BONNETERIE KOUSEN „Bazar de Luxe" Absaloms-Politiek. We verhuizen. lat©»*»*—*ii UitgaveDRUKKERIJ SMIT N.V., SOESTDIJK, Van Weedestraat 35, Telefoon 2566. „DROST"- kwaliteit Schoonmaakartikelen Onze vaorjaarscollectie is gereed. Schoenmagazijn Modern Veehouders. KALDEWAY Uw Wasscherij. Uw Stoomerij. Woningbureau J, van Burken Zn. Simplex Rijwielen staan bekend om hun lichten gang. Segoba inplaats van stempelen. cy Nougat eieren met Marasquin en Slagroom K. H. HAREMAKER UW ADRES VOOR pEl Soest In dit blad zijn opgenomen De Nieuwe Soeater» De Soester Post, Huis aan Huis en Soester Advertentieblad, ADVERTENTIEPRIJS: UITGAVE van van 1—5 regels J 0.75. Elke regel meer 15 cent. Advertentie s tusschen de tekst dubbel tarief. »DE SOESTER COURANT*. Algemeen Weekblad en „SOESTER NIEUWSBLAD Algemeen Bij contract belangrijke korting. Christelijk Weekblad en Soester Weekblad. Advertentle's worden in drie bladen opgenomen. I I ABONNEMENTSPRIJS per 3 maanden 60 ct.. franco per post 65 et„ 20 ct. per maand. 18e JAARGANG VRIJDAG 24 MAART 1939. No. 12 Informeert eens bij UW KEN NISSEN naar 6 „Briefkaart"-Foto's vanaf f 2.~ Steenhoffstraat 56 Telefoon 2486 Absalom leeft van de erstiek. Zijn streven is revolutionair. Hij draagt een religieus masker. 't Is een bekende figuur uit de oud-testa- mcntische geschiedenis, die prins Absalom'. Maar sympathiek allerminst. Al is hij dan ook dag aan dag bezig, om, uit sluwe berekening, zich bij de massa aan genaam te maken.# Zoovaak de Israëlieten, die in een proce dure gewikkeld zijn, de koninklijke gerichts- dagen bezoeken, zien ze den jongen, knappen prins in de poort van het vorstelijk paleis ritten. Wat is liij nederig! .Wat doet hij gewoon Als ze voor hem een diepe buiging maken, richt hij ze op en begroet ze op joviale wijza. En dan lokt hij ze uit tot een vertrouwelijk gesprek. Hij informeert naar de rechtszaak, iie hen naar den koning drijft. Voor slaagt U het best bij Van Weedestraat 31 Telefoon 2239 En daarbij nog bij Iedere aankoop voor 1.— een Kop met Schotel GRATIS. En, waar het hart vol van is, daar vloeit de mond van over! Ze vertellen aan dien vriendelijken prins kun heele geval, bezien door hun beslagen bril. En de prins knikt begrijpend met 't hoofd. Een glasheldere zaak! Volkomen recht! Maar De Koning zal er allicht net andersom over denken. Was hij maar koning, dan .Zoo krijgen de meest tegenstrijdige par ijen achtereenvolgens gelijk. Alles komt terecht en iedereen is tevreden! Ieder roemt om strijd de minzaamheid en Iden rechtvaardigheidszin van prins Absalom. 't Is wel niet te ontkennen, dat hij een tikje ijdel is. Publiceert hij niet ieder jaar het gewicht van zijn afgeschoren haardos? En zijn verleden is niet heelemaal onbe vlekt. Heeft hij niet een broedermoord op fcijn geweten? Maar; hij is dan toch ook maar knap, en de eer van zijn zuster, prinses Thamar, was toch ook geen kleinigheid. En wat heeft hij Joab fijn voor zijn karretje gespannen, om hem weer met vlag en wimpel het ko ninklijk paleis binnen te rijden Neen, al met al, een prachtstaaltje van politiek. Ze kunnen 't met dien prins wonder wel wagen! Als Absalom den dag voor den staatsgreep gunstig acht, doet hij plechtig de witte das om. Met toestemming van en onder hooge ingenomenheid van zijn vader trekt hij naar G.beon, om, zooals het heet, daar den Heere een dankoffer te brengen. Natuurlijk gaan er een aantal getrouwen met hem mee, die van haver tot gort in zijn misdadige plannen zij ingewijd Maar weet ge wat juist voor een man als Absalom typeerend is? Dit, dat er ook enkele honderden mee trekken, die van den prins geen kwaad weten. Meeloopers, die zich volledig door den vro men schijn van den huichelaar hebben laten misleiden. Menschen, die thuisgebleven zou den zijn,, den koning zouden hebben ge waarschuwd allicht, wanneer ze hun leider volkomen hadden doorgehad. Straks zullen ze zich te laat beklagen, dat Ze de wet Gods practhch uit hun leven banden cn zich zóó gemakkelijk door den schijn lieten misleiden., De geschiedenis herhaalt zich. Vandaag! Onbegrensd is de critick. Dat het vandaag aan den dag zoo slecht (tr voor staat, is enkel de schuld van het kapi talistisch regiem, zegt de corw-'nist. Als wij aan de macht waren dan zouden dia krankzinnige machtshonger en oorlogsverdwa- zing, waar enkel het kapitaal de profijten van trekt, tot de geschiedenis behooren; dan zouden de enorme hulpbronnen, die er in de maatschappij nog voorhanden zijn, in instruc tief vredeswerk ten goede van heel de ge meenschap komen. Dat het staatkundig en maatschappelijk leven een chaos is geworden, komt op reke ning van de democratische regeeri ig, zegt de N.S-B- De wagen van de democratie is tot de as in de modder gezakt en de Praathof, die een Parlement moet verbeelden, speelt met den nationalen tijd, de nationale kracht en het nationale geld Geef ons een kans en wij vestigen weer de eenheid in den persoon van den dictator, die weer orde zal scheppen en alle krachten gelijk zal richten naar de nationale verhef fing- En de mensch in crisistijd, luistert! Dat is taal naar het hart! We moeten toch maar uit de misère! Dat het revolutionaire taal is, boort men niet, of wil men niet hooren. j Revolutionair? Al deze politieke profeten zijn immers bij uitstek godsdienstig. Communisme kan best met christendom sa mengaan. Was Jezus ook niet een communist? En neimand is vo'gens zijn zeggen meer be zorgd voor de godsdienstige vrijheid dan dc N.S-B.er- Rusland Duitschland Och kom, zoo'n vaart zal dat hier niet loop enj Trekken er onder deze en dergelijke vlag geen predikanten mes op En verdedigen ze hun z.enswijze niet kloek tot op kerkeraads- vergaderingen Zijn we dan niet in goed gezelschap Gods Woord seint: „Weest op uw hoede!" Wat christelijk denkt en voelt, zette zich schrap. Niet Dreken, maar bouwen! Naar het Woord! Dan is er dageraad! Versta uw christenplicht ook voor de ver kiezing j Wij zijn zeer ruim gesorteerd In stijle hakken en platte hakken in de nieuw ste Itaiiaansche modellen. Van Weedestraat 29 - Tel. 2184 - Soestdijk In Amsterdam eens per drie jaar Nomadentrek van den mensch? Nu het voorjaar er is of nadert worden velen weer door de typische ziekte aange tast, welke als „verhirshoorts" wordt geken merkt. In de hoofdstad des lands woedt de ziekte epidemisch en niet slechts enkel in het voorjaar, maar in alle maanden des jaars. Statistische cijfers geven aan, dat in 1937 niet minder dan 47 048 gezinnen binnen de stad verhuisden, dus trekkende van de eene woning naar de andere, zonder Amsterdam zelve te verlaten. Stellen we de gemiddelde gezinsgroote op 5 cn bedenken we daarbij nog, dat in hetzelfde jaar ook 63.447 hoofd- stede'ijke „zelfstandigen" bi men de stad van adres veranderden, dan komt men tot de conclusie, dat in 1937 een derde gedeelte der Amsterdamsche bevolking van tehuis verwis selde. En zulks was niets abnormaals, want de statistiek wijst het uit, dat het aantal' verhuizingen in de hoofdstad jaarlijks om de voor 1937 genoemde cijfers heenzweeft. Het feit leent zich tot velerlei zwaarwich tige beschouwingen. B-v- over de „ondege- lijkheid" van de groote-stadsmenschen, die blijkbaar geen waarde hechten aan traditie cn familiehistorie, binnen muren van het eigen home omsloten, noch aan de intimiteit van „eigen haard en hof". Men kan voorts aan •t feit bespiegelingen ontleenen over 't ver kwistende karakter der verhuizenden, die blijkbaar niet opzien tegen dc herhaalde uit gaven van nieuwe gordijnen, zeil, loopers enz!. Maar men kan door de gegeven cijfers ook worden bewogen tot een ernstig over denken van de oorzaken der massale volksver huizingen in steden als Amsterdam en van den minder-massalen, maar toch altijd im portanten nomadentrek, welke zich overal el ders openbaart. Het is toch een feit, dat geen mensch enkel voor z'n pleizier verhuist .verhuizen Consumptiemelk gevraagd Hink kwantum, overmelk kan ook in aanmerking komen. Direct ol per 1 Mei. J. VAN DEN BREEMER KERKPAD N.Z. TELEFOON 2502 altijd en voor iedereen een zaak om er zwaar tegen op te zien. Uitgezonderd natuurlijk de mannen, die er s'ag van tiebbei om ter juis ter tijd er tusschen uit te knijpen en op het (voor hen) geschikte moment terug te keeren. Eigen haard en hof, ze leenen zich goed voor lyrische ontboezemingen, maar het is tenslotte slechts een zeer klein deel om er over te beschikken. Een vóórrecht, inder daad, want er kan ter wereld niets stoffe lijks zijn, dat van méér waarde is; eigen haard en hof vormen een bezit, dat men bij wijze van spreken voor geen ander zou willen ruilen. Het „eigen" huis is een deel van ons zelf en dét deel van ons zelf, hetwelk blijft, als wij er niet meer zijn. Dan leven onze kinderen er in voort en onze geest blijft tusschen hen. „Daar zat vader altijd", heet het nog jaren later. „Dat kleedje haakte moeder nog." Elke plank in het eigen huis is een bladzijde in de familie geschiedenis. In zulk een huis „tocht" het niet gauw. Daar is een „lek" maar 'n kleinigheid, welke gauw is te verhelpen. In zoo'n huis vindt men het ouderwetsche altijd „goed ge noeg". Maar in een huurhuis, hoe zou men het ddar vinden Zoo'n huurhuis, het moge nieuw en modern zijn, zegt ons niets; het heeft niets eigens. Waarom zouden we daar genoegen nemen met fouten, gebreken of ongemakken? Wie verlaten het graag voor een betere wo ning. Niet omdaf we ons nomaden voelen, maar omdat het leven zoovelen tot nomaden maakte. De strijd om het bestaan slingert' tienduizenden telkens her- en derwaarts; ze moeten vele malen een huis zoeken en vinden daardoor nimmer een tehuis. De onrust drijft de meesten voort; ze mis sen iets, dat ze waarschijnlijk nooit zullen ver werven; een woning, welke hun persoon ver„ bindt met het huis; ieen eigendommetje, waarin het leven zijn eigen geschiedenis schrijft en zooveel hoofdstukken bevat las geslachten het zullen bewonen. j Elk huis heeft z'n kruis, maar het kruis in het eigen huis is gezalfd door een samen stel van herinneringen, prettige en droevige; herinneringen met een klare verbondenheid door het bloed. i 1 i Het kruis in het huurhuis i's altijd nieuw en zijn aanblik schrijnt. Waarom zouden we ons geestelijk nagelen aan kruis, als zoo weinig of niets er ons bindt Zóó moet men vaak de oorzaak van de verhuiskoorts bezien; de zucht om de scherpte te ontvlieden, welke een geslagen wonde open houdt. De verhuizenden hebben gelijk! We zoe ken altijd den vrede in het leven, in ons zelf en in den kring deronzen. Het is weinig waarscheinlijk, dat we hem ooit zullen aan treffen, maar; waar de ónvrede zich open baarde, zal de rust zeker niet, nooit worden geboren. .Wie de verhuiskoorts in zich voelen op komen, zij weten, dat ze het Beloofde Land nog niet hebben betreden!. TELEFOON 2928 REMBRANDTLAAN 12 SOEST SOESTDIJK v. Weedestraat 37a, Telef. 2023 an Hartmanlaan 92 AMERSFOORT - Puntenburgerlaan 48, Telefoon 1542 Koop en Verkoop - Huur en Verhuur van HUIZEN. Koopers en huurders betalen bij ons GEEN provisie. Adviezen GRATIS. ASSURANTIËN HYPOTHEKEN. Opmaken van alle contracten. Verkrijgbaar bij D. ENGEL's Rijwielhandel SOESTER ENGWEG 48 TELEFOON 2543 Ja Vrouw van .Stempelaar jN kunnen we nu .ooefbalkr; f xwemmar enz "worden 'naar werk In het dagelijksche stempelen Komt dus straks een ommekeer, Dan ziet men langs onze straten Lang niet zooveel stemp'laars me:r. Sport en spel wordt dan beoefend Inplaats van den stcmpelgang, En de and'ren gaan zich wijden Aan hun geestelijk belang. Zoo heeft onlangs de minister Ons zijn nieuwe plan ontvouwd, Waarbij dan Zijne Exellentis Op ons aller steun vertrouwt. Stellig zijn er talloos velen Hierdoor wel tot steun bereid, Wanneer hierdoor niet de aandacht Van de kwaal wordt afgeleid! ,Vele stemp'laars zullen immers Mee doen met een wrang gevoel, ftVant ze komen er geen stap mee Nader tot hun eenig doel. Arbeid is de grootste weldaad, Die het leven waarde geeft, Daarnaar worde' ook door ministers ,Steed» met alle kracht gestreefd. is een verfijnde lekkernij van BANKETBAKKER Hofleverancier Van Weedestr.. 40 - Soestdijk - Tel. 2823 RINGERS en DROSTE EITJES zijn bi) ons in groote verscheldeobeid ia voorraad. VAN WEEDESTRAAT 52 TEL. 2263 I OP n f 1 1* UTRECHT MARIAPLAATS BALTISCHEN RUSLAND-ARBEID. Rusland-avond op Maandag 27 Maart, de» avonds-om S uur, in da Wilhelminakerk te Soest, waarvan advertentie in dit blad- Waarom doen we een beroep op onze christenmenischen hier in Soest om dezen avond bij te wonen. Dat doel is twceerlei. Vooreerst om uwe brs. en zrs. in de ver drukking te steunen en alzoo dc naasUn iefde en in het bijzonder de gemeenschap der hei ligen te beoefenen maar ook om te hooren en te zien waartoe een mensch kan komen, wanneer alle remmen zijn losgeslagen. Inplaats van de eiisch Gods te betrachten in de hoofdsom der wet; Gij zult liefhebben den Heere uwen God met geheel uw hard' en met geheel uwe ziel en met geheel uw ver stand en met geheel uwe kracht en Gij zult uwe naaste liefhebben als uzelven, wordt daar in Sovjet-Rusland juist tegen deze eisch van God de strijd aangebonden met duivel- sche haat van God en va/n den naaste om zoo mogelijk een geheel volk aan de grootste ellende prijs te geven, en vooral de christenen zoo mogelijk van den aardbodem te verdelgen. Komt brs. en zrs. in grooten getale en werkt met ons mede, om hen daar te ster ken in hun bitteren strijd) H. A- S- BLOEMEN VOOR DE KERK. Evenals vorige jaren, zal ook dit jaar en wel op Zondag 2 April, de oude Ned. Herv. kerk, ter gelegenheid van de bevisriging van nieuwe lidmaten, gehe'1 met narcissen wor den versierd. Na de dienst worden de bloe men bij de zieken bezorgd. Ieder, die hieraan mee wil werken, brengc narcissen Zaterdags tevoren, dus 1 April, ten huize van Ds. Van Schaick, Kerkstraat 2» waar ze met dank zullen worden aangenomen. DE KUNST VAN KUIKENS FOKKEN Ditmaal voor de Pluimvee-vereen. „Soest en Omstreken" sprak de heer G. Nijhuis Vrij dagavond in „De Gouden Ploeg" over de „Kunst van Kuikens fokken". Spr. stelde voorop, dat raszuiverheid een eerste vereischte is en de hennen dus een hooge productie moeten hebben, sterk ge bouwd moeten zijn en geen ziektekiemen bij zich mogen dragen. De kuikens, die men koopt mogen niet te klein, te donzig en geel of roomkleurig zijn Dc eerste 48 uur heeft het kuiken g -en behoefte aan voedse', doch a'l'cn warmte, daarna komt lauw schoon water en boekweit, grutjes aan de beurt, gevolgd door tdroog opvokvoer Spr. besprak hierna de verschillende soorten kunstmoeders cn gaf hierna eei-ige wenken betreffende de zindelijkheid van de hokken. Na nog dc «kuikenziekten te hebben aan gestipt, besprak spreker de vocdsclsoortcn. De lantaarnplaatjes gaven een duidelijk! beeld van de groei van het kuiken.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1939 | | pagina 1