DE PARMSE ZOMERMODE 1967 r Boven v.l.n.r.: Recht jurkje in jersey van Castïllo met bijzon dere naadverwerking in de zijpanden. Marineblauwe jas van Maggy R-ouff. De taille wordt aangegeven door een wit ceintuurtje. Abrikooskleurige jas-jurk van Guy Laroche met ingewerkt motief in piqué. Sportief en toch vrouwelijk is deze robe- manteau tn groen-witte ruit van Carven. Het voorpand wordt aan een kant met een riempje gesloten. Sportief jurkje van Louis Feraud, geïnspireerd op hemden van rugby-spelers. Midden v.l.n.r.: Jurkje met wikkelrok en Bermuda-short in rood met witte voering} van Madeleine de Rauch Military-look pak met grote knoopzakken. Onder het jasje bevindt zich een vest, dat eindigt in twee punten. De shawlkraag is in kashmir-dessin. (Yves Saint Laurent). Onder v.l.n.r.: De tent-lijn: één van de nieuwe modelijnen van '67. De jas begint smal in de schouders en loopt wijd uit. In het voorpand bevinden zich schuine steekzakken. (ïacques Heim). Een jurkje voor de Paasdagen in wit met grote zwarte strik (ontwerp: Jeanne Lanvin). Cocktail jurk je van Pierre Cardin in zilver, roodbleu en groen. De halslijn verraadt een Afrikaanse invloed. Ensemble in groen en witte ruit van Jean Patou. Men kan gerust over een legertje spreken wanneer men het heeft over het aantal couturiers, dat ons ieder half jaar de mode presenteert. In Parijs schijnen voortdurend nieuwe ontwerpers op te duiken, terwijl er slechts enkelen van het modefront ver dwijnen. En het zijn vooral de jonge mensen, die hun kans krijgen, omdat de mode nog nooit 7.0 op de jonge generatie is afgestemd als nu het geval is. Londen mag dan als toonaangevend beschouwd worden voor alles wat „hip" en „in" Is, Parijs is al aardig op weg de achterstand in te halen. De Jeugdige lijn komt in de zomermodellen het meest tot uiting in de knie-hoogte van de rok, want bijna elk kledingstuk eindigt bóven de knie. De rugby-jurken, de broek-rokken, de pofbroekjes voor onder de minirokken, de smok-jurkjes, de broekpakken en de nieuwe truitjes zjjn slechts weggelegd voor de vrouw die de leeftijd er voor heeft, beschikt over een perfect figuur en niet in de laatste plaats over welgevormde benen. Gelukkig geven de collecties ook voor de niet zo heel slanke en jonge vrouw aanvaardbare modellen te zien: vlotte pakken, smalle eenvoudige jurken met bijzondere naadverwerking en afkledende jassen met modieuze details. Accessoires blijven een belangrijke plaats innemen. Een geheel nieuwe rage kwam aanwaaien vanuit Afrika. De storm die overigens Londen nog niet bereikte, maar zich recht toe recht aan naar Parijs bewoog woedde het herigst bij Dior en Bohan, exotische African-print-stoffen zijn verwerkt tot broekpakken, mini-jurkjes en lange avondjaponnen, waarbij de mannequins papoea-kapsels, primitieve sandalen, afgodsbeeldjes in het haar en schakelkettingceln- tuurs om het middel dragen. Geheel in stijl zijn ook de safari- en junglepakken met grote gemakkelijke zakken „voor op jacht", gedragen met tropenhelm-achtige hoeden. Men kan de zomer van 196"C in vele stijlen beginnen en de gevarieerdheid stelt de vrouw van nu in staat er lief. romantisch, vrouwelijk of brutaal hip en sportlef uit te zien. Het kleurenscala is zo mogelijk nog uitgebreider dan verleden jaar: naast pasteltinten zjjn de „shocking colours" nog mode. Bjjna elke kleurencombinatie is denkbaar; het kan werkelijk niet shocking genoeg zjjn. Kleuren, stofdessins, stijlen en rages zjjn er genoeg. De keus is aan de hedendaagse modebewuste vrouw zelf!

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1967 | | pagina 5