PLANKENKOORTS
m
Tandheelkundig
Instituut
Dentoform
Een Belgisch verkiezings experiment.
3
CARLTON BIOSCOOP
IVOROL
Uitgave i DRUKKERIJ SMIT N.V., SOESTDIJK, Van Weedestraat 35, Telefoon 2566.
Gedenkt den Sabbathdag.
Soest
Prinses Juliana en Prins Bernard
te Zeil am S©@.
Het werkloozencijfer zakt.
Het minste tandbederf
DE HETER CDUQAMT
waarin opgenomen „De Nieuwe Soester", „De Soester Post", „Huis aan Huis" en Soesier Advertentieblad
ADVERTENTIEPRIJS:
van 15 regels 0.75. Elke regel meer 15 cent. Advertenties tusschen de tekst dubbel tarief.
Bij contract belangrijke korting.
Advertentie s worden in beide bladen opgenomen.
UITGAVE van:
„DE SOESTER COURANT", Algemeen Weekblad en „SOESTER NIEUWSBLAD". Algemeen
Christelijk Weekblad.
ABONNEMENTSPRIJS per 3 maanden 60 ct„ franco per post 65 ct., 20 ct. per maand.
16e JAARGANG.
Vrijdag 2 April 1937.
No. 13.
Welke beteekenis de uitslag zal hebben.
Romaansch en Germaansch Fascisme.
Dit artikel wil een bijdrage over actueele
politiek wezen, zonder "dat 't een politiek
artikel zal zijn. Het fascisme is nu eenmaal
«en modern en belangrijk verschijnsel en ver
dient daaarom ook groote aandacht.
Opmerkelijk is, dat het heeft kunnen wor
tel schieten in landen, welke onderling een
geheel tegengestelden volksaard vertoonen.
Denken we maar eens aan Italië en Duitsch-
land. Is het inderdaad verwonderlijk, dat de
bevolking van deze beide landen, die toen
ieder een zeer eigene cultuer hebben en ge
woon zijn om zoo verschillend te reageeren,
een gelijke geschiktheid vertoonen om zich
te schikken naar een stelsel, waarvan de
dictatuur de grondslag is
Neen!
De Romaansche volkeren hebben impul-
feleve karaktertrekken. De menschen zijn er
zeer beweegelijk, spontaan, oppervlakkig,
gauw meegesleept. De geschiedenis bevat 'n
overvloed van bewijzen, dat er soms maar
kleinigheden noodig zijn om de massa haar
geestelijk evenwicht te doen verliezen,
de opvoering van een tooneelstuk kan aan
leiding zijn tot het uitbreken van een bloedige
revolutie. Ze zijn van zulke laaiende sponta
niteit, dat ze er gemakkelijk toe komen om
achter welken profeet ook, aan te loopen,
als die zijn ideeën maar met verve naar
voren weet te brengen en door woord en
gebaar, bij voorkeur ook met gebruik van
fcieuwe propaganda-methoden, de massa weet
te boeien en te begeesteren.
1 De beweging van Musolini in Italië is
?n korten tij'd tot macht gekomen.
Vlak voor den Duce waren het enkele
anarchistische leiders, die het volk tot zich
wisten te trekken, Italië was een toon
beeld van den chaos. Gewerkt werd er haast
tiiet meer. De eene fabriek na de andere
werd door arbeiders bezet, die er de roode
vlag heschen, den boel vernielden en- het
maatschappelijk raderwerk aldus lam legden.
In enkele maanden tijds was het *aanzien
van het land radicaal veranderd en 99 pet.
van de anarchistische raddraaiers schreeuwden
fcich de kelen heesch met daverende „Eviva
el Duce"-s ter eere van Mussolini.
Zulke volkeren wisselen gemakkelijk van
Idealen, maar zonder deze laatoten kunnen
ze het niet stellen; hun onzelfstandighe'd ver-
eischt de steun van een grooten medemensch
of van wat ze daarvoor houden, den steun
dus van een „leider".
De geschiedenis van alle Romaansche vol
keren wijst deze behoefte uit, de behoefte
echter óok om van tijd tot tijd van ideaal en
van leider te wisselen. Zoo gaat het in Italië,
Spanje, de Midden- en Zuid-Amerikaansche
republieken, in Roemenië Frankrijk, België
enz. Hoe meer deze volkeren van het Ro
maansche centrum verwijderd wonen en met
andere volkeren en culturen contact hebben,
des te minder scherp komt de ei^en volks
aard in het openbare leven tot uiting, maar
de aard is er en doet zich gelden.
Tot zelfs in België, waarover straks.
Geheel andere karaktertrekken hebben de
Germaansche volkeren, in het bijzonder de
Duitschers. Hun spontaniteit is niet sterk;
hun impulsiviteit is gering; hun reactie is
traag. Hun handelingen zijn veel sterker op de
rede ingesteld, maar deze rede ondergaat
in aanzienlijke mate den invloed van een
slaaf schen (slavischen) geest. De Germaan
heeft weinig individueel zelfvertrouwen. Van
daar dat de Duitscher die in den vreemde
komt zaken doen, zich veelal kenmerkt door
onderdanigheid. Sterker dan welke buitenlan
der echter ook, voelt de Duitscher zich sterk
als het lid van een verbonden volk; hij heeft
ontzag voor zijn eigen kracht, wanneer die
vereenigd is; hij is zich „bewust" als onder
deel van de massa. Hij vereert het „kolos
sale", massale, onafzienbare. Hij schaart zich
graag in de rij, omdat hij zich dan te duch
ten weet.
Vandaar, dat de Duitscher ook met ver
eering opziet naar den sterken mensch met
diens bindende gedachte, die het volk in
geslotenheid weet samen te voegen. De
Duitscher zal, wanneer de eenheid, de mas
sale macht en kracht eenmaal is verkregen,
deze niet alleen met het gevoel maar ook
met zijn verstand aanvaarden en daarom zal
het fascisme zooals het zich bij onze
Oosterburen onder der naaam van nationaal-
socialisme heeft gevestigd ofschoon het
pas jaren na het Italiaansche fascisme groeide,
waarschijnlijk nog langen tijd bestaan, als
6e Romaansche volkeren weef met ninuwe
ideeën zijn bezield.
Het Nederlandsche volk is van Germaansch
ras, maar door de geografische ligging van
het land, door zijn vroegere verbondenheid
met Romaansche volkeren en vooral door
een eeuwen langen strijd voor eigene vrij
heid en zelfstandigheid, heeft 't volkskarak
ter een smeltproces ondergaan, waaruit het
met een geheel eigen karakter naar voren
is gekomen, een karakter, dat zich door
objecti\i;eit en vooral door een groote nuch
terheid kenmerkt.
Het Nederlandsche volk heeft een sterke
behoudzucht, die uitgaat naar het goede, wat
het in het verleden leerde waardeeren en
die wantrouwen opwekt tegen het nieuwe,
dat uit den vreemde tot ons komt.
We zijn niet impulsief, noch explosief ge
noeg om onder de begoocheling te geraken.
Daarnevens hebben we in den loop van
eeuwen geleerd, dat onze kracht niet schuilen
kan in het massale, maar slechts in de ver-
zekerdheid van den eigen wil en in de
nauwgezette overweging van het eigen be
lang. Ons volk is individualistisch. Dat moge
wel eens omslachtig zijn bij verkiezingen,
wanneer tientallen politieke partijen naar on
zen gunst dingen, deze individualiteit
brengt toch een sterke bekoring mede, omdat
we hier bij alle verschil van inzicht geen
behoefte hebben om elkaar af te slachten,
maar 'n vrij hooge graad van verdraagzaam
heid de band is, welke de eenheid vlecht
uit de verscheidenheid.
We gelooven, dat het goed is om een
en ander nog eens naar voren te brengen,
nu de volgende week in België eeii par-
tiëele Kamerverkiezing plaats heeft, welke als
een. referendum vóór of tegen het fascisme
wordt aangemerkt. We verwachten, dat de
uitslag van deze verkiezing ten onzent meer
deren zal verrassen door het vrij hooge stem-
mencijfer, dat we voor den fascistenleider
(rexisten-leider) voorzien.
De Belgen staan, geheel voor wat de Wa
len betreft en ten deele voor wat de Vla
mingen betreft, sterk onder den invloed van
de Romaansche cultuur, terwijl bij een ander
deel der Vlamingen, door een geestelijk on
derdrukking van eeuwen, sterk het Germaan
sche stambewustzijn is gaan spreken.
In België vindt het fascisme daardoor een
goeden voedingsbodem.
Toch gelooven we, dat ook België op den
duur te zeer slechts uitloop er van zoowel
de Romaansche als de Germaansche cultuur
zal blijken te zijn dan dat het fascisme er zich
machthebbend zal kunnen vestigen.
Niettemin, het cijfer, dat de Belgische
fascistenlcider Degrelle er in den stembusstrijd
van de volgende week zal behalen, kan
verrassend zijn. We schatten het op tenmin
ste 30 pet. van het totaal.
Daarbij houde men in 't oog, dat Degrelle,
door een zijner vertegenwoordigers en diens
opvolgers in de Kamers te gelasten om ont
slag te nemen, een partiëele verkiezing
voor of tegen het fascisme heeft kunnen
uitlokken in het voor hem gunstigste district
van het land, n.1- in de hoofdstad Brussel,
het „kleine Parijs", waar de Fransche (Ro
maansche) invloeden altijd heel sterk zijn
geweest en waar een bevolking huist, op
wie het grooten indruk maakt, als een jon-_
ge, zeer welbespraakte leider er met voor
ons Nederlanders ongekend pathos nieuws
Ideeën komt voordragen.
Vergeten we niet, dat het Belgische volk
juist jaren van gerechtvaardigde teleurstelling
in het beleid der groote politieke partijen
achter den rug heeft.
Vergeten we niet, dat Brussel iets heel
anders is dan België.
En dat België niet te vergelijken is met
ons Nederland, dat dapper zijn eigen cultuur
wenscht te handhaven.
In de christelijke „Rotterdammer" troffen
we het volgende stukje, dat wij overnemen,
omdat 't vermoedelijk ook velen onzer plaats-
genooten uit het hart gegrepen is.
Het Nederlandsche volk vergezelt in ge
dachten het Prinselijke Echtpaar op zijn
tochten in den vreemde en gunt het gaarne
de ontspanning op Poolsche sneeuwvelden
en Oostenrijksche Alpen of aan de Cöte
d'Azur. Voor het lichamelijk en geestelijk
welzijn van de jonggehuwden stijgen in de
samenkomsten van Christus' gemeente en in
Vredefcofstr. 9 - Soest
SPREEKUUR MAANDAG-S van 9—12 UUR.
VULLINGEN vanaf f 2.—
GEHEELE GEBITTEN f 30
ALLES INBEGREPEN.
de huiselijke godsdienstoefeningen gebeden op
naar Gods troon.
Verzwegen mag echter niet, dat ons Chris
telijk volksdeel telkens met smart en droef
heid verneemt hoezeer de Zondag ontluisterd
wordt en de Zondagsheiliging in het gedrang
komt.
Wij zien volstrekt niet over het hoofd,
dat met name het Duitsche volk „ruimer"
opvattingen omtrent de Zondagsviering hul
digt dan Cahinistisch Nederland en wij denken
er ook niet aan andere volken als het ware
geestelijke voorschriften op te leggen; maar
het gebod Gods wijkt niet voor traditie of
landsgebruik. Gewoonte neemt de schuld niet
weg.
Een en andermaal wezen wij in het voor
bijgaan en in voorzichtige termen reeds op
deze dingen, maar wij achten ons niet ver
antwoord, wanneer wij over de gepubliceer
de feiten, welke de consciëntie van geloovig
Nederland schrijnen, niet openlijk en ronduit
het licht en het oordeel der Schrift laten
vallen. De eisch van Gods Wet moet
naar het voorbeeld van trouwe Godsgezanten
niet in de laatste plaats aan vorsten en
grooten der aarde worden voorgehouden.
Want die Wet geldt voor allen, ,,'t zij laag
van staat of hoog met eer gekroond".
Hier is echter ook in het geding de sym
pathie van ons Christelijk volksdeel voor Prins
en Prinses. Deze hartelijke toegenegenheid
zou een deuk krijgen, wanneer het jon^
paar, straks in ons midden teruggekeerd, hier 1
te lande zoo weinig rekening zou houden
met het Sabbathsgebod als thans volgens de
persberichten het geval is. Eerbied voor ae
Kroon en liefde voor het Oranjehuis zouden
ook van ons gevraagd mogen worden, maar
de innige verhouding zou er onder lij len.
Doch wat van veel grooter beteekenis is:
een schoone traditie van het Oranjehuis zou
verscheurd, met de eigen belijdenis zou ge
broken worden; terwijl ten slotte en boven
al gehandeld zou worden in strijd met het
gebod, dat ook voor vorsten geldt: „Gedenkt
den Sabbathdag, dat gij dien hei gt".
„JA ZEKER, ROOKT U GERUST,
MAAR DENK ER OM ALLÉÉN
RIJPE TABAK?
NIEMEUERj STERTABAK VAN 5TOT15 CU KALFORT
f
CARLTON THEATER.
PLANKENKOORTS.
Szöke Szakall cn Otto Walburg dragen
deze amusementsfilm, en 't is vooral eerstge
noemde, die 't hier doet.
Hij weet van niets iets te maken en hoe
onbeduidend een voorval ook is, door zijn
spel en mimiek weet hij iets kostelijks te
Burgemeester Grothestraat 58, Soestdijk
Telefoon 425
Vanaf Vrijdag 2 April tot en met Donderdag 8 April, elke avond 8.15 uur.
Zondagmiddag 2.15 uur matinee.
Het groote Weensche amusements-filmwerk
In de hoofdrollen de twee groote komieken
Szöke Szakatl en Oilo Walburg.
Verder uitgebreid bijprogramma, waarin Fox- en
Polygoon-Journaal en opnamen van
wanneer lullen we
dat ontsierende plakkaat
heeJamaaJ kunnen
afscheuren O
é&fèïp: r—
Zoo kwam het werkloozencijfer
i Eindelijk dan toch tot staan,
|Wamt ruim' zesentwintigduizend
I Zijn er weer aan 't werk gegaan
Na zoovele bange jaren
Dat het als-maar slechter ging,
JComt dus eind'üjk ook in Holland
De onverwachte kentering.
De werkloosheidsschoonmaak is nog
In het allereerst' begin
En reeds gaat het Moeder Holland
Al iets beter naar den zin,
Ze vuurt al haar medewerkers
Dan ook alle dagen aan, n
Want er is nog heel wat rommel*
Die eerlang moet van de baan.
Aller oogen zijn in Holland
Op dat eene punt gericht,
Want er kwam bij enkele buren
Immers ook al weer wat licht!
Voorwaarts klinkt het allerwegen
Voorwaarts nu, met vaste hand.1
^)at is immers in t belang van
Hoog en laag in Nederland,
scheppen.
Ook in dit blijspel lanceert hij tallooze
grappen en domheden. Hij speelt hier voor
onhandige krt ilenlersbediende, wordt op een
onverwacht oogenblik voor een jagende ban
kier gehouden en op een nog onverwachter
oogenblik voor een drama isch tooneelspeler,
die voetstoots geëngageerd wordt om dan
vervolgens het geluk te hebben, dat hem
voor een geheel mislukt optreden de gTga
voor een heel jaar wordt uitbetaald en hij
den winkel kan overnemen, vanwaar hij een
maal smadelijk is weggejaagd.
Dit geluk had de kruideniersbediende tj
danken aan den impresario Otto Walburg, die
op zoek naar een acteur, die flink bulderen
kan de ruzie van den kruideniersbediende met
z'n meisje hoort, en meent in Szöke den
man gevonden te hebben, die tot in de verste
uithoeken van een theater te verstaan is.
Szöke vergeet de weldaad van den door
zijn schuld aan den dijk gezetten impresario
niet en Otto krijgt het baantje van kruideniers
bediende in Szöke's winkel.
Szöke vindt volop gelegenheid de eene
zotheid na de andere te verzinnen en de
grenzenlooze domheid van zijn omgeung geeft
hem daartoe een overvloedige gelegenliei l,
zoodat er aan amusante momenten geen einde
komt. Als nieuwbakken auteur moet hij bijv-
optreden in Shakespeare's Julius Caesar, het.
geen natuurlijk tot een schandaal in het thea
ter leidt, en, aan de artistendeur gezet, krijgt
Szöke met z'n gouden épauletten nog do
eer van een juist passeerend corps mariniers.
Otto Walburg helpt voortreffelijk de zot-
i heden ten top te voeren, stapelt onhandig
heden op elkaar, welke niet na te vertellen
zijn. De muziek van deze vroolijke geschie
denis is van Paul Abraham. i
In het bijprogramma vertoont Carlton dez«
week H.K.H. Prinses Juliana en Z.K.H. Pr,
Bernhard in het winterverblijf Zeil ara Se-e,
AANBESTEDING.
Namens den heer H. W- Ran werd Zater
dagmiddag om 4 uur door den architect
N.I-V.A., P. Beekman, in café Zonneheuvel
aan de Torenstraat aanbesteed:
Het verbouwen van perceel Soesterberg-
schestraat, hoek Gallenkamp Pelsweg (Han
delshuis).
Inschrijvers waren de H.H-:
H, Klein, Soest f 4561
Fa. Rams en v. d- Broek, Soest f5228.—
C. Wijnands, Soest f5279
W. Elzenaar, Soest f 5400—
N.B. Bouw- en Adm. Mij., Soest f5530-—-
W. v- Asch, Soest f6265—
J. Mets, Soest f6488.—
en de schoonste tanden,
indien U poetst met de
antiseptische tandpasta