Dr. Colijn. Toen zei Dr. Kuyper: „Zie eens, Co- lijn, dat is Johanna Breevoort, die alles durft te zeggen, wat zij meent!" Ik zei daarop: „Aan zulke menschen hebt u gebrek, Excel lentie!" „Je zult aangevallen worden als ik* lachte hij. „Ja, door uw vijanden", antword- de ik. Mijn levensspreuk is altijd geweest, wonderlijk voor zoo'n vechtster als ik was; „De liefde zoekt zichzelve niet". Dat is ook mijn levensspreuk gebleven. Onder de hand schenkt mijn vriendelijke gastvrouw een kop koffie. Ik denk aan Ida Heyermans, die haar eens op straat ont moette en zei: „Ha, die rasschrijfster!" Jon zit het schrijven in het bloed. Je kunt het niet laten!" Neen, dat kan zij niet, want ook nu liggen de papieren op tafel. Nieuwe verhaaltjes, nieuwe schetsen. Ik zie het plaat je, waaromheen het verhaaltje wordt opge bouwd door de kranige zcs-en-zestig-jarige. Grijs is heur haar, maar haar gestalte is nog ongebroken. Haar hand is krachtig, heur hart vol warmte, vol strijdlust nog. En dat alles voor Hem, Die haar een talent gaf, twee, vijf, ja nog meer In de gang reiken wij elkander de hand zooals een zoon zijn moeder doet. „U bent altijd welkom", zegt zij, „ik vindt het prettig een gcestverw ant te ont moeten, en mijn man ook!" Ik dank haar hartelijk en loop het tuintje door, waar de voorjaarszon overheen vlamt, zooals er zoo even iets zegenrijks vlamde over mijn ziel Ik blijf even stilstaan, in het tuintje vao Johanna Breevoort. Zij staat achter het raam en kijkt ook naar dc zon, waardoor het nieuwe leven open breekt tot botten en bloemen. Net als in een geloovig hart, dag aan dag, een levensdank aan God Wij hebben met graagte dit schrijven van den heer Laatsman uit Timotheus van 2j Mei 1.1. overgenomen. Het is ons een behoefte van deze plaats Mevrpuw BakhovenMichcls en den heer Bakhoven hartelijk geluk te wenschen met dit dubbele jubileum. God zegene dit echtpaar en steUe inzonderheid de pen van Mevrouw Bakhoven, onder ons meer bekend onder den naam Johanna Breevoort, nog tot grooten zegen voor velen. We twijfelen niet of we doen velen ge noegen door mede te deelen, dat er op 1 Juni gelegenheid zal wezen tot fehcitcerea 's morgens van 101 uur en 's middags van 35 uur in de woning van het jubileerende echtpaar aan den Helling weg 8. DE REDACTIE.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1936 | | pagina 1