Voor HOEDEN naar HOPPENBROUWERS von £ssen mem HOTEi AM BONNETERIE MENINGEN VAN ONZE LEZERS. 1EOTO, - G EJjj ïmTÖPTIEK' ypOF^PARATENf SOEST. Fa. Van de Wijngaart Makelaars- eD Assurantiekantoor PLASWEG 63 - SOEST - TELEFOON 2406 H.D.Z. GLADDE RINGEN J. TH. VOSKUILEN Last van zenuwen? Van week tot week in Soest KAPITEIN FANTOME. SOESTER GLAS- EN VERFHANDEL VOOR ONZE DAMES Op haar Paasbest VOOR AU Taxi- en U WEET OF PA1 MAISC heerlijk Vrijdags Zaterdag het terr voor DEMO gereden de FI DAMES ONDERJURKEN Charmeuse - Satijnzijde Waszijde - Cloqué DAMESSLIPS, fantasie, vanaf 1.10 VAN WEEDESTR. 52 - TEL. 2263 WIJZIGING TARIEF WATERLEIDING. De N.V. Drinkwaterleiding Mij. heeft het nodig geoordeeld, na goedkeuring van B. en W., het watertarief te verho gen. 32 M3. kost dus 20.of 62V2 cent per M3. Voor de oorlog reeds slaakte een vrouw tje, die zich in een kleine kom waste, de verzuchting: „Ach, het water is hier zo duur als melk". Overdreven? En toch schuilt er een kern van waarheid in. Ter bevordering van hygiëne en volksgezondheid is het ver eiste, dat water zo ruim en goedkoop mogelijk beschikbaar is. Hier moet echter niet over het hoofd worden gezien, dat deze maatschappij concessie verwierf (op welke voorwaar den is mij niet bekend en doet er overi gens niet toe), ten tijde de Soest 4000 inwoners telde en Utrecht 50000, waarna door bevolkingsaanwas en nieu-wbouw het aantal abonne's dermate groeide, dat een tweede winplaats aan de Blieklaan moest worden aangelegd, die voor enige jaren terug weer aanmer kelijk werd uitgebreid. Een voortvarend gemeentebestuur, dht destijds consessies verleende, had moge lijk water tegen verlaagd tarief voor de Soester bevolking kunnen bedingen. Maar ja, hoe was de stemming in de negenti ger jaren en begin 1900. De Soestenaren waren gehecht aan hun koperen pompen en niet zo direct geneigd zich bij de nieuwe waterleiding aan te sluiten. De kosten der winplaatsen Soestduinen en Blieklaan, watertorens, gebouwen en buizennet zullen, na zoveel jaren, zo lang zamerhand, zoals bij dergelijke grote N.V.'s gebruikelijk is, wel afgeschreven zijn, terwijl verondersteld mag worden, dat het personeel zo ongeveer constant zal zijn gebleven, anders zouden zij el kaar in de weg lopen. Het zijn geen fa brieken waar honderden arbeiders wer ken. De buitenstaander, de niet insider, die de interne aangelegenheden van zulk een bedrijf niet kent, vraagt zich af, of de onderhoudskosten nu dermate gestegen zijn, dat die niet opwassen tegen de in komsten der vele oude en nieuwe aan sluitingen; inkomsten die regelmatig zonder tegenslag jaar in jaar uit in de kas vloeien. De contractanten, die de bedragen op brengen, waarop deze N.V. drijft, heb ben het recht, vooral wanneer dit in vra- genden, veronderstellenden, beleefden vorm geschiedt, critiek uit te oefenen en naar de oorzaak van deze tariefswijzi ging te gissen; vooral abonne's in Soest, waar deze voor uitbreiding vatbare con cessies verleend werden, waar het water met duizenden M3. opgepompt en ook naar andere gemeenten gedistribueerd wordt; waardoor in de zomer de lande lijke omgeving verdort. BIRKSTRAAT2 TEL. 2874 Denk eens aan de vroegere plassen aan het einde van de Plasweg. Wat zou het Amsterdam waard zijn een dergelijke concessie voor zuiver drinkwater te be zitten? Amsterdam, dat overal zoekende is naar goed drinkwater, waar zelfs stemmen opgaan een buisleiding naar de rivier de Lek te leggen. Waarschijn lijk een groot bedrag met goedkoop wa ter voor Soest, te meer nog daar de Soester duinen 20 m. boven A.P. liggen? De contractant individueel vraagt zich af waarom zo'n bloeiende N.V. met zó vele nieuwe aansluitingen plotseling, zonder opzegging, het contract verbreekt en het tarief verhoogt (mijn contract eindigt 1 Augustus a.s.). Het is immers zo. dat geen drup water geleverd wordt alvorens een contract ge tekend is. Deze zelfde contractant vraagt zich tevens af hoeveel abonnementen van 32 M3. er lopen en waarom de rui me beurs behagelijk wentelt in zijn bad a raison van 25 ct. p. m3. en de klei ne man de bodem uit zijn wasteiltje trapt a raison van 62y2 ct. p. m3. Volgens deze veronderstellende beschou wing is dit water te duur, de tarieven, verouderd, niet met hun tijd meegegaan en passen niet in de tegenwoordige tijd van nieuwbouw met sanitair en badcel. Misschien beleven we de tijd nog eens van een uniform tarief met enigszins progressief karakter. Het ligt niet in de bedoeling mij te men gen in de interne aangelegenheden van deze N.V., waarvan de gegevens mij to taal onbekend zijn. Het is een algemeen persoonlijke kijk op de zaak, een ziens wijze, die gaarne voor 'n betere gegeven wordt en reeds vroeger bij mij opkwam tijdens wandelingen langs de rustig, keu rig onderhouden, landelijk gelegen win plaats Soestduinen, waar men zelden iemand ziet; waar alleen dan de stilte verbroken wordt, wanneer een wagon kolen gelost wordt of in het najaar da joelende Soester jeugd uit kastanje-bo men verjaagd wordt. Een contractant van de Soester Waterleiding. PASSIE-AVOND. De Katholieke Vrouwengemeenschap Soestdijk heeft Dinsdagavond een Pas sieavond aangeboden in het Parochiehuis, Nieuwerhoek, als voorbereiding op Goede Vrijdag. Aan deze avond verleenden Rien Nout, voordrachtkunstenares en Cees Griffi oen, voordrachtkunstenaar, medewer king, terwijl de declamatie omlijst werd door zang van Mejuffr. Schalkx, met pianobegeleiding van Mejuffrouw T. Beuken. De avond werd geopend door de presi dente van de Katholieke Vrouwenge meenschap Mevr. Van Zadelhoff. Rien Nout droeg eerst een lied van Gerard Wijdeveld voor en daarna het aangrijpende gedicht van Jacobus Re- vius, Hij droegh onse smerten, dat de eeuwen trotseerde en nog steeds als één van de mooiste passieliederen be- schuwd wordt. Gethsemané van K. v. d. Oever werd eveneens door Rien Nout gesproken, waarna Cees Griffioen van Jac. Schreurs „Jezus bloedt om middernacht" declameerde. Ecce Homo van Joost van den Vondel werd door beide kunstenaars vertolkt, waarna Rien Nout de bekende legende van Selma Lagerlöf „Vogel Roodborst" voordroeg. Na de pauze declameerde Cees Grif fioen Petrus' Verwijt van Jac. Schreurs, het fragment „De lijdende Christus" van Hugo de Groot, Sonnetten van Jan de Groot en een Paaslied van Gerard Wijdeveld. Rien Nout bracht „Klacht van Maria" van Anton v. d. Velde, Piëta van Jac. Schreurs en Maria van Magdala van Albert Kuyle. Het is een wijdingsvolle avond geweest, niet in het minst door de prachtige declamatie, zo uitnemend gesteund dooi de zang van Mej. Schalkx. ONDERLING VERBAND IN DE HEDENDAAGSE KUNSTUITINGEN. Dinsdagavond sprak voor de Volksuni versiteit Soest de heer J. Schultink in het Oranje Hotel over het onderling verband in de hedendaagse kunstuitin gen. Drie vragen bracht spr. naar voren; Wat trachten onze kunstenaars weer te geven Hoe en waarom Is er een gemeenschappelijk streven In de eerste vraag ligt opgesloten, dat het gaat om de kunstenaar. Vroeger werden schilderijen en andere kunst werken op zichzelf bekeken, tegenwoor dig is men geïnteresseerd in alle schil derijen van één schilder, in zijn brie ven, dagboeken, kortom alles wat de kunstenaar betreft. Niet meer de schoonheid staat op de voorgrond, maar de uitdrukkingswijze. Deze verandering in waardering begon in de 19e eeuw met de Romantiek. Spr. wees er op hoe bv. een Theophile Gautier nog op de grens van deze twee beoordelingswijzen z'n critiek gaf. Schrijvend over de dans, meende Gau tier, dat het aangename van de bewe gende danseres hoofdzaak was. Hier dus niet de uitdrukking, maar de schoonheid. Aan de andere kant wist Gautier echter ook waardering op te brengen voor de gedichten van De Baudelaire, Les Fleurs du Mal, waarin de uitdrukkingswijze domineert, 't Was dus niet langer de aangenaamheid van het onderwerp, maar de visie van de kunstenaar, ook als die niet optimis tisch was. Spr. kwam te spreken over marxistische theorie, waarin gemeend wordt, dat de mens verandert, naarmate de economi sche omstandigheden zich wijzigen. De heer Schultink acht dit onjuist en ziet de verandering van de mens, als ge volg van een evolutie, welke in de mens gelegd is. Spr. meende verband te moeten zien tussen leven van de mens en de ontwik keling van de volkeren. Drie phasen KOOP EN VERKOOP Taxaties - Hypotheken - Assurantiën - Expertise zijn hierin te onderkennen. Ten eerste: Het kind, te vergelijken met het primi tieve volk, dat in iedere handeling reli gieus is. Het primitieve volk en het kind zien de verschijnselen van leven en wereld onafhankelijk van elkaar. In de tweede phase ziet de mens, dat leven en natuur door een wet gere geerd worden. De aandacht trekt van de hemel naar de omgeving en de derde phase dimensie wordt ontdekt, zoals dit ook als het geval is bij de Renais sance. In de derde phase wordt de mens zich bewust van het gevoelsleven. Voor het individu is dit de puberteit, voor de Geschiedenis de Romantiek. Het be grip van de 4e dimensie doet de ge voelens achter elkaar komen en een ontwikkeling op velerlei gebied is het gevolg. Wat wij thans beleven is een verder ontplooiing van dit besef van tijd en een steeds meer herkennen van de werking hiervan. Wanneer de Kunstenaar de aandacht op het gevoel richt, dan gaat de aan dacht van de vormen buiten hem ver loren. Het Impressionisme is het eerste loslaten der vormen. Het expressionis me in de schilderkunst breekt eveneens met deze vormen. Een samengestelde kunstvorm als de opera, aanvankelijk én visueel én audistisch, valt uiteen in ballet en symphonische muziek (vooral Kamermuziek). Moderne expe rimentele poëzie laat het logisch ver band van de begrippen vallen. Tegelijkertijd ontstaat een geweldige belangstelling voor het gevoelsleven van de primitieven en van de kinde ren. De Architectuur ontdoet zich van iede re vorm, die niet voor het doel nood zakelijk is (rationeel). Het gemeenschap pelijke in alle kunstuitingen is, dat ze alle het gevoel trachten uit te drukken. Niet alle mensen groeien geestelijk tot eenzelfde hoogte uit, zodat er dus Kuns tenaars zijn, die een zeer primitief ge voelsleven uitdrukken en andere kuns tenaars, die een zeer gecompliceerd en zeer genuanceerd gevoelsleven in zeer verfijnde vormen uitdrukken. in 3Vs m.m. en 4 m.m. breed. ALLE MATEN VOORHANDEN. VAN WEEDESTRAAT 8 - SOESTDIJK ZANGAVOND VOOR DE JOHANNASTICHTTNG. H.M. de Koningin was Dinsdagavond in „Credo" aanwezig, om te luisteren naar de Zangavond, die de Zangvereni ging „Paleis Soestdijk" ten behoeve van de Johannastichting te Arnhem gaf. De zaal was overvol en onder de aanwe zigen bevonden zich Mej. Broers, ver zorgster van de prinsessen, Mr. J. C. Baron Baud, Groot-Officier, Mevr. W. A. Repelaer van Driel van der Willigen, Dame du Paleis, Mevr. van Till en Ba ron van Till, Adjudant b.d. van H.M. de Koningin, Mr. S. P. Baron Bentinck en echtgenote en de gemeentesecretaris, de heer J. J. J. M. Festen. Mr. J. C. Baron Baud opende de avond met een welkomstwoord voor alle aan wezigen, maar in het bijzonder voor de heer Tuinder, directeur van de Johanna stichting. Het koor, dat uit 45 leden bestaat, zong onder leiding van de dirigent, de heer A. Oudhof, „Gelukkig is het land", in de bewerking van P. M. Zijderlaan, „Mijn Land" van Catharina van Rennes en „Wilt heden nu treden", eveneens in de bewerking van Zijderlaan. De goede vertolking en de uitstekende dictie vie len op, ondanks het feit, dat men de acoustiek van „Credo" niet ideaal kan noemen. Een film over het werk van de Johan nastichting gaf een ontroerend beeld van hetgeen verricht wordt voor licha melijk gebrekkige kinderen, die niet ge baat zijn met medelijden, maar wel met medeleven, zoals zij dat in de Johanna stichting ontvangen. Verheugend zijn de resultaten, die in de Johannastichting bereikt worden en ont stellend is het gebrek aan geld, dat men zo nodig heeft voor uitbreiding. De Johannastichting wil door genees kundige behandeling en beroepsopleiding de kinderen opvoeden tot nuttige leden van de maatschappij en de heer Tuinder vertelde van het vele werk, van de vele resultaten en van de plannen. De Johan nastichting is de oudste stichting, die zich het lot van deze kinderen aantrekt en wanneer er voldoende geld is, dan zal een nieuw gebouw het werk meer effect doen hebben, daar dan ook de kinderen, die nu op de lange wachtlijst staan, geholpen kunnen worden. Verheugend is de mededeling van het zangkoor „Paleis Soestdijk", waardoor de Johannastichting een flink bedrag rij ker werd, als gevolg van programmaver koop en collecte. Het koor zong na de pauze „Van een meisje en een schipper" van Staring-de Wolff en Molentje van Jan Prins, waar na Mevr. Repelaar van Driel-van der Willigen (viool) en Baron Baud (piano) een gave uitvoering van de Sonatine, opus 100 van Antonin Dvorak ten ge hore brachten. „O Kind'ren van mijn dromen" van Ali- ce Nahon - J. P. J. Wierts werd gevolgd door het vocalistisch hoogtepunt van de avond, het bekende „Slavenkoor" uit de opera „Nabucco" van Guiseppe Verdi. De heer Brouwer, voorzitter van de zangvereniging, sprak een slotwoord en wekte de aanwezigen op het werk van de Johannastichting te steunen. VERGADERING HUISVROUWEN. Te twee uur precies opende de nieuwe voorzitster, Mevr. Brutel, de vergade ring. Het punt aansluiting bij de Federatie werd na toelichting met 14 tegen 7 stem men verworpen en over de punten van de algemene vergadering der landelijke vereniging, in April te Noordwijk te houden, werd gesproken. Daarna heette de voorzitster Mevr. Dr. v. Brakel-Immink hartelijk welkom en bracht nog eens in herinnering haar le zing over Elizabeth, het vorige jaar ge houden. Mevr. van Brakel begon haar lezing over het boek „Die het leeuwenmasker dra gen" met een verklaring van de titel. Het slaat op de leprozen, die met het verder gaan van hun verschrikkelijke ziekte, bulten in hun gezichten krijgen, waardoor hun uiterlijk op dat van een leeuw gaat lijken. Het boek is in romanvorm geschreven door dr. A. Simons, die lang in India on der de melaatsen heeft gewerkt. Vol aandacht luisterden de talrijke aan wezigen naar de boeiende verhalen en de voorgelezen fragmenten. Het is geen diep tragisch, verhaal, want deze mensen aanvaarden hun lot en onder elkaar is geen zelfbeklag. Integendeel, dat bewa ren ze bij hun bedelen, en hoe vreemd het ook moge zijn, onder elkaar hebben ze hun eigen pleziertjes en slimme uit vindsels om de wrede buitenwereld er tussen te nemen. Zo kwam dit zeer in teressante werk levendig tot ons en velen zullen in komende weken naar dit werk de hand uitstrekken. Met een hartelijk woord van dank aan de spreekster werd de vergadering ge sloten. Mij nbardt's Zenuwtabletten helpen U er overheen. De telepathen hebben ons deze week met rust gelaten. Gelukkig maar, want je kunt nog beter een minderwaardig heidscomplex meetorsen, dan in het be zit van een telepathencomplex te zijn. De Philatelisten hebben in „Eemland" laten zien, wat van een hobby te maken is. Was het Goethe, die zei, dat je op moet passen voor mensen, die geen hob by hebben? Het kan Shaw ook geweest zijn, die dit wijze woord sprak, maar in ieder geval zit er iets in. Wat weet ik niet, maar dat doet er minder toe. Er had nog veel meer belangstelling moeten zijn en als mijn gewezen buur man niet verhuisd was, dan zou ik hem vast een toegangsbewijs en twintig con sumptiebonnen gegeven hebben, om hem te dwingen, kennis te nemen van dit re sultaat van rustjg tijdverdrijf. De goede man timmerde namelijk en met een va riant op het gevleugelde woord van Men HE KALriAftN HETZ'JH n'jf/ MQNmr VOLG ons: ot.Tl* EYEH CrJt tl'k.V SLOEp OE UQVpZ UIT e/y VOLGT -DE KOTLQCH7tGe Kusr Goethe of Shaw, zou ik willen zeggen: „Wacht U voor de man, die, een timmer- hobby heeft". Ik raadde hem eens aan in z'n vrije tijd Chinese dialecten te gaan leren, maar dat lag hem niet. Timmeren was z'n lust en z'n leven. Misschien zou het gelukt zijn een philatelist van hem te maken, dan had hij z'n geid niet in cirkelzagen en voorhamers, maar in ge tande en ongetande zegels gestoken. Het lot besliste anders en hij verhuisde. Ho pelijk is die philatelisten-tentoonstel- ling echter een vingerwijzing voor an deren, die buren met lawaaierige hob by's hebben. We kunnen naar Australië heeft een me neer van het Arbeidsburau in het Oranje Hotel gezegd. Voorlopig kost het maar 100 gulden en voor de rest zorgt de staat wel. Of ze ons graag kwijt zijn! Stelt U zich <Jat niet te gemakkelijk voor, dat emigreren, wanneer U tot de mensen met twee linkerhanden behoort. Ik wil ook wel naar de wijde Australi sche vlakten, waar je niet iedere dag dezelfde veertig mensen veertien keer tegen komt. Ik zou ook wel in een land willen wonen, waar je geen punthoofd krijgt van 1001 bepalingen, maar ze wil len me vast niet hebben, want m'n hand jes deugen niet. Ik kan een motor slo pen, maar niet in elkaar zetten. Ik kan een huis huren en het desnoods in brand steken, maar ik kan het niet bouwen. Ik weet niet hoe een telefoon werkt, ik ken van de radio alleen het knopje, waar mee je hem aanzet en in heldere momen ten kan ik een paar stations opzoeken, maar verder is het droevig gesteld met me. En met velen van U helaas ook. Nou ja, dan blijven we maar hier, om van de zomer het feest van V.V.V. uit bundig mee te vieren. In Australië wordt je waarschijnlijk zo'n gelegenheid, om de bloemetjes buiten te zetten, niet ge boden. Toch moet je er wel voorzichtig mee zijn, want je hebt kans, dat ze op de derde dag van dat veertiendaagse feest zeggen: „Snap jij, waar die dat van doet?". Leo Oostdam en W. Wijdeveld trachtten deze week de Soester jeugd begrip voor de klassieke muziek bij te brengen. Geen lichte taak, want bokkie bè ligt be ter in gehoor dan een sonate van Han del. De heer Schultink sprak over het onder ling verband in de hedendaagse kunst uitingen en de zaal van het Oranje Hotel was één en al schittering van afwezig heid. Een paar donkere plekjes wezen op bezoekers. Zie boven, want wat Bokkie- bè voor de jeugd is, dat is Willem Pa rel voor de volwassenen, die niet naar die hedendaagse kunstverbanden gaan luisteren. Stelt U gerust, Willem Parel komt, of misschien is hij er al, wanneer U dit leest. Een zangavond, ten bate van de Johan nastichting in Arnhem, leverde een ver heugend financieel resultaat op. Het geld kon moeilijk beter besteed worden, want het is bestemd voor gebrekkige kinderen. HET VAN OUDS VERTROUWDE adres voor GLAS, VERF EN BEHANG de J. BRANDSMA Soesterbergsestr. 52 Telef. 2707 K 2156 Als de zon wat krachtiger wordt dan verdwijnen met de vorst en sneeuw de wintermantels in de motzakken. Heerlijk is het dan te wandelen in een gezelig tweed of wollen pakje. Boven staand ziet U een dergelijk pakje. Het jasje sluit nauw om de heupen. De zakkleppen lopen door op het achter pand en worden met een knoop vast gezet. Het rokje heeft in de achterbaan twee stolpplooien. Benodigd voor 96 cm. bovenw. 2.70 m. stof van 140 cm. breed. Patronen verkrijgbaar voor 90, 96, 102, 108 en 114 cm. bovenw. ad 0.75 bij Bella Patronen Service, Kr. Nieuwe Gracht 66, Utrecht. Vermeld op de adreskaart waarop aan de adreszijde 75 ct. extra aan postzegels is geplakt, duidelijk het nummer van het patroon en de bovenwijdte. GEEFT OP A.S., OM ZOALS Als gast „HET ROT „DE ROBE Vanwege de gaan om 8 c VOORVER PRIJZEN door gediph en kleine BJRKSTRAAT 25 Agent: Bat MA Van Weede: INLICH'

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1955 | | pagina 2