Achter de coulissen van de film Schijn cn werkelijkheid Waar het zwaard van Sieg- fried thans bewaard wordt Galakoetsen en maanraketten Requisiteurs vertellen Zomer in de bergen voor ons beroep noodig hebben is een vlug begrip en zooveel kalmte, dat wij altijd met sneltreinvaart gereed komen. Wij ha len zelfs de maan van den hemel als het van ons verlangd wordt. Kort geleden dekte ik op verzoek van den spelleider een bruiloftstafel. Wit porcelein met gouden rand. Trotsch be keek ik daarna mijn werk. De opnamen zouden beginnen. De regisseur zegt: „Blauw porcelein! Opnieuw dekken!" Bin nen een kwartier was de tafel blauw. Eens hadden wij voor een blijspel twee ramen in de studio aangebracht. Beiden van het zelfde glas. Ze waren prachtig helder ge lapt, maar dat werd mij bijna noodlottig. Ik zag geen raam en liep dwars door een van beide heen. Niet met mijn hoofd! Neen, eigenlijk slechts heel zacht met een vol blad, dat ik in mijn hand hield. Het raam lag in scherven! Scherven is geluk! Zou het een goed voorteeken voor onze film zijn? Na mijn „onvrijwillige scè ne" komt de voorbereidende speelscène. Een tooneelspeler moet als zwaar gepant serde reus in groote woede tegen het an dere, onbeschadigde raam aanbotsen, zoo dat het glas breekt. Hij rent. Maar het glas denkt er niet aan te breken. Hij pro beert het steeds weer opnieuw. Het glas blijft heel! Niets aan te doen! Wij roepen den glazenmaker; deze krast een paar maal met een diamant over de ruit. Nu gaat het." „Ach ja, met scherven kan men in ons beroep rare dingen beleven", vertelt een ander ons. „Ook mij is eens iets eigenaa- digs overkomen. Op een keer had de spel leider onmiddellijk de eenige Chineesche vaas noodig, die toentertijd ons eigendom was. Maar door de haast, waarmede ik hem brengen wilde, gleed ik uit de vloer was juist geboend en de Chineesche vaas was geen vaas meer. Ik voelde me niet erg om mijn gemak. Desondanks ge lukte het mij de stukken van het ongeluks ding zóó goed samen te lijmen, dat nie mand er iets van merkte. Ik droeg het naar het filmdécor, waarvoor juist een aandoenlijke liefdesscène moest worden ge draaid. De scène begon. Het paar fluister de een schitterende dialoog. Opeens wat zien mijn oogen en die van den ontstel den regisseur? De vaas valt letterlijk uit elkaar. Ze lost zich met een zeker welge vallen op. Dus: „Nieuwe opname!" les met haar stralen koestert, het meer de donkere dennenbosschen, de bloeiende weiden, het schitterende gesteente. De om ringende bergen beschutten het dal tegen den steshen wind en op deze hoogte komt in dit beschutte dal de kracht van de zon tot haar volle recht. Haar stralen bereiken ons hier zuiverder dan in het laagland, waar zij gezeefd en verzwakt zijn dooi een duizend meter dikke laag van mist, rook, stof en nevel, zich in een diffuus licht verliezen. Kunstig aangelegde bergpassen geven verbinding met het Engadin, eens roman tische slingerwegen, waar de drijvers in dienst van den wijnhandel met hun last dieren langs trokken, thans autowegen met een druk verkeer, die in enkele uren het landschap van de eeuwige sneeuw met het lachende, lokkende Zuiden verbinden Zoo ligt Davos juist op een grenslijn in de Al pen: te hoog, om het afmattende klimaat van het Zuiden te hebben, en tevens ten Noorden van de Alpen, nog omwaaid door den verfrisschenden wind van de eeuw ge sneeuwtoppen. En op deze zeldzaam gun stige ligging: naar het Zuiden open voor de zon, naai het Noorden tegen den wind beschut, berust dan ook het heilzame kli maat van het dal van Davos, ofscnoon ook nog andere factoren hiertoe bijdragen, die de wetenschap als bijzondere kenmerken van dit klimaat in den loop der jaren heeft ontdekt. Het zijn vooral de droogte van de lucht, de duur en de intensiteit van den zonne schijn en de voor de vorming van de roode bloedlichaampjes zoo buitengewoon be- Laten wij ons eens voorstellen, dat wij, uit zee opstijgend, de aarde in groote trek ken zouden kunnen overzien. Van het blonde zand zwerven onze blikken over de rijke vegetatie der kusten, over de groene weiden van een vruchtbaar achterland, waardoor zich als zilveren linten de rivie ren slingeren en waarin meren als vloei bare spiegels de oogen der aarde op blinken. Stijgen wij hooger, dan gaat het lichte groen der loofbosschen over in het donker der dennenwouden, de aarde wordt kaler, rossig en grauw en stijgt omhoog tot de eenzaamheid van rotskammen en berg- massieven. En tusschen deze hoogalpine wereld «iet haar schaarsche vegetatie en het middenland, dus op ongeveer 1600 me ter boven den zeespiegel, spant de aarde nog eenmaal al haar krachten in, om een overdaad van bloeiend leven voort te bren gen. Het landschap straalt in lichteren glans, want het ligt reeds boven de onder ste wolkenlaag en steekt als een eiland in de nevelzee uit boven het waas van het la ger gelegen middenland. De lucht voert nog den ademtocht der gletschers in de zomersche warmte en wat het klimaat be treft, paart zich hier de._milde warmte van het Zuiden aan de koelte van het hoogge bergte. Zulk een eiland is het hooggelegen dal van Davos. Het zou zich, als wij de aarde zoo in vogelvlucht konden beschou wen, aan onzen bJik vertoonen als een door bergen en Alpenweiden omsloten bekken, badend in de zonneschijn, die al- langrijke ultra-violette stralen, die in ver- eeniging met de zuivere, dunne berglucht voor kinderen die aan bloedarmoede lij den, van zoo onschatbare waarde zijn. Daar dit Kurort sinds meer dan een halve eeuw beroemd is om zijn buitengewone re sultaten bij verschillende ziekten der adem halingsorganen, vergeet men wel eens, dat Davos niet alleen een plaats voor zieken en herstellenden is, doch dat het een van de allergrootste sportcentra der aarde is, en wel 's zomers evenzeer als 's winters. Ontelbaar zijn de wedstrijden en sporteve nementen, die elkaar hier in snel tempo opvolgen. Voor den tennisspeler is even zeer gezorgd als voor den bezoeker van de golflinks. Wie in zijn vacantie wil zwem men en den heelen dag aan het strand in de zon liggen, kan dat hier o.p 1600 meter hoogte even goed doen als aan onze Hol- landsche kust. En natuurlijk worden hier ook alle soor ten van gymnastiek beoefend. Aan hotels en restaurants, dancings en bars, dansge legenheden en lunchrooms is natuurlijk geen gebrek en de groote hoofd- en win kelstraat met haar tallooze aantrekkelijke etalages is hier in het hooggebergte precies even verleidelijk als in alle groote steden De wandelaar vindt hier een wegennet van meer dan honderd kilometer lengt# met onnoemelijk veel variatie. Van de heer* lijke, lange „hooge"' promenade, waarin geen centimeter stijging is, tot de gewaagd ste gletschertochten, waarbij men met tou wen aan elkaar gebonden slechts onder leiding van een gids de eeuwige-sneeuw- toppen kan bereiken, staan den onderne- menden toerist de meest verscheiden mo gelijkheden open. een sprookje als uit de „Duizend en één nacht." Heel precies, alleen vele malen vergroot zijn de onderdeelen later nagemaakt ge worden. En nu o wonder! krijgen wij het model van de utopische raket te zien, waarmee Willy Fritsch en Gerda Maurus naar de maan reisden. Hij is een meter Wat werkelijkheid lijkt is slechts schijn; huizen, hoven, portalen en parken zijn slechts opgesteld, zoo ver het oog van de camera reikt, om na gebruik weer te verdwijnen. Veel ervan gaat dan naar de re- quisietenkamer en wacht op her nieuwd gebruik. Als een opmerkzaam bioscoopbezoeker voor het geliefde witte doek zit, dan ge beurt het niet zelden, dat zijn scherpe oogen daar dingen ontdekken, die hem hinderen. Bijvoorbeeld hangt daar in een kamer, waar hij heelemaal niet thuishoort een waardevolle kopergravure. Of voor een Friesche boerderij is een moderne tuinbank neergezet. Een vreemd vo- i werp en stijlloos. Maar over het algemeen bekommert het publiek zich heel weinig om zulke „klei nigheden". Dat is cte zaak van den vak man, van den requisiteur. En als hij de voorwerpen zelf niet heeft, dan leent hij ze hier of daar of huurt ze. Doch vaker moet een groot meubelstuk, een requisiet gekocht worden. Dus gaat de man, in op dracht van zijn filmmaatschappij en na besprekingen met den spelleider en archi tect" naar de magazijnen en koopt wat hij noodig heeft. Daar men echter nuttige, du re voorwerpen niet wegdoet, krijgt men in den loop van den tijd een groot aantal voorwerpen. Wij willen eens een bezoek brengen aan de filmstad Neubabelsberg en een nemen in de schatkamers en magazijnen. Met is een „museum" van practische waar de. „Het is geen dood kapitaal voor ons, maar alles wordt steeds weer gebruikt", vertelt ons de beheerder van de requisie- ten en meubelvoorraden. „Telkens weer worden de voorwerpen te voorschijn ge haald, om in een nieuwe film dienst te doen.' Wij gaan een groote loods binnen. Daar staan in een hoek de Pruisische vlaggen, waarmede een hoofdman en zijn laatste compagnie tegen de Franschen optrokken. Vlak daarbij, zwaar en dreigend een mijn werkershamer uit de fantasiestad „Metro polis". Verder links uit de Siegfried-film de wapens der Hunnen: lansen, schilden en vervaarlijke knotsen. Kijk, de heele Ni- belungen-uitrusting bevindt zich hier! Wij vinden Kriemhilde's geweldige vrou wentafel, Volkens bezielde luit, harnassen met gesmeed ijzeren beslagen, de prachti ge gebeeldhouwde wieg, waarin het kind van koning Etzel sliep. En werkelijk ook het zwaard van Siegfried, hoewel een beetje verroest, is nog aanwezig. ,Maar waar is wel dat geweldige, tech nische monster, de vuurspuwende draak?" Mijn vriendelijke leidsman lacht: „Die neeft ons helaas verlaten, hij heeft eenige reizen voor gastvoorstellingen ondernomen en nu renteniert hij in Frankfort a. d. Main. En hij is lang niet meer zoo kwaad aardig en gevaarlijk, maar een beetje af- tandsch heerschap, dat er tamelijk geha vend uitziet." Een wonderlijke, breede schrijftafel neemt veel plaats in in de loods. Hij komt ons merkwaardig bekend voor. Dat klopt, want het is de tafel, waaraan Vorst Metter- nich zat, toen hij 2ijn politiek voor het Weensche Congres" overdacht. In een andere ruimte staat als gereed om weg te rijden, de prachtige galakoets van den jongen Czaar, naast de even mooie koets van Koning Maximiliaan II van Beie- lang, massief en doet, wat zijn vorm be treft, aan een granaat denken. Vooral voor de vrouwen gaat er een bij zondere bekoring uit van de costuumafdee- ling. Een groote hoeveelheid kleeren uit de meest uiteenloopende tijdperken tot den tegenwoordigen tijd toe, trekken onze aandacht; balletrokjes, reiskleeding, een Carmencostuum enz. Vanzelfsprekend heb ben ook de mannen hun „Garderobe-park" In een kast ziet men de gevlekte en ge scheurde lompen van de heeren „bede laars"! „Ieder kleedingstuk van de voor raad", vertelt ons de beheerder van deze afdeeling, „wordt na het gebruik gewas- schen of chemisch gereinigd en met de grootste zorg behandeld. Voor iedere nieuvve film komen er steeds weer nieuwe, speciaal voor het stuk ge maakte kleedingstukken bij. Op het oog en- blik hebben wij meer dan 40.000 stuks." Nu naar de „requisieten-barak". Daar bevindt zich een voorraad servies en keu kengerei, waarmede men gemakkelijk een café kan inrichten. Oude Grieksche bad- borstels en de modernste parfumsproeiers, schilderijen, glaswerk, tapijten! Een groote en bonte verzameling! Maar alles is zorg vuldig volgens nummer opgeborgen. Hier is het niet stil, zooals bij de ,Nibe- lungen-schat". Hier zoeken de requisiteurs datgene uit, wat gebruikt zal worden. Vaak is, ondanks de reusachtige voorraad juist hetgeen noodig is, niet voorhanden. „Wij requisiteurs zijn „Manusjes van Alles", ver telt een van hen glimlachend. „Wat wij ren. En daar is ook nog een eeuwenoude postkoets met de mooie varkensleeren be kleeding, die het tegen de snelheid van den trein heeft moeten afleggen. Nog vele an dere vehikels wachten op hun wederont dekking. Daarnaast in de afdeeling modellen staat een stuk van China in miniatuur op een tafel. Ja, dat is het model van de brug, waarover Kathe von Nagy als zielig Chi- neesch prinsesje met sierlijke voetjes trip pelde en de schemerige tuin en het paleis Links boven: Een gedeelte van den schil- derijenvoorraad van 'n film bedrijf. Alle tijdperken en alle stijlen zijn vertegen woordigd. Midden boven: Een portaal met entree en deel van een trappenhuis uit planken, stuc en linnen ver vaardigd. Hier boven: De historische costuums, die bij massa-regie dikwijls in grooten getale noodig zijn, komen, evenals uniformen, gezelschaps- en sportkleeding uit de goed voorziene klee- dingmagazijnen. Rechts: De „make-up" en de pruiken worden eerst op poppen ge probeerd.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1940 | | pagina 8