veelkleurigheid is de essentie
van de nieuwe japonnenmode
„Farben wie nie zuvor", oftewel: nog nooit zag u
zo'n scala van uitbundige kleuren. Deze uitspraak
werd gedaan door de publicity-man van de
Münchener Triumph International-groep, toen we
hem vroegen naar het modebeeld van de japonnen-
collectie 1967,
Het vooropstellen van het kleurpatroon duidde al
aan, dat de japonnenmode voor het nieuwe seizoen
wat het model betreft geen wereldschokkende
veranderingen heeft ondergaan. Wat de kleuren
betreft zijn appelgroen, seringenwit, lila, oranje,
tabac en hardrose favoriet voor het voorjaar en de
zomer van dit jaar. Met deze basiskleuren zijn
trouwens briljante creaties gemaakt, zoals oranje-
groen en geel-hardrose-zwart.
De stoffencollectie is eveneens "wie nie zuvor". U
kunt een keuze doen uit linnen, wol, zuiver zijde
en zelfs was- en kleurecht (synthetisch) frottée. Als
dessins komen naar voren: veelkleurige strepen,
zowel smal als breed, meerkleurige fantasiemotieven
en interessante modieus bedrukte stoffen, zoals
paarlen en kettingen gedrukt op een zandkleurige
ondergrond. De jonge modellen zijn kort, en ver
metel wat kleur betreft; voor de rijpere vrouw is
het accent op gedistingeerd gelegd.
Samengevat mag wel worden gezegd, dat veel
kleurige zonnige combinaties in het modebeeld van
dit voorjaar en de komende zomer een zeker zo
belangrijke rol gaan spelen als lengte en lijn van de
rok, dus: veelkleurigheid is de essentie van de
nieuwe mode. Aldus de woordvoerder van Triumph
International, het grootste concern ter wereld op
het gebied van dameskleding met vertegenwoordi
gingen Ln München, Bern en Bermuda.
Van de wijzigingen met betrekking tot de modellen
hoeft u dus geen spectaculaire dingen te verwachten,
en uw oude japonnen hoeven om de lengte van de
rok niet op slag te worden afgedankt. De rok blijft
kort; voor de teenagers goed-kort, zonder brutaal
of schaamteloos te worden. Wel mag men de
modellen voor het nieuwe seizoen eigentijds noemen,
echter zonder teveel avant-gardisme (dus ook nog
draagbaar in een volgend seizoen) en vooral vrolijk
en jong, strak in belijning met een combinatie van
warme en zonnige kleuren. Mouwloze japonnen
zijn „in", vaak met hoog opgeknipte armsgaten.
De hemdjurken hebben ook nog niet afgedaan.
Zoals we in het begin al zeiden, veel spectaculair
nieuws is er dus wat de nieuwe mode betreft niet.
Langere rokken heeft men blijkbaar nog niet aan
gedurfd; korter kon al haast niet, want dan komen
we in de „lange-blouse-mode" terecht. Maar toch
blijft het de moeite waard iets nieuws aan te schaf
fen, al was het alleen maar om de zonnige kleuren
combinaties. Want iets zonnigs kunnen we in ons
klimaat wel gebruiken.
2. Jurk van een gladde Tergal-stof met onregel.
matige appelgroeneblauwe en rosé strepenzeer
wijde armsgaten en ingezet halsstuk. Het vlotte
japonnetje is afgewerkt met een grove stiksteek.
U. Een elegant model uit de LINDA LV-dames-
bovenkleding collectie voor de zomer 1967. Bet is
een jurkje van zuiver scheerwol, verkrijgbaar in
de kleuren: tabacbleu, hardrose en blauwgroen.
Het model is gebaseerd op de invloed van Cour-
règes, maar diens „knallende effecten" zijn sterk
verfijnd doorgevoerd. De ritssluiting aan de voor-
zijde is weliswaar zichtbaar, maar verdekt ver
werkt en geeft een natuurlijke val van het model.
6. Het voorpand en de taille van deze felrode
jersey Tergal-jurk zijn bewerkt met opgestikte
siernaden
6. Een simpele maar gedistingeerde jurk van
Ter gal-jersey in citroengeelmet sluiting onder
overslag.
1. De jonge vrouw op deze foto
draagt een amandélkleurige japon
van flanellen Tercryl. De lage taille
wordt geaccentueerd door een simpel
leren ceintuurtje.
3. Laag aangegeven taille en fanta
siesteek kenmerken deze kaneel,
kleurige Tergal-jurk, die van voren is
gegarneerd met twee rijen knopen.