Moeders - van groote mannen Beroemde mannen sprekend hun moeder Moeder-voorbeeld voor heel het leven Zijn moederszonen j goede echtgenooten Een meesterwerk der staaltechniek* De dochter hangt aan den vader, de zoon aan de moeder. Deze er varing is door alle geslachten heen juist gebleken. Gaat dit verschijn sel nu zoo ver, dat een jongen meestal op de moeder lijkt en een meisje op den vader? Volgens den volksmond: ia! En misschien kan men bij beroemde mannen het be wijs leveren, dat zij vaker op hun moeder lijken dan op hun vader, wat de uiterlijke trekken en de karaktereigenschappen betreft. Zonen, die nauw met hun moeder verbonden zijn, komen er licht toe, zich een vrouw te zoeken, die niet slechts uiterlijk, maar ook inner lijk op haar lijkt, en sluiten in den regel een gelukkig huwelijk. Een bekend Amerikaansch onder zoeker heeft van deze stelling een diepgaande studie gemaakt. Geluk een zoetklinkend woord voor iet menschelijk oor. Iedereen jaagt het na. Wat is het eigenlijk? Welbeschouwd voor iedereen iets anders, *1 naar gelang van zijn levensopvattingen sn de droomen, die daaruit voortvloeien. fUs innerlijke toestand echter voor allen gelijk: het welzijn der ziel. De moderne wetenschap heeft een diepgaande studie gemaakt van de practische voorwaarden voor het menschelijk welzijn. Doch laten .gelukkig worden" en gelukkig zijn" zich >mschrijven met formules en practische /oorschriften? De Amerikaansche psycholoog Dr. Ha- milton van het psychologisch Instituut te New York heeft de proef genomen, en wel /oor het moeilijkste deel van dit probleem: /oor het huwelijksgeluk. Duizenden vra genlijsten heeft hij verzonden en op we tenschappelijke wijze bewerkt. Het resultaat: Die huwelijken waren de gelukkigste, waar de man als knaap en jongeling zeer gehecht was aan zijn moe ier, zonder echter een moederskindje te rijn geweest. Als wij hier nader ingaan op den invloed, die de moeder vanaf de geboorte op het jonge kind uitoefent, dan hebben wij hier bij alleen het oog op moeders, die dit zijn in den edelsten zin van het woord. Nog voordat de hersenen van het kind indrukken tot eén beeld kunnen verwer ken, zweeft iederen dag het lachje van de moederlijke trekken over hem heen. Dan komt het lachje van de moederlijke trekken over hem heen. Dan komt het groote oogen- blik, waarin hij voor het eerst moeders glimlach en den klank van haar stem in zijn ziel opneemt, zonder nog de beteeke- nis van haar woorden te begrijpen. De volgende ontwikkelingstrap is die van het onderscheid, het duidelijk schei ding maken tusschen moederindrukken of moederervaringen van indrukken of erva ringen, die door andere personen veroor zaakt worden. Alles, wat van deze ééne mcnsch, de moeder, komt, is op een bij zondere wijze, mooier en weldadiger dan al het andere. Er is bij deze belevingen nog geen be wustheid der ziel. Ook nauwelijks bij het opgroeiende kind. „Gevoel is alles", zou men, om met de woorden van Goethe te spreken, kunnen zeggen, maar in het on derbewustzijn der zich vormende ziel speelt zich een bepaald proces af. De trekken van het moederlijke gelaat, haar gestalte, haar manier van doen, haar glimlach, haar be wegingen staan om zoo te zeggen binnen zijn gezichtskring. Bij iedere ontmoeting met vrouwelijke personen stelt het apparaat der ziel naast het andere vrouwenbeeld dat der moeder. Stemt het beeld der jonge vrouw in en kele voorname trekken met dat der mod der overeen, dan is de sympathie er op riag en met haar de overeenkomstige ge moedsinstelling, d.w.z. het bereid zijn in de jeugdige vrouw werkelijk de geliefde moe der terug te vinden. En nauw verbonden daarmede is de ge neigdheid zich vol vertrouwen en zonder voorbehoud te geven als in de ruimste vriendschapsbetrekking tot de begrijpende moeder. Hoe zou bij een dergelijke instel ling het huwelijk niet gelukkig kunnen worden! En inderdaad, als men de portret ten van bekende, vooraanstaande mannen, die als echtgenoot gelukkig waren, voor zich neerzet en die van de moeder en mo gelijk ook die van de vrouw ernaast, dan ziet men, dat de regel van Hamilton bijna steeds opgaat; waarmede natuurlijk niet gezegd wil zijn, dat slechts deze soort man nen in hun huwelijk gelukkig zijn gewor den. Spreiden wij nu de vele portretten voor ons uit. Zijn keuze geschiedt volgens het type der geliefde moeder. Als na vier jaar zijn vrouw sterft, legt hij zijn smart bloot voor het begrijpende moederhart. Napoleon, een man van de daad als geen ander, had een diepe verachting voor elk vertoon van gevoeligheid. En toch stond hij één vorm van gevoeligheid in zijn eigen hart toe; het gevoel van saamhoorigheid met zijn familie. Innig had hij zijn moeder lief. Zonder eenige sentimentaliteit, maar met het oer gevoel van den demonischen natuurmensch. In de Creoolsche Josephine de Beauhar- nais vond hij het type van zijn moeder te rug. De tegenwerking, die hij bij het slui ten van zijn huwelijk ondervond, overwon hij. Zijn huwelijk leed geen schipbreuk door het gedrag van zijn vrouw; pas het verlangen van Napoleon, den stichter eener De moeder van Jozef II is Maria There- sia. Zelden is de tegenstelling van twee op volgende generaties sterker aan den dag getreden dan in de conflicten tusschen de ze moeder en dezen zoon. Maria Theresia was een heerscheres, die geen tegenspraak duldde; Jozef daarentegen een van de meest karakteristiek „verlichte despoten". Maar in de schemerige diepten der groe iende ziel van dezen zoon ziet het er anders uit. Hier is de moeder het toonbeeld van alles wat waard is om voor te leven en te sterven. Nog als 24-jarige schrijft hij: „Om Uw gunst te verwerven is mij niets te zwaar", en: „het beetje goeds, dat misschien in mij is, komt slechts door Uw zorg." Op zijn 19e jaar trad hij in het huwelijk. BIJ DE ILLUSTRATIES: Links boven: Napoleon, de man van de daad, gevoelde zich nauw verbonden met zijn familie. Hij vereerde zijn moeder, wier gelaatstrekken in de zijne zijn terug te vinden. Midden: Jozef II van Oostenrijk was niet alleen uiterlijk, doch ook innerlijk het evenbeeld van zijn moeder, Keizerin Maria Theresia, ofschoon hun politieke opvattingen ver uiteen liepen. Rechts: Mevrouw Aja Goethe en haar zoon Wolf gang hebben niet alleen zeer veel van el kaar gehouden, maar ook uiterlijk is deze zoon sprekend zijn moeder. Mevrouw Aja heeft bovendien haar zoon „de lust tot fan- taseeren" meegegeven. Rechts boven: Bismarck sprak steeds met den grootsten eerbied en dankbaarheid over zijn moeder. Nog op hoogen ouderdom vertoonden zijn trekken groote gelijkenis met die van zijn moeder. dynastie, naar een opvolger, deed het veer tienjarige huwelijk eindigen. De vader van Schiller leefde zijn inner lijke spanningen in een uiterlijk sterk be wogen leven uit. „In de fantasie en dicht kunst van den zoon werkt nog iets van het leven van den vader na", schrijft een van Schiller's biografen. Maar niet tot hem, doch tot de zachte, diep religieuze moeder voelde het hart van het kind zich aange trokken. De dichter ontmoette de beide dochters van Frau von Lengefeld, Caroline en Charlotte. Caroline had een geniale na tuur, in staat de stoutste gedachtenvlucht Voor den zoon beteekent de koude, nuch tere, op zijn titels prat gaande vader, wiens eenig genoegen de jacht was, weinig. Van zijn moeder schrijft hij eens, dat iedere afwijking van haar fabelachtig voorbeeld voor mij een schrede na ar het verderf en een bron van bitter berouw geweest" is. In Wilhelmine von Wallmoden vond de 35-jarige het type van zijn moeder terug. Hij heeft voor het 15-jaar jongere meisje geen zachte gevoelens. „Hij is de liefde zelfs niet waard en vertrapt zoo graag haar lieflijke gevoelens", oordeelt Gneisenau over hem. „Ik hoop", zoo schrijft hjj, „dat het harde, heftige en overijlde, dat zoo in zijn karakter ligt, door den aanblik van dit welwillende en zachte schepsel zal veran deren." Over Wagners hart te willen spreken, gaat niet zonder voorbehoud. Men weet immers, dat deze geniale mensch met zijn eigen maatstaf gemeten moet worden. Wagners vader stierf voor zijn zoon gebo ren werd; zijn stiefvader, toen hij nauwe lijks acht jaar oud was. Zoo bleef, dus in het uiterlijke en inner lijke leven van het kind slechts de moeder over. Zij was een mooie vrouw, met een sterke levenskracht, hoewel zonder veel ontwikkeling. Zooals het gezicht van Wagner de trek ken van zijn moeder vertoont, zoo liet zij hem als haar erfdeel een ongewone levens kracht na. Op het hoogtepunt van zijn leven her vindt hij in de dochter van Liszt deze zelf de levenskracht, doch thans op hooger plan, zich uitend op elk gebied van geestelijk leven. Na de mésalliance met de geestelijk ver beneden hem staande Minna Planen, die niets had van het type van zijn moeder, vond hij nu het geluk. De zeer groote mannen waren allen in de goeden zin van het woord moederszoontjes. Talloos zijn in Bismarcks brieven en mondelinge uitlatingen de bewijzen, hoe sterk zijn zieleleven, de voedingsbodem voor zijn werk, in het moederlijk erfdeel wortelde en zich uit dit moederlijke ont plooide. Met zijn vrouw haalde hfi het type van zijn moeder bewust voor den tweeden maal in zijn leven. Merkwaardigerwijs is bij de vrouwen niet hetzelfde verschijnsel vast te stellen, noch wat gelijkenis met de moeder of met den vader betreft. Dr. Hamilton heeft geconstateerd, dat juist de huwelijken, waarbij de vrouw haar echtvriend bewust volgens het type van den geliefden vader gekozen heeft, vaak minder gelukkig zijn geworden. stelling Schaffendes Volk te Düsseldorf op voorbeeldige wijze tot uitdrukking heeft gebracht. Temidden van de tentoonstel lingsgebouwen der groep „Industrie" ver heft zich de hal van de Duitsche ijzer en staalindustrie. De achterzijde van deze» enormen hal wordt beschaduwd door het bladerdak van in bloei staande boomen. Staal in bloei! Veertien meter hoog is dezs hal; zijn fundament ligt 45 meter diep en in de breedte zijn 85 meters zonder eeni- gen steun overspannen. „Staal in bloei." Een inte ressant onderdeel van de ten toonstelling Schaffendes Volk. Stof, vorm en kleur geven aan de ver schillende deelen van het jaar, de jaarge tijden, hun eigen karakter. Zoo is de lente bijv. de tijd van den levensbloei. Maar ook in de geschiedenis van de zich voortdurend verder ontwikkelende aarde kan men zoo iets als „jaargetijden", welke intusschen 'n duur van vele eeuwen hebben, onderschei- te volgen; ze was haast te levendig. Schil ler werd door de stille, gesloten vrouwe lijkheid van Charlotte aangetrokken. Zij was hét type van zijn moeder, zelfs tot in kleine lichamelijke bijzonderheden. De lan ge hals, die bij zijn moeder zoo opvallend was, had Lotte eveneens. Het portret van de moeder van Freiherr von Stein heeft Lavater in zijn „Physiogno- mische Fragmente" opgenomen. (Die Phy- siognomische Fragmente zijn de titel van een boek, dat volledig luidt: „Physiognomi- sche Fragmente zur Befördenung der Men- |Chlir>lraiitn;*" unA den. Zoo kennen wij een ijstijd en een stee- nen tijdperk. Ijstijd, steenen tijdperk en ook het bronzen tijdperk zijn. echter in den we- reldwinter ondergegaan. Op het oogenblik leven wij in een nieuwe periode, welke men niet beter dan met „bloeitijd van het staal" kan aanduiden. Want het is staal, dat aan het huidige wereld-jaargetij zijn eigen ka rakter geeft. Een interessante hal. Het is de hierboven ontwikkelde gedach te. welke men on d» croote_ rijkstentoon- Deze hal vormt een meesterstuk van staalbouw naar de bouwwijze van ingenieur Hünnebeck. Het bouwwerk alleen, zonder rekening te houden met de tentoongestelde voorwerpen, maakt reeds op indrukwek kende wijze reclame voor de Duitsche ijzer- en staalindustrie. Want deze nieuwe constructie, hoewel slechts uit weinig ma teriaal opgebouwd, paart aan een uiterste stabiliteit en een groote zekerheid tegen brand en luchtaanvallen een zeer schoonen vorm. De in het geheel 650 ton wegende staal constructie is in haar onderdeelen zoo ver bonden er werden 140.000 schroeven en klinknagels gebruikt! dat zij gemakke lijk gedemonteerd en zonder veel kosten op een andere plaats weer opgebouwd kan worden. Wat er te zien is. De eene helft van de tentoonstelling ia gewijd aan de staalproductie en -verwer king. Men werkt hier niet met doode mo dellen men ziet het geheele proces dei staalproductie in werkelijkheid voor zija oogen afspelen. Zoo staat er bijv. een enor me smeedhamer en het middengedeelte van de hal wordt ingenomen door een wals- werk. Om een volledig beeld der staalpro ductie te geven heeft men bovendien op de tentoonstelling nog een gieterij en een draadtrekkerij ingericht. Speciale appara ten stellen den bezoeker verder in staat, de goede hoedanigheid van het Duitsche ma teriaal te onderzoeken. Het tweede deel der staaltentoonstelling geeft een overzicht over de vele gebruiks mogelijkheden van staal. Een hoogdrukcy- hnder van 61 ton rust als een sluimerende mammoeth aan een halwand en laat zich door het gedreun van de andere machines in den hal ook maar voor geen honderdste deel van een milimeter bewegen. Een reus achtige scheepskrukas staat hier werkeloos op het land; zij heeft haar vacantie ook ruimschoots verdiend. Tusschen de stands, welke gewijd zijn aan den bruggenbouw, verheft zich een boog van de Elbebrug bij Dresden. Het middelpunt van dit deel van de tentoonstelling is een groote bron. De schaal van dezen bron is uit staal vervaardigd. Daar omheen vindt men alle profielen, welke in de staalindustrie wor den vervaardigd. .Staal in bloei" een overdrijving": Geenszins! Het staal verleent zijn krachten aan den boom van het economische leven en laat, naar de Duitsche staaltentoonstel ling aantoont, vele nieuw* takken groeien an bloeien.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1937 | | pagina 5