I
0n- en bijgeloof in de groofe wereld.
DROST-Kwaliteit,
Uitgave t DRUKKERIJ SMIT N.V., SOESTDIJK, Van Weedestraat 35, Telefoon 566.
Meditatie.
crt&cttejï oMei/S
Deterding's Millioenen.
Soest
Dc Oranjezon in Lentesehijn,
SOEmiWÖBWD
waarin opgenomen „De Nieuwe Soester", „De Soeater Post", „Huls aan Huls" en „Soester Advertentieblad".
ADVERTENTIEPRIJS:
van l~-5 regels I 0.75. Elke regel meer 15 cent. Advertentie's tusschen de tekst dubbel tariel.
Bij contract belangrijke korting.
Advertentie's worden in beide bladen opgenomen.
UITGAVE van j
„DE SOESTER COURANT". Algemeen Weekblad en „SOESTER NIEUWSBLAD' Algemee*
Chistelijk Weekblad.
ABONNEMENTSPRIÏS per 3 maanden 50 ct„ franco per post 65 ct., 17l/a ct. per maand.
16e JAARGANG.
Vrijdag 22 Januari 1936.
No. 1
Een koningsbroeder bij de waarzegsier.
Veel van het z.g. occultisme is een publiek gevaar.
Misschien zijn er enkelen onder onzs le.
zers die het verhaal, waarover het in dit ar.
ikel gaan zal, nog niet kennen. Voor hen
duiden we het in korte trekken aan.
Op Oudejaarsdag bracht de hertog van
Kent, de jongste broer van den Engelschen
koning, in gezelschap van een zekere Mevr.
Allen, een bezoek aan een phrenologc, d.i.
een z.g, schedehneetster, in Fieet S r;et se
Londen. Fotografen legden de „merkwaar,
dige'' gebeurtenis vast op de gevoelige
plaat, deze foto's werden gepubliceerd en.
het geroddel begon. Het heette, dat Mevr.
Allen echtscheiding had aangevraagd van haar
man en dat de hertog van Kent.Enfin,
de lezer begrijpt. De praatjes werden na.
tuurl'ijk sterk gevoed door hetgeen openbaar
was geraakt inzake de liefde van den pas af
getreden vorst, den oudsten broeder van den
hertog van Kent.
De hertogin en de hertog kregen een
stroom van meerendcels anonieme brie.
ven en ook de familie Allen werd hevig
lastig gevallen, zoodat tenslotte door de be_
trokkenen een officieel© nvejeiceing aan de
pers moest worden ingegeven, kenbaar ma
kend fte juiste toedracht der feiten. Mevr.
Allen blijkt 'n jeugdvriendin uit Schotland
te zijn van de hertogin cn den hertog van
Kent. Ze woont met haar man al zes jaar in
de Iersche hoofdstad Dublin en maakt slechts
i iterst zelden de verre reis naar de Engelsche
hoofdstad Londen. Bij een dezer zeldzame
gelegenheden dat was met j.1. Oudejaar
bracht zij een bezoek aan de hertogin van
Kent, ia het bijzonder raar aanlei, ing van
de kort tevoren plaats gehad hebbende ge.
boorte van dezen tweede baby. Ze \er.e.de,
dat zij nog een boodschap had bij een phre.
nologe, waarop de her.og aanbood, haar
daarheen per auto te geleiden. Dat is de hee.
le zaak. Met nadruk wordt bovendien ver.
zekerd, dat het huwelijk van Mevr. Allen heej
gelukkig is en dat zij niet aan scheiden denkt.
We hopen, dat het incident voor de betrok,
kenen thans gesloten kan worden verklaard.
Wij voor ons, we hebben slechts behoefte
sm op een bijkomstigheid van de zaak te wij
zen en daarop nader in ie gaan.
Wat is een phrenologc Zij is iemand, die
met eenig hocus.pocus de vers hil e ide maten
neemt van den mensch elijk en schedel, om
daaruit haar conclusies te trekken voor de
toekomst van de(n)gene, wie(n) de schedel
toebehoort. Ze is dus een artiste als de juf.
frouw die „leest uit de lijnen van de hand'',
of de toekomst openbaart uit koffiedik of de
ligging van de kaar. en.
We zullen niet beweren, dat het honderd
procent vertrouwen is, dat de menschen naar
clairvoyanten drijft, maar toch minstens het
gevoelen van „je kunt niet weten'' en „het
komt toch maar dikwijls uit''.
Voor de mop! Och ja natuurlijk voor
mop. Omdat de menschen zich tóch nog
schamen over hun bijgeloovigheid, dóarom beet
het altijd, dat ze „voor de grap'' naar een
kaartlegster gaan, *n grap, welke overigens
zóó veelvuldig wordt gedebiteerd, dat dui.
zenden met toekomstvoorspellingen rijk bun
kostje kunnen verdienen.
Uit de dagen van de jongste Engelsche
tegeeringscrisis herinneren we ons hei:
openbare standje van een Anglikaanscheii
bisschop aan het adres van den nu afge
treden koning en diens vriendenkring. Ze
zouden een schromelijk tekort betoonen
en hebben betoond aan godsdienstig ge
voelen en meer uit zijn op een frivole le
venswijze. Een en ander openbaart zich in
onze dagen inderdaad sterk in de „hooge-
re" Engelsche families. En is het in "dat
verband niet sterk „typisch", dat een ou
de vrouw zich een rijk bestaan kan ver
werven door in de Londensche kranten
wijk een „instituut" te exploiteeren, dat
zich middels het meten van schedels met
toekomstvoorspellingen bezighoudt? Na
tuurlijk zeggen die schedels even weinig
als de lijnen van een hand, maar het sche
del-meten is als occult vak weer iets bij
zonders en leent zich dus voor het bere
kenen van hooge prijzen en het verwerd
van van rijke en aanzienlijke cliëntèle.
Overal waar het Godsgeloof vervalt, daar
vvast het bijgeloof en wordt het meest
dwaze den „wijsten" mensch niet te gek.
Intake het bijgeloof valt er geen onder
scheid maken tusschen armen en rij
ken, d««mmen «n geleerden, het bijgea
loof vincit "i alle maatschappelijke krin
gen zijn stille aanhangers en vereerders.
Vaak juist eelfs onder de z.g. „hoogera"
standen, die daarbij een heel slecht voor
beeld geven aan het volk.
Bijna alle vormen van z. gocculte
wetenschap zijn een groot maatschappe
lijk gevaar, omdat ze de geestein der
levenden verwarren, waardoor ze jegens el
kaar vaak onheil begaan.
Over de resultaten der „schedelmeting"
van den Hertog van Kent is een en ander
in de Engelsche bladen gezegd. Miss Bool
zoo heet de oude schedels-metende
dame had van den hertog o.m. gezegd,
dat hij een slecht ontwikkelde knobbel
voor het huwelijksleven had en dit clan
ook moeilijk zou zijn, tenzij de andere
partij zich voldoende zou weten aan te
passen. Dergelijke vaagheden zijn vuil
venijn. Ook wie „voor de grap" naar een
claj'voyante is gegaan en zulken boodschap
van haar meelcrrijgt, zal in tegenstelling
met vroeger en met hetgeen normaal is
het gemis oin zich aan te passen gaan
onderkennen in zijn levensgezellin, telkens als
een of ander meeningsverschil naar voren
treedt.
De waarschuwingen van kaartlegsters e.d-,
dat b v. de cliënt moet „oppassen voor
een donkeren man, die zijn huwelijksge
luk bedreigt" en al zulke nonsens meer
ze brengen het grootste ongeluk teweeg,
ook al doordat degenen, die zich aan bijge
loof overgeven, niet bepaald de evenwichtig
ste naturen zijn.
Ook het spiritisme het meeste althans
van wat daarvoor doorgaat werkt dik
wijls heilloos
Willen we waarlijk verstand g leven, ons
zelve en anderen niet ongelukkig maken,
ctan moeten, we nalaten om te wroeten in
't verleden en te winen lezen in de toekomst.
Een iegelijk dan, die Mij belijden zal voor
de menschen, dien zal Ik ook belijden voor
Mijnen Vader, die in de hemelen is.
Matth. io 32.
Jezus Christus, de Zoon cles levenden Gods,
is in de wereld gekomen, om de zondaren
zalig te maken en de werken des duivels
te verbreken. En de gebeele wereld heeft
met dezen gezondene des Vaders te maken.
Want Hij is gekomen, om de menschheid
in tweeën te splitsen en wel in degenen, die
Informeert eens bij
UW KENNISSEN
naar
6 „Briefkaart"-Foto's vanai 12.-
in de bekende prima uitvoering.
Hem aanhangen en- liefhebben en degenen
die Hem verachten en haten.
De wereld vertoont wederom het beeld
van vóór de zondvloed. De zonen Gods
zagen toen de dochteren der menschen aan
dat zij schoon waren en huwden ze waar
door er een gruwelijke vermenging plaats
had en de boosheid hand over hand toenam,
tot de aarde vol was van wrevel en onge
rechtigheid en de zondvloed kwam, die hen
allen verdierf. Alleen Noach wandelde met
God en vond met zijn acht zielen genade
in de oogen des Heeren. Hij bouwde zijn
ark en werd behouden. En nu leven wij
weer in eenzelfde tijd van gruwelijke ver
menging, waardoor niet alleen de afval van
God steeds groofer wordt en de boosheid
weder hand over hand toeneemt, maar ook
neemt toe de opstand tegen God en zijn
gezalfde Jezus Christus. De volksfronten die
worden georganiseerd en de dictatariale re-
regeeringen bedoelen allen de opstand tegen
God, terwijl de belijders van Zijnen Naam
als ongewenschte bewoners der aarde wor
den beschouwd, die moeten opgeruimd wor
den. Het wordt dan ook steeds moeilijker
om voor God uit te komen en te belijden,
dat Jezus Christus als gezondene des Vaders
gekomen is om zondaren zalig te-maken en
de werken des duivels te verbreken.
De Satan, wiens macht op de duister'e
aarde steeds meer toeneemt, -gedoogt die
belijdenis nic't meer. Eenmaal stond Jezus
Christus voor de menschen ook zelfs, wan-
door den hoogepriester met een eed afge
vraagd .of H ij was de Chrristus de Zoon
Gods. En toen de Heiland dit bevestigde
met de. woorden: Gij hebt het gezegd, doch
Ik zeg ulieden; van nu aan zult gij zien de
Zoon des menschen zittende ter rechterhand
der kracht Gods en komende op de wolken
des hemels- Toen verscheurde de hooge
priester zijne kleederen zeggende: Hij heeft
God gelasterd, wat hebben wij nog getuigen
van noode? Zie nu hebt gij zijne godslaste
ring gehoord. Toen spuwden zij in zijn aan
gezicht en sloegen hem met vuisten. Zoo
werd toen de Christus Gods behandeld door
de zondige, menschen en met de belijders
van Zijn Naam gaat het niet beter. Jezus
zegt ervan: Zij hebben mij vervolgd, zij
zullen ook u vervolgen. Zij hebben Mij ge
haat, zij zullen ook u haten.
Neen, het belijden van den waarachtigen
God van hemel en aarde en Jezus Chrristus
dien Hij gezonden heeft wordt steeds moei
lijker temidden van den afgodendienst der
menschen. Maar wie het beginsel Gods heeft
in zijn hart, kan niet nalaten te getuigen eln te
belijden wat de oorzaak en bron is van
zijne eeuwige gelukzaligheid. Die belijdt Jezus
Christus voor de menschen ook zelfs, wan-
neer( de dood er mede is gemoeid. En van
dezulken zegt de Heere Jezus: Een iegelijk
dan, die Mij belijden zal voor de men
schen, dien zal Ik ook belijden voor mijnen
Vader, die in de hemelen is. Maar van die
genen, die Hem verloochend hebben voor de
menschen geldt het: Ik heb u nooit gekend;
gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid
werkt.
'k Heb and'ren al de rechten van Uw mond
Met lust verteld, hen vlijtig onderwezen.
Uit al den schat van 't groote wereldrond
Is nooit die vreugd in mijn gemoed gerezen.
Die 'k steeds in Uw getuigenissen vond, 1
Door mij betracht, en anderen aangewezen.
H- A. S.
Ik wil jullie beic/en helpen
jou van je teveel en
I Mlchel van z'n tekort/
10,000.0.00
£RWrEÜ
EIEREN
Deterding, de oliekoning.
Zakenman van groot formaat1,.
Wil de Nederlandsche landbouw
Helpen met een forsche daad.
Hij wil hier de markt ontlasten
Tot een som van tien millioen
En verwacht dat onze landbouw;
Deze geste goed zal doen.
Deze tien millioen in waren.
Schenkt hij weer met gulle handt
Aan noodlijdende bewoners
Van 't naburig Duitsche land.
Op die wijze slaat Sir Henry,;
Dus twee vliegen in één klap.
En verwacht voor beide volkeiïj
Zeer veel heil van deze stap.
Deze daad is voor de landbouw
Een prachtige gelegenheid,
Doch van and're zijde laakt men
Heeren Deterdings beleid.
Hoe 't ook zij, voor vele menschen.
Geeft het weer een goede kant*
En voor 't heele zakenleven,
Is 't allicht een stimulans.
A-R. KIES VER. „NEDERLAND EN 1
ORANJE" TE SOEST.
De jaarvergadering zal D.V. plaats hebben
op Vrijdag 5 Februari a.s. des avonds om 8
uur in het gymnastieklokaal Chr. U.L.O.
School, Prins Bernhardlaan, alwaar ook ge
stemd moet worden over de candidatenlijst
voor de Tweede Kamer der Staten.Generaal,
Het is dus een zeer belangrijke vergadering,
die ons allen meelevende Antirevolutionnairen
aangaat. Wij verwachten dan ook zeer velen
van onze leden en ook van onze belangstel
lenden, die echter geen stemrecht hebben.
Behalve de verslagen van secretaris en pen
ningmeester heeft er ook bestuursverkiezing
plaa s. Komt allen getrouw deze vergadering
bezoeken.
Zijn er nog vooral onder de jongere men
schen, die ons willen helpen bij de versprei,
ding van „Nederland Waakzaam'* welk blad
om de veertien dagen verschijnt Dan gaar.
ne zich op te geven bij den heer J. Vonk
Burg. Grothestr. 8 of bij den heer H. A,
Stork Stationsweg 10.
WINTERLEZING.
Vrijdag 15 Januari j.1. sprak Ds. A. de
Bondt van 's.Gravenhage over „De tragiek
van het Heidendom'', in de zaal Reigie
en Kunst voor het Chr. comité voor winter-
lezingen en de afdeeling Soest van de Chr.
Vrouwenbond.
Op zeer ontroerende wijze schilderde de
begaafde spreker het zoeken der oude Heide,
nen naar God en behandelde dit onderwerp
naar aanleiding van het epos of heldendicht;
dat dateert uit den tijd van 2000 jaar voor
Christus en in het spijkerschrift op twaalf
kleiplaten beschreven is en waarin een koning
voorkomt die 2ƒ3 god en 1/3 mensch was
en getracht heeft het eeuwige leven te vin
den. Hij is daarin miiet geslaagd en moest met
deze troostelooze uitspraak weer terug naar
zijn paleis en stad: Het eeuwige leven is
slechts voor de goden. Voor de mensehen
heeft het leven zijn tijd maar de dood duurt
eeuwig. Dat is de tragiek van het Heidendom.
Het verloren paradijs waar groeide de boom
des levens, en inplaats van dat eeuwige leven
heeft de mensch slechts de dood.
Maar dan eindigt de spreker met deze be.
moediging, dat het leven wél is te vinden
in Jezus Christus, de vorst des levens die
de dood heeft verslonden tot overwinning
en dat daarom het blijde evangeliewoord juist
onder de Heidenen moet worden verkondigd.
Zeer merkwaardig was ook een beschrijving
van de zondvloed ien van de ark die door
de wateren werd opgenomen terwijl al de an.
dere schepselen door de wateren verdronken.
En daarna het terugloopen der wateren, en
het uitvliegen van een duif die weer terug
kwam en een zwaluw die ook terug] kwam
Boutens prentrijm vrij gevolgd*
Toen herfsttij reeds in de natuur
Zijn toover- tint en spel begon
En speels zijn ijle draden spot
Blonk plots 'en blij aan het azuur
In Lentesehijn de Oranjezon.
Hecht was de hoop van 't Hollandsch har^
Den tijd verdurend. Met geduld
Had ze ieder uitstel taai getart.
Het zoet geheim zou eens onthuld
Zijn; blijde hoop ook blij vervuld.
Toen trad voor 't oog van 't wachtend votld
Een vreugde-stralend vorst'lijk paar.
Dat 't reinst geluk vond in elkaar
En, van dat rein geluk de tolk.
Ons trillen deed de teerste snaar.
De adel van een voorgeslacht,
Met een traditie, vroom en goed.
Trad op ons toe met nieuwe kracht,
Want een Prinses, zoo fier als zacht,
Verloochcl nooit 't Oranjebloed.
Vroom kan herinn'ring toeven gaan
Bij dierb're dood en, droef bescheid.
Want eerzaam blijft bun beelie is slaan
In 't hart, dat hunner waardig, aan
De vreugd zich geeft, die God bereidt*
De gulle liefde, die om strijd
Gij gaaft, Vorstinnen, houdt ook in,
Dat onze liefde, U gewijd,
Van heel er hart wordt uitgebreid
Tot 't nieuwe lid van 't Hofgezin.
Zoo werd de Prins ons nauw verwant.
v Hij legde zelf reeds hecht de band.
Zoo werat verdiept, vreugd cn smart
De toon van 't echte Hollandsch hart;
„God met Oranje en Nederland".
'S- I\ 1W
maar daarna een raaf die niet meer terug
kwam. Merkwaardige overeenkomst met Go-li
Woord in een tijd ruim 2000 jaar voor ge.
boorte van Jezus Christus.
JUBILEUM-CONCERT.
Dinsdag 2 Februari a.s. zal in „Huis ten
Halve" door het Soesterbergsch Gcmengtf
Koor een jubileum-concerrt gegeven wordei^
Uitgevoerd zullen worrden; „Orphcus" vatj
Gluck en Fragmenten uit „Die Schöfung" van(
Jos. Haidn, voor soli, koor en orkest.
Medewerkenden zijn: de dames Jeane d«
Koff-Lorentz, sopraan; T. de Valk-Wouden*
bprg, sopraan; Augusta Reclaire, mezzo-afj
en de heeren A. Wammes, tenor; Alberf
Bode, bas en de Orkestvereniging „Amers^
foort". I
I-Iet'geheel staat onder leiding van den
directeur van Soesterbergsch Gemengd Koor,
den heer Theo de Vries.
Tevens kan worden medegedeeld, dat tec
gelegenheid van dit 2e lustrum, het bestuut
zal recipiëeren op Zaterdag 30 Januari a.s*
n.m. van 34.30 uur in hotel ,/t Zwaantje"j
R. K. KIESVEREEN. SOESTERBERG
In de j.1. Dinsdagavond gehouden vergas
dering van de R.K Kiesvereen. te Soesterberg*
werden als candidaten voor de 2e Kamer-vet
kiezing ingediend de heeren: Suring, Oud-
minister Steenberghe, Prof. Schmutzer en
de Eerw. Heer De Boufort.
Verder werd door den heer Luif ingediend
en door de vergadering goedgekeid de na
volgende motie:
De afdeeling Soesterberg van de R.K*
Staatspartij overwegende;
dat, uit in de pers verschenen artikelen
is gebleken, datdo Katholieken, hoewel
volgens de wet tot alle ambten benoembaar,
dit in werkelijkheid niet wordt uitgevoerd*
dat, deze enieebtvaardige en onbillijke
wering van Katholieken, uit ambtelijke l>&*
trekkingen, niet langer geduld mag worden;
dringt er bij het Patij-bestuur der R.K*
Staatspartij, en door dit bestuur bij do
R.K. Kamerleden en Ministers op aan, alles
in het werk te stellen, om aan deze on
rechtvaardige toestand een einde te maken*
AUTOMATISCH TELEFOONVERKEKR.
Met ingang van Dinsdag 26 Januari a.s. te
pl.m. 2.30 zal Mutomatisch interlocaal tele
foonverkeer mogelijk zijn voor de aangeslo
tenen van de automatische Rijksnetten b n-
nen het telefoondistrict Amsterdam, dus ook
do gemeente Soestmet d« aangeslotene*
van de netten Aalsmeer (kengetal K 977) ei
Quderkerk aan de Amsted (kengetal K 973)«