von £ssen Oud Soest. - m Platen spelen in elke huiskamer FUGERS KERKSTR.3 RADIO TEL.2766 r RIJEXAMEN. Steeds ruimere keuze in moderne monturen. BERINI. De beste bromfiets fUGERS RIJWIELEN SOEST Serviezen BAZAR DE LUXE IN DE HOEK. Pliilips' Televisie. VRIJDAG 21 OCTOBER 1955. 33e JAARGANG no. 80. SOESTER OURANT Verschijnt iedere Dinsdag en Vrijdag. Abonn. per kwart, 1.95 - per post 2.10 UITGAVE: DRUKKERIJ SMIT SOESTDIJK BUREAU VOOR REDACTIE EN ADMINISTRATIE: VAN WEEDESTRAAT 35, SOESTDIJK TELEFOON 2566 POSTGIRO 126156 HET SINT AEGTEN SCHUTTERS GILDE VAN SOEST. IV. DOEL VAN HET GILD. Was het doel van. het St. Aegten Schut tersgilde bescherming te verlenen aan de inwoners van Soest en of aan de gildeleden in het bijzonder tijdens oor log, oorlogsgevaar of plundering van vijandelijke troepen, door de schenking van Jonker van Gaasbeek veranderde dat karakter van het gild belangrijk. De heer Van Gaasbeek schonk, bij wij ze van boetedoening voor de begane doodslag op zijn zoon of om andere ons onbekende reden, zijn grond aan het St. Aegten Schuttersgilde en tot op de huidige dag profiteren een groot aantal Soestenaren van dit royaal ge baar. De weilanden gelegen aan de Maatweg en Lange Brinkweg mochten alleen ver pacht of verhuurd worden door en aan leden van het Schuttersgilde voor een tijdvak van 4 jaren. Hierdoor was het gild groot grondbe zitter geworden en had nu een geheel andere basis gekregen dan een schut tersgilde. Mede hierdoor was het voortbestaan van het gilde verzekerd. Oude voorschriften verdwenen langza merhand, anderen handhaafden zich tot op heden ondanks de veranderde maat schappelijke toestanden en gewoonten. Aan het schieten op de papegaai, op het Engebergje, een natuurlijke hoogte op de Eng, door de leden van het St. Aegten Schuttersgilde is slechts 'n vage herinnering over. Wel bezit het gild een vaandel, dat gebruikt werd wanneer men optrok naar de Gilds- boom. Vóór de aanleg van de spoorlijn Utrecht- Baarn stond de gildeboom in de om geving van de Teutsteeg, thans Korte Melmweg, nabij de tunnel over de Korte Brinkweg. Nood gedwongen moest toen de boom worden omgehakt en werd een nieuwe boom geplant aan de F. C. Kuijperstraat voor de wo ning van Hannes Staal, de smid. De prima B.S.R. gramofoon (3 snelhe den) kost slechts 45. Wat stuur je voorzichtig, wat kijk je gewichtig naar links en naar rechts op de straat. Nou doe je examen, je zit je te schamen, gesjochten chauffeur-candidaat. Kijk uit voor die scooter, blijf af van je toeter, dat mag tegenwoordig niet meer. We gaan weer een hortje, pas op voor dat bordje gesloten voor alle verkeer. Alweer een obstakel, het is een mirakel examen, met naast je zo'n man. Al kun je ook rijen, nou zit je te knijen, daar krijg je haast kippevel van. Nog even parkeren, dat mag-em niet deren en tegen die helling een stop. Nou zonder te springen, dat zijn van die dingen, vlot tegen het holletje op. Je loert in de spiegel, je maakt je al kriegel die examinator zegt niks. Ik ben maar een klantje, hij krijgt in zijn handje misschien voor zo'n rit wel een riks. Als hij je laat stralen, je wéér moet betalen, dan was-ie een zifter, een krent. Maar als je mocht slagen, dan kun je het vragen, dan was het een jofele vent JAAP MIJDERWIJK. (Nadruk verboden). In 1952 werd deze boom wederom ge kapt en viel zij ten offer van het ver keer. De boom geplant bij de split sing van de F. C. Kuijperstraat en Korte Brinkweg werd een sta in de weg en leverde gevaar op voor de veiligheid van het verkeer op de weg. Vlak bij de oorspronkelijke plaats werd nu 'n boom geplant op de Lange Brink weg, tegenover de Grote Melmweg. Het is nog een zeer armtierig boompje, maar het is te hopen, dat dit spruitje een lang leven beschoren mag zijn en moge uitgroeien tot een machtig sym bool. De boom, een linde, die hard groeit, moet men zien, als een symbool van kracht en standvastigheid. Met zijn doch langzamerhand is het, althans boven de Moerdijk, uitgestorven. Bene den de Moerdijk wordt het vendel- zwaaien door gildebroeders druk be oefend. In Soest is het vendel- zwaaien door gildebroeders van St. Aegten waarschijnlijk ook beoefend, het geen blijkt uit verschillende aante keningen, waarin telkens wordt gerept van het spelen met de vendel t.b.v. de gildebroeders en zusteren. Zo in 1706 „den 12 Sepb: heb lek Cornelis gerbrandtse met mijn Raden in 't openbaar agter de kerk het vaan del verpagt aan Hendrik Woutersse voor de som 14 en dat voor Zijn Leeven en moet voor gilde broeders en Susters met selven Het Gild tijdens de teerdagen, die vroeger werden gehouden. wortelen diep vertakt in moeder aarde, roept hij een beeld op van onverzet telijkheid en onwrikbaarheid. Dit beeld stelde de middeleeuwse mens, die zeer beschouwend leefde, voor ogen en droeg dit uit over en in de gilden. Hun korporaties waren de machtigste, zij telden de meeste leden, die onver saagd ten strijde trokken om hun me deburgers te schutten beschermen. De Gildsboom in Soest speelde lange tijd een voorname rol, tijdens de teer dagen, evenals het vaandel en de trom. Aan de oudere leden is de betekenis van de boom nog wel bekend, doch de jongere leden weten hiervan weinig af. Nu de teerdagen hebben opgehou den te bestaan en de leden dit niet meer wensen, wordt de opbrengst van de landerijen om de 4 jaren onder de leden verdeeld. Vroeger werd dit geld omgezet in vreugde, drank en spijs, waarbij muzikanten vrolijke wijs jes bliezen, waarop men urenlang kon dansen en zwieren. Uit de nu volgende opsommingen blijkt duidelijk het karakter van het Groot Gaasbeker Gilde, hetwelk het karakter draagt van een schuttersgilde, in trant en vorm gelijk als de gilden in het zuiden van het land. In de oude gildeboeken staat omtrent deze gebruiken het volgende opgete kend „Aan den tamboer voor ront lopen met de trom". „Aan wijn na de boom". Het rondlopen met de trom geschiedde om de gildebroeders te converseren, om gildspraak te houden, d.w.z. om in een vooraf besproken herberg samen te ko men om te bepalen wanneer de teer dagen zouden plaats hebben. Ook moest er gestemd worden of al of niet geteerd zou worden, zoals tegenwoor dig ook nog plaats vindt. De tamboer trok al trommelend naar de Gildsboom en maakte daar bekend, wanneer de leden bij elkaar moesten komen. Meestal begon hij zijn tocht vanuit de bekende herberg ,,De drie Ringen" in de Kerkebuurt. Na afloop werd in deze herberg of ten „huijse van Willem Kok, Castelijn op het Lange End in Zoest", het tegen woordige hotel „Eemland", toen „De Koophandel" geheten, op de goede af loop van het feest gedronken, zoals „Gebruickelijk". Het St. Aegten Schuttersgilde bewaart nog een vendel of vaandel, dat in de stoet werd meegevoerd wanneer de gil deleden optrokken naar de Gildsboom, om vandaar naar de herberg te trekken waar het maal werd opgediend en men het feest verder ging vieren. Kerkgang vooraf was verplicht voor ieder lid van het gilde. Het vendelzwaaien is vroeger zeer po pulair geweest onder de bevolking, speelen als wij inwoon zijnen als hij 't buijten het gild selven kompt te verwaarlose of te breken/ Zal 't tot Zijn kosten wederom moeten reparee- ren soo goet als vooren". Hieruit blijkt wel, dat het vaandel een belangrijke rol speelde en niet alleen werd gebruikt als banier, doch dat de vaandeldrager ook de kunst van het vendelzwaaien eigen moest zijn. (Wordt vervolgd). E. HEUPERS. ziet U bij £OTO, - G EMOORM'PARATEN BIRKSTRAAT 2 TEL. 2874 Zie onze étalages Ziekenfonds leverancier. ZEISS PUNKTAL GLAZEN. VANAF ƒ195.—. KERKSTRAAT 3 -SOEST-TELMSO UIT HET DIKKE POLITIEBOEK. De politie maakt bekend, dat men vanaf 1 November geen houtduiven meer mag schieten. Tot die datum ont vangt men nog voor iedere geschoten duif 75 cent. Op de Koninginnelaan is weer eens een fiets verwisseld. Nu is er echter geen oude blijven staan en een nieuwe meegenomen, maar een oude meegeno men en nagenoeg nieuwe achtergelaten. Bekeuringen 2 fietsen zonder licht, 2 fietsen voortgetrokken door een auto, één fiets links van een vluchtheuvel. Een hele vette bon kreeg 'n wegpi- raat, die in het donker op een stoom- fiets 80 k.m. reed, zonder licht en zonder claxon. De politiewagen reed nog harder en greep de knaap. Papieren had hij ook al niet. Een verstandig caféhouder weigerde een man een borrel, omdat hij kenne lijk z'n portie al beet had. „Toe nou hielp niet en daarom trapte de man uit haat en nijd een ruit in. Hij was niet zo dronken of hij ging er haastig van door. Het is geen inwoner van Soest, maar meer weet men van hem niet. Een handelaar vond ijken van ge wichten onzin en dat kost hem geld. GEVONDEN VOORWERPEN. Roodkleurige kanarie, hond (boxer), portemonnaie, regenjas, rede kinder laarsjes, geruit kindertasje, pakje kle ding (ondergoed), lederen tasje, inhou dende regenjas, blauwe vulpen, wan delstok, snelbinder, beige alpinomuts, paar grijze kinderwantjes, bruine alpi nomuts, damesportemonnaie, bosje rin gen aan touwtje, witte portemonnaie, vulpen zonder dop, vulpotlood, vulpen (zwart-grijs) en bruin-grijs dekzeiltje. Inlichtingen omtrent deze voorwerpen zijn te verkrijgen aan het politiebureau, Van Weedestraat 3, op Zaterdagmiddag en Woensdagmiddag, van 24 uur. GESLAAGD. Onze plaatsgenoot, de heer J. J. ten Bosch, slaagde voor het candidaatsexa- men in wis- en natuurkunde. Een geheel complete collectie van alle bekende merken, o.a. ESCHENBACH. HEINRICH PAS AAN SERVIEZEN SPHINX - MOSA - HUIZEN v. WEEDESTRAAT 31 - TEL. 2239 SOESTDIJK NED. CHR. VROUWENBOND. Dinsdagavond houdt de afd. Soest- Soestdijk van de Ned. Chr. Vrouwen bond een openbare vergadering, waar in als spr. zal optreden ds Jac. Jonker van Amsterdam. Men zie de advertentie in dit nummer. VAN WIE IS DIT RIJWIEL? Op 3 October bleef voor de zaak van de heer W. N. Nieuwenhuis, Van Wee destraat 23, een herenrijwiel staan. Niettegenstaande de heer Nieuwenhuis aangifte deed bij de politie is het rij wiel nog niet afgehaald. De eigenaar kan zich tot de heer Nieuwenhuis wen den. ONS GENOEGEN-DE VARIANT 13—7. „De Variant", met twee invallers voor het eerste en zesde bord, heeft de uit wedstrijd tegen „Ons Genoegen" uit Zeist met 713 verloren. Uitslag W. KatH. van Duinen 20. A. SnijdersR. Daamen 11. H. W. HolE. Veerman 20. F. ReyG. Col- let 02. K. OzingaD. Waal 11. A. HildebrandC. van Es 20. M. Hof- stéH. Nap 20. P. KlaassingsG. Liefhebber 11. J. FolmerJ. Kentin 11. R. NorberP. v. d. Pol 11. DE_VLUCHTELING WACHT OP UW SLEUTEL. Heeft U er al aan gedacht om Uw oude sleutels, die U toch niet meer gebruikt, bij elkaar te leggen bij Uw voordeur. Vanaf Maandag a.s. gaan de heer Gro- art en zijn mannen huis-aan-huis deze sleutels inzamelen ten bate van de vluchtelingenhulp. Als de brandweer leden bij U aanbellen schrikt U dan niet en zorgt er dan voor, dat zij weer gauw verdwenen zijn. Het is dus om Uw oude sleutels te doen. Daarnaast wordt in dezelfde week de huis-aan-huis collecte gehouden. De nood onder de vluchtelingen is ont stellend groot, zodat er veel geld nodig is om met succes te kunnen helpen. Tast daarom deze keer eens extra diep in Uw beurs en ontvangt de collec tanten vriendelijk. BIJEENKOMST IN ELTHETO. Gisteravond is in „Eltheto" een samen komst gehouden, waarvoor grote be langstelling was. De heer Hornsveld opende met gebed, waarna het koor Laus Deo zong, on der leiding van de heer A. D. v. d. Broek. Soliste was Mej. Hornsveld. Ds J. A. C. Rullmann las uit Mattheus de gelijkenis van de rijke jongeling en sprak vervolgens over het onderwerp „Waarom ben ik eigenlijk Christen Allereerst werd gewezen op de centra le betekenis van deze vraag in het al gemeen en vervolgens in het bijzonder met betrekking tot deze tijd. Enerzijds worden in de wereld van vandaag ster ke aanvallen gericht tegen de funda- Voor gewone mensen zoals U en ik, waaruit ongeveer 99.9 van onze be volking bestaat, zijn Justitie en Recht spraak steeds instellingen geweest waar we met ontzag naar opkijken, maar tevens hopen er nooit mee in aan raking te komen, al zijn of waren we er ook van overtuigd, dat „rechtver- krijging" bij onze rechters in goede handen is. De laatste jaren echter gebeuren er dingen en zijn er uitspraken, die ons haast grenzenloos vertrouwen aan het wankelen brengen. Ik wil aannemen, dat dit, wat de massa betreft, gebrek aan juridische scholing is, maar dat neemt niet weg, dat het een onbehage lijke stemming heeft gekweekt. De uitspraak b.v. van enige dagen ge leden, waarbij een wachtmeester der rijkspolitie 100.boete kreeg voor de klap met zijn gummi stok op de (te dun ne) schedel van de jongeman uit Vin- keveen, waaraan deze overleed, heeft een vreemde indruk gemaakt. Volgens het rechtsgevoel van het pu bliek had deze politieman, wanneer is komen vast te staan, dat hij niet an ders kon handelen dan hij deed, vrij gesproken moeten worden. Nu de rechter, vide zijn strafeis, blijk baar oordeelde, dat hier wel een ander optreden mogelijk was geweest, lijkt, naar het aanvoelen van het publiek, deze 100.boete nergens naar. Bij deze 100.steekt de strafeis van 250.tegen een zeer populaire kroniekschrijver van een der grootste dagbladen in ons land, omdat hij van „schietdiender" sprak toen de agent 'n jongen naschoot en in het lichaam trof toen deze na het stelen van een fles melk op de vlucht sloeg, wel zéér schriel af. Het vreemdste van alles in deze zaak is echter, dat de politie zelf in deze uitdrukking geen belediging zag en de vervolging tegen de journalist op aan drang van justitie-autoriteiten werd in gesteld. Ik moet het daarom eens zijn met hen, die deze en andere zaken tegen jour nalisten zien als een poging om aan de vrijheid van de pers een einde te maken. Het is te hopen, dat hiertegen op af doende wijze gewaakt wordt. Het kan misschien wel eens onaange naam zijn om de waarheid te horen, wanneer de pers de mond wordt ge snoerd om die waarheid te verkondi gen in gevallen dat dit nodig is, zijn we met ons lieve landje heel grondig op de verkeerde weg. De pers bevindt zich overigens in haar strijd om vrijheid in het best denkbare gezelschap als Z.K.H. Prins Bernhard, in verband met een ietwat ongelukkige publicatie, de journalisten in West- indië, zij het met een glimlach, op het hart drukt„jullie moeten leren de waarheid in de krant te zetten". H. OEKMAN. Volledige Televisie-service. VAN WEEDESTR. 36A - TELEF. 2792 menten van het Christendom, maar daartegenover staat dat er vele mensen vastgelopen zijn en daardoor behoefte hebben aan echt levend christendom. Het geheim en de kracht van dit chris tendom ligt echter niet in de christe nen, maar alleen in de levende Christus zelf. Met verschillende voorbeelden uit het leven en de Bijbel toonde ds Rullmann aan hoe een ontmoeting met deze Chris tus plaats kan vinden. Als de wegen, die tot de levende Chris tus kunnen voeren, werden het gebed, de Bijbel en de Kerk genoemd, maar daarnaast de persoonlijke daad van overgave. Er was gelegenheid tot stellen van vra gen, waarvan gebruik gemaakt werd. Het koor zong nog enige liederen.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1955 | | pagina 1