Ë/AME5 RUBRIEK
ff
0/i \r
-Garrieeringen voor
gekleede japonnen.
PLANTEN
op standaard
en tafeltjes
Van gouden pajong
dames-parapluie
Wij, PiMeri ook
nooit qetuk...!
KNIPPATRONEN
Japonnen oom, hui* en fcetaep
Tweekleurige effecten worden meer en
meer aan damesjaponnen waargenomen.
In de eerste plaats past men een bijkleur
toe aan garnituren en zakjes, doch de mo
gelijkheid bestaat tevens om b.v. een mid
denstuk of voorpanden, soms zelfs rug en
mouwen van volkomen ander materiaal te
verwerken.
Alle buitensporigheid is van het too-
neel der wereldmode verdwenen en kost
bare garneeringen worden vermeden. De
mogelijkheid is opengesteld om bestaande
kleeding te moderniseeren of om ruiten,
strepen, contrasteerende kleuren en ma
terialen als aanvulling te gebruiken, in
dien de stof, die men heeft, niet toereikend
mocht zijn.
Men behoeft thans niet meer te denken:
kan ik dit of dat wel dragen, doch iedere
combinatie is mogelijk, vooropgesteld, dat
zy de betrokkene flatteert en niet in strijd
is met den goeden smaak.
Niet alleen japonnen doch ook mantels
komen hiervoor in aanmerking. Bont en
bontstof zal meestal het materiaal zijn,
waarop de keus gevestigd wordt, doch ook
wollen ruiten leenen zich om nieuwe en
meer modieuse effecten te brengen. Wij
zagen o.m. aan een langen sportieven don-
kerblauwen mantel een pas, mouwopsla
gen en zakken van schotsch geruite wollen
stof, die aan het bestaande model een vol
komen ander aanzien gaf.
Op een effen mantel kleedt een lange
kleurige geruite shawl, welke tegelijker
tijd een caouchon en mof is, bijzonder
vlot.
Waar het japonnen betreft, kent de fan
tasie vrijwel geen grenzen ten opzichte der
details, welke ook gevonden worden in
den vorm van vesten, plastrons en bole
ro's, applicaties van geruite zijde en flu
weel.
Zwart fluweelen applicaties worden op
rood, violet, bleu en groen toegepast, ter
wijl een der nieuwste kleurencombinaties
zwart-bruin is, een samenstelling, die nog
wat onwennig aandoet.
Wat mantels betreft neemt de fantasie
een groote vlucht. Zooals men op deze af
beelding kan zien, die afwisselend van
mantelstof en bont is gemaakt, hetgeen
evenwel ook door bontstof vervangen kan
worden.
Bij dit ontwerp zijn laken en ocelot ge
combineerd, doch men kan evenzeer In
disch lam, Breitschwanz, Seal e.a. bont
soorten of imitaties-kiezen. Middenstuk en
rugzijde zijn op de schets van stof, de
rest van bont-bontstof of fluweel, terwijl
het effect ook zeer geslaagd mag heeten,
indien men een tegenover gestelde com
binatie kiest.
G. C. M.—S.
Een effen japon (zwart -
blauw - bruin) zal ondanks
de eenvoud van het model
loch een zeer gekleeden in
druk kunnen maken, indien
men haar met een bescheiden
handversiering garneert. Men
kan in bepaalde gevallen ge
bruik maken van gouddraad,
Dok smalle randjes of kleine
motiefjes, van zilveren, gou
den of gfckleurd-^ kraaltjes
rerleenen een persoonlijke
noot aan een japon. Zelfs met
Iteel- of met kettingsteken
kan men zeer decoratieve gar
neeringen aanbrengen. Onze
schets geeft verschillende mo
gelijkheden aan, die volstrekt
niet uit ingewikkelde motie
ven, doch slechts uit slinge
rende en zig-zag lijnen, en
eenvoudige bloemen, die uit
een aantal blaadjes bestaan
met een hartje van Fransche
koopjes.
Links een nieuw model
mouw, de z.g. vleermuis
mouw, die reeds even boven
de taille begint, zeer wijd is,
doch voorby den elleboog een
aansluitende lijn te zien
geeft. Garneering van deze ja
pon bestaat uit een met goud
draad bewerkten opgestikten zak. Volgend
model met handversierd glad midden-
»tuk, terwijl rechts de gegarneerde mou
wen een bijzondere noot aan het geheel
verleen en.
Onderaan zijn twee garneeringen aan
gegeven voor bovendeelen van een japon,
links met kralen en rechts in zig-zag lij
nen van gouddraad, dat gespannen en in
de hoeken vastgehecht wordt.
Een zonnige jeugd is
de mooiste herinnering
aan het ouderlijk huis,
die niet nalaat rijke
vruchten te dragen.
Indien me over veel planten beschikt,
biedt de vensterbank veelal niet genoeg
ruimte en moet naar middelen gezonnen
worden, die uitbreiding mogelijk maken.
Knutselende echtgenooten zullen evenwel
gaarne de noodige hulptroepen aanrukken
in den vorm van eigen gemaakte stan
daardjes voor cactea en tafeltjes voor de
grootere potten .Boven rechts is een der
gelijke standaard aangegeven, terwijl voor
kleine potjes volstaan kan worden met z.g.
zwevende plankjes, die met behulp van
kettinkjes aan haakjes, die aan de lijsten
zijn bevestigd, worden opgehangen (links
boven).
Practisch is de oplossing om het boven
blad niet van hout te maken, doch er een
of meerdere tegels voor te gebruiken;
eventueel gemorst water kan dan gemak
kelijker afgenomen worden dan wanneer
de potten op hout staan.
TOT
Voordat Birma deel uitmaakte van het
Britsche Rijk droeg zijn heerscher den ti
tel van „Heer van vier en twintig pa-
jongs". Het aantal „pajongs" dat door de
dienaren mede gedragen werd bepaalde
eertijds den rang der hoogwaardigheids-
bekleeders; en thans nog dragen de be
dienden van een sultan in onze overzee-
sche gewesten een gouden parasol boven
het hoofd van den heerscher een gou
den pajong!
In de Oostersche landen werden koeriers
tijdens veldslagen niet alleen met buit ge
maakte vlaggen doch ook met „zonne
schermen" naar de hoofdstad des lands,
waar zich de vorst bevond, gezonden.
Priesters gebruikten met gouddraad
doorweven parasols, terwijl die der vor
sten van witte zyde gemaakt waren. In
China stond men aan de vier hoogste gra
den van mandarijnen het dragen van een
roodzijden parasol toe, met drie over el
kander vallende belegsels, terwijl ambte
naren van lageren rang slechts twee opge
stikte banden op hun pajong mochten
dragen.
In feestelijke optochien zag men soms
driehonderd en meer parasols meedragen,
die onderling zeer verschillend waren van
grootte kleur en weefsels.
Grappige momenten waren het waarvan
de kronieken, ons verhalen wanneer de
keizer van China eertijds op jacht ging en
gevolgd werd door zijn vierentwintig pa
jongdragers. De parasol heeft in alle Oos
tersche landen een groote rol gespeeld en
men ziet zelfs boven de graven van welge
stelde lieden papieren parosols geplaatst.
Het volk gebruikt, ter bescherming te
gen een al te krachtig regenbuitje, para-
pluies van sterk geolied papier.
Parasols met wijsgeerige
spreuken.
De Japanners beschilderden hun para
sols met figuren uit de godenleer, terwijl
de Chineezen de voorkeur geven aan
spreuken o.a. van Laotse. Een eigenaardig
gebruik was vroeger om een ambtenaar,
die zich buitengewoon verdienstelijk had
gemaakt en van woonplaats ging veran
deren als afscheidsgeschenk een reusachtig
zonnescherm aan te bieden. In Siam ziet
men thans nog drie- tot vijfdeelige pajongs
aan één stuk bevestigd, die rijk voorzien
zijn van borduursel, goud en edelsteenen
en door een paar mannen gedragen moe
ten worden.
Oude, middeleeuwsehe geschriften leg
gen verband tusschen een boom met
schermachtige bladen en de pajong. Een
oud steenen beel van Visjnoe in zijn vijf
de incarnatie wordt voorgesteld als een
leelijke, kleine dwerg met een groote pa
rasol in de hand. Op Oostersche platen
ziet men afbeeldingen van heilige slangen,
wier kop overschaduwd wordt door een
parasol.
Prachtige baldakijnen in den vorm van
reusachtige groote parasols worden bij
fppsteUike omgangen van vorsten in Oos-
tersche landen meegevoerd; zij zijn van
de kostbaarste materialen vervaardigd.
De pajong is de voorlooper
van de parasol.
Later begonnen de dames uit de hoo-
gere kringen het practisch nut van para
sols in te zien en in de Oostersche en
Zuidelijke landen maakt men er meer ge
bruik van. Groote, met struisveeren ver
sierde pajongs, die door bedienden boven
haar hoofd gehouden werden, wisten te
voorkomen, dat al te vrijpostige zonne
stralen te fel op de teere huid der edele
vrouwen zouden inwerken!
In Parijs is er een tijd geweest, dat men
een soort verhuurinrichting van parasols
had. Aan het begin en het einde van de
lange, zonnige Pont Neuf stonden mannen
die voor een kleinigheid een parasol ver
huurden. Deze ontving men aan het be
gin van de brug en werd weder in ont
vangst genomen aan het einde van de
brug. Het is heel begrijpelijk, dat de pa
rasol van uit de Parijsche hoofdstad een
waren zegetocht begonnen is, zij het dan
ook, dat hij in de Noordelijke landen
minder noodig was, dan in het Oosten en
Zuiden. Beroemd is de parasol van Ma
dame de Pompadour, die te zien is in het
museum van het slot te Versailles.
Van parasol tot parapluie is
slechts een stap!
f
Geen wonder, dat men zich langzamer
hand niet alleen ging beschermen tegen
de zon, doch ook tegen den regen en hier
aan dankt de parapluie haar bestaan. In
haar meest primitieven vorm leek deze
echter veel op een leeren dak. Leer en
zware geoliede zijde waren n.1. de stoffen,
waarvan men parapluies placht te maken,
toen zij nog in de kinderschoenen stonden.
Langzamerhand werd de parapluie een
onmisbaar attribuut, dat zich vrijwel in
ieders bezit bevond en dat zich in den
loop der jaren wel zeer gewijzigd heeft.
Wanneer wij de soliede regenschermen on
zer grootmoeders eens vergelijken met de
tegenwoordige modellen, dan valt er wel
een groot verschil waar te nemen. De
stemmige zwarte weefsels hebben plaats
moeten maken voor kleurige stoffen, die
het stadsbeeld op sombere dagen vermo
gen op te fleuren. Alleen de heerenpaxa-
pluies zijn de laatste vijftig jaren onver
anderd gebleven. Uit de tompouce, die op
zich zelf al te klein was, in vergelijking
met de vroeger gangbare modellen, heeft
zich de nog kleinere, wat de Duitschers
noemen: „Knirps" ontwikkeld, die aan een
lus aan den arm wordt gedragen of zich
moet vergenoegen met een plaatsje in een
damestasch.
Het is een lange weg geweest van den
vijfvoudigen pajong, die den koning van
Siam tegen de inwerking der weersinvloe
den moest beschermen tot het elegante
dwergparaplu'tje van tegenwoordig. En de
niet minder sierlijke parasols, die zich den
afgeloopen zomer weer een plaats in het
modebeeld trachtten te verwerven.
Succes is de resultante van vlijt, wil en
volharding. Het valt slechts hem ten deel,
die met ijzeren wilskracht en een onuit
puttelijk uithoudingsvermogen alle hin
dernissen weet te overwinnen en die zon
der op te zien op zijn -doel afgaat. Het ia
ook het loon voor de moeite, welke men
zich heeft moeten getroosten om in het le
ven een bepaald doel te bereiken. Daarom
is het practisch onmogelijk om iemand tot
een succesvol mensch op te leiden, het
geen echter niet wegneemt, dat wij wèl
in staat zijn om onze kinderen tot flinke
menschen op te voeden. „Maar daarvoor
hebben we toch onze scholen en universi
teiten", meenen de kortzichtigen, die nog
steeds niet inzien, dat de school en haar
aanverwante instituten er wel zijn om bun
bijdragen aan de algemeene ontwikkeling
van den jongen mensch te leveren, doch
dat zij niet in staat zijn om de taak van
de ouders i.c. de opvoeding van het kind
tot een mensch, dat op eigen been en door
het leven kan gaan, over te nemen.
Hoe voed ik nu mijn kind op tot een
flink mensch? Hebben de ouders zelf in
het leven reeds successen behaald, dan is
de vraag reeds beantwoord. Er zijn echter
vele menschen die wel vlijtig en flink zijn,
doch die alle pogingen om vooruit te ko
men hebben opgegeven. Hun dooddoener
is dan: „Ach, wij hebben nooit geluk
en zij bedoelen dan, dat succes en pech ge
lijk zijn aan geluk en ongeluk. Nu zullen
we niet ontkennen, dat er menschen zijn,
die onder een bijzonder gesternte geboren
zijn of anderen, die zich zelfs in de meest
gunstige situaties door vadertje Pech be
nadeeld zien. Dat zijn echter uitzonderin
gen en daarmede kunnen we ons niet op
houden. Bovendien is het meestal zoo
dat de „boffers" na eerst razend snel langs
de maatschappelijke ladder te zijn opge
klommen, plotseling veranderen in een val
lende ster en met een harde bons terecht
komen op de plaats, waar zij hun carrière
begonnen. Van duurzame waarde is slechts,
datgene, wat men door vlijt, wilskracht
en door werkelijk bestaande capaciteiten
heeft verkregen en verdiend. Het is var
groot belang deze levensles den kinderer
reeds vroeg voor oogen te houden en her
te leeren, dat de slagen van het noodlo-
er slechts zijn om hun weerstandsvermoger
te prikkelen en te versterken èn om de nof
sluimerende bekwaamheden wakker t<
scl udden. Het is begrijpelijk, dat ouden
trachten het leven van hun kinderen U
verlichten, maar men moet daarbij we}
bedenken, dat al deze vaderlijke en moe
derlijke zorgen in vele opzichten het kind
niet ten goede kunnen komen. Dc wil oir
zelf moeilijkheden op te lossen zal er stel
lig door verslappen en bovendien leerl
het kind niet om zelfstandig op te treden.
Indien men het kind dwingt tot eenige
zelfstandigheid zal het spoedig gaan in-
zien, dat het beter is zelf de moeilijkheden
te overwinnen. Zoodoende krijgt het kind
zelfvertrouwen, alsmede durf, gezonde
werklust en verantwoordelijkheidsgevoel.
Zelfvertrouwen, niet te verwarren me!
eigenwaan, kam. zoowel aan als afgeleerd
worden. De veel gebruikte opmerkingen
Is: „Dat begrijp-je nog niet" „Daar ben-je
nog te klein voor", „Daar ben-je nog te
dom voor" en „Dat kun-je nog niet" moe
ten daarom, zooveel mogelijk, achterwege
gelaten worden. Vlijt en uithoudingsver
mogen, weten en kunnen, dat zijn de ele
menten, waaruit de flinke imensch zijn
leven opbouwt. Beschikt hij bovendien
over wilskracht en een gezond zelfvertrou
wen, dan zal succes ongetwijfeld het loon
van zijn werken zijn.
Succcspatroon A 587. Prijs 40 cent.
Punten sparen, dat beteekent,
die modellen uit weten te zoe
ken, die weinig stof vragen en
eventueel van tweeërlei mate
riaal gemaakt kunnen worden.
De japon die onder dit nummer
is aangegeven behoeft slechts
zeer weinig stof, en kan uit een
maal de hoogte rok en bovendeel
en mouwen gemaakt worden.
Heeft men zeer weinig stof, dan
kan voor pas en mouwen na af
stekend materiaal gebruikt wor
den. Tweebaansrokje en boven
deel, dat eenige ingehaalde ruim
te aan de pas te zien geeft. Klei
ne revers als halsafwerking.
Patronen in de maten 38-40-42
Succespatroon A 588.
Prijs 40 cent.
Japon, waarvan middengedeel
te, evenals de middelste helft
der mouwen en het omliggende
kraagje van afstekend materiaal
zijn. Rokje met smalle banen,
acht in het geheel, die dicht langs
den kant opgestikt zijn en zich
iets verbreeden.
Patronen in de maten 424446.
Succespatroon A 589.
Prijs 40 cent.
Dit model leent zich, althans wat het
bovendeel betreft, om een japon, die onder
de armen versleten is, te verstellen en
geeft tevens een andere noot aan het ge
heel.
Omliggende kraag met revers en rok,
die met smalle reepjes van het contrastee-
A 588
A 589
rende materiaal gegarneerd is en imitatie
zakjes aangeeft.
Patronen in de maten 404244
KNIPPATRONEN VAN DEZE MODELLEN
zijn tegen den aangegeven prijs verkrijg
baar bij Het Practisch Modeblad, Postbus
36. Den Haag. Betaling steeds vooruit per
giro (postrekening 203203), per postwissel
of in postzegels, mits deze een waarde heb-^
ber van lj-i, 3 of 7Yi ct.