i
Soester Courant
t
in
TE HOGE
WINSTMARGES
SmiEs Poekethall
Aan de wieg der
Olympisehe Spelen.
MIDDELMAN
Sï";
Ruim 47 van de verkeers
ongelukken gebeurt op
kruispunten.
Wegenkaarten en
Reisgidsen
De nationale boomfeestdag.
Geseling bij overtredingen.
Suède staat U
ook vast goed
II
ROOD KMSPPERiiCHi
8! 81 KEN! ALT'JD
sf%D e*
overwegen
ahob
VOOR MODERN DRUKWERK
NAAR DRUKKERIJ SMIT
Binnenkort zullen de overheidsmaatre
gelen tegen de verticale prijsbinding
worden bekend gemaakt. Deze zullen
tweeledig zijn. In de eerste plaats komt
er een verbod van collectieve prijsbin
ding, dat generiek van aard zal zijn.
Dat wil zeggen dat groepen van fabri
kanten en of grossiers niet meer groeps
gewijs hun afnemers mogen dwingen tot
het handhaven van een bepaalde prijs.
Dit betekent nog niet dat het nu elke
individuele zakenman verboden is om
zijn opvolgers in de handelsweg van pro
ducent naar consument aan een vaste
prijs te binden. Ten aanzien van deze
individuele prijsafspraken zal geen al
gemeen verbod te verwachten zijn.
In het kort kan worden gezegd dat aan
groepsgewijze prijskartellering zonder
meer een einde wordt gemaakt, maar dat
fabrikanten en handelaren voor eigen
verantwoordelijkheid nog naar een vast
te prijs mogen blijven streven zolang dit
het ministerie niet onwelgevallig is.
Geen schokken.
Welke criteria zullen nu bij het invoeren
van de verboden worden gehanteerd?
De regering huldigt hier het standpunt
dat eigenlijk de gehele prijsbinding van
de kaart moet. Om te voorkomen dat een
totale algemene invoering met grote
schokken gepaard gaat, zal een zekere
geleidelijkheid worden betracht t.a.v.
bedrijfstakken, waarin de winstmarges
aan de lage kant zijn.
De economische aanvaardbaarheid van
de prijsbinding wordt volkomen prijs
gegeven en voor een deel vervangen door
de sociale aanvaardbaarheid. Hiermee
stelt de regering eigenlijk dat industrie
en handel in het verleden met de prijs
binding deels schade hebben toegebracht
aan het juist functioneren van het eco
nomisch bestel. Bij de bestudering van
de (naar de mening van de regering
bestaande) prijsverstarring vond het mi
nisterie drie verschijnselen waartegen
moet worden opgetreden.
Middenstander vrijer.
Er zijn branches waarin geen artikelen
zijn met prijsvrijheid. In deze branches
is er geen sprake meer van voldoende
ondernemersvrijheid en deze moet wor
den hersteld. De regering ziet dit als
een structureel probleem. Het zelfstandig
ondernemerschap in de detailhandel zal
zijn waarde opnieuw moeten bewijzen.
In de tweede plaats vond de staatsse
cretaris branches met veel te ruime
winstmarges, die beschermd worden door
de verticale prijsbinding. Vanzelfsprekend
is het onbekend waar de grens ligt tus
sen ruime en niet-ruime marges. De
regering zal deze per branche wel nim
mer bekend maken, om alle mogelijke
vrijheid te behouden.
In de derde plaats ziet de regering
branches waarin teveel wordt berekend
voor de service, die bij het artikel moet
worden verleend. Ook in die takken zal
worden ingegrepen. Indien het duidelijk
is dat er in de winstmarge geen sprake
is van bovengenoemde door de regering
onduldbare factoren, zal er niet worden
ingegrepen.
De kleine man.
Hoewel de regering de strijd tegen de
verticale prijsbinding zal voeren in het
kader van een herziening der bestaande
economische structuur, is deze vanzelf
sprekend niet los te zien van de jongste
economische ontwikkeling. Daarbij is
stootsgewijze een flink stuk van de groei
van het nationale inkomen gegaan
naar de werknemers. Dit moet vanzelf
sprekend ten koste gaan van andere
groepen. Hiervoor is door de regering
met name de detailhandel uitgekozen.
In de verdediging van het regerings
standpunt heeft zij nergens aangetoond
Het zeer grote aantal verkeersongeluk
ken, dat op kruispunten gebeurt, is voor
het Verbond voor Veilig Verkeer de aan
leiding geweest de eerste verkeersop-
voedende actie in 1964 te wijden aan het
„Gedrag bij kruispunten"
Volgens cijfers, gepubliceerd door het
Centraal Bureau voor de Statistiek, ge
beurden er in 1961 van de 190.280 ver
keersongelukken 90.696 op „verenigings
punten van wegen", oftewel op kruispun
ten. Dus 47,7 van alle verkeersonge
lukken. Daarbij vonden 646 personen de
dood.
Uit onderzoekingen in duitsland is geble
ken, dat in 1961 in dat land 72,6 van
de kruispuntongelukken werd veroor
zaakt door het niet kennen of het ver-
ontachtzamen van de voorrangsregels.
Verkeerde beoordeling van de situatie
leidde in 44,5 van de gevallen tot
ongelukken, terwijl in 11,3 van de ge
vallen het met te hoge snelheid naderen
van een kruising ongelukken tut gevolg
had. Bewust voorrang nemen veroorzaakt
5,7 van de kruispuntongevallen.
Uit het feit, dat slechts in 1,6 van de
kruispuntongevallen de oorzaak was te
zoeken in de toestand van de weg (slecht
zicht, onvoldoende verkeersregeling, on
voldoende bebakening, enz.) blijkt, dat
bij kruispuntongelukken de factor mens
de voornaamste rol speelt.
Het is gebleken, dat in ons land 46,5
van de bromfietsers die in het verkeer
omkomen, sterft in ongevallen met krui
send verkeer.
Kruispuntongevallen, waarbij wielrijders
van 65 jaar en ouder zijn betrokken,
worden in 44 van de gevallen veroor
zaakt door het niet geven van voorrang
aan snelverkeer, en in eveneens 44
van de gevallen door 't op onjuiste wijze
afslaan naar links (geen richting aan
geven, afslaan zonder achterom te kij
ken. het zgn. „achter zijn arm aanrij
den").
dat in doorsnee het inkomen van de
detaillist te hoog is geworden in verge
lijking tot dat van andere bevolkings
groepen. Het enige dat de regering weet,
is dat de middenstand zich moeilijk met
machtsmiddelen verdedigen kan.
De overheid heeft na de oorlog eerst
het grootbedrijf naar een machtspositie
laten groeien en nu worden er nieuwe
kanalen schoongeveegd om dit groot
bedrijf nog meer kansen te geven het
kleine zakenleven te vernietigen. Er
wordt misschien op den duur uit sociale
overwegingen een klein reservaat in
gereedheid gebracht waar de resten van
het klein- en middenbedrijf hun laatste
dagen mogen slijten.
Genegeerd.
De middenstandsbonden, die bij de
staatssecretaris van Economische Zaken
op bezoek zijn geweest om het regerings
besluit inzake de verticale pijsbinding te
vernemen, hebben fel geprotesteerd. Er
zijn in dit land nog andere belangen dan
alleen die van de werknemers en deze
worden naar het oordeel van de midden
standscentrales totaal genegeerd.
Steenhoffstraat
hoek Raadhuisstraat
Als een kleine zakenman in deze tijd
van stijgende welvaart een belegde bo
terham heeft, dan heeft hij een te royaal
bestaan en moet daar een stuk beleg
van worden afgenomen. Als hij een
schraal bestaan heeft, dan mag hij voor
lopig nog voortploeteren. Dit lijken de
praktische konsekwenties te zijn van
de ontbindende verklaring voor de de
tailhandel.
Moeilijk.
Het valt te betreuren dat in een tijd
van conjuncturele spanningen een aan
tal structurele maatregelen wordt geno
men, die niet meer teruggedraaid kun
nen worden wanneer ze een fiasco blij
ken te zijn. De handel in het algemeen
en het klein- en middenbedrijf in 't bij
zonder, krijgt het zonder verticale prijs
binding moeilijk.
Beslissend voor de zegen van deze maat
regel t.a.v. de consument is of die con
sument op de lange duur goedkoper
koopt en of hij er meer prijsbewust
door wordt. Mocht dit het geval zijn
dan kan de overheid straks wijzen op
winstpunten.
De handigheid van het zakenleven en
de reclame-suggestie zullen er echter
wel voor zorgen dat de goedwillende con
sumenten nu zo'n grabbelton van prij
zen voor ogen wordt getoverd dat zij
nergens meer houvast hebben aan het
prijzenbeeld. In dat geval zal na ver
loop van tijd de prijsstijging in doorsnee
nog groter zijn dan de prijsdaling.
Er komen interessante maar onrustige
dagen voor ons economisch leven. Dalen
de winstmarges drastisch dan moet ook
de werkgelegenheid daar stellig nadelige
gevolgen van ondervinden.
Ook in Soest zal op 15 april de boom
feestdag, een nationaal gebeuren, gevierd
worden. In 1957 werd slechts door 1
gemeente deze dag gevierd en dit jaar
zal het in 80 gemeenten gebeuren. Dui
zenden kinderen van honderden scholen
zullen in het gehele land bomen planten
In 1957 namen hieraan 1600 kinderen
deel en dit jaar zullen het er 18.500 zijn.
O'ns land is met 12.000.000 inwoners op
een gebied van ruim 36000 km2, met 330
inwoners per km2, een der dichtsbevolkte
gebieden van de wereld. Slechts 7,5
is met bos bedekt en door de landbouw
zijn de bossen tot de arme gronden te
ruggedrongen. Bossen zijn onontbeerlijk
voor de volksgezondheid en mede door
het houden van de boomfeestdag wil men
de jeugd hiervan doordringen. De verste
delijking neemt dusdanige afmetingen
aan dat de bossen steeds belangrijker
worden.
De jeugd gaat zelf bomen planten en
daarmee wordt bereikt dat ze meer eer
bied krijgen voor het groen waaraan zo'n
behoefte is. Zelfs de meest vernielzuch
tige jongen zal er niet gauw toe komen
de bomen te vernielen die hij zelf ge
plant heeft. Hij is trots op die boom en
hij zal af en toe eens gaan kijken hoe
het met de groei staat en met de groei
van de bomen die zijn vriendjes geplant
hebben.
Ter gelegenheid van de boomfeestdag
wordt voorlichting op de scholen gege
ven en de dag zelf is inderdaad een
feestdag. Tractaties, een filmvoorstelling
en een gezellige middag met als hoogte
punt het planten van bomen
In vele landen wordt deze boomfeestdag
gehouden om ontbossing tegen te gaan
In ons land is dat niet nodig omdat door
de vlakke bodem geen kans is op water
erosie of verdroging van de grond. De
De jeugd liefde tot de bossen bijbrengen
is echter al een belangrijke reden voor
het houden van deze boomfeestdag en
vele honderden kinderen zullen er dan
ook op woensdag 15 april van profiteren.
Op 10 oktober zullen in Tokio de 18ae
Olympische Spelen plechtig warden ge
opend. 17 maal 4 jaren terug immers
werden de eerste dezer spelen in Athene
georganiseerd. Ja, maar 670 olympiaden
eerder in het jaar 776 v. Chr.. registreer
den de oude Grieken al de uitslagen van
de toen bij het dorp Olympia gehouden
wedstrijden. Van deze wedstrijden zijn
onze moderne olympische spelen (voor
het eerste werd in 1896, op initiatief van
Pierre de Coubertin gehouden) slechts
een herleving. Maar wat was dan van
ouds de zin dezer spelen? Hoe ontston
den ze en op welke wijze ging men zo'n
25 eeuwen terug te werk?
Religieuze grondslag
Griekenland elke stad een staatje op
zichzelf. Toch beschouwde iedere Griek
alle Grieken tezamen als een eenheid.
En naarmate het verkeer toenam, groei-
Older dl llljl
vMm
Suède handhaaft zich
elk seizoen, want de
vraag naar suède blijft.
Daarom kunnen wij U
er weer het mooiste
In tonen.
Gemakkelijk. Sterk.
Korrekt Mannen in
suède. Ze mogen gezien
worden.
TEXTIEL - CONFECTIE
Torenstraat 19
Soest
Tel. 2424
de deze eenheidsgedachte
Eén der samenbindende krachten werd
vanouds gevormd door de gemeenschap
pelijke godsdienst. Op enkele plaatsen
ontstond langzamerhand een religieus
centum. Daar togen de Grieken heen,
om contact te onderhouden met hun
goden, die troonden op de Olympus in
het verre noorden. De godsdienstige
plechtigheid ging als regel gepaard met
feesten, waarbij wedstrijden niet ont
braken.
Een zeer belangrijk middelpunt werd het
dorpje Olympia, gelegen op het schier
eiland de Peloponnesus. Daar in de
buurt bevond zich een ruim en rustig
dal, aan alle kanten door beboste heu
vels ingesloten. Eenmaal in de vier Jaar
vonden hier feesten plaats en werden
spelen georganiseerd. Afgevaardigden van
het hele Griekse volk kwamen dan bij
een. En zo belangrijk achtten de Grie
ken deze gebeurtenis, dat zij sinds 776,
het jaar waarin de uitslagen voor het
eerst werden geschreven, hun tijdre
kening er naar regelden: een periode
van vier jaar werd een olympiade ge
noemd.
Olympische vrede.
Wanneer de dag van de feesten nadert,
vult het dal zich langzamerhand met
gasten. Langs de wegen en met be
kranste schepen over het water komen ze
van alle kanten aan. Herauten kondigen
een algemene vrede af: tijdens de spelen
bhj ven in heel Griekenland de wapenen
rusten.
Op de bepaalde dag trekken de gezanten
met de offerdieren de heilige weg af,
die van de stad Elis leidt naar de Altis.
Daar staat het altaar, waar de dieren,
ter ere van de oppergod Zeus, op ge
slacht zullen worden. Uit de inwoners
van Elis wordt ook de hellenrechter ge
kozen, die moet bepalen, wie der mede
dingers tot de wedstrijden kan worden
toegelaten en wie niet. Men moet van
zuiver Griekse afkomst en bovendien
vrij geboren zijn en zich nimmer aan
enig misdrijf hebben schuldig gemaakt,
wil uitsluiting van deelneming niet het
onvermijdelijke gevolg zijn.
De offerdieren worden verteerd door de
vlammen. De offeraars zingen hun lie
deren. Daarna kunnen de spelen een
aanvang nemen.
In het stadion.
De menigte spoedt zich naar het oos
telijk deel der neilige vlakte. Daar ligt
de renbaan, het stadion. Trompetten
klinken. Er is gelegenheid zich op te ge
ven voor de spelen. Er wordt gevraagd,
of een der aanwezigen bezwaren heeft
tegen deelneming van de betrokkenen.
Zo ja, dan onderzoekt en beslist de
hellenrechter. Vervolgens pakken de deel
nemers een lot uit een zilveren vaas. Zo
bepaalt men de volgorde waarin gelopen
moet worden.
Vier gespierde jonge kerels stellen zich
op. Daar klinkt het startsein. Als een
pijl uit de boog schieten ze weg. Over
winning vergt het uiterste. Een donde
rend gejuich stijgt op. Eén gelukkige
treedt terzijde. De volgende vier staan
al klaar. En als allen een beurt gehad
hebben, moet er tussen de winnaars
opnieuw gekampt worden. Slechts één
kan uiteindelijk de krans der overwin
ning wegdragen.
In 't blote lichaam!
Na de wedloop komt het worstelen. De
twee tegenstanders staan, evenals bij
het hardlopen, geheel naakt tegenover
elkaar en ze glimmen als spiegels Dat
komt door de olie, waarmee ze zich
hebben ingewreven, om de ander maar
zo weinig mogelijk houvast te geven. Het
(automatische halve overweg bomen)
Ons nieuwsblad zat In de bus. Met 61 het plaatselijk nieuws
èn de vele advertenties van winkeliers. Dal boeit hem zo,
dat hij zijn vaderlijke plicht erdoor verzaakt. Dat kan. Want
wat In de naaste omgeving plaats heeft en wat déar te koop
Is, dat wil geen ingezetene missen. Men wacht op die krant I
Adverteren In dit blad -» het kan niet anders - moet wel
succes geven.
van deze krant wil men niets missen, geen letter JRi
PubUkatJ. vu d.
N.d.rtandith.
Nl.a«tU.d,M*
gaat er om, de tegenstander met de
benen van de grond te heffen en daar
na neer te werpen. Wie zich tijdens het
gevecht aan onoorbare praktijken schul
dig maakt wordt, nadat de scheidsrech
ter tussenbeiden is gekomen, met geseling
en een geldboete gestraft.
Vervolgens is het vuistgevecht aan de
beurt, het boksen. De onderarmen zijn
omwonden met leren riemen, waarop
zich metalen knoppen bevinden. Zo ge
wapend beuken de strijders op elkaar in.
Een kneuzing is wel het minste wat men
kan oplopen. Niet zelden volgt echter
bewusteloosheid en soms zelfs de dood.
Het springen is niet minder populair dan
de voorgaande spelen. En ook het speer-
en discuswerpen trekt de algemene be
langstelling.
Op de renbaan.
Het meest tot de verbeelding spreekt wel
het wagenrennen. Twaalf maal moet de
400 meter lange renbaan, de hippodro-
mos, worden afgelegd.
De wagens, elk bespannen met vier paar
den, staan klaar voor de start. Het sein
weerklinkt, trompetten schallen en de
vurige rossen reppen zich over de baan.
De aanmoedigende kreten van het pu
bliek zwepen de paarden en hun menners
op.
Soms botsen in volle vaart twee wagens
tegen elkaar op. De gevolgen zijn ont
zettend. Stukken vliegen in het rond,
de menners storten neer en worden door
hun voortijlende paarden meegesleurd
over de grond. Maar dat hindert niet.
Het juichende publiek ziet alleen maar
uit naar die éne man, de gelukkige
winnaar.
De Krans der overwinning.
Na afloop van de wedstrijden, die aan
vankelijk slechts één dag - later vijf
dagen - duurden, volgt de uitdeling der
prijzen.
Het is een grote dag in het leven van
de knaap, wie de eer te beurt valt, met
het gouden mes de takken te mogen
afsnijden van de olijfboom, die achter
de poort van Altis staat. Van die tak
ken vlecht men kransen en deze worden
door de hellenrechter de overwinnaars
op het hoofd gezet. Overgelukkig treden
zij naar het altaar, om hun dankoffers
te brengen. Daarna mogen zij deelne
men aan het feestmaal, door de inwo
ners van Elis hun aangeboden.
Maar zo mogelijk nog overweldigender is
de eer, die de overwinnaar te beurt valt,
wanneer hij in zijn vaderstad wordt in
gehaald. Groter roem dan het dragen
van een olympische krans is voor de
Griek eenvoudig niet denkbaar. En aange
zien allen er zo over denken, betekent de
intocht in de eigen polis voor de zege
vierende jonge Griek stellig: de geluk
kigste dag van zijn leven.