ROETMAN'S KRUISWIJK TWEEDE BLAD "geschenk VOOR OOSTERLAND. VOOR UW FEESTGEBAK NAAR BANKETBAKKERIJ Bakkerij J. KLAIBEDA KERSTGEBAK TAARTEN KRANSEN KERSTSTOLLEN AMANDELKRANSJES NICO DE KONING de Koning van de Slagers SPEELTUIN VERBOND SOEST SPORT. ONTVOERD VAN DE „SOESTER COURANT" VAN DINSDAG 20 DECEMBER 1955. In het ruime atelier van de kunstschil der-glazenier A. P. Stokhof de Jong, gelegen tussen de Middel wijkstraat en het Kerkpad, stond tot en met vandaag het vierdelig paneel van 6 bij 2Vz me ter, dat in de raadszaal van Ooster- land aangebracht zal worden. Kort na de ramp van februari 1953 adopteerde Soest met enkele andere gemeenten 't zwaar geteisterde Ooster- land op Schouwen-Duiveland. De Soester bevolking zorgde voor geld, de middenstand voor wagens vol goe deren, de Soester bloemisten voor de beplanting en gemeentewerken trok zich het lot van het raadhuis van Ooster- land aan. Dit raadhuis is nu nagenoeg klaar en in het begin van het volgend jaar zal het officieel in gebruik genomen wor den. Was het voor de overstromingsramp meer een villa dan een gemeentehuis, de heren Snijders en Kok van gemeen tewerken hebben er een echt raadhuis van gemaakt, dat een sieraad voor de gemeente is. In dit nieuwe gebouw zal het grote paneel, vervaardigd door de bekende Soester kunstenaar, ongetwijfeld het voornaamste sieraad gaan vormen, hoe wel de heer Stokhof als monumentaal kunstenaar zich van zijn dienende taak bewust geweest is en soberheid betracht BURG. GROTHESTR. 57 TEL. 2835 Kerstkransen onze specialiteit, zowel in smaak als kwaliteit. KERSTSTAVEN KERSTTAARTEN TULBAND SCHUIMKRANSJES BOTERKRANSJES CHOCOLADE-KRANSJES FONDANT-KRANSJES MOORKOPPEN ENZ. ENZ. HEERLIJK KERSTBROOD KREN- TENBOORD LUXE BROODJES en KOFFIEBROODJES. Gesorteerde Gebakjes Petit Four Tompouces Appelgebakjes Appel bollen - Reclame-kransjes - Slagroom- Truffels ROOMBOTER MAAKT, DAT ALLES SMAAKT. S.v.p. gaarne vroegtijdig bestellen. BECKERINGHSTKAAT 5 TEL. 3391 heeft. Het was ondoenlijk een wandschildering van dezelfde grootte aan te brengen, daar de muren van het gebouw van zout water doortrokken zijn, zodat de keus gevallen is op een paneel. De adoptiegemeente en Oosterland zelf be talen gezamenlijk het kunstwerk, dat een blijvende herinnering zal vormen aan de hulp, in tijden van nood spon taan geboden. Niets op het doek herinnert aan de ramp, daar deOosterlanders er geen prijs op stellen geconfronteerd te wor den met het gebeuren, dat toch reeds zoveel sporen nagelaten heeft. Veelmeer wordt prijs gesteld op de voorstelling, zoals die thans is, het vredige beeld van een gezin, dat eendrachtig de oogst van de appelboom binnenhaalt. De vre de zelf wordt gesymboliseerd door een musicerende vrouw naast een fontein, en duiven, die met het opspuitende wa ter de levendige werkzaamheid met on verstoorbare regelmaat weergeven. De vrouw inspireert zich op het vliegen der duiven en het stromen van het water. De welvaart, voortvloeiend uit de vre de, spreekt uit de rijke fruitoogst, die het gezin de basis van ons voortbe staan binnenhaalt. Druiventrossen naast de mooie fontein accentueren de rijke overvloed. Het is geen schilderij, maar een wand- schilderig en daarom is het geheel zeer mat gehouden. Het mag niet de aandacht tot zich trekken, maar moet een ondergeschikte plaats in het interi eur innemen. Ruimtewerking is met opzet vermeden, daar het paneel aan gepast moet worden aan de architec tuur. Wanneer het straks aangebracht zal zijn in de raadszaal van Oosterland, dan zal dit paneel een waardige re presentant van onze gemeente zijn en het vredige beeld zal er toe bijdragen de Oosterlanders de februariramp van 1953 te laten verbinden aan de hulp, die ook door Soest geboden werd. De kunstschilder-glazenier A. P. Stok hof de Jong heeft uiterlijk weinig ge meen met het romantisch beeld, dat men zich wel eens van een kunstenaar vormt en innerlijk misschien ook, al is het wel wat vrijpostig dit oordeel te vormen. De kunstenaar zelf is daar echter schuld aan en bewust. Hij wil zichzelf hele maal niet in een ivoren toren plaatsen en vanuit grote hoogte zijn deel bij dragen aan de geestelijke verheffing van VOOR UW NAAR BANKETBAKKERIJ VERDER GROTE SORTERING KERST BOOMFIGUREN CHOCOLADE-, FONDANT- EN ROOMKRANSJES Alles in de bekende Kruiswijk-kwaliteit. SOESTERBERGSESTR. 28 TEL. 2532 ons volk of van zijn dorpsgenoten, maar hij verklaart, dat hij slechts een dienen de taak in de architectuur wil verrich ten als monumentaal schilder en dit werk naar beste kunnen verrichten. Het monumentaal schilderen is een am bacht dat geleerd moet worden en hij voelt zich slechts geroepen dit ambacht zo uit te oefenen, dat hij voor zichzelf de overtuiging heeft, dat hij alles gaf wat aan beeldend vermogen in hem is. Wat dit kost aan studie, energie en tijd laat zich slechts raden. De ouders van A. P. Stokhof de Jong waren al net als bijna alle ouders, die een kind hebben dat zich gedre ven voelt tot de kunst. Zij zagen er weinig heil in en gaven slechts toe stemming als eerst voor M.O. tekenen gewerkt werd en dit gebeurde, al was het niet met veel enthousiasme. Daar na ging de jeugdige tekenaar dan ook direct naar de Academie voor Beelden de Kunsten in Amsterdam om de les sen te volgen van prof. Jurres, lector Mesquita en prof. Campendonck, die uit Duitsland gekomen was om de ont luikende monumentale schilderkunst te onderwijzen. A. P. Stokhof de Jong was dan ook een de eerste Nederlanders, die gedurende zes jaar onderricht ontving in de mo numentale schilderkunst, een der af delingen van de Rijksacademie. Eerst moet een volledige opleiding ge volgd worden in tekenen, schilderen, boetseren en grafisch werken en pas dan wordt begonnen met het deel, dat de leerling opleidt voor zijn dienende taak in de bouwkunst. De monumentale schilder is n.1. ge bonden aan de architectuur van het gebouw, dat hij met fresco's, mozaiek, scraffito, opaline en gebrandschilderde ramen gaat verfraaien en er gaat lan ge tijd overheen voor hij al de tech nieken die hierbij van pas komen onder de knie heeft. De monumentale schilder werkt vol komen anders dan de vrije schilder en er is heel wat oefening voor nodig om de gebondenheid niet meer als een belemmering te zien. Dit eist grote vak manschap en wanneer deze verworven is dan is het zaak ze te onderhouden om niet in manierisme te vervallen en daardoor niet meer in staat te zijn te beantwoorden aan het doel dat iedere kunstenaar zich stellen moet, het in zich opnemen en persoonlijk tot uit drukking brengen. Kloos drukte dit zeer kernachtig uit door te spreken van de allerindividueelste expressie van de allerindividueelste emotie. De abstracten willen het wel eens doen voorkomen, alsof hun voortbrengselen niet een weergave zijn van wat zij in zich opnamen, doch iets wat uit hen zelf voortkwam, maar de heer Stok hof de Jong is van mening, dat zij zichzelf hiermee overschatten. Alles in geïnspireerd. Na de academie begon de ellende, zoals de heer Stokhof het zeer duidelijk uit drukte. Dit gezegde gold niet in de eerste plaats het gebrek aan opdrachten, maar het gemis aan persoonlijk uit drukkingsvermogen. Het werd een zoe ken om los te komen van de stijl der leermeesters en hiermee waren jaren gemoeid. Er zijn kunstenaars, die zich in een razendsnel tempo ontwikkelen, maar dan volgt er vaak een stilstand, die tot teruggang leidt. Ook is een snelle terugval mogelijk en men merkt dit vaak bij wonderkinderen. Dan komt na jaren het moment, waarop de kunstenaar er zich bewust van is het eigen uitdrukkingsvermogen ge vonden te hebben, maar dan moet nog de ervaring verworven worden. Voor een monumentaal schilder is dit veel moeilijker dan voor een vrije schilder. Die kan tien doeken maken zonder ze te verkopen en met het elfde kan het succes komen. Een monumentaal schil der kan voor zijn eerste opdracht geen werk tonen. Geen kerk, waarin hij een muurschildering aanbracht, geen raam dat hij vervaardigde in een gebouw en de opdrachtgever weet in de regel wel, dat een muurschildering die niet ge slaagd is het gehele interieur ver knoeien kan. De eerste opdracht kwam echter en omstreeks 1935 werd een retraitehuis in Bergen het begin van een grote serie opdrachten. Aanvankelijk liet de kun stenaar zich nog te veel beinvloeden door zijn opdrachtgevers, waardoor het eigene in het gedrang kwam, maar ook dit werd overwonnen en opdrachten in binnen- en buitenland getuigden van de waardering, die men voor het werk van de kunstschilder-glazenier had. België, Frankrijk, Amerika, grote ra men in een particulier huis in Alk maar en in de loop der jaren vele ramen in kerken, scholen, ziekenhuizen en fabrieken. In Soest werden vier scholen van ge brandschilderde ramen voorzien en thans wordt gewerkt aan een mozaiek van 5Va meter hoogte, die zal worden aangebracht op de buitenmuur van een school in Amersfoort. In Utrecht werd een enorm raam van 60 M2. in de am bachtsschool aangebracht. De eerste klas-foyer van de „Nieuw Amsterdam" is voorzien van glas-ets-werk van de hand van A. P. Stokhof de Jong. De heer Stokhof de -Jong' betreurt het, dat het beroep van kunstschilder en de monumentale schilder in geen enkel opzicht beschermd is. Iedereen, die een penseel kan vasthouden, kan zich voor kunstenaar uitgeven en het publiek is voor een groot deel niet bevoegd tot oordelen. Wel is het heel moeilijk regels vast te stellen, maar men zou toch minstens mogen eisen, dat hij, die zich voor schil der of glazenier uitgeeft, de techniek HET ETEN VAN KERSTBOUT IS EEN TRADITIE, ZELFS AL KÓMT UW MAAG IN OPPOSITIE. MAAR EEN KERSTROLLADE IS NIET TE VERSMADEN, DAARMEDE ZULT GE UW MAAG VAST NIET OVERLADEN. WEES DUS VERSTANDIG EN PREFEREER DIT JAAR MET KERSTMIS EEN ROLLADE PANKLAAR. MAAR DAN EEN GOEDE VAN „DE KONING", UW SLAGER; NIET TE VET EN OOK NIET TE MAGER! RUNDERROLLADE vanaf 1.75 per V2 kg. VARKENSROLLADE vanaf 1.70 per kg. BESTELT VROEGTIJDIG. Verder handhaven wij onze bekende lag'e prijzen. JULIANALAAN 40 SOESTDIJK UITSLUITEND AFGEHAALD EN a CONTANT. beheerst. Aan het maken van kunst werken is verder weinig te dwingen, maar het moet uitgesloten worden geacht, dat iemand een kunstwerk le vert, die het vak niet kent. De heer Stokhof gelooft dan ook, dat dit de reden is waarom vele jongeren zich op het abstracte schilderen en het surrealisme storten. Ze trachten hier mee hun gemis aan kunnen te verdoe zelen. Het abstracte schilderen van Pi- casso kan men bewonderen of men kan er zich van af wenden, maar vast staat, dat Picasso over een formidabele tech niek beschikt, die hem veroorloven kan zich aan de wildste vormen over te geven zonder daarmee iets in te boe ten van zijn kunstenaarsschap. Bij zijn navolgers is het slechts een modeten- tenz en uiting van onmacht voorzover zij niet inderdaad over „kunnen" be schikken. Het is dus heel moeilijk de beeldende kunstenaar aan regels en voorschriften te binden, maar de Raad voor de Kunst doet zeer verdienstelijk werk door de regering van advies te dienen. Dit heeft tot gevolg, dat zij zich meer bewust wordt van de taak van de kunst en thans worden kunstenaars ingescha keld bij de bouw van scholen en open bare gebouwen. Ook krijgen de kunste naars zelf de gelegenheid op de scho len over hun werk te spreken en de jeugd in de goede richting te stuwen, die leidt tot een verbetering van de smaak van het publiek, dat zich nog te veel door klatergoud om de tuin laat leiden. Oosterland krijgt een kunstwerk, ver vaardigd door een man, die wars is van valse kunstenaarsromantiek, maar dit is het wat Oosterland juist nodig heeft. Een wandschildering, vervaardigd door één, die zijn werk ziet als een alge meen menselijke taak en die slechts tevreden kan zijn, wanneer hij voor zichzelf de indruk heeft, dat wat hij vervaardigde gemaakt is met uitput ting van alle talenten die hem ge geven zijn en waarmee hij wil woe keren. Morgen, woensdag, laatste dag van de loterij. Trekking om 3 uur in het Ver- keershuis. Nog enkele loten a 25 cent al daar verkrijgbaar. VOETBALUITSLAGEN. S.E.C. 1E.M.M. 1 1—1. Gooi 4—S.E.C. 2 7—7. S.E.C. A—E.M.M. A 1—1. S.E.C.-welpen aLimvio a 02. B.D.C. 1—Actif 1 2—2. Victoria 2B.D.C. 2 61. B.D.C. 3Veense Boys 2 13. S.E.C. 1—E.M.M. 1 1—1. S.E.C. heeft een uitstekende prestatie geleverd door de leider van de afdeling, het Hilversumse E.M.M., te dwingen alle krachten in te spannen om niet met een nederlaag naar huis te gaan. Met het eervolle gelijke spel kreeg S.E.C. echter niet wat verdiend was, want een kleine overwinning had er beslist wel uit mogen komen. Admiraal ontbrak op het appèl en Ten Hove stond op de middehvoorplaats. Jekel vormde met Beekink de achter hoede en zij hebben met Van 't Kloos ter en Renooy, door hun uitstekend verdedigen, de grondslag gelegd voor het gelijke spel. S.E.C. begon in een hoog tempo en de sterke Hilversummers waren een kwartier lang duidelijk de mindere van de Soestenaren. Aanval op aanval werd ondernomen in de richting van het Hil versumse doel. Een schot van links buiten J. v. d. Broek werd uit het doel gestompt en een schot van Rut- tenberg ging net over, terwijl een kop- 10. Zo snel mogelijk ging David weer naar beneden en bereikte de keuken zonder gehoord te worden. De oude oom had een grote mandfles met bran dewijn uit de hoekkast te voorschijn gehaald en wilde die juist aan zijn mond zetten toen David binnenkwam. Deze bleef achter zijn oom staan en liet plotseling zijn beide handen op zijn ooms schouders neerkomen. Ebenezer stiet een kreet uit en viel van schrik op de grond. David schrok er wel wat van. Vlug haalde hij wat water en besprenkelde Ebenezers gezicht, waarna deze weer bijkwam. Toen hij David zag kwam er een uit drukking van ontzettende schrik op zijn gezicht. „Ben je in leven", steunde hij, „Jon gen, leef je nog „Inderdaad", antwoordde David, „maar aan U heb ik dat niet te danken". Ebenezer beloofde de volgende dag zijn optreden te verklaren en aangezien hij zeer geschokt was, moest David hierin wel toestemmen. Veiligheidshalve sloot hij Ebenezer in zijn kamer op en stak de sleutel bij zich. Hierna ging hij terug naar de keuken en nadat hij een verroeste dolk in een kist had gevonden, wikkelde hij zich in zijn reisdeken en viel spoedig in slaap. bal van dezelfde speler door de Hil versumse doelverdediger over de lat getipt werd. Al spoedig had S.E.C. 5 corners ge nomen, maar het succes kwam pas 20 minuten na de aanvang, toen Van 't Klooster Ten Hove de bal toespeelde. De middenvoor aarzelde niet, maar schoot de bal hard in de linker bene denhoek. Weer viel S.E.C. aan en Pu- reveen gaf een hard schot, waardoor de bal tegen de lat kwam. De mid- denline zwoegde hard en stuwde de voorhoed op, zodat E.M.M. op verde digen aangewezen was. Tenslotte lukte het de gasten zich wat uit de Soester druk los te werken en een corner op het doel van Renooy was het resultaat. Weer enige snelle S.E.C. uitvallen. J. v. d. Broek gaf een zuivere pass naar middenvoor Ten Hove, die langs de uitgelopen keeper heen schoot. De bal ging net naast het doel. De laatste 5 minuten van de eerste helft waren weer duidelijk voor S.E.C., waar uit met enig geluk een doelpunt had kunnen komen. S.E.C. trok in de tweede helft snel ten aanval, maar E.M.M. beantwoordde dit. De S.E.C.-achterhoede was echter paraat, ook bij volgende aanvallen en Renooy redde menigmaal. Jammer ge noeg greep hij bij een onoverzichtelijke situatie naast de bal toen middenvoor Hassink van E.M.M. inkopte en daarmee de gelijkmaker scoorde. 11. S.E.C. kwam weer verwoed opzetten, maar E.M.M. liet zich nu niet insluiten en de aanvallen gingen wisselend van doel tot doel. Renooy stompte een hard schot van de Hilversumse rechtsbinnen uit z'n doel, bij een volgend schot werd hij gepasseerd, maar Beekink stond op de lijn en voorkwam een doelpunt. In de voorhoede was De Bruin uiterst ac tief. Hij wrong zich door de E.M.M.- verdediging, maar kwam niet tot het scoren van het tweede doelpunt van S.E.C. J. v. d. Broek zette hoog voor en Ten Hove kopte naast. De actieve middenvoor schoot kort hierop twee maal in, maar de eerste maal stopte de keeper de bal en de tweede keer redde een back. Een nieuwe aanval van E.M.M. dwong Renooy de bal weg te schieten, omdat hij geen tijd had zijn handen te ge bruiken. S.E.C. werd nu gedwongen hoekschoppen cadeau te geven, maar nieuwe S.E.C.-aanvallen hielden de spanning er in. Na twintig minuten werd een corner op het E.M.M. doel genomen en Rut- tenberg kopte net naast. De S.E.C.- verdediging drong nu ver op, hetgeen het gevaar van een snelle E.M.M. door braak inhield, maar dit gevaar deed zich niet voor. Ruttenberg zag kans van 3 meter naast te schieten en J. v. d. Broek schoot in handen van de keeper. S.E.C. werd nu weer teruggedrongen en moest het gehele middenveld prijs geven. E.M.M. werd gevaarlijk, maar Van 't Klooster was het grote strui kelblok voor de Hilversummers, daar bij uitstekend gesteund door de andere verdedigers. Voor het E.M.M.-doel werden ballen naast en over geschoten en aan de andere kant had Renooy ook heel wat werk. Een veelbelovende S.E.C.-aanval liep op niets uit, Ten Hove werd bij een aanval gemangeld tussen twee spe lers en kon ook het gewenste resul taat niet bereiken, maar het zat de E.M.M.-aanval eveneens niet mee, dus het bleef 11. B.D.C.—ACTIF 2-2. B.D.C. heeft in een vrij slappe wed strijd gelijk gespeeld tegen Actif. Het veld was zwaar en door de gladheid waren de valpartijen niet van de lucht. Twee gelijkwaardige ploegen verplaats ten de bal van doel tot doel en B.D.C. werkte verschillende kansen slecht af. Na 40 minuten maakte de middenvoor van Actif een mooi doelpunt, waaraan voor keeper v. d. Lugt niets te houden was. Spil Brouwer viel uit en werd vervan gen door v. d. Breemer, die rechts buiten ging spelen, terwijl aanvoerder Simons de spilplaats voor zijn reke ning nam. Na rust kwam B.D.C. sterk in de aan val en na een kwartier maakte Gros uit een voorzet van Dorrestein het eerste doelpunt. B.D.C. bleef nu iets sterker, maar een uitval van Actif leverde tien minuten voor het eind van de wedstrijd een hoekschop op en uit de scrimage die ontstond scoorden de gasten het twee de doelpunt. Dorrestein had vijf minu ten voor het eind geluk. Hij zette voor en een Actif-been veranderde de bal van richting. De keeper werd hierdoor verrast en het was 2-2, de stand waar mee tevens het einde kwam. MOET UW RIJBEWIJS BEGIN 1956 VERNIEUWD WORDEN? De A.N.W.B. bericht, dat van januari 1956 af voor het eerst sedert vijf jaar weer vernieuwing van rijbewijzen zal moeten plaats vinden. Dit vloeit voort uit de op 1 januari 1951 van kracht geworden Wegenverkeerswet, waarin o.m. wordt bepaald, dat rijbewijzen niet meer twee doch vijf jaar geldig zou den zijn. Bezitters van rijbewijzen, die dit do cument der eerste weken van januari 1951 verkregen, brengt de A.N.W.B. dan ook in herinnering, dat zij bin nenkort een aanvraag tot vernieuwing zullen moeten doen. De Bond wijst er in dit verband op, dat o.a. opnieuw een „Eigen Verklaring" moet worden ingevuld.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1955 | | pagina 4