„stiLLe nacht, heiLiqe nacht"
Soest toen - Soest nu
Het oog gericht op
Wilsons aanzien
GOED. DAT ER
POLITIE IS
SNELVERKEER EN
ALCOHOL
GOD IS NIET DOOD
ANTI-SNEEUW
V.V.V.-nieuws
ONWEER-OOGST
Amersfoort wil van ioest meer begrip
voor grotere bestuurlijke samenwerking
Vrijdag 22 december 1967
46e jaargang no. 97
Uitgave Drukkerij Smit - Soest
Rnrean voor redactie en administratie Van Weedestraat 29a, Soest
Tel. 2566 - Postgiro 126156
Prinses Beatrix en
Prins Claus vieren
kerstmis met kinderen
Inie van Vrouwelijke
Vrijwilligers
Engeland bedankt voor een twee mil
jard gulden zware Zuidamerikaanse wa
penorder, zulks indachtig de uit 1964
stammende resolutie der Ver. Naties, die
een embargo legt op het leveren van
oorlogstuig aan de republiek der apart
heid. Zoals alle embargo's niet geheel
effectvol, want menigeen slaat het geld-
verdienen hoger aan dan het volgen van
de V.N., met name president De Gaulle.
Nu is het zo dat de meeste voorstem
mers voor het embargo indertijd daar
zelf niet de minste pijn aan hadden: ze
leverden toch al geen wapens aan wie
dan ook. ze kochten ze slechts. Voor
Engeland is dat wat anders. Dat heeft
juist pijnlijk ervaren dat de economie er
alleen door grotere uitvoer weer boven
op kan komen. En moet komen, wil het
pond niet nogmaals devalueren. Onder
die omstandigheden nee zeggen tegen
een order van twee miljard doet dan
wel pijn.
Moreel hooggestemde daden doen het al
tijd wel in Engeland, maar toch kon pre
mier Wilson er in dit geval niet zonder
meer mee aankomen. Tenslotte is er in
het land een niet geringe groep die zon
der meer de verwantschap met ex-do
minion Zuid-Afrika van veel meer be
lang acht dan resoluties van de Ver.
Naties, die door de vele ex-koloniën in
Afrika en Azië als het ware zijn afge
dwongen. Dat zijn niet allemaal conser
vatieven. Ook ministers als George
Brown van Buitenlandse Zaken en Den
nis Healy van Defensie vinden als ove
rigens goede socialisten dat niet zomaar
nee tegen Pretoria gezegd kon worden.
De doorgewinterde Wilson heeft een tac
tisch zeer handig spelletje gespeeld door
vorige week reeds het bericht van de
wapenorder uit te laten lekken, zodat
alle nodige gal reeds van tevoren ge
spuwd kon worden en hij zo'n beetje
kon uitrekenen hoe de kaarten politiek
lagen.
Er was enige onenigheid in het kabinet
zelf (nu uiteraard ontkend), die in spoed
beraad der ministers wel bijgelegd
moest worden: wie in Labour wil nu
vernietigende verkiezingen?
De regering doet zich dus weer homo
geen voor. Maar de schaderekening is
geducht. Immers: er blijkt nu duidelijk
dat Wilson zich slechts met behulp van
listigheden tegenover zijn kabinetsleden
kon handhaven. Zijn gezag en aanzien
bij de bevolking en dan weer niet
alleen bij de conservatieven is er
nogmaals mee geslonken.
Juist nu hij het gezag zo dringend no
dig heeft om bijvoorbeeld de looneisen
en stakingslusten in toom te houden, die
nog altijd een grote bedreiging vormen
voor het streven het pond weer gezond
te maken.
KANTMAN
Hoe moeilijk het is, de dader van een
moord te vinden, werd dezer dagen be
wezen door de Utrechtse recherche. Een
half jaar deed zij er over, om met een
ploeg van tien man een brutale roof
overvaller in te rekenen en dat is dan
nog alleen gelukt, omdat de onverlaat bij
een derde aanslag mis sloeg en dit laat
ste slachtoffer bleef leven. Toen konden
na zijn arrestatie drie moorden worden
opgehelderd. En mogelijk heeft deze ke
rel nog wel meer op zijn geweten.
Wij kunnen de politie niet dankbaar ge
noeg zijn. dat zij ons van deze gevaar
lijke moordenaar en van de oudere aan
stichter verlost heeft door stug volhou
den en het blijven observeren en com
bineren. Zo'n vangst bewijst beter dan
vele advertenties, dat het goed is dat er
politie is
Leerzaam staatje
Hoe kan men weten hoeveel alcohol
men in het bloed heeft? Een exact ant
woord op deze vraag kan slechts de
bloedproef geven. Hieronder volgt even
wel een „vuistregel".
Na gebruik van: Bloedalcoholgehalte:
1 tot 2 glazen 0.20.4 promille
3 tot 4 glazen 0.60.8 promille
5 tot 7 glazen 1 promille
8 tot 9 glazen 1.6 promille
Dit geldt voor een man met een ge
wicht van 75 kg.
Alle soorten alcoholhoudende dranken
leiden tot hetzelfde resultaat wat het
bloedalcoholgehalte betreft. Een glas
bier of wijn heeft dus hetzelfde effect
als een glaasje jenever.
Meer kans!
Prof. dr. R. F. Borkenstein van de
Universiteit van Grand Rapids (U.S.A.)
stelde vast dat men bij een bloedalco
holgehalte van 0.8 promille twee keer
zoveel kans heeft om bij een verkeers
ongeval betrokken te geraken dan wan
neer men nuchtef is. Bij een bloedalco
holgehalte van 1 promille zijn de kan
sen zes keer zo groot en met V'z pro
mille alcohol in het bloed heeft men
zelfs vijfentwintig maal meer kans om
bij een verkeersongeval betrokken te
geraken.
De bloedproef heeft zich een vaste plaats
in onze verkeersrechtspraak verworven.
Toch is de basis, waarop het verkrijgen
van dit bewijsmiddel berust, bijzonder
wankel en smal. Zo vormt de eis van
vrijwillige toestemming van de verdach
te om zich aan de bloedproef te onder
werpen, een directe belemmering tot
algemene toepassing in al die gevallen,
waar politie of justitie deze nodig ach
ten. Thans worden jaarlijks 5.000 bloed
proeven genomen, maar 30 tot 50
van de verdachten weigert zich er aaa
te onderwerpen.
SOESTER
QURANT
Abonn. p. kwart, f 3,—» per post ƒ4,25.
VerschRnt Iedere dinsdag en vrRd»|
Het Christendom staat in de branding
van deze tijd. Op zijn flanken beuken de
golven van ongeloof en negativisme, van
onkerkelijkheid en zelfs bespotting. Uit
die golven beluistert men kreten als:
„God is dood" „het christendom heeft
gefaald" „de kerken kunnen worden
opgedoekt". En bij zo'n kreet, als „God
is dood", wil men het doen voorkomen
alsof dat de schuld van het christendom
is.
Niets is minder waar. Niet het christen
dom heeft, zo men wil, gefaald, doch de
mens. De mens in de christelijke wereld,
die het niet kon opbrengen om het ge
bod van de liefde tot de naaste op te
volgen, doch eerder zichzelf zocht. Die
het eigen belang veel intenser nastreeft
dan dat van zijn naaste, die het voor
beeld en de woorden van Christus uit
eigen zwakte niet heeft kunnen navolgen.
Die het gemakkelijker en prettiger vond
het Gouden Kalf te aanbidden dan van
uit opofferende liefde te leven.
Niet het christendom is de schuld van
oorlogen, verdrukking en andere mis
standen, maar de mens, de mensheid,
van oost tot west en van noord tot zuid.
Alle opstandigen en alle zoekenden die
de kerken de schuld willen geven van
alles wat zij niet goed achten in deze
wereld, passen een methode van in
quisitie toe. Omdat het dan niet goed
gaat, zoeken zij een schuldige. Dat kun
nen, dat willen zij natuurlijk niet zelf
zijn. Doch een schuldige moet er we
zen. En wie komt daar dan beter voor
Prinses Beatrix en Prins Claus vieren
morgen met de jeugd van de Lage
Vuursche op kasteel Drakensteijn het
kerstfeest. Namens het koninklijk paar
zijn alle kinderen van 6 tot 12 jaar uit
de Vuursche uitgenodigd om morgen
middag op Drakensteijn te komen. Na
mens prinses Beatrix en Prins Claus
kregen de kinderen een persoonlijk
schrijven van de particulier secretares
se van de prinses, mej. M. C. P. Wij
nen. De tekst luidde als volgt: „Hunne
koninklijke hoogheden prinses Beatrix
en Prins Claus der Nederlanden hebben
mij gevraagd, je uit te nodigen op za
terdag 23 december a.s. om 17.00 uur,
bij kasteel Drakensteijn te komen. Zij
stellen zich voor met de kinderen
van de Lage Vuursche rond de Kerst
boom in de tuin kerstliederen te zingen
en daarna een kop chocola te drinken".
Er zullen drie kerstliederen worden ge
zongen t.w. „Nu sijt wellecome", „Stille
nacht, heilige nacht" en „De herdertjes
lagen bij nachte". Er worden morgen
45 kinderen in de tuin van het kasteel
verwacht.
In de Ver. Staten is men ver gevorderd
met experimenten om een mengsel sa
men te stellen dat wegen vrij moet
houden van ijs en sneeuw, inplaats van
de schadelijke zand- en zoutmengsels
zoals die nu gebruikt worden tegen de
gladheid.
Het meeste uitzicht biedt een mengsel
van 75 °/o trikaliumfosfaat en 25 °/n
formamide, dat in staat is tot een tem
peratuur van 22° C de wegen vrij te
houden. Daarbij treedt evenmin schade
aan het wegdek als bij de auto-onder
kanten op. Binnenkort hoopt men met
de produktie te kunnen starten.
Ze liggen weer vlak voor ons, die
heerlijke feestelijke dagen, waarin we
elkaar als familielid of vriend de hand
reiken om samen de vreugde te onder
vinden van de band, die ons bindt. De
blijde boodschap van Kerstmis brengt
ons weer dicht bij elkaar en hoe wij dit
feest van het licht ook willen herden
ken, hetzij stemmig of uitbundig, het
gevoel van genegenheid dat ons tesa-
men houdt, worden wij ons in deze tijd
weer inniger bewust.
Ook V.V.V. Soest wenst U een goede
Kerstviering en ook zij hoopt, dat zij
de band met U mag verstevigen tot in
de verre, toekomstige jaren toe. U weet
het, V.V.V. Soest helpt U graag ur wil
U, zo ver haar krachten reiken alle
service verlenen.
Wie idee had om met de feestdagen
naar Theater Carré te gaan om Ana-
tevka te zien, moeten wij erop attent
maken, dat er op eerste Kerstdag geen
matinee-voorstelling zal zijn. Zondag
31 december worden er in het geheel
geen voorstellingen gegeven en op maan
dag 1 januari is de matinee-voorstelling
vervallen. Dus dan alleen avondvoor
stelling.
De voorstellingen-reeks gaat nog door
tot en met 25 februari 1968. Bespreekt
U tijdig, maar rekent U niet te veel op
de zaterdagavond-voorstellingen. Deze
worden voornamelijk gereserveerd voor
Amsterdam zelf, dat wil zeggen, dat
de beste plaatsen dus besproken zijn
en U meestal bent aangewezen op de
galerij. Wie dit geen bezwaar vindt,
kan altijd nog z'n geluk beproeven.
Voor de wandelaars komt de tijd van
het vernieuwen van de wandelkaarten
weer aan. U weet het: toegang Kroon
domeinen, gezinskaart (gehele jaar gel
dig) ƒ1,10 en toegang landgoed Pijnen
burg eveneens per gezin (gehele jaar
geldig) ƒ1,10.
Nogmaals vreugdevolle Kerstdagen!
Thans dezelfde plaats
Russische landbouwdeskundigen hebben
vastgesteld dat in streken waar het ge
middelde aantal dagen waarop onweer
voorkomt, de oogstopbrengst van ver
schillende granen hoger is. Maïs, tarwe,
en ger~t komen hier sneller tot wasdom.
De groeisnelheid ligt 10 tot 30 dagen
voor op granen uit streken waar min
der onweer is. Waarschijnlijk moet de
oorzaak gezocht worden in de electro-
magnetische velden die door onweer
worden opgeroepen. Misschien valt dit
in de praktijk bewust toe te passen.
in aanmerking dan degeen die hen op
hun feilen wijst? De kerk van Christ-
tus.
Waarom heeft die alle ellende niet voor
komen? Die praat het ons al eeuwen
lang voor, dat het hier allemaal mooi en
prachtig zou kunnen zijn, dat er een
soort goochelaar is en als je maar in
hem gelooft, dan zal het goed zijn te
leven in deze wereld. Maar het is alle
maal illusionisme gebleken.
De goochelaar toverde geen vrede en
opofferingsgezindheid en liefde tot de
naaste uit zijn hoge hoed. Dat had hij
behoren te doen. Hij alléén. En dan had
den wij het wel willen aanvaarden.
Graag zelfs. Maar dan moet hij niet ons
op het toneel roepen om hem te assis
teren. Wij willen kijken en er in een
gemakkelijke stoel van genieten. Als hij
het echter zonder ons niet kan, dan is
hij geen echte goochelaar.
Zo is feitelijk de situatie bij hen die
God dood verklaren, die menen dat het
christendom heeft gefaald.
Neen, niet het christendom maakte de
oorlogen, de onderdrukking, de ellende.
De mens die spreekt van „God is dood"
heeft het vertrouwen in zichzelf verlo
ren. Hij twijfelt aan zijn eigen vermogen
tot goed te zijn en goed te doen. Hij kan
zijn materiële verlangens niet loslaten.
Hij meent dat zijn maag en een vredig
vegeteren belangrijker is dan rijn geest,
die altijd worstelt en zoekt en hem on
rustig maakt.
Die naar God zoekende geest moet maar
verdonkeremaand worden. Hij vindt hem
toch niet en dat is zo inspannend. Dus
we verklaren God gewoon voor dood,
dan hoeft die geest nergens meer naar
te zoeken en dat is veel rustiger. Als er
dan toch iets misgaat, dan kunnen we de
schuld gerust op God gooien, die faalde
om levend te blijven. Want een schul
dige moet er gevonden worden, anders
ga je zeker twijfelen.
1
Doch zo lang er mensen zijn is God niet
dood. Alleen de mens kan Hem dood
verklaren, uit angst voor zichzelf. De
mensen verklaren nu de christelijke god
dood. Maar die is er niet, is er nooit ge
weest. God, het goddelijke, is echter in
ieder mens. Die is niet te binden aan
één religie noch aan één volk noch aan
één mens.
Wie God dood verklaart, verklaart zijn
eigen geest voor dood. Hij spreekt nog
slechts met de mond, woorden waaraan
„de geest" ontbreekt. Die dan ook niet
zullen beklijven.
Dat is in ieder geval een troost voor al
wie nog wel beseft dat de geest, dat God
leeft. Voor hen blijft Kerstmis een be
lofte.
Burgemeester en wethouders van
Amersfoort zullen proberen, bij het ge
meentebestuur van Soest meer begrip
te wekken voor de wenselijkheid van
een grotere bestuurlijke samenwerking
in het kader van het Samenwerkings
orgaan „Eemland", waartoe ook dc ge
meente Soest is toegetreden. Behalve
Soest zijn ook de gemeenten Amers
foort, Leusden, Stoutenburg en Hoeve
laken tot deze intergemeentelijke rege
ling toegetreden. Aangezien Hoevelaken
als niet-Utrechtse gemeente aan de sa
menwerking deelneemt, behoeft de re-
Jfccng goedkeuring van de Kroon. B.
en W. van Amersfoort verwachten, dat
de regeling op zeer korte termijn aan
de Kroon ter goedkeuring zal worden
voorgelegd.
Zoals bekend heeft de gemeenteraad
van Soest (evenals de raden van Leus
den en Stoutenburg) zich gedistanci-
eerd van het standpunt, dat met kracht
dient te worden gestreefd naar de tot
standkoming van een regeling, door
middel waarvan tenminste het gebied
van de gemeenten Amersfoort, Leusden
en Hoogland in vergaande mate als
eenheid wordt bestuurd. In de komende
vergaderingen van het Samenwerkings
orgaan Eemland zullen B. en W. van
Amersfoort trachten, het gemeentebe
stuur van Soest toch nog tot andere ge
dachten te brengen.
Intussen stelt Amersfoort ook pogingen
in het werk om ook de gemeenten
Baarn, Bunschoten, Eemnes, Nijkerk en
Woudenberg ertoe te bewegen, toe te
treden tot de gemeenschappelijke rege
ling. „Die samenwerking in de regio
en de ontwikkeling daarvan moet niet
beperkt worden gezien tot de gemeen
ten, die nu in het orgaan zijn ver
enigd". zei deze week burgemeester mr.
Joh. de Widt van Amersfoort op een
raadsvergadering van de keistad.
Maandag jl. vierde de U.V.V. afd. Soest
kerstfeest in de mooi versierde zaal van
de Emmakerk.
Al vroeg in de ochtend kwamen de wer
kende leden der U.V.V. samen voor het
voorbereidende werk om de leden van
de beide bejaarden-societeiten goed en
gastvrij te kunnen ontvangen.
De meer dan 100 aanwezigen werden
welkom geheten door de voorzitster,
mevr. A. M. van Ginkel-Mohrmann. Zij
sprak een kort bezinningswoord, terwijl
zij ook haar dankbaarheid uitsprak over
het feit. dat zoveel spontane hulp en
toewijding was gegeven, waardoor deze
feestdag tot stand was gekomen. Dit on
derstreepte zij met het Gebed van Fran-
ciscus van Assissië.
Mevr. Oranje-Entink las vervolgens het
Kerstevangelie uit Lucas 2, waarna de
verzorgde maaltijd een aanvang nam.
De drie lange tafels waren ook dit jaar
weer fraai versierd, mede dankzij de
door de bejaarden zelf op de sociëteiten
geknipte papieren kleedjes, een niet te
onderschatten bijdrage aan de uiterlijke
verzorging van het feest.
Er werd muziek gemaakt en met orgel
begeleiding van mevr. Brink zongen allen
de bekende kerstliederen. Ook hebben
de aanwezigen genoten van door de he
ren Renes en Visser voorgedragen ge
dichten.
Mevr. Oranje las het weinig bekende
kerstverhaal „Kerstmis in de morgen"
van de wereldberoemde schrijfster Pearl
Buck voor, dat bijzonder in de smaak is
gevallen.
Toen de voorzitster het afscheids- en
dankwoord had gesproken dankte de
heer De Lange namens alle societeits-
leden de U.V.V. voor de prachtig voor
bereide en feestelijk verlopen kerstmid
dag, die nog lang in ieders geheugen
zal blijven.
De sociëteit in het Anna Paulownahuis
verwacht op 28 december haar leden,
die in de Lichthoek begint weer op 2
januari 1968.
Hellingweg met Verhoeve Stichting (thans Van Arkel Instituut) 50 jaar geleden