Veilig „onder de wol" Zeg mij wat gij eet en ik zeg u wie gij zijt szi De kuitlange rokken werden op een verkeerd moment gelanceerd ONTBIJT FANTASIA De geslachtsdrift van de Spaanse vlieg Gezinsegoïsme J De synthetische vezelstoffen zijn na de Tweede Wereldoorlog troef gewor den. Het begon met nylon overhem den en bloesjes, die aanvankelijk voor een gewoon mens onbetaalbaar waren, maar wèl een fel-begecrd object vorm den. Het nylon werd perion, draion, crylor en tientallen andere „lonnen", alle met dezelfde prettige eigenschap pen: vuilafstotend, snel drogend en no-lron. Maar met dat al was een héél belangrijke eigenschap verdwenen: de nieuwe stoffer hadden geen be schermende kwaliteiten en boden wei nig beveiliging tegen de gevaren van ons wisselvallige klimaat voor onze gezondheid. Nu is wel komen vast te staan, dat de tiener en vele vrouwen hun luchti ge dessous van synthetische vezelstof zelfs uit gezondheidsoverwegingen niet meer zullen verwisselen voor de wol len borstrok van grootmoeder. Maar het kan toch geen kwaad eens onder de loep te nemen wat medici over het dragen van wol zeggen. Misschien kunnen sommigen van u er voordeel uit trekken. Zo heeft de medische verklaring dat Harry Eddom, de 26-jarige enige over levende van de ramp met de Britse trawler ,,Ross Clevelend" bij IJsland, zijn leven hoofdzakelijk te danken heeft aan zijn wollen kleding, weer eens dui delijk de beschermende kwaliteiten van deze vezel bewezen. Onder zijn rub- berkiel droeg Eddom alleen wol; twee truien, een pantalon, ondergoed, wan ten en sokken. Hij dreef tien uur in een rubberboot op de ijskoude zee rond. voordat hij de wal bereikte, en bracht daarna de nacht door in een schaapskooi. ADVIES. DRAAG WOL ..Deskundigen op het gebied van het voorkomen van ongelukken op IJsland kunnen nu met recht wollen kleding als de meest geschikte voor zeelui aan bevelen", aldus dr. Gunnarsson, direc teur van het ziekenhuis waar Eddom werd verpleegd na het onvrijwillige bad. Dr. Gunnarssor verklaarde dat er geen voorschriften bestaan met be trekking tot de kleding van de IJs landse zeelui, maar dat hij zeker al tijd wol zal adviseren. De beschermende eigenschappen van wol werden ook aangetoond tijdens een grote manoeuvre, die door de Deense luchtmacht werd uitgevoerd. In 1966 werden verschillende vliegtuigcrews in de oceaan gedropt, gekleed in kleren vervaardigd van verschillende vezels. Nadat zij aan land waren gebracht, herstelden de mannen die wollen on- derkleding hadden gedragen aanzien lijk sneller dan zij, die niets van de ze ouderwetse dracht wilden weten. De officiële conclusie luidde dan ook. dat mensen die wol dragen het best in staat zijn weerstand te bieden aan de gevaren van een wisselvallig klimaat. En al zult u waarschijnlijk wel nooit tien uur In een rubberbootje op de ijskoude zee moeten ronddobbe ren, al bent u niet van plan u In de oceaan te laten droppen, er zfjn nog andere bekende oorzaken die u elk jaar opnieuw weer een paar weken aan uw bed kunnen kluisteren. Voor al als u vatbaar bent voor kouvatten verdient het misschien toch aanbeve ling er eens over na te denken of u al is het het maar een zeker deel van het jaar toch beter een wolletje kunt gaan dragen. Nee, we gaan geen verhandeling hou den over het seksuele leven van de Spaanse vlieg, want al staat tegen woordig haast alles in het teken van seks. het zou u wellicht niet Interes seren en bovendien weten we er niets van af. Toch zult u de naam ..Spaan se vlieg" wel eens hebben horen noe men in verband met de geslachts drift. Hoewel er de nadruk óp gelegd moet worden dat alleen het gebruik van door de arts voorgeschreven hormoon- en vitaminepreparaten medisch verant woord is, kunnen we u wel vertellen dat zowel door beschaafde als primi tieve volkeren reeds sinds onheuglijke tijden stimulantia voor geslachtsdrift werden gebruikt. Een van die .medi camenten" was catharidine, een ex tract (of poeder) bereid uit de Spaan se vlieg, een groene kever. Het vorm de een bestandsdeel van een hele se rie zogenaamde liefdesdranken", waar door de gevoelszenuwen in de ge slachtorganen werden geprikkeld. Dat het gebruik van dit preparaat vaak een niet ongevaarlijke ontsteking van de slijmvliezen tot gevolg had, was bij de leek aanvankelijk minder be kend. Het is daarom alleen maar toe te juichen, dat de mens uit deze eeuw zich ook wat dit onderdeel van de ge zondheidszorg betreft zich aan het voor schrift van de medicus houdt. v - Bijzonder apart is de badmalllot van turkooizen Nylfrance Rhodastic, met een diep rugdecolleté. Het streepeffect wordt verkregen door ondoorzichtige banen onder het ajourweefsel. In de oertijd at de mens alleen maar om in leven te blijven: tegenwoordig wordt het alledaagse gebeuren van het verorberen van een maaltijd door alle mogelijke factoren bepaald. In een warm land worden andere gerechten klaargemaakt dan in een land waar het meestal koud is; bü welgestel- den komen andere maaltijden op tafel dan bij de minder met aardse goe deren bedeelde medemensen, en zo zijn er nog wel wat redenen op te noe men waarom de 'n andere dingen eet dan de ander. Zo hangt ons „eetpa troon" ook voor een groot déél af van hetgeen ons van jongs af aan met be trekking tot ons voedsel is geleerd en voorgezet. Zoals met al onze gewoon ten het geval is, speelt het gedrags patroon dat we als baby en kind heb ben geleerd ook een grote rol bij de samenstelling van de voeding op oude re leeftijd. Wij leren nu eenmaal dat gene, wat in de groep waartoe we be horen als normaal wordt beschouwd. Tot de eerste ervaringen van de pas geboren baby behoort de bevrediging van het hongergeval door middel van het drinken bij de moeder. Moeder eten en een gevoel van welbehagen zijn onafscheidelijk met elkaar verbón- den. Het kind groeit en begint zelfstan dig te worden. Het begrip voeding komt losser te staan van het begrip moe der. Maar de manier waarop het kind wordt opgevoed: streng, soepel, slap, liefdeloos, liefdevol, toegevend emotio neel enz. is medebepalend voor de Een zwierig jurkje met diepe V- hals en ceintuur in de taille. Het nopjespatroon in de kousen komt in de sjaal van de hoed terugDe oklengte en verschillende details zijn typisch aangepast aan de mode van nu. Alles wat er uiteindelijk van de „nieuwe" Bonnie-and-Clyde-mode, die de couturiers met veel bom barie hadden aangekondigd als „de meest spectaculaire verande ring op modegebied" is overge bleven zijn een aantal details, en dan nog in vrolijke, moderne kleuren. Men is nog niet helemaal rijp voor terugkeer naar de der tiger jaren. De kuitlange rokken werden o.i. op een verkeerd moment gelanceerd. Want wie heeft, op het moment, dat we juist in verwachting zijn van warme dagen, zin in een lange, lastige rok te gaan lopenWe dromen veel liever van zon en strand, van korte chemisiers van badstof, van mini-bikini's en maxima aan bruine huid. Het prettige is, dat we wellicht ook wat de komende herfst- en wintermode betreft verschoond zullen blijven van de Bonnie-and- Clyde-waanzinomdat de mode ontwerpers voor hun fatsoen niet kunnen komen met dezelfde „nieuwigheden," die ze van het voorjaar al voor het voetlicht brachten. We wachten dus maar rustig af wat er uit de bus zal komen. Voorlopig hebben we nog nog meer interesse voor wat men op het ogenblik draagt. Doorknoop-chemisier met hoedje en sjaal uit de dertiger jaren houding die het jonge mensje tegen over de voeding aanneemt. De voeding wordt trouwens ook in het leer- en opvoedingsproces betrok ken, zowel in goede als in kwade zin. Is het kind lief, dan krijgt het een snoepje; heeft het zich pijn gedaan, dan komt er een chocolaatje op de proppen; is het stout, dan zonder eten naar bed, en zeurt het, dan geen ijsje. Het wordt gedwongen iets te eten dat het niet lekker vindt of op dat mo ment net niet wil hebben. ASSOCIATIES Er ontstaan associaties, die alleen maar van belang en van toepassing zijn op een bepaald kind, zoals een zeker koekje dat aan het bezoek van een bepaalde tante herinnert. Maar er zijn ook associaties voor d* gehe le groep waartoe het kind behoort, bij voorbeeld: Chocoladeletters en Sin terklaas. Het zijn zowel associaties met prettfge als met nare dingen. Het kind wordt nu geleerd onder scheid te maken tussen voeding die eetbaar is en niet eetbaar; voeding voor mensen en voeding voor dieren; voeding voor ,,ons' en voeding voor anderen. Het kind wordt zich bewust van de sociale functie van de voeding. Er komt bezoek: de maaltijd is wat rijker, wat mooier opgediend. Het is jarig: er komt een zelf-gekozen maal tijd, taartjes en snoepjes. Het wordt bij een vriendje uitgenodigd op het eten: een speciaal blijk van sympathie. STATUS-SYMBOOL Bij anderen komt het kind In aan raking met andere voedingsgewoonten en zelfs andere voedingsmiddelen. Het gaat onbewust leren dat voeding me de een statussymbool kan zijn. Witte brood en roomboter waren vroeger een voorrecht van de welgestelden; bruin- brood en margarine of vet waren teke nen dat het hoofd van het gezin op een lagere sport van de maatschappe lijke ladder stond. Wordt het kind ouder, dan gaat het vaak het voedsel gebruiken als mid del om bewust zijn eigen positie waar te maken. Het eet met opzet niet wat de huisgenoten eten, hoewel hij het ei genlijk in zijn hart „wel" lekker vindt. Maar hier is een middel om zijn zelf standigheid te tonen. Op deze manier kan hij tegen zijn ouders rebelleren. Als het kind volwassen is geworden zijn de voedingsgewoonten intussen ste vig verankerd. Zo nu en dan veran dert er iets. Indien men tot een be paalde klasse wil behoren, gaat men vaak de voeding gebruiken, die ken merkend voor die klasse is. VOEDING ALS ,NARCOSE" Voor volwassenen kan, evenals voor kinderen voeding als troost gelden. Men gaat ook wel eten uit verve ling of uit onzekerheid, uit eenzaam heid of omdat iets anders verboden wordt, bij voorbeeld het roken. In dergelijke gevallen is het geen uitzon- Er zijn mensen, die werkelijk wél iets voor een ander over kunnen heb ben en die tóch niet die gulle onzelf zuchtigheid bezitten die we zo graag ontmoeten. Hun gulheid en hulpvaar digheid beperkt zich tot het kleine kringetje om hen heen; tegenover allee wat daarbuiten valt worden heel ande re maatstaven aangelegd, heel andere eisen gesteld; het is of het om een ander soort mensen gaat. Men is arg wanend en kwalijkncmend, staat vol kritiek en is beslist niet van plan ook maar de kleinste moeite voor ze over te hebben. Integendeel zelfs, met de eerlijkheid wordt het niet altijd even nauw genomen als er een voordeeltje te behalen valt, maar groot is de ver- ontwaardiging als ze menen zelf de dupe te zijn van andermans praktijken, die dikwijls niet veel „erger" zijn. Menigmaal uit zich deze vorm van on baatzuchtigheid in de vorm van een soort egoisme. Als een moeder uit zulk een gezin het woord egoïsme ter ore zou komen, zou zij zeker hogelijk ver ontwaardigd zijn. Vraagt ze ooit iets voor zichzelf Offert ze zich niet ge heel en al op voor de kinderent En zij zou egoïstisch zijn Het komt voor dat een moeder de kinderen zódanig als een deel van zichzelf beschouwt, dat ze er inderdaad alles voor over heeft, geen woord kwaad van ze kan horen, zelfs als het goedbedoelde opmerkingen be treft, en die als een kloek over haar kuikens waakt. Pas als het ogenblik gekomen is dat zij haar kinderen moet loslaten om vrij een eigen bestaan te vormen zal blijken hoe de kaarten ver deeld liggen en of het geluk van de kinderen haar inderdaad meer v:aard is dan eigen wensen. Het te een groot geluk als kinderen mogen opgroeien in een harmonieus gezin, doch dat hoeft zeker niet te betekenen dat zij het eigen thuis moeten leren beschouwen als een soort bolwerk, waarin ze veilig zijn tegenover een vijandige wereld. Vooral wanneer de kinderen, volwas sen geworden, hun levenspartners zoe kenkomen uit deze toestanden altijd weer de grootste moeilijkheden voort. Het is goed als de kinderen al jong ook eens een kijkje nemen in milieus, die anders zijn dan het eigen thuis, maar daarom nog niet minder behoeven te zijn, waar ze juist andere dingen leren kennen en waarderen. Het is goed als de ouders het voorbeeld geven in be hulpzaamheid en vriendelijke manieren ook tegenover mensen die niet tot het nauwe eigen kringetje behoren. De kinderen zullen daardoor meer ver trouwen en zelfvertrouvjen krijgen en zich heel wat minder „belaagd" voelen als de tijd is gekomen om zelf de we reld tegemoet te treden. dering dat men teveel gaat eten en dus te dik wordt. Vaak is dan het feit dat men te dik is weer een aanleiding om alle remmen los te gooien en als troost nóg meer t# eten. Op zulke toestanden volgt dan vaak een dieet, maar de rantsoene ring is in zo'n geval bijzonder moei lijk vol te houden, omdat het enig# prettige in zo'n leven wordt wegge nomen. Voeding kan hierbij een me dicijn worden, zelfs tot een soort ver doving. De emotionele toestand van de ment kan echter ook een tegengestelde re actie tot gevolg hebben: niet kunnen eten van opwinding, geluk, spanning of angst is een bekend verschijnsel. Aan een sterke tegenzin tegen een voedingsmiddel kan een schokkende jeugdherinnering ten grondslag lig gen, waarbij zelfs in sommige geval len aan behandeling door middel van psychoanalyse kan worden gedacht. Zo is het individu met zijn eigen Opvoeding, eigenschappen en ervaring een gecompliceerde eenheid, die haast niet verstandelijk kan reageren op prikkels van binnen en van buiten, ook niet wanneer ze betrekking hebben op zijn voeding. Hem word» „geleerd" hoe te reageren naar de regels van de groep of groepen waartoe hij behoort. EEN INGEWIKKELDE MATERIE Er zijn nog veel meer voorbeelden te noemen waarom de een dit en de ander bij voorkeur dat eet. waarom wat de een een delicatesse vindt (slakjes, oesters, kikkerbilletjes), de ander ver afschuwt. Eén ding is wel duidelijk: achter de doodgewone dagelijkse be zigheid van het eten gaat een bonte mengeling van factoren schuil, van algemeen menselijke tot specifiek in dividuele toe. Al met al is er nog maar weinig bekend over onze mo tieven bij de keuze van voedingsmid delen. We staan nog maar aan het begin van de weg, die leidt naar vol ledige kennis van een van de inge wikkeldste wezens op aarde: de mens. Voor dit voedzame ontbijt-speciaal (waar u ..mager van wordt") hebt u voor 4 personen de volgende ingrediënten nodig: 1 liter melk, 75 g (9 eetl.) haver mout, 25 g (4 eetl.) cocosmeel of geraspte cocos, mespunt zout en 4 eetlepels honing. Breng de melk aan de kook. Voeg er al roe rend de havermout, de cocos en het zout aan toe. Laat alles 5 minuten doorkoken. Neem de pan van de warmtebron en laat ze nog 5 mi nuten toegedekt staan. Voeg voor het gebruik de honing toe. H

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1968 | | pagina 9