L_J
1
Wat ze in Soest vertelden
KERSTKAARTEN
en KALENDERS
SMITS
KERSTBOMEN
H. v. d. ELIER
DOORSMEREN
GARAGE BOSBOOM
Telefoonnummer
ziekenauto 5989
Remia!
DE VtlIT
Ochtendblad ..De Telegraaf"
BEZORGERS(STERS)
Ernesto „Che" Cuevara werd uit
geruimd
weg
FEESTELIJK FIJNE KAAS
VAN DIJK'S KAASHUIS
Ook voor
naar
Pockethall - Boekhandel
Terrein verlicht
Klaar terwijl u wacht
BEVEROL
SMEERSTATIBN
B.D.C.-Handbal
Schutjas-
concours
comfortabele steun
Soester Courant
Reklame-krant
AL UW WENSEN ZIJN V ERVULD IN DE SIMCA1300
Automobielbedrijf Alex van Keulen N.V.
wacht op U in
CAMEMBERT, grote doos2.15
200 gram losse FRANSE BRIE1.65
4 pakjes NANETTE99
Woensdag- en donderdagavond geopend
(Vervolg)
Er ls zeer veel wat in de volksmond
nog voortleeft afkomstig uit oude tij
den, hoe ongeloofelijk het ook klinkt
en toch bezitten de volksverhalen
soms een kern van waarheid.
De tegenwoordige studie van de para
psychologie heeft aan het licht ge
bracht, dat er mensen zijn - niet veel
- die bijzondere eigenschappen be
zitten, die in doorsnee gewone men
sen niet of in geringe mate hebben.
Deze mensen worden tegenwoordig
media of medium, psychometristen,
somnabules, slaapwandelaars of parag
nosten helderzienden) genoemd
In het verleden zei men, dat zulke
mensen met de helm op geboren wa
ren of dat het een zevende zoon was,
die voorspellingen kon doen, zoge
naamd „profeteren"
In de sagen is veel overeenkomst met
die eigenschappen, die heksen, tove
naars en helderzienden hadden en die
wij nu psychometristen noemen.
Vele van die oude wonderverhalen
schijnen op werkelijk voorgekomen
gebeurtenissen te berusten, die vroe
ger niet verklaarbaar waren, doch
door huidige serieuse geleerden zijn
onderzocht en voor zover mogelijk
verklaard. Bijgeloof duidt vooral waar-
detoekenning aan, aan bepaalde tra
ditionele opvattingen, die noch door
de wetenschap noch door een geloofs
systeem worden aanvaard. Scherp en
nauwkeurig is de grens tussen geloof
en bijgeloof en tussen wetenschap en
bijgeloof niet aan te wijzen..
STEENHOFFSTRAAT
HOEK RAADHUISSTRAAT
waor een klein kingd op legt. Wist
zo'n toverpot in de buurt een klein
kingd. dat nog in de wieg lag, dan
stak ze alsmaor naolde in der kusse,
alsmaor weer opnieuw, net zo lang
tot 't kingd ziek wier Ze bleef maor
steke en steke en dat kingd wier op
't lest betoverd daor deur. 't Kingd
maor krijte en ze wiste niet waor
van 't kwam 't Gong dood, 't most
staarve, er was niks an te doen Spel
de gebruukte zo'n heks nooit, want
die bleve haoke, 't moste naolde wese
Jans hiette ze. 't Was een oud mins,
maor ze kon tovere a's de beste Ze
woende op de Bunt, ik weet het nog
goed. A's ze een boom anraokte. dan
gong die boom dood. O'k had ze is
een kingd betoverd in de buurt. Ge
lukkig hadde ze het gauw ezien, dat
dat mins het edaon had. Nog net
op tied waore ze er bie. 't Kussentje
wier uut de mandewaoge gehaold,
waorop dat kingd al die tied had
eslaope. 't Wier leeg ehaold en der
kwaome bar mooie vere uut.
Zo'n toverheks kon je in huus niet
gebruuke Die most je buute de deur
houwe. Een vlierhout veur de deur
legge; daor kon zo'n ouwe tover
heks niet over heen komme A's zo'n
vrouw je had aneraokt, dan was het
beste direct een kruus te maoke. Je
most oppasse veur der kwaoje hand,
vant die brocht de ziekte over. Maor
maok gerust een kruus of je protes
tant bent of rooms, het helpt secuur
Daor bie de Bosstroat sting vreuger
zo'n ouwe boerderie Klein Engendaol.
Er liep een sloot veur langs en daor-
over lee een vlonder, zo'n plank. Hie
is er geleuf ik nong nog. Daor liep
vreuger soms een wit wijf te kuieren.
Ze kuierde zo over de plank heen. Op
die boerderie zagge de minse dat wit
te wijf over die vlonder heen komme;
maor 't dee niks. Der gebeurde ok niks.
Maor ze waore wat bang, bar zo
bang a's ze daor op de boerderie
waore. 't Spoekte daor altied in de
buurt, dat weet ik nog goed.
Er zijn opvattingen, die door de we
tenschap bijgelovig worden geacht,
maar later als juist aanvaard werden.
Er zijn gebruiken (en hierbij betrek
ken wij de oude volksverhalen), die
schijnbaar op empirische basis berus
ten maar inderdaad voortkomen uit
onaanvaardbare primitieve voorstellin
gen.
Het is bekend dat gelovige mensen
bijgelovige voorstellingen kunnen heb
ben. menende zich binnen de grenzen
van het bijgeloof te bevinden
Hallucinatie, hysterie, psychische ge
stoordheid zijn vaak de voornaamste
factoren, die hier een rol spelen, doch
die vroeger bij de gewone man nau
welijks of helemaal niet bekend wa
ren.
Het geloof bijvoorbeeld, dat een hond,
die met een reumapatiënt naar bed
wordt genomen, de reumatiek weg
neemt, berust op de „zondebok" ge
dachte en is op geen wetenschappe
lijke ervaring berustende therapie.
OVER SPOKEN. NACHTMERRIES
EN WITTE VROUWEN
't Was vreuger aanders dan nong.
De minse geleuf den overal an. Spoe-
ke, boze geeste, de nachtmerrie en
meuzelmannekes. Meuzelmannekes zao-
te in de turfhope in 't veen. Wan
neer de turf an hope wiere gezet, dan
krope de meuzelmannekes uut de
grongd en gonge in de turfhope woe-
nen. Daor bleven ze tot de turve weer
wiere ofenomen en dan krope ze weer
terug in de grongd. Ze zate o'k wel
in 't kore op Laozerusbaarg. Wanneer
het kore hoger en hoger wier dan
kwaome de meuzelmannekes uut de
Laozerusbaarg en verborge zich in het
opschietende kore. Wier de rogge ofe-
maeijd en an hokke ezet, dan gonge
de meuzelmannekes terug, de baarg
weer in, waor ze de hele winter bleve
leve. Gin mins die ooit de meuzel
mannekes ezien het. Ze binne veur
minse niet te zien, maor ze binne d'r
altied eweest.
Der was hier o'k een heks, die der kon
veraandere in een zwarte kat of een
aander ondier, 't Is ebeurd, dat in 't
veen een grote kat bie de buure kwam
loope en bie 't haordvuur gong zitten.
D'r steekt wat achter, zeejen ze daor
en de vrouw besloot een pan met hete
olie of vet over de kat z'n donder te
gooie. Waoter helpt niet, veural bie
'n kat niet Nouw en toen beurde het.
Toen die kat weer bie 't vuur gong
zitte 's aovonds nam de vrouw een pan
met heet vet, die ze al klaor had
staon en toen smeet ze hum die pan
met kokend vet over z'n smerige kop.
De kat vort natuurlijk, die runde weg
's Aanderdaags liep de buurvrouw van
dat mins met een doek om d'r kop.
Ze had d'r kop verbraand, zee ze. Dat
was natuurlijk die kat. want dat wijf
dat was een toverheks. Je kon nong
waerkelijk zien, dat ze 't eweest was.
Waerkelijk, d'r hele kop was verbraand
deur dat vet. Net goed veur zo'n loe
der van een toverpot. Mot ze 't maor
laote.
Koopt KERSVERSE
bij
Beetzlaan 143, Soest
Reservering mogelijk
Verkoop van 9-21.30 uur.
Der waore vreuger heul veul kwaoje
geeste op Soest. Die met de kwaoje
geest zat. die wier heel vreuger ver
braand, maor dat weet ik niet meer.
Ik heb het wel is hore zeigge. Tover
heksen brochtten de kwaoje geest in
boome en struuke Dan gonge die na
tuurlijk dood. maor ze konne o'k de
minse behekse. Zeuven jaor lang deje
ze het, dan was de tied daor boom,
struuk of de mins gong dood.
Ming moeder is er an estorve. Ze
kreeg de kwaoje geest. Dat dee een
toverpot, zo'n bar lillijke vrouw. Der
binne gin kruuje voor gewasse. De
witte paoters in Utrecht die alleen
konne je er van ofhelpe. O'k de pas
toor wel, maor daor ging je niet naor
toe. Kwam je te veul in opspraok bie
de minse in de buurt. Ming moeder
sloeg het deur heul der bloed en
toen teerde ze schoon uut. Toen ze
dood was vongden wullie twee brede
bangde van vere in en deur mekaor
gevlochte in d'r bed. In 't kussen zat
Ben verekrans zo groot a's een schut
tel. D'r kwaome o'k draodnagels en
kippevere uut. Onbegriepelijk; maor
ming moeder gong d'r an dood, ze
was met kwaoje geesten bezete
eweest.
Zo'n heks, zo'n wijf had ook vaok
een kussentje, precies zo groot a's
Ming vaoder vertelde vreuger eens 'n
verhaol, dat ik ming nog heel goed
herinner, al ben ik oud 't Is of ik
het hem nog hoor vertellen. Er woen
de hier een boer en die had op een
keer toch zo'n barre last van een
nachtmerrie, 't Was een wijf, maor dat
komt nog. De paerde op stal werden
er toch zo door ekweld, bar, en ie
dere margen zaten de maonen en de
staert in de war. Ze konden ze niet
uut mekaor krijgen en ze dampten,
die paerde. meraokels. de damp sloeg
er of Zuk zweten a's ze dejen. Ze
wieren de wei ingejaogd, maor daor
was 't net zo Toen beslote 2 knechts
er toch maor is een nacht an te wao-
gen en ze gingen in 't gras langs de
sloot legge. Ze laoge daar een tijd en
ineens hoorden ze een gesuis deur de
lucht en toen viel vlak bij hun wat
neer De paerde begonne te hollen
van geweld Die knechten gongen toen
eens veurzichtig kijken wat daar neer-
evallen was en na lang zeuke vong
den ze een zeeft (=zeef). En dicht
bij bleven de paerde maar hollen,
maar ze zaoge niks. Ze namen de
zeeft mee naor huus, naor de boer en
die dee het ding in 't kabinet,
's Margens, de aandere daag, in alle
vreugte. stong der een oude vrouw
veur de deur. „Baos", zee ze teuge
de boer, „Ik ben m'n zeeft kwiet. Ik
kwam van over zee en die zeeft mot
ik terug hebbe". „Neen", zee de boer
in 't eerst, maor die vrouw bleef an-
houwen en maor zeuren over der zeeft
en op 't lest zee de boer „Goed. hier,
pak an joe zeef, maor je mot me be-
love, dat je hier nooit meer terug
komt en ming met rust laot.
De boer gaf haor toen de zeeft en dat
wijf laot zich er bovenop vallen en
daor gong ze met de zeeft de lucht in
't Was een nachtmerrie eweest, maor
die boer het nooit geen last meer
ehad.
Te bewijzen is het niet, maar dat de
macht van deze vrouwen als tove
naressen en heksen voortleven in on
ze hedendaagse tijd in de oude ver
halen is een feit.
OVER DWAALLICHTJES EN DE
VURIGE BEER
Ze maokten ongs vreuger bang veur
't lichie van de Ouwe Beer, die rongd
ging in 't Paerdegat, waor nong het
tennispark is an de Schrikslaon. A's
wullie wat hadde uutevoerd. dan zei
ongs vaoder„Jonges pas op. aanders
zak jullie naor 't lichie van de Ouwe
Beer brenge in 't Paerdegat". Nou,
daar hadde wullie het niet op be-
grepe. De Ouwe Beer was een boer,
die het met de duvel op een akkoordje
had egooid, toeng hie nog leefde. Veur
straf kwam hie nao zien dood in Soest
terug, waor hie altied had ewoond
Ongs Lieve Heer veraanderde hem m
een dwaollichie
Op den Eng hebbe ze vreuger stenen
neergelegen rongd de bouwakkers. Zo
konne ze zien wie de grongd in ge
bruuk hadde 't Gebeurde wel is dat
een boer de stene stiekim verlee,
verplaotste. om zo meer bouwland te
kriege. Bie 't maeije zaage ze dat dan
pas. Zo mot er ls een boer in Soest
zijn eweest, die hier bar slag van had.
Toen ie estorve was, had hie er spiet
van en gong toen over den Eng a's
een dwaollichie. Bie de Laozerusbaarg
zage ze dat lichtie alsmaor rondzweve.
want daor had die boer veul land
ehad en daor had hie de keistene ook
verlegd, om maor meer land te kriege.
't Mot een bar knieperige boer zijn
eweest toen hie leefde.
Toen we trouwde was ik pas negen
tien jaor en wullie woenden toen in
't huus van ming Grootje, die woende
an de kaant van 't Veen en daor
waore wullie thuus de eerste jaore.
Ik heb zelf vaak de Ouwe Beer ge
zien. 't Was een dwaollichie. Ming
man zei is teuge ming „Zie de Ouwe
Beer komt o'k terug", 't Dwaollichie
liep deur 't Veen toen. je zag het du-
delijk. Ouwe minse woare er slim
bang veur. „O, de Ouwe Beer is weer
om, nong komt er wat en ze maok-
te gauw 'n kruuske. Ongze lieve Heer
had die Ouwe Beer gestraaft. Hie was
een boer en hie most terugkomme op
de wereld, in Soest, waor hie een heul
slecht leven had eleid
Geen langdurige wachttijd daar er 2
smeerbruggen ten dienste staan.
Vakkundig personeel.
Eerste klas smeermiddelen.
Birkstraat 105 - Soest - Telef 3256
TOVERVERHALEN
Toon die kon het. tooveren Hie kwam
deur 't sluttelgat naor binne in de
kaomer en dan waore het niks a's
vere. die binne kwaome en die in een
groote kring deur 't huus gongen
Uitslagen van zondag gespeelde wed
strijden.
Dames sen, B.D.C. 1-Fidelltas 2-1.
Heren sen., B.D.C. 2-Arma 10-9.
Heren sen., B.D.C. 1-Splrit 2 11-7.
Dames aspB.D.C. 3-Laren 2. (Laren
niet opgekomen).
Dames sen Limvio-B D.C 2 22-0.
Heren jun., Laren-B D C. 11-7.
fn de rongte alsmaor om de taofel
heen. Dat was Toon, al die veren
Toen Toon zo bezig was kwaam daor
Klaosje Meerveld binne en toeng
sting Toon weer midde in de kaomer
Klaosje kwam Toon vraoge of zie niet
bij hem kon inwoene. ze most 't huus
uut. „Jie komt", zei Toon, „en ik gao
d'r uut". Drie weke laoter was Toon
dood en wier hie uut 't huus edraoge
Maor Klaosje Meerveld bleef altied in
z'n huusje woene.
Gart woende an de Wieksloot Hie
had een pook in huus en die liet hie
zo maor in de rongte danse, a's Gart
dat wou. Die pook gong o'k een halve
litter jannever haole. Ik kon het niet
geleuve en vreug is op een keer an
Gart of hie 't is bie ming in huus
wilde doen. „Neen", zee hie. „bie Joe
doe Ik het niet, want jie hebt te veul
kleine kingders. Die Gart kon toovere
en o'k beleze
Soms zijn de volksvertellingen natio
naal en bekend door heel ons land,
een enkele maal zelfs internationaal
en vertonen zij bekende motieven
waarop de volksfantasie zich richtte
en het gebeurde liet spelen tegen de
achtergrond van de eigen streek.
De sagen en volksverhalen geven ons
een inzicht over oospronkelijke voor
spellingen en opvatingen van 't volk
in religieuse. esthetische zin, rechts
opvattingen en vele andere dingen.
Daarom kunnen wij ze eenvoudig niet
meer afdoen als poëtische fantasie
van een oudere generatie, al is de
vorm. die er aan gegeven is. zeer naief
zij zijn de draden die ons met het
verleden binden.
In de literatuur is hierover zelfs zeer
veel te vinden en wanneer eenmaal
de belangstelling zal zijn gewekt voor
deze voor de volkscultuur zo belang
rijke materie, dan zal men in het al
gemeen een beter begrip voor het een
voudige volksverhaal krijgen
De onvolkomen geschreven weergave
van het Soester dialect zal men mis
schien er beter door leren waarderen
en verstaan. Laten wij ons er echter
wel van bewust zijn te leven In een
periode waarin de oude verhalen ge
doemd zijn te verdwijnen, evenals
lang gevestigde tradities en gebruiken,
die in onze tijd hebben afgedaan en
hoe langer hoe minder in aanzien
staan en nieuwe gewoonten bijna
geen tijd meer krijgen zich rustig te
vormen.
Bedenken wij evenwel, dat geen be
schaving kan bestaan zonder die tra
dities en gebruiken. Wij Ln onze mo
derne samenleving geloven al lang niet
meer aan voortekens, aardmannetjes
en dwaallichtjes. Radio en t.v. heb
ben de rol van verteller en versprei
der van het nieuws overgenomen,
maar het volksgeloof - of liever
wangeloof - zijn in onze tijd van
technische vooruitgang enatoom
bommen nog niet verdwenen, hoewel
de tijd niet ver meer verwijderd is
dat ze voor goed zijn verstomd.
E HEUPERS
Heden nam de Here
tot Zich, voor ons ge
heel onverwacht, onze
lieve vrouw, moeder,
behuwd- en grootmoe
der,
DURKJE
ZELDENRUST,
geboren Ten Dam.
In de ouderdom van
77 jaar.
Uit aller naam,
J. ZELDENRUST
Soestdijk, 16 dec. 1965
Koninginnelaan 87
De teraardebestelling
zal plaats hebben dins
dag 21 december, om
13.00 uur. op de Ned
Herv. begraafplaats
aan de Veldweg te Soest
KLEINE ADVERTENTIES
uitsluitend bij vooruit
betaling
Geen zakenadvertenties
Tot 10 woorden 1,75
Elk woord meer f 0,10
Br onder nr 15 ct extra
TE KOOP l.z.g.s zijnde
Triumph Vitesse (6 cy-
linders), 2 jaar oud
53.000 km gelopen. Prijs
4750,Laanstraat 55
Baarn. tel. 02954-2783.
Tyresoles Ned. N.V. vraagt
voor haar modern bedrijf
te Naarden flinke mnl
WERKKRACHTEN voor
uiteenlopende werkzaam
heden. Goede sociale
voorzieningen. Aanmelden
dagelijks van 8-5 uur aan
de fabriek. Amsterdam
sestraatweg 7, Naarden.
Een nieuwjaar, een nieu
we baan, in een gezellig
rokkenatelier Bent U een
goede NAAISTER? Meldt
U dan nu reeds aan Er
is ook plaats voor een
perser of strijkster. Coge-
ma. Witte Paardstraatje,
t.o Molenstraat, tel 4456
vraagt voor spoedi-
I ge indienstreding
20 jaar,
liefst wonende in
I Leeft
Den Dolder of om-
geving.
Ijj Interessant werk.
I| Palletsvervoer door
geheel Nederland
I Inlichtingen en aan-
g melding persoonlijk
of schriftelijk
Ij MAflaARINEnBRIEKEHK.V.-DEI lOUIfflS
As, echtp. zoekt WOON
RUIMTE in Soest of om
geving Tel. 01710-33217.
Te koop NOREN, maat 43,
l.z.g.st 20,Van de
Veldeplantsoen 57
Flinke WERKSTER gevr.
voor dinsdagmiddag, van
13.30-17.30 uur. 10,—.
Foekenlaan 10.
Te koop inruil zig-zag
NAAIMACHINE, slechts 14
dagen gebruikt 265.
Pfaff Naaimachinehuis,
Brinkstraat 42, Baarn, te
lefoon 02954-3610.
TE KOOP grootbeeld T.V.,
ln uitmuntende staat.
Prijs zeer billijk Beatrix-
laan 42, tel. 3541
KERSTKALKOEN, 6.—
per kg geslacht Beuken
laan 64
TE KOOP T.V 100.-
Nieuweweg 60a.
KENNISGEVING
Gedeputeerde staten van
Utrecht maken bekend
dat van 20 december 1965
tot 19 januari 1966 ten
provinciehuize, kamer 302,
ter inzage ligt een aan
vrage van de eerstaanwe
zend ingenieur der genie
te Amersfoort, ter ver
krijging van een onthef
fing ingevolge de Veror
dening waterverontreini
ging Utrecht voor aan
sluiting van de Mare
chausseekazerne te Soest
dijk op de gemeentelijke
riolering van Baarn
Eventuele bezwaren tegen
het verlenen van .onthef
fing ten behoeve van
voornoemd werk kunnen
vóór 20 januari 1966
schriftelijk worden gericht
aan gedeputeerde staten
van Utrecht, Achter Sint
Pieter 20 te Utrecht.
Zij, die schriftelijk be
zwaren indienen, kunnen
verzoeken in de gelegen
heid te worden gesteld
hun bezwaren mondeling
toe te lichten
GROOT
GAASBEKERGILDE
donderdag 23 dec.,
aanvang 8 uur,
Hotel
„De Gouden Ploeg"
Spoed. Wegens verhuizing
te koop z.g.a.n. COMMO
DE. Koninginnelaan 22.
Jongeman, 22 jaar, l.b.v,
rijbew. B-E, zoekt WERK
voor de zaterdag. Br. on
der no. 984 bureau S.Crt,
Welk vlot MEISJE wil ons
komen helpen in de win
kel en in de huishouding?
Geboden wordt een goed
loon en 'n prettige werk
kring. Kom eens langs bij
L. Regnery, Nieuwerhoek-
plein 6, tel. 2774.
Te koop oude eiken BAL
KEN Smitsweg 33.
SLACHTKONIJNEN
koop Birkstraat 39.
te
Voor
ONDERHOUDSWERK,
o.a. timmer- en metsel
werk, reparaties en nieuw
bouw. Telefoon 5073
Liberty bra. Ademt mee, be
weegt mee - bij sport, spel
en werk. Dankzij luchtige,
elastische etrlps rond de
cups. A en B oups 7.95
Gaine met dubbel elastieken
voorpand. Rekt soepel in de
taille en op de bovenbenen.
Steunt niettemin etevlg,
13.50
vetteggpeur bij. I
STEENHOFFSTRAAT 61
vraagt
voor Soest-Zuid.
Hoge beloning.
Aanmelden Vermeerlaan 55, telefoon 4364
A's de paerde 's nachts op stal stong-
de te trappe, dan is de nachtmerrie
bezig. Ze zit op de paerde. 't Zweet
loopt d'r of. maor er is niks an te
beginne. Toch hebbe ze op een keer
de nachtmerrie ezien. Nou mot je
wete de zeuvende zeun zal wonderen
doen, maor een zeuvende dochter is
een nachtmerrie. Bie W V
gonge ze toen waoke. Daor kwam de
nachtmerrie iedere keer in de stal
bie de paerde Drie manne gonge daor
zitte in 't donker Een goed ofge-
schermde stallantaorn bie zich, maor
zo goed ofeschermt dat het toch stik-
kedonker was in de stal. En toen
maor wachte. Opeens daor begint me
't paerd te trappele van geweld di
rect het licht d'r op en toen zagen
die manne P Veen jong wief
hier uut de buurt op 't paerd zitte.
Ze hield zich an de maone vast. Effe
hadde ze haor ezien, toen schrokke die
manne zo dat ze 't licht liete vaalle
en toen ze weer licht hadde en de
lantaorn nog weer op 't paerd hiel
den zaogen ze niks meer, was de
nachtmerrie al lang weg. Ze was in
't donker ontkomme, maor het was
PVdat hadde ze goed ezien.
Er schijnt een tijd geweest te zijn,
dat in sommige streken vrouwen niet
slechts de leiding hadden in het da
gelijkse leven en bestuur, maar dat
deze vrouwen als burgvrouw of pries
teres geen man naast zich hadden.
In pre-historische tijden zou dit ma
triarchaat bestaan hebben en nog
voortleven in de oude volkssagen
Vertrouwelijke informaties van goed-
ingelichte zijde bevestigen wat voor
dien als een gerucht de ronde deed,
doch thans als een feit kan worden
beschouwd, de ziel van de Cubaanse
revolutie in de persoon van „Che"
Guevara, is niet meer. Cuba. het sui-
kerland, het land van Castro's revo
lutie, van de mislukt Russische raket-
tenbasis. heeft weer twee nieuwe
vraagtekens aan zijn bestaan toege
voegd en wel:
1) wat was er nu feitelijk aan de hand
met Ernesto Guevara, de persoonlijke
vriend van Fidel Castro, die eerst
spoorloos was en thans overleden
blijkt te zijn, en:
2) wat is de achtergrond van de toch
wel zeer sensationele verklaring door
Castro afgelegd, dat „iedere Cubaan,
geheel compleet met familie, wordt
toegestaan - indien deze de wens
daartoe te kennen geeft - om naar de
U S A en/of naar een ander land te
vertrekken?
Merkwaardige samenloop
Het staat nu vast dat Guevara's „af
scheidsbrief", welke door zijn vriend
Fidel Castro voor de Cubaanse
televisie werd voorgelezen, een ver
valsing moet zijn geweest. De voorle
zing van de „afscheidsbrief" door het
Cubaanse staatshoofd werd namelijk
tijdens de televisieuitzending plotse
ling en onverwacht gestoord door het
voor de camera's en op de beeldbuis
verschijnen van de vrouw van Gue
vara. in rouwkleding gestoken, die
poogde de vertelseltjes van Castro on
gedaan te maken, doch door emoties
overmand in zwijm viel.
De uitzending werd daarop afgebro
ken en vervangen door marsmuziek.
De kijkers hadden echter in die beel
tenis de vrouw ontdekt van de sinds
maart van dit jaar reeds spoorloos
zijnde minister voor de industrie Er
nesto Guevara.
Na voorlezing van het „schrijven",
besloot Castro met het uitspreken van
de volgende woorden: „De Cubaanse
revolutie is afgesloten, voorbij, en an
dere landen in de wereld verlangen
thans de medewerking van Ernesto
Guevara, de grote Cubaanse revolutio
nair.
Bittere aprilmop
De vervalste brief droeg als datum 1
april, doch Guevara was reeds in
maart '65 spoorloos verdwenen. Hij
blijkt gestorven te zijn. Het plotseling
verschijnen van de weduwe van Gue
vara op het beeldscherm, haar in
zwijm vallen en het daarop onder
breken van de uitzending, gevolgd
door radio-muziek, spreekt overigens
boekdelen.
Kort daarop volgde de mededeling van
de Cubaanse regering dat zij een
uittocht, een exodus uit Cuba, door
de eigen landslieden - al of niet ver
gezeld door de familie - toe zou staan
Deze mededeling verhoogde de reeds
aanwezige onzekerheid in het land en
moet worden beschouwd als een „ge
miste kans" van het regiem
Waarom deze kortsluiting? Zij moet
een gevolg zijn van de verderfelijke
binnen- en buitenlandse politiek door
Castro's regiem gevoerd De thans
volop in gamg zijnde emigratie van
Cubanen naar de V S. en elders staat
in direct verband met de dood van
Ernesto Guevara en het waren in de
eerste plaats diens aanhangers en
vrienden (en dat waren er zeer veel
op Cuba) die hun land, thans de rug
toekeren. Castro wil. ja moet deze
mensen kwijt; daarom besloot hij tot
emigratie, welke overigens onder de
bevolking als een soort van een explo
sie insloeg en het gesprek van de da?
uitmaakt, doch daarnaast tevens moest
dienen als afleidingsmanoeuvre.
Cuba en de Cubanen moeten de be
langrijke persoon van de geliefde Che
Guavara snel vergeten en mede daar
om kwam die uitzonderlijke beslissing
van het regiem Afgewacht moet nu
worden, hoe de omliggende landen op
deze vorm van massa-emigratie - wel
ke gevaren en spanningen aldaar in
houden - in de toekomst zullen rea
geren.
U wilde graag een grote wagen in de „verkeerslenige" middenklasse? De Siraca
1300 biedt veel ruimte aan 5 volwassen personen met een heleboel bagage! U
wilde een wagen met een krachtige, soepele motor met bescheiden behoeften?
De Simca 1300 vraagt eens in de 10.000 km om olieverversen en loopt ge
middeld 1 op 11U wilde graag een auto met veel comfort voor een lage prijs?
Kom morgen dan eens
1000 naar de Simca 1300
kijken.... en maak
eens een proefrit in de
wagenvanuwwensen
Amsterdamseweg 29 - AMERSFOORT - Tel. 03498-14243
IEDERE ZATERDAG SIMCA-SHOW
KERNHEMSE. EMMENTHALER. DANISH BLUE. LE ROI, PORT
SALUT, CHèVRE. MONCHOU, BOURSIN, TOMME AU RA1SIN,
PONT LéVèQUE, KWARK. VRUCHTEN-YOGHURT, ZURE ROOM.
KERKSTRAAT 40 - SOEST