VONDEL IN GOUDKARPER! Waar een vischhuid al niet goed voor is Nieuw materiaal met een toekomst Verschillende vischhuiden leenen zich bijzonder goed voor bewerking Ontegenzeggelijk is de inhoud bij een boek het belangrijkste en het zou dan ook van weinig smaak en inzicht getuigen, als men een slecht boek kostbaar ging inbin den. Het omgekeerde zou nog eerder gaan, doch door de heele geschiedenis heen is het bij hartstochtelijke boekenverzamelaars steeds zoo geweest, dat het hun niet alleen om den inhoud van een boek, maar ook om den band te doen was. Boekbinden kan meer zijn dan alleen •en handwerk en het móet ook meer zijn. Boekbinden moete en uiting zijn van kunstgevoel, en de geschiedenis der boek- gemakkelijk als ieder ander boekbinders materiaal. Men kan daarbij met vischhuid, eerstens door vele wijzen van bewerking van de grondstof en tweedons door een bijzonder kunstige bewerking van het ma teriaal zelf buitengewoon mooie resultaten bereiken. Waarom zouden ook niet de inheemsche snoek, de zalm, de kabeljauw, de stokvisch of de goudkarper den strijd aandurven mei pythonslangen, hagedissen of krokodillen? Het denkbeeld van den boekbinder Mar tini mag misschien aanvankelyk de gj.3 van een origineel man geschenen hebben, het verdient gemeengoed te worden. Dq grondstof is in overvloed aanwezig, waar om zou zij niet op grooten schaal worden verwerkt? Dit kan toch geen onoverkomenjüke moeilijkheden opleveren. Alles was eena nieuw en ongewoon en heeft zich tegen allerlei belemmeringen en verzet in een weg moeten banen. Als het vischleer het pleit weet te winnen, kan ons land daar slechts voordeel van hebben. Waarom geen „Vondel in Goudkarper" in Uw boekenkast? DE DALAI LAMA GEVONDEN. Verleden jaar werd o.a. medegedeeld in een Zondagspagina getiteld: „In het land van de Lama-kloosters", dat de laatste Da lai Lama, d.i. de priesterkoning van Tibet, gestorven was en. zijn plaats zou zoo lang onbezet blijven, tot men een kind gevonden had, waarin hij zich weer opnieuw een stoffelijk lichaam kon verschaffen. Na ver loop van ongeveer drie a vier jaar verkla ren de Tashi Lama, de hooge priester, die onmiddellijk onder den Dalai Lama staat, en twintig andere hooge Lama's waar de nieuwe Dalai Lama gevonden zal worden, zijn geboortejaar, dat van zijn vader en moeder en andere bijzondere omstandig heden met betrekking tot de wedergeboor te. Dan wordt er navraag gedaan in de aan geduide plaats en zoo komen zij op het spoor van drie of vier kinderen, wier ge boorte overeenkomt met de hemelsche openbaringen, die bij de geboorte verschil lende beteekenis hadden, zooals bijvoor beeld een regenboog boven het huis gedu rende de geboorte of hemelsche visioenen van de ouders van het kind. Zooals in de verschillende nieuwsbladen deze week heeft gestaan, heeft de reïncar natie van den Dalai Lama in de weidelan den van Kokonor plaats gehad. Het schijnt niet gemakkelijk geweest te zijn hem te vinden, want achttien maanden lang heeft men naar het kind gezocht, dat nu het tweejarig zoontje blijkt te zijn van een welgesteld landeigenaar. De omstandighe den waaronder het kind geboren is, de vorm van het gezichtje, de datum van ge boorte en alles wat verder noodig is, bleek precies in overeenstemming te zijn met de eischen, die aan de benoeming van den Da lai Lama worden gesteld. ROVERETO KRIJGT EEN NIEUWE DOODENKLOK. De bewoners van het kleine Italiaansche stadje Rovereto waren er van onder den indruk, toen zij vernamen, dat de beroem de doodsklok van hun stadje, de „Maria Dolens" door een nieuwe en grootere klok zou worden vervangen. De .Maria Dolens" had een gewicht van 11500 Kg., een hoog te van 2y2 meter en een doorsnede van eveneens 2y2 M. Haar diep klinkende toon was in nagenoeg alle landen der wereld vermaard, en haar naam was overal be kend. De nieuwe klok, die nu in haar plaats komt, werd uit kanonnen gegoten, die door vele nationaliteiten afgestaan werden. Zij heeft een gewicht van 15000 Kg. en bestaai uit brons. lederen avond zal de nieuwe klok tot roem der gevallenen in den wereldoor log over Rovereto klinken en herinneren aan de millioenen slachtoffers, die iedere natie te betreuren heeft. banden is inderdaad een deel der kunstge- scheidenis. Sinds den tijd, dat de Antieke schrift rollen door perkamentbladen werden ver vangen, hebben zich de uiterlijke vorm van het boek en de techniek van h'èt boek binden niet wezenlijk meer gewijzigd. De waarde, die men aan den inhoud van het boek toekende, noopte de kunstnijverheid, als schakel tusschen Kunst (met een groo- te K) en practisch leven haar krachten te wijden aan het uiterlijk van het boek en het in een meer kunstzinnigen band te ste ken. Bij de keuze van den boekband heeft de fantasie vaak zonderlinge wegen bewan deld en de bibliotheken der geheele we reld bezitten boeken, die hiervan het be wijs zijn. Het gruwelijkste voorbeeld op dit gebied bevindt zich te Parijs; het is een exem plaar van de Fransche Grondwet van 1797 en de band is vervaardigd van de huid van een mensch, die het slachtoffer werd van de guillotine in die dagen van: „vrijheid, gelijkheid en broederschap." Dit boek is niet het eenige, dat In men- schenhuid is gebonden. Maar wel het eenige, waarvan inhoud en omslag zoo volkomen bij elkaar passen. Een vriendelijker soort is een gedichten- boek uit het jaar 1650, waarvan het omslag uit vrouwenhaar geweven is, en niet ge heel zonder humor is de band van een boek, dat de avonturen beschrijft van den Engelschman Cracherode, die de wereld is omgezeild. Te zijner eere werd het boek gebonden in een stuk van de broek, die hij op zijn reis had gedragen. De biografie van den beroemden dwerg sn hofnar Jeffry Hudon heeft een band, gemaakt uit een zijden vest van den ko ning van Engeland, Karei I, dien Hudon, tot zijn onthoofding toe trouw had ge diend. Dat in de vroege middeleeuwen vooral kostbare banden uit gesneden ivoor, goud, en met edelsteenen bezet hout en perka ment gewild waren, is bekend. Deze uiter lijke pracht beantwoordt eigenlijk niet ge heel aan het doel van het boek; wij kun nen dit begrijpen bij boeken, die voor ce remoniën worden gebruikt, tijdens gods dienstoefeningen enz., maar niet bij de ge wone boeken. Eerst de stijging der boeken productie, vooral na de uitvinding der boekdrukkunst, bracht de menschen er toe, plaats van dit kostbare materiaal lederen banden te gebruiken, die nu ook ware kunstpro ducten werden. De ware boeken vrienden werden nu tegelijkertijd de be vorderaars van de boekbindkunst. Het is geen toeval, dat de 17e en 18e eeuw waarin het verzame len van boeken- tot een ware hartstocht werd, het hoogte punt der boekbind kunst zijn geweest. Bij het zoeken naar de meest geschikte Maar.alle gekheid op een stokje Wat is dat nu met dien „Vondel in Goud karper?" Dat wil zeggen, dat er sinds eenigen tijd proeven worden genomen met vischhuid, om deze voor verschillende doeleinden te gebruiken en er zijn reeds verschillende boeken met dit nieuwe materiaal ingebon den. En waarom ook niet? Men heeft slan genhuid gebruikt, de huid van groote ha gedissen en de huid van vele andere exo tische dieren. Deze huiden moeten worden visschen als waardelooze afval werden weggeworpen. En zoo kwam hij op het denkbeeld een gebruiksmogelijkheid hier voor te zoeken en het spreekt wel haast vanzelf, dat hij die in zijn eigen beroep zocht, in de boekbinderij. Hij begon te ex- perimen-teeren, hij bewerkte de vischhui den en zie het gelukte, hij kreeg er een perkamentachtig soort leder uit. Het voel de in het begin nog wat ruw aan, doch na voortgezette proeven gelukte het hem, het vischleder zóó te bewerken, dat het aan perkament deed denken en van boekbin dersleder niet meer te onderscheiden was. Door een speciale bewerking wordt de vischhuid reukeloos, zij wordt ook door zichtig en stevig als perkament. Men kan haar echter ook op andere manieren pre pareeren, waardoor ze lederachtig wordt. Dat men vischhuid als leder kan looien en er bijv. schoenen van kan maken, er stoe len en handvatsels mee kan bekleeden, is reeds bekend. In Weenen is het centrum van deze wijze van toepassing van vischhuid en ook in vele streken van Frankrijk wordt ze zoo bewerkt, dat ze voor het overtrekken van kleine doozen en étuis kan worden ge bruikt. De huid van alle soorten visch leent zich even goed voor de bewerking; er is dus een groote verscheidenheid in de beschik bare grondstof, want de visschen zijn zeer .verschillend van teekening. Bovendien kan er nog meer variatie in het leder worden verkregen door verschillende methoden van bewerking der huid, b.v. door het af schrappen der schubben tegen den draad in. In den oorlogstijd en in de jaren na den oorlog werd er niet veel aandacht geschon ken aan deze uitvinding. Mogelijkheden om boeken in te binden, ook al bestond het materiaal niet uit leer, waren er genoeg, maar misschien was het slechts een kwestie van antiphatie tegen het vischleer de afkeer van h<*t reukor- materialen voor de banden had men niet slechts de keuze uit verschillende soorten leder op de meest ongemeene wijzen be werkt, doch men gebruikte ook ander ma teriaal, bijv. linnen, karton en papier, ook wel een combinatie van de meest uiteen- loopende materialen en thans zooals uit den titel van dit artikel „Von del in Goudkarper" blijkt, ook visch huid. Maar als men kalfsleer tot maroquin verwerkt of ezelshuid tot perkament en daarmede boeken inbindt, waarom dan geen vischhuid? En waarom niet „Vondel in Goudkarper?" Maar laten wij één ding aanstonds vaststellen: vischhuid is niet overal geschikt voor. Boeken met griezel verhalen kan men beter in „kippevel" in binden, maar mooie gedichten, die tot de klassieken behooren, mogen wel een goud huidje hebben. BIJ DE ILLUSTRATIES! Van links boven schuin naar beneden» De huid wordt op maat gesneden. Het boekblok wordt in hot gereed gemaak te omslag geperst. Bibliotheken van in vischhuid gebonden boeken. Rechts boveiw Hier ziet men, hoe de vischhuid van de schubben wordt ontdaan. Linksf De boekon zijn gebonden In zeetong; ln het opengeslagen monsterboek is een tarbot- huid te zien. gaan voor de vermeende vischlucht was mogelijk sterker dan de streeling van het oog door de schoonheid van het nieuwe materiaal die maakte, dat de vischleeren band aanvankelijk weinig gewild was. Zooals reeds gezegd, is dit bezwaar ech ter volkomen ongegrond, want aan de be werkte vischhuid is absoluut geen visch lucht meer te bespeuren. De huid wordt bewerkt als iedere ande re dierenhuid. Natuurlijk komen in de eer ste plaats de grootere vischsoorten in aan merking. De boekbinder Martini heeft proeven genomen met de huid van klip- visch dat is een soort van stokvisch. Men kan echter ook kabeljauwhuid ne men of haaienhuid, in de diépzeevisch- fauna heeft men de grootste verscheiden heid van vorm en kleur, die zich maar laat denken. Vischhuid als materiaal doet wat bruik baarheid betreft voor geen enkel in aan merking komend materiaal onder. Het is duurzaam, het heeft allerlei zware proe ven op rekbaarheid en draagvermogen ulansriik doorstaan en k in bewerking even ingevoerd, dat kost veel geld; waarom ze dan niet te vervangen door inheemsch ma teriaal? Het vischperkament is een Duitsche uit vinding. De boekbinder Martini heeft het reeds tijdens den oorlog gemaakt. Hij kon het niet aanzien, dat de huiden der stok-

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1937 | | pagina 4