l/ÏMMI 1 SOLEX DE KLOOSTERKERK VAN MARIËNBURG. OUD SOEST» fUGERS RIJWIELEN BERINI, de Beste Bromfiets. FA. F. VAN DEN HOVEN TWEEDE BLAD MOTORHUIS MOBI VIERDAG Vo-oA kuj-atiteitliw-edeA SOEST De Oude Kerk in Soest staat op het ogenblik midden in de belangstelling. Nu men begonnen is vol zorg dit his torische bouwwerk terug te brengen (zoveel als mogelijk is) in de vorm en het voorkomen, waarin het zich als bedehuis der Soester Christenheid be vond in de tijd, dat de Reformatie de wegen der Christen gelovigen in ver schillende richtingen deed uiteengaan, volgen alle Soesters, protestanten zowel als roomskatholieken, de restauratie werkzaamheden met groot interesse. Welk een nieuw (oud) beeld zal onze Oude Kerk vertonen als de restauratie ten einde is Welke onvermoede bij zonderheden en merkwaardigheden zul len bij het afbreken, afbikken en uit graven misschien aan het licht komen In afwachting van de resultaten van deze ingrijpende restauratie lijkt het mij interessant en ook nuttig (waarom, zal verderop wel blijken), er eens de aandacht op te vestigen, dat Soest in de Middeleeuwen nog een tweede kerk gekend heeft, een kerk, die nog wel vlak bij onze Oude Kerk stond, nauwe lijks tweehonderd meter ervandaan Ik heb op het oog de kloosterkerk van het Brigitten-convent Mariënburg, over welk convent reeds meermalen in ons blad is geschreven. Dit klooster, een vrij groot complex, heeft gestaan op het terrein tussen Eemstraat en boer derij 't Klooster, door welk terrein thans (nog niet zo heel lang) de toe gangsweg naar deze boerderij loopt. Uit allerlei historische gegevens is op te maken, dat de plaats voor de ere dienst in dit klooster maar niet een on aanzienlijk kapelletje is geweest, doch een behoorlijk grote kerk, die in grootte niet veel onderdeed voor de parochie kerk, onze huidige Oude Kerk. Maar om van deze kloosterkerk iets meer te weten te komen, moeten we even stil staan bij de geschiedenis van dit Brigitten-convent in Soest. Dit Brigitten-convent is vermoedelijk in de loop van de 14e eeuw gesticht. In 1393 wordt het reeds als grootgrond bezitter te Soest genoemd, in het bezit namelijk van uitgestrekte landerijen in de polder De Slaag, over de Eem (toen nog tot Soest behorend). Maar het kloos ter is niet direct gevestigd geweest op de plaats aan de Eemstraat, die hier boven werd aangeduid. Dit blijkt o.a. uit een acte van 1461, waarin de edel man Henrick van Suylen van Nyevelt verklaart, dat wijlen Jonkheer Jacob van Gaesbeeck zich indertijd met e^n OLIESTOOKKACHELS Het leidinggevend Amerikaans fabrikaat. Gestookt met huisbrand olie, die 20% goed koper is dan petroleum en 5% meer warmte geeft. Branden roetloos dus volledige verbranding. Moderne vormgeving. Deskundigen prefererenr de verhuizing zeker wel niet langer dan tien, twintig jaar voordien hebben plaatsgehad. Op de door Jacob van Gaesbeeck aan het Brigitten-convent geschonken grond had het kasteel (een van de kastelen) van deze jonker gestaan, het Huis te Soest, met een bosje erbij, het Jonkers- bos, later het Brigittenbos geheten. Dit kasteel was in 1356 bij de oorlogs woelingen door de Hollanders verbrand, maar daarna blijkbaar door Jacobs vader weer opgebouwd. In 1525 vertelde één van de klooster broeders aan de spionerende Naarden- se stadssecretaris Pieter Aelmanszoon, „dat hun kerck binnen het convent ge- maeckt was van het Huys van den jonckheer van Gaesbeeck, daerin hij tevoren plach te wonen." De Brigit- tijnen hadden dus hun kloostergebouwen om het kasteelhuis heen gebouwd en dit huis zelf tot hun kerk verbouwd. heeft de afgebeelde kerk aan de linker zijde (zuidzijde) een transept of dwars beuk, terwijl de Oude Kerk zo'n tran sept aan de zuidzijde niet heeft en (voor- zoveer wij wetenook niet gehad heeft. Zo'n dwarsbeuk zou in het Bri- gitten-klooster, dat een dubbelklooster was, dus zowel mannen als vrouwen bevatte, ongetwijfeld op haar plaats zijn, omdat hierdoor de voorgeschre ven strenge afscheiding van nonnen en kloosterbroeders in de kerk kon worden gewaarborgd. Waarschijnlijk zaten in onze Soester kloosterkerk de broeders, die slechts een kleine minderheid vorm den, in het transept. Voorts krijgt men op de afbeelding de indruk, dat de absis (de halfronde af sluiting, waar het altaar stond) vier vensters heeft, terwijl de absis van de Oude Kerk er slechts drie heeft, maar het schilderij levert hierover niet voldoende uitsluitsel. Doch het meest frappante is wel het verschil in de torenDe hier afge beelde kerk bezit een toren van een geheel ander type en van geheel an dere afmetingen dan de Oude Kerk. aantal van zijn goederen tegenover hem garant gesteld heeft bij een door Hen rick aangegane borgschap. Hiertoe be hoorde o.a. het „goed daer haer cloos- ter (tot Zoest, geheten Marienborch) thans op staet ende sij van miine liefs Joncheer goeden verkregen hebben al- se omtrent acht mergen lants". Hij ver klaart met dit convent overeengeko men te zijn, dat hij van zijn recht om zich op dit goed te verhalen, voortaan afziet. De behuizing van het Brigitten-con vent heeft dus eerst op een andere plek in Soest gestaan, waar is niet be kend, niet onwaarschijnlijk echter in de onmiddelijke nabijheid van de pa rochiekerk, aan de Doodweg Toren straat). Het is Jonkheer Jacob van Gaes" beeck, groot-landheer en potentaat in onze contreien, geweest, die het con vent in staat gesteld heeft een omvang rijke definitieve nederzetting te bou wen aan de Eemstraat. Het jaar waar in dit geschiedde, is niet bekend. Maar het zal wel in de buurt van 1450 gele gen hebben. Vermoedelijk is de schen king géén legaat van de in 1460 over leden Jonkheer geweest, want dan zou wel niet in 1461 reeds (zoals uit boven aangehaalde akte blijkt) het klooster kant en klaar op de nieuwe grond heb ben gestaan. Maar blijkens hetzelfde stuk heeft men in 1461 nog goed in herinnering, dat het klooster tevoren op een andere plaats stond, en dus zal De Kloosterkerk te Soest in 1662, naar een schilderij van M. Hobbema. Om te weten, wanneer de eerste steen is gelegd voor dit gebouw, dat toen tertijd kloosterkerk werd, zouden we dus moeten teruggaan tot de tijd, dat de heren Van Gaesbeeck (of waren het nog hun voorgangers, de heren Van Lockhorst hun huis te Soest bouw den. Maar daarover is totnogtoe niets gevonden. Natuurlijk zouden we graag weten, hoe die oude kloosterkerk eruit heeft gezien. Volgens het in 1772 uitgekomen historiewerk „De Tegenwoordige Staat van Utrecht" was er toen nog een ruïne van het klooster te zien, maar hoe die ruïne eruit zag, weten we niet. En het lot van klooster en kloosterkerk vóór die tijd is in raadselen gehuld (waarover straks meer). Bij mijn nasporingen naar oude afbeel dingen betreffende Soest stuitte ik dit voorjaar op een schilderij in de Kunst- halle te Hamburg, dat een verrassend licht wierp op enkele andere oude af beeldingen, waarvan ik reeds eerder een reproductie in mijn verzameling had gekregen. Het is een schilderij van de bekende 17e-eeuwse Nederlandse schilder Meindert Hobbema, gedateerd 1662, en draagt tot titel „De Klooster kerk te Soest". (Een naar dit schilderij vervaardigde tekening wordt bij dit ar tikel afgedrukt.) Zo op het eerste ge zicht lijkt deze kerk heel erg op onze Oude Kerk en zijn we geneigd aan een verwisseling of vergissing te denken. Maar bij nader toezien bemerken we allerlei verschillen, die een identificatie met de Oude Kerk onwaarschijnlijk, zo niet onmogelijk maken. Ik noem enkele punten. In de eerste plaats valt op, dat het priesterkoor aan de zichtbare zijde drie, misschien zelfs vier hoogopgaande ven sters heeft, terwijl de Oude Kerk, ook op oude afbeeldingen, op die plaats slechts twee vensters kent. Verder KERKSTRAAT 3-S0EST-TEL203O Betaling in overleg. Hij is kleiner, ranker en mist de met z'n drieën naast elkaar geplaatste spits bogen, die voor de toren van de Oude Kerk zo typisch zijn. Aangezien deze laatste in 1475 gebouwd moet zijn en Hobbema de afgebeelde toren omstreeks 1662 schilderde, lijkt de mogelijkheid, dat onze Oude Kerk misschien vroeger zo'n kleine toren van andere type ge had zou hebben, die hier dan in beeld hofpoortje is veel meer verbrokkeld, het dak van de dwarsbeuk verkeert in deplorabele toestand, terwijl het hele schip van de kerk tussen toren en priesterkoor verdwenen lijkt. En in 1772 waren er, zoals boven vermeld, nog slechts enkele muurresten van te zien. De grootte en schoonhêid van deze kloosterkerk wijzen eens te meer op de belangrijkheid en kracht van het Soes ter Brigitten-klooster Mariënburg in godsdienstig en economisch opzicht, welke we reeds uit andere historische bronnen hebben leren kennen. Mariën burg is een belangrijke factor geweest in het leven van onze streek. Ik sprak hierboven over raadsels ten aanzien van het lot van de klooster kerk. Er is inderdaad een zeer ernstig raadsel en daarom heb ik, zoals U misschien opgemerkt hebt, bij mijn con clusies betreffende de afbeeldingen van de kloosterkerk steeds een kleine slag om de arm gehouden. Er i~ namelijk bekend, dat in 1586 en 1587 door het stadsbestuur van Amersfoort maatrege len werden georganiseerd tot het slo pen van het klooster Mariënburg en met name van de kloosterkerk Omstreeks het jaar 1580, toen de Her vormden meer en meer de macht in handen kregen, werden alom in den lande kerken en kloosters onteigend. In onze streek namen op Kerstavond 1580 de Hervormden bezit van de pa rochiekerken, ook in Soest. De bezit tingen der kloosters werden geconfis- keerd, hun gebouwen gesloopt of voor andere doeleinden gebruikt. Over de bevolen afbraak van het klooster Ma riënburg heeft in de Soester Courant van 12 nov. 1954 de heer F. de W. reeds het een en ander verteld. „AT in 1586 werd aan het Amersfoort- se raadslid Peter Petersz. opdracht ge geven om toezicht te houden op het afbreken van het klooster te Soest. De materialen konden worden verkocht, uitgezonderd de stenendie moesten worden gebruikt voor de fortificatie van de stad. 14 juni 1587 was men nog niet begonnen met de afbraak. Er ble ken n.1. geen liefhebbers voor het kar weitje te zijn. Op die dag werd er door de Regeerders van Amersfoort aan het Timmerliedengilde bevel gegeven, dat zij, hetzij door loting, hetzij vrijwillig, vier meester-timmerlieden en vier mees terknechts zouden aanwijzen, die het houtwerk van kerk, toren en convent van St. Brigitte te Soest, tegen behoor lijk loon, zouden moeten afbreken. De eerstvolgende maandag moest er begonnen worden. De opkomst was slecht slechts één timmerman, met zijn knecht, meldde zich. De volgende week kwam er opnieuw bevel voor het De Kloosterkerk in 1626. Fragment van een tekening in museum Flehite, Amersfoort. Koninginnelaan 25 - Soestdijk zou zijn gebracht, volkomen uitgesloten. We kunnen daarom wel haast niet an ders dan aannemen, dat Hobbema om streeks 1662 te Soest inderdaad niet de Oude Kerk, maar de kloosterkerk heeft geschilderd. Deze conclusie wordt nog versterkt door een tekening, die ik enkele jaren geleden in het museum Flehite te Amersfoort vond, voorstellen de ,,'t Dorp Soest, 1626". Toen ik deze tekening in handen kreeg, betwijfelde ik sterk, dat dit onderschrift juist was en dat deze tekening iets met Soest te maken had. De kerktoren leek niets op die van Soest, en ook de kerk zelf was anders. Maar laat nu die kerk toren sprekende gelijkenis vertonen met die op het schilderij van Meindert Hob bema Het lijkt nu vrijwel zeker, dat we in deze tekening inderdaad met Soest te maken hebben, en wel met de buurt bij het vroegere klooster Mariën burg, dat we links op de tekening zien liggen, in de vorm van allerlei huizen om een kerk gegroept. (Deze linker helft is hierbij gereproduceerd.) Wij kunnen ons er dus nu een beeld van maken, hoe de kloosterkerk er uit gezien heeft, en wel in de tijd waarin zij verlaten en aan het vervallen was 1(326 en 1662. Er bestaat ook nog een tekening van A. van Borssum van om streeks 1700, die de kerk vanuit dezelf de gezichtshoek geeft als Hobbema, maar in veel vervallener toestand het kerk- Timmerliedengilde „dat zij onder haar gilde bij loting of bij bewilging uitma ken zullen 3 meesters en 3 meester knechts benevens Roelof Hermensz. timmerman en zijn meesterknecht (dit waren de twee enigen, die opgekomen waren) om op maandag naastkomende hem luiden te vinden te Soest in het Brigittenconvent, om aldaar om be hoorlijk loon te arbeiden aan het af breken van het houtwerk van de kerk en daar niet uit te scheiden voor en alleer hetzelve gedaan zal zijn, op straffe dat die timmerlieden hun werk verboden wordt tot de tijd dat zij ge hoorzaamd zullen hebben". „Dat schijnt wel geholpen te helpen", voegde de heer de W. hier aan toe, „want daarna horen we niets meer over het geval." Moeten we hieruit inderdaad conclude ren, dat de Regeerders van Amersfoort, wien er zoveel aan gelegen scheen te liggen, dat het klooster Mariënburg in Soest werd afgebroken, hun zin hebben weten door te zetten bij de Amers- foortse timmerlieden, die deze zaak blijkbaar saboteerden, omdat zij tegen hun (katholieke) geloof inging, en dat het klooster toen is gesloopt Uit het verdere stilzwijgen over deze zaak in de stadsakten kan men evengoed afleiden, dat er iets tussengekomen is, waardoor het stadsbetuur deze kwestie maar stil op haar beloop gelaten heeft. De bewaard gebleven afbeeldingen, en VAN DE „SOESTER COURANT" VAN VRIJDAG 6 SEPTEMBER 1957. daarbij vooral het schilderij van Mein dert Hobbema, pleiten m.i. heel sterk voor deze laatste conclusie. Men kan kwalijk aannemen, dat Hobbema, zo be kend om de nauwkeurigheid en realis- tiek van zijn schilderijen, in 1662 maar wat bij de Oude Kerk heeft zitten fan taseren. Nu kunnen de thans aan de gang zijnde restauratiewerkzaamheden, of liever aftakelingswerkzaamheden, aan de Oude Kerk ertoe bijdragen dit dilema op te lossen. Wanneer n.1. hierbij zou blij ken, dat er bij de Oude Kerk nimmer sprake is geweest van een zuidertran sept en van vier vensters in de wanden van het priesterkoor (om alleen deze bijzonderheden maar te noemen), dan kan het als vaststaand worden be schouwd, dat het schilderij van Hobbe ma en de overeenkomstige afbeeldin gen inderdaad de kloosterkerk van Ma riënburg weergeven en dat er dus van de in 1586 en 1587 bevolen afbraak niets is gekomen. We wachten met spanning af. J. HEPP. kopen is geen kunst. Dat kan ie dereen, maar denk ook eens aan de reparatie die volgt. Kies daarom een vakman. Wij leveren U alles op motor- gebied. KERKSTRAAT 59 - TELEFOON 3830 FA. SPRUIT FA. OP T LAND BEUKENLAAN 54 TELEF. 2105 GOED AFGELOPEN. Het 8-jarig jongetje R. H. reed op zijn fiets in de Birkstraat met zijn zusje van 6 jaar op de bagagedrager. Hij stak onverwacht de weg over en werd gegrepen door een personenauto van de landmacht. Beide kinderen vielen en het meisje mankeerde niets. De jon gen kreeg een hoofdwond. Hij werd verbonden door dokter Stroband en is door de politieauto thuis gebracht. KAMPIOEN ZWEMMEN. Het dochtertje van onze oudplaatsge noten, de heer en mevr. Amelunxen- Bartelsman, behaalde in Columbia (Z. Amerika) het landskampioenschap op de 100 meter schoolslag. ZEEPOST. Met de volgende schepen kan zeepost worden verzonden. De data, waarop de correspondentie uiterlijk ter post moet zijn bezorgd, staan achter de naam van het schip vermeld. Argentiniës.s. „Uruguay", 9 sept. Australië via Engeland, 14 sept. Brazilië s.s. „Uruguay", 9 sept. Canada m.s. „Prins Willem V", 10 sept. Canada s.s. „Kinderdijk", 12 sept. Canada s.s. „Groote Beer", 14 sept. Chilivia New York, 12 sept. Indonesië s.s. „Roebian", 12 sept. Ned. Antillens.s. „Triton", 12 sept. Nieuw Zeeland via Engeland, 14 sept. Surinamem.s. „Cottica", 11 sept. Brits-O.-Afrika via Frankrijk, 14 sept. Inlichtingen betreffende de verzendings data van postpakketten geven de post kantoren. POLITIE-VOETBAL. De combinatie Soest-Baarn van de po litie heeft op het S.E.C.-terrein mee- gevoetbald voor de beker van de Ne derlandse Politie Sport Bond in wed strijden van het district west. Bussum won met 4-2 van de combinatie Soest-Baarn, Hilversum won met 2-1 en tegen Zeist werd met 0-0 gelijk ge speeld. De wedstrijd tussen Zeist en Hilversum leverde evenmin doelpun ten op en Bussum speelde tegen Zeist gelijk met 1-1. Tenslotte won Bussum met 5-3 van Hilversum en dit elftal plaatste zich daarmee in de finale-wed- strijden, welke in Katwijk gespeeld worden. DRAAGT ELKANDERS LASTEN. Evenals andere jaren zal in de week van 9 tot en met 14 september weer de col lecte gehouden worden voor het alge meen fonds „Draagt elkanders lasten" van het C.N.V. Wel is het een verheugend verschijn sel, dat het aantal lijders aan T.B.C. de laatste jaren is teruggelopen, maar toch zijn er nog steeds vele gevallen, die om hulp vragen. Waakzaamheid voor deze nog altijd gevreesde volks ziekte blijft dus geboden. Bovendien geeft genoemd fonds steun bij' andere volksziekten. De ingezetenen worden daarom aange spoord de collecte mild te gedenken.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1957 | | pagina 5