\.Xl
MADONNA OF MACHINE.
"fr
Het nieuwe troephuis van de Paltz-scouts geopend.
Vrijdag geen
Soester Courant.
GOD SCHIEP ZIJN ZOON.
SOEST.
Dronken in de kerk.
IN DE HOEK.
BRANDWEER TELEF. 33 33
37c JAARGANG No. 96.
DINSDAG 22 DECEMBER 1959.
Abonn. p. kwart, 2.10 - per post 2.25
Verschijnt iedere dinsdag en vrijdag.
UITGAVE: DRUKKERIJ SMIT SOESTDIJK BUREAUVOOR REDAKTIE EN ADMINISTRATIE: VAN WEEDESTRAAT 29A, SOESTDIJK TELEFOON 2566 POSTGIRO 126156
Wanneer wij aan de vooravond van het
kerstfeest onze courant gaan lezen of
onze tijdschriften doorbladeren, die
met hun kleurige illustraties plaat
werken zijn, worden onze gedachten
afgeleid van de dagelijkse sleur van
ons leven.
Onze aandacht wordt gevraagd voor
het kerstgebeuren en wij worden in
staat gesteld, ons te verdiepen in de
kerstviering, zoals die zich openbaarde
door de eeuwen heen.
Als wij de weergave aanschouwen van
de oude, primitieve schilderijen, de
sfeer van aanbidding in ons opnemen,
waarin de blanke madonna's met het
kindeke oprijzen, dan worden wij ons
bewust van de wonderbare invloed
van de heilige geboorte op de kunst
en van de gewijde eenvoud, waarin
onze voorvaderen verkeerden.
Onwillekeurig dringt de tegenstelling
zich aan ons op tussen die gewijde
eenvoud en onze ingewikkelde en
ijzingwekkende tijd. Een heimwee be
sluipt ons naar die langverlogen eeu
wen, als wij ons rekenschap geven,
daartegenover van de wereld van nu,
de wereld van atoomsplitsing, van me
chanisering, van de automatisatie, van
de almacht der techniek. De mens is
op weg een simpel celletje van de
politieke Leviathans te worden en een
simpel radertje in het ontzaglijk mon
ster van de alomtegenwoordige en al
machtige machine.
De Geschiedenis van onze dagen is
de geschiedenis van de overmoed.
Steeds meer verliest de huidige mens
heid de eerbied voor de Onzienlijke,
gaat zij de bestemming te buiten,
welke haar is gesteld.
Wij zullen bezwijken aan onze razernij.
—En onze- hoogmoed zal met bloed en
tranen worden betaald. De bepeinzing
van de schrikkeliike dingen, die wij te
gemoet gaan, verontrust onze ziel; ge
dompeld in somberheid worden wij
geplaatst voor het feest van het licht.
De boodschap van Kerstmis komt
rechtstreeks in strijd met onze erva
ringen. Zij verzet zich regelrecht te
gen de neigingen, waardoor het mens
dom van nu wordt gedreven. Wij wil
len haar doordenken. En bij dat door
denken, bespeuren wij dat zij stelli
ger is dan alle leed, waaronder wij
gebukt gaan. Wij zijn vertwijfeld, om
dat wij in de wereld om ons heen te
vergeefs zoeken naar een oplossing.
Die oplossing wordt ons gereikt in het
evangelie.
Kerstmis is tegelijk het feest van de
geboorte en van de verlossing. Dat de
Heiland op aarde kwam, dit is het feit
waarvan Kerstmis is vervuld. Maar
wij herlezen onze woorden ,,Ik ben
de weg, de waarheid en het leven".
Niet uit deze verdwaalde en verdwaas
de mensheid kan de verlossing komen
alleen uit een hogere Kracht.
Het heeft een ontzaggelijke beteke
nis, dat de kerstgedachte zich besten
dig doet gelden tegenover de onthei
liging door de mensheid bedreven en
tegenover de wanhoop waarin zij ver
zonken ligt. Moge het kerstfeest van
1959 ons allen doen toenemen in ge
loof, in hoop en liefde. En moge het
ons de vertroosting brengen van ho
gere orde, waardoor wij de trooste
loosheid te boven komen, die de ons
omringende wereld ons meedeelt.
Een diepe beleving van de zin van
het kerstfeit vermag ons omhoog te
houden in de grote wereld, waar ver
schrikkelijke dingen gebeuren, onafhan
kelijk van onze wil, hoewel wij allen
aan de algemene schuld der mens
heid deelachtig zijn. Maar in de klei
ne kring onzer dagelijkse gemeenschap,
in ons gezin, op het werk, kan zich de
loutere invloed van Kerstmis onmid
dellijk doen gelden.
D'e geboorte van Christus onze we
dergeboorte. Wij zullen ons rekenschap
moeten geven van onze verhouding tot
de medemens. Zijn wij altijd recht
vaardig geweest, om niet eens te spre
ken van liefdevol, de gezindheid, waar
toe het kerstfeest ons oproept Heb
ben wij niet iets te herstellen La
ten wij toegeven aan de sfeer der
zachtmoedigheid, waarmee Kerstmis
ons omringt. Als de lichten worden
ontstoken, dan moeten de veten wor
den geblust. Wij moeten ons voorne
men ons in elkanders plaats te stel
len, elkanders moeilijkheden te be
grijpen.
Bij het neerschrijven van het woord
„voornemen" komen wij tot de invloed
van Kerstmis op de individuele mens.
Het kerstfeest is het feest der goede
voornemens, der nobele gezindheden.
Maar de goede gezindheid is waarde
loos zonder de goede daad.
Laat ieder voor zich de moed hebben,
zichzelf te verloochenen, bereid zijn,
zijn eigendunk en eigenbelang te of
feren. Het is de voorwaarde tot een
gelukkig kerstfeest dat wij U toe
wensen.
Zaterdagmiddag is het nieuwe troep
huis van de Paltz-Scouts, in het bos
j bij de Den Blieklaan, door de burge
meester van Soest, mr S. P. Baron
I Bentinck geopend.
De burgemeester en de andere geno
digden, onder wie de leden van de
groepscommissie, het raadslid mevr.
Muurling, de brandweercommandant,
1 de heer W. Groart, districtscommissa
ris Herks uit Amersfoort, alkela Va-
lentin, oubaas Hos, hopman Verbergen,
oubaas Hendriks en de heer C. v. d.
Schoor van de Hopman Masselman-
groep, werden verwelkomd door hop
man H. J. G. den Boer, die er zijn
vreugde over uitsprak dat men na tien
jaar eindelijk zo ver gekomen was,
dat de burgemeester verzocht kon wor
den het nieuwe troephuis te openen.
Meer dan tien jaar geleden werden de
Paltz-Scouts opnieuw een groep.
Ruim honderd verkenners zijn geïnstal
leerd en van hen zijn er 22 eerste klas
geworden.
De heer G. Muurling, adviseur van de
Paltz-Scouts, noemde de 19e december
1959 een heuglijke dag, waarnaar lang
uitgekeken is. Twee jaar geleden stond
het er met de Paltz-scouts niet zo
best voor. Hopman den Boer was lan
ge tijd ziek en de hordeleiding - akela
Blokploeg en bagera Dijkshoorn - wa
ren in dienst.
Gelukkig is deze duistere tijd voor
bij en werd de groep nieuw leven in
geblazen. Er kwamen verkenners en
welpen bij en al gauw werd het onder
brengen van de grote groep een pro
bleem. Het bouwvallige troephuis was
beslist onvoldoende. Gelukkig kwam
het bushuisje op de Birkstraat - hoek
Eikenlaan - vrij en dit mocht afge
broken worden. Neergezet in de buurt
van het oude troephuis deed het als
blokhut uitstekend dienst. Hiervoor zijn
de Paltz-Scouts let gemeentebestuur
en in het bijzonder de burgemeester
dankbaar.
De ruimte liet toch nog het een en an
der te wensen over. Door zuinig be
heer van hopman Den Boer was er
enig geld in kas en de groepscommissie
trad in overleg met de heer G. Kok,
nadat de heer Van Riemsdijk een teke
ning gemaakt had. Het geld bleek vol
doende om te bouwen en na vele da
gen en nachten is het dan zover dat
het nieuwe troephuis geopend kan wor
den.
Met de steun van het gemeentebestuur
en in het bijzonder van de burgemees
ter heeft de leiding en de groepscom
missie dit resultaat kunnen bereiken,
maar vele anderen zijn er ook druk
mee geweest.
In het bijzonder dankte de heer Muur
ling de heer Kok jr, hopman Den Boer
- voor zijn zuinig beheer van de finan
ciën - en vaandrig Ringenoldus voor
het vaardig hanteren van de verfkwast
en zijn werk aan de electrische instal
latie.
Na de Paltz-Scouts-yell van verken
ners en welpen, die wel een vreugde
yell leek, voerde de burgemeester het
woord.
Namens allen, die met de padvinderij
in verbinding staan, dankte hij allen
die leiding geven bij deze vorm van
jeugdbeweging en die het bouwen van
dit nieuwe troephuis mogelijk maakten.
Men moet respect hebben voor hen, die
zich steeds weer beschikbaar stellen
In verband met de Kerstdagen op
vrijdag en zaterdag a.s. zal er vrij
dag geen Soester Courant ver
schijnen.
om de jeugd bij hun ontspanning te
leiden.
De burgemeester wenste de ouders van
verkenners en welpen geluk met het
mooie troephuis waarover hun kinde
ren de beschikking hebben en waar
door de akkomodatie van de Paltz-
Scouts zo verbeterd is. Het is dan te
hopen dat de ouders de leiding hel
pen en steun verlenen bij het werk dat
zij in het belang van de jeugd doet.
De burgemeester feliciteerde ook de
verkenners en de welpen, die het zo
getroffen hebben met Soest als woon
plaats, want nu kunnen zij een troep-
huis in het bos hebben en daarmee zijn
ze bevoorrecht boven de jongens in de
steden.
Tenslotte dankte de burgemeester in
het bijzonder de heer Muurling, die
voor een groot deel door zijn inzicht en
vasthoudendheid verantwoordelijk is
voor het tot-stand-komen van dit mooie
troephuis.
Een brug naar het nieuwe troephuis
werd neergelaten en aan de andere zijde
stond een verkenner, die als bedelaar
vermomd een offer vroeg voor de kas
van de Paltz-Scouts en dit van allen
ook vlot kreeg. De burgemeester ging
als eerste over de brug, betrad het
troephuis en daarmee was het geopend.
Het nieuwe troephuis is gezellig en
practisch, zodat de beren, de eek
hoorns, de herten, de vossen en alle
andere patrouilles van de groep zich
er best thuis zullen voelen. En kou hoeft
er niet geleden te worden want er
staat een kachel, die later door een
open haard vervangen zal worden.
Na de plechtigheid van de opening
en de rondleiding tracteerden de Paltz-
Scouts hun gasten op erwtensoep die
uitstekend smaakte.
De herderkens liggen geknield om de kribbe
en kussen het kleed van de Heilige Maagd.
God maakte de man; schiep een vrouw uit diens ribbe,
nu schonk Hij een Kind, schonk Zijn Zoon ongevraagd.
De engelen loven de Heer in den Hoge,
naar Betlehem wijzen een ster en Gods stem.
't Geloof in de Christus straalt uit aller ogen,
't geloof in de Heiland, gezonden door Hem.
Zelfs koningen komen als wereldse boden
met aardse geschenken en werpen zich neer
met goud, wierook, mirre voor 'n koning der Joden,
door hen reeds herkend en erkend als hun Heer.
Bazuinen en engelen hebben verkondigd
de ere van God en de Vrede op aard
En wat doet de mensheid - Zij vloekt Hem, zij zondigt,
zij kruisigt het Kind, door Maria gebaard.
ELLEN EECKHOFF, 1959.
DE VOLKS-KERSTZANGAVOND.
Morgen woensdag 23 december, is de
gehele bevolking van Soest in de ge
legenheid om gezamenlijk de aloude
Kerstliederen te zingen.
Deze volks-kerstzangavond, die spon
taan georganiseerd is in navolging van
vele soortgelijke samenkomsten in an
dere plaatsen, zal worden gehouden in
de Julianakerk te Soestdijk en vangt
aan om precies 8 uur.
Naast de samenzang, die begeleid zal
worden op het kerkorgel door de heer
G. den Broeder, in samenwerking met
twee trompettisten, wordt medewerking
verleend door een drietal sprekers,
die een korte kersttoespraak zullen hou
den.
De sprekers zijn ds K. H. Meijer, Ned
Herv. Pred. van Zonnegloren Pastoor
A. G. Smit, pastoor van de R.K. kerk
te Soestdijk D's H. J. Lambers Heers
pink, Geref. pred. van Soestdijk.
Onze burgemeester opent deze avond
en zal het Kerstevangelie lezen.
De toegang is vrij voor iedereen en
bovendien ontvangt U bij de ingang
gratis een tekstboekje van de te zin
gen liederen.
Is het nog nodig om U op te wekken
hier naar toe te gaan Natuurlijk niet.
Er wordt op U gerekend.
Een agent verwijderde J. J. B. uit
de gereformeerde kerk aan de Ju-
lianalaan omdat hij dronken was
en nam hem mee naar het bureau.
Daar bleek dat de borreldrinker
katholiek was.
GESLAAGD.
Voor het Uniepraktijkdiploma slaagden
te Amsterdam de dames A. Kinder
dijk en J. G. Teeken.
Hetzelfde diploma Steno Nederlands
werd behaald door de dames J. C.
Koudijs en A. Neijssen, terwijl voor
het diploma Steno Engels slaagden de
dames M. Boeker, A. v. d. Broek, W.
Brouwer, I. v. Duinkerken, M. G. v.
Halteren, S. M. Insinger-de Koek van
Leeuwen, L. Kooijman, B. Kruijer, A.
L. Rutgers, T. J. Veldhuizen, I. H. v. d.
Voort en M. v. Zeijst-Muijlwijk.
Kerstfeest is een feest, dat, afgezien
van de betekenis dat het heeft voor
religieus ingestelden, een betoverende
kracht heeft op vrijwel iedereen.
Ik bedoel hiermee niet het voordeel
tje, dat er voor iedereen aan vastzit
in de vorm van 2 vrije dagen, maar
het verschijnsel dat Kerstmis blijk
baar iedereen wel iets doet.
Ik heb een vriend, een onverschillig
mens, een die zegt alleen maar in
zichzelf en zijn portemonnaie te ge
loven, maar die geen kerstfeest laat
voorbijgaan zonder een boom te kopen.
„Dat doe ik voor de kinderen", zegt
hij, maar toen wij vorig jaar op kerst
avond bij hem binnen vielen, troffen
we een devote stemming, zoals menig
geestelijk voorganger zou wensen dat
zijn mensen zouden trachten te benade
ren.
Omdat hij mijn verwondering blijk
baar bemerkte, vond hij het nodig zich
te verontschuldigen metde kinderen
willen nu eenmaal wat en waarom zou
ik dat tegenhouden.
Intussen heb ik zelden een kerstavond
in zo'n stemming doorgebracht als bij
hem, die zich zo graag voor een „nik-
ser" uitgeeft.
Verschillende buurtkinderen waren uit
genodigd en toen door de groep „Gloria
in excelsis Deo" werd gezongen, zong pa
met een diepe bas mee.
Het is of ik een sentimenteel verhaal
tje vertel wanneer ik zeg, dat de tra
nen in z'n ogen stonden, maar dat was
zo.
„Kinderstemmetjes ontroeren me al
tijd weer", zei hij.
Dat was natuurlijk onzin. Die kinder
stemmetjes kan hij het hele jaar door
horen, maar dat hij er op kerstavond
door ontroerd wordt komt, doordat
ook de onverschilligen en de niksers
op die avond de basis terugvinden, die
in ons volk is gelegd en daar gelukkig
aanwezig blijft.
Voor de mensen, die de toekomst van
ons volk op geestelijk terrein droef
inzien, kan de kerstfeestviering in ons
land, bij alle lagen van de bevolking,
een geruststelling zijn, ook al lijkt het
er wel eens niet naar.
H. OEKMAN.
Zij genoten hun opleiding aan het In
stituut voor Steno „Groote", Vondel
laan 51, Baarn.
TONEEL VAN FRIESE VERENIGING.
De Friese Vereniging heeft zaterdag
avond, in St. Joseph, een toneelavond
gehouden, waarop door eigen krachten
het stuk „De swarte Klinte" van H.
Cats opgevoerd werd. De avond werd
geopend door de voorzitter van de
vereniging, de heer H. J. de Jong, die
enige clementie vroeg voor mevr. De
Jong en de heer Douma, die slechts
enkele dagen tijd gehad hadden om
hun rol te leren, want zij moesten on
verwachts de heer Remery en mevr.
Keppel vervangen.
Na afloop van het stuk bleek dat dit
verzoek van de heer D'e Jong onno
dig geweest was, want er is door allen
uitstekend gespeeld.
De rollen werden vertolkt door de
dames Klaibeda, Visser en De Jong
en de heren W. de Jong, H. Wiersma,
Douma, A. Dijkstra, K. Elzinga en A. P.
v. d. Broek. Mej. K. Brandsma voerde
de regie.
Boer Bangma, de hoofdpersoon, is zo
gierig, dat hij een neef en nicht, die
bij hem in huis zijn, laat weten dat hij
straatarm is. Zij geloven dit, maar als
er geërfd moet worden dan blijkt dat
het anders is. Er is veel geld en er
komen kapers in de vorm van trouw
lustigen, die echter door een list om
de tuin geleid worden en plaats moe
ten maken voor trouwgragen uit liefde.
SHOT VERLIEST OVERTUIGEND.
Shot 1 heeft alle kansen op een eerste
plaats verspeeld door met 0-10 te ver
liezen van het Hilversumse Ahoy 1.
Geen enkele Soester speler kon een
partij winnen, zelfs Wiss niet en het
grote struikelblok in deze wedstrijd
was de 16-jarige Hilversummer v. d.
Ven, die bijzonder sterk speelde.
Shot 2 verloor met 1-9 van Onder Ons
2 en alleen Overgoor wist een partij te
winnen.