6 „P ^"-Foto's f
OPRUIMING
NOUVEAUTÉ
Uitgave DRUKKERIJ SMIT N.V., SOESTDIJK, Van Weedestraat 35, Telefoon 2566.
L 00
Fotograaf DROST
De Concordaatskwestie in
Joego-Slavië.
Het Proefgebod,
Welkom Vreemdelingen.
Voorrang.
KLEEDINGMAGAZIJN
.oVeftttaft ctiiea ,/j
Soest
soEm mem/O)
waarin opgenomen „De Nieuwe Soester", „De Soester POst", „Huis aan Huls" en Soester Advertentieblad".
ADVERTENTIEPRIJS:
tan 15 regels f 0.75. Elke regel meer 15 cent. Advertentle's tusschen de tekst dubbel tarief.
Bij contract belangrijke korting.
Advertenties worden in beide bladen opgenomen.
UITGAVE van:
„DE SOESTER COURANT", Algemeen Weekblad en „SOESTER NIEUWSBLAD', Algemeen
Christelijk Weekblad
ABONNEMENTSPRIJS per 3 maanden 60 ct.. franco per post 65 ct., 20 ct. per maand.
I6e JAARGANG.
VRIJDAG 30 JULI,
No. 30.
in de bekende prima uitvoering.
Steenhofstraat 56 TEL. 2486
Een les voor onze Groot-Nederlanders.
Landsgrensen zijn de lijnen van een
historische ontwikkeling.
Noch legeraanvoerders, nóch
politieke propagandisten kun
nen grenslijnen voor langen
tijd omleggen.
De goede „nationale" geest van velen is
de laatste jaren ontaard in een „nationalis
tisch en" geest, zich kenmerkend in een im
perialistisch streven, in het zich wiegen op
draomen van een „grooter" vaderland. Deze
nationalistische geest is een fatale, omdat hij
noodw erdig voert tot strijd naar buiten, tot
oorlog, dwingelandij over anderen. Nationa
listische idealen zijn niet te verwezenlijken
zonder de rechten en verlangens van buiten
onze huidige grenzen levende volken of volks
groepen geweld aan te doen.
Wanneer onze Groot-Nederlanders hun zin
zouden krijgen, dan werden zoowel Belgisch
als Fransch Vlaanderen, benevens een Duit-
sche grensstrook, met Nederland „vereenigd'V
Zóó zien deze menschen nu eenmaal het toe
komstige Groote Nederland- Maar vele Duit-
schers verlustigen zich op hun beurt óók in
den aanblik van reeds ontworpen, ja zelfs
gedrukte en in omloop gebrachte landkaar
ten van het toekomstige vaderland, waarin
behalve groote Oostelijke en Zuidelijke vreem
de gebieden, met een belangrijk deel van
Denemarken, ons heele toekomstige Groote
Nederland is opgenomen! Ook „groot" is maar
een betrekkelijkheid, „groot" is reuzen-
spijs!
We kunnen als staat wel groot lijken, wan
neer we onze grenzen kunstmatig hebben
weten te verleggen, maar daarom zijn we nog
niet sterk- Het is voor de eenheid van een
volk niet voldoende, dat het in zijn geheel
op eenzelfden „stam" steunt- Alle volksstam
men hebben zich in hun historische ontwik
keling gedeeld en deze deelen kregen in
den loop der tijden door allerlei invloeden
klimaat, bodemgesteldheid, aanraking en
verkeer met andere stammen, godsdienst enz-
een eigene cultuur, eigen gewoonten en
opvattingen, eigen karakters- Het gaat met
getrouwde en aangetrouwde familieleden
„goed", wanneer men ieder in z'n waarde
laat en hef onderlinge verkeer niet él te in
nig is; „slecht" wanneer men uit familiezucht
zich al te zeer met de private aangelegen
heden der anderen inlaat.
We hebben al eens een Groot-Nederland
gehad en dat is toen mis gegaan. Zeker
zoo erkennen de Groot-Nederlanders maar
dat was het gevolg van belangrijke bestuurs-
foutcn- Inderdaad, maar bestuursfouten, zij
het ér.dere, zullen in een hernieuwd Groot-
Nederland niet uitblijven; Belgische- en
Fransche Vlamingen verschillen in tempera
ment, cultuur, gewoonten en godsdienst té
zeer van den gemiddelden Noord-Noderlan-
der, dan dat we voor het geheel een wet
geving zouden kunnen opleggen en aan dit
geheel een bestuursmethode kunnen opleg'
gen, welke allen welgevallig is en aan geen
der bevolkingsgroepen het gevoelen opdringt,
dat ze als zoodanig ondergeschikt wordt ge
steld aan belang en inzicht van een andere
groep. In een Groot-Nederland zou het hui
dige Nederland bewust of onbewust
willen domineeren en ddt feit op zich zelf
reeds zal een samenvoeging der „Dietsche"
volkeren in één staatsverband, tot mislukking
doemen.
i Joegoslavië levert o-ns in dat opzicht een
merkwaardig voorbeeld. Joegoslavië is het
vergroote vóór-oorlogsche koninkrijk Servië-
Vele Serviërs droomden van de stichting van
een groot Joegoslavië (Zuid-Slavië), d-i. een
staalkundige gemeenschap van Slavische vol
keren, van .welke de Serviërs dan het kern
volk zouden zijn- Deze droom werd door het
verioop van den oorlog 1914—1918 verwe
zenlijkt. Het dwergrijkje Montenegro werd
na dezen oorlog aan Servië toegekend en
!óók kvumen daarbij belangrijke gebieden
van de ontbonden; Oostenrijksch-Hongaarsche
•°'~^archie, jp.a;J deelen van .Spermarken, het
grootste deel van Dalmatië, Bosnië, Herzoge-
wina, Kroatië en Slavonië, het westelijk deel
van den Bancat, en dén nog: gedeelten van
Bulgarije en van Albanië. De heele zaak te-
samen werd herdoopt in Joegoslavië.
Het Groot-Servië was er dus, maar thans
mo?st het proces aanvangen om van al de sa
mengevoegde „stamverwante" volken één
geestelijk en cultureel geheel te vormen- De
ze poging is tot op den dag van heden een
groote ellende gebleven- Hoe meer de regee
ring van Belgrado (de hoofdstad van oud-
Servië en het tegenwoordige Joegoslavië) de
volkseenheid nastreefde, o-m. door het ver
plichte onderwas in de Servische taal op de
scholen, des te krachtiger werd het verzet
daartegen van de Kroaten en andere minder
heidsgroepen, die „desnoods" de staatkundi
ge een l eid wel wilden aanvaarden, maar
daarbinnen een bestuurlijke scheiding ver
langden en vrijheid om de eigen cultuur te
onderhouden- Er werd gecomplotteerd en ge
revolteerd- Koning Alexander, de eerste vorst
over Joegoslavië viel in Marseille onder moor-
denaarsland; de doodelijke schoten waren af
gevuurd door Kroaten, zijn nieuwe onder
danen!
Alexander heeft eerlijk gestreefd naar een
verzoening tusschen de samenstellende bevol
kingsgroepen van zijn nieuwe rijk. Hij heeft
deze cultuur zooveel willen ontzien als in 'n
politieke eenheidsstaat maar mogelijk was.
Daarom ook had hij voorloopig nog in
het geheim onderhandelingen gevoerd met
net Vaticaan over het sluiten van een Con
cordaat. Zoo geheim waren deze onderhan
delingen, dat ze werden beperkt tot den per
soon van den Koning zelf eenerzijds en den
PauselijKen Staatssecretaris, kardinaal Pacelli,
anderzijds. Pas toen deze twee in principe
tot overeenstemming waren gekomen, werd
de Joegoslavische regeering in de onderhan
delingen ingeschakeld.
Waarom moest dat alles zoo geheimzinnig
gaan? Schuilde er iets verkeerds of iets 011-
oirbaars iu de bedoelingen van koning Alex
ander
Volstrekt niet. Om dat duidelijk te maken,
moeten wij wijzen op de nieuwe godsdienstige
tegenstellingen in het Groote-Servië (Joego
slavië). Oud-Servië dus het land zooals het
voor den oorlog was, mocht een betrekke
lijke godsdienstige eenheid worden geheeten.
De Servische orthodoxe kerk was staats
kerk (Grieksch-Katholiek), het hoofd der
kerk werd benoemd door den koning uit
een voordracht van drie, op te maken dooi
de orthodoxe leden der volksvertegenwoor
diging.
Maar door de vorming van den Groot-
Servischen staat waren mét de Serviërs stam
verwante volkeren vereenigd, welke een an
dere godsdienst beleden: Roomsch-Katholieken
en Mohammedanen. In Groot Servië vormen
de Servisch-Orthodoxen een minderheid van
ae totale, circa 15 millioen zielen tellende
bevolking, n.1. 48.75 pet. De Roomsch-Katho.
lieken maken 36.46 pet. dezer bevolking uit,
de Mohammedanen 11.12 pet. en de Protes
tanten 1.72 pet.; ongeveer een half procent
bestaat tenslotte uit Joden. Het is duidelijk,
dat in het bijzonder het Roomsch-Katholicisme
dat zelfs in het grootste gedeelte van het
land, wat de oppervlakte betreft, de alge-
meene godsdienstige overtuiging van het volk
vertegenwoordigt, niet in een tweede-rangs-
posftie kon worden gesteld. Bovendien streef
de de koning er naar om door een godsdien
stige gelijkstelling een zoodanige bevrediging
te wekken onder de nieuwe staatsburgers,
dat daardoor de politieke gelijkschakeling zou
worden bevorderd.
Gelet op de verhoudingen in den nieuwen
staat, zal men in de concordate regelingen
niets onredelijks kunnen zien; alle voordeden
welke de katholieken in Joego-Slavië krach
ten het Concordaat zouden gaan verwerven,
genieten ze b.v, ten onzent reeds lang.
En toch werden de eerste onderhandelingen
in het geheim gevoerd en werd er thans een
orkaan van verzet der orthodoxe geestelijk
heid tegen het Concordaat ontketend. Waarom
dat? Omdat deze kerk, welke in het oude
Servië het godsdienstig leven beheerschte en
deswege een zeer sterke en voordeelige po
sitie in het openbare leven innam, in het
nieuwe Groot-Servië haar invloed ziet beknot.'
Staatkundig zal er op den duur geen andere
oplossing mogelijk blijken, maar het is te be
grijpen, al acht men het misschien niet
juist dat de orthodoxen zich tegen de
eenig juiste opxossing vexzetten, welke ingaat
tegen de oud-Servische traditie.
Het land, het „groote'Servië, dreigt ten
onder te gaan aan onderlinge verscheurdheid.
De vreTle is uit de Staatskerk verdwenen,
de aanhangers van andere godsdiensten voe-
zich bedreigt het minderhedenvraagstuk
heeft een acuter vorm aangenomen dan ooit.
Al wat eens groot en sterk was in het
kleine land, revolteert tegen zich zelf en de
nieuwe onderdanen revolteeren tegen den
nieuwen staat. Joego-Slavië verzwakt door zijn
groot''heid.
Laat dat alles den Groot-Nederlanders een
les zijn. Een Groot-Nederland, mits langs een
weg van eeuwen historisch te groeien, zal
het karakter van den staat, zooals we dien
thans kennen, vervormen en geen voldoening
brengen aan de stamverwante groepen, welke
zich met ons zouden vereenigen.
Zijden Interiock Hemd of
Directoir 63 cent
Van Weedestraat 28 - Te'. 2804
Terwijl God de Heere nog spreekt in Zijn
oordeel tegen het slangenbeest, openbaart zich
de God des rechts op het zelfde oogenblik
als de God der liefde, als de God van
barmhartigheid, die behoudt en redt. Dan
trekt God een scheur door al het geschapene
en maakt Hij scheiding tusschen slangenzaad
en vrouwenzaad. Let er wel op. God wil
de scheiding en wel de vijandschap. Niet de
mensch en nog minder de slang. Verdorven
was heel de schepping, de slang had getrium-
pheerd en de eere Gods was weg.
Dan openbaart God Zijn verborgen, raad
en Zijn eeuwig raadsbesluit. Daar is van
eeuwigheid af een schepping naar de verkie
zing Gods, die vóór er nog van afval sprake
was, in-Gods gedachten aanwezig was.
De profeet Jesaja profeetert ervan als hij
zegt: ,,Want zie, Ilc schep nieuwe hemelen
en een nieuwe aarde; en de vorige dingen
zullen niet meer gedacht worden, en zullen
in het hart niet opkomen''. Jes. 65 17.
Gods eeuwige uitverkiezende genade is aan
het woord als Hij spreekt tot de slang: ,,En
Ik zal vijandschap zetten tusschen u en tus
schen deze vrouw en tusschen uw zaad en
tusschen haar zaad: datzelve zal u den kop
vermorzelen en gij zult het de verzenen ver
morzelen''. Zoo heeft God het gewild, dat
twee geestelijke stroomingen, de eeuwen door
elkander zullen tegenstaan, getypeerd als in
het paradijs ontsproten.
De slang vertegenwoordigt het naturalistisch
beginsel, dat de eeuwen door, in telkens
nieuwe vormen verschijnt, de vrouw met haar
geslacht de in Gods volk verwekte levens-
en wereldbeschouwing die ook de eeuwen
door zich zal handhaven. En deze beide
stroomingen zullen onverzoenlijk tegenover cl.
kander staan. De strijd wordt gestreden over
heel het terrein der schepping.
Wij lezen daarvan ia Openb. 12 7. En
daar werd krijg in den hemel: Michael (d.i.
wie is gelijk God) en zijne engelen krijgden
tegen den draak, en de draak krijgde ook en
zijne engelen. En zij hebben niet vermocht,
en hunne plaats is niet meer gevonden in den
hemel. En de groote draak is geworpen,
namelijk de oude slang, welke genaamd wordt
duivel en satanas, die de geheele wereld ver
leidt hij is, zeg ik, geworpen op de aarde;
en zijne engelen zijn met hem geworpen.
Het vonnis Gods heeft dus allereerst be-
trekking, op de diepgaande geestelijke anti
these, die de geschiedenis der menschheid
beheerscht. Het slangenbeest, zooals het door
de Oude wereld gekend, beschouwd en ge
waardeerd werd, ontvangt den vloek, die het
boven al het vee vervloekt zal doen zijn
en boven al het gedierte des velds. Het zou
gaan op zijn buik en stof tot voedsel erlan
gen zoodat het in onreinheid zich wentelen
moest. En in dien vloek over de slang wordt
tevens den geest van het heidendom getroffen,
in welks religieuze wereldbeschouwing, de
slangencultus een typeerend element was.
De slang als incarnatie van daemonische
macht verkrijgt in het licht van Gods Heiligen
Geest, dat over Mozes was opgegaan, een
anti.goddelijk karakter.
De geest, die het heidendom typeert en
zijn wezen openbaart, wordt er door getrof
fen zoodat deze slang de daemoniscche' we
reld, in haar Gode vijandig streven, represen
teert. Met haar, staat de groote geestelijke
worsteling, die de histor.e der menschheid in
twee onverzoenlijke geestelijke stroomingen
uiteen doet gaan in onlasmakelijk verband.
Zoo was dus hier de moederbelofte een
Iriumph van het vrouwenzaad. Maar al had
de slang haar misleid, zoo bleef ook zij, de
vrouw, toch schuldig voor haar dood en werd
ook over haar het vonnis geveld. Tot de
vrouw zeide Hij: ,Ik zal zeer vermenigvuldi
gen uwe smart namelijk uwer dracht; met
smart zult gij kinderen baren; en tot uwen
Man zal uwe begeerte zijn en hij' zal over
u heerschappij hebben''.
Zoo mengt God de alsem der bitterheid in
den grooten zegen. En die smart wordt de
gansche Heilige Schrift door beschouwd als
een exempel van alle smart. De barensweeën
zijn in de Heilige Schrift als de smarten bij
uitnemendheid voorgesteld. Het moeder wor
den, is ten allen tijde in de Schrift beschouwd
als een groote zegen en het was in Israël een
gi'oote smaadheid wanneer een vrouw kinder.
loos bleef en zelfs een reden, om tot echt-
(Welkom, welkom jonge menschen
In ons gastvrij Nederland,
Met Uw vele duizendtallen
Saamgestroomd van allen kant.
Welkom, welkom vreemdelingen,
Hier vereend in vriendenkring,
Op het groote wereldfeest van
j Vrede en Verbroedering.
Laat langs onze velden schallen
't Vrije onbezorgde lied!
En geniet met volle teugen
Van al wat cfit feest U. biedt.
Laat Uw leuzen hier weerklinken
Zoo verschillend in Uw taab
Maar gezamelijk getuigend
Van eenzelfde ideaall
Jeugd uit alle werelddeelen
Tracht de menschheid voor te gaan
In de menschelijke deugden,
Die veel grooten'* niet verstaan»
Hier op Nederlandsehen bodem
Vindt ge daarvoor sympathie^
Wij zijn in gedachten bij U,
Od .Uw .Wereld-Tamboree»
Nu het recht van voorrang feit is.
Langs den grooten weg door Soest
Is het recht van rechts vervallen,
Dat voorheen steeds voorgaan moest
Op de zijwegen staan borden,
Wit met breeden rooden rano.
Wie zoo'n voorrangsbord voorbijgaat,
Die betreedt het ,,voorrangsland*\
Voor de vooiTangsweggebruikers,
Zegt dit niet. Rijdt nu maar raakl
Voorrangsweggeoruikers moeten
Uitkijken, dat is de zaaici
'k Zag een auto voorrang geven,
Aan een hoogbejaarden heer.
De chauffeur kreeg een bedankje,
't Oudje groette: Dank U zeer!
Naast de groote voorrangsrechten,
Blijft steeds gelden dezen wensch:
Weest voorzichtig en behandel,
Uwen medemensch als mensch.
'k Zag een fietser voorrang „nemen"
Voor een groote touring.car.
't Voorrangsrecht was aan den fietser.
Zijn brutaliteit was bar.
Voor de onbezonnen rijders,
Is dat voorrangsrecht een kruis
Want „brutalen'' hebben altijd.
Voorrang naar het ziekenhuis.
E. v. E»
scheiding over te gaan. Maar de baring zélf,
g!ng gepaard met groote benauwdheid en
droefheid. Zoo ernstig was die benauwdheids-
dat de vrouw er soms niet doorkwam en
stierf na de geboorte van haar kind.
Jacob moest zijn Rachel er door missen.
Van haar staat geschreven: ,,En Rachel
baarde en zij had het hard in haar baren. Eu
als hare ziel uitging (want zij stierf) noemdé
zij den naam van haar zoon Ben.oni zoon
mijner smart, mijns weedoms.
VRIJW. BRANDWEER TE
SOESTERBERG BELOOND.
In verband met het blusschingswerk dooï
de Vrijwillige Brandweer van Soesterberg Zon-
dagm.ddag j.1. verricht op het landgoed van
den heer jhr. mr. dr. Clifford Kocq van Breu.
gel te Driebergen, alwaar in een jonge den-
nenaanplauting brand was uitgebroken, mocht
dezer dagen voornoemde brandweer van den
heer Clifford een van waardeering getuigend
schrijven ontvangen voor de bijzonder ver
dienstelijke wijze, waarop het corps aan he!
blusschen van dien brand deelnam. Tevens
wei'd in dit schrijven een opgave gevraagd
van de gemaakte onkosten, terwijl bovendien
voor de kas van het corps een gift werd
toegezegd.
GESLAAGD.
Voor het M.U.L.O- diploma A. zijn ge
slaagd: Wouter de Vries, Leo van Loon en
Carl Knottnerus; voor het M.U.L.O. diploma
B: Guus Dekking, Anton Damen en Kees
van Popering, allen leerlingen der Openbare
U.L.O. Schooi alnier.
Voor het eind-examen van de huishond-
school te Amersfoort, slaagden onze plaalsge-
nooten de dames R. v. d. Berg en M. Zomer«
Voor de acte Handelskennis L.O. slaagdö
de heer J. Niland, onderwijzer aan den R.K.
Jongensschool alhier.
OPENBARE VERKOOPING.
Ten overstaan van notaris A- O Dammers
te Soest had Dinsdag j.1 de afsl ig plaats
van de villa en een pei-ceel grond aan da
Wilhelminalaan No- 17, te Soest.
De perceelen welke respectievelijk wa en
ingezet voor f 4100-— en f 925 werden
bij afzonderlijke afslag elk afgemijnd op
100.— en 100.
Daarna in combinatie afgemij d door de%
heer J- Flapper Gzn te Soest op f 450.—J
Tota-lu kooDSonv f 1675