AANPASSINGSPROBLEMEN BIJ BE SPIJTOPTANTEN. MARCHAL HAARMODE VENEMA Meningen van lezers. PREDIKBEURTEN. WASSERIJ GELRIA EDE Ruime keuze nieuwe winterstoffen VIERDE BLAD wij wjllen de echte, wij roken wij willen de echte, wij roken half-zware 'half- zware Medische dienst. R.K. KERKDIENSTEN. Over de nood der spijtoptanten in In donesië en de grote moeilijkheden die zij ondervinden om naar ons land te kunnen komen, werd reeds eerder en meer geschreven. Hoe vergaat het deze mensen nu als zij, na al' de in Indo nesië doorstane angst en ellende, in ons land zijn geariveerd Daarover is niet veel bekend. Het is geen verhaal van hoera, we zijn bevrijd en nu is het leven weer goed". Eer deze Indische Nederlanders in ons maatschappelijk leven zijn in gepast, gaan er enkele jaren voorbij van nog grote moeilijkheden, van le ven in een zeer beknopte ruimte in pensions, van leren aanpassen aan Ne derlandse gewoonten en gebruiken, van geschikt werk vinden al of niet na deze schaars toegemeten leefruimte en van rijkswege vereiste kubieke meters lucht, wordt een zware wissel getrok ken op het geduld en het uithoudings vermogen van de gerepatrieerde spijt optanten. Dat leven .op deze kampeerbasis, dat zo enige jaren kan doorgaan, kunnen deze mensen alleen verdragen omdat zij meest beschikken over een aangeboren geduld en bescheidenheid. Maar vele pensionhouders hebben zich daarop al teveel ingesteld, waardoor aan de acco- modatie hunner gasten soms te weinig zorg wordt besteed. De spijtoptant moet zich thans aanpas sen aan ons maatschappelijk leven. Al- lei eerst moet de man en de eventueel grotere kinderen werk hebben. Dat SCHRIKSLAAN 19 SOESTDIJK TELEFOON 3990 Dikwijls zitten grote gezinnen in kleine kamers van het con tractpension. Een noodtoestand, doch die dikwijls jaren blijft bestaan. (her)scholing, van eindeloos wachten op een eigen huis en dus eigen huishouding. Natuurlijk moeten ze hierin worden geholpen. Dat geschiedt door de dienst B.M.Z. (Buitengewone Maatschappelijke zorg) van 't ministerie van maatschap pelijk werk en de daarmee samenwer kende particuliere instanties, zoals het C.CJC.P. (Centraal Comitié voor Kerke lijk en Particulier Initiatief). Doch die zorg blijkt in de loop der jaren nogal verambtelijk te zijn, met al de vast staande voorschriften daarvan. Het be treft hier echter de zorg voor mensen en dus zijn er telkens weer individuele noden, die echter niet onder de be paalde noemer vallen, waarin dus niet voorzien kan worden en die in de be treffende gezinnen tot grote moeilijk heden kunnen leiden. Veel begrip en steim nodig. De thans nog uit Indonesië arriverende spijtoptanten komen per vliegtuig via Bangkok of Singapore en landen dus op Schiphol. Vandaar worden ze direct overgebracht naar het opvangcentrum Rusticana te Bennekojn. Hier ondergaan ze allereerst een medische keuring en worden zij van kleding voorzien. Het rijk zorgt namelijk voor een kleding- toelage, waarvoor ze van bij de Detex aangesloten bedrijven de benodigde warme kleding kunnen betrekken. Zijn ze hierin naar wens geslaagd, dan worden de gerepatrieerden overge bracht naar een der zg. contractpen sions in ons land. Zo'n pensionhouder heeft nl. een contract gesloten met het ministerie voor de opname van spijt optanten, waarvoor hij (zij) van het rijk een vergoeding ontvangt van 4,per dag, per persoon, jong en oud dooreen gerekend. Voor het eerst in het vaderland. Vreemd en onwennig kijkt de spijtoptant om zich heen. Wat zal de toekomst brengen Gezien de vele pensionhouders die hier voor graag een contract aangingen, schijnt het voor deze prijs nog wel te kunnen. Natuurlijk willen de pension houders er toch .zoveel mogelijk op ver dienen en dat gaat dan weieens ten keste van de beschikbare ruimte en de bewegingsvrijheid hunner gasten, die anderszins uiteraard op een uiterst so ber leven zijn aangewezen. Kamperen op contract. We hebben gezien hoe een gezin van acht personen was ondergebracht in een ruimte van hoogstens 6 x 10 m, waarin zij moesten wonen, eten en slapen. Met lukt momenteel vrij vlot. Voor wie werken wil en kan, nadat de gevolgen van de in Indonesië geleden ondervoe ding zijn overwonnen, is er thans spoedig werk gevonden. 60 °/o inkomsten retour. Maar dan moeten ze van hun ver dienste zestig procent gaan afdragen aan het Rijk, als bijdrage in de pension kosten en ter aflossing van ontvangen voorschotten zoals voor passage e.d. Als ze voor dit feit worden geplaatst, valt sommigen die afdracht weieens zwaar. Ze proberen dan aan die ver plichtingen te ontkomen, b.v. door het adres van hun werkgever geheim te houden. Maar dat kan natuurlijk niet worden aanvaard. Contract is contract en gelijke monniken, gelijke kappen. Blijven ze toch weigerachtig dan staakt het rijk de betaling der pensionkosten derland. Het duurt zeker drie a vier jaar eer er voor zo'n gezin een woning beschikbaar komt. Al die tijd moeten ze in de veelal volle contractpensions blijven huizen en zich behelpen met de hen daar toebedeelde leefruimte. Als de Indische Nederlander niet zo'n ge meenschapsmens was, zou hij dat niet volhouden. Een hier geboren Nederlan der zou dit kampeerachtige leven ze ker niet zo lang zonder protest vol houden. Is er eindelijk ergens in het land een woning beschikbaar - en dat kan over at zijn, waar ook de werkgelegenheid gevonden wordt waaraan men gewend is - dan komt het punt van de inrich ting der eigen woning. De gezinnen krijgen daarvoor een voorschot van het rijk, want ze hebben er natuurlijk niet voor kunnen sparen. Gezorgd moet nu Dames- en Heren Maatkleding Hofleverancier van Z.K.H. de Prins der Nederlanden voor hercncostuums, mantel- costuums en mantels. F. C. Kuyperstraat 28 - Tel. 2803 of luguber, dan weer Jubelend en blij of heerlijk dwaas romantisch. Kortom, de moderne kunst belicht alle levens- aspekten op een liefst zeer persoonlijke wijze. Ze negeert soms het gemakkelijk herkenbare, het huisje, het boompje en bruggetje en dat is dan wel pech voor geestelijk gemakzuchtigen. De moderne kunst eist veelal een bereidwillige aan dacht. Het onbevooroordeelde kind in ons wil zij boeien, verkwikken of over tuigen. De moderne kunst wil iets opnieuw be ginnen om het nieuwe, om het onver wachte, om het verrassende. De moderne kunstkritici respekteren soms alles wat eksentriek in het oog springt. VAN DE SOESTER COURANT VAN VRIJDAG 28 SEPTEMBER 1962. publiek keert. Spartacus is verbitterd over de dood van zijn vriend en hij organiseert een opstand. Spoedig staat hij aan het hoofd van een groot leger dat enige Romeinse legioenen verslaat. Er worden echter nieuwe troepen gezonden en dicht bij Rome wordt het leger van Spartacus, dat 60.000 man telt, aangevallen dooi de Romeinen die onder leiding van Crassus strijden. De strijd is fel en lang durig, maar tenslotte verliezen de slech ter bewapende slaven van de geoefende soldaten. Zesduizend gevangenen zullen gekrui sigd worden langs de weg die van het slagveld naar Rome leidt. Crassus worden dat ze binnen de limiet van het beschikbaar gestelde bedrag blijven. Ook dit geld moet weer worden afge- I lost. Gebrek aan begrip. Is dit in orde gekomen, dan zijn ze eindelijk een zelfstandig Nederlands ge zin. Ook dan blijven er vaak nog aan passingsmoeilijkheden in de nieuwe omgeving, want vele Nederlanders zijn niet direct toeschietelijk en hulpvaar dig tegenover de hen vreemde landge noten. Er heert ook veel wanbegrip over de sinjo's en hun geboorteland, gebrek aan vertrouwen in hun onderwijs en hun kunnen. Maar uiteindelijk lukt het toch wel, al is het soms met vallen en opstaan en hebben ze nog weieens goe de raad nodig van de maatschappelijk Eerlijke knoeiers en onbenullige ijve raars worden op een voetstuk geplaatst. Maar laat ons hierom niet kniezen; de tijd verteert het waardeloze 6f, wie zal net zeggen, is ie knoeier van vandaag net genie van morgen. Opvoeden en vernieuwen, het staat al les in het teken van het ekspiriment, het ekspiriment dat we moeten aandur ven willen we in deze tijd werkelijk le ven en meeleven. Opvoeden is leren oordelen, goed, maar opvoeden is tevens de verdraagzaamheid hooghouden. Met de kunstopvatting „Blijf bij het voor iedereen begrijpe lijke" zouden we in hetzelfde schuitje varen als de mannen van Kroetajef, overjarige begrippen over kunst zouden het publiek opgedrongen worden. Ge lukkig toont ónze regering hier een ruimere visie. De maatschappij van vandaag is enorm veelzijdig (er zijn b.v. pl.m. 1000 x zo veel beroepen als 100 jaar geleden) en dat openbaart zich ook in een fantas tisch groot aantal verschillende kunst uitingen. Het kunstwerk dat ons in de moderne kunst aanspreekt blijkt nu eenmaal een beperkt deel van wat we onder ogen krijgen. Dat kan ons een gevoel geven van onnozelheid, wat niet erg is zo lang we niet blijvend ontmoedigd raken. Misschien worden we op den duur be scheidener in ons oordeel over de mys terieuze wereld van overweldigend veel vormen van kunst, waar tenslotte voor iedere levensbeschouwing een welkom klankbord is te vinden. SEBO DETMERS. l ;nr/:M l V/;U weet niet of Spartacus onder hen is, maar tenslotte vindt hij twee mannen, van wie één Spartacus moet zijn. Hij beveelt dat zij een gevecht op leven en dood moeten leveren en dat de win naar aan het kruis zal moeten sterven. Deze overwinnaar is Spartcus, die met de resten van zijn leger aan het kruis moet boeten voor zijn opstandigheid. Zondagmiddag „Het teken van Don Marcos" met Ricardo Montelban, waar in gevochten wordt om goud, nracht en liefde en een gebrandmerkte verrader zich danig weert. Actie, avontuur, span ning en tempo beheersen deze film. v.WEEDESTR.40 TEL: 4361 In het komende weekeinde wordt de dienst waargenomen door de artsen H. G. Rupert, Burg. Grothestraaat 49, tel. 2388 en J. C. Rip, Soesterbergse- straat 16, tel. 2423. Zondag is geopend apotheek „Soest", Kerkstraat. Wit-Gele Kruis Zr. Senden, Kampweg 68, Soesterberg, tel. 03463-359. Oranje-Groene Kruis Zr. K. Kropff, Middelwijkstraat 36. tel. 2902. en is de pensionhouder verplicht hen op straat te zetten. Dit blijven echter uitzonderingsgeval len. Over het algemeen verloopt dit proces naar behoren, al vindt niemand het prettig zo'n groot deel van het zelf verdiende geld weer te moeten afstaan, temeer daar men de pensionvoeding lang niet altijd kan waarderen. Geen verzuiling. Voor bijna iedere spijtoptantenfamilie is het moeilijk zich in ons maatschappe lijk leven in te passen. In de contract- pensions hokt men met lotgenoten bij een, hetgeen niet bevordelijk is voor een vlot contact met de Nederlandse bevolking. Men blijft dan teveel ge neigd de Indische gewoonten te hand haven en ook daardoor ontstaan onenig heden met de penionhouder. Een ander moeilijk punt voor de aan passing is het feit, dat deze Indisch georiënteerde families van nature on- verzuild zijn. Zij denken niet over kat holiek of hervormd of gereformeerd en moeten zich dus erg wennen aan onze hokjesgeest met zijn aparte scholen, kerken en verenigingen. Daar snappen ze als christenen niet veel van. Het komt zelfs voor, dat in 1 gezin de een protestant en de ander katholiek is doch dat heeft daar nooit tot moeilijk heden geleid. Hier echter moeten de geestelijke verzorgers de juiste koers voor de familie mede helpen bepalen, opdat de kinderen naar de juiste scho\ len worden gestuurd en ook overigens in een zelfde geloofsmilieu terecht ko men. Wat 'n soesah, zeg. Maar men moet aanpassen en dus komt ieder op z'n eigen schooltje terecht en in de juis te kerk. Wachten op een woning. Natuurlijk kunnen de gezinnen niet ten eeuwigen dage in een contractpension gehuisvest blijven. Kan het gezin een maal in eigen onderhoud voorzien, dan dient het ook in een eigen woning te komen en een zelfstandige huishouding te voeren. Woningen zijn echter schaars in Ne- werksters der kerkelijke instanties. Enige duizenden spijtoptanten zijn op deze wijze reeds door de Dienst B.M.Z. verwerkt, na allemaal jaren van grote zorgen te hebben doorgemaakt. Bij het aanpassingsprobleem komt nu eenmaal veel meer kijken, dan wij hier kunnen vermelden. Momenteel zijn er nog ruim duizend van deze gezinnen in contract pensions over het gehele land ver spreid en dus in de zorg van B.M.Z. Enkele duizenden hunkeren nog in In donesië van kommer en ellende om naar hier te kunnen komen. Zij die hier reeds veilig arriveerden, hebben een hart vol zorg om de in ge vaar verkerende achtergebleven bloed verwanten. De lijdensweg is dus nog niet afgelopen. We doen een beroep op de Nederlanders om hen vooral in hun eerste moeilijke jaren hier wat vrien delijk tegemoet te treden. Ons land is hen vreemd, maar zij zijn er uit lijfs behoud aan gebonden. Ze hebben veel begrip en steun nodig. Zuidslnael 3 Amersfoort Redactie Soester Courant. Geachte redaktie, Onder het hoofd „Opvoeding en Ver nieuwing" geeft de heer Koreneef een hartgrondige afkeuring over wat hij hyper-moderne kunst noemt, en waar- mee hij klaarblijkelijk heel gewoon „mo- derne kunst" bedoeld. Ik kan zijn bewe ringen niet rechtvaardig vinden. De moderne kunst immers heeft een be langrijke en veelzijdige opvoedende taak; zij werkt de vernieuwing in de hand. 1 De moderne kunst is nu eens ijzig koud VOETBALPROGRAMMA. Zondag S.E.C. 1—A.W. 1, 2.30 uur. S.E.C. 2Zeist 2, 12 uur. B.D.C. 2Nijenrodes 2, 2.30 uur. K.V.V.A. 3—B.D.C. 3, 12 uur B.D.C. 5—K.V.V.A. 4, 12 uur. B.D.C. 6Quick 5, 12 uur. K.V.V.A. 5—B.D.C. 7, 12 uur. Zaterdag V.V.Z. 1Lage Vuursche 1, 4 uur. D.O.B. 1Hees 1, 4 uur. Hees 2Posta 2, 4 uur. V.C.U. 2—V.V.Z. 2, 4 uur. Amsvorde AS.E.C. A, 4 uur. S.E.C. CAmsvorde C, 4 uur. S.E.C. D—H.V.C. F, 2.45 uur. S.E.C. bCobu Boys b, 2.45 uur. Scherpenzeel bS.E.C. c, 2.45 uur. C.J.V.V. c—S.E.C. d. 2.45 uur. IJsselmeervogels AB.D.C. A, 2.45 uur. B.D.C. BAmersfoortse Boys B, 4 uur. H.V.C. E—B.D.C. C, 2.45 uur. B.D.C. DQuick D, 4 uur. A.P.W.C. b—B.D.C. b, 2.45 uur. B.D.C. cHoogland, 2.45 uur. B.D.C. eeQuick ee, 2.45 uur. Pupillen Amsvorde 1S.E.C. 1, 2 uur. S.E.C. 2—B.D.C. 2, 2 uur. B.D.C. 1—C.J.V.V. 1, 2 uur. BIOSCOOPPROGRAMMA. Van heden tot en met donderdag draait in het City-theater de grandioze film Spartacus met Kirk Douglas in de hoofdrol. Hij wordt bijgestaaan door een complete sterrenregen, waarvan Laurence Olivier, Jean Simmons, Tony Curtis, Charles Laughton en Peter Ustinov deel uitmaken. Spartacus is een uit Thracië verkochte slaaf, die zwaar werk verricht in de marmergroeven. Hij wordt verkocht aan Lentulus Batiatus, lieder van een zwaarvechtersschool in Capua. De eerste strijd van Spartacus eindigt in een nederlaag. Zijn overwinnaar wei gert hem te doden en wordt zelf ge dood als hij zich in woede tegen het NED. HERV. KERKEN. Oude Kerk 10 uur dr B. Maarsingh. 7 uur ds H. Roest. Emmakerk 10.15 uur ds H. J. Meier, em. pred. te Soest. 7 uur dr B. Maarsingh. Heeskapel 10 uur ds D. M. Jalink. Zonnegioren 10 uur mej. da E. B. Y. Holtrop te Olst. NED. HERV. KERK. Gebouw Chr. Geref. Kerk. 9 uur A. v. d. Vlist, theol. cand. 4.30 uur ds A. Meijers van Utrecht. GEREFORMEERDE KERKEN. Julianakerk. 9.30 uur en 5 uur ds H. J. Lambers Heerspink. Wilhelminakerk. 10 en 5 uur ds T. Spilker van Utrecht. GEREF. KERK. Geb. „Eltheto". 8.30 uur ds J. A. Vink, Amersfoort. 3 uur ds J. J. Arnold van Amersfoort. CHR. GEREF. KERK. 10.45 uur leesdienst. 7 uur ds Bijleveld van Bussum. GEREFORMEERDE GEMEENTE. Kleine Rembrandtzaal. 10 en 5 uur leesdienst. Zaterdag, 7.30 uur de heer Bregman vsn Benthuizen. Woensdag, 7.30 uur, ds Hofman van Zeist. VER. VAN VRIJZ. GODSDIENSTIGEN. Kerkgebouw Rembrandtlaan 20. 10.15 uur ds N. v. d. Wal (N.H.) van Laren. DOOPSGEZINDE GEMEENTE. Oranje Hotel. Geen dienst. EVANG. LUTH. GEMEENTE. Chr. Ulo-school. Pr. Bernhardlaan 21a. 10.30 uur ds Th. B. W. G. Gramberg van Doorn. BAARN. DOOPSGEZINDE GEMEENTE. Eemnesserweg 63b. 10.30 uur ds H. C. Valeton. EVANG. LUTH. GEMEENTE. Kapelstraat 10.30 uur J. G. Panhuis van Voorburg. KERK SOEST, Steenhoffstraat 7.30 en 11 uur H.H. Missen. 9 uur Hoogmis. 7 uur lof. In de week H.H. Missen om 7 en 8 uur. KERK SOESTDIJK, B. Grothestraat H.H. Missen te 7.30 en 11 uur. Hoog mis te 9 uur. 7 uur Lof. In de week (uitgezonderd woensdag en zaterdag) de H.H. Missen om 7 en 7.45 uur. Woensdag en zaterdag te 8 en 9 u. KERK SOEST-Z. St. Willibrordusstr. 7.30 en 9 uur H.H. Missen. 10.30 uur Hoogmis. 6 uur Lof.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1962 | | pagina 13