FUGERS FIETS JACQUES BREL. A.N.W.B. RIJSCHOOL VAN DOOREN KL REPAREERT U ZELF? DERDE BLAD LI i EERSTE G00ISE KLEDING VERHUUR Nu t.v.-piraat op de Noordzee. ll" Spreekt geen Nederlands, maar zingt het wel. Dat costuum zit U zo prettig... heeft alles voor uw Korfbalprogramma. Ned. Chr. Vrouwenbond. V oetbalprogramma. VOOR AL UW WIJNEN Wijnhandel BROUWER ZN. Bioscoopprogramma. VOOR AL UW BIEREN Wijnhandel BROUWER ZN. Veilig gebruik n VOOR 1 BETERE INTERIEUR ff-K VERZORGING VOOR AL UW LIKEUREN SLIJTERIJ BROUWER ZN. GROOTST gespecialiseerd bedrijf in 't GOOI. Een van de merkwaardigste figuren uit de grammofoonplatenwereld van het ogenblik is de Belgische zanger Jacques Brei. Een jonge man met een carrière, die dan al niet zo snel mag zijn gegaan als die van de moderne teenager-sterren, maar die ongetwijfeld beter bestand zal blijken tegen de tands des tijds. Voor de eerstkomende jaren heeft de jonge chansonnier - hij is nog maar 35 - zo veel contracten, dat hij slechts met de grootste moeite voor speciale doeleinden „vrij" te krijgen is. Toen hij onlangs voor een televisie-opname in Nederland moest zijn (het was niet de eerste keer dat hij voor de Hilversumse camera's verscheen) was hij op doorreis van Ca nada, waar hij een groot aantal one man shows had gegeven, naar Parijs. Hij had daar een record contract af te werken in de vermaarde Olympia, waar alleen de grootsten van de groten aan bod komen. Even tevoren was Jacques Brei vijf dagen in New YorkCarnegie Hall. temps", het meeslepende „Ne me quitte pas". Toen Brei ermee debuteerde voor de Nederlandse televisiscamera's was het succes onbegrijpelijk. Deze zo somber lijkende jongeman had juist die snaar geraakt, die de jonge mensen zo graag horen en voelen trillen. Jacques Brei im mers is een man van deze tijd: een man, die het leven ontleedt, die de holle leu zen doorziet en die vlijmscherp als een Eduard Jacobs misstanden aan de kaak stelt. De burgelijke schijnheiligheid, de leegheid van de wereld van de slam pampers. Het is uit een soort gevoel van dank baarheid, uit een gevoel, iets terug te willen doen, dat deze weerbarstige, moei lijke jongen thans voor tienduizend gulden aan contracten liet schieten om in Nederland een grammofoonplaat te laten maken met vier Nederlandse verta lingen van zijn chansons. Hij vroeg Ernst van Altena, de teksten te bewerken van „Les Bourgeois", „Les paumés du petit ifimes EbS32k3SS Eüsi 'T; V »fw." Jacques Brei, de Frans sprekende Brusselaar, die toch een nederlands plaatje uitbracht. Een merkwaardige jongen. Geboren in Brussel is deze Jacques ondanks het feit, dat hij een Vlaamse vader had, nooit een Jaapje geweest. Hij was een echte Franssprekende Brusselaar en tot op de dag van vandaag ziet hij geen kans, een gesprek in het Nederlands te voeren. Hij neemt trouwens geen blad voor de (Waalse) mond, want toen hij onlangs op Schiphol arriveerde zette hij meteen zonneklaar voor alle jour nalisten uiteen, dat hij er helemaal niets voor voelde om Nederlandse vragen te beantwoorden. Jacques Brei is om al deze redenen - en omdat hij sommige bepaald niet vriendelijke liedjes over de Vlamin gen zingt - in het Nederlands sprekende deel van België allerminst een populaire ster. Toen vorige winter de AVRO een programma met hem uitzond, weigerde de BRT, de Vlaamse televisie, dat over te nemen. Omdat Brei erin zat.... En toch heeft Jacques Brei thans een tweede grammofoonplaat in het Neder lands gemaakt. Hij deed het, zoals ande re buitenlandse sterren het ook doen: Connie Froboes, Freddy Qumn en zelfs Caterina Valente, netjes met een papier tje in de hand nauwlettend oplezend wat er - fonetisch - stond opgeschreven. En dat kost een man als Brei veel moeite. Wat overigens temeer weer bewijst, dat hij nooit aandacht heeft besteed aan de taal, die toch zoveel van zijn stadgeno ten spreken. Zo moeilijk ging het zingen van die Nederlandse teksten, dat Brei weigerde ze voor de televisie te zingen- Hij had geen tijd om alle moeilijke woor den en zinnen uit het hoofd te leren. Alleen al voor het - niet vlekkeloos maar toch redelijk - zeggen van de zin „Hun onmacht is hun grootste macht" uit het prachtige chanson „De nuttelozen van de nacht", zwoegde hij enkele uren. Waarom heeft deze zo ver van de Vla mingen verwijderde man dan Nederland se liedjes op de plaat opgenomen? Wie daarop een antwoord wil geven, moet teruggaan naar het jaar 1955. Jacques Brei was nog maar net in het vak. Zijn vader had er aanvankelijk op gestaan, dat zijn zoon hem zou opvolgen in de golfkartonfabriek, die hij de zijne mag noemen. Maar Jacques voelde daar hele maal niets voor Hij voelde zich aange trokken tot het zingen, tot het musiceren en trok erop uit met een gitaar. Het succes kwam niet al te snel, hoewel de fijnproevers al spoedig wat in deze Jongeman ontdekten. Het vreemde was toen, dat het Nederlandse publiek ei genlijk het eerste was, dat Brei werke lijk begreep. In 1955 al trad hij op in het De la Mar in Amsterdam. Vier jaar later was hij in Frankrijk de grote Brei van nu. Zijn geweldige, met alle emoties geladen chansons, zijn vurige voordracht, zijn cynische teksten en hartstochtelijke beleving van wat hij zingt brachten hem ook daar tot de allerhoogste spits. Thans is Jacques Brei één van de allergrootste vedetten van de lichtstad en er is geen chansonnier of chansonniére, zonder een of meer Brei nummers op zijn of haar repertoir: Greco, Patachou en vele anderen. Maar wie kent dan ook niet zijn „Mar- rieke", zijn opwindende „Valse a mille matin", ,ie plat pays" en „Rosa". Ernst van Altena - een vier op school voor Frans maar sinds jaar en dag een man, die vele chansons meesterlijke teksten gaf - trok lang met Brei mee om zijn stijl, zijn taalgebruik te leren beheersen. Om dat fascinerende van zijn voordracht GALLENKAMPPELSWEG 14 SOEST-ZDID - TELEFOON 3823 te doorgronden. Want Brei zingt eigen lijk nooit een liedje tweemaal gelijk. Hij maakt er iets bij terwijl hij zingt, hij doet er iets af misschien. Zijn chan sons groeien tijdens het optreden. Daar om zijn ze ook zo levend, zo indringend. Van Altena is er meesterlijk in geslaagd, de intenties van Brei in het Nederlands te vatten. De vier liedjes zijn meester stukjes geworden van litteratuur. Stuk jes van de meest verfijnde vertaalkunst. Het zijn geen lieftallige liedjes, die Brei zingt. Er staan harde woorden in en ze ontbijten met een kleintje bier, ze gaan uit omdat er thuis niets wacht: de nuttelozen van de nacht." Of de melodieuze ballade: „Wanneer de Noordzee koppig breekt aan hoge duinen en witte vlokken schuim uiteenslaan op de kruinen, wanneer de norse vloed beukt aan het zwart basalt en over dijk en duin de grijze nevel valt. Wanneer bij eb het strand woest is als een woestijn en natte westewinden gieren van ve nijn dan vecht mijn land.... mijn vlakke land Waren alle teksten van alle Nederlandse liedjes maar van dit niveau. Voor de belangstellenden het nummer van het plaatje, waarop de vier chan sons van Brei in het Nederlands door hemzelf worden gezongen: Barclay 70907-45EP. Ongelooflijke berichten over een vrijwel onuitvoerbaar plan. ZENDBEREIK ZAL ZWAAR TEGENVALLEN. Met enige verwondering zullen de insi ders hebben vernomen, dat een n.v. Re clamemaatschappij R.E.M. reeds komend voorjaar met een televisiezender vanuit de Noordzee een reclame-programma op Nederland wil richten. Er werden ver scheidene bijzonderheden verstrekt, die de indruk zouden wekken dat alles al ongeveer in kannen en kruiken is en we komende lente maar de knop be hoeven om te draaien om een tweede Nederlands beeldprogrmma te zien. Maar zo eenvoudig ligt het niet. De beeldradio tobt nog altijd - in tegen stelling tot de lange- en middengolf en wat doen wij er mee? Wees gerust: veilig rei nigen betekent ook: de stof sparen en de coupe perfect behouden. Vei lig reinigen is vakwerk en het echte klasse-werk komt al van ouds van tip top!... en töch voordelig! Hllvarium, Lsngeitraal 99. lel. 48889 - Zuiderweg 131 I. tel. 4 2918 Chjihert. Aim. ie- Rvyierjoïo 12, te'. 12661 Ot»en» wassalon) Blsrlcum.Torcnlsanl2b.lel. 28S0 Hulisn, Kon. Wilhelminsst'sal 17. lel 1197 ol 3973 - Lsrsn. Veldweg I. lel 3025 - Bssrn, Turlslrsal 34. lel. 2310 - Bussum, legenhtn 4s. lel. 14029 ol 19705 - Mellnwg II. lel 19705 - Herensussl I, iel 13001 (levens wassalon) - Sosst, Merelwcg 10, lel 3258 - Nedorhorat dsn Bsrg, Torenweg 13. lel. 645 Vertegenwoordiger voor '1 Gooi ven PEflSI s le-reinlglng harde waarheden. Toch zijn ze niet zo schokkend die versjes als sommige an dere. Omdat ze poëtisch blijven, omdat ze zo vol humor zijn, al is die dan mis schien wel eens wat scherp. Alle hulde voor dit initiatief van de grote Franse liedkunstenaar, voor zijn verta ler en voor de uitvoering van dit kwar tet chansons. Om een indruk te geven van Brei een paar citaten uit zijn coupletten: „Ze ontwaken om een uur of vier, KERKSTRAAT 3-5 SOEST TELEFFOON 2030 Zondagmiddag gaat het derde twaalftal van de korfbalvereniging De Meteoren naar S.K.V. 3 in Utrecht. Het eerste team speelt thuis tegen Welgelegen 3 uit Utrecht. Morgenmiddag speelt het jeugdteam a tegen K V.O. a in Soester- berg. Het tweede team speelt tegen K.V.O. 2. Donderdag vergaderde de Ned. Chr. Vrouwenbond, afd. Soestdijk, in het Anna Paulownahuis. Ds. Sijthoff, die vele jaren werkzaam was in de Chr. inrichting voor melaat sen in Suriname, vertelde over zijn er varingen. Aan de hand van een kleu ren film toonde hij hoe deze ziekte tij dig herkend en bestreden kan worden. Na de lezing werden er nog diverse vragen gesteld en beantwoord. Zondag: Rood Wit 1-S.E.C. 1 2.30 uur S.E.C. 2-Veenendaal 2 12 uur. BD.C. 1-Actif 1 2.30 uur. E.M.M. 2-B.D.C. 2 12 uur. H.V.C. 4-S.E.C. 3 12 uur B.D.C. 3-E.M.M. 4 12 uur. B.D.C. 5-K.V.V.A. 4 12 uur. Zaterdag: Hees-S.V.M.-Boys 3.30 uur. Avance-V.V.Z. 3.30 uur Steenhoffstraat 64 Telefoon 2551 Patria A-S.E.C. A 3.45 uur. Odi '58 A-S.E.C. B 4 uur. B.D.C. B-Spakenburg B 4 uur C.J.V.V. B-B.D.C. C 2.45 uur B.D.C. D-S.E.C. D 4 uur. S.E.C. b-C.J.V.V. a 4 uur. B D.C. c-Amsvorde b 2.45 uur S.E.C. c-Hoogland b 4 uur. B.D.C. d-Amsvorde c 2.45 uur. A.P.W.C. c-B.D.C. f 2.45 uur. Pupillen: B.DC. 1-H.V.C. 2 2 uur. Amersfoortse Boys 1-S.E.C. 1 2 uur. S.E.C. 2-H.V.C. 3 2 uur. A.P.W.C. 2-B.D.C. 2 2 uur. B.D.C, 4-Quick 4 2 uur. H.V.C. 5-B.D.C. 3 2 uur. Van heden tot en met woensdag kan men in het City-theater de bijzonder gezellige film „Summer Holliday" zien. Cliff Richard vervult de hoofdrol en zijn Shadows staan hem hierbij trouw ter zijde. Vier buschauffers kopen een autobus die zij ombouwen tot een reisslaapwagen, bestemd voor een trip door Europa. Als zij terugkomen zullen zij een „doe het zelf vakantiebureau" oprichten. In Frank rijk rijden ze een personenauto aan waarin drie jonge zangeressen zitten. Die brengen het er goed af maar hun auto is „total loss" en met de bus worden ze naar Athene gebracht omdat ze daar moeten zingen. Een vierde zangeres lift mee. Zij is verkleed als jongen en dat geeft natuurlijk de nodige complicaties. Na diverse avonturen en enige malen optreden komt de bus tenslotte in Athe ne aan. Het hele gezelschap wordt daar gearresteerd wegens kidnapping, maar alles loopt natuurlijk goed af en Cliff Richard trouwt met de als jongen ver klede zangeres. „Spoorwegoorlog in het westen" heet de film die zondagmiddag draait. Ran- dolph Scott vervult de hoofdrol. Hij is opzichter bij de aanleg van een spoor lijn naar Santa Fé. Dat is geen gemak kelijk werk want de arbeiders zijn vaak niet in staat tot werken omdat ze zich maar al te graag bedrinken. Daarnaast heeft hij veel last van zijn misdadige broers en een concurerende maatschap pij, maar hij overwint alle moeilijkhe den en trouwt aan het slot van de film met de vrouw van zijn keuze Dan is er echter heel wat afgevochten. In de donderdagcyclus draait de film „Het nachtleven in Tokio". Veel muziek en de geschiedenis van een drummer vormen de hoofdschotel van deze vlotte film. klankradio - met de rechtlijnigheid van de uitgestraalde golven. De piratenzen der Veronica werkt op de 200 meter en in een groot deel van ons land kan men deze middengolf opvangen, omdat de straling door de Heavisidelaag (een der hogere luchtlagen om onze aarde) wordt weerkaatst. Veronica wordt slechts ge stoord doordat een krachtige Duitse zender 's avonds op een nabijgelegen golflengte opereert. Maar Veronica heeft ook niet veel kans in golflengten, want ze zijn allemaal officieel verdeeld en er is feitelijk geen ruimte voor nieuwe stations. Bij de televisie worden de bruikbare kor te golven niet weerkaatst, verdwijnen dus aan de horizon in de ruimte en keren slechts terug bij toevallige guns tige weersgesteldheden. En dan nog zeer tijdelijk en zeer plaatselijk. Bij de tele visie is het aantal kanalen bovendien nog veel beperkter, hetgeen o.m. de re den is, dat ons officiële tweede zender net verbannen is naar de ultra-korte golflengten van enkele centimeters, waar in het bereik nog weer minder is. Er Is weinig kens! Op welk kanaal kan de R.E.M. gaan zenden? LIMONADES enz. Steenhoffstraat 64 Telefoon 2551 De maatschappij zal er toch van moe ten uitgaan, dat er al anderhalf mil joen televisietoestellen in ons land staan, die zijn uitgerust met een kanalenkie- zer voor de met 1 t/m 12 genummerde frekwenties. In deze toestellen zijn af zonderlijke ontvangers voor beeld en geluid ingebouwd, elk afgestemd op een bepaalde golflengte, omdat we het ge luid en het beeld elk op een afzonder lijke frekwentie ontvangen. De kanalen 2 tot en met 11 zijn bezet, deels door Nederlandse zenders en steunzenders, deels door buitenlandse stations die in een groot deel van het land kunnen worden ontvangen. Blijft over 1, 12 en 13. Maar kanaal 1 is op de meeste kanalen- kiezers niet aangesloten, 13 is ook niet al tijd aanwezig, blijft over kanaal 12, waarop slechts een van de zenders van Rijssel opereert en dat is hier ver ge noeg vandaan. VAN DE SOESTER COURANT VAN VRIJDAG 25 OKTOBER 1963. Jaren beproefd en hoog geroemd Mijnhardt's Zenuwtabletten km een uitstekend beeld te verkrijgen en misschien tot 50 km een draaglijke ontvangst. Daar buiten wordt het signaal al spoedig minder, tenzij het wordt opgezocht met een heel hoge antenne mast. De zender moet ver buiten de kust lig gen, zeker buiten de 6-mijlszone die tegenwoordig in de praktijk tot de ter ritoriale wateren wordt gerekend. Trek- Spiegelstraat 38, Bussum, tel. 15614 Qroest 110, Hilversum, tel. 14001 Ivoor betere nachtrust: IHuizerweg 24, Bussum, tel. 12379 ken we nu een cirkel met een straal van 40 km vanuit een punt op pl.m. 7 mijl uit de kust tegenover Scheveningen, dan zullen Den Haag en Rotterdam met een 100 meter hoge mast kunnen worden bediend, maar vallen Amsterdam, Utrecht en zelfs Dordrecht er al huiten. Bovendien weten de deskundigen u voor te rekenen, dat een 100 meter hoge zend mast op zee met zo'n kleine voet als een soort booreiland veel te weinig steun heeft en onvoldoende getuid kan worden, weshalve er slechts met een aanmer kelijk kleinere mast kan worden gewerkt. Maar dan kan misschien alleen Den Haag worden bestreken EN STERKE DRANKEN VERHUUR VAN SERVIES. Steenhoffstraat 64 Telefoon 2551 Terug naar de tele-recording? Stel nu echter dat er een groot kunst matig eiland wordt aangelegd met een behoorlijke zendmast, goed getuid, en gelijk de eerste suggesties willen doen geloven, woongelegenheid voor de be manning, een haven voor kleinere sche pen en een landingsplaats- voor heli- copters. Hoe realiseert dit station dan de programma's? De bouw van een studio is onmogelijk, daarvoor blijft te weinig ruimte. Uit zending van levende beelden is niet te verwezenlijken, want dan zouden alle artiesten, decors, instrumenten, came- ralieden en technici moeten worden af- en aangevoerd met een pontverbinding. Precies als bij Veronica zal de studio op het vaste land moeten staan en zul len de programma's ingeblikt aan boord worden gebracht. Dat inblikken is niet mogelijk met beeldbanden, want de installatie daar voor kost tonnen en is zo verschrikkelijk zwaar, dat er in Bussum geheel nieuwe funderingen voor moesten komen, toen de Ampex werd opgesteld. Blijf over de oude telerecording met de bekende, vaak gekritiseerde, slechte beeldkwaliteit. Achterom 6 - Hilversum - Telef. 48700 (1 min. van station) We komen met kanaal 12 in de 4-6 me terband. De reikwijdte is praktisch be perkt tot de afstand van optisch zicht. Als we weten, dat er in IJsselstein een toren van meer dan 350 meter is opge richt om de grote steden in het westen des lands en een gelijk gebied in andere windrichtingen van televisie te voorzien, dan blijkt hieruit al dat we van een schip nooit een even groot terrein kun nen bestrijken, omdat we nu eenmaal geen mast van honderden meters lengte op een vaartuig kunnen plaatsen. Het scheepje zou topzwaar worden en bij de eerste rimpeling van het water omslaan Dan maar een booreiland? Er wordt gesproken van een kunstmatig eiland, zo in de geest van een boorei land. Als het mogelijk is op willekeurige plaatsen in zee een boortoren op te rich ten, die ook in ongunstige weersomstan digheden onwrikbaar blijft staan hoven het boorgat, zou het ook mogelijk moeten zijn een zendmast stevig op te stellen ergens in de Noordzee. De techniek staat voor niets, zo denkt men. Maar het verschil in hoogte is toch te groot, want de boortorens zijn nietige paddestoelen, vergeleken met de noodzakelijke zend torens. Als de zendmast wordt beperkt tot 100 meter, zoals de steunzenders te Goes en -te Roermond, is het mogelijk tot op 40 En wie zal dat betalen? Financieel is de opzet een duistere kwes tie. De zendkosten liggen bij de televisie zeer hoog, 10.000 per uur is nog niets, want als er een goede show met be kende artiesten op het scherm moet ko men, is er al gauw een halve ton mee gemoeid. In het buitenland waar recla megelden kunnen worden gebruikt, be steedt men wel hogere bedragen. En de REM wil betere produkties brengen dan Bussum. Uit de kijkgelden kan deze vrijbuiter niet putten. De zendkosten moeten wor den gedekt door reclamegelden, maar wie zal er peperdure televisiereclame maken, als ontvangst alleen in een zéér beperkt deel van Zuid-Holland mogelijk is? Dat zou in het gunstigste geval de middenstand van enkele gemeenten in de randstad zijn, maar welke winkelier is zo rijk, dat hij duizenden guldens kan neertellen voor enkele halve minuten zendtijd plus de kosten voor een aan tal reclame „spots"? Want hij moet dan eerst nog de filmpjes laten vervaardigen. En wat zijn de investeringskosten voor de aanleg van het kunstmatige eiland, de kostbare zendapperatuur, de zend- toren, de haven, de studio op het vaste land en alles wat daar nog bij komt Vooralsnog geloven wij in een fata-mor- gana.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1963 | | pagina 30