ZOMER-OPRUIMING NOUVEAUTÉ waarin opgenomen „De Nieuwe Soester", „De Soester Poat", „Huis aan Huis" en Soester Advertentieblad"' Uitgave t DRUKKERIJ SMIT N.V., SOESTDIJK, Van Weedestraat 35. Telefoon 2566. I6e JAARGANG VRIJDAG 23 JULI. No. 29, Het Proefgebod. Officiccle kennisgevingen Soest Komen de Padvinders? Het oude rijwielplaatje. De aanbieding der Prinse lijke Standaard. DE KEI. oVektfo^talfea,^ M5BMD ADVERTENTIEPRIJS: Wa 1—5 regels I 0.75. Elke regel meer 15 cent. Advertentie s tusschen de tekst dubbel tarief. Bij contract belangrijke korting. Advertentie's worden in beide bladen opgenomen. UITGAVE van: hDE SOESTER COURANT", Algemeen Weekblad en „SOESTER NIEUWSBLAD', Aigemeeo Christelijk Weekblad. ABONNEMENTSPRIJS per 3 maanden 60 ct„ franco per post 65 ct„ 20 ct. per maand. Bestemd tot de verheerlijking Gods, in de önhouwing der geestelijke gaven, in Gods beeld, gegrond, is de mensch verkeerd in een slaaf der zinnelijkheid. Zoo spreekt de apos tel typeer end: „vleeschelijk verkocht onder de zonde". De mensch bestemd om de hooge idealen zijner wording te verwezenlijken, is neergeploft in een geheel andere wereld waar in hij zuiver zinnelijk en vleeschelijk uit de aarde aardsch zou zijn en bedenken de din gen dezer aarde en tot het stof terug kee- ren waarvan hij gemaakt was. l Deze breking der levenswet, was noodwen dig verderfelijk als een vergiftiging van 's menschen zedelijk leven. Geroepen tot een wandel in Gods licht, doolt hij weg in een nacht van donkerheid. Dit is het ontroerende, dat van nu aan de Heere God, uit zijn le ven is geweken. O bittere ironie. Hij kent nu v/el het goede en het kwade en zal als God zijn, maar de gevallen mensch was onmach tig tot eenig goed en geneigd tot alle kwaad, i De mensch had tot taak om zich te ver menigvuldigen en de aarde te vervullen en daarin de groote rijkdom van Gods schep ping hoe lang zoo meer te doen uitkomen, maar de hooge zedelijke daad, om God te verheerlijken is omgezet in de diepste ver nedering, omdat juist in deze levensfunctie da slavernij der zinnelijkheid de bestiaalste vormen aanneemt. Zoo was dan niet alleen het zedelijke le ven ontwricht, maar ook het religieuze leven, de omgang met God. 'j Vóór den val had de omgang tusschen God en mensch een spontaan karakter, er ,\vas een rechtstreeksche gemeenschap want de mensch kende zijn God aan het ruischen van den wind door de toppen der boomen, tnaar na den val had er een contrientie-wer- jfcing plaats wanneer de mensch zijn God ge- iwaar werd, en die ontmoeting, bracht in hem leen ontroering, een bange wees. Het was niet meer het zalig gevoel van jeenlieid en eeüswillendheid, van harmonie en gemeenschap, maar het was als de stem van Vreemde. Toen verborg zich Adam en zijne vrouw voor het aangezicht van den Heere God in het midden van het geboomte des hofs. De ontvluchting uit Gods tegenwoordigheid, het vermijden van eene ontmoeting met Hem, trad in de plaats van het zoeken van Gods aangezicht. IJdele gevallen mensch, die meent dat gij uw Schepper en Formeerder zult kun nen ontloopen. Die meent, dat hij zich zal kunnen verbergen voor het alziend oog zijns .Gods. Ook daar in hun schuilplaats komt .God de Heere hen tegemoet. Dan heeft er een rechtshandeling plaats en wordt de mensch ter verantwoording geroepen. En juist dat zoeken van God van den gevallen en weg gevlucht en mensch, is een bewijs van Gods opzoekende, liefde, een liefde die zoo onein dig groot is, dat al de wateren der mensche- lijke zonde, niet in staat zijn, om die godde lijke liefde te dooven. God spreekt tot Adam en Adam veront schuldigt zich. Hij verdedigt zich tegenover God, die een vreemde voor hem geworden is. Als God vraagt: „Hebt gij van dien boom gegeten, van welken ik u gebood, dat gij daarvan niet eten zoudt?" Dan antwoordt Adam; „De vrouw, die Gij mij gegeven hebt, die heeft mij van dien boom gegeven, en ik heb gegeten". Hier is verdediging maar ook belijdenis van schuld en juist die belijdenis is bewijs, dat Gods Heilige Geest hem ont dekte als schuldenaar tegenover den Heere. JDaarna sprak de Heere tot de vrouw: „Wat fe dit, dat gij gedaan ^hebt?" En de vrouw zeiöe: „Die slang heeft mij bedrogen, en ik heb gegeten". Ook hier eerst de verdediging als verzachtende omstandigheid, maar daarna toch ook de belijdenis van schuld. Geheel anders is het optreden van God de Heere tegenover de slang. Hier geen vraag, maar als de bewerker van al het kwaad, wordt haar onmiddellijk het oordeel aangezegd. De telang en in haar de duivel, kent geen er- fckenning van het kwaad, en kan dan ook nim- tmetus-berauw. hebben. Hij is volmaakt in de IfcooshékfT riet Dar ad ijsver haal openbaart ons, hoe al- ÏIen"die in het proces der zondewording eene functie hebben vervuld, huri oordeel ontvan gen. Allereerst verschijnt de slang om ge vonnist te worden, als die de zondevlam heeft Ontstoken. i Toen zeide de Heere God tot die slang: de wijl gij dit gedaan hebt, zoo z-ijt gij ver vloekt boven al het vee en boven al het ge dierte des velds. Op uwen buik zult gij gaan cn stof zult gij eten, al de dagen uws levens". Deze vloek over het slangenbeest deed vele vragen rijzen, «n een der veronderstellingen is, dat de slang, «en andere gedaante had- en in staat was onï zich op te richten, zoo als de voorstelling van de slang van den Asklepiosstaf en de slang op de vaas van den Sumerischen vorst Gudea van Lagasch, 2300 jaar vóór Christus. Het is merkwaardig, dat in de Babylonisch-Assyrische oudheid de slang een zeer groote beteekenis had in het religieuze leven van het volk. De slang van het Babylonisch heidendom, werd als een goddelijk wezen aangebeden. Het is de slangen-cultus, die in Babels rijke cultuur tot zulk een groote bloei kwam, ter wijl waarzeggerij en tooverij een groote be teekenis kreeg Inderdaad moet men aan nemen, dat de slang een andere gedaante gehad heeft en zich heeft kunnen oprichten, om als gelijkwaardige en tevens met men- schelijke stem tot de vrouw te kunnen spre ken, waardoor het woord van verleiding zoo veel meer indruk heeft gemaakt. HINDERWET. Burgemeester en Wethouders der gemeente Soest, gelet op het bepaalde bij de art. 6 en 7 der Hinderwet; brengen ter algemeene ken nis: dat op de secretarie der gemeente ter visie is gelegd een verzoek met bijlagen van Termaaten, Koninginnelaan 20, te Soest, om vergunning tot het oprichten van een ban- Ketbakkerij en het daarin plaatsen van een gasoven, alsmede van een amandelwrijfma- chine en een eiwitklutsmachine in werking gesteld dcior een elcctromotor van 1I/2 P.K. tn het perceel Koninginnelaan no. 20, kad. gemeente Soest, sectie H no. 4888; dat op den 30 Juli 1937, des vóórmiddags te 11 uren gelegenheid is om ten gemeentehuize bezwaren tegen het oprichten dier inrichting In. te brengen; en dat gedurende drie dagen vóór dien dag op de secretarie der gemeente van de t.er zake ingekomen schrifturen kan worden kennis genomen. De aandacht van belanghebbenden wordt er op gevestigd, dat niet tot eventueel be roep van de later op het verzoek te nemen beslissing gerechtigd zijn zij, die niet op de aangewezen plaats en het aangegeven uur in de vorengenoemde ingevolge art. 7 der Hinderwet te houden zitting zijn versche nen, ten einde hunne bezwaren mondeling toe te lichten. Soest, den 16 Juli 1937. HINDERWET. Burgemeester en Wethouders van Soest, maken bekend, dat het verzoek van de N.V. Oliën en Bezine Import Mij. te Soest, om in perceel, kadastraal bekend in sectie H. no. 4866, gelegen aan de Lindenlaan 1 een ben zinebewaarplaats te mogen oprichten, door hen op heden is verdaagd. Soest, 20 Juli 1937. Burgem. en Weth. voornoemd. De loco Burgemeester, GASILLE. De Secretaris, J. BATENBURG. Zwaar Zijden Onderjurken met kleine weeffouten 88 cent Van Weedestraat 28 Te!. 2804 Van de inwoners hangt dit af. Hollandsch spreekwaardelijke gastvrijheid schijnt in Soest en Soestdijk verdwenen te zijn. Eenigen tijd terug hebben wij in dit blad de inwoners aangespoord om zich op te geven, als gastheer óf gastvrouwe voor een of meer dere padvinders, die 11 Augustus in getale van 500 onze gemeente komen bezoeken, op te treden. Het was al met al, een droevig resultaat: slechts 30 inwoners verklaarden zich bereid, 1 of meerdere padvinders 'n maaltijd te geven. Toch wordt de moed niet opgegeven, en gelukkig maar. Terwijl in andere, ook omlig- liggende gemeenten alles in kannen en krui ken is, om honderden padvinders, uit alle wereldde.elen een genoegelijken dag te be- reid^i, zal Soest niet kunnen en mogen achter blijven! Om 'een en ander in goede banen te leiden heeft het gemeentebestuur in samenwerking met Soesl-Zuid en Soest Vooruit de orga nisatie ter hand genomen. Kort en goed komt het op het navolgende neer: Op 11 Augustus a.s. komen 500 padvinders met een extra trein vanuit Vogelensang, en worden ter hoogte van de kleine Melm af gezet, waar padvinders, leden der Oranje garde of andere personen zorg dragen, da! de jongens behouden bij hun gastheer aan komen. De particulieren bij wie zij ondergebracht zijn, zorgen er dan voor, dat de „inwendige mensch wordt versterkt, hetzij met een rnid- ^-VjENTg^ Oud, vervallen rijwielplaatje, (j Toegewijde, trouwe vriend. Straks dan wordt je weer vervang.. Want je bent haast uitgediend. Dan wordt jij ietwat hardhandig Van m'n balhoofd afgehaald En dan is je heele waarde Plotseling tot nul gedaald. Nee! je stoffelijke waarde Heb ik onjuist getaxeerdi Met je 2 millioen collega'» Wordt je stellig- gewaardeerd. Voor de T.B.C.-bestrijding Ben je 'n welkom bondgenoot: En je zoo geringe waarde Wordt in massa toch nog groo? Alom klinkt thans weer de oproep. Tot wielrijdend Nederland: Stelt de T.B.C.-bestrijding 't Oude plaatje straks ter hand Doel is welbekend en allen Hebben daarvoor sympathie^ En op zeer goedkoope wijze Doet men aan filantropie. dagmaal, hetzij met een warme of koude lunsch enz. enz. Ieder doet dit volgens eigen smaak en keuze. Om ongeveer 2 uur wordt Uw gast of gasten weer gehaald om Soesterberg te bezichtigen; vanwaar zij later weer naar el ders vertrekken, zoodat U, om 2 uur afscheid kunt nemen. Dat is alles. Men behoeft dus alleen maar voor één maaltijd te zorgen. Iets anders wordt het voor degenen, die van te voren zeggen: fiIk breng die jongens die bij me gegeten hebben, zelf naar Soes terberg, hetzij loopend, per fiets of auto''. Dit mag ook. Moge na deze uiteenzetting de aanvragen voor jongens de 500 overschrijden. Onze Hollandsche gastvrijheid staat op het spel. Ook de nieujve Burgemeester heeft reeds verklaart, dat hij zeer sympathiek staat, tegenover dit plan en dat hij het bijzonder op prijs zou stellen, wanneer een en ander ver wezenlijkt zou worden-. Komen de padvinders of komen ze niet Het woord is aan de inwoners van onze gemeente. Bedenkt de prachtige propaganda, die er van uitgaat. Een propaganda, die later zijn vruchten zal afwerpen, voor ons vaderland, misschien ook voor onze woonplaats. Nadat wij bovenstaande regels hadden ge schreven, bericchtte het Comité ons het na volgende Het Comité verzocht ons bovendien nog opname van het volgende: Mogen wij een beroep doen op alle be woners van Soest om aan de onderstaande adressen op te willen geven hoeveel padvin ders U op Woensdag 11 Augustus a.s. des middags om half een te gast kunt hebben. Het betreft slechts één maaltijd, liefst een warme, doch een koude maaltijd is ook goed. Zij zullen ongeveer ll/2 uur ten uvvent ver toeven om zich te verzadigen en te verfris- schen. Behandel hen, zooals gij graag Uw kind in den vreemde verzorgd zoudt willen zien Taalkennis is onnoodig. Last of moeite veroorzaken zij niet, ze worden gebracht en desgewenscht weder ge haald. Van bezitters van particuliere auto's, die zoo noodig een half uurtje met hun auto mede willen werken, verwachten wij gaarne opgave aan onderstaande adressen: A. Brouwer, Soesterbergschestraat 11; Firma Quelle, Torenstraat 13; Th, H. Visser, Steenhofstraat 34; De Soester Bode, Steenhofstraat 13; De Soester, Van Weedestraat 7. Gecomb. Soester Bladen, Van Weedestr. 35; Het Verkeershuis, Van Weedestraat 4 en Soesterberg's Bloei, Rademakerstraat 14- Vereeniging Soest Zuid" met medewerking van Soest Vooruit'' en Soesterberg 's Bloei''. BRAND. Zondagavond te 7 uur werd de Vrijwillige Brandweer te Soesterberg gealarmeerd voor een bosch. en heidebrand te Austerliz. Toen men met bekwamen spoed was aan gekomen, bleek de brand te woeden in de bosschen van Jhri Mr. Dr. J. R. Cliffard.Koeg van Breugel te Driebergen.Rijsenburg. Het vele publiek, dat ter plaatse aanwezig was, voelde er schijnbaar niets voor, om hun Zondagsche kleeren te bederven en verdween heel spoedig, daarmede de -kans ontloopend de helpende hand te moeten bieden. Ondanks, dat de Brandweer direct goed aanpakte en het vuur binnen een half uur meester was, gingen eenige bunders bosch verloren, Zooals eerder gemeld, zullen de Prinselijke paleis, en auto-standaards, met het nieuwe wapen van Prins Bernhard, op Zaterdag 31 Juli in de tuin van het Paleis worden aan geboden door de vereeniging De Princevlag". De standaards zullen worden gedragen door de leden der Princevlag, die terugkeeren van de Internationale Vierdaagsche afstand- marschen te Nijmegen. Onder de aanbieding zullen de burgerleden en donateurs dezer vereeniging in den tuin van het paleis worden opgesteld. De afdeelingen zullen zich verzamelen om 4 uur op de Torenlaan en trekken langs het Waterloo-monument en het Christoffel Pull man monument naar het paleis. Wanneer de aangeboden standaard wordt geheschen, zullen de 200 tamboers, pijpers trompetters de eere.siemaien e,even* tfiL- Honderd echte Amersfoorters, Trokken Dinsdag tegelijk Aan een touw een groote keisteen In triomf hier naar Soestdijk. Nog maar pas een week geleden, Kwam de kei in Amersfoort, Waar zij zich direct goed thuisvond. In dat echte keienoord. Van haar reis uit Lippe.Detmold, Was zij nog niet uitgerust. Dat zij gauw weer verderop moest. Was zij zich niet van bewust. Ook haar Amersfoortsche zuster, Vond dat niet zooals 't behoort, Want men heeft haar na veel eeuwen, In haar keienrust gestoord. Aan die kei uit Lippe.Detmold, Hadt zij daar geen aanspraak aan? Toen men deze Dinsdag wegnam, Huilde zij - - eiein dikke traan 1 Met die kei uit 't land van Lippe, Is het Prinsenpaar heel blij. Naast de Amersfoortsche keisteen, Heeft nu ook „Soestdijk'' haar kei' A m ersfoort sch e k eien.trek kers, In je keistijl ben j'ermee, Want en kei van „echte keien'', Is -een „kei'' van een idee! E. v. E wijldit corps marsch.muziek ten gehoore zaj brengen gedurende het défilé. De leden in uniform met vlaggen, vormen een eere.front tegenover het borde^ en brengen het saluut aan het Prinselijk Paar, tijdens het défilé en het spelen der volks liederen. Alle deelnemers ontvangen een herinnerings. medaille. R. IC MIDDEN STA NDSVEREEN. Maandagavond vergaderde de R.IC. Midden stands-vereen. in het parochiehuis St. Joseph. Na de opening en voorlezing der notulea werd een zeer uitgebreid verslag der etalage, wedstrijd, gehouden ter gelegenheid van de feestelijke intocht van het Prinselijk Paar, dat op de vorige vergadering niet kon wor den uitgebracht voorgelezen. Het aantal deelnemers bedroeg 105, welke zeer veel werk van hun etalage's hadden gemaakt. De wedstrijd mag zeer geslaagd heetten, terwijl de Jury een 2ecr moeilijke taak hccii verricht. Hierna werd door den heer Iluurdcman als een der afgevaardigden verslag u,toe bracht, van het in Juni gehouden Midden- stands-congres te Tilburg. Dit congres was groo: endeels gewijd aan de belangen van den detailJiandel. Teneinde het mogelijk te maken, dat Soest weer in de Kamer van Koophandel vertegen woordigd zal worden, werd besloten, dat de vereeniging zich over deze aangelegenheid zal verstaan met de Chr. Middenst.ver. en de C. W. V. Hierna kwam de bestuurs-crisis in ^Soest Vooruit'1 ter sprake. Men was van meening, dat een goed-functioneerende Vereeniging voor Vreemdelingen.Verkcer ook een groot Middenstands.belang was. Noodzakelijk vond men het dan ook, dat er spoc "j een nieuw bestuur komt, en wel van zoodanige samen stelling, dat het de goedkeuring der Midden standers kan wegdragen. Na toelichting van een der leden, werd be sloten, dat men niet vooruit zou loopen op d<3 besprekingen, die het thans zittende bestuur voert met personen uit verschillende orga nisaties, ter verkrijging van candidaten voor een nieuw bestuur. Verder werd besloten, als punt van be handeling in te dienen, voor de in Oct. a.s. te Utrecht te houden Bondsvergadering, voor. Itel tot het beijveren voor niet.voortzetting der Omzetbelasting, welke 1 Juni 1939, automatisch komt te vervallen en afschaffing van alle crisis.wetten. Na een onbelangrijke rondvraag werd dr, vergadering gesloten.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1937 | | pagina 1