ZUID-TIROL WAAR HET JODELEN VERSTOMT DOOR ITALIAANSE IMMIGRATIE ZENUWRUST w.wwwfojmw -4" iü Onzuiver bloed veroorzaakt Cw Rheiimatische Pijnen. SOEST. Propaganda-avond Chr. Besturenbond. bekledings hoezen GARAGE STAM TWEEDE BLAD A. Vreeswijk biljartkampioen. Huidgenezinq Schoorsteenbrand. ERFGENAMEN IN DE KNOEI. Parkeerhoezen - kokosmalten De thermometer in Tirol mag dan verschillende graden onder nul aan wijzen, de gemoederen van de Duits sprekende bevolking zijn er de laats te tijd dicht bij het kookpunt geweest. Het probleem waar het om ging, was oud. Het gaat om het zelfbestuur, dat de Zuidtirolers wel is beloofd, maar dat nog steeds geen vaste vor men heeft aangenomen. De Duitspre kenden zijn nu bang dat zij straks een minderheid in hun eigen land gaan vormen en daar voelen zij weinig voor. Zuid-Tirol mag geen tweede Cy prus worden, zeggen de meer beza digde politiekers. Op 5 september 1946 sloten Oosten rijk en Italië een verdrag, waarbij laatstgenoemd land zich verplichtte 't eigen karakter van Tirol te bewaren en de ontwikkeling van het land te bevorderen. Bergstraat in S. Ulrich. Het duurde niet lang of er deden zich moeilijkheden voor. De Tirolers en met hen de Oostenrijkers gaven een andere uitleg aan het verdrag. Zij lazen daarin dat zij zelfbestuur kregen. Maar Italië heeft daarover een andere mening. Het bestuur van Zuid-Tirol werd door Italië gevormd het bestaat uit 33 Italianen en 15 vertegenwoor digers van Zuid-Trol. Was dit al een steen des aanstoots, erger nog vonden de Tirolers dat zich steeds meer Ita lianen in Zuid-Tirol gingen vestigen. Deze immigratie werd, volgens de Ti rolers, door de Italiaanse regering aangemoedigd en gesubsidieerd. Op zichzelf zou immigratie niet zo erg zijn, maar de» werkloosheid onder de Zuid-Tirolers is al groot en nu is het nog zo, dat de Italianen voorrang krij- Voiksdansen in oude klederdrachten zijn in Bozen aan de orde van de dag. De Dolomieten vormen een waar ski-paradijs. gen bij plaatsing. Bovendien is 't met de woningverdeling zo, dat eerst de Italianen aan bod komen. Italië stelt hier tegenover, dat van immigratie geen sprake is. Maar iede re Italiaan is vrij te gaan en te staan waar hij wil en de regering kan niet verbieden als een Italiaan zich in Zuid-Tirol gaat vestigen. In Zuid-Italië is de werkgelegenheid klein en daarom is het begrijpelijk, dat velen hun heil elders zoeken. Dat zij daarvoor Zuid-Tirol uitzoeken is aan de ene kant wel begrijpelijk. En dat de regering de mensen, die zich elders een bestaan willen opbouwen, helpt, is ook begrijpelijk. De Zuid-Tirolers hebben er op ge wezen, dat b.v. in 1929 in de stad Bo zen maar 1800 Italianen, woonden te gen 2800 Duits sprekende Tirolers. Nu is het zo, dat er 65.000 Italianen zijn tegen 17.000 Tirolers. Een typisch straatje in Sterzing. In november stelde de Italiaanse regering 2.5 miljard lire ter beschik king van de stad Bozen. Dit was be stemd om een nieuw stadsdeel bij te bouwen. Dc Tirolers zagen daarin een nieuwe aanslag op hun zelfstandigheid, want zij verwachten algemeen, dat dit geld slechts bedoeld was om de Ita liaanse infiltratie te vergroten. De Tirolers hielden daarom een gro te protestmeeting. Niet minder dan 35.000 Zuid-Tirolers waren op deze meeting aanwezig. Het ging er rustig toe de 4000 Italiaanse soldaten be hoefden niet op te treden. De voor zitter van de Zuid-Tiroolse Volkspartij, dr Magnano, maakte aan het eind van de protestmeeting een adres op, dat aan de Italiaanse regering zou worden verzonden. Hierin werd ver- i zocht zo spoedig mogelijk maatrege len te nemen om tot zelfbestuur van Zuid-Tirol te komen. Opvallend was 't grote aantal jonge mannen, dat op deze meeting aanwezig was. Dit was een streep door de re kening van de Italiaanse regering, die tot nog toe van mening was, dat de jeugd zich niet voor het probleem van zelfbestuur interesseerde. Drie belangrijke steden zijn er in Zuid-Tirol. In de eerste plaats Bozen, het mid delpunt op cultureel en politiek ge bied. Deze stad vormt een verkeers knooppunt en is de hoofdstad van Zuid-Tirol. Langzaam is haar belangrijkheid als wintersportcentrum verminderd. In plaats daarvan heeft de stad zich de laatste jaren meer ontwikkeld als in dustrieplaats. De schilderachtige bin nenstad is thans omgeven door grote huurkazernes en fabrieken. Een andere belangrijke stad is Me- ran. Het is 'n belangrijk trefpunt van internationale toeristen. Verder is er nog Trient, de hoofd stad van de provincie Trentino. Kruschen zuivert dat bloed en jaagt zo die pijnen eruit Geen wonder dat ge U al gauw een ander mens voelt, tot wonder wat in staat, terwijl gij met die tergende Rheumatische Pijnen van alle dag nauwelijks meer op of neer kunt. Kruschen maakt U weer een ander mens vief, vitaalJaren vallen van U af en ge ziet 't leven weer van de zonnige kant. Uw apotheker of drogist levert U Kruschen graag. Castelio del Buon Consiglio in Trient. De Chr. Besturenbond Soest heeft dinsdagavond, in gebouw „Credo", een propaganda-avond gehouden, die werd geopend door de voorzitter, de heer W. v. d. Ley. Na zang, schriftlezing en gebed sprak de heer v. Ley een wel komstwoord. Hij uitte zijn vreugde over de grote opkomst voor deze avond en sprak de verwachting uit, dat de verga deringen eveneens beter bezocht zul len worden dan tot nu toe het geval was. De heer K. de Boer, tweede voorzitter van het Christelijk Nationaal Vakver bond, sprak een propagandawoord. Hij achtte het een verheugend teken, dat zo velen gekomen waren. In de eerste plaats voor het toneel en niet om een propagandawoord te horen, maar de belangstelling gold toch een avond, die belegd was door de Chr. Besturen bond en dit kon de chr. vakbeweging alleen maar ten goede komen. De vraag of het werk van een der- Zwaarmoedige gedachten, tobberijen en angstgevoel worden verdreven door MIJNHAROT'S ZENUWTABLETTEN versterken het zelfvertrouwen en stemmen U weer moedig en rustig. gelijke vakorganisatie wel van bete kenis is wordt vaak gesteld en de heer De Boer kon de betekenis hiervan be wijzen door te vertellen van een be zoek, dat hij 25 jaar geleden aan Soest bracht. Toen begon men te praten over een vacantieregeling voor de bouwvak arbeiders, maar vele werkgevers voel den er nog weinig voor een vakantie bon af te geven ten behoeve van een arbeider, die wel vakantie kon nemen als hij werkloos werd, zoals vaak ge zegd werd. Ook maakte de heer De Boer in Soest een ruzie mee, die schil derpatroons en werknemers maakten over een halve cent loon per uur. Er was toen niet alleen 'n grote concur rentiestrijd onder de werkgevers, maar ook onder de werknemers, die alles de den om maar aan het werk te blijven, want er heerste toen een grote werk loosheid. Gelukkig heerst nu, mede door het werk van de christelijke vakorga nisatie, meer het besef dat het niet gaat om de enkeling, maar om allen. Voor de naaste dient men uit christelijke over tuiging te werken als voor zichzelf en door dit werk zullen de rechten van hen, die in het bedrijfsleven werkzaam zijn, verstevigd worden. In de vooroorlogse crisisjaren kregen de werklozen drie weken uitkering en daarna moesten ze maar zien dat ze van een beetje steun leefden dat toe gekend werd. Er heerste toen grote ar moede en mede door het werk van de chr. vakbeweging is hieraan een eind gekomen door de totstandkoming van de werkloosheidswet en wachtgeldre geling. Dit constateert het C.N.V. niet met zelfverheffing maar met dankbaar heid aan God, die het werk zegende. Thans dreigt een nieuwe crisis en de bestedingsbeperking heeft reeds een vrij grote werkloosheid veroorzaakt. Het C.N.V. heeft met de chr. werkge vers en de chr. boeren- en tuinders- bond een manifest uitgegeven, waarin opgekomen wordt voor de rechten van de werknemer in deze tijd. Onnodig ontslag moet voorkomen worden. Het C.N.V. schenkt veel aandacht aan het werklozenprobleem en werkt ac tief om haar deel bij te dragen in de Parkeerhoezen - kokosmalten auto-kappen, enz. Directe levering - prima service - vérgaande gar. bestrijding. Voor de oorlog werd de werkloosheid beschouwd als een soort natuurramp, waartegen niets te doen was, maar het C.N.V. wenst hieraan niet mee te doen en is de overtuiging toegedaan, dat er met een goede con- junctuurspolitiek wel degelijk iets aan te doen is. Daarnaast dient de rechtspositie van de werknemer nog meer verstevigd te wor den en hij moet meedelen in de wel vaart van de onderneming. De chris telijke vakbeweging wil hiervoor wer ken, maar de leden moeten dit in de afdelingen eveneens doen. Het hoofdbestuur kan dan nuttig con tact hebben met de afdelingen en te weten komen wat er leeft onder de le den. Er is heel veel aan de orde, maar wie geen belangstelling toont komt niet te weten wat er allemaal gaande is, terwijl dit toch zo nodig is. Veel be antwoordt nog niet aan de normen die de bijbel stelt voor de samenleving. De christelijke sociale gerechtigheid moet nog meer tot uiting komen en ieder dient hieraan mee te helpen. De heer De Boer deed tevens een be roep op de vrouwen, die moeten be grijpen, dat de vakorganisatie geen mannenwerk is maar gezinswerk. Ieder moet zijn interesse tonen, want ieder Hebt U al eens onder Uw wagen gekeken? verroest hij moet hóóg nodig behandeld worden met NIEUWERHOEKPLEIN 1 TELEFOON 2850 VAN DE „SOESTER COURANT" VAN VRIJDAG 17 JANUARI 1»58. De heer A. Vreeswijk, een Soestenaar, die in biljartkringen vrijwel onbekend is, heeft in Hilversum een opmerkelijke prestatie geleverd door het persoonlijk kampioenschap driebanden A van het district 't Gooi te behalen. Met een totaalmoyenne van 0,686 en een persoonlijk moyenne van 0,975 be haalde hij deze titel. Het was de eerste officiële wedstrijd van de heer Vrees wijk. Huidzuiverheid - HuidgezondheTa Houdt de winter uit handen en voeten. heeft de taak mee te bouwen aan een betere samenleving op christelijk so cialistische grondslag. De toneelvereniging van de besturen bond uit Scherpenzeel voerden hierna een gezellig blijspel op en de dames Diepenveen-Vermeulen, G. de Koning, M. Wijnberger-Veenvliet en H. Kats brachten met de heren E. v. d. Dikken- berg, D. Goudijs en B. Bouwmeester vrolijkheid, die ontstond in „Studenten pension". Maandagmorgen ontstond een schoor steenbrand in het perceel Koninginne- laan 82. De brandweer bluste het brand je met een straal van de nevelspuit. MOET IK EEN ERFENIS AANVAARDEN Papa is overleden. Hij genoot ondersteu ning bij zijn leven en dus is de op brengst van de nalatenschap naar de gemeente gegaan. Korte tijd na het overlijden van mijn vader kreeg ik van iemand een brief, waaruit blijkt dat deze persoon geld van mijn vader te vorderen heeft. Deze man beweert in het bezit te zijn van een schuldbekentenis afgegeven door mijn vader. Ben ik nu verplicht die schuld te voldoen aangezien ik de enige erfgenaam ben Dit is een der vragen van onze lezers, die hiermee blijkbaar „in de knoei" zit. Geen wonder, het is alles ook erg in gewikkeld. Als wij plotseling er voor zouden moe ten opdraaien een schuld van een an der te voldoen, is dit niet zo maar een reden, dat wij deze ook moeten betalen. Bij de lusten ook de lasten Inderdaad is de wetgever uitgegaan van de gedachte, dat wie de lusten van een erfenis wenst te hebben, ook de lasten moet dragen. Zeer terecht. Het is om deze reden, dat bepaald is, dat iedereen een nalatenschap mag verwerpen, doch dat men zijn recht op verwerpen ver speeld heeft zodra men de nalatenschap heeft aanvaard of althans een daad heeft verricht waaruit de wil om te aanvaarden noodzakelijk voortvloeit. Zo heeft het kind, dat na de dood van vader of moeder zich de meubels heeft toegeëigend, daardoor blijk gegeven de nalatenschap te willen aanvaarden en is dit kind derhalve ook aansprakelijk voor eventuele schulden. Een zuivere daad van beheer geldt niet als een daad waaruit de aanvaar ding volgt. Wanneer men de meubels van de overledene b.v. ergens opslaat, omdat de woning ontruimd moet wor den, dan kan men daarom niet geacht worden de nalatenschap te hebben aan vaard, maar men dient er dan wel voor te zorgen, dat men deze meubels of een gedeelte daarvan, niet gaat gebruiken. Laat de boedel beschrijven Ook de verzorging van de begrafenis geldt niet als een daad waaruit de wil om te aanvaarden blijkt. Al met al is het dus ten zeerste aan te bevelen, alvorens men goederen van een overledene tot zich neemt, eerst zeer goed na te gaan, of er niet meer schulden dan baten zijn. Vlieg dus niet te gauw op een begerenswaardig stuk meubilair af, laat de mooie cassette ta felzilver of de goedgevulde linnenkast voor wat zij is en overweeg allereerst de nadelen. Het kan wel eens moeilijk zijn om direct uit te maken hoe de nalatenschap is samengesteld. In een dergelijk geval kan men de boedel aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving. Daartoe is het nodig dat men zich wendt tot de griffie van de arrondissements rechtbank binnen welks gebied de nala tenschap is opengevallen. Men krijgt dan een termijn waarbinnen men een in- vetaris kan opmaken. Na afloop van deze termijn moet men beslissen of men wil aanvaarden of verwerpen. Het is altijd zeer verstandig de raad of hulp van een notaris in te roepen. Als u verwerpt. Verwerpen van een nalatenschap kan eveneens geschieden door het afleggen van een' verklaring ter griffie van de hierboven vermelde rechtbank. Het af leggen van een dergelijke verklaring kost 7.50. Ook wanneer verschillende erfgenamen tegelijk verwerpen kan deze prijs de zelfde blijven. De mogelijkheid bestaat, dat onvermogenden gratis deze verkla ring kunnen afleggen, doch hiermede gaan veel formaliteiten gepaard. Aan te bevelen is vooraf even de griffie te raadplegen wat betreft de kosten. Ten slotte is het zo, dat iedere erfge naam voor zich zelf kan beslissen of hij wil aanvaarden of verwerpen, hij heeft daarvoor de medewerking van even tuele andere erfgenamen niet nodig.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1958 | | pagina 5