^Vie Van Zadelhoff kiest, stemt het beste» i VAN ZADELHOFF. Nummer 1 van Lijst 1» No. 5 van lijst 4 No. 3 van V.V.D. W. Vroege Nummer 1 van Lijst 1. 3'lz Meningen van onze lezers. W. N. NIEUWENHUIS SOEST. Romantiek van het oerwoud sterft uit. Dit is Vrouwen Kiezen Vrouwen. No. 1. Mevr. H. v. d. Swan- de Kiewit (V.V.D.) No. 2. Mevr. S. G. Landweer- de Visser (C.H.U.) Loodgieter - Electriciën Mevr. S. G. Landweer-de Visser, De man voor Uw voorkeurstem. Katholieken weest paraat, Brengt de zevende zetel in de Raad. Geen stem verloren, VAN ZADELHOFF uitverkoren Hypotheek verkrijgbaar tegen J. LENSSEN, MAKELAAR Van Weedestraat 29 - Telefoon 2189 - Soestdijk Ook voor Levensverzekering en Lijfrenten. DE COMMUNISTEN KRIJGEN DE KLAPPEN. Het schijnt, dat de ogen der bedrogenen open zijn gegaan. Ze schijnen te beseffen, dat ze voortdurend bij de neus worden genomen, dat ze voor de wagen van Mos kou worden gespannen. Overal in het land zijn de stemmen der communisten sterk teruggelopen; overal krijgen ze hun welverdiende straf. Duizenden zijn niet langer van de leu gens der Waarheid gediend. Ze hebben er tabak van. Ge moet de leuzen zien op de bruggen te Amsterdam: Vrijheid, woningen, geen oorlog meer! Alles even leugenachtig en vals! Vals de leuze van vrijheid. Er is geen land, waar meer vrijheid heerst dan in ons land. Alleen achter het IJzeren Gor dijn is alle vrijheid onderdrukt: daar heerst terreur en slavernij. Ze moeten daar eens proberen om hun eigen mening te uiten: Siberië is hun voorland. Ze moeten het daar eens wagen te staken of er zelfs maar over te spreken! Is het wonder, dat in landen als Polen en Hongarije opnieuw naar oorlog wordt verlangd, om zich te kunnen ontdoen van het gehate juk der communisten? Vrijheid! Wie zijn het, die de uitzendin gen der radio van de westelijke landen storen? Het zijn de IJzeren-gordijn-com- munisten. En waarom doen zij dat? Och, de misleide arbeiders moesten eens de klare waarheid horen. Dat mag immers niet. Vals de leuze „woningen". Wie houden de woningbouw maar altijd tegen? Het zijn weer de communisten met hun dwaze stakingen. Vals is de leuze „Geen oorlog meer". De hele wereld weet uitgezonderd dan de lezers van De Waarheid dat er slechts van één zijde oorlogsdreiging be staat: Van Sovjet-Rusland. Al die leuzen zijn door en door vals. En hef ergste is wel, dat de communisten leiders dit heel goed weten. Zulke pro paganda behoort tot hun systeem. Ze hebben niet als doel de behartiging der belangen van de arbeiders, doch hen rijp te maken voor de gewenste revolutie. Waarom hebben de communisten zich overal zo hevig gekant tegen de Marshall hulp? Omdat ze het grootste belang er bij hebben, dat het de arbeiders beroerd gaat. Want dan alleen krijgen ze hen voor hun kar gespannen. Stond niet zo pas een gemene aanval in de Waarheid op Dr. Beel? Het is alles pure leugen, doch ook hier moet de leugen dienst doen voor de verkiezingspropaganda. Het gaat een rechtszaak worden, doch dan zijn de verkiezingen al voorbij. De leugen heeft dan toch dienst gedaan. We zijn benieuwd naar de stembus van morgen. We vertrouwen echter op het nuchter oordeel pnzer arbeiders, ook der commu nistische. P. H. Stemt daarom morgen, Woensdag 22 Juni, van de gecombineerde lijst V.V.D.-C.H.U. No. 4 of HET HUMANISTISCH VERBOND. Bij de verschillende richtingen, waardoor ons Nederlandse volksleven zo bijzonder is gekenmerkt, heeft zich na de bevrij ding een nieuwe gevoegd, n.1. het Hu manistische Verbond. Betekent dit het trekken van een zo veelste scheidingslijn op het terrein van 't geestelijke leven? Ja en neen. Neen, omdat in werkelijkheid deze „ver deeldheid" steeds heeft bestaan. Ja, voor zover de oprichting van het Verbond aan geeft, dat ook buiten de kerken velen zich bewust zijn van hun verantwoorde lijkheid voor het behoud der geestelijke en zedelijke waarden, een verantwoorde lijkheid, die wel ieder mens allereerst heeft tegenover zichzelf, maar die hij ten opzichte van zijn medemensen als geheel slechts kan trachten na te komen in gemeenschappelijkheid. Daarom bete kent het vormen van een aparte orga nisatie. in werkelijkheid géén grotere verdeeldheid. Het Verbond verenigt mensen, die bui ten het kerkelijke leven staan en de dog ma's der kerken niet aanvaarden, maar zij hebben zich niet verenigd op grond van een ontkenning, doch terwille van de erkenning van een gemeenschappelij ke basis, n.1. humaniteit, d-i. trachten te leven naar de zedelijke eisen van wa re menselijkheid. En als zodanig staan de humanisten niet in isolement en zij willen dat ook' niet. Voor hen betekent waarachtige menselijkheid verbondenheid met de medemens, eerbiediging van diens persoonlijkheid als een unieke verschij ning in het wonderlijke levende verband der dingen, met een eigen opgave en een eigen taak. En deze opgave en taak, waar voor de aanleg hem ten dele is gegeven, maar die hij door eigen kracht en wil moet trachten te verwerkelijken, kan hij slechts vervullen in vrijheid. Eerbiediging van de evenmens betekent dan ook de erkenning van diens vrijheid tot het vormen van een eigen overtuiging en het bepalen van een eigen levensrich ting. Belemmering van deze vrijheid, zo als wij die uit de ervaring met het na- tionaal-socialïsme hebben leren kennen en zoals die thans nog elders wordt uit geoefend, houdt onherroepelijk in ont- rechting van de mens, welke de meest afschuwwekkende vormen kan aannemen. Naast de eis van vrijheid stelt de huma nist dan ook onmiddellijk die van ge rechtigheid en hij kan zich de een niet zonder de ander denken. Daarom toetst hii dan ook iedere machtsvorming aan het beginsel van „zedelijke eisen, zoals die van verdraagzaamheid, waarachtig heid, vrijheid en gerechtigheid, die zich geenszins beperken tot het persoonlijke leven, maar evenzeer van kracht zijn op politiek en maatschappelijk gebied", zo als het luidt in de resolutie, aangenomen tijdens het op 9 April gehouden con gres, waar het vraagstuk „Humanisme en communisme" aan de orde was gesteld. De verhouding tot de medemens is dan ook in de levensbeschouwing van de hu manist een centraal punt. Hij meent al le onderlinge verstandhoudingen, zowel de zuiver persoonlijke als die waarin de enkeling staat in gemeenschapsverband, te moeten toetsen aan de zedelijke nor men, zoals die door de eeuwen heen onze cultuur gedragen hebben. In dit vlak der zedelijk gefundeerde men selijke verstandhoudingen ontmoet hij ook de mens, wiens levensbeschouwing op openbaring is gegrond. Ook deze aan vaardt t.o.v- de mens dezelfde zedelijke normen en tracht daarnaar te leven. Daar, in het menselijke vlak, ligt het gemeen schappelijk arbeidsveld. Daar kunnen zij, ten dele op eigen wijze, bijdragen tot le niging van de geestelijke nood en de strijd aanbinden tegen lauwheid, onver schilligheid en nihillisme. Daar kunnen zij gemeenschappelijk opkomen voor de mens, waar het gaat om verzekering van diens maatschappelijke en politieke rech ten: bestaanszekerheid en mogelijkheid voor levensvreugde, rechtszekerheid én medezeggingschap. Van Weedestr. 23 Tel. 2577 Het bestaan zelf van hef Humanistisch Verbond mag als bekend worden ver ondersteld. Nu echter in de gemeente Soest binnen enkele weken het aantal individuele leden van 3 tot bijna 30 ge stegen is, waardoor een plaatselijke ge meenschap kon worden gevormd, secre tariaat W. Andriessen, Eigendomweg 104, meenden wij goed te doen, althans iets mee te delen omtrent de levensbeschou wing van de humanist en bekend te ma ken, dat de gevormde plaatselijke ge meenschap o.a. als haar taak ziet, het medestrijden voor het behoud der geeste lijke have van ons volk en in deze ge meente, niet tégen naar naast en mét anderen. V. ZEEPOST VOOR DF. OVERZEESE GEBIEDSDELEN. De opvarenden van de volgende schepen kunnen post uitgereikt krijgen mits deze uiterlijk op de hieronder aangegeven data ter post zijn bezorgd: s.s. „Groote Beer" (naar Indonesië) uiter lijk posten 20 Juni a.s. m.s. „Delft" (naar Ned. Antillen) uiter lijk posten 29 Juni. m.s. „Schie" (naar Suriname) uiterlijk posten 29 Juni. Het m.s. „Bonaire" zal 24 Juni niet naar Suriname afvaren. TENTOONSTELLING VAN DER HUCHTSCHOOL. Veel ouders, leerlingen en andere be langstellenden trokken Zaterdag en Zon dagmiddag naar de Van der Hucht- school, waar in drie lokalen een uit gebreide tentoonstelling van handenar- heïd, handwerken en tekenen was inge richt. De Kleuterschool had aardig groepswerk: het schoolgebouw uit blokken samenge steld. Evenzo een heel dorp, waaraan zelfs een zwembad niet ontbrak. Ook bij het mozaïkwerk was men vaak tot smaakvolle combinaties gekomen. Bij de lagere school kon men portretlijst jes, boekenleggers, boekomslagen, draad figuren enz. bewonderen. Verder een kleurig tafereel, voorstellende een vaas met tulpen, gemaakt van gescheurd pa pier. Lucifersdoosjes leverden het materiaal voor auto's en sierlijke bruggen. Heel aardig was het Oud-Hollandse plein van karton vervaardigd. Een kaart van Zuid- Holland bood gelegenheid de producten te repeteren. Ook op het gebied van handwerken viel veel te bewonderen: nuttige en smaak volle kleding lag uitgestald. Verder getuigden ook tal van tekeningen en werkstukken handenarbeid van de Mulo-jeugd, dat ook daar die vakken met liefde werden beoefend. In een derde lokaal was nog iets leuks en leerzaams te zien: een riviergericht in klei, met schepen, uiterwaarden, boerde rijen enz. NATIONALE POLITIE SCHIETWEDSTRIJDEN 1949. De uitslagen van de thuis-schietwedstrij-< den Buks 1949 van de Ned. Politie Sport Bond zijn thans bekend en zoals uit 't resultaat blijkt, hebben de leden van de Soester Politie Sportvereniging daarbij een uitstekend figuur geslagen. De totale uitslag is: 1. H. Mulder, Wassenaar 99-96 (kampioen 1949). 2. C. van Wijngaarden, Soest, 98-99. 3. Doolaard, Rotterdam, 97-96. 4. Velthuis, Wassenaar 97-94. 5. J. Schalkx, Soest, 97-93. 6. Van Duinen, Rotterdam, 97-93. Vele fantastische verhalen vertellen Afrika- reizigers over boodschappen die in het oer woud door middel van trommelslagen over geseind worden. Dr John F. Carrington, Brits missionaris in de Belgische Congo, heeft een boek geschre ven, dat hij de „Talking Drums of Africa de sprekende trommels van Afrika" noemde. Hij heeft zijn verhandeling gebaseerd op zijn eigen ervaringen onder het Lokelevolk. Hij verklaart dat de grondslag voor de trommel- taal het uitgeholde blok is, dat, wanneer er op geslagen wordt, aan de ene kant een ho gere toon geeft dan aan de andere kant. Ook worden wel twee met huid overtrokken trommels gebruikt, waarvan de ene een ho ger geluid voortbrengt dan de ander. Men zou via deze trommels een boodschap in Morse kunnen overseinen, maar Morse om vat een geschreven taal en de Afrikaanse ta len werden niet geschreven toen de trommel- taal werd uitgevonden. De Kele-taal echter en veel andere Afrikaanse talen gebruiken de klanken, zowel de klinkers als de mede klinkers om de betekenis der woorden weer te geven. Bijvoorbeeld: het woord „bosongo" OVERTREDING JACHTWET. De Utrechtse Rechtbank vernietigde Vrij dag in hoger beroep het vonnis van de Amersofortse Kantonrechter, waarbij K. L. alhier tot twee geldboeten van f 15.— elk werd veroordeeld. Opnieuw rechtdoende legde de Recht bank de betrokkene twee geldboeten van f30.op en gelastte tevens de verbeurd verklaring van het gebruikte jachtgeweer. Bij niet-inlevering daarvan op korte ter mijn is een straf van 25 dagen hechtenis in het vooruitzicht gesteld. OVERTREDING WOONRUIMTEWET. De Meervoudige Kamer van de Utrecht se Rechtbank bevestigde Vrijdag de von nissen van het Amersfoortse Kantonge recht, waarbij C. K. en Mej. L. K., we gens overtreding van de woonruimtewet, resp. tot f 10.boete, subs. vier dagen hechtenis en f 15-subs. vijf dagen hech tenis werden veroordeeld. C. H. KIEZERS brengt Uw voorkeur stem uit op (Nr. 2 van lijst 4). Zij heeft steeds bewezen een goed raadslid te zijn. Slecht één hokje rood maken betekent „koper" als alle drie de lettergrepen met een lage klank worden uitgesproken, maar het betekent een „rivierstroom" als de laatste lettergreep op een hogere toon wordt uitgesproken. De trommel geeft het klank beeld van het woord weer. Maar vele woor den, zelfs in een betrekkelijk woordenarme taal, hebben het klankbeeld van twee laag uitgesproken lettergrepen en één hoge. De trommelslagers hebben daarom hun tele grammen niet uit enkele woorden opgebouwd maar zij gebruiken uitgebreide, bestaande zinnen, die lang genoeg zijn om een klank beeld weer te geven, dat gemakkelijk genoeg herkend kan worden en niet verward wordt met andere bestaande zinnen. Een geit b.v. wordt altijd weergegeven als: „de kleine geit uit het dorp", in de Keietaai betekent dat: „imbumbuli fa ofenge" wat een klankbeeld geeft van: laag-hoog-laag-laag-hoog, laag- hoog-hoog. Wanneer men dus een boodschap per trommel wil overseinen, heeft men maar een bepaald aantal zinnen ter beschikking en de zinnen, zelf zijn altijd gelijk. De trommel slager moet enige opleiding gehad hebben als hij eenvoudige boodschappen wil kunnen doorgeven of opvangen, hoewel de berichten meestal van zeer eenvoudige aard zijn: de ene man vertelt de ander dat hij gauw thuis moet komen of het ene dorp nodigt het an dere op een dansfeest uit. De trommeltaal heeft zeer oude woorden en vormen, sommige „versieringen" worden nog door de trommel slagers gebruikt, hoewel ze de betekenis er van niet meer weten, zij zijn in het rhyth- misch patroon eenvoudig ingeweven. Doch hierdoor worden ook vaak oude opvattingen bewaard, die reeds lang overleefd zijn. Een naburige stam bijv., waarmee men vijftig jaar geleden in onmin leefde, wordt nog steeds aangeduid als „de boze geest die geen vriend of familie heeft". Een andere stam had twee oude benamingen voor een blanke, de ene luidt: „eerbiedwaardige witte man" en de andere: „Harige rups die vermeden moet worden". De trommeltaai is echter voor uitbreiding vatbaar. Enkele jaren geleden zijn nieuwe zinnen toe gevoegd. Een „rivierstoomboot" b.v., die wordt aangeduid als „kano als een olifant van de witte man". Het vinden van nieuwe zinnen moet verge leken worden met het vinden van b.v. nieu we cijfercombinaties voor telefoonaansluitin gen. De draagwijdte van het geluid van de trom is ongeveer acht kilometer; de snelheid waar mee geseind wordt is traag een geschreven boodschap van ongeveer drie regels neemt tien minuten in beslag voor deze „over" is. Voor kortere afstanden gebruiken de stam men in Afrika niet altijd de trom. Eenvou dige zinnen voor korte afstanden worden vaak ook gefloten. Het hele systeem is echter aan het uitsterven. Het aantal kinderen, dat niet hun eigen „trommelnaam" weet, groeit met de dag. I

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1949 | | pagina 2