BRAND
Piano's
Orgels
„DE WITTE POMPEN"
W. VAN TOL
SOEST.
MET RAAD EN DAAD.
EEN SPORTIEF JACK.
JOHAN KAART zegt: Elk medium eist zijn eigen spel.
Firma VAN DE WIJNGAART
DERDE BLAD
KRABBELS VAN KNEUS.
EEN ARTIEST DIE VAN ALLE
MARKTEN THUIS IS.
„Eigenlijk heb ik geen speciale voor
liefde. Toneel, film, televisie, ik vind
het allemaal heerlijk om te doen en ik
ben blij, dat ik daartoe in de gelegen
heid ben".
Dat zijn de woorden van een van Ne
derlands bekendste acteurs Johan
Kaart, wanneer wij hem even spreken
tijdens de generale repetitie voor een
televisiestuk. Het zijn woorden, die deze
artist ten voeten uit tekenen, want on
getwijfeld spelen meer acteurs en ac
trices graag op toneel, zowel als voor
film en de telvisie, maar een groot deel
van hen heeft toch een voorkeur voor
één dezer media.
Johan Kaart daarentegen spreekt de
waarheid, wanneer hij zegt, dat al deze
mogelijkheden om zijn talent te uiten
hem even dierbaar zijn en wel omdat
deze kunstenaar er behoefte aan heeft j
zich op verschillende manieren te kun
nen uiten.
Dat blijkt ook al uit zijn
baan, waarin we 'zien, dat_0„
afwisseling houdt.
Achttienjarige greep grote kans.
Johan Kaart werd op 17 februari 1897
te Amsterdam geboren. Nadat hij de
h.b.s. had bezocht, ging hij in 1915 naar
de toneelschool. Zijn verblijf was daar
echter van korte duur, slechts drie
maanden. Bij „Het Nederlandse Toneel",
kreeg hij van Jan C. de Vos Sr. dade
lijk een belangrijke rol in ,,Het" stuk
van Van Riemsdijk ,,Mea culpa".
revue optrad en wel samen met Heintje
Davids.
„Was dat niet een grote overgang"
vragen we. Neeh, dat hoort bij de ar
tiest Kaart. Het was de enige mogelijk
heid om al zijn talent te kunnen ont
plooien. Het serieuze genre had hij
naar zijn smaak lang genoeg beoefend,
nu moest er eens wat anders komen.
Ook in dit genre had hij bijzonder veel
succes, ja misschien nog meer dan voor
dien.
uw haard goed en goedkoop met OLIE
van
Het oudste en goedkoopste adres.
Steenhoffstraat 25 Telefoon 2185
Iets dergelijks komt in de toneelwereld
rnaar zelden voor. Het is werkelijk een
uitzondering wanneer een achttienjari
ge zonder enige noemenswaardige op
leiding en ervaring een dergelijke be
langrijke rol krijgt te spelen. Maar in
het geval van Johan Kaart was het zo,
dat deze kans zich voordeed en hij pak
te die met beide handen aan en
had succes.
Later kwam hij onder andere nog bij de
Toneelvereniging van Herman Heij er-
mans en bij het Schouwburgtoneel van
Jan Musch en Van der Horst.
Met de Lobo's en Constant van Kerck-
hoven samen vormde hij Comedia. Met
het verenigd Toneel van Verkade en
Verbeek trad hij op in de Amsterdamse
Stadsschouwburg. Een jaar onderbrak
hij zijn optreden in dit gezelschap voor
een engagement bij De Speeldoos van
Constant van Kerckhoven. Later was
hij onder andere verbonden aan het
Centraal Toneel, dat toen onder direc
tie stond van Louis de Bree. Met Fien
de la Mar en Jan van Ees samen richt
te hij in het begin van de dertiger jaren
Het Nieuwe Toneel op.
In deze gehele periode speelde hij di
verse grote rollen. Wij noemen hieruit
slechts de titelrol in Goldoni's „De
Knecht van twee meesters" .Sancho Pan-
za in Langendijks „Don Quichot", een
der hoofdrollen in „Wij zijn geen kin
deren meer", waarin Cees Laseur de
andere hoofdrol speelde.
Het lichtere genre.
„En het lichtere genre
Kaart grinnikt„Ruim twintig jaar".
Het was in het midden van de dertiger
jaren, dat hij voor het eerst in een
Nieuweweg 103 Telefoon 2968
jaar achtereen trad hij met de on
sterfelijke Buziau op in de Bouwmeester
revue. Hier deed hij een schat aan er
varing op. Maar toch trok het echte
toneel hem weer.
In 1939 richtte hij het gezelschap „De
Komedianten" op, dat voornamelijk
kluchten en blijspelen speelt, vrijwel
steeds onder zijn regie. Beroemd werd de
serie „Potas en Perlemoer", waarin Jo
han Kaart meer dan 1000 keer Perle
moer was, terwijl de rol van Potas op
voortreffelijke wijze vertolkt werd door
Johan Boskamp.
Film en televisie.
Voordat de televisie zijn intrede deed
maakte Kaart nog van een ander me
dium gebruik, de film. Hij speelde mee
in diverse bekende Nederlandse films,
zoals „De Jantjes", „Malle Gevallen",
„De familie van mijn vrouw", „D'e Big"
en na de oorlog in „Een koninkrijk
voor een huis".
In het buitenland filmde hij ook, zoals
in Berlijn de film ,,'t Was 1 april" en in
Wenen „De 4 Müllers".
Toen de televisie in Nederland zijn in
trede deed, zag Johan Kaart ook daar
weer mogelijkheden. Wij hebben hem in
de loop der jaren verscheidene malen
in belangrijke rollen op ons fluorecerend
scherm kunnen zien en ook hier bleek
weer heel duidelijk, welk een voortref
felijk acteur deze man is.
Zelf zegt hij ervan „Het is zo heerlijk
om van al deze media gebruik te kunnen
maken, want elk medium stelt zijn ei
gen eisen. Zo mag je voor de televisie
beslist niet zo spelen als op het toneel.
Op de planken moet je eigenlijk meer
overdrijven, omdat er een betrekkelijk
grote afstand is tussen de acteur en zijn
publiek. Dat is noodzakelijk om iedereen
te kunnen bereiken.
Bi.j film en televisie mag je persé niet
overdrijven. Daar moet je je beperken,
maar er rekening mee houden, dat de
toeschouwer als het ware op je lip zit.
Je moet hier dus veel meer aandacht
besteden aan de kleine nuances, elke
trek van je gezicht, de beweging van
je ogen zelfs is belangrijk, maar moet
bescheiden zijn, vergeleken bij de mi
miek op het toneel."
En de musical
Natuurlijk willen wij ook nog wel eens
weten hoe Johan Kaart de musical be
valt. Want momenteel viert deze 64-
jarige triomfen in ,,My fair lady"
eigenlijk een experiment, want Neder
land heeft de musical in deze vorm nog
niet gekend.
Ook hierover is Kaart enthousiast, want
alles wat met toneel te maken heeft,
koestert zich in zijn warme belangstel
ling. Al deze vormen en genres wil hij
graag zelf beoefenen en daardoor is
De bekende Franse schrijfster Francoise Sagan (Bonjour Tristesse) dook plot
seling op in gezelschap van de filmacteur Robert Hossein bij de Parijse
premiere van de Italiaan, Bolognini's film „De Jongens".
Het „paar" tijdens de galavoorstelling, waarop ook Jacques (Bardot) Charrier
aanwezig was.
VERDIEPINGSDAG KATHOLIEK
VROUWENGILDE.
Het R.K. Vrouwengilde, afdeling Soest,
heeft dinsdag een verdiepingsdag gehou
den, die begon met 'n H. Mis in de kerk
van Soestdijk, opgedragen door pater
Kiewe, Montfortaan, die verbonden is
aan de Heilige Landstichting.
Na een gemeenschappelijk ontbijt in ge
bouw St. Ludgardis leidde pater Liewe
de conferenties, welke dinsdagmorgen
en dinsdagmiddag gehouden werden.
Hij sprak over de Bijbel als de bron van
waaruit het geloof beleefd moet worden
en in het bijzonder over de ontmoeting
van Christus met vrouwen, die in het
Heilige Land in de tijd van Jezus een
minderwaardige plaats innamen.
In een bijzonder boeiende vooordracht
- een voordrachtskunstenaar waardig -
bracht pater Kiewe enkele gebeurtenis
sen welke door de vier Evangelisten in
het Nieuwe Testament beschreven zijn.
's Middags werd vooral gewezen op de
plaats die de Bijbel in het gezin be
hoort te hebben en de groeiende be
langstelling voor de Heilige Schrift in
katholieke kringen.
Nadat vragen beantwoord waren werd
deze verdiepingsdag met een kort Lof
in de kapel van Nieuw Mariënburg ge
sloten.
SPORTPROGRAMMA.
Voetbal.
Zondag
S.E.C. 1—C.D.N. 1, 2.30 uur.
Hercules 2S.E.C. 2, 12 uur.
S.E.C. 5Amerf. Boys 4, 12 uur.
N.S.C. 1—B.D.C. 1, 2.30 uur.
B.D.C. 6Baarn 6, 12 uur
B.D.C. 4—B.D.C. 5, 2.30 uur.
Zaterdag
N.S.C. 2Hees 2, 3 uur.
S.E.C. AIJsselmeervogels A, 3.15 uur.
S.E.C. BAmsvorde B, 3.15 uur.
C.J.V.V. B—S.E.C. C. 2.15 uur.
Amersf. Boys aS.E.C. a, 3.15 uur.
S.E.C. cAmsvorde c, 3.15 uur.
Quick eeS.E.C. ee, 3.15 uur.
Quick fS.E.C. f, 2.15 uur.
B.D.C. aMeervogels a, 3.15 uur.
L.V.V. b—B.D.C. b, 3.15 uur.
Hockey.
Kampong 6Heren 1, 12.30 uur.
Gooi 7Heren 4, 12.30 uur.
Kampong 9Dames 4, 12.30 uur.
Kampong 7Heren 2, 2 uur.
Dames 3Schaerweyde 2, Schrikslaan.
Heren 3Kameleon 6, Schrikslaan.
Van de laatsten zijn de tijden nog niet
bekend.
BOTSING.
Op de Burg. Grothestraat stopte de
auto van W. v. N. uit Bussum omdat
de bestuurder de weg wou vragen.
Achter hem reed de Soester F. M. J. H.,
die niet tijdig remde en tegen de auto
van v. N. opbotste. Beide auto's werden
licht beschadigd.
Kerkorgel.
H. M. K. komt terug over het grootste
kerkorgel ter wereld.
Alvorens wij uw vragen a en b be
antwoorden moge dienen, dat het groot
ste concertorgel ter wereld zich bevindt
in de Convention Hall te Atlantic-City
(Noord-Amerika). Het bevat 33.056 pij
pen, verdeeld over zeven klavieren en
er zijn 435 stemmen. Het instrument
dateert uit 1932.
Het grootste kerkorgel staat opgesteld
in de St. Matthewchurch te Hannover
(eveneens Noord-Amerika). Dit orgel is
gebouwd in 1929 en heeft 236 stem
men en vier klavieren.
Vraag a. Deze gegevens staan vermeld,
zoals reeds gezegd, in „Het Orgel" door
dr ir W. H. C. Knapp. 1952, par. 312,
maar ook beschikken wij over een
vrij aardige documentatie over orgels.
Voorts kunt U muziekbibliotheken
raadplegen alsook de Koninklijke bi
bliotheek te Den Haag.
Ook kan de vereniging voor Neder
landse muziekgeschiedenis, Willemstraat
59 te Den Haag U wellicht nog ge
gevens verstrekken,
b. Het spijt ons maar de volledige naam
en het adres van v. d. M. kunnen wij
U niet opgeven. Wij mogen geen na
men en adressen verstrekken van vra
genstellers.
Konijnenhuid.
Kunt u mij inlichten over het bewerken
van een konijnenhuid vraagt J. B.
Antwoord U maakt een kooksel van
120 gram zout, 125 gram aluin en 2
liter water. Zodra het water koud is
voegt u er een klein beetje zwavelzuur
bij. Het vel moet hier in 24 uur blij
ven liggen. Dan spant u het vel op een
houten raam, verwijdert voorzichtig alle
vlees- en vetdelen en laat de huid zo
drogen. Tenslotte bestrooit u haar met
talkpoeder en trekt de huid op en neer
over een rond voorwerp, b.v. de ronde
kant van een tafel of aanrecht. Daar
door wordt de huid dan soepel.
De wintersport verlangt speciale kle
ding, dat is iets dat vast staat. Men kan
nu eenmaal niet gaan sporten met een
lange mantel aan of in een of andere
fraaie winterjapon. Lange broeken en
korte jasjes zijn wel de kledingstukken
die hierbij het best van pas komen en
ze worden in dit seizoen daarom veel
gedragen. Velen gebruiken deze kleding
ook buiten het sporten om, want zo'n
broek en een kort jasje zitten ook bij
zonder prettig wanneer we op de fiets,
de brommer of scooter ergens heen moe
ten.
Dat is ook heel begrijpelijk, want de
winterse kou dringt door alles heen,
behalve door die kleding die speciaal er
voor gemaakt is. Daarom mogen lange
pantalon en kort jack in geen enkele
garderobe van een moderne sportieve
Makelaars- en Assurantiekantoor
PLASWE8 63 SOEST TELEFOON 2064
KOOP EN VERKOOP
Taxaties - Hypotheken - Assurantiën - Expertise
hij ook zo'n allround acteur geworden.
Zo allround als we misschien in Neder
land verder niet (meer) hebben.
Hij houdt van het serieuze genre, het
lichtere, het komische, de zang, de dans
en van afwisseling, ook wat betreft de
middelen waarmee hij tot het publiek
kan komen. Nu hij in de musical zijn
plaats heeft, vindt hij het heerlijk zo
nu en dan eens onder de hete lampen
in een televisiestudio te staan en daar
een rol in een serieus stuk te spelen.
Dergelijke gelegenheden doen zich vol
doende voor, want door zijn veelzijdig
heid is Johan Kaart overal in de toneel-,
film- en televisiewereld een gewaar
deerde kracht.
BROMFIETS TERECHT.
De 16-jarige J. L. B. nam in december
een bromfiets weg uit de werkplaats
van een rijwielhandelaar aan. de Soes-
terbergsestraat. Hij sloopte de motor
van de brommer en haalde er vele on
derdelen af. Het restant van de brom
fiets stalde hij bij het station Soest-Zuid.
Daar is de onttakelde brommer gevon
den en de dader was spoedig gepakt.
VERNIELZUCHTIG.
De heer S. van de Meidoornweg heeft
zich bij de politie beklaagd over de
jeugd, die zijn auto met scherpe voor
werpen bekrast en daardoor de lak be
schadigt.
LIEFHEBBER VAN ZUIVEL.
In de Birkstraat werd een ijzeren krat
met flessen slagroom, karnemelk en
yoghurt ten nadele van een melkhande
laar ontvreemd.
VAN DE SOESTER COURANT
VAN VRIJDAG 27 JANUARI 1961.
As je 't ming vraogt,
dan mok zeige dak
heul nie gek op war-
reke bin. Netuurlek
mok warreke om te
kenne bikke, maor as
dat nie hoefde dan
deek gin slag, want
van warreke wor je
moei en je ken veul
beter mit 'n meljoen
niks doen.
Maor die viefdaogse werrekweek vin'k
flauwekul, al hek dan nog zo'n broer
tje dood an warreke en gun ik ieder
een dattie de heule dag op zien rug
ken leige.
Vief tig jaor eleje moste de minse zo'n
bietje honderd uure in de week war
reke en ze hadde groot geliek toeng ze
zeeje, dat mojje eiges maor doen.
We gonge achtenveerteg uure warreke,
maor dat was ok al nie enog. En op 't
lest zeeje alle harde warrekers dazze
nie meer op zaoterdag konne sappele,
waant dan moste ze uutslaope veur de
voetbalwedstried van zondag.
Ze gonge wel niet veul korter warreke,
maor al die ure moste maor in vief
daoge volemaokt worre. Best zeeje de
baoze, maor denkter goed om dazze in
d'r eige best kaankerde.
Ok die fabrikant in Breda, want op
zaoterdag wiere altied de mesjienes
schoon emaokt. Op vriedagmiddag wou
die ut niet laote doen, waant dan hattie
nog minder tied om te laote warreke.
Hie gong naor 'n schoonmaokbedrief om
te vraoge of die manne dat warrekie
op zaoterdagmorrege konde fikse.
Da kenne we, zeeje ze bie dat bedrief
en op de eerste vrieje zaoterdag kwao-
me d'r zo'n man of vief van dat schoon
maokbedrief die fabriek binne stampe
om de mesjienes op te poetse.
Kejje je veurstelle dattie fabrikaant de
varf van de deure trapte van saggerein
toeng die zag dazze eige minse binne-
stapte om veur dat schoonmaokbedrief
d'r eige mesjienes schoon te maoke.
Ikke wel, waant das zogezeid kolder.
vrouw ontbreken.
Uiteraard zien we deze kleding in alle
mogelijke uitvoeringen, er is altijd te
kust en te keur te vinden in de mode
huizen. Maar zo nu en dan vinden
we exclusieve modellen, die boven de
middelmaat uitsteken. Zoals het jack,
dat op onze illustratie wordt getoond.
Het is van witte popeline, ijzersterk
met een ingeweven patroon in blauw en
geel. Dit model is eenvoudig en spor
tief, met vaste capuchon, heerlijk ge
voerd met teddy, zoals trouwens het
gehele jasje. Aan het einde van de
mouwen vinden we aangebreide blauw
wollen manchetten die heerlijk afsluiten
en de wind geen kans geven via de
mouw binnen te dringen. Een cein
tuur van dezelfde stof accentueert het
sportieve karakter van dit jack. Er
onder wordt een blauwe of grijze lange
broek gedragen. Het geheel is een
pracht combinatie die de draagster pri
ma beschermt tegen de winterse weers
invloeden. Wie zou zo iets niet willen
bezitten.