HET LOIREDAL
Alles voor Uw
kantoor.
A. J. v. d. REE
DAT IS PAS FRANKRIJK
Nu kopen is
geld besparen
10 °/0 KORTING
Baby- en
Linnenuitzetten.
Waar de toerist 120 kastelen
kan bezichtigen, waar koningen woonden,
waar nog veel is zoals het vroeger was»
v.WEEDESTRflqT 8
TELZ458 50E5TDUK
TWEEDE BLAD
ERKENDE-
A. N. W. B. AUTORIJSCHOOL
VAN DOOREN
UW SUCCES IS ONZE
RECLAME.
AUTORIJSCHOOL D. ENGEL
Uo-oa (Uuatiteit&u-CKedeA
BRANDWEER TELEF. 3333
Ook 1958 voor U een goed zegeljaar.
E. J. GEURTS
EERSTE BAARNSE DANSSCHOOL
Voor betere dansles gaat men
naar JAC. VAN ES.
INSCHRIJVING
DANSLESSEN
Voor de stamppot
overheerlijke rauwe Rookworst
C. H. ENGERINGH
0
Snerpende pijnen
van brandend maagzuur?
SOEST.
VAN DE „SOESTER COURANT"
VAN VRIJDAG 10 JANUARI 1958.
slechts luisteren, terwijl bij proza het
voorstellen van hetgeen men leest van
belang is. Dichten is daarom ook meest
al niet het brengen van woorden in
een bepaalde vorm, maar het brengen
van rithmisch geordende taalklank,
voorgesteld door woorden.
Uitvoerig besprak Gariël Smit deze
woordklank aan de hand van enkele re
gels van het gedicht „De Dieren" van
Aart v. d. Leeuw, waarin de eerste re
gels „De landman gaat als d'avond is
gevallen en d'arbeid slaapt voor 't laatst
zijn hoeve rond". Men kan dit beschou
wen als een rustige simpele inzet van
een mooi eenvoudig gedicht, maar bij
GALLENKAMP PELSWEG 14
SOEST-ZUID - TELEF. 3823
nadere kennismaking blijkt, dat taal
klank en inhoud nauw aan elkaar ver
want zijn en dat vele A-klanken een
bijzondere betekenis in dit gedicht heb
ben. Taalklank en gevoelens correspon
deren hierin sterk. Over het algemeen
wordt de klare gemoedstoestand met de
a-klank aangegeven, het ernstige met
de o-klank en het droeve met oe.
In deze regels van Aard v. d. Leeuw
hoort men als het ware de rust en de
goede stemming van hem die het werk
gedaan heeft en nog even gaat rond
kijken of alles in orde is, met de weten
schap dat het wel in orde zal zijn. In de
derde regel „hij keurt het werk der
knechts in schuren en in stallen" is een
staccato te horen van iets wat vluchtig
gedaan wordt, cmdat het niet nodig is
er veel aandacht aan te besteden.
Deze wijze van dichten is componeren
met de taal en tussen vorm en inhoud
is geen scheiding te maken.
Het tweede gedicht, dat de heer Gabriël
Smit als voorbeeld nam, was „In einem
Kühlen Grunde" van Eichendorf, waar
bij deze eerste woorden al een heel
landschap voortoveren aan de oplet
tende lezer, die tevens luisteraar is.
Een koel beschaduwd dal, waarin het
goed toeven is. Er loopt een beekje
door, want even verder is sprake van
een Mühlenrad. Ook hier is dus de
vorm van het gedicht in wezen de
inhoud.
De bekende regels van Keats „A thing
of beauty is a joy for ever" heeft vele
weken hoofdbrekens gekost voor zij de
vorm van thans had en door deze vol
maakte vorm een gevleugeld woord kon
worden. Ook hieruit blijkt de waarde
van de woordklank. Maar ook het har
de werk, dat de dichter wacht als er
sprake is van een inspiratief moment.
Heel weinig inspiratie en heel veel
arbeid is er nodig om te komen tot
een gedicht waarbij inhoud vorm en
klank elkaar dekken. De dichter heeft
het vermogen de totaliteit der dingen
te zien en het is zijn werk deze totali
teit in dichtvorm uit te dragen.
In deze tijd van godsdienstige verar
ming heeft de dichter daarnaast de
taak een religieuze werkelijkheid te re
aliseren. Deze taak is bijzonder zwaar
omdat het wonder onder woorden ge
bracht moet worden en Gabriël Smit
kende geen dichter die hierin slaagde,
maar wel een architect, Le Corbusier,
die als niet belijdend Christen met het
bouwen van een bedevaartkerk bij
Straatsburg deze religieuze werkelijk
heid inderdaad realiseerde.
NIEUWE WEG 97 TELEFOON 2543
FA. SPRUIT
FA. OP 'T LAND
BEUKENLAAN 54 TELEF. 2105
ZEEPOST.
Met de volgende schepen kan zeepost
worden verzonden. De data waarop de
correspondentie uiterlijk ter post moet
zijn bezorgd, staan achter de naam van
het schip vermeld.
Argentinië s.s. „Uruguay", 13 jan.
Australië s.s. „Strathnaver", 13 jan.
Australië via England, 18 jan.
Brazilië s.s. „Uruguay", 13 jan.
Canada s.s. „Ravnefjell", 15 jan.
Chili via New York, 16 jan.
Indonesië m.s. „Bengkalis", 16 jan.
Ned. Antillen m.s. „Pr. der
Nederlanden", 14 jan.
N. Zeeland via Engeland, 18 jan.
Unie van Z. Afrika enl Z.W. Afrika
m.s. „Pretoria Castle", 18 jan.
Inlichtingen betreffende de verzendings
data van postpakketten geven de post
kantoren.
1 litersblik PRONKSNIJBONEN, prima kwaliteit,
98 ct. Met 10 N.G.V.-zegels extra.
Hero BOERENKOOL, prima winterkost, per jam
pot 40 ct., per grote pot (720 gram) 75 ct.
In vier minuten klaar op tafel1 blik jonge WOR
TELTJES 0,79 en 1 blik SPINAZIE 0.69, samen
slechts 1.48. Hierbij nog 15 N.G.V.-zegels extra.
1 groot blik GEHAKT a 500 gr. 1.25, 25 zegels extra.
250 gram „ELK WAT WILS". Een rijke melange
van „Victoria" 0.79. Met 15 N.G.V.-zegels extra.
200 gram HOESTMELANGE 0.59. 10 zegels extra.
Een heerlijk Banketbakkerskoekje. 250 gr. ZAND-
STERREN 0.63. 10 N.G.V.-zegels extra.
250 gr. VRUCHTENKOEKJES 0.63. 10 zegels extra.
2 pakjes CHOCOLADEPUDDING met vanillesaus
van „Victrix" 0.64. 10 N.G.V.-zegels extra.
1 pot Dolfijn PINDAKAAS 0.95. 15 zegels extra.
UW ADRES VOOR STEGEMAN'S ROOKWORST
Steenhoffstraat 27 SOEST Telefoon 2385
PARKSTRAAT 4 BAARN TELEFOON 3318
Onder Rijkstoezicht erkend en gedi
plomeerd dansleraar.
voor de nieuwe PRIVÉ- EN CLUB-
welke eind januari aanvangen.
Ook de nieuwste dansen, o.a. Calypso, Merengue,
Cha-cha-cha.
Inlichtingen en inschrijving dagel. aan de school.
E.B.D.S.
KANTOORBOEKEN
KANTOORMACHINE
ADMINISTRATIE-PAPIEREN
KANTOOR- EN MACHINEHANDEL
Laanstraat 41c-d - Telefoon 2685
BAARN
a 1.10 per 500 gram. HACHÉ-VLEES a 1.25 per
500 gram. Magere dikke RIBLAPPEN a 1.90
per 500 gram. Overmalse BIEFSTUK 55 cent
per 100 gram. Ook VEULENVLEES is een
delicatesse. Soepcomplet 84 ct. Mooi ROOK
VLEES a 4.30 per kg. Gekookte WORST (heer
lijk) 1.10 per 500 gram. Dus het voordeligste is
de bekende PAARDENSLAGER van Amersfoort
Krommestraat 53 Amersfoort Telef. 3998
A. HILHORST v.h. C. Post
Van Weedestraat 5A-B
Parijs mag een mooie stad zijn, het
echte Frankrijk moet men elders zoe
ken. Die opmerking kan men steevast
horen als men in Frankrijk met ie
mand uit de provincie aan de praat
komt.
En natuurlijk stelt die provinciaal
dan zijn eigen landstreek op de voor
grond. Een beetje chauvinisme is de
fransman tenslotte niet vreemd. Maar
elke fransman zal er bij zeggen „U
moet eens gaan naar het Loiredal, daar
is het mooi, daar is in het verleden hi
storie gemaakt en daar vindt u prach
tige kastelen."
Een dichter heeft zich eens als volgt
uitgedrukt„De Loire is een koningin
en vele koningen hebben van haar ge
houden."
Deze dichtregel zegt eigenlijk genoeg
en er is geen woord „Frans" bij. Want
het Loiredal is inderdaad een van de
mooiste streken van Frankrijk. De
duizenden toeristen (elk jaar meer)
die deze streek bezochten zijn opgeto
gen over het natuurschoon, over de
honderden kastelen, over de dorpen
en steden en over de Loire.
„Weet u wel meneer", zo zei ons
een oude man in Tours, „de toeristen
die hier komen, zien nog niet de helft
van de schoonheid. Ze vliegen van de
ene plaats naar de andere, „doen"
vlug een paar kastelen en menen dan
Het slot Chaumont is een van de beroemdse in het Loiredal. Catharina de
Medici kocht het destijds om het Diane de Poitiers aan te bieden in ruil
voor het slot Chenonceaux.
staat in het Loiredal.
Karei VIII liet Amboise bouwen. In
het jaar 1560, de koning was toen nog
maar een jongen van 16 jaar,
vreesden de protestanten dat de jonge
vorst een speelbal der katholieken zou
worden. De protestanten wensten niet
dat de katholieken zich middels de ko
ning meer macht konden verschaffen
en daarom wilde zij de koning ont
voeren. Maar het complot werd ont
dekt en vandaag nog laat men de toe
rist het „balkon der samenzweerders"
zien. Aan dit balkon werden de leden
van het complot opgehangen. Echter
niet alleen zij lieten het leven. Ook
1500 anderen werden onthoofd. Dit
kasteel heeft dus een nare bijsmaak
en 't is daarom dat de Graaf van Pa
rijs, die de eigenaar is, er slechts zel
den komt.
Maar het moet een kostelijk bezit
zijn, een kasteel in het Loiredal. Wie
de komende zomer naar Frankrijk
gaat, heeft Frankrijk niet gezien als
hij niet in het Loiredal is geweest.
OP ONZE GEHELE VOORRAAD TEXTIEL
OOK OP COMPLETE
Enkele merkartikelen uitgezonderd.
De wijnfeesten Wie zou daar in Frank
rijk willen ontbreken. De meisjes grij
pen deze gelegenheid om zich te tooien
in oude klederdrachten.
Maar noem dan toeh Rennies.
Die doven de mnrbrand dadelijk.
Vele tienduizenden lijders aan brandend
maagzuur verbreiden de roem van
Rennies. Ze zijn dan ook een ware uit
komst ook in de hardnekkigste geval
len. En U hoeft helemaal niet in het
onzekere te zijn over het resultaat, ze
helpen vanaf 't eerste ogenblik dat ge
Uw eerste Rennies laat smelten op de
tong. U voelt de zuurbrand doven één
of twee minuten en alle leed is geleden.
GABRIËL SMIT OVER POËZIE.
De dichter Gabriël Smit zou voor de
Volksuniversiteit spreken over religi
euze kunst, maar het is meer geworden
een algemene beschouwing over poëzie
met een uiteenzetting van de mogelijk
heden die verscholen liggen achter de
dichtregel.
De dichter schrijft meestal niet omdat
hij er geld mee verdienen wil, iets heel
bijzonders wil maken of om welke an
dere reden ook, maar simpelweg omdat
hij moet. 't Is de drang tot 't voltrek
ken van een soort ordening van het
woord. Hij moet zich direct met het
woord rekenschap geven van hetgeen
bij de niet-dichter tot de herinnering
behoort en hij maakt zich daarmee tot
een dwangarbeider van het woord.
Men kan een gedicht beoordelen naar
de wijze waarop met verheven gedach
ten in rijm en ritme gewerkt is, maar
men kan ook zuiver de vorm zonder de
inhoud beoordelen. Dit zijn twee een
zijdige zienswijzen, want bij goede
poëzie dekt de vorm de inhoud en soms
is de vorm zelfs als het ware de inhoud.
Daarbij moet men bedenken, dat poëzie
niet gebonden is aan rijm en ritme in
de gewone zin, want vooral bij de
schrijver Rilke kan men spreken van
poëzie als de vorm die van proza is.
Hoezeer vorm en inhoud elkaar dekken
blijkt uit de gedichten van Gezeile, die
het waargenomene in klank van taal
omzet. Men moet daarom bij poëzie
Nantes, vlak bij de monding van de Loire, is naast St. Nazaire de belang
rijkste haven aan deze rivier.
Oogst in het Loiredal.
Een der oudste kastelen is dat van
Blois. De geschiedenis van dit kasteel
gaat terug tot de tijd der Karolingers.
De stad zelf moet in het jaar 584 ge
bouwd zijn. Toen de Noormannen tot
in het hart van Frankrijk waren door
gedrongen, hield Blois stand. Hierdoor
kregen de graven van Blois steeds
meer macht en konden hun grondge
bied uitbreiden.
Slechts enkele kastelen zijn nog in
bezit van oude families, maar vele zijn
ook in handen gevallen van grootin-
dustrieëlen. Het is duur, een kasteel te
onderhouden en daarom komt er nog
al eens een onder de hamer.
De kathedraal St. Croise in Orleans is
wereldberoemd. Jaarlijks komen hier
talloze bedevaartgangers.
dat ze het Loiredal kennen. Maar er
zijn tussen Orleans en Angers meer
dan 120 kastelen, de een nog mooier
dan de andere. En wie kan die in een
paar dagen bekijken
Die man had gelijk, het Loiredal
leent zich niet voor een bliksembe
zoek. Maar de toerist is nu eenmaal
aan tijd gebonden en 't zou praktisch
voor niemand mogelijk zijn deze land
streek te bezien, zoals de oude man
dat wel graag zou hebben.
Voordat de spoorwegen de taak
overnamen was het Loiredal de grote
verkeersader in Frankrijk. Ze verbond
de Atlantische Oceaan met het mid
den van Frankrijk. De grote wegen
die door het dal liepen, reikten tot in
Parijs.
Vanuit dit dal werd in vroeger ja
ren Frankrijk geregeerd. Het Loiredal
kende romantische avonturen van ko
ningen en koninginnen, maar het was
ook de plaats waar de meest bloedige
tragediën plaats vonden.
Toen Engeland het hele Noorden van
Frankrijk bezet had, vluchtte koning
Karei VII naar Chinon in het Loiredal.
In deze stad ontmoette hij de Maagd
van Orleans voordat deze haar be
vrijdingsdaad volbracht.
De Graaf van Parijs, Frankrijks
kroonpretendent, die sinds 1950 weer
in zijn vaderland mag wonen, mag
dan een koning zonder land zijn, een
kasteel heeft hij wel. En dat kasteel