I t Jacketblouse Vcwcjaevu, padje uaax SBafrif Van oud tot nieuw „Favoriet1 ,4 S Qfüfo VJfrrr: DE HANDSCHOEN fc! -r -V J] A Sparen van brandstof Vermaken van meisjesjurk KNIPPATRONEN de ri Niet alleen de tailleurs en ensemble maken, dat blouses zoo'n groote plaats in het modebeeld innemen, doch de versobe ring, die over de geheele linie valt waar te nemen, werkt hiertoe eveneens mede. Ma teriaal en maaksel, zullen het min of meer gekleede van een kleedingstuk tot uitdruk king brengen, in vele gevallen ook de gar neering. Sportieve modellen van flanel, vyella, jersey en angora leen en zich o.m. ^llpitk - ."WEI om de tailleurs te completeeren, terwijl ook gebreide blouses hiervoor steeds meer in aanmerking komen. Als kleuren ziet men vooral pasteltinten doch ook hardblauw, granaat, nègre, groen en fraise. Verschil lende dezer tinten passen bij grijs, dat de voorjaarskleur zal zijn voor costumes. Be halve de eenvoudigste vorm van over hemdblouses, n.1. met hoogsluitende kraag en knoop ziet men tevens modellen met passen, schouderstukken en opgestikte zak jes, die met vergulde knoopen sluiten, welke zich op den overslag van de borst zakjes en op de schouderstukken herhalen. Blouses, die een min of meer strengen in druk maken en waaraan het militaire ele ment niet vreemd is. Veelal ziet men ze dragen met een zelfstrikker van dezelfde •tof gemaakt. De blouse-mouwen zijn niet zoo wijd als wij dit tot dusverre voor dit genre modellen gewend waren, sluiten evenwel toch met een smalle rechte man chet met dubbele knoopen. De meer ge zette dames zullen evenwel de meest afklee- dende lijn vinden in vest en in spencer- modellen, aangezien deze boven den rok gedragen worden. Verschillende modellen van sportieve blouses vragen de aandacht, doch ook aan het ontwerpen van middag- en avond blouses wordt veel zorg besteed, temeer, omdat deze een bijzondere rol te vervullen hebben. Behalve crêpe georgette en crêpe de chine verwerkt men voor de zeer ge kleede modellen velours chiffon, moiré, satin en tafzijde, terwijl men ook weer met metaal doorweven materialen ziet. Gouden kraaltjes en. glinsterende loovertjes worden zoowel in randen verwerkt als in bloe- ïnen- en andere motieven. Relief stiksels, die o.m. druivenranken te zien geven, blij ven steeds een gedistingeerde garneering vormen, evenals geborduurde motieven in de kleur van het materiaal. Op discrete wij ze wordt ook goudborduussel aangebracht op zwarte zijde, doch steeds in den vorm van smalle randen of kleine motiefjes. Bouillonnés zijn zeer en voque, doch hier voor leenen zich slechts zeer dunne weef sels als tulle en crêpe georgette, terwijl als nieuwste modesnufje geldt om breed lint, b.v. moiré en bayadère aan elkander te stikken of met ajour steekjes te verbinden en hiervan een blouse te maken. Onze schets geeft een vijftal blouses weer, ontworpen in twee typen, n.1. de jacketblouse, die van zwaardere weefsels gemaakt wordt en de gefronste blouses, die soepel en dun materiaal vragen. In Ameri ka geldt het eerste type als de „evening- topper" en waar men thans, meer dan voorheen, het oog richt naar hetgeen men in de Nieuwe Wereld draagt, zullen deze modellen ongetwijfeld navolging vinden. De jacket-blouses leenen zich ook voor meer gezette figuren, hetgeen niet gezegd kan worden van de beide andere modellen. De blouse in het midden heeft een ingehaalde pas en taille, terwijl de wijde pofmouwtjes met een rechte band zijn afgewerkt. Links onderaan: een gefronste pas met garnee ring langs hals van satijnen biesjes, waar van ook de strikjes zijn. Wijde mouwen met rechte manchet. Boven links, crêpe sa- tin blouse in aansluitend model met klok kend schoottje aan rugzijde; garneering van gouden loovertjes. Rechts: coctail blouse van gebloemd lamé met ronde kraag knoopen van Rijnsteenen. Onderaan rechts zwarte tafzijde met metaaldraad door weven is het materiaal voor deze tunique, die zeer elegent kleedt en gedragen wordt op langen, nauwen rok. Sluiting met lusjes en strasz of geslepen glazen knoopjes. Groote strik rugzijde, die even herinnert aan de pogingen die het afgeloopen jaar werden gedaan om aan de „bustle" weer een kansje te geven! Jasje en muts voor baby zijn gedacht van vyella of een andere warme, waschbare stof, doch kunnen aan de hand van het patroon ook gehaakt of gebreid worden. Het haakwerk kan b.v. van fichu wol in den weitasch steek uitgevoerd worden, ter wijl voor het breien b.v. de tricot steek wordt gekozen met aan onder en voor kanten een smalle rand van gerstekorrel (een recht 1 averecht) versprongen. Indien men effen geweven stof denkt te merken, dan kunnen de mouwtjes met een manchet van vasten worden afge werkt, waardoor ze meer om het polsje sluiten. Als garneering van omtrek en kraagje wordt de buiten omtrek eerst met dezelfde wol, waarmede de manchetten ge haakt zijn, om gefestonneerd, waardoor een steviger rand ontstaat, daarna worden een smal sierrandje b.v. een getand randje of een van kruissteek gewerkt. Op sommige stoffen zal het aardig zijn om de stof met verticale randen door te rijgen. Sluiting hals met strik. De opslag van het mutsje heeft dezelfde garneering als de mantel. Men knipt een lap, die om den omtrek van het hoofd sluit, haalt den bol in, slaat den rand om en garneert met pompon. Het knipoverzicht geeft op duidelijke wijze aan, hoe de verschillende onder- dèelen eerst van papier, daarna van stof geknipt moeten worden en dient tevens als leiddraad voor haak- of breiwerk; overeenkomstig het patroon zal gemeerderd of geminderd dienen te worden. 12 17 a 3 Het gebruik van den handschoen moet reeds zeer oud zijn, want reeds Homerus schetst Laertes, werkende in den tuin, ter wijl zijn handen met handschoenen zijn be dekt. Ook de Perzen en Romeinen kenden den handschoen. Zij gebruikten hem niet t Ju - i" j? De smaak van dc meruscben wijzigt zich riïeermalen; soms kan mien voor een be paald iets enthousiast zijn, terwijl men la ter niet begrijpt, hoe men zooiiets mooi ge- vondn heeft. Men ziet het aan de mode, aan meubileering en aan allerlei andere dingen. Het tempo, waarin iets zich wijzigt is evenwel niet steeds even vlug; die mo de verandert veel sneller dan b.v. de stijl van meubels De meubileerinig van een ka mer ziet er weer geheel anders uit dan der tig, veertig jaar terug en veel is er wat aan zeer practische eischen voldoet. Alli overdadige ballast is weg en alles, wat aan smaakvollen eenvoud beantwoordt, is er voor in de plaats gekomen. De moderne mensch heeft behoefte aan zon en licht, dar perieën en zware overgordijnen zijn uit den tijd en die gordijnstoffen, die thans in dien handel zijn, zien zich tot taa'k gesteld om allo te sterke zonnestralen het binnen tre- dien te beletten en 's avonds de intimiteit te verhoogen, door de bewoners voor nieuwsgierige blikken te vrijwaren. De voorkeur voor donkere kleuren en zware meubels, die in afgieloopen tijdperken viel waar te nemen heeft zich gewijzigd en plaats gemaakt voor lichter, vroolijike kleuren. De moderne meubels zijn eenvoudig van uitvoering, veelal doen ze zelfs sober aan, doch de sfeer, die van de kamers uitgaat kan evenzeer van harmonie getuigen als in vroegere tijden. Aangezien de techniek ons .telkenmale overvoert, als het ware, met nieuwe uitvindingen, behoeft man thans geen meubels meer „voor bet leven" te koopen, temeer, daar de prijs van aan schaffing aanmerkelijk lager is geworden. De opvatting omtrent de plaatsing der meubels is ook veranderd en alle symmetrie oranoodLg geworden. Waarom zal men den tafel altijd in bet midden van de eet- of (huiskamer moeten plaatsen, wanneer een kamer er zich tot leent den eethoek voor het raam of in een dier hoeken te vormen? Het v 'i: ohtingsvraagstuk behoeft geien bezwaar te zijn, want een lamp dicht bij bet plafond aangebracht, zorgt voor goed licht, terwijl eventuieele muur lampen ver sterking kunnen aanbrengen. Een dergelijke wijze van meubileeren geeft ook bijgaande kamer aan, die sober, doch bijzonder gezellig gemeubileerd en gedacht is als woon-eetkamer. Meubels zijn gemaakt van perenhout, stoelen overtrok ken met gekleurd linnen, gordijnen en ta felkleed van handgeweven stof, als onder breking van het groote vóórvlak van het buffet zijn donkere knoppen aan de laden aangebracht, die men ook aan biet hoek kastje ziet. Decoratief werkt de kamer linde, die naast het buffet op een laag ta- fetje is geplaatst zoo zeer als luxe, dan wel voor practische doeleinden. Na de volksverhuizingen werd de handschoen veel minder gebruikt en verdween bijna geheel. Eerst na de 9de eeuw werd hij weer gebruikt en wel vooral als mode-artikel. Later gingen de ridders bij hun steekspelen en tournooien ijzeren handschoenen gebruiken; hiervan is het spreekwoord: „iemand den hand schoen toewerpen" afkomstig. Het is op merkelijk, dat in die tijden de handschoe nen alleen door de heer en werden gedra gen. In Frankrijk was het "gebruik van handschoenen zeer algemeen onder de re geering van Hendrik den Vierde, maar na diens dood geraakten zij geheel uit de rnode, zoodat zij nog alleen door enkele oude dames gedragen werden. Onder de regeering van Lodewijk den Zestiende on der het keizerrijk en tijdens de restaura tie was het hoogst onfatsoenlijk, als men zich in het openbaar met handschoenen vertoonde. De hertog van Guiche, gunste ling van Lodewijk XVIII, waagde het ge- handenschoend op de Tuileriën te verschij nen. Toen de koning hem zoo zag, vroeg hij spottend, of hij zijn handen bezeerd had. Maar ondanks deze koninklijke af keuring volgde men aan het hof spoedig het voorbeeld van den hertog, die toenter tijd „le roi de la mode" was. Catharina de Medicis heeft het dragen van handschoe nen bij de dames ingevoerd. Toen Hen drik IV eens een gezant naar Engeland zond, bevond zich onder de geschenken voor koningin Elisabeth ook een paar handschoenen. In die dagen was de hand schoen vooral in Engeland, nog zeer zeld zaam. Koningin Elizabeth was ten zeerste verrukt over dit geschenk en liet de hand schoenen terstond namaken. De vrouwen lieten niet na in dragen van handschoenen weldra de mannen te volgen, en iedereen vertoonde zich met handschoenen. In de dagen van het keizerrijk droeg men de lange handschoenen, welke tot aan den elleboog reikten. Later kwamen de kortere handschoenen in de mode, welke bij den pols werden vastgeknoopt. De fijnste soor ten waren het meest gewild, vooral die v/elke te Grenoble gemaakt werden. Uit dien tijd dateert ook het dragen van de zoogenaamde gants de Suède, waarbij de gladde zijde van het leer naar binnen ge keerd is. In 1860 verscheen de hertog van Omy zonder handschoenen op een feest aan het Russische hof, en bijna iedereen in Peetersburg haastte zich om dit voorbeeld na te volgen. Deze mode duurde echter slechts zeer kort, en ook thans nog be hoort de handschoen tot een onmisbaar on derdeel van het toilet. Reeds nu is door de overheid aangekon digd, dat groote zuinigheid bij het stoken in de toekomst een gebiedende eisch zal zijn. Iedere huisvrouw voor zich denkt, dat zij zoo zuinig mogelijk stookt, doch menigmaal wordt vergeten, dat niet slechts de asch, Meestal slijten japonnen en jurken ondef de armen en aan de mouwen en in vel* gevallen is geen stof voorhanden om een en ander te repareeren. Het meest pradf tfsche is dan om een overgooier te maken; waarby verschillende blouses gedragojf kunnen worden. Uit de blouse-deelen vaif de jurk worden de stukken boven d«n ro*ï geknipt als mede de draagbanden. Mefl kan deze nieuwe bovenstukken langer of korter maken, naar gelang de lengte van de rok dit vereischt. Onderaan vwi bij» gaande afbeelding wordt aangegeven hoi het patroon geknipt dient te worden. Fig. II wordt tweemaal geknipt, terwijl fig. I en fig. III in het midden een vorm krijgen. Naden aanknippen. Zijstukken om vouwen en op het middendeel stikken, daarna voor- en rugpanden verbinden; doch aan den linkerzijnaad een deel open* houden, dat een verlengstuk van het rok" split is en met drukknoopen sluit. 4 c.M^ breede, dubbele banden aan rugzijde stik* ken, die met een punt op de voorzijde ge* hecht worden. doch tevens een deel van de antraciet onverbrandt in den aschemmer verdwijnt* Het uitzoeken met de hand is niet alleen 'n tijdroovend, doch tevens een hoogst onaan* genaam werk, zelfs als men. oude hand schoenen aan heeft. Een Duitsche firma bracht zeer practische roosters met hands- vat in den handel, een soort kolenschop met rooster, zooals de schets te zien geeft. De asch valt door het traliewerk op dert schop en de rest blijft op het rooster lig*» gen. Volgens berekeningen van den uit« vinder geeft het gebruik van deze schop met rooster voor cokes een besparing van 50 en voor anthraciet van 15 Voor ge« wone kachels leent zich het model, da| hier weergegeven is, terwijl voor kachelg voor centrale verwarming een schop mei langen steel aangewend kan worden. HUIS- EN KANTOORJAPON Succespatroon WK 2033. Prijs 0.40 Geruite wollen stoffen zijn zeer modern en we zien de bekende Scholsche, doch ook andere mooie blokruiten in twee en drie kleuren, die bijzonder goed kleeden. Als garneering zouden wij bij voorkeur fluweel of effen wollen stof verwerkt wil len zien, omdat een lichte kraag en man chetten te gauw vuil zijn. Het afgebeelde japonnetje heeft een even aansluitende taille met aan de rok opgeknikt, puntig voorstuk, dat op het bovendeel gestikt wordt. Om het middel smalle ceintuur met gesp, die echter ook weggelaten kan wor den. Achterbaan tot taille met smalle fi guurnaadjes wordt opgestikt. Aansluiten de mouwen. Patronen in de maten 40 t/m 46. VKK 1799. VKK 1800 De blouse van broertje is van flanel of vyella gemaakt heeft een opgestikte plooi en aansluitend kraagje, blouse mouwen en zak op het linker voorpand. i) 1799 De broek b.v. van geribt fluweel of peaif de suède wordt met knoopsgaten op df blouse geknoopt. Patronen van het geheele pakje voof jongens van 35 jaar 40 cent. KNIPPATRONEN VAN DEZE MODELLEN zyn verkrijgbaar b« Het Practisoh Mode* blad, Postbus 36, Den Haag, Giro 203203^ De pr(js bedraagt per patroon t 0.30 plus f 0.05 voor porto- en omz. bel. Betaling steeds vooruit in postzegels, per postwis sel of giro. 1

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1940 | | pagina 3