mmm
P
modieuze mantel maakt
van elke vrouw
1
1 Gekleed en sportief kunnen heel
goed samengaan, dat bewijst deze
elegante mantel van lichtrose Crylor
jersey (van Balmain) maar al te dui
delijk. Tezamen met het geestige
pet-hoedje is dit kledingstuk een
begerenswaardig bezit.
2 Dit fraai Chloé-model van frls-ro-
se Tergal gabardine heeft een witte
sjaalkraag, een V-hals en een smal
ceintuurtje. Het vlotte model kleedt
bijzonder slank af. Plerné ontwierp
de aparte hoed.
3 Philippe Venet uit Parijs heeft
deze door hem ontworpen dames
mantel voorzien van een speelse,
assymmetrische kraag en ronde
schildpadknopen. Het gedistingeer
de kledingstuk is gemaakt van or-
lon-acryl, gemengd met wol.
(Foto "Modenieuws" - Du Pont).
4 Model Evian, een echte vrijbuiter
die zich niets laat voorschrijven.
Deze mantel draagt u "s morgens,
's middags en 's avonds met even
veel plezier. Het raspaardje stamt
uit de collectie van Delmod Inter
national. U krijgt hem niet cadeau
maar de mantel Is de prijs (f 199.-)
dubbel en dwars waard. (Importeur
'Het Huis met de Groene Lantaarn',
Amsterdam).
5 Reversible mantels blijven gewild
en zijn dan ook bijzonder praktisch.
Populair gezegd heeft men altijd
twee kledingstukken voor één geld.
De vlotte coupe van het kleding
stuk komt op de foto duidelijk tot
uitdrukking, terwijl het geheel ge-
dlstlngeerd-elegant werkt. De man
nequin draagt een bijpassende ja
pon. (Model Sydney met Japon Pont
d'AvIgnon, beide van N.V. Plaza,
Amsterdam).
6 Deze sportief-elegante mantel in
Franse tweed heeft een brede cein
tuur, met kleppen gesloten zakken
en een duidelijk gerend rokgedeel-
te. Het kledingstuk heeft de naam
"Robin" gekregen en is een model
van N.V. Plaza, Amsterdam.
7 Voor elke jonge vrouw moet deze
mantel (creatie Louis Feraud) van
witte Crylor jersey een droom zijn.
De stlkkels en de rode lakceintuur
zorgen voor een apart accent
dit geval ceintuurs en knopen. Plooien op
de rug gefixeerd zijn ook modern. Wat de
stoffen betreft is er keus genoeg. Men draagt
de komende seizoenen veel wollen velours,
veel flanel, veel tweed en verder ook cover-
coat. een stof die in de dertiger jaren bijzon
der „in" was. Met de dessins is men ook alle
kanten opgegaan. Effen is gewild, maar rui
ten zijn net zo en vogue, zowel de prince de
galles- als de madrasruit. Er komen ook man
tels op de markt die nonchalant kunnen wor
den gesloten met een brede overslag en een
bindceintuur, zonder knopen dus. Verder
brengt Ricci korte capes in Glen-checks en
mantels met cape-mouwen, terwijl bijna alle
modellen een duidelijk gemarkeerde taille-
lijn laten zien. U weet het nu misschien wel:
u kunt het nog doen met uw mantel van ver
leden jaar, maar bent u aan iets nieuws toe -
en wie van ons is dat eigenlijk niet? - dan
zult u best iets naar uw zin kunnen vinden.
Vooral wat de mantels betreft is de nieuwe
mode - niet alleen dit jaar - over het alge
meen nogal gematigd, want ook de coutu
riers weten maar al te goed, dat een gril voor
één seizoen voor het gros van de dames om
financiële redenen niet haalbaar is. Vandaar
dat iedere vrouw wel een paar jaar met de
zelfde zomermantel kan lopen, zonder er op
aangekeken te worden. Bij het creëren van
damesmantels bepalen de ontwerpers zich
bijna altijd tot het scheppen van een nieuw
silhouet en een nieuwe lijn, een lijn die enkele
jaren met kleine veranderingen gehandhaafd
kan worden en modern kan blijven. Pas als
we jaren doorgesukkeld hebben met het wat
verleggen van de taillelijn en het wat afknab
belen of aanbreien van de lengte, durven de
couturiers met de periodieke rigoureuze ver
anderingen op het tapijt te komen. Daar gaat
dan meestal een jaar tevoren een soort
..alarmsignaal" aan vooraf, ongeveer zoals
een mobilisatie in vele gevallen een oorlog
aankondigt. Want de confectiefabrieken moe
ten aan grote veranderingen op modegebied
willen en kunnen meewerken, anders komt
er niets van terecht. En de confectie heeft
haar modellen natuurlijk al maanden en maan
den eerder klaar voordat de couturiers de
nieuwste mode gaan showen. In feite bepalen
de confectioneurs dus de mode voor het vol
gende jaar, wat niet wil zeggen dat ze hun
licht niet tijdig opsteken over de toekomst
plannen van de modekoningen. De stoffen-
industrie moet een nog vooruitziender blik
hebben wat de stoffenmode betreft, omdat
zij nog langer van tevoren aan de voorbe
reiding moet beginnen. Maar nu iets over
de nieuwe mode van de mantels: ze hebben
grote revers, men ziet véél ceintuurs en dui
delijk gerende rokken. De taille is iets ver
laagd en er is veel met ruimte gewerkt,
terwijl klokken en plooien bewegingsvrijheid
garanderen. Het accent valt echter in vele ge
vallen ook bijna alleen op de accessoires, in