keRstmis '66 Soest toen - Soest nu m IN DEN MENSEN EEN WELBEHAGEN V.V.V.-nieuws Het oog gericht op Democraten '66 Vrijdag 23 december 1966 48e jaargang no. 98 Uitgave Drukkerij Smit - Soest Bureau voor redactie en administratie Van Weedestraat 29a, Soest Tel. 2566 - Postgiro 126156 Kerstviering; Ned. Protestantenbond Soest Tweede Kerstdag Cyelecr oss Kerstnacht Oude Kerk v fr Vv Spaanse gastarbeiders op strooptocht Groot Gaesbeeker Gilde houdt actie voor uniformfonds POLITIE TEL. 4444 Verhoging abonnementsgeld Advertentieprijzen Gevonden voorw erpen SOESTER OURANT Abonn. p. kwart, f 2.75 - per post f 3.40 Verschijnt Iedere dinsdag en vrijdag Over enkele dagen zal het Kerstfeest zijn. Feest van vrede. Want vreugde is het voor de hele mensheid, omdat op die Kerstnacht het kindeke in de kribbe werd gelegd. Jozef en Maria wisten toen niet, even min als wij dit weten, wat de toekomst van dit kleine wezentje in zou houden. De geboorte van het Christuskind bracht vreugde in de harten van allen, die er mee in aanraking kwamen. De herders, die in de stal waren ge weest, keerden terug, God lovende en prijzende. Wat zou cr toch met deze mensen, de eenvoudige herders in de velden van Efratha zijn gebeurd, dat zij zo gelukkig en zo blij uit die toch maar gebrekkige en armoedige kraamkamer die de stal was, terugkeerden. Had God hen geopenbaard, dat ditzelfde kindeke op aarde was gekomen om de mens van zijn zonden te verlossen? Voor dezelfde vraag stellen ons de drie wijzen uit het Oosten. Wij lezen daar in de Bij bel over: „En ter aarde vallende heb ben zij hetzelve aangeboden en hun schatten geopend hebbende, brachten zij Hem geschenken, goud, wierook en Myhrrhe". Het is zo overveelvuldig groot. Geleer den, die zich buigen voor God. Dit wordt in onze rumoerige tijd veel te weinig gedaan. Het in deemoed buigen voor God is men veelal vergeten. Men weet het, wie voor God buigt krijgt Zondag was de Kerstspelgroep van de Woudkapel te Bilthoven de gast in het kerkgebouw aan de Rembrandtlaan. Voor een stampvolle kerk werden twee spelen opgevoerd. De jongeren waren het eerst aan de beurt met het spel „Kerstfeest bij de Vluchtelingen". Toen de gemeente zong „Er is een Kindeke geboren op aard, 't kwam op de aarde voor ons alle maal", werd de zang abrubt onderbro ken door de vraag: Is dit waar? Vol overtuiging speelden daarop de jonge ren de rol van de vluchtelingen in deze tijd. Een drietal ouderen uit de groep speel den vervolgens een spelfragment uit „Herodes" van Henr. de Beaufort. Dit werd op een voortreffelijke wijze opgevoerd, waarbij de heer P. Otter de rol van Herodes meesterlijk vertolkte. De regie was in handen bij mevr. I. van Driel van Wageningen-Blaisse. Het was een goede gedachte van het Afdelingsbestuur deze groep in Soest te laten optreden. 's Middags waren het de kinderen van de Kinderdienst, die met hun ouders de kerk geheel vulden, om er hun Kerstfeest te vieren. Dank zij de on volprezen toewijding van de dames - leidsters werd deze viering een hoog tepunt voor de kinderen. De wielrenvereniging „Tempo" organi seert op tweede kerstdag een Kerst- cyclecross op het parkoers De Beau- fortlaan-Van Lijndenlaan en in de bos sen van Soestduinen. Ruim 70 amateurs en professionals, 60 nieuwelingen en 2C adspiranten hebben hiervoor ingeschreven w.o. alle promi nenten Rutttenberg, Rutgers, v. d. Hulst, Brinkman, Zoetemelk, Van Tol, v. d. Geest en vele anderen. De af standen, die gereden worden zijn 25 km, 19 km en 10 km. De starttijden zijn adsp. 12 uur, nieu welingen 12.30 uur en amateurs en profs 2 uur. Weer overal stralende lichten, kerstver siering, geur van vers geplukt denne- groen. In de namiddag valt de sche mer over de landen en de straatver lichting gaat vroegtijdig aan. Dan komt er een behagclijk gezellige sfeer over Soest en we verheugen ons op de na derende feestdagen. Hoe U deze wilt doorbrengen, intiem of uitbundig, wij wensen U veel goeds toe en vooral de innerlijke vreugde over het besef, dat U bij elkaar bent om de persoonlijke banden innerlijk te bele ven. De blijdschap van de een met de ander, van ieder met allen. Voor wie met de kinderen een uitstapje wil maken in de naatste omgeving is het Museum voor de Automobiel in Driebergen wellicht een aantrekkelijk doel. Dit Museum is namelijk in het winterseizoen geopend op alle zaterda gen en op de zon- en feestdagen van 9-18 uur. Voor volwassenen bedraagt het entreegeld: 1,25, voor kinderen tot 16 jaar: 0,75. Dit is het eerste winterseizoen, dat het Museum op de bovengenoemde tijden geopend is. We zijn ervan overtuigd, dat met deze openstelling een toeris tisch belang gediend wordt en wij be velen dit evenement als „famielie-uitje" op een van de feestdagen graag aan. sommige mensen tegen zich. Men durft er niet meer voor uit te komen. De za kenman is bang dat het zijn relaties zal gaan kosten. De arbeider omdat hij temidden van zijn kameraden de ge vierde man wil zijn. Hij durft er niet voor uit te komen, dat hij in God ge looft, bang om uitgelachen te worden. Slechts de sterken van Geest blijven al tijd van hun God getuigen. Misschien worden ook zij eert miskend, doch door hun houding zullen zij op den duur res pect afdwingen. Is het niet wonderlijk, dat zoveel eeuwen na de geboorte van het Christuskind nog van de vreugde die de geboorte van dit kind meebracht, wordt getuigd. Ondanks de rumoerige wereld, ondanks de dreigende conflicten, wordt het lied van de vrede met volle overgave gezon gen. Ere zij God in den hoge, Vrede op aarde, In de mensen een welbehagen. De vrede waar wij zo innig naar verlan gen, maar die slechts door Gods genade over ons kan komen. In ogenblikken van twijfel vragen wij ons wel eens af: Heeft God werkelijk in de mensen een welbehagen. Zou Hij nu werkelijk alles gedogen wat zich hier op dit ondermaanse afspeelt? Zou er een mens zijn. die nooit eens twijfel in zich voelt opkomen. Zelfs de meest gelovige Christen kent waar schijnlijk deze ogenblikken. Doch wanneer wij dan onze ogen rich ten naar de stal van Bethlehem, naar het kleine onschuldige kindeke, dat kwam om de grote zonden van het mensdom te delgen. Dan weten wij het en dan roepen wij uit: God, wat is uw liefde groot. God is mèt ons en zal mèt ons blijven, wat er om ons heen ook moge gebeuren. Het is daarom dat er zo veel liederen over dit wondere Kerstgebeuren werden geschreven. Het is een feest om te jui chen en te jubelen. Franciscus van Assisi zei eens: als ik de keizer kon spreken, zou ik hem vragen, dat hij uit liefde tot God een wet maak te tot bescherming van de Kerstvrede. Niemand mocht het vrijstaan onze leeu werikken te doden of leed te doen. Alle overheden in stad of dorp moesten de mensen verplichten voer te strooien op de weg voor de leeuwerikken en andere vogels, opdat zij met Kerstmis geen hon ger lijden. En omdat Maria deze nacht haar kind in een kribbe legde tussen een os en We hebben de aarde met kaarsen verlicht, De blik is weer even naar binnen gericht, We zingen ontroerd weer de Kerstliedjes mee, Van heilige nacht en op aarde de vreê; Wc zitten weer stil om de Kerstboom geschaard, En hebben devoot in het kaarslicht gestaard. Naar 'n engel in 't wit aan een ijzeren draad, Met vleugels geschroeid door de vlam van de haat. De deur van de zaak is nu even op slot, Vandaag is 't de dag van de lévende God, De engelen zingen Zyn lof en in 't veld Daar hebben de herders hun schaapjes geteld; Zij gaan door het hemelse Licht nog verblind, Verlangend op weg en zij vinden het Kind, Bü os en bij ezel als 'n heilig cadeau, Met doeken omwonden in 'n kribbe met stro. Goddank, dat er altijd een Kerstfeest bestaat, De kaarsen verlichten de donkere straat, En duizenden klokken verkondigen luid, Dat Kerstfeest de komst van de vrede beduidt; Dat w'allen gelijk zijn hetzij blank, hetzij zwart, Gods Kind drukt ons allen gelijk aan Zijn hart; En als straks het licht van de kaars is gedoofd. Dan hebben we één dag tenminste gelóófd! een ezel, moest iedereen, die een os of een ezel heeft, dat dier in de nacht het beste voer geven. Ook armen moesten die dag door de rijken met goede spijs worden verzadigd. En alle Christenen moesten in deze tijd blij zijn in de Heer. Ja, het wondere Kerstgebeuren is een lichtpunt temidden van een sombere we reld. In de kerstnachtdienst (aanvang 11 uur) zal het Hervormd Jeugdkoor, met in strumenten, een kleine Bachcantate zin gen. De bassolist in deze cantate is de diri gent van het Gereformeerde Kerkkoor Soest Zuid. Ds Mettau zal de dienst leiden. Verbindingsweg tussen Torenstraat en Kerkstraat in 1900 a s**» Dezelfde plaats in 1966. De Utrechtse politie heeft drie Spaanse gast-arbeiders aangehouden. Het zijn de 18-jarige fabrieksarbeider G. R. en zijn 19-jarige broer J. G. R., beiden uit Leusden en de 21-jarige Amersfoortse kellner M. A. C. Zij worden ervan ver dacht een auto en goederen te hebben ontvreemd en valse kentekenbewijzen, sleutels en rijbewijzen in bezit te heb ben. Even na twee uur 's nachts waarschuw de mevrouw R. de politie, dat twee per- zoon te plunderen. De politie was snel zoon te pluderen. De politie was snel ter plaatse en trof in een andere auto een man aan, die bij de komst van de politie vergeefs trachtte weg te rijden. Het kentekenbewijs van de wagen bleek niet te kloppen en bovendien was de man in het bezit van meer rijbewijzen en paspoorten. In de auto, die men had geplunderd, zaten twee mannen, die zich hier na het verschijnen van de politie hadden ver stopt. Ook zij waren in het bezit van meer rijbewijzen, paspoorten, kenteken bewijzen en sleutels. De eerste auto bleek ontvreemd te zijn in Soesterberg, terwijl de kentekenplaten door andere waren vervangen. In de auto bevonden zich gestolen goederen, zoals een tran sistorradio en enkele regenjassen. Het Groot Gaesbeeker Gilde doet de laatste jaren steeds meer van zich spre ken. Tot voor enkele jaren was het uitsluitend een besloten gemeenschap, maar met het herstellen van de tradi tie der Schuttersdag treedt het Gilde weer naar buiten. Zeer tot genoegen van vele Soesters, die het schieten als een atttractie zien en velen bezoeken dan ook deze Schuttersdag. Sinds kort is er een attractie bijgekomen in de vorm van het tamboer- en vendel- korps, dat tijdens de laatstgehouden Schuttersdag ook al optrad. Een tamboer- en vendelkorps is voor deze streek een unicum. In het zuiden des lands gaat elk schuttersgild trots op zo'n korps en ook Soest mag zich in het bezit ervan gelukkig prijzen. Het korps treedt bij diverse evenementen op, niet alleen in eigen gemeente. Het instandhouden van het korps en de aankleding ervan vergt evenwel een flinke hoeveelheid financiën, die niet uitsluitend door het Gilde opgebracht kunnen worden. Dit was dan ook de re den. dat het Gildebestuur een circulaire heeft opgesteld, die in Soest is ver spreid. In deze circulaire wijst men op de hoge ouderdom van het gilde (plm. 1400) en de unieke folklore, die hierin be waard bleef, waarom men in 1960 be sloot meer in het openbaar op te tre den. Het gilde organiseert jaarlijks een schuttersdag waarop een schuttersko- ning naar voren komt. Dit ondervindt allerwege waardering door de burgerij. Men wijst er op dat men voor de aan schaf van kleding en materiaal een be drag van ruim 5000,geleend heeft, waarvan het de bedoeling is dat de af lossing hiervan uit vrijwillige bijdragen wordt bestreden. Door storting op de rekening „Uniformfonds van het Groot Gaesbeeker Gilde" bij de Raiffeisen- bank (giro 212775) kan men zijn bijdra ge storten, waarvoor men u bijvoorbaat reeds dank zegt. Er is een partij, die net als 37 andere wel op tijd inschreef om deel te kun nen nemen aan de aanstaande verkie zingen voor de Tweede Kamer, die in februari gehouden zullen worden. Democraten '66 heeft het nodig ge vonden de politieke hemel in Neder land nog meer te verduisteren door te proberen de kiezers op haar hand te krijgen. Of dat lukt valt te betwijfelen, want wij zijn wel voor vernieuwing in de politiek, maar niet als het gaat zoals nu, waardoor de versnippering in de hand wordt gewerkt. De kersverse partij heeft onlangs in Amsterdam haar geboortecongres ge houden en ze heeft al direkt ervaren, dat kritiek uitoefenen op het politieke stelsel in Nederland stukken gemakke lijker is dan een nieuwe politieke partij oprichten en inrichten. Het congres eindigde in verwarring en zal nu op 27 december opnieuw bijeen moeten komen om een definitief ver kiezingsprogramma, een politiek pro gramma, en een kandidatenlijst op te stellen. Daaruit blijkt wel, dat er in Democraten '66 nog geen eenstemmig heid heerst. En gezien dat feit kan men zich afvra gen of D '66 wel de nodige invloed zal kunnen uitoefenen. We maken het de laatste tijd nogal eens mee, dat met de partijen gebroken wordt. Een mooi voorbeeld daarvan vinden we in de heer Voogd van de Boerenpartij, die zich niet langer als vertegenwoordiger van deze partij in de kamer wilde op houden. Wel als politiek niet-gebonden eenling. Dat is dan het begin van het einde der Boerenpartij. Met D '66 lijkt het dezelfde kant op te gaan, al is daar één verschil: het „bre ken" met de partij begint hier al nog voordat ze goed en wel op eigen be nen staat. Voor D '66 is dat niet zo op wekkend. Waar de geesten zich schei den in „links" en „rechts", waar het de politieke koers op sociaal economisch terrein betreft, valt nog maar niet zo één, twee, drie een hereniging van het standpunt te verwachten. Uit deze „splitsing" blijkt wel, dat De mocraten '66 evenveel last heeft van vleugels als welke partij ook. In dit licht bezien kan men zich afvragen of er werkelijk behoefte was aan deze nieuwe groepering. Hadden de initia tiefnemers en de overige werkers van het eerste uur niet beter hun gedachten in een bestaande politieke partij kun nen overbrengen? Natuurlijk, de geïn teresseerden in D '66 zijn voornamelijk jongeren en juist zij klagen er de laat ste tijd over. dat zij in politiek opzicht te weinig inbreng hebben. Men zegt wel: sluit je aan bij een partij en ver tel daar wat je op je hart hebt in plaats van kritiek te spuien op de poli tieke partijen, maar komt daar in de praktijk wel ooit iets van terecht? Niettemin is D '66 evenmin op de goe de weg. De voorzitter heeft eens opge merkt: We zijn in principe tegen splin terpartijen, maar mochten we er een worden, dan gaan we toch door. KANTMAN. De steeds meer stijgende kosten verbonden aan de uitgifte van ons blad, dwingt ons het abonne mentsgeld van de SOESTER COU RANT met ingang van 1 januari a.s. met 25 cent per kwartaal te verhogen. Voor Soest en Soesterberg wordt de abonnementsprijs dus 3,00 per kwartaal. Mede als gevolg van de verhoging van de frankering van per post verzonden bladen met 50 procent, wordt de abonnementsprijs voor abonnees buiten Soest en Soester berg 3,75 per kwartaal. Abonnees, die het abonnements geld steeds per automatische giro- overschrijving voldoen, behoeven van deze verhoging niet persoon lijk kennis te geven aan de Post cheque- en Girodienst, daar wij gerechtigd zijn dit voor al deze abonnees collectief te doen. Ook de in de laatste jaren niet verhoogde advertentieprijzen zullen met ingang van 1 januari a.s. enigermate worden verhoogd. Administratie SOESTER COURANT Bij de politie zijn als gevonden aange geven een zwarte skay portemonnee, want (gevoerd met bont), paar dames handschoenen (blauw), dames schoen (burin), blauwe want, gele lederen bal, bruine heren handschoen, paar glacé heren handschoenen, dames schoen (bei ge), schooltas, kinderwagen, kinderwant (rood) Duits woordenboekje, gestreept étui met potloden, huis -en contact sleutel, gouden schakelarmband, rechter dames handschoen, bankbiljet van tien gulden, contactsleutels en linker bruine glacé handschoen.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1966 | | pagina 1