g,etaat
9
WE MAKEN EEN POP
VOOR DE KLEINTJES
EEN OPGEWEKT
DOET WONDEREN
QecUaagde
gxaenten
KNIP-PATRONEN
Moderniseeren en het verwerken van
Verschillende weefsels voor japonnen is
tan de orde van den dag. Meermalen is
het niet steeds even gemakkelijk om een
goede oplossing te vinden, doch naarmate
men de fantasie meer laat werken blijken
er toch inderdaad vele mogelijkheden te
zijn.
K 32199 geeft b.v. een opgeknipten rok
te zien, die aan de voorzijde met enkele
nervures is gegarneerd en waarop korte
blouses worden geknoopt. De hoeveelheid
stof, die men voor dergelijke blouses noo-
dig heeft is uiterst gering, vooral indien
men ze met korte mouwen maakt. Het
voordeel van zoo'n klein puntenoffer is, dat
men zich de weelde kan veroorloven om
meerdere blouses te maken, zoowel van
van den rok, korte mouwen met opslagen.
V 3411. Opgeknipte rok, die gedragen
wordt met een bovendeel, dat aan de
voorzijde goed en met een rits gesloten
wordt. Aan de achterzijde maakt het klok
kende rugpand het aanstikken van een
#ffen als van bedrukte zijde, terwijl kant
stof nog steeds zonder punten verkrijgbaar
Is. K 32219 geeft een japon te zien, die
Van geruite stof gemaakt is en een boven
deel heeft, dat min of meer in bolero-
Vorm geknipt is; kraagje van het materiaal
rug van voering noodig, aangezien de zij
de der bovenstof aan schouders en zijna
den dicht gestikt, doch los over den rok
hangt, naar het midden-toe iets langer. Het
laatste model leent zich slechts voor slan
ke figuurtjes.
De kleintjes spelen het liefst met een
i>op, die een stootje verdragen kan. Nu, die
s gemakkelijk te maken en de liefde, die
het poppenmoedertje er voor koestert is
fciiet minder groot, dan voor de duurste
•oppen, die zij trouwens meestal meer om
laar te kijken dan om echt mee té spelen
fcebben. We hebben een paar vleeschkleu-
Vige kousen noodig en voorts allerlei klei-
ÏÏA0
ne lapjes, om op te vullen, enkele knoo-
pen, wat wol en een oude glacé hand
schoen. Van het eene lange kouseneind
worden lange reepen dichtgestikt, die
dienst zullen doen als armen en beenen.
Deze worden met allerlei kleine stofrestj'es
opgevuld, terwijl men aan de beenen de
voeten een goeden vorm geeft, hetgeen in
het opvullen gevonden kan worden. Aan
de armen wordt aan den onderkant de
hand gevormd, die slechts weinig opge
vuld wordt, daarna stikt men de duim
zooals de teekening aangeeft. Hierop is ook
te zien op welke wijze de voeten gevormd
worden (links). Voor het hoofd wordt een
deel van een der lange einden afgeknipt en
wel zóó dat de naad in het midden komt,
daarna wordt het rond opgevuld en naait
het achterhoofd, dat iets grooter dan het
gezicht moet zijn, er tegen aan; de over
blijvende stof wordt onderaan stevig bij
een gebonden, zoodat er een klein strook
je overblijft (zie boven midden) dat met
kleine steekjes op den inmiddels opgevul-
den romp wordt genaaid. (Zie pop links).
Voor den neus naait men een houten kraal
op de stof, terwijl voor de oogen twee
lichtblauwe kralen of kleine, platte blau
we knoopjes worden gebruikt, wangen
worden rose en lippen rood gekleurd; ter
wijl boven de oogen een donkere lijn
wordt aangegeven voor de wenkbrauwen.
Het hoofddeel wordt donker ^gekleurd, of
met zwarte of bruine spansteken bewerkt,
daarna bevestigt men draden in de stof
en wel zóó, dat in het midden een rechte
scheiding wordt gevormd, eventueel krijgt
pop nog gladde ponney, waarna de don
kere lokken in twee vlechten worden ge
breid, tenzij de pop als jongen gekleed zal
worden, dan zal een kapsel als links aan
gegeven is meer op zijn plaats zijn. Ten
slotte bergt de lappendoos nog allerlei
stofresten in zich, die aangewend'kunnen^
worden om .de jongenheer of de jongedame
van een behoorlijk stel kleeren te voor
zien.
Menigmaal lijdt een huwelijk schipbreuk
omdat de vrouw veel te spoedig het lachen
verleert en met een strak en zorgelijk ge
laat door het leven gaat.
Reeds van jongsaf zal over het alge
meen een meisje een vroolijker natuur
hebben dan een jongen en het leven ook
dikwijls lichter opnemen. Deze eigenschap
pen maken haar dikwijls tot de lieveling
van haar vader, tot het zonnetje in huis.
Hetzelfde geldt voor jonge meisjes, die
men hoort lachen en zingen op de uren dat
haar beroep haar niet in beslag neemt.
De jongeman leert een opgewekt en le
venslustig menschenkind kennen in zijn
toekomstige vrouw en droomt zich een
zonnige toekomst aan haar zijde. Hij zal
gelukkig worden met haar, die de geluks
godin op zijn levenspad heeft gevoerd en
doet den grooten stap hij trouwt met
haar.
Hoe vaak komt het evenwel voor, dat
het lachende jonge meisje vap weleer ge
heel en al verandert en het lachen ver
leert! De zorgen, die het huwelijksleven
haar in velerlei vorm op de schouders legt,
het ongewone van het verrichten van huis
houdelijk werk en later ook de zorg, wel
ke de kinderen meebrengen, maken haar
een overspannen en nerveuze vrouw. Haar
lach is verdwenen en haar lied is ver
stomd.
Mogelijk denkt zij nog wel eens terug
aan de onbezorgde meisjesjaren, aan haar
ouderlijk huis, aan haar werkkring; en
mogelijk bad zij zich haar toekomst als
vrouw en als moeder anders voorgesteld.
Zij heeft geen lust meer haar man lachen
de tegemoet te treden wanneer hij na een
dag van inspannenden arbeid huiswaarts
keert. Geïrriteerd antwoordt zij op zijn
vragen en hij is degeen, die moet trachten
de goede stemming te bewaren. Ontevre
denheid met alles en diep in haar hart
ook met zichzelf staat op haar gelaat te
lezen en kan niet anders dan op den duur
onaangenaam op een man inwerken.
De vrouwen van vroegere generaties,
.wier echtelijk geluk niet reeds na enkele
jaren verdwenen was, waren zoo verstan
dig zich niet steeds de veronachtzaamde
partner te gevoelen. De man droeg de ver
antwoordelijkheid en de vrouw harerzijds
was er van overtuigd, dat hij ^lles deed
voor haar en der kinderen bestwil. Wij
willen hiermede volstrekt niet betoogen,
dat men vroeger niets anders dan gelukki
ge huwelijken had, doch meer, dat de
vrouw in de eerste plaats alles deed om
het haar man zoo aangenaam mogelijk te
maken. Hij was de kostwinner en het
hoofd van het gezin, hetgeen het moge
ouderwetsch klinken in de ooren van vele
moderne vrouwen zijn goed recht was.
In vele gezinnen houdt men met dit feit
geen rekening meer en stellen zelfs de
kinderen de wetten!
Het zonnetje in huis
Moeilijke dagen worden niemand ge
spaard in het leven; doch laten we er dan
steeds aan denken, dat ook zij voorbijgaan
en dat na regen de zon weer gaat schij
nen. De vrouw, die haar man met een
vriendelijk gelaat en opgewekt humeur
begroet bij zijn thuiskomst, is een zon in
huis, omdat er iets van haar uitgaat voor
het geheele gezin. Zulke vrouwen zullen
haar man niet uit huis drijven, doch bin
den hem aan zijn gezin en geven hem te
vens kracht om zijn dagtaak vol moed te
beginnen. Een gulle lach, een vroolijk
woord verrichten wonderen en verdrijven
opkomende onweerswolken.
- Vele jonge vrouwen begaan de fout, te
veel aan zichzelf te denken, zich in het
middelpunt te olaatsen. Als haar gedach
ten meer naar den man uitgingen, dan zou
den zij menigmaal vóór dat het te laat is
bemerken, dat hij minder belangstelling
voor eigen huis en haard toont, dan vroe
ger het geval was. Is er een verwijdering
tusschen echtgenooten ontstaan, dan is de
kloof zoo moeilijk te overbruggen.
Het beste middel óm de liefde van den
man te behouden is'een zonnige lach, een
opgewekt gezicht en de wil om over alle
nietigheden, die dikwijls voorkomen, heen
te zien.
Het lachende gelaat eener vrouw is een
toovermiddel, dat den man aan haar bindt
en "zon en geluk in huis brengt.
„SALZ UND BROT -
GESEGNET'S GOTT"
De beteekenis van zout
in het v^ksleven
Het brood geldt als voedingsmiddel der
menschen, en het zout is datgene, wat er
den smaak aan geeft. Reeds in de vroegste
tijden heeft men de beschikking over zout
gehad, en nog heden ten dage speelt het
een rol, zij het dan ook, dat de moderne
voedingsspecialisten als Raguar Berg, Bir-
cher Beuner en andere aandringen op een
gering gebruik-, een zoutloos dieet, zonder
dat de medicus dit voorschrift in bepaalde
ziektegevallen, zal niemand volgen, omdat
hij het smakelijker vindt. Zout en brood,
maakt de wangen rood, zegt een oud
spreekwoord. Vroeger bood men degenen,
die in een nieuwe woning trokken, brood
en zout aan, een oud gebruik, waarvan de
beteek'enis was: „zoo lang deze dingen in
huis zijn lijdt men geen gebrek; zij voor
zien in noodzakelijke behoeften''.
Onze Germaansche voorvaderen kenden
bijzondere kracht aan zouj toe en voor hen
golden de zoutbronnen als een gave der Go
den. Het winnen en het verdeelen van zout
was voor de Germanen een heilige zaak
en ging met offer- en dankfeesten gepaard.
Verschillende volksstammen voerden in
vroeger tijden menigmaal een verbitterden
strijd om het bezit van de zoutmijnen.
In tijden van nood is zoüf steeds een uit
komst gebleken te zijn, waarmede men zelfs
„watersoep" genietbaar kan maken! On
danks de beperking van zoutgebruik die de
moderne voedingsleer voorstaat, zou een
huisvrouw zich doodongelukkig gevoelen
indien zij het niet meer toi haar beschik
king had. In bepaalde gevallen wordt zout
als medicijn gebruikt, zij het dan ook niet
ons keukenzout, doch dat, wat uit genees
kundige bronnen gewonnen wordt Ems,
Vichy, Karlsbad e.a.
In vroeger tijden kende men aan zout,
zoowel voor de voeding als voor de gezond
heid groote waarde toe, meermalen speelde
het bijgeloof ook een groote rol.
Men nam het iemand b.v. kwalijk, indien
hij zout op den rand van zijn bord liet lig
gen, zonder het in het vaatje terug te doen.
Zout morsen beteekent ruzie, die evenwel
voorkomen kan worden indien men eenige
korrels over den schouder achter zich weg
werpt. Is ieder in dezen tijd van dit oude
bijgeloof genezen? We gelooven het niet!
Vroeger geschiedde het transport van zout
meestal over water, per schip dus, later heb
ben de moderne vervoermiddelen hierin
grootendeels verandering gebracht. Ver
schillende Duitsche waterwegen hebben
aan het zoutvervoer hun naam te danken
o.a. de Saaie, de Salzach e.a., terwijl in
verschillende steden in Duitschland de
„Salzstrasse" niet ontbreekt. Vooral in de
^Middeleeuwen werd een eroote handel in
zout gedreven, zóó zelfs, dat men beper
kende bepalingen ten aanzien van het win
nen en den handel hiervan moest stellen.
Verschillende steden, waar zout gewonnen
werd, danken hieraan hun naam nog o.a.
Salzburg,^Salzbrunn, Salzschlirf, Sa-lzun-
gen, Salzwedel, Salzdet furth e.a. voorts
Salfeld, Suiza, Nachar, Bad Suiza, in den
Pfalz. Bad Sooden in den Taunus enz. Ook
„Hall"' duidt op zoutwinning, waarnaar ver
schillende steden genoemd zijn, Halle,
Hallstadt. Reichenhall, Friedrichshall e.a.
Zeer verklaarbaar is dan ook het feit,
dat verscheidene Duitsche steden het zout
als symbool in hun wapen voeren. Van
hoeveel belang men de aanwezigheid van
zout nog steeds acht, bewijzen verschillen
de uitdrukkingen als, een zoutelooze grap.
„het smaakt als soep zonder zout", „iemand
ongezouten de waarheid zeggen",van iemand
die weinig arbeid presteert, zegt men, dat
hij „het zout in de pap niet verdient" en
ten slotte halen wij de uitdrukking nog aan:
„men kent iemand eerst goed, wanneer
men een zak zout met hem gegeten heeft".
Brood is een gave des hemels, het zout een
geschenk der aarde, waardoor het eerste
zijn smaak verkrijgt en daarom „Salz und
Brott gesegnet Gott".
Vele menschen hebben iets tegen het ge
bruik van gedroogde groenten, die zij
slechts in uiterste gevallen zouden willen
eten. Zulks is evenwel zeer overdreven,
het komt er geheel en al op aan op welke
wijze de» producten behandeld zijn. Ge
schiedt het drogen zorgvuldig en vakkun
dig, dan gaan er slechts weinig belangrijke
stoffen verforen en kÉA saer. de velschil
lende gToenten ii)4&4ftad volwaardig
beschouwen.
Het meest komen versche, JCBE» groen
ten voor drogen in aanmerking; terwyi
beate kwaliteiten de meeste W£trhorg|A
bieden- In de eerste plaats komen peufc»
vruchttn in aanmerking, zooals prlneessa*
boonen, voorts bruine, witte en groote boo-
nen. Voorts alle aoorten kool, kohlrtbl,
wortelen, selderij, groene kruïden en zelfs
spinazie. Over het algemeen zal men zich
slechts bepalen tot het drogen van enkele
koolsoorten, omdat men den geheelen win«
ter door kool kan bekomen.
De te drogen groenten worden schoon
gemaakt, gewasschen en even opgeweld,
beter nog gestoomd, tot dat ze halfgaar zijn.
Toevoeging van zout is niet gewenscht.
Het stoomen doet de kleur behouden en i3
ook om deze reden aan te bevelen; de duur
hiervan moet slechts 510 min. bedragen,
aangezien de weeke groenten slecht drogen.
Erwten en boonen worden nagezien of er
geen wurmpjes in zijn, prinsesseboonen
worden afgehaald en zoo noodig gebroken.
Koolsoorten worden bij een gemiddelde
warmte van 70 gr. C. 35 uur gedroogd.
Spinazie wordt niet gestoomd, doch dade
lijk gedroogd, daarna wrijft men de kleine
blaadjes fijn, zoodat men ze bij het koken
niet behoeft te hakken. Uien worden
schoongemaakt, aan plakken gesneden' en
gedroogd, terwijl men paddestoelen even
min wascht, doch de aarde zooveel mogelijk
tracht te verwijderen, daarna aan stukjes
snijden en bij een oventemperatuur van
55 gr. C. drogen of aan draden geregen in
de zon te drogen hangen.
Zoodra de groenten uit den oven komen
worden ze in een koel vertrek uitgespreid
op lakens, waarbij men eventueel moet
weten te voorkomen, dat er vliegen of an
dere insecten op gaan zitten. Eerst zijn de
groenten en vruchten nadat zij uit den
oven zijn gekomen tamelijk hard, doch
door de vochtige lucht worden ze zachter.
Het bewaren moet op een droge plaats ge
schieden, b.v. in goed sluitende email ol
porseleinen potten of glazen stopflesschen,
Goed gedroogde vruchten en groenten blij
den jaren lang geschikt voor het gebruik,
alleen wanneer zij niet volkomen droog
geweest zijn kan zich schimmel vormen.
In volkomen droge vertrekken kan men df
gedroogde producten ook in zakjes van
mei bewaren, doch in dit geval is controle
noodzakelijk, want ook door vochtige lucht
kan schimmelvorming ontstaan. Gedroogde
groenten en vruchten worden voor het ge
bruik gewasschen, daarna geweekt en in
hetzelfde water gekookt.
JONGE MEISJES
FANTASIëN
Zou hij van mij
houden?
Met kloppend hart
worden de bloem
blaadjes één voor een
afgeplukt! Ja neen
ja neen,
Wat zal de uitslag zijn?
A 745
Prijs 20 cent.
A 744.
Schortje van effen materiaal bestikt met
smalle banden van kleurig galon, dat een
bijzonder aardig effect aan het geheel ver
leent. Aan de rugzijde worden de banden
opgeknoopt, terwijl het schort met aange
knipte banden sluit.
Patronen in de maten 404244.
Prijs 20 cent.
A 745.
Schortje, dat van restjes bedrukt katoen
gemaakt is en waarvan draag- 'en taille
banden effen zijn. Vlot kleedend model,
dat verkrijgbaar is in alle maten.
Prijs 20 cent.
A 746.
Schortje, dat van effen katoen is ge
maakt met opgestikte stofreepen van af
stekend materiaal. Het geheel bestaat uit
een stuk, terwijl de stof aan de taille bree-
der geknipt en ingehaald wordt. Gedeelte
lijk opgestikten tailleband, die op den rug
gestrikt wordt'.
Patronen in alle maten.
A 744 A 746
KNIPPATRONEN VAN DEZE MODELLEN
rijn tegen aangegeven prijs ▼erkrijgbnaji
bij het practisch modeblad, postbus 86 D«t
Haag. Betaling steeds vooruit per jfcu
(postrekening 203203), par postwissel oi
in postzegels, mits deze een waarde kelk
ben van 1 1/2. 3 of 7 1/f cent.