Voor Uw Taxi OPENING SNELTAX De goeaKoope Tui. TH. BOEKENOOGEN Garage ]oh* Tak Woningbureau „Holland-lndië" LE VENSMIDDEL ENBEDR1JF ZATERDAG 6 JUNI AS. - Uitgave: DPxUKKERIJ SMIT N.V., SOESTDIJK, Van Weedestraat 35, Telefoon 566. Meditatie. De Bijbel op de Open bare school? Het anti-christelijk karakter der N.S.B. U SLAAGT ALTIJD EN BETER BIJ HET Steenhofstr. 77, Soest, Tel. 909 DES NAMIDDAGS 4 UUR Telefoon No. 773 Na ons dubbel jubileum. Plaatselijk nieuws. Kerkberichten. SOESTER, TIIBLIWSBLflD ADVERTENTIEPRIJS: van 1—5 tegels I 0.75, Elke tegel meet 15 cent. Advertentie's tusscheo de tekst dubbel tarief. Bij contract belangrijke korting. Advertentie's in dit blad worden eveneens in de twee andere bladen opgenomen. UITGAVE van' „DE SOESTER COURANT" Algemeen Weekblad. „SOESTER NIEUWSBLAD'' Algemeen Chlstelijk Weekblad en „SOESTER WEEKBLAD". ABONNEMENTSPRIJS p. 3 maanden 50 ct.. franco p' post 65 ct.. Soester Weekblad Wj, et. p. maand. 15e JAARGANG Vrijdag 5 Juni 1936 No. 23 Dag Telefoon 636 Nacht Telefoon 307 BEKEERING. Zie, hij bi dl Hancfl. 9 II. Ananias, een dise.pel van Jezus te Damas- cus, kreeg eens op wondere wijs een won dere boodschap. Hem werd de opdracht gegeven om naar leen bepaald adres te gaan, waar Saulus van fTarsen lag te bidden. Is het wonder dat Ananias vreemd opkeek? j Hij vertrouwde het maar half. Dat was niet goed van hem, maar te begrijpen was het wel. Want de naam Saulus van Tarsen was er leen om den tnenschen schrik aan te jagen. I Ananias was er ook bang voor. Want o, die Saulus, wat had hij den be keerde menschen te Jeruzalem veel kwaad gedaan O, den christen-vervolger, die naar Damas- cus was gekomen om rustige en geloovige menschen te steenigen en te dooden! O, moet ik naar hem toe, Heere? Moet ik naar het hol van den leeuw? O, wat lijkt mij dat toch vreemd! En de ontroerde ziel van Ananias kwam leerst tot rust toen de Heere zeide van Sau lus: ,,deze is Mij een uitverkoren vat". Toén ging Ananias. f j Zie, hij bidt! Welk een omkeer in Saulus' leven. O ja, hij zal wel meermalen gebeden heb ben, maar niet, zooals n u Vroeger was z'n gebed een opeenstaapeling van deugden en de begeerte om steeds meer 9/goede werken" te kunnen doen; niet om daardoor in de eerste plaats God te verheer lijken, maar om iedere deugd te gebruiken als een sport in den ladder om hooger te stijgen in eigengerechtigheid met de kans om in den hemel eenmaal een voorname plaats te verkrijgen. N u bidt hij als een arm zondaar. N u is zijn gebed een schuldbelijdenis. N u is zijn gebed de vraag om vergeving. N u belijdt hij, dat hij alleen door ge nade kan zalig worden en niet door de wer ken der wet. Dat alles, dat bidden van Paulus, was de vrucht van de werking des H. Geestes. De H. Geest maakt goddeloozen vroom en Hij maakt vromen goddeloos. Hij maakt zienden blind cn blinden ziende. Hij maakt van een vervolger der gemeente een verkondiger van Christus. Zie h ij bidt, zie z ij bidt, moet ook van a gezegd kunnen worden. Dat moet de Heere van u kunnen getuigen. Daarom mag de vraag gedaan worden, of gij bidden geleerd, hebt. Niet dat gewone bidden zooals vaak geschiedt, maar of een gebed is de uitstorting der ziel. Of uw gebed g e 1 o o v i g is als gij uw zonde voor God belijdt en Hem om vergeving vraagt. Gij weet: zónder gebed wordt niemand «alig. Heerlijk daarom, als wij het bidden geleerd hebben. Dan zijn we bekeerd! Scheveningen. JANSENS. richting kiezen: Mensch of GodheiJ Aards- geboren of onbevlekt ontvangen Letter lijk of slechts symbolisch opgestaan uit de dooden en ten hemel gevaren? De schrijver meent, dat practisch het on derwijs wel meest in vrijzinnigen geest- gegeven zou worden. Maar dan zou men j met nog te meer recht de openbare school ,,de secteschool Aan het modernisme" kunnen' noemen. Voor het vraagstuk is geen aannemelijke oplossing te vinden. Gelukkig ontvangt reeds bijna 67 pCt. van de kinderen bijzonder onderwijs. Dat percen tage moet nog hooger worden. En voorts kan en wordt gebruik gemaakt zoowel door de Hervormde als door de Roomsch-Katho- lieke Kerk van de gelegenheid, om godsdienst onderwijs in de schoolgebouwen, na afloop van de lessen, te geven. Ook de Protestanten bond geeft hier en daar zulk onderwijs aan de kinderen, voor zoover de ouders dit ver langen. Positief-christelijke ouders kunnen met godsdienstonderwijs alleen natuurlijk niet te vreden zijn. Zij begeeren, dat héél het onder lijs beheerscht zal worden door de begin selen van Gods Woord. Dank zij ook de ontwikkeling van het chris telijk onderwijs is overigens de Schriftkennis ten onzent in doorsnee degelijker dan in de meeste andere landen, waar soms de volks school wel christelijk" heet, maar het daar om nog niet i s Indien het door Ds. Lingbeek medegedeelde feit juist is, moet dit ongetwijfeld tot droef heid stemmen. Maar men zoeke de correctie niet op een wijze, die nog bedenkelijker ge volgen zou kunnen hebben. Dergelijke feiten moeten de Kerken prikkelen tot intensieven evangelisatie-arbeid. De kerk kan mij gestpttn worden Het hakenkruis maakt ttq* gelukkig op aarde Dkt kruis wil ik volgenvRe land en ter zee, Baldur von Schirach, 'wèr mij mee! De Paus hokt in Rome op zijn troon, Bij ons hokken samenzijn papen En of hij 't Roomsche of, Luthersche deed Hij leerde het jood scha gelooven. Maar nu zijn de jaren Van 't Kruis voorbij Het zonnerad gaat zich jverheffen Zoo worden we eindelijk Om 't Vaderland de eer an God geheel vrij te hergeven. ten hemel noodig, 1 den laatsten tijd is herhaaaldclijk het pleit gevoerd voor het brengen van den bij bel op de openbare school, voor het opnemen onder dc verplichte leervakken van het on derwijs in de Bijbelsche geschiedenis. De heer E. J. van Deth schreef in de Vooruit een sterk betoog tegen de uitge sproken wenschcn. Hoe moet men Bijbelsche geschiedenis ver.ellen? Welk standpunt moet men tegenover den Bijbel innemen? Is het Parad ijsver haal geschiedenis of legende? Hoe moei men de wonderen beschouwen Dc moeilijkheden beginnen eerst recht bij het Nieuwe Testament. Men heeft ge klaagd, dal in een klasse van 30 leerlingen I11 een openbare school, 28 nimmer van he: leven, lijden, of sterven van den Zalig maker gehoord hadden. De heer Lingbeek gebruikt dit woord Zaligmaker" in de Tweede Kamer. Hoe s'.erk blijkt hieruit, dat men een richting gekozen heeft. En bij de geschiedenis van Jezus moet men een Enkele maanden geleden heeft men in de dagbladen kunnen lezen, dat door de 2 Eerste Kamerleden, die daarin de moreel der zoo hoogstaande (wie lacht daar?) N.S.B. ver tegenwoordigen, in de afdeelingen het pleit gevoerd is voor één nationale jeugdorganisatie in den geest van de Duitsche Hitlerjeugd. De Minister gaf den heeren een uitstekend principieel bescheid, dat we hier niet zullen opnemen, omdat het stuk anders te lang zou worden. Wel moge hier een plaats vinden het fijne ironische antwoord van den Minister, waarin hij de heeren op hun inconsequentie wees: ,,Met groote voldoening constateert de ondergeteekende overigens, dat de hier aan het woord zijnde leden welwillend genoeg zijn om aan de ouders te blijven toestaan, dat hun kinderen verder lid zijn van een confessioneele jeugdvereeniging. Dat deze welwillendheid evenals die om de bij zondere scholen te laten voortbestaan 'n ernstige inconsequentie is, aangezien al dus de splijtzwam van den godsdienst toch nog in het volkslichaam blijft werken, ver mindert niet de blijdschap van den onder geteekende, dat aldus althans nog enkele deelen geestelijke vrijheden worden be waard". Me dunkt, dat de 2 N.S.B.'ers terdege goed begrepen zullen hebben, dat hun kwaad aardige toeleg doorzien werd. Maar, wat beteekent nu de opvoeding in den geest van de Duitsche Hitlerjeugd, zoo als de heeren die ook voor ons land gaarne wenschen Dat moge blijken uit de liederen, dia het jonge nat. soc. gebroed in Duitschland langs de straten uitblèrt, en waarvan hier enkele volgen: Wij zijn de vroolijke Hitlerjeugd, Wij hebben niet noodig christelijke deugd Want onze leider Adolf Iiitler Is onze Verlosser en middelaar. Geen booze paap kan ons verhinderen Ons te voelen als Hitlerkinderen, Niet Christus volgen wij, maar Horst Wcssel Weg met den wierook en het wijwatervat. Wij volgen zingend Hitiers vanen Dan zijn wij waardig onzen voorouders Ik ben geen Christen en geen Katholiek Ik ga met de S.A. door dik en dun. Wij hebben geen Middelaal Voor ons schitteren zonnen en sterren En bloed en zwaard en zonnerad Zijn strijders, nabij en vèraf. Bij het voorbijtrekken van een Roomsche kerk nabij Dortmund, zong dit - jonge hei dendom De vorsten en de papen Die brengen ons geen heil. De vorsten en de papen We slaan ze dood met de tyijU Hieruit blijkt wel overduidel:'lr', dat die Hitlerjeugd opgevoed wordt in, .itanischen geest en dus in feilen haat tcg q Christus en Zijn kerk op aarde. Natuurlijk weten de 2 n? Eerste Kamerleden dit terdege goedHHBj^B daar om wenschen zij ook on« 1 indsche jeugd in dezelfde richting {lïlQrpIdi d.w.z. om bij ons opkomeje]j yw p£t een aanvang te maken met de 15 van Christus' kerk. Margarlt Want en dit vergete mjegonla 4 ct., late zich niet door de „vrotelia 3 ct., Zaacn deze beweging" van dc ^planten alle so^— ook de N.S.B. bedoelt de p g VAN k ons volk. Dat zal haar nooit, ze eerst de Kerk van ChriVf Grachtje 17 comben teruggedrongen hjjv f Ook op de N.S.B. is van* toepassing: De vijand rukt vast aan Met opgestoken vaan Hij draagt zijn rustig nog Van gruwel en bedrog maar gelukkig, we mogen eraan toevoegen: Maar zal als kaf verdwijnen. Het woeden van de N.S.B. als instrument van satan zal niet gelukken, want Christus, wien alle macht gegeven is in hemel en op aarde, houdt Zijn Kerk in stand. VERITAS. van onze moderne naar de eischen des tijds ingerichte op Vredehofstraat 7 (Nieuwerhoek) Soestdijk Het is ons een behoefte een woord van warmen dank te richten tot allen, die ons zóóveel liefde ert waardeering toonden. In zonderheid bestuur en leden van de afd. Soest, N.C.V.B. Het was overweldigendI i i Juni en de twee weken daarvóór. I De waardeering van literatoren en uitge vers slaan wij hoog aan, nog meer de liefde van godsvolk, die zóó tot uiting kwam, de gemeenschap der heiligen I Wat is het heortijk in woord en brief te vernemen, „God heeft ons door U gestlijk gezegend", „Eeuwig gaat voor 't oogenblik", „De Wereld gaat voorbij, de Liefde Gods in onze harten uitgestort, blijft". De heer D. A. Daameu schreef, „U be hoort tot de auteurs die na 40 jaar nogi niet zijn vergeten. Uw boeken waren geen strop pen, .Vrouwenweelde en Vrouwensmart" en „Karakterzonde en Levensleed" zelfs een succes". Gode alleen de eer, die mijn boeken in mijn hart deed geboren worden, aan de men schen mijn innigen dank voor de welwillend heid waarmee zij mijn boeken ontvingen, voor mij de schuld, uitgedelgd in Christus, dat niet alles was „voor de reinheid van het heiligdom". H. G. A. BAKHOVEN, M. G. BAKHOVEN-Michels. (Joh. Breevoort) Voorm. 10 uur Ds. E. Groeneveld. Bed. H. Doop. Kerkgebouw Hees. Nam. 6 uur Ds. E. Groeneveld. HERV. (GEREF.) EVANG. Voorm. 10 en nam. 6 uur Ds. J. H. v. d. Wal, van Wageningen. GEREFORMEERDE KERK. Julianakerk. Voorm. 10 uur Ds. S. Wouters. Nam. 5.30 uur Ds. B. Alkema. Wilhelminakerk. Voorm. 10 uur Ds. B. Alkema- Nam. 5 30 uur Ds. S- Wouters. CHR. GEREFORMEERDE KERK. Voorm. 10 en nam. 6 uur Ds. N. Bijdemast VER. VAN VRIJZ. GODSDIENSTIGEN Voorm. 10.30 uur Ds. P. J. Glast, Utrecht. R.K. KERK- Kerk Steenhofstraat. H. Missen 7 en 9 uur. Hoogmis 10.30 uur. Kerk Nieuwerhoek. ie H. Mis 7.30 uur. Hoogmis 10.30 uur. SOESTERBERG NED. HERV. KERK. Geen opgave ontvangen. Nam. 23 uur Zondagsschool. R.K. KERK. ie H. Mis 7.30 uur. Hoogmis 1030 uur. Lof 6 uur. HUIS TER HEIDE. NED. HERV. KERK. Geen opgave ontvangen. BELASTINGADVIEZEN BOEKHOUDINGEN Billijke condities Accountantskantoor - J. C. DOGGER Hartmanlaan 62 - Telefoon 758 - Soest SOEST. NED. HERV, KERK. Oudekerk. Voorm. 10 uur Dr. J. G. Wiss'mg, De Bilt. Nam. 6 uur Ds. J. I. van Schaick. H. Doop. Emmakerk. GROOTE ZOMERACTIE DER CENTRALE WiINKELIERSVEREENIGING. Donderdagavond vergaderde de C.Wi.V. in de Gouden Ploeg, onder voorzitterschap van den heer D. .Wjaal. Ruim 20 leden waren aanwezig. 1 Te ongeveer kwart voor 9 opende de heer Waal de vergadering. Van het plaatselijk werkloozen comité was een schrijven ingekomen, behelzende een ver zoek om een request te sturen aan de ge meenteraad, betreffende de vermindering van steun. Dit schrijven werd voor kennisgeving aangenomen.. Uivoerig werd hierna besproken de a.s. Jubileums-actie, naar aanleiding van het door den heer Jaarsma ingediende voor stel, om het eerste lustrum der C. W. V. waardig te vieren. Na veel discussie en toe lichting door den heer Jaarsma, werd beslo ten een propaganda-reclamecampagne te hou den van 15 Juni tot 31 Aug. In kort saamgevat zal de actie aldus uit gevoerd worden: Aan eiken kooper, bij de deelnemende winkeliers, zal bij een bedrag van f0.25 een zegel worden verstrekt, welke zegels in «en daartoe te verspreiden boekje geplakt kunnen worden. Elk volgeplakt boekje geeft recht op deelname aan een va- cantiereisje of feestdag voor een kind. Ditmaal zullen dus niet de ouderen, doch uitsluitend de kinderen van deze actie kun nen profiteeren. Heeft men zelf geen kin deren, dan mag het boekje ook aan anderen worden gegeven. Als bijzonderheid geldt ditmaal, dat ookj winkeliers niet aangesloten bij de C.W.V« kunnen deelnemen aan deze campagne. In de uitvoerende commissie namen zit—, ting de heeren R. Jaarsma, voorzitter; G. Rauwendaal, secretaris; S. Laan, penningm.; G. v. d. Hooge, J. Immerzeel, J* H« G, Buys. Nadere bijzonderheden omtrent èefl'en an der zullen nog worden bekend gemaakt. Na een onbelangrijke rondvraag werd de vergadering gesloten. HET KAMP DER JONGE WACHTERS TE SOESTERBERG. Onder groote belangstelling werd op twee den Pinksterdag achter het Missiehuis St. Jan te Soesterberg het buitencentrum voor lei dersopleiding en jongensbivak van de Jonge Wacht officieel geopend in tegenwoordigheid van eenige honderden leiders, directeuren van verschillende Bisdommen, o.a. Utrecht, Den Bosch, Breda Roermond en Haarlem. De dag werd aangevangen met het H. Misoffer, dat in de openluchtkapel werd op gedragen door Rector I. H. v. d. Berg- De predicatie werd gehouden door Rector H. de Groot. Hierna bezichtigden de genoodigden het kamp. Vervolgens schaarden allen zich in de nabijheid van h.et Kruis, waarna de officieele opening plaats had. Bij deze plechtigheid waren, behalve de reeds door ons genoemde personen, aan wezig de hoofdverkenners-geestelijke kape laan Ramselaar u:t Den Haag, majoor van Leeuwen, de H.K.C. van de R. K* Verken ners, de heer Peet, namens het Nat. Verbond van K.J.M.V. en nog verschillende andere vertegenwoord'gers van de Katholieke Jeugd beweging. De plechtigheid werd geopend met een spreekkoor van de Soesterbergers. Rector H. v. de Berg sprak daarop een kort woord. Rector de Groot heette vervolgens als voor zitter van het Centraal Comité alle genood g- den en aanwezige leiders hartelijk welkom, waarna Drs Peters, de nationale leider, luid de wet der Jonge Wachters opzegde. Rector H. v. d. Berg zette als hoofdleider het programma van het komende jaar uiteen. Vervolgens werd het woord gevoerd door Drs- Peters uit Nijmegen, de nationale leider, die in eenvoudige bewoordingen dank bracht aan allen, die. tot nu toe zoo voortreffelijk hadden meegewerkt aan het tot stand komen van dit kamp. Hiermee was de officieele opening een feit. Des middags werden verschillende uren op aangename wijze doorgebracht door het op voeren van eenige spelen. Zeelfs de regen, welke tegen het einde van de bijeenkomst viel, kon aan de uitste kende stemming geen afbreuk doen. ARBEIDSBEURS. De stand op heden is 389 werkzoekenden, waarvan 370 mannen boven en 6 onder 18 jaar, 9 vrouwen boven en 4 onder 18 jaar, w.o. 49 losse arbeiders, 38 metselaars. 57 opperlieden, 26 tuinlieden, 29 timmerlieden, 53 grondarbeiders, 12 schilders-behangers, 7 stucadoors, 3 grondarbeiders, 11 transportar beiders, 8 kantoorbedienden, 4 winkelbedien den, 4 boekhouders, 3 electriciens, 3 mon teurs, 10 chauffeurs, 6 fabrieksarbeiders, 4 slagers(, 5 loodgieters, 8 landarbeiders, 5 werk-

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1936 | | pagina 1