HET VORSTELIJK HUWELIJK.
URmüefmid
Met Schoffel en Hark.
KERSTFEEST-ORATORIUM TE SOEST
D, F. VOIGT
Soest
PUROL (WIT)
Ons Weekpraatje.
Dierenbescherming
is goed en nuttig.
Feesten in onze gemeeuie.
Het Comité belast met het organiseeren van
4e feestelijkheden, welke te Soest in ver
band met Bet a.s. huwelijk van H.K.H. Prin
ses Juliana met Z-D.H. Prins Bernhard zul
len worden gehouden, kwam ter nadere vast
stelling van een feestprogramma bijeen.
In de gehouden bespreking bleek men het
algemeen eens te zijn, dat het voor Soest
gewenscht was, zoowel met het oog op het
ongunstige jaargetijde als wel door de om
standigheid, dat binnen afzienbaren tijd het
jonge Paar zijn intocht op het Paleis Soest
dijk zal doen, de groote feestelijkheden te
houden wanneer het Paleis door de Konin
klijke Familie in 1937 zal worden betrokken.
Niettegenstaande dit alles meende het Comi
té toch, dat te Soest, zoowel den dag van on
dertrouw alsmede dien van het huwelijk zelf,
niet onopgemerkt voorbij mochten gaan, in
verband waarmede door haar het volgende
feestprogramma werd vastgesteld;
Op den vooravond van den dag van het
dus op 19 December a.s., zal 's avonds een
muzikale rondgang door de gemeente wor
den gehouden, welke zal eindigen op een
nader bekend te maken gedeelte van de
Soester Eng. alwaar een vreugdevuur zal
worden ontstoken.
Op den vooravond vand en dag van het
huwelijk zullen in alle kerken in de ge
meente wijdingsdiensten worden gehouden.
Ook zullen op dezen dag de schoolkinderen
op de scholen worden onthaald en zal hen
aldaar een blijvend aandenken aan de fees
telijke gebeurtenis worden uitgereikt.
Het programma op de huwelijksdag zelve
luidt als volgt;
8 uur luiden der feestklokken.
11 uur beluisteren der uitzending der hu
welijksplechtigheid via de radio uitzendingen.
Voor hen, die er de voorkeur aan geven
4e radio uitzendingen uit den Haag gemeen
schappelijk te beluisteren, benevens voor die
genen, die zelf geen radiotoestel bezitten of
niet in de gelegenheid zijn bij vrienden deze
uitzending mede te maken, zal gelegenheid be
staan deze aan te hooren in 'n viertal kerken
en vereenigingsgebouwen in de gemeente,
.welke nog nader zullen worden bekend ge
maakt- Gedurende de avonduren zullen in een
zestal zalen in de gemeente avondfeesten wor-
den georganiseerd. In iedere zaal zal een
programma wforden uitgevoerd bestaande uit
het uitspreken van een feestrede, het geven
van eenige zangnummers door een plaatse
lijke zangvereeniging, het beoefenen van
volkszang hel optreden van een declamator,
het optreden van een ensemble met een voor
dit doel geëigend programma, enz., kortom
een z.g „bonte avond" programma, alles
echter geheel in het kader van de zeer bij
zondere feestelijke gebeurtenis.
In „Religie en Kunst" zal een speciaal
programma worden gegeven bestaande uit
orgelspel, zang enz., waarmede de Chr.
Oranjevereeniging, hiertoe aangezocht door 't
Comité, zich in het bijzonder zal belasten.
Na afloop van het eigelijke feestprogramma
dus te ongeveer 10.30 uur, zal alsdan voor
een ieder nog de gelegenheid bestaan het
feest naar eigen inzicht al dan niet nog ver
der te vervolgen.
Door hel groote feestcomité, bestaande uit
de voltallige besturen van de V.V.V. „Soest
Vooruil" de Ver. „Soest Zuid" en de Chr.
Oranje Vereeniging, werd een werkcomité
benoemd, dat al deze plannen nog nader
zal uitwerken en publiceeren.
In dit comité is zitting genomen voor de
Vereeniging „Soest Zuid" door de heeren:
H- de Graal, E van Eeden en G. Langelaar.
Voor de Chr. Oranje Vereeniging de heeren:
C. N. v. d. Flier, E. d. Lange en H.A. Stork,
en voor de V.V.V. „Soest Vooruit" de heer
en: J- G -A Batenburg, L. J. Rasch en G.
K. Schuyienburg Als penningmeester van het
Comité zal optreden de heer M» C. v. d.
Plas.
Door den heer E. van Eeden werd aan
het Comité een ooor hem gecomponeerd lied
aangeboden, te zingen door de schoolkinderen
bij de blijde inkomst van het jonge Paar
op het Paleis Soestdijk.
Het lied gecomponeerd op een eenvoudige
zeer bekende melodie viel buitengewoon in
den smaak. Besloten werd het lied onder
groote dank te aanvaarden als het officieele
feestlied van het Comité en den heer Burge
meester te verzoeken dit lied op alle scholen
te laten instudeeren om het straks bij de
inkomst op het Paleis Soestdijk Prinses Ju
liana en Prins P.ernhard te kunnen toezingen.
voor soli en gemend koor en ter uitvoering van levende beelden, te geven door de gemengde
R.K. Zangvereeniging „HOOGER STREVEN'' te Soest, met medewerking als solisten
Mevrouw A. van Woerkom-Minjon. Utrecht. SOPRAAN, den Heer H, Kamphuis, Utecht,
TENOR en den Heer G. Bloemdal. Breda, BAS.
OP ZONDAG 27 DEC. 1936 EN ZONDAG 3 JANUARI 1937
des avonds 8 uru. fn het St. Jozeph Parochiehuis alhier.
Toegangsbewijzen le rang f 0.75, 2e rang f 0.50 incl. pl. belastiDg. Plaatsbespreking belde
Zondagen des voormiddags kwart voor twaalf uur 10 ct. per plaats.
cultuur. De mensch stelt echter de cultuur in
de eene en God in de andere schaal, en
wandeld zelf tusschen die twee in* Men pro
beert ook de Goddelijke kracht wetenschap
pelijk te verklaren. Men noemt niet de inge
nieur de knecht Gods, doch de man, die
de natuurkrachten aan den mensch dienstbaar
maakt.
Deze stellingen uitgeknobeld in studeerka
mers, druppelen uit onder het volk, en heb
ben tot gevolg het massa-materialisme, de
massa, die maar meepraat en niet eens kan
verklaren wat hij bedoeltj.
Hoe is het nu mogelijk, deze verdorven
wereld tot God terug t^ brengen.
Wat moet er gedaari worden tegen de
dolmakende politieke propaganda?
De voortgaande techniek brengt meer en
meer degenereerende werkloosheid.
God wordt voor velen weer een vraag.
Het Kruis van Christus moet weer ge
plant worden. Doch niet als vroeger. Het
verbitterde volk, dat twee geslachten Godloos
gegroeid is, kan niet meer getrokken worden
door het goedig uitgesproken, zalvende Evan
geliewoord. Wii moeten, als uitdragers van
het Evangelie, aanvoelen en rekenen met die
verbitterdheid. Jezus zelf komt in dienstknecht
gestalte, zonder iets van de essence van het
Evangelie te verliezen. Zal de kerk met de
grootste moeite haar vorm van Evangeli-
seeren veranderen.
Veen, accordeonist van het ensemble, op ver.
dienstelijke wijze de ouverture „Dichter und
Bauer'*.
Opgevoerd werd vervolgens door het Esvac-
tooneelclubje „Het Wereldwonder*', een voor.
treffelijke studentengrap. Vooral om het me
chanisch mensch werd hartelijk gelachen.
Een tombola werd gehouden onder veel
aiiimo- De stemming was er is. Esvac kan te
vreden zijn over dit feestavondje entre vous.
Burgern. Grothestraat 30
Telefoon 363 - Soest
GEDIPL. OPTICIEN. Voor het maken van
Uw BRIL, ook volgens recept van H. H.
Oogartsen, een vertrouwd adres l
ATTRACTIE-MIDDAG EN -AVOND-
Evenals vorige jaren heeft het Comité tot
verstrekking van Kerstgaven in natura aan
behoeftige Soesterbergers van alle gezindten
zijn werkzaamheden aangevangen en poogde
ditmaal de benoodigde gelden te verkrijgen
door het organiseeren van een door B. en
W. van Soest goedgekeurde verloting.
De Comitéleden hebben inmiddels reeds
getracht alle loten te plaatsen en wie er soms
nog geen heeft: aan het adres van den
Penningmeester, Banningstraat 72 zijn er
25 cent per stuk nog enkele verkrijgbaar;
waarmee men zich de kansen schept, de
hoofdprijs, een prachtig rijwiel, te winnen.
Maar door de alleszins moeilijke tijdsom
standigheden is er meer geld noodig, dan
deze verloting in het gunstigste geval op kan
brengen.
Daarom organiseert het Comité een attrac
tie-middag en -avond op 12 December a.s.
Huis ten Halve, aanvangend te 3 uur n-m.,
opgeluisterd door muziek, waar tal van spelen
de gelegenheid bieden recht gezellige uren
door te brengen.
Men zal er o.m. vinden: sjoelbakken, rad
van avontuur, bekerwerpspel, schiettent, draai,
bord, ezeltije steken, touwtje trekken, weeg
toestel, trcktafel, speerwerpen en paarden
wedren.
Het Comité meent te mogen verwachten,
dat Socsterberg's Burgerij, gezien het prach
tige doel, ook ditmaal dezen dag tot een
succes zal weten te maken en door een groote
opkomst het nuttige met het aangename zal
vereenigen.
op
op
op
Thans naast goudgele ook
witte Purol. Dit wrijft onzicht
baar weg en daarom is
voor Dames cn Meisjes zoo
aangenaam bij de verzorging
van gelaat en handen.
poos 30, Tube 45 ct. Bij Apoth. en Drogisten.
\T H.1NGNIEUWS
Donderdagavond werd door Notaris Schou
ten te Baain in de Gouden Ploeg de veiling
van 26 Nov. voortgezet.
Een tiental huizen, 5 dubbele, aan dc
Schoolstraat no. 20a, nos. ak, op laatstge
noemde datum ingezet, werden thans bij af
slag geveild. Afzonderlijk: Perc. 1, half huis,
inzet I 1550niet verkocht; Perc. 2, idem,
inzet f 1500, niet verkocht, Perc. 3 idem inzet
f 500.niet verkocht; Perc. 4, idem, inzet
f '55°niet verkocht; Perc. 5, idem, Inzet
f 1500.niet verkocht; Perc. 6, idem, inzet
f 1500niet verkocht; Perc. 7, idem, inzet
f1550niet verkocht; Perc. 8, idem, inzet
f1500gemijnd op f 1.E. van Nieuwen.
huizen, Soest; Perc- 9, idem, inzet f 1550
niet verkocht; Perc. iot idem, inzet i 1850
n.et vei kochu
In combinatie: Perc. 1 en 2, staande op
f3050gemijnd door L. v. Oosterom, Soest,
op f ico
Perc* 3 en 4, staande op f 3050.gemijnd
door D. v. d. Broek, Soest, op f 1.
Perc- 5 en 6, staande op f 3000.niet ge
mijnd. Perc. 7 cn 8, staande op f3051, niet
mijnd. Perc. 7 en 8, staande op f3051,niet
gemijnd. Perc 9 en 10, staande op f3400.
niet gemijnd-
- Twee trókken, perc- I4, staande
f6201.niet gemijnd.
Drie blokken, perc. 16, staande
f9201.niet gemijnd.
Twee blokken, perc* 7IO> staande
f6451.niet gemijnd.
Tien perc- in massa, staande op f 15652.
gemijnd op f 15100.K. Middelkamp te
Driebergen.
Ile CIIR. WINTERLEZING.
In de groote z>al van Religie en Kunst, werd
Maandagavond de 2e Winterlezing gehouden.
Deze lezingen worden gehouden uitgaande
van het Chr. Comité voor Winterlezing en en
van de afdceling dei Ned. Chr. Vrouwenbond
alhier.
Door den heer Endendijk, voorzitter van
genoemd comité, werd de samenkomst op de
gebruikelijke, wijze geopend. Gelezen werd
Psalin 2. i
Spr. dankt daarna de aanwezigen voor hun
komst en leidt met een desbetreffend woord
den Spreker in.
Ds Koningsbergen van Amsterdam had tot
onderwerp gekozen: De kentering in de
Godlooze wereld".
Spr. wenscht bij de behandeling van dit
onderwerp de poiitiek geheel op den achter
grond te houden. Spr geeft eerst een over
zicht van hetgeen genoemd wordt de God
looze wereld. In onzen tijd vormen zich groe.
pen. Godloozen Zij ontkennen het bestaan
eener God, doch toonen aan, hoe onmo
gelijk het is, in het heden nog rekening te
houden met Hem. Spr. gaat na verschillende
uitspraken van vooraanstaande mannen, waar
in Godsdienst genoemd wordt: dwang, angst
voorstellingen, kinderlijkheid.
Alle hoogere waarden vallen weg.
Men ijvert uitsluitend voor materie, voor
machinerieën, diploma's enz. Op alle gebied
is verwording. Deze geheel veranderde wereld
noemt men oorzaak, dat ook hei religieus
denken veranderen moet.
IIet Paradijsleven moet als oudheid aan
gemerkt worden. Alles is wetenschappelijk
belicht, men weet thans hoe ijzeren natuur
wetten het heelal beheerschen. De moderne
mensch denkt in kilometers, golflengten, paar
denkrachten, enz. De techniek bcheerscht den
mensch.
Echter bestond de ware Godloosheid al
reeds lang vóórdat de techniek bestond. Spr.
toont dit aan met zinnen uit geschrifteft van
300 en 100 jaar voor Christus.
Periodiek komen de tijdperken van God
loosheid terug.
Ook, z-egt spr., zijn groote uitvinders niet
tot Godloosheid vervallen.
De Godlooze cultuur vindt zijn grootste om
vang en kracht in de Wcstcrsche landen als:
Rusland, Spanje, Frankrijk, een deel van En
geland, Duitschland en Amerika.
De Godloosheid vindt haar kern in een
verzet van den mensch. De mensch die niet
erkennen wil, dat God in alles is, ook in
DE WERELDBOND DER KERKEN-
Vrijdagavond sprak in het Ned. Herv.
Wijklokaal, Kerkebuurt, Dr. J. C. Wissing
uit Bilthoven ovei bovengenoemd onder
werp. Spr. is secretaris van det Ned Ge
nootschap der Wereldbond van Kerken.
Gaarne vervult spr. deze spreekbeurt, daar
hij het onderwerp en haar behandeling een
eisch Gods vindt. Bij de beschouwing van
de tegenwoordige yvereldtoestand, rijst bij ve
len de gedachte aan een vergelijking met
de Grieksch-Romeinsche tijd, toen voor het
eerst 't Evangelie doorgang vond. Thans is
men beu van alle geredetwist en economische
druk- In conferenties tracht men theoretisch te
redden, wat behouden kan worden. Doch
niets oeantwoord aan het doel, zelfs de Vol
kenbond niet- Overal, waar vrede beoogt
wordt, breekt onrust uit. Sterkte overwint
recht. Alles, leeft, onder den angst voor een
komenden oorlog- Geen vredesidealen kun
nen gehandhaafd worden* slechts door wa
pengeweld denkt men vrede te l^unnn
vcrovcien. Opruiing is niet van de lucht.
Ook de jeugd lijdt onder dezen toestand-
Zij is gevangen in de ban, die liefde tee
kent als zwakheid, die predikt, dat de Staat
alle energie opeischt. Niet het Godsrijk heeft
de mensch meer voor oogen, doch een rijk,
waarin klassenhaat en tsandverschil vervaagd
is. Alle heil wordt gezocht in de wereld en
de kracht van menschen.
Christus heeft geëischt, dat „zij allen één
zouden zijn". En hoe wordt dit gebod in
toepassing gebracht? Zelfs in de kerk heerscht
verdeeldheid. De Nationale banieren worden
opgeheven, inplaats van die des kruizes.
Christus uitspraak, ..dat zij allen één zijn'
klaagt ons aan. Zoowel de mensch persoon
lijk, als de mstcljing van de kerk.
Sinds de eerste Christenheid heeft de kerk
veel ingeboet. Werd niet van de eerste Chris
tenen gezegd: „Ziet hoe lief zij elkander
hebben'"? Deze liefde is thans ver te zoeken.
De wereldzorgen overheerschen ook de
kerk en de Christelijke naastenliefde.
Daarom moeten de Christenen terug naar
die eenheid, welke liefde insluit.
Men is reeds begonnen met te werken in
den richting van dit doel, door oprichting
der Evangelische alleantie, welke alle ker
ken omsluit, de studenten organisaties en die
der jonge lieden. Door de kerken als zoo
danig werd in 1914 de Wereldbond opge
richt- Zeer veel goeds heeft deze bond uit
gericht. De Volkenbondsgedachte, om ver
schillen te laten beslissen door recht, leeft
ook in dezen kerlcenbond. Ook wordt ge
ijverd voor het Christelijk Huwelijk.
Plannen zijn gevormd om in 1937 te Stock
holm, Lausanne, Edinburg en Oxford confe
renties te houden. Te Utrecht werd hiervoor
een voorvergadering gehouden. De verschil
lende kerken erkenden eikaars richtingen.
Vooral voor de jeugd zal deze Kerkenbond
een grootsche uitwerking hebben.
Op geestelijk sociaal gebied hebben de
kerken elkaar noodig. Verschillende brochu
res gaan reeds rond, om deze beweging
grooter te maken.
Na het zingen van Gez. 195 1 werd door
Ds. v. Schaik de bijeenkomst gesloten.
Maar men overdrijve niet.
Kooivogels helpen vaak het
leven vermooien van men
schen, die opgesloten zijn in
hun verdriet en onvrede.
Als we nu eens alle hoogere bedoening
in het leven uitschakelen, wét is dan het
beste, wat de mensch van het leven ver
langt en verwacht? De bevrediging van zijn
behoeften. Er gaan menschen dood van el
lende, omdat ze niet in staat zijn om de intel-
lectueele onspanning te genieten, waarnaar hun
hart uitgaat, maar er zijn óók lieden, voor
wie zulke soort ontspanning een straf zou
zijn, welke een plaatsing in het krankzin
nigengesticht ten gevolge zou hebben.
Er zijn menschen die in het leven niets
anders zien dan de strijd om het bestaan.
Voeren ze die strijd op gelukkige wijze,
dan zijn ze tevreden- In een niet geheel on
juiste vergelijking worden dezulken wel
beestmenschen geheeten. Waarom? Omdat
voor zoover we dat althans weten of vermee-
nen te kunnen beoordeelen, het leven der
dieren individueel een strijd om het bestaan
schijnt te zijn. De meest wilde en verscheu
rende dieren krijgt men tan, door het ze
wat de voeding betreft, aan niets te laten
ontbreken en ze in dét opzicht op hun
wenschen vooruit te loopen- In dét geval is
het voor ons niet of nauwelijks merkbaar,
dat ze zich bijvoorbeeld opsluiting in bijzon
dere mate aantrekken.
Er zijn heel wat vogelliefhebbers", die het
deurtje van de kooi, waarin hun kanarie
of 'n andere vogel zit opgesloten, van tijd
tot tijd openzetten. Dan komt Piet eruit, dart
wat rond op z'n kooi, zet zich misschien
even op tafel, maar gaat weer betrekkelijk
gauw naar zijn gevangenis terug en tsjilpt
daar van blijdschap, dat-ie weer „binnen" is.
Juist omdat de geestelijke behoeften van
dieren zoo ze al bestaan erg primitief
zijn en de hoogste verlangens van hen in
hoofdzaak naar eten en drinken „op tijd"
uitgaan, déarom is het in het algemeen zoo
gemakkelijk voor den mensch om het dier
aan zich te onderwerpen en tot huisdier te
maken. Honden en katten zijn van oorsprong
net zoo min een huisdier als een vink of
ee kanarievogel- Ze hebben zich aan den
menschelijken omgang aangepast en zouden
dood-ongelukkig zijn, als we ze het bosch
weer injoegen.
Ik dacht aan deze dingen, toen ik las
van de actie, die door Covavo, d.i het fe
deratieve comité voor vogelbescherming in
Nederland, ten deze door minstens één
groot dagblad bijgevallen, wordt gevoerd te
gen het nieuv e ontwerp Vogelwet, dat in
behandeling is genomen.
Door actie buiten de Kanier wil men be
werken, dat deze Vogelwet aanmerkelijk wordt
„verbeterd".
Plet ontwerp géat reeds in de richting
van meerdere bescherming van de vogels,
welke strekking ik onvoorwaardelijk toejuich.
Ook de poging b'.v. om beschermde vo
gels te vangen of te dooden, wordt gestraft;
eveneens het uitloven vaifc premiën om dit te
doen. De in- en uitvoer van beschermde vo
gels wordt tegengegaan. Plet bedrijf van pre
parateurs komt onder controle. De gelegenheid
voor het rapen van eieren van weidevogels
als kieviten, wordt ingekort.
Covavo en zekere persorganen blijven
groote bezwaren behouden en ze dringen er
op aan, dat leel méér „misstanden" worden
weggenomen. Men wil niet alleen het vangen
van beschermde vogels verboden zien, maar
ook het verkoopen er van en het houden.
Ik vond het aldus geformuleerd:
„Het moet verboden worden zulke op on
rechtmatige wijze verkregen vogels in kooien
te houden. De vogelbescherming kan dien
preventieven maatregel niet missen. Plet ont
breken ervan tot dusver heeft de clandestine
vangst altijd sterk bevorderd."
Krijgt Covavp zijn zin, dan zal het houden
van kooivogels tot het verleden gaan behoor-
en. Persoonlijk zou ik er niet om treuren. Ik,
heb geen kooivogels. Maar ik ken heel veel
medemenschen, die door en met hun vogels
gelukkig zijn. Zonder dat voor zoover dat
is te beoordeelen de vogel ongelukkig is.
Minister Deckers zei het reeds in de ver
dediging van zijn wetsontwerp, dat vogels
in een kooi niet aan levenslust blijken in te
boeten.
Nógmaals: ik ben niet vóór het opsluiten
van vogels in een kooi. Maar ik ben voor
vrede en geluk in het hart der menschen.
De mensch is zeer verschillend afgestemd.
Ik ken eenzamen, die gelukkig zijn met hun
vogel in dc kooi, zoo'n beestje vertroetelen
hart voelen opspringen als het vogeltje ha,,
pelt van stokje op stokje. Ik ken menschen,
die gelukkig zijn, omdat ze meenen Bei vo
geltje goed te doen. Ik ken menschen, dx-u
beesten geleken en mensch werden iloor het
beest. Omdat ze het hulpelooze vogeltje i.i
zijn kooi leerden lief krijgen en verteeder.1
weiden door hun eigen zorg.
In gevangenissen worden misdadigers be«
keerd, doordat vrede en zachtheid tot hen,'
komen in de gedaante van een muis of een
musch.
Ik zal me altijd strijdbaar betoonen, als
een dier onnoodig wordt gekweld door den
mensch. Er zijn echter zooveel menschen,,
voor wie de mensch geen medemensch meer,
is, maar die met een vogel vriendschap deelen^
De schepper heeft de mensch gesteld to$
hoeder van de dieren, opdat hij zich dezn
ten nutte kon maken. Duizenden kocivogelg|
zijn den mensch ten nutte, doordac ze hun}
leven en vriendschap vverschaffen, teedere ge^
voelens wekken in hun harten, vrede breng-n,,
waar onrust huist.
Millioenen menschen maken zich de dieren}
ten nutte door ze op te eten. Laten dezej
millioenen niet oorzaak zijn, dat de vreugdej
ontnomen wordt aan de duizenden, die zich{
de dieren ten nutte maken door ze te voerenj
en toe te spreken.
FEESTAVOND E.S.V.A C.
Met een staampvolle zaaal vierde ES.V-A-C.
Dinsdagavond feest in Hotel Eemland
Hoewel het aanvangsuur op 8 uur gesteld
was, werd het ruim half negen,' eer de heer
P. C. Clemens, voorzitter der voetbalclub,
den avond opende met een inleidend woord.
Men moest dezen avond beschouwen als
een kleine feestavond. De groote avond
komt in Februari, daar het tooneelclubje met
het groote spel „Plun Kind" nog niet ge
reed gekomen is. Thans zou een klein blijspel
opgevoerd worden. Spr. ivenschte de aan
wezigen een genoegelijken avond.
Na deze speech liet de band Van Tuynen
uit Baarn zich weer hooren, en in afwachting
van het tooneelstuk, speelde de heer Vanen verzorgen, praten, wanneer hij zingt, het
He'n julhe da nou ook geleze ient raosver^
slag, da den burgemeester gezeid et, datetfc
uuibriedingsplan naogenogt ge-eel war goed£
gekeurd
Tis ter maor naor wa je naogenogt geJ
eel noemt. Want a je dan leest waor de Ge^J
dupeerde Staoten alzoo aonmerkïngen op ge-4
maokt ebben, nou dan val je d'r zoowat|
van om-
'k Zei is opschrieven wat ze aonmerken^
Geen lintbebouwing aon de nieuwe wegj
bie Soestduunen, geen bebouwing langs de(
Soesterbergschestraot en Banningstraot, geen(
meerdere bebouwing op den Eng, geen na^
tuurschoon maoken van een andermans grondf
dan mo je dat koopen, zeggen de Gedupeerde^
Staoten, en geliek ebben ze, geen bouw- oJ|
wieland maoken zonder dater boerderiejeq!
op gebouwd magge worren.
Da binnen der nou vast een paor, maoü
der is nog veul meer.
Maor dat eene afkeurinkje, geen bouw- of(
wieland maoken zonder boerenbehuuzingenj
das toch veur ons boeren van veul belang^
Ze wouwen daor aon de Birktstraot bouw«4
grond maoken en dan natuurlijk een bietjef
oogen pries veur et pachte, maor 'n boeren^
stelling daor bouwen, dat mocht nie.
Dat wa.s zeker nie in et belang van eS}
natuurschoon.. En a je dan met 'n traktot^
of zoo over de straot zou gaon, dan zouwen£
ze misschien ook nog zeggen, da mag ool^
nie. Non mo jy begriepen, da de rogeeringf,
al maor aonstuurd op ruulverkaoveling. NouJ
et elke ruulverkaoveling z'n goeie en z'n{
kwaje kant, den een wordt er beter van en}
de:i ander slechter, maor da daorgelaten.
Je begriep toch wel, da zoo n bouw- eyf
wieland, dat in vcu! stukken veruurd zou ge^
worre zien, al eel nie zou kloppe ruit daT
ruulverkaovelingziesteem.
Nee, as ze daor bouw- en wieland willert
maoken, best, maor dan boerenstellirgen der}
ook op, maor dan zoo, dater een stuk grond}
bie elke stelling is, wacr 'n broodwinning^
in zit. Maoi as die eeren dat motte doenj'
nou, dan go 'k is kieken as da klaor is,}'
en asset dan goed is ook, dan steek ik dei
vlag uut.
Maor wie van ons boeren, eit daor iioa
arg in gead? Wie van ons eit daor nou b
zwaoreri teugen ingebrocht
Geen een- En 'k mo je eerlijk zeggen*
ik zeivers ebter ook eel geen arg in gead^
Nou affijn, me zeilen dan maor zien wateC
daor veerder wordt.
Ak zoo dat verslag van de laotste raosver^
gaoring naolees, dan ziek datet nou deuzej
week over de reorgeniezasie zei geboomd}
worre. Maor over die twee kwarties, die ze(
aon de warkeloozen ebben afgeouwen, daor^
over is 't laotste woord nog nie gezeid. Dé
wetouwer zegt wel, dater al een eelen tieti
een kontroleur op et raoshuus alles nao zit}
te pluuzen, maor da kan best wezen, als
gevolg van de veule klachten die den mi^
nister van de arbcidersorgeniezasies et ge^"
kregen. Want den eene klacht in nog
goed en wel weg of ze moeten weer eert
nieuw stuuren naoT den minister.
Dan mo je dat ook ooren over Maot^
schappelijk ulpbetoon. Jao, die kriegen nou}
deri afschuuver van den wetouwer, maor}
ie etter nie biegezeid, erntet collesje van B«
en W. zoo bijzonder arg schraol mit d<S
duuten is, die ze aon M. H. geven. En i^
eit er ook nie biegezeid, datie alsraaor aon^
dringt op zuunig wezen. Da's nou allemaol
goed en wel, ze oeven t nie over de balld
te gooien, maor ier in onze gemeente wordt}
gebrek geleje, das -iSbówaor ak et je zegj
oor en daor is „et orgaon" of liever B. ert
W- nie eelendal onschuldig aon.
Dat die menschen zich nou telkens bi*
den minister bcklaoge ligt wel veur de and,,
en da de minister nie maor derikt icr in-i
griept is ook al wel te begriepen, maor as
ze telkens weer daorover kornnie klaogo, dart
veurzie ik datte minister, astie vat op de an-,
delingen van et gemeentebestuur kriegen kan,*
der ook raodikaol een end an maokt.
En da ze veur korten ticd mosten opouwert
met de inouding van die twee kwarties, da}
was ook al op last van den minister en eert
gevolg van klachten van de minschen ie*{'
in Soest. En daorom denk ik, da de Kroon}
et gemeentebestuur wel jvr in 't geliek stel^
len zal.