De film verovert de natuur Levenswijze van insecten en kleine dieren aanschouwelijk voorgesteld Geen mysterie nog veilig voor de nietsontziende camera-lenzen WEKEN VAN MUZIKAAL GENOT Een kikvorsch deukt er geen oogenblik over te happen naar een plukje wol, dat voor hem in het water hangt. BIOLOGIE is de leer van het leven; zoo kan men het kortweg geformu leerd in één regeltje vinden in elke encyclopaedie, maar zoo kort als de zin is, zoo uitgebreid is het begrip dat men hier onder vangt. De heele levende natuur, en alle wonderen, die daarmede samenhan gen, wordt hiermede aangeduid en bedoeld. Dat is overweldigend veel, te veel om ook maar eenigermate aan te stippen. Alles wat kruipt en zwemt, wat ademt en vliegt, kortom wat leeft moet gade geslagen wor den door het oog van den mensch, die dik wijls zijn oog moet wapenen met een loupe of microscoop. Alles dient bekeken te wor den, van het kleinste oerdiertje tot het hoogst onwikkelde meesterstuk van de na tuur, de mensch, de bloemen, het blad en de vogels. Het terrein, dat hier voor de wetenschap braak ligt, is vrijwel onbegrensd en daar waar de wetenschap niet verder meer kan, waagt men zich aan philosophie en specu laties op een dikwijls zeer onzekere basis. Ook de film, de cultuurfilm, hoe zou het ook anders kunnen, heeft zich van dit ter rein meester gemaakt en heeft er gewapend met camera's en schelle lichten gejaagd, natuurlijk in de eerste plaats om de weten schap onschatbare diensten te bewijzen, maar toch in niet mindere mate om den leek eenigen indruk te geven van deze wondere wereld, waarvan hij tot dusverre geen vermoeden had of kon hebben. Wie weet welk een roman verborgen is in één simpelen waterdroppel. De groote onder zoeker en geleerde Anthony Leeuwenhoek heeft er reeds op gewezen, heeft zelfs door zijn geniaal geslepen lenzen deze wereld bestudeerd, maar de film heeft thans op universeele wijze dit gebeuren voor ons open gelegd. Overal ziet men th§ns deze films aan gekondigd, maar men moet Duitschland toch de eer geven op dit gebied pioniers werk verricht te hebben. De gelukkige om standigheid, dat dit land beschikt over uit stekende fotografen en operateurs, maar tevens over eminente geleerden op het ge bied der biologie, maakte het mogelijk dat men tot een zoo gelukkig resultaat heeft kunnen komen. Drie schitterende docu menten heeft tot dusverre die samenwer king opgeleverd: de films: „De bijenstaat", „De Mierenstaat" en ten slotte de film, waarover wij hier iets naders wilden zeg gen: „De mysteriën des levens". Deze films zijn niet alleen op zuiver we tenschappelijke gronden belangrijk, maar zij prikkelen ook den buitenstaander zich te verdiepen in deze onderwerpen, die tot dusverre buiten zijn bereik en derhalve buiten zijn belangstelling lagen. Tenslotte staan achter de nuchtere levensverschijn selen de levenswetten en het gaat er om deze te doorgronden, wil men den zin en de bedoeling van het leven leeren kennen. Van ei tot snoekje. TOEN wij eens een greep uit de ver schijnselen, die ons in deze laatste film „Mysteriën van het leven" wor den voorgezet. Daar hebben we bijvoorbeeld de wonderlijke ontwikkeling van het snoe- kenleven. Wij zien hoe de snoeken vader en het snoekenwijfje, die overigens het ge- heele jaar in eenzaamheid doorbrengen en geen oogenblik er over denken elkanders nabijheid te zoeken, zich plotseling tot el kaar aangetrokken gevoelen. Het vrouwtje schiet kuit en de honderdduizenden eieren, die zich ontwikkelen hechten zich vast aan de waterplanten. De ontwikkeling van ei tot klein snoekje heeft de film door leven dige natuuropnamen vastgelegd. Op om standige wijze wordt ons een beeld gege ven van de gevaren, die dit jonge leven be dreigen, maar ook krijgen wij een indruk hoe ingeboren de roofnatuur van deze dier soort is. Overal in de natuur is strijd het wachtwoord. De sterkere overwint den zwakke. Men eet en men wordt opgegeten. Zeer verschillend en geraffineerd zijn de wegen, die natuur bewandelt om haar schepselen een gunstige ontwikkeling en nakomelingschap te verzekeren. Over het algemeen geldt in de natuur overal de wet, dat de sterkste het recht heeft te leven, de zwakkere broeder gaat onherroepelijk te gronde. Maar wanneer de natuur dat noo- dig acht, komt het ook wel voor dat de sterkste 't onderspit moet delven, wanneer dat in het belang is van andere wezens. Een belangrijke rol spelen dergelijke die- rentragedies in het rijk der insecten. Eerst toen de optische industrie den ope rateurs objectieven yerschafte, waarop zij het doen en laten van de insecten meer dan levensgroot konden opvangen en bo vendien een filmmateriaal geleverd kon worden, waarvan de gevoeligheid zoo groot Tot dank voor het verblijf, eet men zijn gastheer op. Hiernaast twee prachtige opna men van den sluipwesp. Het vrouwtje legt de eieren in een keverlar ve, die diep in het hout huist. Door haar uiterst gevoelige sprieten kan de wesp haar slachtoffer in het hout vinden. Onze eerste af beelding toont hoe de wesp op zoek is naar een keverlarf in het hout. Onze tweede afbeelding toont hoe de boor in het hout wordt gezel, deze is on geveer even dik als een haar. ET is haast een gemeenplaats wanneer men beweert dat de wetenschap alleen weggelegd is voor de geleerden. Weten schappelijke dingen te begrijpen het is niet voor een ieder weggelegd, maar het blijft toch altijd te wenschen dat men als leek zich in die wetenschap zal verdiepen en het is een niet onbe langrijke taak van de mannen der wetenschap dat zij ons hun hoo- gere wijsheid op een ietwat populaire manier behandeld voorzetten, zoodat ook de leek er bij kan. Dit nu is een verschijnsel dat de laat ste jaren op velerlei gebied waargenomen kan worden. Allerwege komt men met populaire uitgaven, over kunst, over geschiedkundige onderwerpen. Welnu waarom ook niet eens over de geheimzinnige levensverrichtingen van onze medeschepselen, van de insecten van de kleine dieren in het algemeen, die men niet met het bloote oog in hun doen en laten kan waarnemen. Daarvoor biedt de film uitkomst; zij is in staat een reeks beelden vast te leggen die een levendi- gen totaalindruk kunnen geven en daardoor kan de film fungeeren als middelaar tusschen we tenschappelijk gevormden en het leekenpubtiek. Cultuurfilms als deze zijn, met alle respect voor hetgeen in Hollywood gemaakt wordt, meer waard, omdat zij ons nader brengen tot het ge heim van het leven, het geheim dat wij wel nooit zullen ontraadselen, maar dat wij slechts dich ter en dichter kunnen naderen. Hier in de Hofkerk met haar prachtig gebeeldhouwde koorstoelen, met de vijf tiende eeuwsohe altaarsnijwerken en da fijn gesmede koorhekken, zal onder de klanken van het orgel dat uit het jaar 1650 stamt, het Straasburger Domkoor zijn ge zang laten weerklinken, terwijl in een an dere kerk Toscanini het beroemde „Re quiem" van Verdi zal dirigeeren. Deze grijze kunstenaar, die zoo juist uit New York is overgekomen, zal de spelen ope nen met eenige symphonieconcerten. Vela belangrijke uitvoeringen staan er op hel programma en om het succes te verzeke ren heeft men de beroemdste dirigenten en solisten aangezocht. Zoo zal de pianist Een mannelijk vliegend hert doet zich te goed aan eikensap, dat gelijk men weet al coholhoudend is. Het dier wordt daar in- derdaad dronken van. Vladimir Horowitz optreden op een con cert van Toscanini, terwijl het concert van den dirigent Ernest Ensermet door het feit dat de componist Rachmaninoïf er per soonlijk aan zal medewerken als solist een succes belooft te worden. Bruno Walter zal niet alleen de werken van zijn grootsten vriend wijlen Mahler dirigeeren, maar ook zelf Mozart spelen. De cellistPablo Casals zal medewerken aan het concert van Sir Ardian Boult, den bekenden Engelschen di rigent, dien men kent uit talrijke concer ten, gegeven voor den Engelschen omroep onder zijn leiding. Fritz Busch dirigeert en Bronislaw Huberman, de weergalooze, waarschijnlijk de grootste violist ter we reld, zal hier zijn Stradivarius laten zin gen. In de mondaine kurzaal zullen vele vooraanstaande zangers als Gigli lieder avonden houden; het Buschkwartet zorgt voor uitstekende kamermuziek, het koor van de Sixtijnsche kapel uit Rome zal in de Jezuietenkerk optreden. Maar tenslotte behoeft men niet alleen aan muziek te denken. Het loont de moeite het Vierwoud- stedenmeer over te steken naar het schier eiland Tribschen om het liefelijke patri ciërshuis te bezoeken, waar Richard Wag- ner in de jaren van zijn verbanning tus schen 1866 en 1872 eenige van zijn bekend ste meesterwerken heeft geschreven; het is thans ingericht als Richard Wagnermu- seum en men kan daar een menigte herin neringen aan vroeger jaren vinden. Het groote verleden blijft in Luzern ove rigens niet beperkt tot het muziekhistori sche. De late Middeleeuwen groeten ons in den vorm van de gotische Mauritiusfon tein op de Wijnmarkt. Het oude stadhuis op de Korenmarkt accentueert daarente gen de edele architectuur van den Renais sancetijd. En om deze middeleeuwsche wereld, die nog een gedeelte van het stadsbeeld be- heerscht, breidt zich het landschap van het Vierwoudstedenmeer uit met de Zwitser- sche oerkantons tusschen Pilatus, Rigi en St. Gotthard. Daar vinden wij alle plaat sen, die ons zoo bekend en vertrouwd ge worden zijn door de Teilsage. Hier werd de Zwitsersche vrijheid geboren en nog jaarlijks komen de Zwitsers, die sterk aan deze traditie hechten hier bijeen om dit feit feestelijk te herdenken. S2HENKEN wij onzen aandacht aan het leven van den sluipwesp, dat hier in beeld gebracht is. Hoe ontzettend bewogen! Het wijfje van deze soort legt bij voorkeur haar eieren op de rupsen van on ze vlinders. Wanneer de jongen eindelijk uitkomen, eten zij hun gastheer levend op. En de grootste sluipwesp, dien wij kennen, zoekt zijn prooi keverlarven diep in het hout van boomstammen. Zooals de wi- chelroedelooper moeizaam door heen en weer loopen eindelijk de plaats vaststelt, waar men ertsen of water zal aantreffen, ontdekt het dier met zijn fijngevoelige sprieten zijn prooi in het hout. Is het niet een wonder dat de film deze het zij di rect toegegeven wreede levenswetten tot in de kleinste intimiteiten onthult? Kevers houden er niet van om gefilmd te worden. Om een vergelijking te kunnen ge ven tusschen vreet- en op roof beluste ke vers, tusschen den moorddadigen gelen ke ver om een voorbeeld te kiezen of den rupsendooder en de kevers met vegetari sche levenswijze, zat een cameraman we ken lang voor een aquarium. Telkens wan neer het licht voor het maken van een opname aan flitste, onderbrak de waterke- De geheimen van den snoek, den waterroo- ver bij uitstek, worden ontraadseld. Hier heeft de snoek een baars te pakken. Er verstrijken verscheidene uren voor de visch door den muil van den snoek geperst is. In het stadium, dat onze opname toont, duurt het nog twee uur voor de visch in zijn geheel verzwolgen is. Het oude Luzern aan het schilderachtige Vierwoudstedenmeer. is, dat zij met een veel korteren belich tingstijd kunnen volstaan eerst toen kon men met kans op succes zich wagen aan de onderneming een film te maken van de tragedies, die zich afspelen in de insec tenwereld. Maar met hoe enorm veel moeilijkhe den men niette genstaande het feit dat de film en fototechniek zoo enorm verbe terd is, juist in de laatste jaren, te kampen heeft, mag wel hieruit blijken dat de fo tografen voor dit filmpje ruim vijf maanden inge spannen hebben moeten werken. Maar het resul taat na dien ar beid was dan ook schitterend. Vele geheimen, die tot dusverre tot de onoplosbare raad selen behoorden, zijn ontsluierd; de mensch kijkt verder. ver zijn maaltijd. Hij hongerde liever dan dat hij zich liet filmen. Maar dan waren de vliegende herten toch andere wezens. Dat wil zeggen ook bij hen moesten de filmmannen een zwakke zijde ontdekken. Vliegende herten zijn namelijk uitgespro ken dronkaards! Op alohol beluste wezens, die zich een roes drinken. Dan worden zij moedig en beginnen elkaar te bestrijden, natuurlijk om een vrouwtje. In de natuur krijgen zij niet dikwijls de gelegenheid om zich een roes te drinken. Want het alcohol houdende sap van den eik vloeit namelijk slechts uit plekken, waar de boomschors vernield is. Daarom geven de fotograven deze dieren zooveel mogelijk eikensap. En zoo gelukte het eindelijk de mannetjes goed op stang te jagen en krijgt men als re sultaat daarvan op de film een juweel van een tournooi te zien. Waarlijk dit is het grootste drama dat men nog nooit op het filmdoek hêbft gezien, grootsch omdat het van begin tot het einde zuiver natuurlijk is. Het leven, dat in vele van zijn verschij- ingsvormen aan ons oog ontsnapt, wordt, ons geopenbaard langs den filmischen weg. Op deze wijze wordt een duurzaam contact geslagen tusschen het groote publiek en de wetenschap. Een drama onder water. Om een vergelij king te kunnen maken tusschen de moord lustige kevers, de rupsendooders (zie on ze opname) en die met vegetarische leef wijze, moest de cameraman weken ach tereen geduldig voor het aquarium zitten. De goede gewoonte om voor de liefheb bers van de klassieke muziek zoogenaam de „festspiele" te organiseeren, welke fes tijnen zich dikwijls over meerdere weken uitstrekken, en waar men de meest voor aanstaande kunstenaars uit alle deelen van de wereld samen laat komen, heeft onge twijfeld na den oorlog meer en meer veld gewonnen. Maar tegenwoordig legt men een voorkeur aan den dag om deze „fest spiele" buiten het gewirwar van de groote steden te houden en ze te organiseeren in kleine landelijke stadjes, die kunnen bo gen op een muzikale traditie, die dikwijls eeuwen oud is. Stadjes ook, waar de oude gebouwen de herinnering levendig houden aan een roemrijk verleden. In de rij van deze plaatsen is Luzern, het oude stadje aan het Vierwoudsteden meer, met zijn schitterende omgeving, na tuurlijk een der aantrekkelijkste plaatsen. Daar worden dan ook gedurenden den ge- heelen maand Augustus muzikale „fest spiele" gehouden.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1940 | | pagina 8