JtuC Ac yuH AöC4* Ac AMERSFORTIA N.V. -UIT FREDERIK FRANCOIS CHOPIN moest scherpe kritiek verduren DE RIJDENDE WEGGEBRUIKER IS AANSPRAKELIJK De stilstaande niet L.S.D. EN VERDOVENDE MIDDELEN Telefoonnummer ziekenauto 5980 Ncwderweg 23 Lichte toets geheim van succes In onze eollectie BR!! MOYTLREJN Fa. I&. F. V4*B«T Openbare bibliotheek Soest-Zuid Amersfortia's lekker-vlug-toetjes: niet alleen om van te watertanden, niet alleen om vlugger klaar te zijn, maar ook zó hygiënisch, zó gemakkelijk, dat vla in andere verpakking bijna ouderwets te noemen is. Elke Amersfortia-verpakking is immers uitsluitend gemaakt voor u persoonlijk, mevrouw... (hier uw naam invullen s.v.p.). Uw gezin is de eerste en enige voor wie er vla wordt in- en uitgeschonken. Dat is een smakelijke en schone gedachte. Dat is hygiëne ten top. En daarbij: zo'n „tasje" via past in elke boodschappentas, in elke koelkast. U hoeft er niet zwaar aan te tillen. Omvallen mag, het kan niet breken. Het is hermetisch afgesloten, de inhoud blijft dus veel langer goed. En bij het uitschenken houdt het „tasje" niets achter. Daarom.welk toetje vandaag? Amersfortia's lekker-vlug-toetje: chocolade of vanillevla en binnenkort hopjesvla... tas-t-toe! DINSDAG 10 OKTOBER 1967 De wereld heeft vele grote componisten gekend, doch wy mogen, zonder anderen te kort te doen. rustig beweren dat Frederic Franco!» Chopin een aparte positie inneemt. Ongetwijfeld behoort hy tot de bekendste kunstenaars, maar wat ons speciaal opvalt, is wel, dat zyn muziek door zovelen op grote prys wordt gesteld. Beethoven. Schubert, Mozart en vele anderen zyn zeker zo bekend, doch men kan niet altyd zeggen, dat hun muziek by de massa der muziekliefhebbers die waar dering vindt, waarop zy recht heeft. De muziek van Chopin biykt de massa aan te spreken en dit is wel een van de grote verdiensten van deze geniale componist. Typisch is, dat het vooral z'On walsen zyn, die gewaardeerd worden, terwyi deze niet tot zyn beste werken behoren, althans uit het oogpunt der deskundigen. Waarin schuilt zijn geheim? Vermoede lijk is het feit, dat hij als een der groot ste componisten speciaal voor piano, zijn werk licht heeft weten te houden, ter wijl hij een typische stijl bezat, die men overal uit herkent en die verrukt door haar schone, melodische wendingen, die de toehoorders bekoren. Deze wendingen zijn dikwijls meesterstukjes, harmonisch en in het gehoor liggend, zodat ze ook op de minder ontwikkelde muziekliefhebber een machtige indruk uitoefenen. Het is moeilijk te zeggen, of deze veronderstel ling juist is, doch zij ligt voor de hand. Daarbij komt, dat zijn muziek dikwijls doortrokken is van een zekere weekheid en sentimentaliteit, die velen ontroert, doch anderen tot scherpe kritiek heeft gebracht. Zyn leven Frederic Francois Chopin werd op 22 februari 1810 te Zelazowa Wola bij War schau geboren als zoon van een Franse vader (uit Lotharingen) en een Poolse moeder. Reeds zeer vroeg bleek, dat de jongen met uitzonderlijke gaven was gezegend, want buiten zijn grote muzikaliteit toon de hij ook een grote aanleg voor karika tuur-tekenen en mimiek, terwijl later bleek, dat hij over een zeer goede stijl van schrijven beschikte, zodat hij wer kelijk een groot genie genoemd mag worden. Een wonderkind Zoals verschillende van zijn soortgeno ten bleek hij een wonderkind. Zijn eer ste muziekleraar, Joseph Elsner, direc teur van de muziekschool in Warschau, zag dit in en bij zijn lessen heeft hij er steeds rekening mee gehouden, de oorspronkelijkheid van de kleine meester de vrije ontwikkeling te laten. Waar schijnlijk is dat van zeer grote invloed geweest. Chopin bezocht het lyceum en toen hij afgestudeerd was, gaf hij zich geheel aan de muziek, die zijn hart had. Op negentienjarige leeftijd gaf de jon geling twee concerten te Wenen, die een groot succes werden. De componist werd echter in politieke verwikkelingen in zijn land betrokken en daardoor was hij in 1830 genoodzaakt Polen te ontvluchten. Hij kon niet ver moeden, dat hij zijn geliefde vaderland nooit meer zou weerzien. Van zijn vlucht naar Frankrijk maakte hij een kunstreis en gaf hier en daar concerten. Tenslotte belandde hij in Pa rijs, het hart van Frankrijk, dat zijn tweede vaderland werd. In Parijs verzamelde hij vele vrienden om zich heen, waaronder groten van zijn tijd, zoals Liszt, Berlioz, de dichter Hei- ne en de grote romancier De Balzac. Liszt en Sand Als pianist en componist genoot Chopin een grote vermaardheid, doch niet dan nadat hij door zijn intieme vriend Liszt in de Parijse salons was ingevoerd. Er heeft trouwens een grote wisselwerking tussen beide componisten plaats gehad, hetgeen te bemerken is aan hun werken. Inmiddels had Frederic Chopin een gro te genegenheid opgevat voor de dichteres George Sand, een vrouw die in de Fran se hoofdstad veel opzien baarde, daar zij gewoon was in mannenkleren rond te lopen. George Sand was kapitaalkrachtig en zij steunde Chopin zoveel als in haar vermogen lag. De componist had al steeds een zwakke gezondheid bezeten en in Parijs openbaarde zich zijn ziekte in volle hevigheid. Voor herstel trok hij samen met George Sand naar Mallorca, doch hun hoop bleek ijdel. Daarna ver bleven zij enige tijd in haar villa te' Nohant, alwaar zij de kunst-élite van hun tijd om zich verzamelden. Sand stelde haar beschermeling in staat rustig en veel te werken, waardoor Cho pin in staat was schitterende kunst te scheppen, doch hij was niet gelukkig, want zijn verhouding tot de dichteres gaf hem niet de bevrediging, die hij er van verwachtte. Zyn laatste reis In 1847 gingen hun wegen uiteen. Hier na leek het alsof Chopin aan de bete rende hand was en of hij zijn ziekte zou overwinnen. Daarom durfde hij het aan in 1848 een concertreis door Enge land en Schotland te maken, doch dit schijnt teveel van zijn zwakke krachten gevergd te hebben, want teruggekomen, stortte hij weer in om niet te genezen. Op 17 oktober 1849 stierf hij te Parijs, VAN WEEDESTRAAT 52 SOESTERBERGSESTRAAT 30 omringd door zijn treurende vrienden. Hij had echter niet voor niets geleefd en gewerkt, want hij liet de wereld een rijke schat van werken r Zijn beste werken zijn de études op. 10 en 25, alsook de prélude op. 28. Voorts zijn mazurka's en polonaises, walsen en nocturnes. Zijn „Berceuse" is een onge ëvenaard meesterwerk van melodische variatiekunst. Men verwijt Chopin dikwijls, dat hij zeer eenzijdig is geweest, daar hij slechts muziek voor piano componeerde. Tevens heeft men veel kritiek op zijn pianoconcerten en sonaten, die dikwijls in de ontwikkeling zwak zijn. Eerlijk gezegd bestaat er veel kritiek op het werk van de grote Chopin en zeker niet geheel ten onrechte. Hier staat echter tegenover, dat zijn werk, ongeacht de mogelijke fouten en tekortkomingen, aan zovelen een intens muziekgenot schenkt, dat dit veel zo niet alles, herstelt. Cho pin is in de muziek een begrip gewor den en zijn vele werken zullen altijd de mensen weer in het hart grijpen, dat is zijn grootste verdienste. De steeds verdergaande intensivering van het verkeer en het feit dat de be drijven er hoe langer hoe meer toe (moeten) overgaan, gemotoriseerde voer tuigen ter beschikking van hun ambu lant personeel te stellen, maken het verantwoord een afzonderlijk artikel te wijden aan de wettelijke aansprakelijk heid van de gemotoriseerde weggebrui kers, waaronder te verstaan automo bilisten, motorrijders èn bromfietsers. De wettelijke aansprakelijkheid is pri mair gebaseerd op de artikelen 1401 t.e.m. 1403 en 1406 en 1407 van het Burgerlijk Wetboek (B.W.). Wanneer bijv. een automobilist, door zijn schuld, schade aan derden veroor zaakt, zal hij krachtens art. 1401 en 1402 B.W. deze schade dienen te ver goeden. Als hij op het moment van de schadeveroorzaking werknemer is, is ook zijn werkgever tot vergoeding van die schade gehouden. Voorts worden ten aanzien van de omvang van de schade veroorzaakt door toegebracht letsel of dood bepalingen gegeven in de arti kelen 1406 en 1407 B.W. Bij de beoordeling van de vraag of de bestuurder verplicht is de ontstane schade te vergoeden, met andere woor den of hij een „onrechtmatige daad" heeft gepleegd, speelt uiteraard de schuldvraag een belangrijke rol. Aan de schuldvraag willen wij echter in dit artikel geen beschouwing wijden. Ver keersdeelnemers in het algemeen, en vooral zij, die zo onfortuinlijk geweest zijn een aanrijding (of meer) te hebben gehad, weten immers maar al te goed, hoe verschillend de betrokken partijen hier soms over oordelen, en hoe moei lijk het voor de rechter dan vaak is, tot een verantwoord vonnis te komen. Wij willen echter bijzondere aandacht besteden aan één artikel, voorkomende in de Wegenverkeerswet, dat in het wegverkeer, en met name bij een be langrijk percentage van de aanrijdin gen, van grote betekenis is. Vele weg gebruikers en hun werkgevers zijn tot hun schade, hier maar al te weinig mee bekend. Wij doelen op artikel 31 van de Wegenverkeerswet. De sterkste Heel in het kort gezegd komt dit arti kel, althans wat de hoofdinhoud be treft, op het volgende neer: „Indien een botsing plaats vindt tussen een rijdend motorvoertuig en iets dat geen rijdend motorvoertuig is, is de eigenaar of de houder van het rijdend motorvoertuig zonder meer aansprake lijk voor de door de andere partij ge leden schade. Laatstbedoelde behoeft de schuld van de eigenaar of de hou der van het rijdende motorvoertuig niet te bewijzen. Wordt echter door de schade-lijdende Is er zeker een naar uw keus Burgem Grothestraat 30 Erkend ziekenfondsleverancier partij uit hoofde van dit artikel ge vorderd dan zal, eventueel, binnen een jaar na de aanrijding gedagvaard moe ten worden. Na verloop van deze ter mijn vervallen voor de eisende partij de bijzondere voorrechten van dit arti kel." Men zal reeds begrepen hebben, dat dit artikel een zware last legt op de schou ders van de weggebruiker. Hierin schuilt echter geen onbillijkheid. De gene immers, die zich van een motor rijtuig bedient, bedient zich van een potentieel uiterst gevaarlijk object; het motorrijtuig, dan ook wel „de sterkste in het verkeer", terwijl alles wat geen rijdend motorrijtuig is, als „de zwak kere" wordt aangeduid. Om nu te voorkomen dat in het verkeer het recht van de sterkste zou zegevieren en mede ter bescherming van de zwakkere, heeft de wetgever dit artikel in het leven ge roepen. De kern van het artikel wordt gevormd door het le lid, samen met het 6e en 9e. Openbaar Het eerste lid spreekt van een motor rijtuig waarmee op een weg wordt ge reden. Wat onder een weg is te ver staan zegt art. 1 lid 1 - W.v.W., n.l. een voor het openbaar verkeer open staande weg. met paden, bermen en zijkanten. Fabrieksterreinen en andere particuliere gronden vallen derhalve niet onder deze begripsomschrijving, zodat ook artkeil 31 W.v.W. aldaar niet van toepassing is. Voorts is in het eerste lid van belang de zinsnede: „niet door dat motorrij tuig vervoerde personen of goederen". Met andere woorden, de personen die zich in het bewuste motorrijtuig be vinden, en de eigenaars van de daar mee vervoerde goederen, kunnen geen beroep doen op art. 31 W.v.W., omdat zij immers, als het ware, zelf deel uit maken van het „gevaarlijke verkeersob- ject". Vervolgens blijkt uit het eerste lid, dat de eigenaar van het motorrijtuig pri mair verplicht is de schade te vergoe den, of. als het kenteken is opgegeven aan de houder, de houder van dat ken teken. Alleen wanneer gemotoriseerde personeelsleden dus hun eigen auto ge bruiken, en het kenteken staat ook op hun naam, is de werkgever krachtens art. 31 W.v.W. niet verplicht de schade te vergoeden (hetgeen echter niet weg neemt dat de werkgever krachtens art. 1403 B.W. weer wèl die verantwoorde lijkheid draagt). ROMANS: Achebe, Een zoon van zijn volk. Brophy, De .finishing touch", j Caspary, De vrouw die hij liefhad. Cecil, Bruiloft bij de balie. - Bij ge brek aan bewijs. - Louter toevalI Christie, Het derde meisje. Gra- ham. De rol van haar leven. Gua- reschi, Don Camillo en zijn zwarte schapen. Johnson, Passagieren in de tropen. Kosinski, De geverfde vogel. Lofts, Huis in de maalstroom. van Loon, Ieder is anders. McCarthy, Eerste persoon meervoud. v. Manen- P,eters. Dat lieve, gevaarlijke leven. Niemeijer, Tussen gisteren en morgen. Norel, S.O.S.-omnibus. Olivier, Met de hemel voor ogen. Oosterbroek- Dutschun, Tegen jou zeg ik ja. Sher- man. De tuinman en de jongen. Vervoort, Mijn oom Adelbert. De Vries, Boeren en burgers in Buitenveen. (2 dln.) Wallace, Het eiland van Eva. Wibberley, De muis die naar de maan ging. Winter, En Juultje is de bruid. NOVELLEN EN KORTE VERHALEN. Daisne, Dossier nr. 20.174. Faro, Da mesverhalen. Christie. Jane zoekt een baan. Japin. Detective-verhalen. Stevenson. De geest in de fles. STUDIEBOEKEN. Rost, Tegenover de anderen. Fleteher, Het lichtende kruis. Bossscher. De Nederlandse mariniers. Hooftman, De grootste luchtmacht ter wereld. Iemhoff. Oor log, dienstplicht, dienstweigering. Diekerhof, Een vuile verrader. Wigh- ton. De grootste spionnen ter wereld. Sparla, Thomas wil het weten. De Vries-Kruyt, Jan Maarten. Friend. Rekenkronkels. Monkhorst en Van Sluyters, Beginselen der mechanica. Hoekstra. Wegwijs in de scheikunde. Tolman, Je raakt nooit uitgekeken. King, Oceanografie. Wittop Koning, De oude apotheek. Re Kat-Presser, Jonge mensen en de liefde. Jesse, Ajax Kalle, Met naald, draad en schaar Jelles, Het grote handwerk boek. Baker, Vegetarisch kookboek. Kuyper, 30 fonduerecepten. Van Rheenen, De opvoeding van onze hond. Van der Mark, Grote insekten- en vruchtetende tropische vogels, - Van i der Mark, Parkieten uit Australië. Jocher, Voedsel voor aquarium- en ter- rariumdieren. De Hartog, Bet zel schip Burgunder. Wonderwereld van het vliegen, Smith, Ballonvaart over Afrika Thöne. Elektriciteit mijn hobby, Janssens, Ikonen. Boer Het tweede smalfilmboek. Stip, De peperbek. De Haan. Nederlandse volkssprookjes. De Verlichte ^eu"'- Ryan, De laatste slag. Toland, De slag om Europa 1945. - Newcomb. Iwo Jima. Schlesinger, De bittere erfenis Longford, Koningin Victoria. Manchester. De dood van een presi dent. Andrist en Dufek, Heldenstnjd om de Polen. - Van Egeraat, Auto tochten door Nederland. Gezellig uit het hele jaar door in Nederland en België. Gazenbeek, De Veluwe. Van Hoeck, Apolloon tussen zwart en wit. Smedts, Zuid-Italie. Steen- dach, Siciliaanse ontmoetingen. Grub- be. Canada, land van de zonen. De Verenigde Staten. Storry, Japan. Nord, Een dag in Vietnam. ROMANS IN VREEMDE TALEN: Fle ming, For your eyes only. Hall, The 9th directive. Harling, The hollow sunday. Koningsberger, I know what I'm doing. Malamud, The J>xer. Melville, Nell alone. Potts, The foot- stept on the stairs. Priestley, lts an old country. m lil Handig van vorm... Valt niet om, zelfs niet in de auto. Past in elke boodschappentas en in elke koelkast! Amersfortia N.V., Van Randwijcklaan 4, Amersfoort. Telefoon 0349.0-21644. Aansprakelijk De eigenaar en de honder zijn niet al tijd synoniem. De auto kan immers het eigendom zijn van het bedrijf, terwijl het kenteken op naam staat van de werknemer die de wagen gebruikt. In dat geval is de werknemer verant- woordlijk ex art. 31 W.v.W. - (en het bedrijf weer krachtens art. 1403 B.W.). Ditzelfde is het geval bij gefinancierde auto's. De financier is de eigenaar, maar vrijwel steeds zal het kenteken ten name van de huurkoper staan. Ook dan is slechts de huurkoper aansprake lijk. Zoals men bemerkt zal hebben is voor deze aansprakelijkheid ex art. 31 W.v.W. geen schuld vereist. De eigenaar/houder is zonder meer verplicht de schade te vergoeden. De benadeelde zal, om schadevergoeding te kunnen krijgen, derhalve niet de schuld van de bestuurder van het mo torrijtuig behoeven te bewijzen; slechts het feit van de botsing moet vaststaan. De zeer vergaande aansprakelijkheid van de automobilist wordt echter be perkt, resp. opgeheven, door het be paalde in het laatste gedeelte van het eerste lid, en door het bepaalde in het vierde, vijfde en vooral het zesde lid. Het wordt langzamerhand een beetje moeilijk om de stimulerende en de ver dovende middelen uit elkaar te houden. Twee leden van The Rolling Stones moesten zich tegelijkertijd voor de En gelse rechter verantwoorden vanwege verdovende middelen". Keith Richard voor het laten gebruiken van zijn wo ning in Sussex voor het roken van ma rihuana; Mick Jagger, de leider van de groep, bleek in het bezit te zijn ge weest van in Italië opgeduikelde am- phetamine bevattende „pep"-pillen. Voor het hof van beroep zijn ze er wel goed afgekomen, maar waar het ons nu om gaat is dat als marihuana dan een verdovend middel is, dit van am- phetamine toch beslist niet gezegd kan worden. Deze laatste stof mag niet door wielrenners worden gebruikt, omdat het vermoeidheidsgevoel tijdens het fietsen er door wordt onderdrukt, zodat er bij het innemen van amphetamine sprake is van duidelijke doping. Lezen, horen en zien Zo wordt alles maar op de hoop van de verdovende middelen gegooid. Het befaamde l.s.d. wordt daar meestal ook toe gerekend, terwijl daar toch meestal extatische opwindingstoestanden bij worden beschreven. Dat is dan allemaal nog maar een kwestie van rubriceren. Merkwaardiger is het dat we in tijd schriften, radio en televisie kunnen le zen, horen en zien hoe allerlei „gebrui kers" daar de kans krijgen om te doen of dat „roken" en „drugs-innemen" al lemaal heel gewoon is. Wat is goed, wat is slecht, wat is ge zond, wat is schadelijk? De alom ge accepteerde alcohol is ook niet zo best en daar zetten de overtuigde „gebrui kers" zich graag tegen af. Ze wijzen dan - en niet ten onrechte - op de zeer vele doden in het verkee* door het drinken van bier, sherry, je never en andere „geestrijke' dranken. Maar dat is niet meer dan een spits vondige redenering: als de alcohol al een groot kwaad in onze samenleving is, wil dat nog niet zeggen dat die an dere middelen nu net zo onschuldig zijn als school water! 0.1 mg Het L.S.D.-25 lijkt ons onder de „drugs" wel de allergevaarlijkste. In het expe riment wordt er een toestand mee ver kregen die door de deskundigen „psy chose" wordt genoemd, dat betekent zoveel als krankzinnigheid Dat gaat dan wel weer over, want na een aantal uren is die één tiende milli- gram(!) lyserginezuurdiaethylamide (de scheikundige benaming van 't l.s.d.-25) wel weer uitgewerkt, maar zolang men „onder invloed" is, is men dan ook flink van de kaart. Daarom is het vreemd dat de manager van de Beatles, even overgewipt naar het Song Festival in Knokke en aldaar ondervraagd door een medewerker van een onzer radio-actualiteitenrubrieken „heel gewoon" staat te vertellen dat hij ook l.s.d. gebruikt. Een en ander op zo'n vanzelfsprekende toon alsof dat de meest onschuldige pepermuntjes zijn. Het komt ons voor dat deze wijze van nieuwsgaring een verkeerde indruk bij de non-conformistische luisteraartjes moet wekken. „In" Natuurlijk, het is „in" om een beetje subversief te lopen doen, om een tikkel tje te provoceren en om over de ge vestigde maatschappelijke orde te la chen. Dat is op zichzelf niet verwer pelijk en misschien is het zelfs - voor alle partijen - heel heilzaam, want wat zijn we niet vastgeroest in ons onver biddelijke cultuurpatroontje. Zolang dit protest zich uit in de vorm van een bizar uiterlijk en een opvallend gedrag om zichzelf duidelijk van het gewone volk te onderscheiden, is er allemaal nog niet zoveel op tegen. Maar het is onnodig en zelfs schadelijk oi.i zeer sterk werkende chemische ver bindingen te gaan slikken om deze we reld een poosje te kunnen verlaten, in ruil voor allerlei zinsbegoochelingen, die neerkomen op een kunstmatig opge wekte tijdelijke krankzinnigheid. Daarom is het niet juist dat in onze publiciteitsmedia en massacommunica tiemiddelen de indruk wordt gewekt of het slikken van een pilletje net zo ge woon is als een andere uitzonderlijk heid en dat 't helemaal niet gek is orn het er ook maar eens mee te proberen.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1967 | | pagina 9