De beschaving rot weg. TWEEDE BLAD Politie telefoon 4444 en 4445 VAN DE SOESTER COURANT VAN DINSDAG 18 SEPTEMBER 1962 N UTS-BIBLIOTHEEK. Nieuwe aanwinsten te Soestdijk. Nederlandse romansBakker, Ciske- trilogie. Bosboom-Toussaint, De Delftsche wonderdonkter. 2dln. Bruck, Leven wil ik. Buzzati, Het huis met de zeven verdiepingen. Frison-Roche, Mensen tegen bergen. Funke-Bordewijk, Vlucht. Van Gu- lik, Fantoom in Foe-Lai. Van Gulik, Meer van Mien-Yuan. Koolhuis, Weg met de vlinders en andere die renverhalen. Mann, Charlotte in Weimar. Maugham, De tovenaar. Maugham, Verhalen. De Maupassant, Boulevard en campagne. Vestdijk, Een alpenroman. White, De mei doorns. Engelse romansArlen, These char- ming people. Christie, Murder in the Mews and theree other Poirot cases. Christie, The mysterious affair at styles. Gibbs, The age of reason. Huxley, Crome yellow. Sharp, The stone of Chastity. Stone, The agony and the ecstasy. Waugh, Brideshead revisited. Wilde, A house of pome- granates. Wilder, The bridge of San Luis Rey. Young, William. Levensbeschrijvingen Vondel. Bra- ve-Maks, Prins Bernhard in oorlogstijd. v. d. Berg van Eysinga, Hegel. Bieren de Haan, Schopenhauer. Delfgaauw, Teilhard de Chardin. Goedewaagen, Nietzsche. Harden- berg. Woest maar kalm Mees Toxopeus vertelt. Henning, Goethe. Ode- welt, Plato. -Sassen, Thomas van Aquino. Snethlage, Kant. Van der Tak, Spinoza. Zeylmans van Em- michoven, Rudolf Steiner. Boeken over verschillende onderwer pen Adamson, Elsa's vrije leven. Diepen, Argeloos begin. Fromm, Liefhebben een kunst, een kunde. Guardini, De Heer. Hart de Ruyter, Debilitas mentis, zwakbegaafdheid en vertraagde ontwikkeling. Hooft, Granida. Noorse volkssprookjes. Roland Holst, Deirdre en de zonden van Usnach. Trimbos, Gehuwd en onge huwd. ONZE KLEDING. Ds C. M. v. d. Loo, gereformeerd pre dikant te Soest-Zuid, heeft in de eerste bijeenkomst van de N.C.V.B. Soest- Zuid in gebouw Eltheto gesproken over het onderwerp „Onze kleding". Ds v. d. Loo werd verwelkomd en ingeleid door de presidente van de afdeling, mevr. G. Muurling, die een meditatie hield naar De meeste opnamen van de film „Lawrenee of Arabië", over het leven Jan de Engelse schrijver Lawrenee, zijn gemaakt in het Nabije Oosten Voor de laatste shots zoekt men het dichter bij huis, n.1. op de trappen van de St. Panl's kathedraal te Londen. De hoofdrolspeler Peter O toole tl.) en Jack Hawkins (r.). aanleiding van een tekst uit het Oude en Nieuwe Testament. Ds v. d. Loo begon zijn causerie met de verzekering dat hij niet gekomen was om reklame te maken voor een kledingmagazijn maar om te spreken over de kleding, gezien in het licht van de Heilige Schrift. Geleerden heb ben zich door de eeuwen heen met het bestaan en de betekenis van de kleding beziggehouden. Ongelovigen onder hen hebben gezegd dat de mens, die uit dierlijke staat in menselijke staat kwam schaamtegevoel kreeg en zich ging kle den waar na de kleding voor velen te vens sieraad werd. De gelovige gaat uit van de tekst, waarin staat dat God de mens kleedde. Toen de mens nog met God en de naaste in harmonie leefde had hij geen kleding nodig. De zonde val was er de oorzaak van dat God de mens van kleding voorzag. Hij gaf ons het kleed als een herinnering aan de zondeval en om ons in deze zondige we reld te dekken. Maar niet alleen om die reden, .want deze kleding was te vens als een geschenk bedoeld dat het begin van de cultuur betekende. Uiter aard is de kleding ook gegeven tegen ao kou, maar zeer zeker ook als sieraad en tegen een gepaste versiering kan be slist geen bezwaar zijn. Overdreven mo dezucht is uit den boze, want hiermee verliest men uit het oog dat het kleed door de zonde ontstond. In de Heilige Schrift wordt omtrent de kleding niets dwingends-voorgeschre- ven en wie uit Deuteronomium, waar staat dat een vrouw niet in man nenkleren mag lopen, wil opmaken dat een vrouw dus ook geen pyama zou mogen dragen gaat verder dan het in het Oude Testament bedoeld is. In onze tijd is het heel moeilijk een scher pe lijn te trekken, nu blouse en over hemd zo weinig van elkaar verschil len. De christenvrouw heeft tot taak in haar kleding eerbaar te zijn, maar dat wil helemaal niet zeggen dat zij de gaven die zij van God kreeg zoveel mogelijk moet verbergen. God heeft de kleding niet m de eerste plaats bedoeld om te verbergen. Een christenvrouw moet echter wel altijd in haar kleding tot uiting brengen dat zij christen is. Ds v. d. Loo beantwoordde na zijn in leidende causerie vele vragen. S.E.C, SPEELDE GELIJK. S.E.C. verloor vorige week van St. Martinus, terwijl een gelijk spel ver diend was en speelde zondag gelijk te gen Neerlandia, terwijl een overwin ning in de lijn der verwachtingen lag. Een bijzonder vreemde beslissing van de scheidsrechter zorgde er echter voor dat S.E.C. slechts tot een gelijk spel kwam. S.E.C. begon uitstekend en er werd flink op het doel van Neerlandia ge schoten. Vooral Van Kooij zorgde voor enige gevaarlijke kogels. In de negende mmuut passeerde Van Breukelen de Neerlandia-back Van Kuil, hij trok de bal voor het doel en daar stond De Bruin klaar om keeper Hellegers te passeren. Van Breukelen kreeg nu zelf een mooie kans uit een voorzet van De Bruin maar hij schoot hoog over. Pothoven kreeg een kans die nog fraai er was, want hij mocht een strafschop wegens hands nemen. Hij schoot ech ter naast. Neerlandia kwam nu fel op zetten en forceerde in het laatste kwartier van de eerste helft een tien tal corners. De verdediging van S.E.C. was echter goed en vooral Elverding redde enige malen uitstekend met fraaie kopballen. Na de rust was S.E.C. oppermachtig Van Breukelen, Verhoeve en De Bruin trachtten om beurten de Neerlandia- keeper te passeren, maar zij hadden geen succes. Neerlandia kwam in deze periode nauwelijks van de eigen speel- helft af. Een kwartier voor het einde van de wedstrijd plaatste Wolfsen de bal bij een vrije schop hoog voor het Neer- landiadoel. Een back raakte de bal wat ongelukkig en die kwam over zijn eigen doellijn waar hij door de keeper ge stopt werd. De scheidsrechter wees naar het midden, maar herriep zijn beslis sing na protest van de keeper en een grensrechter. S.E.C. kreeg geen doel punt toegekend en dat betekende het verlies van de overwinning, want vijf minuten voor het eindsignaal maakte rechtsbinnen De Jager bij een uitval van Neerlandia gelijk. de schijn die bedriegt, of is Wh dTT vernislaagje van onze beschaving de laatste jaren zienderogen aan het afbladderen Met de wellevendheid en onze manie ren wordt steeds meer de hand ge licht met de eerlijkheid wordt het da gelijks minder nauw genomen Niet al leen uit café's en hotels verdwijnen glazen en handdoeken als souvenirs maar ook uit de musea en van tentoon stellingen worden al snuiterijen en soms complete schilderijen ontvreemd, is het toevallig, dat kelners zich zo vaak vergissen in hun voordeel en dat het winkelpersoneel de kassa wel eens te laag aanslaat? Is het u ook opgevallen. dat sommige bedrijven waarvan het met verwacht wordt een veel te hoge nota zenden Komt het m uw branche ook voor, dat werk- nemers m de tijd van hun baas aan bijverdiensten werken? Is iedere em- Ploye die in een auto rijdt van de fir- Drivén°k'lZ° ?erhjk Precies h®t aantal pnve kilometers te verantwoorden'' dWe? i onkostenn°ta's niet onno- aig belast met extra uitgaafjes Is het toeval, dat de warenhuizen tegenwoor dig zoveel detectives in dienst hebben om winkeldieveggen te achterhalen? Zagen boekhouders vroeger ook kan 9 belangrijke bedragen in <fe zak te ste le gaan f I™* 6611 gr°te kaS vancfoor te gaan? Lezen we m deze tijd niet meer van ladelichters, wisseltrucs, val- «rhtrfr!S) ^heques' kruimeldiefstal en op ging dan m vroeger jaren En dan denbederfWe "°g Van het ze" Onze beschaving staat of valt met de den® ZTrmee- Tij haar Zelf ^derhou- den. Als er met spoedig wordt begon- dfro'tte lvndige restadratie, wafrbij rotte plekken worden vervangen door nieuw materiaal en het geheel nfet flink wordt schoongeboend en opgepoetst zou het eeuwenoude bolwerk wel eens langzaam kunnen instorten. Het zal no dig zijn, dat de ouders kun kinderen dat hJ0trgaaiLm St"kte eerlijkheid, toezicht wordt verscherpt de politie op volle sterkte komt. heton derwijs de nadruk op het gedrag gaat eggen en de rechters strenger df wel ten gaan hanteren. Een halfslachtige of onverschillige houding kweekt ook on verschilligheid voor wet en moraal. Wat baat ons veel geld verdienen, als WIJ elkaar niet meer kunnen vertrou wen en er straks slechts rottigheid voor te koop is

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1962 | | pagina 5