m REMBRANDTS LEVENEN WERKEN "Tofr DBS i ROUW- eo TROUW- TWEEDE BLAD missen Het A.B.C. van Uw succes Kiest de Zenayde. kiest PANG *t)e mstiapeufuj. van dee&iste PECinoi de Kapsalon W. A. BUTZELAAR SOEST. Huizen te koop gevraagd Makelaar J. LENSSEN ONTVOERD UW SUCCES IS ONZE RECLAME. AUTORIJSCHOOL D. ENGEL BRANDWEER TELEF. 3 333 VAN DE „SOESTER COURANT" VAN VRIJDAG 11 MEI 1956. 15 Juli a.s. zal het 350 jaar geleden zijn, dat Rembrandt het levenslicht aan schouwde. De carrière van Rembrandt is bemoe digend voor alle ouders, wier zoons op school niet zo vlot meekomen. Want Rembrandt, die op 15 juli 1606 te Lei den was geboren, was op school geen licht, zodat zijn vader hem er af nam en hem de richting van zijn hart liet volgen. Op 14-jarige leeftijd kwam hij in de leer bij de Leidse figuurschilder Jacob Isacz Swanenburgh, burgemeester van Leiden. Hij bleef er drie jaar en leerde er, behalve de techniek van het schilderen, ook het „savoir-vivre" van hogere standen. Een kunst, die hem later goed te pas zou komen. Zijn tweede en laatste leermeester was Pieter Lastman te Amsterdam, schilder van betekenis van bijbelse en mythologi sche voorstellingen, die een merkbare invloed op Rembrandt heeft gehad. De jonge kunstenaar bleef er slechts een half jaar; gaandeweg had hij zijn ei gen stijl gevonden en zo keerde hij in 1625 op negentienjarige leeftijd terug naar het ouderlijk huis te Leiden. In de eerste jaren van de ontplooiing van zijn talent kende hij geen brood- zorgen. In het vertrouwde milieu van eigen omgeving kon hij zich geheel en al aan zijn kunst wijden. Hij maakte tekeningen van zwervers, muzikanten en bedelaars, die hij met aangrijpend realisme uitbeeldde. Tevens schilderde hij episodes uit de bijbelverhalen en legde zich toe om de portretkunst. Tot het laatste boden zijn ouders, broers en zusters hem veel gelegenheid en toch nog te weinig. Thuis, op het werk, op reis- Witte Kruispoeders verdrijven direct hoofd- en kies- pijn, zenuw- of rheumatische pijnen. Ook m tablet- en cachet-vorm Wanneer geen van hen ter beschikking was, nam hij de spiegel en maakte een conterfeitsel van zichzelf. In totaal schil derde hij ruim zestig zelfportretten, on geacht de schilderijen, waarop hij zich zelf temidden van anderen afbeeldde. Van welk 'n waarde is deze „autobiogra fie in portretten" voor ons geworden Wij kunnen er zijn gemoedstoestand in de verschillende perioden uit zijn leven uit aflezen. Bij het rijpen van zijn persoonlijkheid voelde hij zich steeds minder thuis in het toenmalige kleine Leiden. Hij had een wijdere wiekslag nodig voor zijn artistieke en geestelijke ontplooiing. Zö'n plaats was er in Nederland slechts één Amsterdam. In 1631 verhuisde hij naar de Bloem gracht te Amsterdam, die toen nog aan de rand van de stad was gelegen. Zijn atelier mocht in zekere zin bescheiden zijn, Rembrandt was geen onbekende meer. Toch wekt het verwondering, dat hij in de hoofdstad zo snel naar voren kwam, daar er zoveel jonge schilders werkten, die ook naam hadden gemaakt. Hij kreeg talrijke opdrachten voor het schilderen van portretten en reeds in 1632 ontving hij de buitengewone op dracht tot het schilderen van de be kende ontleedkundige, prof. Ni colaas Tulp, die hij afbeelde temidden van collega's en studenten. Dit doek, „De Anatomische Les" genaamd, is thans wereldbekend. Tussen de vele portretten van grijs aards en tijdgenoten verscheen in deze jaren vaker het portret van een jonge, blonde Friezin, Saskia van Uylenburgh, de nicht van Rembrandt's bevriende kunsthandelaar Van Uylenburgh. Daar bleef het niet bij. De kennismaking leidde tot een huwelijk, dat in 1634 in de koepelkerk van St. Annaparochie werd ingezegend. Het zijn acht jaren van grote materiële voorspoed geweest. De schilder werd omstuwd door bewonderaars van zijn clair-obscur en overbeladen met op drachten. Onder meer heeft hij in deze periode het grote doek „Coporaelschap van Banningh Cock" geschilderd, dat later wereldberoemd zou worden onder de naam van „De Nachtwacht". Met Saskia was hij zeer gelukkig. Men behoeft slechts het dubbelportret uit 1635 te zien, waarop Rembrandt als cavalier is uitgebeeld, met de stillere, maar innig levende Saskia op zijn knie, om te begrijpen hoe bijna uitbundig gelukkig het kunstenaarsechtpaar in die dagen was. Saskia was echter niet sterk en herhaalde zwangerschappen verzwak ten haar. In 1641 werd Titus geboren, doch Saskia overleefde hem nauwelijks een jaar. Zij overleed in 1642, dertig jaar oud. Na de dood van Rembrandt vereenzaam de Rembrandt. Het uiterlijk succes, waaraan hij vroeger waarde had ge hecht, kon hem niet rheer bevredigen. De hogere zin van het leven werd hem geopenbaard zijn werk werd dieper, grootser van inhoud, maar het kreeg een weemoedig accent. Ook materieel scheen hij over zijn hoogtepunt heen te zijn. De aankoop van het royale huis aan de Jodenbree- straat in 1639 was misschien te hoog gegrepen. Het in huis nemen van huis houdsters, om voor hem en Titus te zorgen, kostte geld en Rembrandt was gewend zich weinig te ontzeggen. Zijn kunstcollectie breidde hij nog voortdu rend uit, hoewel de opdrachten voor portretten minder werden. In die eenzame jaren was de Bijbel hem tot troost. Hij doorleefde zelf de verhalen van Christus' omwandeling op aarde en hij bracht ze tot uitting in zijn doeken. Hij schilderde zijn „Em maüsgangers", „Christus en Magdalena" en „Christuskoppen". En hij vond rust in de natuur. Vaak zwierf hij buiten de wallen van Amsterdam, langs de Amstel en de Diemer. De uitbeelding van het landschap werd hem lief. Zijn „Landschap met de drie bomen" is een van de aangrijpendste stukken uit die periode. Omstreeks 1645 hervond Rembrandt de rust in zijn huis. Geertje, zijn huis houdster, was weg en haar plaats werd ingenomen door de jonge boerendochter uit Ransdorp, Hendrickje Stoffels. Zij werd zijn vertrouwde, zijn geliefde, zijn model. Talloze malen heeft hij haar geschilderd en altijd was zij gedul dig, hoe vermoeiend het urenlang po seren ook voor haar was. Een nieuwe reeks van overweldigend schone doeken en etsen kwam tot stand. De „Anatomie van dr Deyman" is een hoogtepunt in zijn leven en in de schil derkunst. Zijn magistrale portret „Hen drickje als Venus" is misschien wel een der tederste vrouwenportretten, die hij gemaakt heeft. Materieel werd de toestand steeds moei lijker. Het huis in de Jodenbreestraat was nog steeds niet afbetaald; het aan tal schuldeisers en borgen werd eer der groter dan kleiner. In 1656 volgde zijn faillisement. Zijn kunstcollectie en huis werden openbaar verkocht. Het gezin viel uiteen. In 1661 waren Rembrandt, Hendrickje, Titus en Cornelia (dochter van Rem brandt en Hendrickje, geboren in 1652) in het huis aan de Rozengracht weer herenigd. In deze bescheiden omgeving is Rembrandt op de hoogste toppen van het menselijk kunnen gekomen. Zijn „Mattheus en de Engel", zijn „Samen zwering van Juiïius Civilis", „De Staal meesters" (het bestuur van het Laken- keurdersgilde), zij stammen uit deze periode. In 1664 stierf Hendrickje, omstreeks 38 jaar oud. Een vroeg verouderde vrouw, die meer betekend heeft voor de grote Q]otaris Hoe hij ook passeert- op straat of een acte - men herkent hem aan zijn keurige jacket. Gelukkig is er 2Jet perswerk is ons succes! Hilversum - Langestr. 99 - Tel. 8889 Laren - Veldweg 1 - Tel. 3025 Soest - Molenstraat 16 - Tel. 3258 Óud Loosdrecht - C 144 - Tel. 216 meester dan hij zich vermoedelijk ge realiseerd heeft. Was "het niet Hendrick je geweest, die na het failissement ener giek aan de slag was gegaan en teza men met Titus een kunsthandel was begonnen, teneinde Rembrandt een nieuwe bestaanskans te geven Na haar dood is Rembrandt ondanks zijn bittere armoede blijven werken. Wel zijn de doeken der laatste jaren schaars; maar ze zijn indrukwekkend, zoals „Het Joodse Bruidje", de „Vaan deldrager" en de „Verloren zoon". Zijn „Familieportret" uit 1668 of 1669 ten slotte is een samenvatting van al het innige en vertrouwde, dat man en vrouw, ouders en kinderen samenbindt. Misschien heeft het schilderen ervan hem met het leven verzoend, het le ven, dat lang zo glorieus en voorspoe- idg was en dat eindigde in kommer en armoede. Op 4 october 1669 overleed Rembrandt. REMBRANDT-TENTOONSTELLINGEN. 18 Mei-5 augustus Tentoonstelling van schilderijen en etsen van Rembrandt in het Rijksmuseum te Amsterdam. 17 Mei-5 augustus Tentoonstelling van tekeningen van Rembrandt in Museum Boymans te Rotterdam. 1 Juni-3 september Tentoonstelling van schilderijen en tekeningen van Rem brandt en zijn tijdgenoten in het Ste delijk Museum „De Lakenhal" te Lei den. 8 Augustus-21 october Tentoonstelling van schilderijen en etsen van Rembrandt in Museum Boymans te Rotterdam. 3 Augustus-21 october Tentoonstelling van tekeningen van Rembrandt in het Rijksmuseum te Amsterdam. 1 Juni-1 october Tentoonstelling van originele tekeningen, reproducties en foto's van Amsterdam en omgeving, zoals Rembrandt en zijn tijdgenoten die zagen, in Museum „Het Rembrandthuis" te Amsterdam. Verkrijgbaar in diverae fijne vruchten6maken, los 32 cent per 100 gram en in rollen d 17 cent. Let op de naam RANG op het be schermend omhulsel van elk „Rangetje" en op iedere rol. STEENHOFFSTRAAT 53 TEL. 2842 DE VROUWEN EN HET VERKEER. Adjudant A. de Raadt, chef van de Soester verkeerspolitie, heeft voor de N.V.E.V., aan de hand van de ver- keerstafel, 'n uiteenzetting gegeven van de moeilijkheden die het moderne ver keer met zich meebrengt. Het moderne verkeer is zó intens ge worden en bergt zoveel gevaren in zich, dat er nooit genoeg tegen de gevaren gewaarschuwd kan worden. Het ver keer is de laatste jaren zo veranderd, dat vooral oudere mensen de grote te genstelling tot het verkeer van vroe ger wel bijzonder moet opvallen en vaak kunnen zij dit niet verwerken, zodat een groot aantal ongelukken door bejaarden wordt veroorzaakt. Na een eeuwenlange geleidelijke ont wikkeling nam het verkeer met het in gebruik nemen van motorvoertuigen 'n grote vlucht. Dit begon in de jaren 1895-1900. Tot de enorme ontwikke ling van de motor droegen de beide wereldoorlogen zeer veel bij. Hoe vol maakter de motor werd des te sneller werd de auto. Men was hierdoor wel genoodzaakt de wegen drastisch te ver beteren, maar het werd een kringloop; hoe sneller de auto's des te beter moes ten de wegen zijn en hoe beter de wegen werden des te meer er uit een j auto gehaald kon worden. Deze ont wikkeling heeft ons land in de loop der jaren miljarden gekost aan weg- verbetering en nieuwe wegen. In de laatste jaren heeft zich een nieuw probleem voorgedaan in de vorm van de bromfiets. Iedereen is het ermee eens, dat de bromfiets niet op de rijweg thuis hoort, maar iedereen is er ook van overtuigd, dat een brommer een on ding op het rijwielpad is. Wat zal er op den duur moeten gebeuren. Aparte paden voor bromfietsen. Langs nieuw aan te leggen wegen kan men hiermee rekening houden, maar bij bestaande wegen ontbreekt daarvoor maar al te vaak de gelegenheid of de benodigde grond. Ondanks de enorme vooruitgang van onze wegen, waardoor ons land een wegennet heeft, waarmee maar weinig landen in Europa zich kunnen meten, ondanks alle moeite die overheid, po litie en andere instanties zich getroos ten, is het tot nu toe onmogelijk ge weest de grote stroom van verkeers ongelukken te beperken. Het is zelfs niet eens gelukt deze stroom te stuiten. Vele van deze ongelukken hebben ge lukkig slechts materiële schade tot ge volg en hoe ongelukkig het voor de betrokken eigenaar is, materiaal kan worden vervangen. Onnoemelijk veel groter is de schade en het leed als een verkeersongeval zwaar lichamelijk let sel of de dood ten gevolge heeft. In 1947 eiste het verkeer 964 mensen levens, in 1950 1021, in 1953 1390, in 1954 1500. In 1952 vonden 79344 on gevallen plaats, waarbij 11686 perso nen zwaar- en 9737 licht gewond wer den. In 1954 vonden 100.000 ongevallen plaats met 17.000 ernstig- en 14.000 licht gewonden. Deze getallen spreken een duidelijke taal, maar ze maken minder indruk dan het neerstorten van een vliegtuig met enige tientallen doden, omdat de ze cijfers bij de meesten niet bekend zijn. De mensen interesseren zich wei nig voor statistische gegevens. Daarbij komt, dat het grote aantal druppels gewijs bij elkaar komt en dat zegt de mensen zo weinig. Wat is nu de oorzaak van al deze ongelukken Velen zeggen „Omdat er te snel ge reden wordt". Er wordt inderdaad veel sneller gereden dan vroeger en dit zal er het zijne toe bijdragen om het aan tal ongelukken te vergroten. Toch be hoeft dit niet de hoofdoorzaak te zijn. Men moet niet vergeten, dat de rem- voor zelfbewoning en geldbelegging. Hypotheken beschikbaar. Vredehofstr. 19 - Soestdijk - Tel. 2169 Niet krabben. De helder vloei bare D.D.D. kalmeert de jeuk ln enkele seconden, doodt de ziektekiemen, zuivert en ge neest tot diep ln de huidporiën. GENEESMIDDEL TEGEN HUIDAANDOENINGEN VLOEISTOF BALSEM ZEEP Uw adres voor het kra «ra kleding BAARN. TEL. 2783 capaciteit van de auto's enorm opge voerd is. De wet eist, dat een auto, die een snelheid van 30 k.m. heeft, binnen 9 meter stilstaat, maar de mo derne auto speelt dit al binnen 4 me ter klaar. De gevolgen van een botsing bij grotere snelheid zijn natuurlijk ern stiger en daardoor kan het aantal do den en zwaar gewonden wel gestegen zijn. Hoofdoorzaak is echter het ge brek aan zelfdicipline, het gemis aan beleefdheid op de weg en het niet ken nen van verkeersregels. Maar al te vaak is men geen heer of dame in het verkeer. De heer De Raadt gaf als zijn mening, dat men zowel onder de mannelijke als vrouwelijke automoblisten uitste kende rijders en rijdsters aantreft en ook hele slechte. Bij de mannen be vindt zich tussen de twee uitersten nog een kategorie van middelmatigen, maar bij de dames ontbreekt die nagenoeg. Ze zijn of heel goed of heel slecht en daarbij vaak naief. Zij zien een ge maakte verkeersfout niet in en uit haar antwoorden blijkt maar al te vaak, dat ze de verkeersregels soms maar heel gebrekkig kennen. Daarbij komt, dat ze menen een politieman met een vrien delijk lachje wel op hun hand denken te krijgen en dit lukt ook wel eens. Als voorbeeld van naieviteit vertelde de heer De Raadt van een automobiliste, die weigerde met een lekke band van de hoofdverkeersweg te gaan, omdat je met een lekke band niet rijden mag, want dan verniel je hem. De auto stond levensgevaarlijk op die weg en toen de politie hem naar de kant reed was een grote mond de beloning. Tussen jeugdige wielrijdsters en wiel rijders is weinig verschil omdat de meisjes even handig op de fiets zijn als de jongens. Onder de ouderen is dit iels anders. In doorsnee is de man meer op de weg dan de vrouw, die daar door minder verkeers-minded is en met het klimmen der jaren het verkeer vaak ontwent. Op oudere leeftijd wor den ze bang en vertrouwen zichzelf en anderen niet meer. Zij stappen soms plotseling af als ze een auto achter zich horen en vergeten daarbij, dat de au tomobilist daar niet op rekent. Het is opvallend dat voetgangers zich eigenlijk niet aan de verkeersregels sto ren. Men loopt ijskoud links hoewel er rechts gehouden moet worden. Men blijft op smalle weggedeelten en op hoeken van straten rustig een buur praatje houden en dames dan liefst nog ieder met een kinderwagen bij zich. Deze voetgangers vergeten, dat de au tomobilist, die de hoek van die weg wil omgaan, hierdoor genoodzaakt is zijn bocht groter te nemen dan normaal mag en in conflict kan komen met te- genliggend verkeer. Gebrek aan kennis van de verkeers regels komen zowel bij vrouwen als bij mannen voor, terwijl deze kennis toch voor elke weggebruiker dringend nood zakelijk is. Vooral bij bromfietsberijders komt sterk tot uiting, dat men niet op de hoogte is met de verkeersregels. NIEUWEWEG 97 TELEFOON 2543 46. Dank je wel, zei de advocaat op dit moment, terwijl hij naar voren trad. Dit is voorlopig voldoende voor mij en direct liet hij er op ongewoon beleefde toon op volgen Goeden avond mijn heer Balfour. Op hetzelfde moment stapten David en Torrance naar voren. Ebenezer zei geen enkel woord meer; op de trap zonk hij machteloos ineen eh staarde allen als versteend aan. Vlug nam Alan hem het geweer af en toen pakte de advocaat hem bij de arm en duwde hem de keuken in. Na korte tijd gingen de heer Rankeiller en Ebenezer' naar een zijkamer om te overleggen en verbleven daar ongeveer een uur voor zij tot overeenstemming waren gekomen. Daarna ondertekenden Ebenezer en Da vid een overeenkomst waarbij Ebenezer zicht verplichtte Rankeiller schadeloos te stellen voor zijn medewerking en aan David jaarlijks twee derden te be talen van de inkomsten der goederen. Rankeiller en Torrance gingen naar huis, terwijl David en Alan de weg naar Edinburg insloegen. Zij hadden geen lust om snel te lopen, noch om veel te praten. Beiden werden beheerst door de gedachte aan één moment het ogen blik van scheiding. David gaf Alan een paar geldstukken, die hij van Rankeiller had geleend, want hij wilde niet dat Alan de eerste dagen honger zou lijden. Op een punt, waar men de stad en het slot op de heuvel kon zien, bleven bei den enige ogenblikken in volkomen stilzwijgen staan. Toen drukten zij el kaar de hand en namen afscheid. Zo werd David Balfour tenslotte toch de rechtmatige eigenaar van het huis Shaw. EINDE. Vaak ziet men dames en heren, die, gezien hun leeftijd, niet capabel ge acht mogen worden voor het berijden van een bromfiets, rustig over het wegdek snorren. Velen hebben dit he laas met de dood moeten bekopen, daar er onder hen waren, die niet meer fietsten omdat ze daar niet meer toe in staat waren en in de bromfiets een uitkomst zagen. Ze vergaten, dat ze het verkeer ontwend waren en dat een bromfiets een motor heeft, waardoor de remkracht in verhouding tot de snel heid gering is. Bovendien is het reactie vermogen van mensen op leeftijd meest al niet erg groot. En het is het reactie vermogen, dat b.v. bij de automobilist zo belangrijk is. Een normaal autobe stuurder heeft altijd nog een seconde nodig, voordat hij, nadat hij gevaar be merkt heeft, op de rem trapt. En dat betekent bij een snelheid van 70 k.m., dat tijdens die seconde 20 meter ver der gereden wordt. Na deze algemene beschouwing behan delde de heer De Raadt de verkeers regels waaraan de weggebruiker zich te houden heeft.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1956 | | pagina 5