De Soester Industrie» CANASTA. BATA De Knollenplukkers. Nederlandsche Fotografische Industrie. BAZAR DE LUXE Morgen naar SOEST IN DE HOEK. Het spe! der spelen Hebt U 't al gehoord van Louisa? DINSDAG 13 NOVEMBER 1951. 27e JAARGANG No. 86. SOESTER OURANT UITGAVE DRUKKERIJ SMIT SOESTDIJK BUREAU: VAN WEEDESTRAAT 35 TELEFOON 2566 (KENGETAL K 2955) Verschijnt iedere Dinsdag en Vrijdag. Men kan zich voorstellen, dat lange tijd geleden de mensheid in stomme verbazing stond bij het verschijnen van de eerste foto. Afbeeldingen van mensen en dingen kwamen op papier zonder dat een teke naar of schilder hieraan werkte en de toenmalige fotograaf met zijn kiekkast wekte volksoplopen. Sindsdien zijn er 113 jaren voorbij gegaan. De wereld is gewend geraakt aan de ver volmaking van de techniek op alle gebied en verbaasd kijkt men eigenlijk al niet meer, wanneer een belangrijke uitvinding wordt aangekondigd. Daguerre heeft na 1839 millioenen navol gers gekregen en met het grootste gemak hanteren zij hun box of camera, om wat zij zien, te vereeuwigen, hetzij als vakman of als amateur. Er is niet veel moeite en kunst voor nodig om het film-rolletje in het foto-apparaat te plaatsen en daarna foto's te maken, doch geen mens realiseert zich het feit, dat dit filmrolletje het eindproduct is van een fabricageproces, waarin techniek, chemie en uiterste nauwkeurigheid domi neren. Om U een idee te geven omtrent het ont staan van het filmpje voor Uw camera, bezochten we, als tweede in onze repor tage-reeks over de Soester industrie, de N.V. Nederlandsche Fotografische Indu strie „Dalco" te Soestduinen. Onder de directie, van de heer Th. Dale vindt in deze fabriek de enige in Ne derland de vervaardiging plaats van rolfilms, vlakfilms, klembeeldfilms, Rönt- genfilms en aerofilms, terwijl hier tevens worden vervaardigd het Daltex-, Dalbro- ma-, Daltona- en Dalristo-papier en di verse ontwikkel- en fixeervloeistoffen. Vanuit het buitenland komen de zware rollen celluloid in zinken verpakking aan, waarmede de grondslag voor de films is gelegd. Voordat echter uit deze grote rol celluloid de kleine rolfilms worden gesneden, maakt de celluloid-rol een behandeling door, welke zeer omvangrijk is en nauw gezet moet gebeuren. „Wat hier gebeurt, kan het daglicht niet velen" luidt het geijkte grapje, dat van toepassing is op het fabricage-proces in deze fabriek, doch dit grapje blijkt wel werkelijkheid te zijn, als men de verwer king en de behandeling van de celluloid- rol in deze fabriek volgt. Onder het goede geleide van de planning en productieleider, de heer Th. Corman, hebben we een tocht gemaakt door de hallen en afdelingen, waar het voor ons volslagen duister was. Deze duister nis is hier onontbeerlijk, daar de filmband slechts licht mag ontvangen via het foto toestel. Het zon- of lamplicht zou hier bij het binnentreden grote schade veroorzaken en de fabricage doen mislukken. De licht schakelaars voor de lampen (zij zijn er dus wel) zijn slechts met een bepaalde sleutel te bedienen, zodat de mogelijkheid uitgesloten is om per vergissing het licht aan te draaien. Hoewel wij letterlijk geen hand voor de ogen konden zien, bleek dit geen hinder te zijn voor de mannelijke en vrouwelijke werkers, die hier, bij kleine groene lamp jes, hun arbeid verrichten en dit feilloos doen, zonder daarbij schade aan hun ogen op te lopen, terwijl de vrolijke tonen van radiomuziek weerklinken. De celluloid-rollen gaan hun weg eerst naar de 5 gietzalen, c.a. 90 M. lange hal len, waar het celluloid voorzien wordt van een anti-halo en een non-curling laag en van de emulsie- en schutlagen. De rol wordt hiertoe langzaam afgerold en op grote gietmachines van de verschil lende lagen voorzien. De dan natte film van 2V2 kilometer leng te en 1.10 Meter breed, wordt vervolgens gedroogd door hete lucht-verwarming, welke vanuit de zijkanten in deze hallen wordt geblazen. De lange filmstrook wordt daarbij, via een ingenieus transport-sy steem, in grote lussen door de lange droogzalen gevoerd en komt tenslotte op gerold en gedroogd in de filmkluizen. De eerste bewerking, welke de uitstraling van licht en het krullen van het celluloid verhinderen, gaan vooraf aan de emulsie- gieting, welke daarna op het celluloid wordt aangebracht en welke de lichtge voelige laag is, waarop men foto's kan maken. Via de filmkluizen komt de kilometers lan ge rolfilm terecht in de snijkamers, waar ook in het donker roterende messen de rollen op maat snijden, b.v. op een breedte van zes centimeter, ten behoeve van de gewone rolfilms. Deze rollen gaan via de controle-afdelingen naar de film- spoelkamers, waar de film op lengte wordt gesneden en op spoeltjes wordt gerold. Bij het oprollen van de film, wordt hier te vens het rood-zwarte of groen-zwarte pa pier, het z.g. Duplexpapier, meegerold, waarop de nummers van de foto's en di verse aanwijzingen gedrukt staan, zoals het beroemde „handje". Dit duplex-papier is van een bijzondere samenstelling, het is tweelagig en het bij zondere is, dat deze twee lagen niet op el kaar zijn geplakt, doch tijdens de papier fabricage met elkander versmolten zijn. Twee andere belangrijke onderdelen van dit bedrijf zijn de machinekamer en de laboratoria. De machinekamer verzorgt de electrici- teit, de stoom, de centrale verwarming, de koeling en het water, terwijl van hieruit ook het air-conditioning-systeem wordt bediend. In de fotografische industrie moet de lucht stofvrij zijn en in een speciale ruimte wordt hiervoor per uur 40.000 kubieke meter lucht aangezogen, welke, in een sproeikamer door een intensief regen- L?—ILili.l ■Ml lil IIIII^BIIII IIIIMM ^1 Compleet met speelregels en kaartenbakjes. SOESTDIJK p v. Weedestraat 31 Telef. 2239 scherm wordt bewerkt. Hierdoor worden alle stofdeeltjes neergeslagen en de lucht op vochtgehalte gebracht, alsmede ge koeld tot elf graden Celsius. In het organische laboratorium, waarin dr. M. Sillevis de scepter zwaait, worden de voorbereidingen voor nieuwe fotogra fische producten getroffen en al het gefa briceerde materiaal direct na de fabricage en gedurende jaren daarna steeds getest. In het organische laboratorium worden de uiterst kostbare grondstoffen, welke de emulsie stabiel en extra lichtgevoelig moeten maken, samengesteld. Onder leiding van drs Th. van Dam, ver richten de analisten het belangrijke re- searchwerk op het gebied van stabilisato ren en sensibilisatoren. Deze grondstoffen werden voorheen uit het buitenland betrokken tegen een prijs van 3 tot 10 duizend gulden per gram. De zelf-fabricage van deze stoffen betekent dus een belangrijke deviezen-besparing, terwijl men tevens in deze rfiet meer af hankelijk is van het buitenland. Verder bevindt zich op het uitgestrekte terrein een semi-technisch laboratorium, waarin de brandgevaarlijke stoffen wor den gefabriceerd en opgeslagen. Deze enige Nederlandse industrie, waarin ingenieur J. Kuijper de bedrijfsleider is, heeft een grote afzet van haar producten naar alle delen der wereld. In 1922 werd hier, ten behoeve van de fa bricage van fotografische platen, in een kleiner gebouw, de N.V. Fotax opgericht en in 1938 nam de N.V. Ned. Fotografische Industrie „Dalco" de gebouwen over. Ondanks zware buitenlandse concurrentie werd deze fabriek voortdurend groter en men hoopt, na de nieuwbouw van vo rig jaar, welke door Z.K.H. Prins Bern- hard in bedrijf werd gesteld, binnen eni ge jaren nogmaals uit te breiden. Ruim 80 vrouwelijke en mannelijke ar beidskrachten zijn aan deze industrie ver bonden, waaronder er zijn, die al jaren ge leden hier hun dienstverband aangingen. De onderlinge verhoudingen m dit bedrijf zijn uitstekend en arbeidsconflicten kwa men hier niet voor. 30 JAAR „NUT". Vrijdagavond vierde het Departement Soest van de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen haar 30-jarig bestaan. Voor de goed bezette ,,Eemland"-zaal gaf de heer J. Andriessen, voorzitter van het departement Soest, een overzicht van de voornaamste gebeurtenissen, welke in de ze 30 jaar 't Nut hebben gekenmerkt. Uit deze feiten bleek zeer duidelijk de cultu rele taak, welke 't Nut vervult. Het le dental bedraagt thans 267, terwijl de Nufebubliotheek ruim 200 vaste lezers telt. Na de voorzitter sprak dr J. Schröder, algemeen secretaris van het hoofdbe stuur, die het doel van 't Nut uiteenzette. Het feestelijk deel van deze avond werd verzorgd door het gezelschap „De Jonge Nederlandse Revue", onder leiding van Tom van Maaren. Met Tiny Selter, Cor van Veen, Leny Eman, Jos van Weerden en Jasper Eijke- ma bracht dit gezelschap een aantal sket ches, black-outs en liedjes ten tonele, waarmede een groot succes werd geoogst. FRIESE VERENIGING „FREONSKIP EN IENFALD. Vrijdagavond houdt deze vereniging, die nu al meer dan een kwart eeuw bestaat, in de Gouden Ploeg haar eerste gezellige uivoering in dit seizoen. Het bestuur heeft daartoe geëngageerd het uitstekend bekend staande toneel- en voordracht-gezelschap „De Jounpra- ters" uit Leeuwarden, onder leiding van de heer Lammert Popma. De faam van dit gezelschap maakt iedere verdere re clame overbodig. Ieder is van harte wel kom en daaronder rekent het bestuur niet alleen Friezen, maar ook anderen, die voor het Fries voelen. Voor nadere bijzonderheden verwijzen wij naar de advertentie in dit nummer. RUITEN-VERNIELERS OPGESPOORD. De politie spoorde de daders op van de vernieling van de ruiten in een perceel aan de Veldweg. Het waren acht Soester lieverdjes, die broederlijk de schade moes ten betalen en een ernstig vermaan onder gingen. Abonn. per kwart, 1.75 - per post 1.95 POSTGIRO 126156 Zoveel reactie op mijn hoekje „Bomen langs de hoofdweg" had ik in de verste verte niet verwacht. Ik had er wel op ge rekend weer het een en ander te horen te krijgen, zoiets als vandalisme, natuur- schenner en dat soort grappen meer, maar ziet, het is al „Weg met de bomen" wat de klok slaat. Weliswaar op andere gronden dan ik aanvoerde, doch in wezen komt het op hetzelfde neer. Per slot zijn verkeersongelukken even ongezond als rheumatiek, rachitus enz. Ik zou er nog een privé-reden bij willen voegen. Ik heb namelijk niet alleen iets tegen de vreselijk zware schaduw in di verse laantjes, maar ook tegen de zwij- nenpan, die de afvallende bladeren ieder jaar weer in mijn tuin veroorzaken. Zeker drie maanden van het jaar vindt vervuiling van mijn eigendom plaats via goederen van een ander en daar ik bij zonder lui ben uitgevallen in schoon- maakzaken, erger ik mij er ieder jaar weer aan, dat ik de vuile boel van een ander, in dit geval van de gemeente, moet opruimen. Nu is het wel waar, dat kleine boompjes óók bladeren hebben, maar even waar is, dat het er niet zo véél zijn. Kleine boompjes worden groot Natuur lijk, doch wanneer de gemeente ze flink kort houdt, kost dat niet zoveel tijd en dus geld dan altijd maar weer het hele dorp aanvegen. Bij kleine of gesnoeide bomen zien de bewoners van de lanen weer eens de zon, hun huizen worden weer droog en in de tuintjes wil weer wat groeien. Nu stel ik mij niet voor, dat, naar aanlei ding van de klachten over de bomen, op korte termijn verbeteringen zullen wor den aangebracht, maar toch ben ik er van overtuigd, dat velen gaarne zouden zien, dat de gemeente op een of andere wijze liet zien of horen, dat hun klachten tot achter de groene tafel zijn doorgedrongen. H. OEKMAN. Vele plaatsen in ons landje Hebben een bijzonderheid, Een product, waardoor 't bekend is, Soms ook wel een rariteit. Deventer bezit de koeken, Utrecht heeft de botersprits, Barneveld gaat om het bruine Van de eiers aan de spits. Weespermoppen zijn het lekkerst, Blauwe vingers zijn van Zwol' En ons dorpje geniet vermaardheid Om de echte Soester knol. Wie als Soester is geboren Wordt een Soester Knol genoemd, 't Is geen scheldnaam, want de knollen Maken 't Soester land beroemd. Maar de iaatste tijden is er Hier weer een attractie bij, Soest gaat populairder worden Door de knollenplukkerij. Doorgaans wordt een knol, die rijp is, Bruut weg uit de grond gerukt, Maar thans gaat ook dat moderner, 'n Knol wordt muzikaal geplukt. 'n Tiental stoere Soester knapen, Allen in een boerenpak, Plukken muzikaal successen Het zijn meesters in hun vak Op hun klompen en met klepbroek, Rooie das en boerenpet, Brengen Soester knollenplukkers Echte muzikale pret. Wous, de baas, zwaait zwaar de knuppel Met een driekwartsmaat in 't rond En de grote bas van Hannes Blaast de knollen uit de grond. Plet is logisch dat een ieder, Die dit bont gezelschap ziet, Om de koddige vertoning Aanstonds in een proestbui schiet. Doch, als de muziek gaat spelen Dan verdwijnt die spotlach snel, Rythme, zuiverheid van klanken, Als een Beierse kapel. 't Is geen hoempa, geen bombarie, Maar opwekkende muziek En de wijze van vertolken Die is waarlijk magnifiek Onze Knollenplukkers spelen Met élan en animo, Daarom zijn ze opgetreden Twee maal voor de radio Soest is een attractie rijker Met dit knolenpluk-gespeel, Knollenplukkers julie „benne" Wét je noemt. origineel E. VAN EEDEN,

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1951 | | pagina 1