TWEEDE BLAD Vete zonder uitzicht. EEN BRAVE NOTA MET EEN GEBREK. KUS OPENT PERSPECTIEVEN. Balanstijd Telmachinetijd VAN HELSDINGEN Bestaat er rassenhaat in onze staat Krabbels van Ivnelis. BATENBURG's Erkende Auto- en Scooterrijschool In onze collectie brilmonturen Fa„ D. F. VOIGT Spreekuur Burgemeester. Ruttenberg kampioen cyele- cross. Eiermarkt. De nieuwe politieverordening. Televisierel toont bedenkelijke verschijnselen. TELEF BRANDWEER 3 3 3 3 VAN DE SOESTER COURANT VAN DINSDAG 14 JANUARI 1964. Er heerst op Cyprus min of meer een wapenstilstand, er is een conferentie op komst om uit de nesten te geraken en dat zijn feiten die Londen niet zonder voldoening bekend maakt. Voldoening omdat noch de N.A.V.O., noch de Ver enigde Naties - al mogen die dan een waarnemer sturen - dit voor elkaar had den kunnen brengen. Inderdaad hebben de Britten groot on heil voorkomen: de soldaten en minister Sandys beletten niet alleen een burger oorlog, maar bovendien het noodzake lijke gevolg hiervan. Londen, Athene en Ankara hebben het recht in te grijpen als het naar hun mening mis gaat op het eiland. En als er een burgeroorlog was gekomen zouden de Turken onge twijfeld ingegrepen hebben. De Grieken hadden dan van hun kant hun volksge noten niet in de steek kunnen laten en zo had men de N.A.V.O.partners Grie kenland en Turkije schietend tegenover elkaar gevonden. Wat de Britse voldoening echter moet temperen is dat de oorzaak van de spanningen op het eiland er nog steeds is: het diepe wantrouwen, de haat zelfs tussen de twee bevolkingsgroepen. En het ziet er naar uit dat Londen ten eeuwige dagen gereed moet staan om als een soort politie-agent de burenruzies op het eiland binnen de perken te hou den. Een weinig aanlokkelijk vooruit zicht. Geen oplossing. Wat de conferentie in Londen betreft, kan men niet hopen dat daar een oplos sing wordt gevonden. De Griekse Cy prioten onder Makarios willen van de garantieverdragen af en geen Atheense politicus kan zich nu permitteren - met verkiezingen voor de deur - de blaam op zich te laden niet achter zijn volksge noten op Cyprus te staan. De Turkse groep op Cyprus wenst een verdeling van het eiland als enige garantie dat de Grieken hen niet onderdrukken en ach ter die wens moet Ankara zich om de zelfde reden wel scharen. Zo valt er niet veel te praten. De kern van het probleem is de haat over en weer op het eiland. Toen in Zurich in 1960 een toekomst voor Cyprus op papier werd gezet, hield men daar wel rekening mee. Beide groepen kregen in hoofdzaak hun zin niet. Makarios moest afzien van enosis aansluiting bij Griekenland)Kutschuk en zijn Turken kregen de door hen verlangde deling van het land niet. In Zurich zag men wel in dat het onderling wantrouwen met terstond zou verdwijnen, maar men hoop te dat de Cyprioten op de duur wel zou den inzien dat samenwerken uiteindelijk voor beiden profijtelijk zou zijn omdat alleen daardoor het eiland in vrede en welvaart kan leven. Maar tot het zover was werden enige maatregelen genomen om te zorgen dat de haat geen ernstige gevolgen zou hebben: garanties voor de Turkse minderheid en bovendien de vei lige gedachten voor beide groepen dat de twee landen waaraan ze zich verbon den voelen altijd te hulp zouden kunnen komen. In feite hebben deze garanties er meer toe bijgedragen om de scheiding dieper te maken dan om samenwerking te stimuleren. Geen samenwerking. De aparte Griekse en Turkse gemeenten in elk der vijf steden hebben er voorna melijk toe geleid dat de steden als ge heel slechter werden bestuurd: er was geen samenwerking. Dat een apart Grieks en een apart Turks eilandparlement elk met een meerderheid bepaalde wetten moeten goedkeuren, was gedaan om te voorkomen dat een wet voor een der groepen onaanvaardbaar zou zijn. De Turken hebben deze mogelijkheid echter gebruikt om normale en economisch noodzakelijke belastingwetten tegen te houden. De Turken moeten dertig procent van de ambtenaren leveren, maar ze hebben er de capabele mensen niet voor. Het gevolg is dat het ambtenarenkorps on derbezet is en dat er tal van vacatures zijn waarvoor de wel voorhanden Griek se kandidaten echter niet in aanmerking komen omdat het Turkse posten zijn. Dat geeft aanleiding tot bitter ongenoe gen op een eiland waar een baan niet gemakkelijk te krijgen is. Kortom, de garanties om onderdrukking van de Tur ken te voorkomen, hebben voornamelijk tot gevolg gehad dat de tegenstellingen dieper werden en het regeren werd be moeilijkt. Van zijn kant heeft Makarios enige wilde plannen geopenbaard die de Turken terecht met konden zien als een verlangen hen fair te behandelen. Bij nader inzien zou inderdaad een an dere grondwet voor Cyprus wellicht toch wenselijker zijn geweest. Daarover kan de dertiende in Londen lang en breed gesproken worden. Maar een oplos sing lijkt onwaarschijnlijk. Die zou zijn dat de Cyprioten zich eindelijk als Cy prioten gaan voelen en niet als Turken en Grieken. Maar dat is iets wat ze zelf moeten doen. Daar kan geen confe rentie hen bij helpen. kalk, krijt of andere verfstoffen, tenzij men kan aantonen dat deze niet voor de openbare weg bestemd zijn. Ook mag men niet luidkeels zijn liefde voor een partij op straat kenbaar maken. Kinderen moeten weten dat het ver boden is op de openbare weg een glij baan te maken, maar kinderen hebben zich hiervan nog nooit iets aangetrok ken. Huisvrouwen moeten weten dat zij bij vriezend weer niet mogen schrobben op straat, maar zij zullen uit zichzelf wel zo verstandig zijn dit niet te doen. Bijterige honden mogen slechts op straat komen als ze een muilkorf dragen, maar het vervelende is dat er nog nooit een eigenaar of eigenares van een hond geweest is en er ook nu niet is die toe geeft een bijtlustige hond te bezitten. Bomen en struiken mogen geen hinder opleveren voor het verkeer, aldus de po litieverordening. Dat is een waardevol artikel, want op vele hoeken van stra ten, lanen en wegen belemmeren bomen of struiken het uitzicht. De bomen van rijkswaterstaat trekken zich van dit ar tikel natuurlijk niets aan omdat ze nu eenmaal van rijkswaterstaat zijn. „Het is de tapper verboden in tappe rijen toe te laten of te laten verblijven personen, die meermalen wegens dron kenschap zijn veroordeeld of van wie bekend is dat zij van alchoholhoudende Gedlpl. A.B.A.N.-Instructeur PARKLAAN 33 - SOEST TELEFOON 3982 (0 2966) U wordt gehaald en gebracht. drank misbruik maken, voorzover hun namen schriftelijk door de burgemeester aan de houder der inrichting zijn opge geven" Dat is dan de gehandhaafde zwarte lijst, met namen die door café houders niet genoemd mogen worden. „Het is aan personen beneden de leef tijd van 18 jaar verboden zonder vergun ning van de burgemeester op voor het publiek toegankelijke plaatsen, waar wordt gedanst, aanwezig te zijn". Waar schijnlijk wordt tegen dit artikel meer malen gezondigd, al vindt dansen in Soest niet zo dikwijls plaats. „Het is verboden door middel van een muziekinstrument of van een toestel voor de omgeving hinderlijk geluid te maken". Een belangrijk artikel dat vooral nuttig is als in de zomer de ramen openstaan. Het is alleen zo jammer dat mensen die op deze wijze hinderlijk zijn het vaak helemaal niet weten, omdat zij verzot zijn op hele harde muziek en denken dat dit met anderen ook het geval is. Luidkeels schelden mag evenmin. Vechten mag niet, evenmin als het laten overgaan van een bel zonder nood zaak, terwijl men niet met vuilnis en stenen mag gooien, maar ook niet met sneeuwballen Vloeken is evenmin toege staan en wie ruwe of onzedelijke taal uitslaat loopt de kans een proces-ver- baal te krijgen. Het is verboden apparaten te gebrui ken die hinderlijk zijn voor radio- en televisieuitzendingen. „Het is de houder van een door het publiek toegankelijke plaats verboden al daar zonder vergunning van de burge meester een kaartspel of een ander spel om geldswaarden toe te laten". Wij krij gen de indruk dat tegen dit artikel nogal eens gezondigd wordt. De artikelen 110, 111 en 112 zijn be stemd voor de kleine groep vrouwen, die zich aangetrokken voelen tot het oudste beroep van de wereld en dit uitoefenen of het plan daartoe hebben. Een begafenis mag slechts plaats vinden tussen 7 en 16 uur, tenzij de burgemeester toestemming geeft voor een ls er zeker een naar uw keus. Burgem. Grothestraat 30 Erkend ziekenfondsleverancier. ander tijdstip. Urnen mogen ook slechts tussen 7 en 16 uur bijgezet worden. Het storten van vuilnis op de open bare weg is verboden, maar helaas is ge bleken dat vele Soester ingezetenen zich hiervan niets aantrekken, zodat op vele plaatsen in de gemeente clandestien vuil gestort wordt. Het wekelijks spreekuur van de burge meester wordt morgen (woensdag 15 jan.) niet gehouden te 11 uur doch te 8.30 uur. Aan de jarenlange reeks kampioenschap pen cycle cross van Gerrit Ruttenberg is nog geen einde gekomen en zondag werd hij opnieuw de kampioen van Tem po bij de cross die in Soestduinen ge houden werd. Het was vrij gunstig weer en door de lichte vorst was de grond hard, zodat de renners bijna steeds kon den fietsen en nauwelijks gelopen heb ben. Het beeld van de rit was dan ook heel anders dan dat van de rit met kerstmis, toen het steeds regende en men op grote delen van het parcours niet kon fietsen. Lang was de strijd om de eerste en tweede plaats interessant. Die werd ge leverd door Gerrit Ruttenberg en Klaas van 't Klooster. Tenslotte nam Rutten berg echter de leiding en stond deze niet meer af. De strijd om de derde plaats was span nend. Jaap Lok was kanshebber, maar hij werd in de vierde ronde door een val uitgeschakeld. Wil van Barneveld, Anton Lub en Theo Zeedijk bezetten beurtelings de derde plaats, maar ten slotte toonde Van Barneveld zich de sterkste renner. H. v. d. Hoef moest door pech opgeven en Rob de Haas reed ditmaal niet mee omdat hij een schouderblessure had. De uitslag was: 1. Gerrit Ruttenberg, 20 km in 591/2 min. 2. Klaas van 't Klooster, op 1.39 min. 3. Wil van Barne veld, op 6 min. 4. Anton Lub, op 6 min 5 Theo Zeedijk, op 7 min. 6. Gert de Weerd. 7. Harry Visser. Bij de aspiranten moest W. Houtlosser alleen rijden omdat er geen tegenstan ders waren. Hij reed 4 ronden in 26 min. Op de Amersfoortse eiermarkt werden aangevoerd 220.000 stuks in prijzen van 10,25 tot 11,50. Middenprijs 10,50 Prijs per kg 1.67. De lange nota waarin sowj et-premier Chroesjtsjow aan alle regeringen uitlegt hoe de wereldvrede z.i. Ijet best be waard kan worden, is nogal koel ontvan gen in het westen. Niet dat het geen redelijk stuk is, inte gendeel: het is zelfs opmerkelijk on communistisch in woordkeuze. Zo wordt bij westelijke bases in andere landen niet eens gesproken over imperialisten En de inhoud van de nota komt voor een groot deel neer op wat al in 't handvest van de Vereniging Naties staat, zodat Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen, dus zeer zeker moet men we ten wat er zoal in de plaatselijke politie verordening staat, waarmee iedere Soester ingezetene dagelijks te maken heeft, zon der dat hij zich dit altijd bewust is. Wij gaven dan ook reeds enige bijzonder heden uit deze verordening. Mocht u ooit bij verkiezingen de lust hebben uw partij te bevoordelen met ge schreven aanbevelingen of aanmoedi- gingskreten, dan moet u wel bedenken dat het zelfs verboden is op pad te gaan met aanplakbiljetten, plakmiddelen, teer, Alle aspecten van wereldse politiek wa ren zorgvuldig verre gehouden van de particuliere pelgrimstocht die paus Pau- lus VI naar het heilige land maakte en het is wellicht niet zijn wens geweest dat de ophef over deze uitzonderlijke reis tot over de hele wereld nieuws van de voorpagina werd. Waarbij de nadruk minder viel op het eigenlijke doel - in spiratie opdoen over zijn herderlijke taak in een kerk die aan vernieuwing werkt - dan wel op de kus der verbroe dering die de rooms-katholieke kerkvorst en de oecumenische patriarch van Con- stantinopel, Athenagoras I, op de Olijf berg wisselden. Het was een historisch moment omdat hier de leiders van twee christelijke groeperingen die sinds een eeuw of negen in onmin leven, elkaar begroetten. Zoiets was het laatst gebeurd toen paus Eugenius IV in 1439 de toenmalige pa triarch van Constantinopel sprak op het kwalijk verlopen concilie van Florence, waarop vergeefs gepoogd werd de scheu ring tussen oosterse en westerse kerken te helen. Vervolg van Rhodes. Het opmerkelijke is dat het initiatief voor de ontmoeting uitging van de grieks-orthodoxe patriarch, die op de keeper beschouwd binnen de orthodoxe kerken een primus inter pares is, een eerste onder zijns gelijken. Maar hij kwam met de goedkeuring van alle or thodoxe kerken - een enkele uitzonde ring als de Poolse daargelaten. Het was een vervolg op de conferentie van Rhodos vorig jaar september toen de orthodoxe kerken besloten dat er re den was een gesprek met Rome te heb ben, een besluit dat nogal wat ongenoe gen verwekte in een groep kerken die zoveel eeuwen geleefd hebben in een sfeer jegens Rome die verre van vriende lijk was. Zelfs de grieks-orthodoxe kerk, in dit gezelschap wellicht de meest con servatieve, stemde in met Athenagoras' reis. De oosterse kerken schijnen meer voortgang te maken bij het overwinnen van hun haast aangeboren afkeer van Rome, dan iemand had durven hopen. Dat wil niet zeggen dat de eenheid der twee kerken spoedig hersteld zal zijn. Maar de betrekkingen kunnen na deze kus op de Olijfberg nooit meer zijn zoals ze geweest zijn. Vrede voorop. Vrede kreeg de grootste nadruk bij alle uitlatingen van de paus tijdens zijn driedaagse reis. Die vrede heeft niet als voorwaarde dat deze twee zo lang ge scheiden kerken weer één worden, dat kan heel goed nooit gebeuren en in ie der geval niet dan na zeer lange en zeer moeilijke beraadslagingen. Maar voor waarden voor de vrede liggen in de eerste plaats in de geesten der mensen en in de personen van paus en patriarch zijn twee zeer grote groepen veel nader tot elkaar gekomen. Geen politieke aspecten? Zij zijn toch bij de reis wel opgedoken. Koning Hoessein heeft nog even gestipuleerd dat hij wel voor de vrede is maar dat die niet mo gelijk is zonder recht waarvoor desnoods moest worden gevochten en men kon gemakkelijk aanvoelen dat hij op Is raël doelde. De paus maakte enige niet algemeen gewaardeerde opmerkingen ter verdediging van paus Pius XII wie in het toneelstuk Der Stellvertreter ver weten wordt tijdens de oorlog niet ge noeg tegen de jodenvervolging gedaan te hebben. En zo duikt in de schaduw van deze kus ook op dat de orthodoxe kerken nog altijd een grote invloed ver tegenwoordigen achter het ijzeren gor dijn. Een niet onbelangrijk aspect is, dat over deze scheidingsmuur tussen twee wereldbeschouwingen heen een religieuze toenadering is begonnen, waarvan het verbroederende effect aan weerszijden ook de niet-christenen kan raken. daartegen ook niet veel bezwaar kan bestaan. Met nadruk stelt Chroesjtsjow vast dat over territoriale geschillen gepraat moet worden en niet gevochten. Hij maakt echter één uitzondering: over aanspraken van overwonnenen in de tweede wereld oorlog valt zelfs niet te praten. Gedeelde landen, zegt Chroesjtsjow voorts, willen natuurlijk graag herenigd worden, maar dat moet dan zonder inmenging van buitenaf gebeuren: laat de Koreanen dat zelf maar uitzoeken, en de Vietnamezen en de Duitsers. Geen stap verder. Met die laatste is dat al sinds 1945 het probleem, dat door deze uitspraak geen stap verder komt. En dat is de alge mene indruk die de nota geeft: laten we alles maar houden zoals het nu is, d.w.z. in situaties die vooral voor het westen onbevredigend zijn. Een behoudzucht, die in Washington dus als een teleurstellend antwoord wordt beschouwd op de pogin gen van Johnson om actief de gevaren voor de vrede te gaan bestrijden. Chroesjtsjows nota klinkt heel objectief en lijkt juist door zijn aanleunen tegen het handvest van de Verenigde Naties zo fraai. Maar van een even bekend recht als dat der zelfbeschikking der volkeren rept de nota niet als 't gaat om het uit de weg ruimen van territoriale ge schillen en het streven naar hereniging. Een volksstemming naar dat principe zou bijvoorbeeld voor de Duitse proble men een oplossing kunnen brengen. Maar wellicht niet de oplossing die Chroesjtsjow graag zou zien Dat verklaart de stilzwijgendheid op dit punt van zijn nota, die daardoor aan de eisen van de objectiviteit ook minder blijkt te vol doen dan Moskou suggereert. Waarom? Een raadsel blijft overigens waarom Chroesjtsjow zich geroepen heeft ge voeld dit lange stuk de wereld in te sturen. Er word georeerd dat het voornamelijk voor Aziatische consumptie bedoeld is en dan wellicht speciaal voor de Chine zen. Tenslotte maakt Peking aanspraken op vrij wat gebied van de U.S.S.R. In dat opzicht zou dan het noemen van Formosa als vanouds Chinees eiland ver klaarbaar zijn. Hoewel de nota in dit en dergelijke ge vallen niet met zoveel woorden de toe passing van wapengeweld aanbeveelt, moeten ze wel volgens Chroesjtsjow bui ten beschouwing blijven als de regerin gen in een verdrag wapengeweld afzweren bij de oplossing van grensgeschillen Dit kan men lezen als een raad aan Peking liever eerst de kwestie-Formosa eens op te lossen voor begerige blikken gesla gen worden op Russische grond. Nieuw vanaf 295, (met 5 jaar garantie). Langestraat 84 - Amersfoort Tel. 13113 b g.g. 19223 Als er iets is, dat de gemoederen in ons rustige land in beweging heeft gebracht, dan is het wel de laatste uitzending van „Zo is het toevallig ook nog eens een keer". Natuurlijk begrijpt iedereen, dat de spe lers geen opzet hadden de gelovigen te kwetsen, maar dat neemt niet weg, dat zij uit onwetendheid, onervarenheid of onnadenkendheid beslist te ver zijn ge gaan. Dat hierop felle reacties zouden komen, viel vooraf te bezien. Dat er ministriële maatregelen moesten lolgen, is eveneens op de vingers van de hand af te tellen. Iets geheel anders is echter de wijze, waarop de reactiegolf is uitgegroeid tot een stormvloed die ieder weldenkend mens de wenkbrauwen heeft doen fron zen. Wat lafaards durven. Wij willen nog voorbij gaan aan het afschuwelijk verschijnsel van de ano nieme briefjes, kennelijk afkomstig van dat soort lafaards die wel een ander de huid willen volschelden, maar een on bekenden willen blijven. Die waardeloze lectuur verdwijnt onge lezen in de prullemanden. Maar wat te denken van de dapperen die een soort knokploeg wilde formeren om de ver antwoordelijke redacteur, Herman Wig- bolt, te komen molesteren? Deze initia tiefnemer gaf niet alleen een vals adres op, maar hij scheen ook bijzonder be ducht voor de lichaamskracht van de heer Wigbolt. Twee kenmerken dus van een niet christelijk karakter, lafheid en sadisme. Ontelbare telefoonaansluitingen zijn mis bruikt om scheldkanonnades af te vuren op de diverse medewerkers, waaronder een r_k. moeder van een gezin, en ook hierbij vergaten de meesten zich voor te stellen en werd er geen gelegenheid gegeven tot een enkel wederwoord, laat As je 't ming vraogt dan mok zeige dak 't d'r heulegaor met eens bin datter pelisie- manne bevorderd bin- ne. Nie dat ikke bie de pelisie wil om ok bevorderd te worre, waant das niks veur ming. Veuls te gevaor- luk. Ajje annevalle wordt deur 'n dronke kérel mit 'n mes dan kej- je as pelisieman wel us motte schiete. Waorveur hebbe zullie anders zo'n schiet- ding. Of aster annevalle wordt zongder mes, dan ken ut wel us neudig weeze dajje 'n lel mit 'n gummilat geef. As die dinge nie goed uutpakke, dan hejje de poppe ant daanse. Dan komme d'r vraoge in de kaomer van waorom mos die pelisieman die dron ke lor neerschiete en waorom mos die pelisieman die tweede dronke lor ut ziekehuus inslaon. Niks veur ming. As ikke pelisieman zou weeze dan zou ikke d'r veuls te gauw op los slaon en van de zeenewe al gaon schiete aster eweeze wier. Das dus allegaor best van die bevor- deringe. Messchien kriege die manne d'r 'n paor sente bie en da ken heul gin kwaod, waant as je vedaog de dag 'n tientje meer krieg in de week dan bejje an hoogere priezen twee tientjes kwiet. Strakkies verdiene wullie allegaor duu- zend gulde in de week en meer, maor dan mojje veur 'n stukkie vleis op je bord viefentwintig gulde betaole en veur 'n brood zes knaoke. Nie laanger leige zeevere Knelis, maor trug naor de pelisie. Ikke wou nog zeige dat wullie 'n best pelisiekorps hebbe en dak ming eige heul nie ken veurstelle wat wullie te ma- ke hebbe mit de pelisiekorpse van Baorn en De Bilt. Laote die ut eiges maor uut- zeuke, zoas de pelisie hier 't mot uut- zeuke. Niks te maoke mit De Bilt en niks met Baorn en ok niks mit Eemnes of Gasselternijeveensemond. Dat leit daor erreges in Drente Toch heb ikke eleeze da de kaans d'r is datter 'n kommesarus komp die de baos mot worre van Soest, Baorn en De Bilt. Wat het dat noeng veur zin. Ajje die man zou zeige d'r binne vier minse doodeslao- ge op de Eng, dan weetie heul niet wat de Eng is. Ikke heb heul niks te zeige, ok tuus nie, maor as ikke 't veur 't zeige had dan niks gin vreemde kommesarusse die maor hard rondrieje tusse De Bilt, Baorn en Soest, maor lekker baos blieve in eige huus. Zo is 't noeng toevallug ok nog us 'n keer. staan debat. Wij vragen ons verbijsterd af: is dit christehjk? Uitingen van rassenhaat. Wat Mies Bouwman ondervond, vestigt daarenboven de aandacht op iets, waar over wij in ons land tot op heden liever niet praten. Maar het blijkt helaas, dat er (nota bene volkomen ten onrechte) zelfs rassenhaat te pas is gekomen in de verschrikkelijke vloed van beledigingen en verwensingen. Rassenhaat komt in ons land niet voor, en als er eens een enkeling een zekere rassenwaan laat büjken is er in de regel meer spraken van eigen waan. Maar hier spoelde het hele riool van rassendiscri minatie leeg na een harde ruk aan de stortbak van onze hoog geprezen chris telijke beschaving en naastenliefde. Verkeren wij, in ons gezapig landje, dan toch in een poel van verderf? Heeft Hitier met zijn rassentheorie en joden vervolging werkelijk zoveel „reincultuur" gebracht aan dit volkje? Wanneer breekt het los? Wij geloven dat er in ons land beslist niet gesproken kan worden van rassen haat of anti-semitisme. Ons volk heeft van jongs af geleerd, dat mensen van een ander ras ook mensen zijn, die als ieder ander medeschepsel recht hebben op een normale fatsoenlijke behandeüng. De praktijk wijst uit, dat wij ons nor maal ook zo gedragen. Zolang alles nor maal en goed gaat horen wij geen wan klank. Maar owee. als er iets mis gaat. Dan zijn er Nederlanders die het dunne laagje be- schavingsvernis dat hun opvoeding op hen heeft aangebracht plotseling door breken en op minder geschaafde wijze uit hun slof schieten. Een typisch psychologisch trekje is dan bij velen - we zien het al bij kleine kinderen - om te gaan schelden en dan dadelijk te zoeken naar de dingen die het object van ons doen verschillen. Draagt iemand een bril, dan is het al gauw „brillejood1", natuurlijk wanneer degene die scheldt zelf geen bril draagt. Of er wordt gescholden over een of ander lichaamsgebrek. Volwassenen doen dat niet, daar voelen ze zich boven verhe ven, maar zij zoeken het in termen als: „nozems", „kapitalisten", „kolonialisten" en „rode bliksems". De mensen die deze termen gebruiken zijn natuurlijk zelf niet rood of kapi taalkrachtig. Men zoekt om te schelden de verschilen. Maar zoiets behoeft be slist nog niet te betekenen, dat er sprake is van rassenhaat". De krantpublicaties hebben er ditmaal over het algemeen sterk aan meegewerkt om de zaak enigszins te overttrekken en monden los te maken die beter ge sloten hadden kunnen blijven. Alleen de verontwaardiging in de eerste uren was spontaan, eerlijk en begrijpelijk, maar er zijn later - nadat gezien werd tot welk een grote rol een en ander uit vloeide - andere elementen mee gaan spelen van minder estetische allure, zo als onbeschaafde troebelwatervissers, die er politieke munt uit hopen te slaan.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1964 | | pagina 5