IVANHOE
LEGE MAAT
Roemeense eigenzinnig
heid wijzigt karakter
oostelijk blok.
JEUGDVOORSTELLING
VENEMA
DE WITTE ANJER.
SOESTERBERG
GESLAAGD
V.V.V.-nieuws.
VERPLICHTE
VAKANTIE.
V.V.V. - SOEST
OPENLUCHTTHEATER
Dames- en Herenkleding
naar maat.
Falcon Regenkleding
Medische dienst.
PREDIKBEURTEN
R.K. Kerkdiensten.
Medische dienst.
Soesterberg vraagt hulp voor
India.
Geef hem/haar een
fototoestel cadeau
FeTa^uJCig'
Aan de ouders
van de jongens
die graag aan de slagwillen.
drukken is een prachtig vak"
Bffis.»"L
Drukkerij Smit, Van Weedestraat 29A
Drukkerij „Atlas", Koningsweg 18
Drukkerij „Bevedeem", Steenhoffstraat 52A
Drukkerij „De Horizon", Kerkstraat 58
Drukkerij „De Nieuwe Soester", Middelwijkstraat 27
N.V. Eerste Soester Electr. Drukkerij, v. Weedestr. 7
BRANDWEER 3 3 3 3
Wie de toestanden achter het ijzeren
gordijn bestudeert, beleeft de laatste tijd
veel plezier aan het luisteren naar wat
radio-Moskou over de Roemenen en om
gekeerd radio-Boekarest over te Russen
te vertellen hebben De Roemenen heb
ben al een tijd lang alle commando's
van de economische toporganisatie Co
mecon aan hun laars gelapt en niet zon
der succes gewerkt aan de ontwikkeling
van industrieën, hoewel de „sociale werk
verdeling" eigenlijk inhield dat die in Po
len, Hongarije, oost-Duitsland en Tsje-
cho-Slowakije zouden komen
Maar de Roemenen hadden geen zin om
min of meer gedegradeerd te worden
tot de graan verbouwers en grondstof-
fenleveranciers. En ze namen het bo
vendien niet dat ze bij tijd en wijle een
machine bestelden bij hun Comecon-
partners en dan iets kregen waar alles
aan mankeerde of vaak ook een tijd
tevergeefs zaten te wachten op leveran
tie Dat was een van de redenen waar
om ze zelf allerlei fabrieken oprichtten
en ook een steeds omvangrijker handel
met het westen gingen drijven.
Dat is een soort losmaken uit het blok,
waarover men in Moskou natuurlijk de
wenkbrauwen moest fronsen. En er kwa
men enige onaangename opmerkingen.
Die werden echter niet aangehoord als
een aantijging hoe men zijn leven moest
beteren. Integendeel er werd een fors
woordje teruggesproken, waarin onver
bloemd te kennen werd gegeven dat Mos
kou de Roemenen nog meer kon vertel
len.
Een eigen weg.
Het opvallende is dat Moskou ook
prompt inbond en zelfs een aantal uit
zendingen besteedde aan een loflied op
die flinke Roemenen. Het is een van de
treffendste staaltjes hoe nu in het com
munistisch blok de leden zich kunnen
permitteren hun eigen gang te gaan. Iets
dat voor een paar jaar nog onbestaan
baar was.
In zekere zin is de manier waarop Pe
king het leergezag van Moskou aanviel,
hiervoor het lichtende voorbeeld geweest:
het toonde aan dat verzet tegen de Rus
sische hegemonie mogelijk was en dat
men zijn nationalistische belangen kon
nastreven zonder direct afgestraft te
worden.
En bovendien maken de Roemenen een
handig gebruik van het feit dat Chroesjt-
sjow bondgenoten nodig heeft die zijn
zijde kiezen in het geschil met Peking:
hij kan het zich niet permitteren zich
gehaat te maken bij wat nog wel zijn
satellieten worden genoemd, maar in fei
te inderdaad meer en meer gewone
bondgenoten worden, met eigen belan
gen, eigen meningen en ook een eigen
wil.
Geen breuk.
Er is hier eigenlijk net zoiets aan de
gang als in het westen waar Frankrijk
een beetje het buitenbeentje is door een
fervent nationalisme, hoewel er verder
ondanks alle geprikkeldheden geen twij
fel aan kan bestaan dat het wel degelijk
- ook al zijn ze wel eens wat lastig - 'n'
betrouwbaar lid van het oostelijk blok.
In het westen zal men Parijs' koppige
dwarsheid wel eens verwensen, maar toch
ook erkennen dat samenwerking op een
democratische basis dergelijke eigenzin
nigheid mogelijk moet maken.
En wie zo denkt, moet zich over deze
Roemeense ontwikkeling ook verheugen
er ontstaat - weliswaar noodgedwongen -
iets democratisch ook in dat kamp als
niet meer een man of een college de
toon aangeeft, maar er overleg gepleegd
moet worden door lieden die allerlei in
zichten hebben over wat uiteindelijk de
gemeenschappelijke houding zal zijn.
organiseert in het
op woensdag 1 juli, 14.30 uur.
door het AMSTERDAMS JEUDTONEEL.
Toegangsprijs f 0.50.
Voorverkoop V.V.V.-kantoor, Steenhoffstraat 9a; voor Soesterberg
Amersfoortsestraat 2 en voor de aanvang van de voorstelling bij het
Openluchttheater
Hofleverancier van
Z.K.H. de Prins
der Nederlanden
voor dames en heren.
Steeds de nieuwste modellen.
Telef. 2803 - F. C. Kuijperstr. 28
Doktoren
H. v. Dorssen, Korte Bergstraat 3, tel
2119.
J Borst, Talmalaan 37, tel. 4662.
Tandartsen
Zaterdag en zondag van 13 tot 13.30 uur:
J. G. van Eek, Wald. Pyrmontlaan la.
Apotheek
Apotheek „Soest-Zuid", Kerkstraat.
Wit-Ge!e Kruis
Zr. Antoniana, N. Mariënburg, tel. 4255
Oranje-Groene Kruis
Zuster T. Kropff, Middelwijkstraat 36,
telefoon 2902.
Groene Kruis:
Zuster Boom, Braamweg 51, tel. 4365.
De witte anjer is het symbool van het
Prins Bernhardfonds. En onder dit sym
bool zal men van 29 juni tot en met 4
juli a.s. een beroep op u doen tijdens de
zgn. Anjercollecte. Het doel van dit fonds
is: financiële steunverlening aan het
culturele leven van ons volk in de ruim
ste zin, (wetenschap, kunst, volksont
wikkeling, jeugdzaken enz.).
Het Prins Bernhardfonds doet dus zelf
geen praktische culturele arbeid, doch
steunt slechts.
Een steun die zich beweegt tussen hulp
aan b.v. een Hoge Bloeddruk Centrum te
Nijmegen en een plaatselijke harmonie
die in nood zit; tussen steun bij weten
schappelijke publicaties en hulp aan lees
zalen; tussen steun aan het Nederlands
Ballet en hulp aan amateur-toneelvereni
gingen enz. enz. Zo werd in het afgelopen
jaar steun verleend aan de Chr. Ge
mengde Zangvereniging „Euterpe" te
Soesterberg.
De opzet van het fonds is dat de .beno
digde geldmiddelen daarvoor bijeen wor
den gebracht door het Nederlandse volk;
wij zelf zullen ons verantwoordelijk
moeten weten voor onze eigen cultuur.
Deze verantwoordelijkheid draagt u op de
juiste wijze, door in het tijdvak van 29
juni tot en met 4 juli a.s. uw bijdrage
aan de Anjercollecte niet te onthouden,
hetzij door het kopen van een foto van
ons koninklijk gezin, hetzij door het
storten van een gift in de collectebus.
Z.K.H. Prins Bernhard, die Regent is van
het fonds, zei het eens aldus: „Aan mooie
woorden hebben onze culturele arbeiders
niets, er dienen daden te worden gesteld.
Ik zou elke landgenoot er van willen
doordringen, te beseffen, dat het fonds
geen liefdadigheid vraagt, maar een vrij
willige bijdrage in het belang van onze
culturele opbouw. Het is een zaak van
alle Nederlanders."
Inderdaad: Het gaat om uw aller zaak.
Als men u dus een foto van het ko
ninklijk gezin of een collecte-speldje aan
biedt, weet dan wat van u verwacht
wordt en stelt uw daad.
HERVORMDE GEMEENTE.
Oude Kerk.
10 uur ds J. Mettau.
7 uur ds H. Roest. Kerkkoor.
Tijdens de morgendienst is er oppas voor
de kleintjes in de consistorie van de
Oude Kerk.
Emmakerk.
10 uur ds K. v. Liere. (Bed. H. Doop).
7 uur ds J. Mettau.
Heeskapel.
10 uur ds D. M. Jalink.
Zonnegloren
10 uur ds H. Roest.
Eltheto.
10.15 uur Jeugdkerk (12-15 jaar).
Gebouw Chr. Gereformeerde Kerk.
9 uur ds J. Fokkema.
4.30 uur ds W. de Bruijn van Ermelo.
Zondagscholen:
De Savornin Lohmanschool, 12.00 uur.
Chr. ulo school, 10 uur. Emmakerk, 12
uur. Heeskapel 11.30 uur.
GEREFORMEERDE KERKEN.
Julianakerk.
9.30 en 5 uur ds H J. Lambers Heerspink.
Wilhelmlnakerk.
9.30 en 5 uur ds C. v. Rijn van oSest.
GEREFORMEERDE KEREL
Gebouw „Eltheto".
8.30 ds K. Deddens.
3 uur ds J. A. Vink.
CHR. GEREFORMEERDE KERK.
10.45 en 6.15 uur ds P. de Smit.
GEREFORMEERDE GEMEENTE.
Kleine Rembrandtzaal.
10 en 5 uur leesdienst.
Dinsdag 30 juni, 7.30 uur, ds Hofman van
Zeist.
VER. V. VRIJZ. GODSDIENSTIGEN.
Afd. van de Ned. Protestantenbond.
10 uur mej. C. E. Jolles.
EVANGELISCH LUTH. GEMEENTE,
Van Weedestraat 19».
10.30 uur ds W. J. Manger.
ADVENTSGEMEENTE.
Zaterdag 10 uur bijbelstudie.
11 uur ds A. E. Dingjan.
BAARN.
DOOPSGEZINDE GEMEENTE.
Eemnesserweg 63b.
10.45 uur ds H. C. Valeton.
EVANGELISCH LUTHERSE GEM.
Kapelstraat.
10.30 uur ds J. W. Sepmeijer, hoofd
vlootpr. te Den Haag.
KERK SOEST, Steenhoffstraat.
H. Missen te 7.30 en 11 uur. Hoogmis
te 9 uur. 's Avonds 7 uur Lof.
in de week H. Missen te 7 en 8 uur.
Woensdag te 8 en 9 uur.
KERK SOESTDIJK, B. Grothestraat.
7.30, 10.45 en 12 uur H. Missen, 9 uur
Hoogmis, 's Avonds 7 uur Lof.
In de week (uitgezonderd woensdag en
zaterdag) de H. Missen te 7 en 7.45
uur. Woensdag en zaterdag te 7.45 en
9 uur.
KERK SOEST-Z„ St. Willibrordnsstraat.
7.30 en 9 uur H. Missen. 10.30 uur
Hoogmis, 's Avonds 6 uur Lof.
Dokter D. J. R. Jellema, Paltzerweg 299,
Den Dolder, tel. 03402-4555, neemt het
a.s. weekeinde de dienst waar voor de
artsen A. Th. M. Splinter en J. C
Lucas te Soesterberg en W. F. van den
Helm te Huis ter Heide.
Dokter A. J. W. Hagedoorn, Oude Tem
pellaan 6, tei. 03463-517, neemt de dienst
waar voor dokter L. H. Brandt te Den
Dolder.
In Soesterberg bevindt zich thans Pater
Herman van Burgsteden, die tijdelijk van
zijn zware missiepost in India is terug
gekeerd om hier in zijn geboorteplaats,
voor de tijd van een half Jaar weer wat
op rust te komen. Van die rust zal ech
ter niet veel genoten kunnen worden,
omdat zijn dierbare missiepost, ook in de
verte, hem niet met rust laat, daar hij
steeds nieuwe plannen maakt voor de
leniging van de nood in zijn missiege
bied.
In 1952, toen hij voor het eerst naar In
dia ging, heeft hij 500 kilometer onder
Calcutta in Kantapali een missiepost op
gericht. In zijn gebied, dat een opper
vlakte beslaat van 180 bij 50 kilometer,
is letterlijk gebrek aan alles, niet alleen
aan voedsel Honger en ziektes en een
achterstand op elk gebied decimeren de
bevolking. In die staat van ellende ver
keert meer dan een vierde deel van het
ruim vierhonderd miljoen inwoners tel
lende rijk van India.
Pater van Burgsteden sloeg bij zijn
komst direkt de hand aan de ploeg. Hij
richtte een school op, die zich in de 'oop
der Jaren uitbreidde en door meerdere
werd gevolgd op plaatsen buiten het
missiegebied. Aan de missieschool werd
een internaat verbonden, waar elke dag
ongeveer honderd schoolkinderen ver
blijven en van voedsel worden voorzien.
Bij totaal gebrek aan medische hulp doet
de pater ook aan ziekenverpleging. Hier
bij is hij er in geslaagd ook een zuster
huis te doen bouwen, zodat hij nu de
hulp krijgt van een achttal inheemse
zusters Behalve dat alles heeft pater
van Burgsteden ook de geestelijke zorg
over een vijfduizend kathoieken, ver
spreid over een uitgestrekt gebied. Al dit
pionierswerk wordt vaak onder onvoor-
Burgem. Grothestraat 45
Telefoon 5917
Soestdijk
stelbare moeilijkheden gedaan. Vaak
moet hij veel reizen en dikwijls te voet.
In 1957 werd hij gelukkig gemaakt met
een jeep, maar deze is nu zo goed als
versleten. Het opbouwende werk en alles
wat er nog gebeuren moet kost allemaal
geld. Heel veel geld. Wie de pater helpen
wil bij zijn opbouwend liefdewerk zal een
goede daad verrichten.
De dagtochten van de firma Tensen be
ginnen volgende week! Wie nog geen
programma heeft, kan bij ons terecht.
De voorraad is nog niet op. U kunt te
vens bij ons boeken en dan wensen wij
u goede reis!
Woensdagmiddag 1 juli, om hald drie,
zitten alle Soester kinderen in het Open
luchttheater.
Ze worden daar, voor slechts twee kwar
tjes, door V.V.V. Soest ontvangen om
naar de spannende avonturen van Ivan-
hoe te gaan kijken.
Wie al eens over Ivanhoe heeft gelezen,
zal nu zelf kennis kunnen maken met
deze figuur en wie nog niets van hem
afweet, leert hem in levende lijve ken
nen.
We twijfelen er niet aan, of het Amster
dams Jeugdtoneel, dat het stuk komt
spelen, zal de jeugdige toeschouwers een
middag vol spanning en avontuur bezor
gen. Laten we erbij zeggen, dat „jeug
dige" ouders ook van harte welkom zijn.
In onze expositiekast kunt u werk be
wonderen van Jim Frater. Verleden week
heeft U misschien al eens gekeken naar
de aardige tekeningen van een bekend
plekje aan de Eem, onder Baarn.
Deze week zijn er een paar hoekjes van
Amersfoort te zien, waaronder een aller
aardigste, luchtige schets van een winter -
gezicht in deze stad. Van Middelburg,
de stad, waar Jim Frater jarenlang ge
woond heeft, is er een oud straatje.
En let u dan eens in 't bijzonder op de
stille, fijne schets van een kerkinterieur.
De kunstenaar Jim Frater heeft een
speelse, bijna dichterlijke manier van
neerschrijven, die, mensen met gevoel
voor sfeer en stemming, zeker meteen
zal aanspreken.
Verzuimt U vooral niet geregeld naar
ons expositiekastje te komen kijken. Ie
dere maand vraagt daarin een kunste
naar uw aandacht. Deze maand is het
Jim Frater, die uw belangstelling ten
voile waard is.
AUTOVERHUUR bï VEIflflfl g N.V,
Eemnesserweg 22, Baarn. tel.: 02954-3100 lb.g.g.4344)
Een kans he( 7(J ,eerjaar „et
me6r leerplichtig? Is hij nog 9"" voor hem In een vak. dat
'goed' gevolg d°°d PeI?J^>an "n
hoog aangeschreven s |nteressant kranten boeken.
ZeU kijken Hnikkerll Wat' ze daar
«fc" aa"h rb^r/a.r^\r„eueten. "nip '"dele
goede' d&S Hij Is va^harte^om wa„neer hl, een drukker,
Wl]
doen
qoede richting- r,,J uW Zoon
!d„!?rbTzoeken 'ijlen zal h?m er dan graag ontvangen.
Flinke jongens kunnen geplaatst worden bij
(Bureau „Soester Courant")
Onze moderne sociale zorg strekt zich
verder uit dan het verschaffen van een
behoorlijk en verzekerd bestaan aan de
werknemer, zij bemoeit zich ook met
zijn levensvreugde.
Het is op zichzelf een zegen te noemen
dat door de vakantieregelingen en va
kantiebijslagen velen thans enkele we
ken per Jaar aan de sleur worden ont
trokken en In de gelegenheid worden
gesteld hun persoonlijkheid geheel vrij
te ontplooien en hun gezinsverband te
versterken.
Maar laten wij deze vakantiebehoefte
niet te globaal beoordelen. Onze samen
leving is ingewikkeld en hetgeen geldt
voor fabrieksarbeiders of voor kantoor
personeel, kan niet automatisch worden
gesteld voor middenstanders.
Zeker, ook de kleine zakenman verlangt
er naar, om eens vrij te zijn van be
slommeringen. Maar het gaat veie kleine
middenstanders niet goed, zij moeten
door de steeds stijgende inkoopprijzen,
de gestegen lonen van hun personeel en
de opgeklommen huren plus de huur-
compensatie van hun bedienden zwoegen
en sjouwen voor hun bestaan. Wat is
een vakantie waard, wanneer zij gekocht
moet worden met vermeerdering van
zorgen
Vakantie voor de middenstander bete
kent stilstaan van verdiensten. En et
telijken kunnen de verdiensten niet mis
sen.
Vakantie moet berusten op, zij het ook
geringe, basis van welvaart. Dit is ook
de rechtgrond van de vakantiebijslag, de
vakantie, een weelde, mag niet drukken
op de regelmatige inkomsten van het
gezin. En zeker kan men geen vakantie
nemen, wanneer men ln het normale le
ven niet kan rondkomen. Het kan tot
het beleid van een goed huisvader be
horen, zich en zijn gezin vakantievreugde
te ontzeggen Dit is een wrede uitspraak
maar zij bevat waarheid.
De middenstanders zijn verstoken van
het genot van vakantiebijslagen. Zij moe
ten hun vakantie verdienen, maar zij
verdienen als zogenaamde „kleine zelf
standigen" dikwijls nauwelijks genoeg om
zich in het gewone leven te kunnen
handhaven. Aan deze mensen, die zede
lijk gehouden zijn zich vakantie te ont
zeggen, wordt vakantie opgelegd
Onze lezers interrumperen Zij zullen op
merken, dat aan de vakantieregeling
voor de middenstand een enquête vooraf
gaat, waarbij de leveranciers in de ge
legenheid worden gesteld, hun mening
over de vakantieregeling te doen kennen
De meerderheid beslist. Maar er zijn dik
wijls grote minderheden, die tegen de va
kantieregeling gekant zijn. Geschiedt hier
onrecht
Wie zich de situatie van de hele kleine
middenstander indenkt, moet zich b.v,
het ruige leven van onze kleine groen
boeren kunnen voorstellen Altijd langs
de weg, altijd vermoeiende tochten en
netelige beslommeringen. De schrijver
van deze regelen heeft in de hongerwin
ter tijdens de bezetting eens drie kilo
meter achter een melkkar gelopen, maar
dat viel niet mee.
De „kleine luyden" over wie dit artikel
gaat, zijn geketend aan hun dagelijkse
taak. Zij kunnen geen enquête-formulie
ren beantwoorden en hebben geen tijd
om middenstandsvergaderingen bij te
wonen. Zij worden overstemd door gro
tere handelaren, die over meer perso
neel beschikken en daardoor gemakkelij
ker aan de regeling van vakbelangen
aandacht schenken.
Er loeren hier ernstige gevaren. Terwijl
de kleine, tot vakantie gedwongen man
er zorgelijk over peinst, hoe hij zijn bud
get sluitend zal maken, hoe hij de in
komsten zal kunnen aanvullen, die hij
derft, omdat zijn zaak gesloten is, wordt
de opgelegde vakantie voor zijn grotere
collega een wapen in de concurrentie
strijd. Die grotere collega's kunnen de
vakantie dragen, hij niet.
Waarschijnlijk spreekt dit onrecht ster
ker in de grote steden, dan op kleine
plaatsen, waar de concurrentie geringer
is. Niettemin is het vraagstuk, waarover
wij schrijven, een landelijk vraagstuk.
Een opgelegde vakantie, ten koste van
de kleine leverancier, is rechtstreeks in
strijd met de sociale gedachte, waarom
de zorg voor de vakantie van onze wer
kers werd ingesteld. Vakantie is een
prachtig begrip, maar het mag niet
worden geënt op de nooddrift.
Er ligt nog een gevaar in gedwongen
vakantieregeling en dat is van psycho
logische aard. Wij hebben het bij de
kwestie der melksanering al gezien tot
hoe trieste gevolgen het kan leiden,
wanneer de persoonlijke verhouding tus
sen de leverancier en de consument
wordt miskend.
Het bedrijf van de verschaffing van da
gelijkse levensmiddelen en andere soort
gelijke behoeften is niet alleen een kwes
tie van kopen en verkopen. Er is een
jarenlange vriendschappelijke verhouding
tussen de leverancier en de klant. Er is
een wederzijds vertrouwen.
In die intieme betrekkingen wordt een
bres geschoten, wanneer men de afne
mer plotseling voor een andere leveran
cier plaatst. De lust en de aardigheid
gaan uit het leven weg en dit moge zich
zelf al een troosteloos attribuut zijn van
de moderne nivellering, indien de ont
hechting van de klant aan zijn vertrou
wensman voor die vertrouwensman bo
vendien nog financiële nadelen oplevert,
dan wordt het een bedenkelijke toestand.
Wij wensen aan alle kringen van on
ze bevolking het genoegen toe van een
ongestoorde vakantie. Maar de vakantie,
die als een zegen is ingesteld, mag geen
plaag worden. De overheden moeten
daarom het vakantieprobleem niet uni
form en schematisch behandelen, maar
zich rekenschap geven van de grote ver
schillen, die er bestaan tussen de onder
delen der bevolking.