DROST' MD f Telefunken-Radio .ShSkmi' n Fa. W. N. NIEUWENHUIS Zijden, Wolzijden en Wollen Dameskousen NOUVEAUTÉ De Soester Courant Soester Nieuwsblad Uitgave: DRUKKERIJ SMIT N.V., SOESTDIJK, Van Weedestraat 35 Telefoon 2566. Engelenzang. Uit de Schepping. KLEEDINGMAgAZUN crVPibte^t atieófj KERSTMIS. Toch luiden de Kerstklokken. K. van Tol, Nieuweweg 103 G. v. d. Poll, Vredahofstr. 22 D, F. VOIGT soEmimsM waarin opgenomen »,De Nieuwe Soester", „De Soester Poet", „Huis aan Huis" en Soester Advertentieblad", ADVERTENTIEPRIJS. van 1—5 tegels 10.75. Elke tegel meer 15 cent. Advertentie s tusschen de tekst dubbel tarief. Bij contract belangrijke korting. Advertentie s worden in belde bladen opgenomen. UITGAVE van DE SOESTER COURANT". Algemeen Weekblad en „SOESTER NIEUWSBLAD'. Algemeen Christelijk Weekblad. ABONNEMENTSPRIJS per 3 maanden 60 ct„ franco per post 65 ct„ 20 ct per maand. 16e JAARGANG DONDERDAG 22 DECEMBER. No. 51 6 „Briefkaart"-Foto's vanaf f 2.— in de bekende prima uitvoering. En van stonden aan was daar met den $n- gel een menigte des hemelschen heirlegers, prijzende God en zeggende: Eere zij God in de hoogste hemelen, en vrede op aarde, in de menschen een welbe hagen. Lucas 2 13, 14. Het eere zij God is geen product van «leze aarde. De mensch bezit niet de kracht om de ziel te stemmen tot hemelsch gezang. Hoe zou het ook kunnen, waar hij als beheerscher der aarde alle eer voor zich opeischt. Bij al wat op deze aarde gezongen wordt, hoort ge het niet, dat alles wat liefelijk zijn moest en welluidend, door de valsche toon der zelfzucht wordt verstoord? Daarom luistert ook de aarde met ingehou den adem, als de hemel zingen gaat. Ja, dan vaart er vrees door de harten der menschen Daar in Efratha's velden zijn de parelende klanken uit de lucht gevallen. Daar heeft de aarde gehoord, wat de hemel voortbrengt^ hememuziei< m deze wereld. Als het werk dej verlossing zijn voltooiing nadert, is er vreug de in den hemel. Maar de aarde moet in die blijdschap des hemels deelen. W..nt de hemel heelt dit lied gemaakt op de komst van den koning des vredes in deze .wereld. Pas heeft een hemelbode zijn zending volbracht: „Ziet, ik verkondig u groote blijd schap, dat u heden geboren is de Zaligma ker", of daar staan de» reien, des hemels ge-< schaard om hun hooge blijdschap te vertolken in hun zang. f Zijn wij dankbaar genoeg voor dit lied der engelen? Wie der menschen heeft zoo da komst van den Koning begroet? De hemel heeft Hem, die alle hulde waard was, op de aaide verheerlijkt, omdat de aarde het vergat .en niemand aan den Koning dacht. Nu weten wij van zijn begroeting door de engelen. Is er in onze harten aanbidding bij de herdenking van Zijn komst? Prijzen we Hem in ootmoedigen lof, omdat Hij is inge gaan in de diepten van onze ellende, omdat Hij zich één gemaakt heeft met ons in onze zonde en schuld, opdat Hij verbreken zou on ze zelfzucht en ons leere.i zou de verheerlij king des Vaders? Ais daar engelen op de aarde komen zin gen, is ze nog niet verloren. En ze zingen van de redding der wereld in den Menschen- zoon, die de gemeenschap met de aarde zocht, opdat Hij haar met Zijn liefde vervullen zou. Daarom moet de aarde den zang der engelen •vernemen. boren worden om de grootheid der verlossing van zonde en schuld. Zingt dan den Heere met blijdschap, gij) gansche aarde, juicht den Heere. Want alzoo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eeniggeboren Zoon gegeven heeft. Eenmaal wordt er gezongen een nieuw lied, hemelmuziek uit denschenmond. Dat onze ziel dan meezinge het eeuwig Halleluja. VAN WEEDESTRAAT 23 Telefoon 2577 - Soestdijk Kerstfeest, Hulstbes en Mistletoe- XIII Nee, Kerstfeest vieren zonder Christuskind, dat is toch niet, zooals 't behoort- Velen zijn er evenwel, die opzettelijk deze feestdagen los willen maken van het Kerst- kindeke, den Heiland der wereld. Wij willen niet, dat Deze Koning over ons zij. Deze dagen ongemerkt te laten voorbijgaan? Volstrekt niet. "t Is immers nu juist de tijd om gezellig in den familiekring bijeen te zijn et Is de tijd, waarin de dagen weer be ginnen te lengen, de tijd der zonnewende, de tijd, die bij de heidensche Germanen ge vierd werd met het Joelfeest. En waar men het Christendom versmaadt, hoogstens nog spreekt van een kerstmannetje, dat als een tweede Sinterklaas cadeautjes brengt, daar tracht men -den feestdag to vul len met andere dingen, die op zichzelf onze belangstelling dubbel en dwars verdienen, maar die toch met de Vleeschwording van het Woord niet in direct verband staan- Ik bedoel de versiering van étalage-kast en woonkamer met mistletoe en hulstbes. Hulstbessen doen het mooi in haar ver schijning van helder rood tusschen blinkend groen- De loofboom en strooiden hun stervende bla- derpracht naar beneden, de hulstboom pronkt in volle schoonheid. En een versie ring der bessendragencle takjes van spiegel en schilderij rand, van hal en woonkamer is er juist in de Wintermaand, éen, die oog en hart boeit. Ook wel tijdens het Kerstfeest- Als we den geboren Zaligmaker der wereld maar niet uitruilen voor simpele hulstbessen, daarmee den Schepper versmaden om een schepsel te verkiezen. Want zij zingen van verheerlijking, van de eere Gods op dc aarde- Langs de gewelven van het uitspansel ruischt hun ]jed: Eere zij ,God in de hoogste hemelen. Dat moet de eerste jubel zijn bij de komst van den Zaligmaker. Is het God niet, die Zyn Zoon heeft overgegeven om te wonen in deze donkejheid? HiJ is het, die het Licht doet op gaan in de duisternis van de aarde. Zooals de hemel zingt, zoo moet de aarde zingen, Daarom moet ze het hoor en, dat de hemel altijd eerst denkt aan God, dat de eer ste lofzai g geldt de verheerlijking van den Koning des hemels. En dat de hemel dan blijft denken aan God, terwijl hijo ok verder Gods werk be zingt- Het gansche lied is een lofzegging aan den Barmhartige en Genadige. Want Hij brengt vrede o;j aarde in het geven van den Vredevorst. Die vrede is het hei! van Zijn ge llade. Die vrede is de harmonie met den he mel. Want God had in me ischen een welbe hagen, nog waie.i Zijn vermakingen met de nunschenki de: en Als uw Kerstfeest waarlijk Kerstfeest is, dan stemt ge mat de engelen in, dan weet ge, dat nu reeds de aarde geroepen wordt om te zin pen als de hemel. In het zingen der engelen is een noodigir g tot blijdschap. Als op de aarde gezongen .wordt van de eere Gods, dan heeft ze haar oude plaats hernomen. In die verheerlijking .Gods ligt de verheerlijking van de wereld. Als op aarde gezongen wordt van Vrede, dan is de ellende weg. Dan weten de ellen- diigen der aarde, dat ze met heil zijn bekleed, j Als op aarde gezongen wordt van welbe- hagen in menschen, dan is er verwondering. J Waar die verwondering doet de blijdschap ge- 1 De hulst is een boom van oeroude degelijk heid- Niet „licht en dicht en veel voor 't geld**, maar, „haast je langzaam, de wereld is niet razend gemaakt". Oeroude degelijkheid en robuste kracht. Ge moet hem zien, niet als een kweekpro- duct der menschen in onze tuinen- Dan is-ie ook mooi, ook degelijk, ook krachtig, maar toch niet als de hulst der bijna onge repte wildernis, die met z'n duizende dreigende stekels den strijd voert voor z'n bestaan. De steenvrucht, die in iedere bes verscholen ligt, heeft circa twee jaar noodig om te ont kiemen- Een hulst van manshoogte uit de bosschen van den Achterhoek of van de Duitsche Rijn provincie ge wilt z'n leeftijd schatten Geef hem niet minder dan een eeuw, an ders is Uw schatting absoluut fout- Een flinke hulst boom, noem hem, niet jonger dan twintig eeuwen. Ge verbaast u 't Schijnt u ongeloofelijk Hij heeft de Romeinen en de Bataven ge zien- En toen Varus opvolger in het Teuts- burgerwoud schreeuwde om de vernietigde legioeven van zijn voorganger, toen ritselden zijn fel gestekelde bladeren op den adem der winden van verheuging over den triomf der Germanen, en ook hij trilde van vreugde, Opticien VOSKUILEN Van Weedestraat 8 Goed, Vlug, VoordeeJig Van ouds bekend. omdat hij mee gelvolpen had den verwat n Romein tegen te houden in de ondoordring- bare hustbosschen. Haast en spoed wordt door den hulst allerminst betracht- Niet in z'n ontkieming, niet in z'n grori, ook niet in het afwerpen van z'n bladeren. Hij behoudt z'n tooi, als anderen de naakte- takken hulpbehoevend omhoog steken. Hoe kan dat Wat hij aan voedsel uit lucht en bodem in het blad heeft opgetast, dat bewaart-de zorgvuldig. Daarmee is-de zuinig tot in het schriele toe. Verdamping van liet inwendige vo ht door z'n bladeren heeft bij hem bijna niet plaats. Huidmondjes, waardoor dit wa'.erverlies zou kunnen plaats hebben, zijn hem zoo zuinig toe gemeten, dat verdorring in een winterhalfjaar, als ook bij hem de voe Iselstroom uit den bo dem stilstaat, onmogelijk is- Zijn blad bl ,ft fleurig en is door een dikke laag cellen rog tegen de koude gepanserd. Van Weedestraat 28 - Te!. 2804 Wat bij andere boomen maandenlang leeft, trotseert bij hem iaren. In den zomer bloeit hij met duizenden kleine blanke bloesems op het hout, die het het aanzijn geven aan de groene bessen- Deze hebben ook weer heelemaal geen haast om de verleidelijke mooie kleur te krij gen: ze doen daar twee jaar ov r- Onze gekweekte tuinhuisten doen het wat vlugger. Wie in den zomer bloeide, vertoont om dezen tijd reeds lang de helderlcleurige bessen, en noodigt o-a- den lijster, om zich aan dezen tafel te goed te doen- Echter, als de nood niet nijpt, dan bedankt Merula er nog hartelijk voor: smakelijk schijnen ze hem niet. Mistletoe, met dien naam hebben ons de Engelschen verblijd! De mistletoe is de plant, die in Engeland tegen Kerstmis en Nieuwjaar een eereplaats inneemt in ve ler woonvertrek. Ze groeit daar betrekkelijk veel, evenals in geheel Midden-Europa- Al leen Nederland kan hierin niet meedoen: bij ons komt ze alleen voor in Zuid-Limburg. Maretak is voor haar de naam van vader- landschen bodem. Oudtijds meende men de „mare'' of „nachtmerrie'' met een tak dezer plant op de vlucht te kunnen drijven- Vogellijm noemt men ze ook, omdat uit haar witte bessen een taaie stof verkregen wordt, die vogelvangers bezigen voor hun bedrijf- Maar laat ik probeeren haar aan u voor te stellen! 't Zijn eigenlijk kleine takjes met geel-,, groene spatelvormige, gaffelsgewijz geplaatste blaadjes- Twee aan twee zitten ze op het eind van een takje en daar ook schitteren een lof meer matblanke besse.i. Ziedaar alles! j Ze doen het mooi in Uw woonkamer te- I gen een donkeren achtergrond. Dat goudbrons der zonderling gevormde bladeren, die matglimmende bessen, parels gelijk, en dat i gehuld in 't geheimzinneg licht van een ge schermde schemerlamp- Daar" ij dan nog de hulstbessen in helderder schittering, 't geheel geeft een bekori: g van zich, iets gewijds,daarom ook een Kerstfeest stemming. Zonder Christuskind toch zeker niet- De plant groeit op populieren, appel- en pereboomen, naaldhout en ook op eiken- Die vreemde groeiplaats eischt nadere ver klaring. Een vogel, de mistellijster, voedt zich graag met de bessen. Na de.i maaltijd blijft er ge makkelijk een kleverig zaad,e zitten aan den snavel. En de vogel tracht het af te vegen aan een boomtak. Stevig wordt het daar vastge plakt door c'e lijm, die in de bes voorkwam- En uit dit zaadje ontwikkelt zich in het volgende voorjaar een plantje, dat z'n wortel, drijft in de schors van den tak. En daarna begint de nieuwe bewoonster van den voedselstroom te roomen van haar hospes. De maretak of vogellijm is dus een woe kerplant- Ze haalt echter niet al haar voedsel uit den boom, om "at ze bladgroen in de bla deren heeft, en daarmee uit de lucht ook' voedsel kan opnemen- Al deze bijzonderheden over den maretak zijn eerst in den laieren tijd bekend geworden. Oudtijds stond men voor het onoplosbare raadsel, hoe deze plant in een boom terecht kwam, daar groeide, bloeide en vruchten droeg. Nu was de schepping voor onze heidenshe voorouders wel een openbaring van hun af goden. Met die schepping kwamen ze dage lijks op alle manier in aanraking. Wat hun onverklaarbaar scheen, wilden ze verklaren als een buitengewoon ingrijpen van die go-den. In een tijd zoo vol van onrust, Vol van zwaren levensstrijd Vol van allerlei ellende, Werkloosheid, haat en nijd, Vol van oorlog, revolutie, Vol van lijden en van straf, Scheuren wij ook morgenochtend Weer 't kalenderblaadje af! Fel contrast op dezen morgen, Als de kerkklok ons beduidt, Dat op dezen Eersten Kerstdag, Vrede' op aarde wordt geluid. Als bij ons de Kerstklok beiert, Als de Kerstboom lichtend brandt. Is er krijgsrumoer in Spanje, Oorlogswee in Chinaland. Fel contrast voor de soldaten. Op het wreede oorlogsveld. Voor hen staat er slechts „de vijand", En geen Kerstboom opgesteld. Fel contrast als het geschutvuur, Voor een oogenblik bedaart- Want zij denken aan „Het Kerstfeest" En hun eigen huis en haard. ♦k Denk ook aan de stoere kerels. In de lucht en op de zee. Als zij met de Kerstmis thuis zijn Zit het nun geweldig mee. •k Denk aan hen, die noo dg el wongen Toeven in het Ziekenhuis. - Immers, ieder haakt verlangend, Naar een vredig Kerstfeest thuis! E. v E. VERLOVINGSRINGEN GRAVEEREN GRATIS J. TH. VOSKUILEN Van Weedestr. 8 Tel. 24. 8 '/Js jammer dof d/e Kerstklokken luiden weer over de aarde Brengen hun boodschap van vrede en licht, Eeuwige dingen van geestlijke waarde Waarop de menschheid haar hoop houdt I [gericht. Vrede op aarde, zoo zingen de volken, i Zoo leeft de hoop in het menschelijk hart, Trots alle dreigende, donkere wolleen Ondanks een toekomst, zoo troosteloos [zwart. Vrede op aard'... langs de hemelgewelven i Galmen de klanken in duisteren tijd 't Oude Europa, verdeeld in zichzelven Voert met zichzelf een verbitterde strijid- Vrede op aarde, de zoete geluiden Maken de strijdende volken niet week: Fel woedt de oorlog in 't Oosten en 't Zuiden Waar een verzoening niet mogelijk bleek. Toch 19 voor hen die den vrede beminnen 't Kerstfeest een steun in het donkre getij: Als men besluit bij zichzelf te beginnen Brengt men den vrede een stap naderbij 1 Zoo ook de maratak- Als die gesignaleerd werd in een der dui zende eiken, dan kwam ganseh de volksstam in groote ontroering- Wodan of Odin, de va er der go.'.en, had een oogen' lik met z'n ros Sleipnir getoeft in den boo.n, en als be wijs daarvan de wonderplant achtergelaten. De priesters en priesteressen, gehuld in witte gewaden, haastten zich daarom, om de e godsgaie ir.et de grootst mogelijke eer e:< on in ont\ angst te nemen- De priesteressen spreiden over den boom! wit laken, en de voornaamste priester klom, gewapend met een gouden mes, in den boom, om het godengeschenk van den tak te snijden. De eik was voortaan heilig. Hem werden offers gebracht en op denzelf 'en dag plengde men het bloed van een tweetal jonge witte stieren aan z'n voet. De maretakken werden onder de stam hoofden verdeeld en in groote eere gehouden. In de ni ldeleeuwen zag men in den mare tak eveneens een bijzonder Go s eschenk- Booze geesten en spoken en nachtme rie's gingen er voor op den loop- Rozenkran en van mistel out werden hoo telijk ge aar eerd. De vallende ziekte week voor de aanra king van deze plant, en de beroemde pro fessor Boerhave te Leiden beval een drank van de maretakbessen nog aaan als een mid« del tegen epilepsie. Ook ons is de maretak een Godsgeschenk, maar een als iedere andere plant; een Godsgeschenk, waarin Hij Zijn wondere ge dachten geboetseerd heeft- Maar hooger, oneindig liooger dan alles wat de plantenwereld ons kan geven, is ns het heerlijks'e Godsgeschenk, dat de Hec-re ons gaf, in de zending van Zijn Eenigge icren Zoon, ge'ore,in Bethlehen, een leit, dat wij op 't Kerstfeest blijde herdenken. Advertentie's en abonnementen voor en worden ook aangenomen bij Burtfem. Grothestraat 30 Telefoon 363 - Soest GBDIPL. OPTICIEN. Voor het maken van Uw BRIL, ook volgens recept van H.H. Oogartsen, een vertrouwd adres!

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1937 | | pagina 1