I Wat gebeurt er nu in Amerika Nvk M SvOtx \JUwC Ac AoCl* eren oeden oppenbrouwers OECUMENISCH U KUNT ZELF DE PAASDATUM BEREKENEN GEWELD bm WÊÊ Rassenprobleem door wettelijke maatregelen niet opgelost Negers niet naar de hemel WASSEN STOMEN Politiebureau 4-4-4-4 Telef. Brandweer 3-3-3-3 HOE KOMT MEM AAM OE MEGERS h- L - rl1 JLi ^64^,2 VRIJDAG 12 APRIL 1968 Enkele dagen ni Johnson's erkenning dat een militaire overwinning in Vietnam een fata morgana is, werd de negerleider ds. Martin Luther King door een sluipschutter vermoord. Deze sensationele gebeurtenissen hebben de grondslagen van de Amerikaanse samenleving doen wankelen. De moord op Luther King verbryzclde de illusie, dat de verworvenheden van de moderne democratie alle duistere machten hebben uitgeroeid. Toen in 1957 in Little Rock woelingen uitbraken, nadat enkele negerkinderen waren toegelaten tot de Central High School in de hoofdstad van Arkansas, beklom gouverneur Faubus het spreekgestoelte om te betogen dat de president van de Verenigde Staten niet het recht had om militair in te grepen tegen anti-ncgerdemonstraties van de blanke bevolking, „in naam van God, die wy allen vereren, wat gebeurt er in Amerika?" riep de boze gouverneur uit. Wat gebeurt er in Amerika Deze vraag heeft door de schokkende gebeurtenis sen van de laatste jaren, beginnende by de moord op John Kennedy, niets aan actualiteit Ingeboet. De analyse van een menselijk vraagstuk als het rassenprobleem, zoals zich dat in de Ver. Staten voordoet, roept de vraag op, welke psychologische facto ren als werkende krachten in het maat schappelijk proces spelen. Elke poging om de aantrekkingskracht van het ras senvooroordeel te begrijpen, dwingt ons de rol van deze psychologische factoren te erkennen. Hoe is het mogelijk dat in een land, waar het politieke systeem appelleert aan de gezonde, redelijke krachten in de mens, de mens zulke neigingen tot het kwade kan vertonen, zulk een min achting voor de rechten van de zwakke en vooral voor degenen, die een andere huidskleur hebben dan hijzelf aan de dag legt? Vele Amerikanen troosten zich met de gedachte, dat de sluipmoord op Luther King en het agressieve optreden tegnn andere negers de daden van enkele boosaardige, misschien wel krankzinnige individuen zijn. Zij distancieren zich met verontwaardiging van extremische groeperingen als de beruchte Ku Klux Klan. Maar door de extremisten de schuld te geven, verdringt men zijn eigen vooroordelen en hartstochten. Ex tremistische uitingen zijn altijd het re sultaat van een maatschappelijk gebeu ren, dat door alle mensen wordt ge vormd. Te laat De tragische werkelijkheid is, dat Ame rika niet voldoende heeft gedaan om het negerprobleem op te lossen. Pas de laat ste jaren worden er pogingen onderno men om de sociale volwaardigheid van de negerbevolking te bevorderen. For meel-juridisch is er zelfs reeds veel be reikt, met name door het aannemen van de Civil Rights Bill, die officieel de ge lijkheid van blank en zwart bekrach tigde. Maar de staatsrechterlijke ont wikkeling liep ver vooruit op de veran- deirng van de volksgeest. De vooroor delen, de remmingen zijn gebleven. Hierdoor wordt een klimaat in stand gehouden, waarin extremistische groe peringen kunnen gedijen, dankzij de zwijgende medeplichtigheid van velen. In Washington kunnen nog zoveel wet ten worden gecreëerd die de gelijkstel ling van blank en zwart bevestigen, dit alles heeft weinig zin wanneer de blan ke bevolking zijn raciale vooroordeel blijft koesteren. Wanneer blanke kinde ren met een negerkind spelen, roept de moeder hen binnen en verbiedt hen om te gaan met gekleurde kinderen. Deze moeders hebben meer invloed dan alle wetgevende lichamen Kinderen zijn zich niet bewust van ra ciale verschillen. Maar vele blanke Amerikaanse kinderen wordt al vroeg ingeprent dat negers vies en gemeen zijn, dat je ze niet kunt vertrouwen enz. In de Ver. Staten zijn meer dan hon derd lijvige studiën verschenen alleen al over de wijze waarop de rassendiscri minatie bij blanke kinderen wordt aan gekweekt Slechte smaak Nu deze discriminatie officieel zo scherp wordt veroordeeld, durven vele blanken er niet openlijk meer voor uit te komen dat zij op iemand van een ander ras neerzien. Wie een bezoek brengt aan de zuidelijke staten, zal het opvallen dat NAAR Van Weedestraat 80-82 - Soest In Zwolle is een „Gemeenschap van kerken" opgericht, die de plaatselijke krachten wil bundelen en tot gemeen schappelijke initiatieven en gezamen lijke inspanningen zal kunnen komen. De oprichters spreken van oecumenisch samengaan. Toch doet het dan vreemd aan, dat blijkbaar tóch weer onder scheid moet worden gemaakt in dat oecumenisch samengaan en samenwer ken. Want een aantal kerken is als vol waardig en stemgerechtigd lid aan het woord en andere christelijke kerken, die zich eveneens opgaven als deelnemer en werkend lid, werden niet geaccep teerd als zodanig. Zij mochten alleen komen als waarnemer-adviseur. Terwijl Doopsgezinde, Evangelisch-Lu- therse, Hervormde, Remonstrantse, Waals hervormde, Gereformeerde en Rooms-katholieke kerkbestuurders rond om de groene tafel zitten en hun beslui ten nemen, mogen de Baptisten, de Christelijk-gereformeerden, de Vrij- Evangelischen en de Vrij-katholieken toekijken vanaf de tribune. Wij kunnen Ifcet met de beste wil van de wereld nog niet oecumenisch noemen de meeste blanken het negerprobleem liever doodzwijgen. Als men iemand uit het zuiden naar het negerprobleem vraagt, dan antwoordt hij er niet op of maakt zich er van af. Het getuigt van slechte smaak om hiernaar te informe ren Vele zuiderlingen zeggen dat er hele maal geen negerprobleem bestaat. Dat de buitenwereld dit alleen maar sugge reert. Deze ontkenning van zijn voor oordelen toont overigens wel aan, dat bij de blanke bevolking rassenvooroor deel met schuld- en schaamtegevoelens gepaard gaat. Enkele decennia geleden kwam iedereen er nog voor uit, dat men een neger dom, vies en gemeen vond. Tegenwoordig zegt men dat niet zo licht meer, men geneert zich ervoor. In ze kere zin is dat een vooruitgang. Het rassenvraagstuk is in de praktijk van het Amerikaanse leven vooral ook een sociaal vraagstuk. Toch is het niet zo dat alle negers arm zijn en op de on derste trap van de maatschappelijke lad der staan. Er zijn ook negers die het tot advocaat of arts hebben gebracht. Maar als een neger dokter is dan heeft hij geen blanke patiënten. Komt er eens een blanke op zijn spreekuur, dan is het een vrouw, die haar zwangerschap of ge slachtsziekte geheim wil houden voor haar eigen dokter, die natuurlijk een blanke huidskleur heeft. Twee maten De discriminatie is dus overal. Dezelfde rechters, die de moord op Luther King ongetwijfeld zullen veroordelen, straffen zwarte misdadigers vaak strenger dan blanke delinkwenten en houden daar mee een klimaat in stand, waar de ras senvooroordelen blijven gedijen. Deze rechters, die de moord op Luther King veroordelen, zijn op die manier mede verantwoordelijk voor deze moord. In Florida kwamen drie blanke jonge lui, die een meisje hadden verkracht, er met een lichte straf af. Eén neger, die WIE REKENT LAAT EDE - TELEFOON (083801 1 00 50 van W^ÈDESTRAAT 52 SOESTERBERGSESTRAAT 30 een verkrachting pleegde, kreeg vijftien jaar en dat vond men voor hem nog een lichte straf Ook de pers discrimineert, vaak onbe wust. Toen in de Metropolitan Mozart's Zauberflöte werd opgevoerd, vermeld den alle kranten dat de rol van de ko ningin van de nacht door een neger zangeres zou worden gezongen. Een overbodige toevoeging, want Mozart heeft nooit gezegd dat zijn opera's al leen door blanken kunnen worden ge zongen. Maar een toevoeging die wel van Invloed is op het schouwburgbe zoek Kleine burgers Toch is het niet zo dat de toon van alle blanken jegens de negers onaangenaam is. De blanke van enig sociaal aanzien, die uit een beschaafde familie stamt, gedraagt zich doorgaans correct tegen over hen. In het zuiden moet men de felle negerhaat vooral zoeken bij de la gere milieus, bij de kleine burgers. Zij hebben meer behoefte aan het superio-. riteitsbesef dat de blanke huidskleur verleent. Deze lieden hebben de neger nodig om zelfs iets te zijn of liever: te schijnen. Zij zijn gebonden aan degene die zij haten, zij kunnen de neger niet missen. Toch is het opmerkelijk dat de meeste negers uit het zuiden niet graag naar het noorden willen emigreren. In veler lei opzicht is het leven van de negers in het zuiden gelukkiger dan in de ghetto's van New York en Chicago. De neger gedraagt zich in de „koloniale" sfeer vaak ongedwongener en spontaner dan in de geëmancipeerde samenleving in het noorden. Veel steun vinden zij in het geloof. Het evangelie is voor hen het brood des levens. Hun fantasieën over de hemel doen wellicht komisch aan, maar er spreekt een kinderlijk godsvertrouwen uit, dat scherp contras teert met de nihilistische levenshouding van het merendeel der noordelingen. Zolang we nog geen vaste of semi-vaste datum voor paaszondag hebben inge voerd, zal het voor velen jaarlijks een verrassing blijven, te vernemen op wel ke datum Pasen nu weer valt. De mees ten nemen daarvan pas kennis als kort voor Kerstmis de nieuwe jaarkalenders in de brievenbus vallen. Wie niet van dat soort verrassingen houdt, leze verder: hier volgt een me thode om de datum van Pasen zelf te berekenen. Ze is afkomstig van de be roemde Duitse wiskundige Karl Fried- rich Gau-s (1777-1855), die al op school zo'n kei in de reken- en wiskunde was, dat een leraar van hem moet hebben gezegd: „Ik kan hem niets meer leren - de jongen weet meer dan ik." Ingewikkelde berekening Vanouds geldt voor de bepaling van de paasdatum de regel dat Pasen zal val len op de eerste zondag na de eerste volle maan na het begin van de lente. Correcter uitgedrukt: Als paaslunatie geldt de periode die begint met de nieuwe maan waarvan de veertiende dag op of na de 21ste maart valt; Fe ëerste zondag na die veertiende dag is paaszondag. Nu is het met de schijngestalten ven de maan een ingewikkelde zaak, want de periode die de maan nodig heeft om terug te keren tot dezelfde schijnge stalte, duurt 29 dagen, 12 uren, 44 mi nuten en bijna 3 seconden En dat is dan nog maar een gemiddelde waarde, als gevolg van een groot aantal onre gelmatigheden in de beweging van de maan. Probeert U die periode van (afgerond) 29 Vi dag af te passen op het zonne jaar, dan blijkt, dat dat niet kan Het zonnejaar bevat geen geheel aantal van deze zg. synodische maanomlopen. Maanjaren AI van oude tijden af is een aanpas singssysteem in gebruik geweest, waar- bi] men rekende in „maanjaren" met maanden van afwisselend 29 en 30 da gen. De gemiddelde waarde van de maan-maand komt daardoor heel dicht in de buurt van de werkelijke waarde te liggen. Maar omdat twaalf van die maan-maanden maar 354 dagen tellen, moet er om de zoveel jaar een gehele extra-maand worden ingelast, wil men de afwijking met het zonnejaar niet steeds groter laten worden. Al in de oudheid is berekend, dat zo'n extra-maand zeven keer in de negen tien jaar moest worden ingelast: dan liep de zaak aardig gelijk. De fout bleek dan nog slechts 1 uur en 29 minuten te bedragen, een fout die pas na 308 jaren oploopt tot een gehele dag. Maar grof weg geldt dus dat negentien jaren even lang duren als 235 maan-maanden. Wie nu met werkelijk wiskundige en sterrekundige gestrengheid te werk wil gaan bij het berekenen van de paas datum, moet de tabellen met „gulden getallen" en „zondagsletters" raadple gen die men bijvoorbeeld kan vinden in een goede encyclopedie. Eenvoudiger Maar er is ook een simpeler methode. Deze hebben we te danken aan de hier boven genoemde Gauss. Dat de formule in een paar gevallen niet opgaat door dat Pasen in die gevallen toch een week vroeger valt dan uit de berekening zou afleiden, laten we nu maar buiten be schouwing. (Die uitzondering vormen de jaren 1954 en 1981). Dan geldt, voor de periode tussen de jaren 1900 en 2099, dat we uitgaan van twee getallen, m en n. Voor deze perio de hebben ze de waarden m 24, n 5. Nu begint het rekenwerk. Het jaartal waarin we de paasdatum willen vinden, delen we eerst door 4, vervolgens door 7 en tenslotte door 19. Het gaat daarbij niet om de uitkomsten, maar om de resten. Die resten noemen we resp. a, b en c. De volgende berekening is: deel 19c 4- m door 30 en noem de rest d. Deel ver volgens 2a 4- 4b 4- 6d door 7 en noem de rest e. Het gaat nu om die waar den d en e. Want in het jaartal dat wij op het oog hebben, zal nu paaszondag vallen op 22 maart d e. Of, wat op hetzelfde neerkomt, op d april 4- e 9. Dit jaar Als controleerbaar voorbeeld nemen we het lopende jaar, waarvan het jaartal 1968 dus gedeeld moet worden door ach tereenvolgens 4, 7 en 19. Bij deling door 4 blijft als rest 0 over, dus a 0. Deling door 7 levert een rest van 1 op, dus b I. Bij deling door 19 blijkt de rest 11 te zijn, dus c 11. Deze c hebben we nodig bij de volgen de berekening; dat is de deling (19 x 11 4- 24) 30. De rest daarvan blijkt 23 te zijn, dus d 23. Nu gaat het er nog om, e te vinden en wel door middel van de volgende deling: (2 x a 4 x b 4- 6 x d n) 7, hetgeen neerkomt op (2 x 0 4 x 1 6 x 23 5) 7, Korter geschreven 147 7 Dit gaat pre cies 21 keer; de rest is dus weer 0. Dus e 0. In 1968 moet de datum van paaszondag dus zijn: 22 maart d 4- e oftewel 22 4- 23 4- 0 45 maart. Zoveel dagen heeft maart niet; we komen dus terecht op 14 april. Dezelfde datum die we ook vinden als we uitgaan van d 4- e april 9 oftewel 23 0 9 14 april. En dat staat inderdaad op de kalender van dit jaar. Amalialaan 19-21 Telefoon 02154-2323 De golf van geweld die over de V.S. is gegaan vormt wel een zeer sarcastisch grafschrift voor dr. Martin Luther King, de negerleider die juist in de geweld loosheid zijn ideaal vond. En die ook dat is een stuk ironie van het lot na zijn dood opeens als een martelaar wordt verheerlijkt juist ook door die ne gerbewegingen als Black Power, die Kings geweldloosheid steeds veroordeel den als een slapheid en onderdanigheid. Als het bloed van martelaren het zaad van een kerk is, dan spruit daar voor lopig niets uit voort dat de idealen van King ook maar benadert. Als het ware over de kist van president Kennedy keurde het Congres in Washington een aantal wetten goed die een eind moes ten maken aan enige aspecten van de rassendiscriminatie. Het is niet onmogelijk dat iets derge lijks weer gebeurt over de kist van do minee King. Maar dat is niet het aller belangrijkste. Mindere man Een verandering in mentaliteit bij de meerderheid der bevolking is niet te bewerkstelligen door wetten. Juist de gelegenheid die King naar Memphis bracht is daar een voorbeeld van. Het ging over een staking van de vuilnis- lieden na een conflict over erkenning van hun vakbond. Van die vuilnisman nen is meer dan 98 °/o neger. Dat is geen toeval: de mentaliteit is dat het ophalen van vuil een minder werk is waarvoor alleen een door zijn huidskleur als tweederangsburger ge stempelde neger kan worden gebruikt. In principe staat het blank en zwart vrij overal te gaan wonen in de stad Memphis, maar in de praktijk komt hei erop neer dat hij nergens een plaats vindt behalve ten zuiden van (de aan jazzminnaars bekende) Beale Street. In een aantal jaren van strijd voor bur gerrechten zijn een paar uiterlijke as pecten van deze discriminatie verwij derd. King is ermee begonnen in Mont- gomery door een boycot van de stads bussen te leiden, waarin de negers ach terin moeten gaan zitten. De busmaat schappij, die 75 °/o van zijn inkomsten aan de negers dankte, kon kiezen tus sen zware verliezen en het afschaffen van de apartheid in de bus. Ze koos voor het laatste. Machtsstrijd Zoals King hierin een zege zag voor zijn geweldloze principes, zagen andere ne gers hierin de enige mogelijkheid om wat te bereiken: de blanke treffen waar het het meeste pijn blijkt te doen: in zijn beurs. De overwinning van Mont- gomery, en een reeks van andere steden vervolgens, was voor hen geen zege van de geweldoosheid meer, maar van de macht van de dollar. Of kort en goed van macht alleen. Het is ook onmiskenbaar dat King voor al in de laatste jaren aan invloed ver loor bij zijn eigen mensen. Het kwam voor dat boe-geroep een einde maakte aan zijn redes. Het noopte hem zijn ge weldloze acties nog militanter te gaan voeren. Dat wil zeggen: met steeds meer ophef en in steeds groter omvang, zo dat naast het principe van de geweld loosheid ook meer en meer het machts element naar voren kwam in zijn on dernemingen. Het schijnt of de negers, ook die zich bij zijn leven van hem afkeerden, pas in de dood van King de grootheid van de man zijn gaan zien. Die grootheid lag hierin dat King zich ervan bewust was dat de enig bruik bare oplossing van het probleem erin lag dat blank en zwart in het besef van de noodzaak en de eerlijkheid ervan tot een samenleving zouden weten te komen waarin de discriminatie zou ophouden. Niet afgedwongen door een wet die toch altijd een mogelijkheid tot ontduiking biedt men zie de vuilnismannen van Memphis maar uit de overtuiging dat het vanzelf spreekt. De enige man die in die zin op de lange duur misschien iets had kunnen berei ken is nu vermoord en een golf van terreur is over de V.S. geslagen, die het land brengt aan de rand van een bur geroorlog tussen blank en zwart. Dat beeld, dat de president van de V.S. moet regeren in een Witte Huis dat om ringd is door barricades en een troepen macht. is vernederender dan welke ont wikkeling in Vietnam ook maar zijn kan. En als er ooit een moment is ge weest dat de V.S. een figuur in het Witte Huis nodig hebben die buiten de politiek van alledag staat, dan is het nu. Johnson heeft zichzelf en het pre sidentschap buiten de partijstrijd ge plaatst, zij het om andere redenen, waarbij hij van meer staatsmanswijsheid getuigde dan van hem verwacht werd. Hij zal daarvan nog meer nodig hebben wil hij zijn natie weer terugvoeren naar eenheid. Zonder eerste- en tweederangs burgers. MSOt/iÉoet/eeupe veywr«> DE POSITIE VAN DE AMERIKAANSE NEGEPS DIT Z'JN DE VERENIGDE STATEN ALASKÉ nrmeor I HAIH HA WA II v/rorop wrn 5 Pmon >- KHEVADA NJtrüy Maryland ihmghaui NCW MEXICO -a OkKlhorta SrCarvliog De Ver.Sb Pellen 50sPaPen en1 dlsPrlkP. Zij vormen een Federatie mef in elke staat een parlement en een gouverneur. De staten vertonen onderling be langrijke verschillen in wetgeving. De staten kunnen zich verzetten tegen besluiten van de regering in Washington, dit komt herhaaldelijk voor met betrek king tot het rassenvraagstuk. 1965 Belangnjkgte woongebied vd.neaers Katoenqebied roeng 1860 Heel de wereld 2atorn Amerikaan se katoen te springen! Amerika had gebrek aan arbeidskrachten en die ging men halen in Afrika. In 1860 waren er in de zuidelijke staten 3,5 milj. negerslaven. DE NEGERSZ'JN EEN MINDERHEID co.194milj. De burgeroorlog (1861-1865) bevrijdde de slaven Totaal trokken 2,3milj. negers naar de noordelijke staten. Nog steeds zijn de zuidelijke staten het belangrijkste woongebied van de negers, hier wonen ca. 12 milj. negers en ca. 51 milj. blanken. DETOCHT DOOR DE HEL Verloop van de 'lynchjusti tié' HinTotale bevolking m w.v. negers 1 Ti'), negers gmüjmegers gQrnïïi negers ?0mïïr neafb 1900 196V aantol vermoord? negers door u lynchjushtie" HET STRIJDPERK - zuidelijke staten. Het zijn vooral deze staten waar het blanke verzet tegen de rassengel ij kheid heerst. •Steden met meer dan 30% negerbevolking oooo Totaal aantal inwoners per staat DE NEGERBEVOLKING in v.d totale bevolking per staat ^6-3% I113-20% [HI]22-26% 031-45% N0RTH DAKOTA 650.000 0.03%negers MlNNtSQTA 3.6 mil/. Mol NE SOUTH DAKuTA mss.ooomM W1SC0NSIN MICHIGAN- 0,1 lo negers 395 oco AJmili. - e.zniij. }y3 7. negers -TT NEWYORK-r' - 17.3 mi Ij. - - - ■cjTE0NNA_ïd_&H0DE895000 flOTr-- Y^kSe.Work telH,2 f^Nework NEWJERSEY 65mil, - ■^Wash)nql-3h* T \0ElAWARE 430.000 Il'l VivV3-Baltimore 0.8%negers- - Detroitj^ I 0WA Z.Bmil, 0,7% negers NEBRASKA 15 milj 1,2% negers Lh - l~ o H IO 102 MARYLAND3 - 4 4%nwers ILLINOIS - 'O.xm'lj. "/inDIANA KANSAS Pr3""'/- 3,5% negers - l.0mil/.Jij RiyhmondT^. - -li -V<VlRGINlA MISS0URI 4.4 nul ewporrN. rtsmouth KENTUCKY 3jmii,. N-CAROLINA -45KIAW0MA__- Nashville h,s TENNESSEE 3.7 m iLkt'eRock II1111 |o| ARKANSAS 9 mi ca 12 Milioen negers wonen in de zuidelijke staten.ca 8 S-CAR0UNA 3.5* MISSIS- miljoen negers wonen buiten deze staten. FtUfrl-h apoiias Sh ?J Mll Charleston Elke 10e Amerikaan iseen neger. TEXAS OJm GE0RGIA ALABAM 4.2/011/ Aushn L0UISIANA #JocksonviIle FLORIDA 5, 1 nul. Miami FEITEN IN CUFERS DISCRIMINATIE VAN NEGERS heerst vooral in de zuidelijke staten. De andere staten behandelen de ne gers over het algemeen als volwaardi ge medeburgers al isde situore niet ideool. In1955werd discriminatie in strijd met de grondwet verkloard. Sedert 1940 zijn ca. 170 besluiten afgekondigd ten gunste van de rassengelijkheid. Er bestaan ca 70 politieke negerorgani saties o.a: UNITED COUNCIL(coalitievoraanisoties) NAACP (NatVer vVooruilgang Kleurlingen) telt ca.450.000 (eden NUL Nat Stedelijke Unie) ca. 65.000leden CORE (Org.v Rassengelij kheid) 30.000 leden SRC (ZuidelijkeRegion.Rood)3aOOOleden •"Molcolm" (felle haat-organisatie) PLM (kommun. pro-China) DE GRIEVEN VAN DE NEGERS O Hetverschil in politieke rechten met de blanken. O Gebruiksbeperking openbare mogelijkheden scholen, autobussen, restournnts etc.). O Ekonomische beperkingen verbod vgrond bezit, "gesloten" beroepen etc.). O Huwelijksbelemmering blank-zwarh O Negerwijken als "ghetto's". O Inferieure opvatting over het negerras. HET LOON gem. jaarlijks salaris etc over de periode 1940 -1960(in 4600 2400 Blanken 2700 110C Negers DE RELIGIE van mensen Kpore.o. BLANKEN NEGERS (in miljoen) HET LEVEN gem aantal levensjaren 71 jaar 1920 1965 1920 1965 Blanker» ANALFABETISME 99% \7% IEDERE RASSENSCHEIDING in de scholen werd in 1954verboden. Deze maat regel ontmoet fel blank verzet in de zui delijke sta ten. Van de 2255schooldistrikten \indezuidelijke staten was j eind 1964in 580distrikten 1 de rassen scheid ingopgehe- J ven. 2-3%van alle school gaande negerkinderen in de "zuidelijkestaatgoat nu naar vroegerolleen maar blanke scholen. delijkestaten. 2 Milioen negerkinderen volgen thans voorrgezet onderwijs. Het aantal doorlopen schooljaren bedraagt voor de gem negerjeugd thans ca 8 jaren 9 In1940 bedroeg dit 6 a Blanke jeugd thans II jaren in1940 bedroeg dit 8 u ■4 Va n de n eqers van 25 jaa re o. heeft hoger onderwijs (college) gevolgd. Vbor de bL. 1

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1968 | | pagina 11