DE LANGE WEG.
HET 00G GERICHT OP
VERGEVING.
iïnsdag
geen courant.
Officiële mededelingen.
i
1 'V
Inbraak.
Bewysteloos op straat.
Volkskerstzangavond.
Kerstwijéing voor de
jeugd.
Eierveiiing in Soest?
Hockeytournooien.
Gluurders.
J.B.T.B. discussieerde
Bioscoopprogramma.
Huizenveiling.
VRIJDAG 22 DECEMBER 1961.
40e JAARGANG no. 98.
OURAN
Verschijnt iedere dinsdag en vrijdag.
Abonn. p. kwart, 2,10 - per post 2,25
UITGAVE DRUKKERIJ SMIT SOESTDIJK BUREAU VOOR REDACTIE EN ADMINISTRATIE VAN WEEDESTRAAT 29A, SOESTDIJK TELEFOON 2566 GIRO 126156
Wederom staan wij aan de vooravond
van een Kerstmis. Een herdenkingsfeest
dat wij, gedachtig aan het gezang der
engelen, zo gaarne willen vereenzelvigen
met het streven naar vrede op aarde.
Dan krijgt men de neiging om wat
schamper te lachen om dit feest, want
er is immers geen vrede op de aarde
Na twintig eeuwen christendom, d§t
uitgaat van de liefde voor de naaste en
voor God, lijkt de mensheid eerder uit
op een elkaar vernietigen. Dat kan dan
echter niet aan dat christendom liggen,
noch aan een andere godsdienst, maar
uitsluitend aan die mensheid. De voor
schriften en geboden voor een goed, een
liefdevol en vreedzaam leven zijn wel
gegeven, door Christus, door Moham
med, door Boedha, over de gehele we
reld en aan ieder mens. Dat nochthans
moord en doodslag, bedreiging, oorlog
en oneerlijkheid heersen, komt dan al
leen doordat de mens zich niet houdt
aan de wijze voorschriften en geboden.
Dat kan ook niet volledig, want wij zijn
geen levende goden. Het streven naar
het goede, het juiste handelen, vereist
een ontwikkelingsgang, die bijkans geen
mens in zijn ene leven tot het einde
toe bereikt. De een komt wat verder
dan de ander, maar ergens blijft de
mens toch in de ontwikkeling naar een
hoger leven steken.
Maar wie ver gekomen is, heeft dit niet
voor niets bereikt. Van zijn of haar
levensinstelling, lessen en voorbeelden,
blijft ook ergens iets hangen. Het zaad
is uitgestrooid en er zullen nieuwe lo
ten uit ontstaan. Sommigen daarvan
zullen toch weer verstikt worden door
het welig tierend onkruid, maar enke
len zullen zich toch tot nieuwe bomen,
tot nieuwe voorbeelden ontwikkelen. En
op hun beurt zullen zij weer vrucht
dragen en uitstrooien. Zo gaat het pro
ces door. Uiterst langzaam en soms
nauwelijks merkbaar en tóch baant het
goede zich een weg.
Wij leven dan weliswaar nog in een
wereld die vol is van dreiging en van
gevechten, maar anderzijds heeft de
mensheid reeds een enorme vooruit
gang geboekt vergeleken bij tien of
meer eeuwen geleden. We behoeven dat
hier niet allemaal te omschrijven, wie
iets van de geschiedenis der mensheid
kent, ziet, ondanks een misschien gro
tere onkerkelijkheid, toch het principe
van de liefde tot de naaste groeien.
Het zaad is niet overal vergeefs ge
strooid. De kerk is ook slechts een hulp
middel tot de verwezenlijking van het
hogere leven. Eén der hulpmiddelen.
Ieder mens draagt echter het middel
om tot een hoger en beter leven te ko
men in zich.
En dat geeft juist de glans aan het
kerstfeest. Voor de christenheid de her
denking van de geboorte van Christus,
dat wil zeggen van het wéten dat er
het licht van de liefde is, ook in ons,
in ieder mens. In ieder mens, hoe hij
ook handelt en doet, ligt dat vonkje
verscholen. Soms laat men het verstik
ken, omdat men geen vertrouwen heeft
in de kracht van dat licht of zelf te
zwak is om het aan te blazen. Bij an
deren echter gaat het vonkje wel gloei
en en spreidt het licht zich uit naar
anderen.
Worden wij er door beroerd Het ligt
er maar aan hoe de wereld zich toont.
Er is in ieder geval het besef dat het
kan. Ieder wil ook wel goed zijn, als de
anderen hem, in zijn zwakheid, er maar
de gelegenheid toe geven en hij zich
niet behoeft te verdedigen tegen wat hij
meent dat anderen hem willen aandoen.
Laten de kaarsen en andere lichten die
wij met Kerstmis weer ontsteken, het
symbool zijn van ons geloof in het be
staan van de liefde. Wanneer wij daar
van overtuigd zijn, dan bloeit en groeit
de liefde tot de naaste reeds. Dan doen
wij waartoe Jezus tot ons kwam. En in
wezen is dat iets heel menselijks, want
wij zijn allen geschapen met die god
delijke vonk van de liefde in ons. Hoe
de wereld zich dan nu ook mag voor
doen, er blijft alle reden om het kerst
feest te vieren. Want het blijft de ge
tuigenis van de wil der mensen om tot
het goede, het liefdevolle te komen.
En waar een wil is, is een weg. Zij
het een zeer lange, omdat de mens zich
slechts aarzelend en schuivelend over
deze weg voortbeweegt.
ii jWjÊKKÊÊk
mWWm.
Kerstavond in grote stad.
Een onbekende heeft zich woensdag
tussen 16 en 22 uur toegang verschaft
tot de woning van de heer P. S. in de
Torenstraat. Nagenoeg het hele huis
werd overhoop gehaald. Een voorlopig
onderzoek wees uit dat er enige rin
gen vermist worden.
De 44-jarige M. B. slipte met zijn brom
fiets op de Schrikslaan. Hij viel, stond
op, maar raakte bewusteloos en viel
opnieuw. Hij had een hersenschudding.
In een overvolle Julianakerk is gister
avond een volkskerstzangavond gehou
den.
De burgemeester, mr, S. P. Baron
Bentinck, onende deze met het lezen
van het Kerstevangelie. Hierna spra
ken ds C. M. v. d. Loo, geref. predi
kant te Soest, ds H. Roest, herv. pre
dikant, en kapelaan A. J. Spit van de
parochie Soest. Er werden vele kerst
liederen gezongen, begeleid door de
heer G. den Broeder, orgel, en enige
trompettisten.
Ds Van der Loo sprak over het on
derwerp „Kerstmis voor de kerk".
Door de eeuwen heen heeft de kerk
de boodschap van kerstmis verbreid
in het geloof, dat Jezus Christus de
zoon van God is en waarachtig mens
werd. God vernederde zich door de
geboorte van het kind in een stal,
terwille van de mensen. Eeuwen lang
heeft men met kerstmis gesproken
over vrede op aarde en er van ge
zongen en juist in deze tijd is er van
vrede zo weinig sprake en het leed
is zo groot. Zij die lijden ondergaan
echter de vreugde van kerstmis dub
bel. Christus kwam niet om onze
vreugde aan te vullen, maar ons leed
en onze schuld te dragen.
Ds Roest sprak over het onderwerp
„Kerstmis voor de wereld". Hij wees
er op, dat in alle duisternis en angst
een groot licht schijnt, want God laat
de wereld niet in de steek. Hij heeft
zich onlosmakelijk aan de wereld ver
bonden, hoewel miljoenen zich niets
van Hem aantrekken. God heeft de
wereld lief en alleen de liefde kan de
wereld redden. De mensheid zal niet
verloren gaan zolang het kerstfeest
gevierd wordt.
Kapelaan Spit sprak over het onder
werp „Kerstmis voor mij". Hij wees
op vele persoonlijke verlangens die
de mensen met kerstmis hebben.
Kerstmis is eigenlijk een gevaarlijk
feest, want het geeft zo gemakkelijk
aanleiding tot geromantiseer. Dat ar
me kind van die arme ouders deed
vele romantische liederen ontstaan.
Er zijn nog teveel mensen, die met
een medelijdend hart naar de kribbe
gaan, terwijl zij zouden moeten trillen
van ontzag voor de grote majesteit
van het kerstgebeuren. Bijna 2000 jaar
geleden gebeurde er in Bethlehem
iets wonderbaarlijks, want God werd
mens.
Tenslotte bad kapelaan Spit het Onze
Vader. I
Zaterdag a.s. wordt in de Oude Kerk
door Jeugdsociëteit „Proton" en Jonge
Kerk der Hervormde Gemeente Soest-
Zuid een Kerstwijding voor de jeugd
van Soest gehouden.
Een speelgroep van de Hervormde Ge
meente Bussufn zal een Kerstspel op
voeren, geschreven door Stephen V.
Benet„Een Kind is ons geboren".
Alle jongeren zijn hartelijk welkom.
De aanvang is om 8 uur.
In De Gouden Ploeg is een pluimvee-
voorlichtingsavond gehouden, die ge
opend werd door de heer R. v. d.
Berg, voorzitter van de afdeling Soest-
Soesterberg van de landelijke organi
satie van Pluimveehouders. Hij deelde
mede, dat er in Soest 250 bedrijfs-
pluimveehouders zijn.
De heer J. Stolk uit Barendrecht
sprak over de mogelijkheden tot op
richting van een eierveiiing in Soest.
Door zo'n veiling wordt een gezonde
concurrentie gekweekt.
Het ligt in de bedoeling te komen
tot het beleggen van een oprichtings
vergadering waarbij ook de A.B.T.B.
en de J.B.T.B. uitgenodigd zullen wor
den. Men zal trachten een stichtings
bestuur te benoemen.
Als Soest een eierveiiing krijgt, dan
zal het begin hiervan niet gemakke
lijk zijn. Er is veel geld nodig voor
het stichten van een veiling. Een sor-
teermachine kost alleen al 8000 gul
den en er zijn vele kisten nodig, die
14 gulden per stuk kosten. Dan zal
de veiling vijf personeelsleden moeten
hebben.
De kwaliteit van het ei, dat op de
veiling komt, is de basis van het
succes van deze veiling. Het ei moet
schoonschalig en vers zijn. In het be
gin zal men niet meer dan 20 dui
zend tot 30 duizend eieren per week
kunnen veilen en dat is vrij weinig.
Als de veiling een goede naam krijgt,
dan zal dit aantal spoedig van 80 tot
100.000 kunnen oplopen. Deze eieren
mogen beslist niet ouder dan acht da
gen zijn.
Wanneer de veiling gesticht wordt,
dan zal getracht worden van de lan
delijke bond de steun van een garan
tiefonds te krijgen, zodat financiële ri
sico's uitgesloten zijn.
Elftallen met de schone namen Sneeuw
ballen, Kerstklokken, Hulst, Kaarsen,
Kerstkransen, Slingers, Pieken, Kerst
bomen, Gillende Keukenmeiden, Rot
jes en Kerstballen spelen in een tour-
nooi op 28 december. De wedstrijden
worden op de velden van de Mixed
Hockey Club gespeeld. Op 3 januari
vindt het traditionele soeptournooi
plaats. Teams van de Mixed Hockey
Club zullen ook deelnemen aan tour-
nooien van Kameleon (26 december) en
Voordaan (30 december).
Een juffrouw van de Sophialaan
liep voor het naar bed gaan een straat
je om. Een bromfietser reed haar een
paar maal voorbij en dit kwam haar
verdacht voor. Zij ging naar huis, be
zocht voor het naar bed gaan het
toilet en zag tot haar ontsteltenis
twee handen door het W.C.-raampje
komen. Natuurlijk had ze direct de
politie moeten bellen, maar dit deed
ze pas toen zij bij het uitkleden in
haar slaapkamer bemerkt had dat een
man voor het raam stond.
De hoofdinspecteur van politie geeft
ieder, die iets van gluurders bemerkt,
de raad de politie direct te waarschu
wen.
De J.B.T.B. vergaderde gisteravond in
het St. Jozefgebouw, onder voorzit
terschap van de heer W. van Roo-
men. Er werd bekend gemaakt, dat
op 18 januari 1962 een cursus pluim
veeteelt begint, die georganiseerd zal
worden door de Stichting Agra
rische Belangen te Amersfoort.
De heer A. Hilhorst volgde de heer P.
van de Breemer als penningmeester
op en deze werd tweede secretaris.
De heer P. v. d. Breemer, directeur
van de Coöperatieve Landbouwvereni-
ging hield een korte inleiding over de
mogelijkheden en moeilijkheden van
de agrarische bevolking van Soest, in
verband met de uitbreiding, waarna
hierover gediscussieerd werd.
De inleiding gaf bijzonderheden over
de ontwikkeling van het gemengd
bedrijf uit het landbouwbedrijf. Soest
raakt veel bouwland kwijt en zij, die
een gemengd bedrijf hebben zullen
voor een groot deel tot specialisatie
moeten overgaan. Door een betere
verkaveling zullen een 40-tal bedrij
ven in noord-oost Soest een goed be
staan kunnen hebben. Als de nieuwe
rijksweg langs de Lange Brinkweg
komt, dan zal dit opnieuw tot verlies
van grond leiden, maar door specialisatie
kan men met minder land toe. Daar
bij werd vooral gewezen op de kippen
en varkenshouderij. De mogelijkheid
van vestiging in Flevoland werd over
wogen. De kansen hierop zijn niet
groot, omdat er veel gegadigden zijn
en men voor vestiging in Flevoland
veel geld nodig heeft.
Dr Mabuse toont van vrijdag tot en
met maandag vele ogen in de film
„De 1000 ogen van Dr Mabuse". Dat
betekent griezelen, want Mabuse is
niet alleen een misdadiger maar ook
een griezel, die reeds voor de oorlog
de mensen de stuipen op het lijf wist te
jagen.
Vele geheimzinnige moorden dwingen
commissaris Kras de strijd op te ne
men tegen deze Mabuse en pas na heel
veel wederwaardigheden zegeviert hij
over het misdadig genie.
Zondagmiddag „De Dansmeesters" met
Stan Laurel en Olivier Hardy als de
exploitanten van een dansschool die op
de fles gaat. Deze situatie is niet pret
tig voor het komische tweetal, maar
alles wordt nog veel onaantrekkelijker
als ze door gangsters gedwongen wor
den een hoge levensverzekering af te
sluiten. Ze demonstreren tussen de be
drijven door met een apparaat dat een
onzichtbare straal produceert, maar dat
loopt op brand uit. Hardy tracht dan
geld te verdienen door Laurel een on
geluk te bezorgen, want die hoge ver
zekering is nu eenmaal afgesloten. Dat
ongeluk komt, maar het treft Hardy en
niet Laurel, tot groot vermaak van het
publiek.
Met kerstmis kan men in de middag
voorstelling kijken naar „Conny en
Peter maken muziek". Conny Froboess
en Peter Kraus vervullen de hoofd
rollen in deze film met vele schlagers
en kostelijke situaties.
Eddy Constantine kan men dinsdag
avond, woensdagmiddag, woensdag
avond, donderdagmiddag en donder
dagavond zien als de held die al
schietend en knokkend de meest moei
lijke situaties meester wordt. Een film
met veel spanning.
Door notaris M. van Veeren zijn eni
ge huizen publiek verkocht. Deze ver
koping vond woensdagavond in De
Gouden Ploeg plaats.
Nagenoeg iedereen heeft voor het eerst
in zijn of haar jeugd vernomen dat
het goed is je vijanden te vergeven en
het is mooi als men daartoe in staat
is. Toch kan nagenoeg iedereen vol
komen meeleven met een man die
zegt „nooit" als ter sprake komt dat
hij de Duitse moordenaars van zijn
zoon moet vergeven.
Professor Titus Brandsma is door de
Duitsers doodgeknuppeld en zijn bio
graaf schrijft dat hij zijn moordenaars
ongetwijfeld vergeven heeft. Dat kon
Titus Brandsma. De recensent die het
boek over zijn leven beoordeelde kon
niet nalaten te eindigen met de zin
„nooit zal ik de schoften vergeven wat
zij hem aandeden".
Drie Nederlandse oorlogsmisdadigers
komen binnenkort vrij. Het zijn de
brave broeders Poos, Slagter en Krom.
Zij waren tot de doodstraf veroordeeld,
kregen levenslang dank zij een gra
tiebeleid dat men half zacht zou kun
nen noemen en nu zit hun straf er al
op.
Poos en Slagter vormden een duo,
waaraan wij minder plezier beleefd
hebben dan aan Laurel en Hardy, Watt
en Half Watt of Abbott en Costello.
Een kleine honderd Nederlanders
werd gedood door de Duitsers nadat
zij door Poos en Slagter in handen
van de bezetters gegeven waren.
Deze mannen komen vrij dank zij de
vergevingsgezindheid van de minister
van justitie, die deze mannen niets te
vergeven heeft, want ze hebben hem
nooit iets aangedaan. Honderden vrou
wen en kinderen zijn er echter die
over enige weken de moordenaars van
hun mannen en vaders kunnen tegen
komen. Die lopen dan misschien gezellig
lig te winkelen.
Misschien had men eerst eens aan de
nabestaanden van de slachtoffers die
Poos en Slagter maakten kunnen vra
gen of ze bereid waren tot vergeven.
Waarschijnlijk zouden vele tientallen
gezegd hebben „Nooiten misschien
zou de minister van justitie zich dan
nog wel eens bedacht hebben.
KANTMAN.
Als gevolg van Kerstmis ver
schijnt ons blad dinsdag a.s. niet.
De vrijstaande villa met garage, erf
en tuin, Julianalaan 48, werd door de
heer H. A. Butzelaar ingezet op 42.000
gulden en niet afgemijnd. Een huis
met schuur en erf, Kerkstraat 54 met
daarachter gelegen grond was reeds
uit de hand verkocht. De dubbele wo
ning Lange Brinkweg 48 en 48a werd
ingezet op 15.400,door de heer
J. C. Brouwer en afgemijnd op 400
gulden door de heer A. Brouwer.
ONTTREKKING WEG AAN HET
OPENBAAR VERKEER.
Burgemeester en wethouders van Soest
brengen ter voldoening aan het be
paalde in artikel 10, 2e lid, van de We-
genwet, ter kennis van belanghebben
den dat een door hen aan de raad dezer
gemeente gedaan voorstel om over te
gaan tot onttrekking aan het openbaar
verkeer van het gedeelte van de Kost-
verlorenweg, lopende van de Konings
weg tot de noord-oostgrens van het
perceel, kadastraal bekend gemeente
Soest, sectie G, nr. 4820, ter lengte van
ongeveer 150,5 meter, zoals op de des
betreffende tekening gearceerd en met
een rode omlijning is aangegeven, op
de gemeentesecretarie (afd. 1) is neer
gelegd.
Het voorstel ligt aldaar van 27 dec.
1962 tot en met 12 januari 1962 voor
belanghebbenden ter inzage.
Bezwaarschriften tegen inwilliging
van dit verzoek kunnen vóór 13 jan.
a.s. bij de gemeenteraad worden inge
diend.
De bezwaarschriften kunnen worden
toegelicht in een zitting van hun col
lege of van een door hen uit hun
midden benoemde commissie. Deze
zitting zal worden gehouden op dins
dag 16 januari a.s., des voormiddags
11 uur, in het gemeentehuis.
Soest, 22 december 1961.