Speciaal Teeners Twens 7 Al Hirt Goudti Siaar's lap 10 ty%Êm JEUBDGRAMMOfGBN Les Baroques The Monkees „DE GOUDEN SNAAR" nu 499,-. BAARNSE BEATGROEP MAAKT FURORE Dionne Warwick JAPANS AMUSEMENT IN NEDERLAND STEENHOFFSTRAAT 15 SOEST - TELEF. 2132 „De Gouden Snaar" heropende van ƒ£§§;- van 353,- nu voor ƒ245,- Amerika creëerde nieuwe t.v.-serie en verkreeg daarmee tevens een nieuwe groep Folk Roll vertolkers Een ingetogen beseheiden vrouw, die weer eens bewees, „dat wat goed is, snel komt" PP* rJ L.\ Een carrière als een komee' Tijdelijk transistor-grammofoon met ingebouwde luidspreker en versterker verkrijgbaar bij: Speciale aanbiedingen Nog enkele zeer voordelige bandrecorders Toen „Les Baroques" van de organisa toren van het „Grand gala du disque populair" de vererende uitnodiging kre gen voor een optreden tijdens dit Ga la '66", was dit een bekroning voor twee jaar hard werken aan een geheel eigen Shannon, zijn artiestennaam. Achter de drums Raymond van Geiten beek, een groot bewonderaar van Dave Brubecks slagwerker Joe Morello; solo gitarist Hans van Emden, tevens be speler van de elektronische Balalaika stijl, die zij zelf de „beaibiues" noemen. Wie verwacht had werkelijk een stel „zonderlingen" op het scherm te zien - ..Les Baroques" betekent in goed Ne derland vertaald inderdaad „de zonder lingen" - zat er volkomen naast. Op het scherm verschenen zes eigentijdse jongelui, die hun hart aan de beat ver pand hebben. „Les Baroques", waarvan enige tijd te rug de eerste e.p. verscheen, spelen in de volgende samenstelling: de leider. Frank Muyser zingt en speelt slaggitaar en indien voor bepaalde composities noodzakelijk het mondorgel; achter de piano, clavecimbel of het elektronisch orgel vindt u René Krijnen, die een meer dan normale belangstelling voor de jazz heeft. De zanger. Gerard Schoe nakers is tevens de componist en tekst dichter van de groep; zijn composities zijn veelal ondertekend met Garry P. en oo.de..üer van speciale nieuwe ef fecten en sounds, terwijl het sextet wordt gecomplementeerd door de broer van de leider Robin Oaks, die over een enorme stroom van ideeën blijkt te be schikken. Het was. en zeker niet in het minst voor de oudere kijkers, een grote ver rassing, dat na het optreden van „Les Baroques" overduidelijk bleek, dat Beat over meer dan een muzikaal gezicht beschikt. Voordat hun e.p. op de Nederlandse platenmarkt verscheen hadden zij reeds een gevoelige snaar geraakt bij de va derlandse tieners en twens met hun singles als „Silky", „Such a Cad" en „I know". Afgaand op deze successen mogen wij zonder enige schroom zeggen: we kun nen van deze Baarnse „zonderlingen" nog heel wat verwachten. al heel veel heeft bereikt, heeft de roem die zij zich hierbij vergaarde haar niet veranderd. Geld is beslist niet het be langrijkste aldus Dionne, voor wie elk optreden nog steeds een evenement is. Na een van haar laatste optreden voor een uitverkochte zaal, werd haar na haar optreden een staande ovatie ge bracht, die alleen voor de heel groten in de lichte muze is weggelegd, maar waarvoor Dionne, nadat het doek was gevallen, in snikken uitbarstte. Toen in 1965 de Amerikanen Schneider en Rafelson zich, na diverse vooraan staande functies, naar Hollywood bega ven voor het produceren van t.v.-pro- dukties, hadden zij er geen flauw idee van dat hun eerste produktie „The Mon kees", nadat hij in september j.1. in pre mière ging, binnen twee maanden al een plaat zou opleveren die zich tussen de Amerikaanse „Top-tien" zou nestelen. Toch gebeurde dit. „Last train to Clarcksville", met op de achterzijde „Take a Giant step", staan hoog geno teerd in Amerika. „The Monkees" de aandachtige lezer, die ons attent wil maken op de perti nente onjuistheid dat aap in het Ame rikaans monkey is en geen monkee, en de meervoudsvorm monkeys is en dus geen monkees, heeft groot gelijk vor men in de t.v.-film een groep, die onder hun eigen namen optreden. Voor zij solliciteerden voor de serie op een advertentie in „The Daily Variety", hadden zij nog nooit van elkaar gehoord. Alleen al het feit, dat het aantrekken van „acteurs" via de krant ging en de way „ging", was voor hem een aanloop voor een rol in de tweede Dickens mu sical ..Pickwick". Na deze musical-tijd trad hij in Hollywood op in o.a. Hulla- baloo en andere t.v. beatprogramma's, voor hij bij „The Monkees" terecht kwam. Peter Tork wanneer men hem hoort spelen op zijn gitaar of andere instru menten die hij volledig beheerst, o.m. ukele, banjo, piano, bas, blokfluit en Franse hoorn, kan men zich niet voor stellen dat zijn ideaal ooit was leraar Engels te worden. Om ervaring op te doen trok hij naar New York om daar in koffiebars te gaan spelen en juist toen hij meende genoeg ervaring te hebben om wat an- drs te gaan proberen, kwam hij in con tact met de beroeps Folk-singers „The Phoenix Singers" en werd hij uitgeno digd voor het maken van een half jaar durende toernee. Uiteindelijk belandde hij in Hollywood, hoorde van de auditie, slaagde en was Monkee nummer 2. Mickv Dolenz. was geen onbekende in het t.v -vak. Als Micky Braddock heeft In het Olympia-theater te Parijs be gon voor Dionne Warwick in 1965 haar succesvolle carrière. Zij kreeg een uit nodiging van de Parijse directie om een gedeelte van haar speciale repertoire ten gehore te brengen. Geholpen door haar oudere „zuster in de kunst met een kleine „k". Mariene Dietrich, die haar introduceerde bij het Parijse publiek, dat in eerste instantie enigszins sceptisch tegen over deze in de „oude wereld" onbekende ster stond. Toch werd deze ongetwijfeld geringe weerstand vlug weggenomen, want naar mate haar optreden vorderde werd het publiek enthousiaster. Steeds meer be gon men te beseffen dat hier een zan geres optrad, die met haar stijl en sterk melodische liedjes, waarvan de befaam de componist-arrangeur Bacharach de schepper is, een toekomst tegemoet ging die zelfs voor iedere insider niet te voorspellen is. Burt Bacharach, een in Amerika be kend componist-arrangeur, heeft goed aangevoeld dat de tegenwoordige tee- nermuziek beslist niet, zoals veel oude ren plegen te beweren, onmuzikaal is. Zijn door Dionne Warwick gezongen composities „Anyone who had a haert", „Walk on by" en „A house is not a home" zijn een sprekend voorbeeld van deze opvatting. Ongetwijfeld geven de grootse interpre taties van Dionne Warwick deze compo sities nog meer inhoud. Reeds verschenen drie albums van haar op de platenmarkt en het lijkt ons beslist geen phrase wanneer we zeggen dat er ongetwijfeld nog vele van deze albums zullen volgen. Hoewel zij in haar nog korte carrière theater-agenten gepasseerd werden, wek te verwondering in de kringen van de t.v.-producers. Op de vraag aan de beide producers van „The Monkees" waarom deze gang van zaken werd gevolgd, antwoordden zij, dat zij deze serie geschreven hadden met in hun hoofd de gedachte, dat de acteurs personen moesten zijn die in deze rol moesten passen. The Monkees bestaan uit de in Amerika bekende musical-ster David Jones en de Folk-singers: Mike Nesmith, Peter Tork en Micky Dolenz. Zoals wij reeds schreven treden zij in de serie op onder hun eigen namen. David Jones, met zijn 1.57 m de kleinste van het kwartet, is geboren in Engeland in Manchester. Zijn geringe gewicht en af meting waren uitermate geschikt voor het baantje wat hij indertijd ambieerde, leerling-jockey. Het medium t.v. trok hem toch meer dan de radio en met de relaties die hij gekweekt had op de renbaan - diverse belangrijke theater-agenten zijn name lijk eigenaar van een of meer renpaar den - lukte het hem al spoedig een contract los te krijgen bij een van de bekendste bureaus op dit gebied in En geland. Toen hij van dit bureau weer een tip kreeg voor een auditie in Londen voor een musical, reisde hij onmiddellijk af en toen hij huiswaarts ging had hij in zijn zak een contract voor de nu be kende musical „Oliver". Deze musical, die twee jaar op Broad- hij al een behoorlijke faam in Ameri ka en Europa in de t.v.-serie „The Cir cus Boy". Acteren zat Micky als het ware inge boren. Zijn vader, de bekende Holly wood acteur speelde ook al in diverse belangrijke producties en een van de meest bekende is wel de titel-rol in De graaf van Monte Christo". Na zijn middelbare school ging hij ver der met zijn studie in de richting van architect, maar wanneer men hem vraagt: waarom al die studie als je al zo'n enorme plaats hebt ingenomen in de rij van top-artiesten, dan is zijn nuchter antwoord: men moet nooit alle kaarten op een paard zetten. Ijverig studeerde hij, maar zowel zijn toekomst als zijn hobby kregen gelijke lijk hun deel en ondanks dit enorm drukke leven vond hij soms nog tijd acteerwerk voor de t.v. te doen. Terwijl hij, zoals we wel mogen zeg gen, een doorgewinterde misicus is, ver wachtte hij, toen hij hoorde van de maatstaven die aangelegd waren voor de auditie, beslist geen succes, maar groot was zijn vreugde toen hij vernam dat hij de derde Monkee was geworden. Mike Nesmith, een rustige, de indruk wekkende van laat komen wat komt, is een in Texas geboren Monkee. Zijn interesse voor de muziek dateert vanaf de dag dat hij, toen hij op het San Antonio College studeerde, een gi taar ten geschenke kreeg. Omdat hij geen noot zo groot als het Empire States Building kon lezen en het pleng-pleng van de gitaar hem al spoedig verveelde, begon hij met het schrijven van eigen muziek en liedjes. Nadat hij zijn studie had beëindigd trok hij naar het artiesten-Mekka van Ame rika. Hollywood. Hij kwam in contact met een manager, die met hem een duo formeerde, waar voor hij een slopende toernee had sa mengesteld; 300 km per dag, met daar tussendoor vijf optredenen. Na hun terugkeer van deze toernee hadden ze meer ervaring, maar hun lichamelijke weerstand was behoorlijk verminderd. Zij zochten samen nog een derde man en begaven zich in de beat, ze waren toen al zover met hun soort muziek, dat zij een volkomen eigen sound had den gecreëerd. Met deze combo ging het goed tot dat de militaire dienstplicht er een punt achter zette. Na deze te hebben ver vuld keerde Mike in zijn eentje terug op zijn oude favoriet de Folksong. Al spoedig werd hij gevraagd voor de Los Angelos folk-club, en vanuit die tijd stamt het grootste succes van zijn car rière. Door een van zijn vrienden werd hij geattendeerd op de auditie voor „The Monkees" en om deze vriend niet te leur te stellen ging hij er heen om te zien wat voor onzin er nu weer werd uitgebroed. U begrijpt het al, ondanks zijn er sceptisch tegenoverstaan, maakte hij het kwartet Monkees compleet. Het ligt wel in de lijn der verwach tingen, dat wij van „The Monkees" nog veel zullen horen. Waren we tot voor enige jaren maar zeer gebrekkig geïnformeerd over de stijl van het Japanse amusement, nu in 1966 is dat wel iets veranderd. Dat de Duitse televisie het Japanse amu sement in zijn huidige vorm voor het eerst in West-Europa introduceerde is velen onbekend. Toch was het bij onze oosterburen dat Japanse artiesten voor het eerst voor het voetlicht traden. In 1963 werkten „The Peanuts" daar na melijk aan een show van Catharina Va- lente mee. „The Peanuts", al heel jong begonnen in de show-business, hebben in een betrek kelijk korte tijd als het ware de wereld veroverd. Toen in 1957 managers van Japans grootste platenmaatschappij attent wer den gemaakt op dit jonge talent, liet men de toen tien-jarige tweelingzusjes naar Tokio komen en gaf hen daar lessen in zang en show. Dat deze lessen na een jaar al resultaat zouden hebben had nie mand gedacht. Hun eerste succes hadden zij in februari 1958, toen zij optraden in hun eerste grote eigen show. Uiteraard maakten de Wanatabe platen maatschappij ook platen van de twee ling. Het aantal platen wat van The Peanuts is opgenomen overschrijdt de honderd reeds ruimschoots. De laatste maanden hebben wij diverse malen kunnen genieten van de voor treffelijke show, die The Peanuts bren gen. Hun laatste, in het Duits gezongen, platen „Souvenirs aus Tokio" en vele anderen mogen zich eveneens in een stij gende populariteit verheugen. Hun eigen wijze van zang, gepaard aan een perfecte show, maken van deze zin gende en dansende tweeling een aanwinst voor de gehele showwereld. Ga er maar even voor zitten, in. één jaar tijd drie gouden platen, en geen plaatje met een topper van het moment. Nee drie heuse langspeelplaten, welke trom pettist zal dit record ooit breken? Wij weten het niet. Wat wij wel weten is, dat wij nog nimmer een trompettist hoorden die alle stromingen in de mu ziek op een dusdanige manier wist te verwerken in zijn eigen stijl. De klas sieke opleiding, die Hirt volgde op het conservatorium, komt hem daarbij enorm van pas. In 1959 speelde Al Hirt als beginnend trompettist, in zijn geboorteplaats New- Orleans, in de club „Pier 600" van Dan Levy. Zoals het meestal moet gaan om ontdekt te worden in de wereld van de lichte muze, „iemand" moet je gehoord en ge zien hebben. Voor Al Hirt was deze iemand de in Las Vegas populaire zan geres Monique van Vooren. Samen met haar man haalde zij Hirt over om naar Las Vegas te komen, om daar zijn geluk te beproeven, en inder daad, in Las Vegas begon voor Al Hirt de victorie. In begin 1964 lukte het Hirt een oud ideaal te verwezenlijken. Hij opende toen namelijk op de plaats van Pier 600", de club waar hij voor het eerst optrad, zijn eigen club onder de naam „Al Hirt's Place". Het „Al Hirt sextet", waarmee hij al di verse zwarte schijven heeft opgenomen, maakt, buiten het regelmatig optreden in eigen club, nog vele malen toernees door Amerika en vindt daarbuiten nog tijd voor incidentele televisie-optreden. Zijn optreden tijdens het Grand-gala, was officieel Hirt's eerste optreden in West-Europa. William Newkirk, organist Wayne de Vil- l lier, saxofonist Jerome Jumonville en Met zijn sextet, dat verder bestaat uit de klarinettist Joseph Spitelera, pianist slagwerker Frederick Staehle, nam hij „Honey in the morning" op. gevolgd door zijn momenteel waarschijnlijk populair ste nummers „Cotton Candy" en „Sugar Lips", alle drie zoals we reeds schreven „gouden platen". Inderdaad zo snel als een komeet, heeft Al Hirt zich opgewerkt van een plaatse lijk talent tot een trompettist-showman die zijn weerga in deze kritische amuse mentswereld nog niet heeft gevonden. 1. LITTLE MAN Sonny and Cher - Atlantic 2. NO MILK TODAY Herman's Hermits - Columbia 3. DANDY Kinks - Pye Clinton Ford - Pye Herman's Hermits - Columbia 4. SUNNY Bobby Hebb - Philips Cher - Imperial Georgie Fame - Columbia 5. HAVE YOU SEEN YOUR MOTHER BABY STANDING IN THE SHADOW Rolling Stones - Decca 6. DISTANT DRUMS Jim Reeves - RCA 7. BEND IT Dave Dee, Dozy etc. - Fontana 8. REACH OUT I'LL BE THERE Four Tops - Tamla/Motown 9. I CAN'T CONTROL MYSELF Troggs - Fontana 10. SAMMY Ramses Shaffy - Philips 49.95 (EXCLUSIEF BATTERIJEN) 4 sporen 2 snelheden automatische op namesterkte, compleet met band en microfoon. 2 sporen, automatische opnamesterkte, compleet met band en microfoon.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1966 | | pagina 13