SIMON VESTDIJK 70 COÖP. RAIFFEISENBANK SOEST. RENTE-VERGOEDING 3'/i Burgerlijke stand TECHNIEK IN DF TIENDE EEUW NAAR EEN ACCOORD OVER RH0DESIË GE0RGF. RIZET werd 130 jaar geleden geboren Tate*oj!UL7ijmjtier ziekenauto 5980 Noorderweg 23 VAN DAM schoenen - tassen En nog altijd 2 romans per jaar Debuut in 1932 Wordt uw SALARIS per BANK betaald fcEEN PROBLEEM Open een SALARISREKENIG bij de Eerste Soester Besralenis-OnHernemin» Ook de duistere middeleeuwen kenden de vooruitgang Gewestelijk Arbeidsbureau Soest Dronken neef van dronken bromfietser met politie op dc vuist Eiermarkt Bromfietster gevallen Automobilisten slaags Telef. Brandweer 3-3-3-3 Politiebureau 4-4-4-1 c c WIE WORDT ONZE NIEUWE VERKOOPSTER Bij ons is plaats voor een ervaren. vakkundige verkoopster. DINSDAG 15 OKTOBER 1968 A.s. donderdag, 17 oktober, wordt Simon Vestdijk zeventig jaar. Men kan het nauwelUks geloven dat de Doornse romankunstenaar nu al de leeftyd der sterken heeft bereikt. Hy schrift nog elke dag en ieder Jaar worden er twee romans aan zyn toch reeds indrukwekkend oeuvre toegevoegd. „De hotelier doet niet meer mee" is ztfn laatste roman, maar ongetwijfeld heeft Vestdijk de intrige voor zijn volgende roman al weer in zijn hoofd. Zijn werk leent zich niet voor onweerlegbare uitspraken. Men leert de mens Vest dijk ook nauwelijk uit zijn romans kennen. HU is een voorzichtig man. Volgens zyn eigen woorden is hU slechts één keer in zijn leven onvoorzichtig geweest. namelUk toen hy de veertig jaar Jongere laborante Mlcke van der Hoeven huwde, maar van die „onvoorzichtigheid" heeft hU nooit spyt gehad. wens ver boven de middelmaat uit. Onbewogen Men noemt hem dikwijls een onbewogen kunstenaar. Zijn klinische benadering getuigt van eruditie en durf. maar men twijfelt er vaak aan of hij alles wat hij beschrijft ook zelf heeft doorleefd en aan eigen wezen ervaren. Men vindt hem te cerebraal. Er is iets raadselachtigs aan deze mens. Ondanks zijn uitgebreide collectie ma nuscripten is er geen bepaald uiting van hem bekend, die een onmiddellijk inzicht in zijn wezen geeft. Wij kennen zijn romans, gedichten en korte verha len. Maar we krijgen geen directe ver binding met de mystieke vlam, die de-o man met het vale. onaandoenlijke ge laat heeft gelouterd tot zulk een won derbaarlijk kunstenaar. Al deze werken geven ons de man als in omtrek getekend, maar van die om trek uit moet men tastend de weg zoe ken naar de diep verborgen, geladen ruimte, waaruit zijn zware, gistende taal zich een weg baande. Vestdijk is wel degelijk een zeer sub jectief schrijver, die schept uit de diepte van eigen belevenis. Dat blijkt met na me uit zijn Anton Wachter romans, waarin hij zijn jeugdervaringen be schrijft. Maar hij weet over zijn subjec tieve ervaringen zo objectief te schrij ven. dat het de schijn wekt dat hij het helemaal niet over zichzelf heeft. Raadselachtig Achteraf is gebleken dat Vestdijk ook in andere romans persoonlijke ervaringen en belevenissen heeft verwerkt. Adri Duprez. het eigenzinnige, grillige meisje dat een hoofdrol speelt in zijn roman „Glinsterend Pantser" is het uiterlijk en Vestdijk werd zeventig jaar geleden in het Friese havenplaatsje Harlingen ge boren. Hij studeerde medicijnen in Am sterdam en debuteerde in 1932 als dich ter met twee bundels (Verzen en Be rijmd Palet). Hij wekte meteen de be wondering van de gevreesde criticus Menno ter Braak en van diens vriend Eduard du Perron. In 1934 publiceert Vestdijk zijn eerste roman, Ina Danman. de sleutel tot zijn gehele oeuvre. Ina Danman is het ver haal van een jeugdliefde en de eerste van de Anton Wachter-romans, waarin de auteur zijn jeugdleven heeft ver beeld. Andere psychologische romans van Vestdijk zijn o.m. Meneer Visser's Hellevaart, Elsa Böhler. De Dokter en het lichte meisje. De koperen tuin. De ziener, om er slechts enkele te noemen. Een van zijn sterkste werken is De kelner en de levenden, waar de invloed van de door hem zo bewonderde Kafka zich doet gevoelen. Ook in talloze historische romans maakt Vestdijk een ruim gebruik van psycho logische interpretatiemogelijkheden, waardoor in dit genre zijn benadering vaak verrassend nieuw aandoet. Voor beelden hiervan zijn Het vijfde zegel (over El Greco), De nadagen van Pila- tus. De verminkte Apollus en De vuur aanbidders. Veel facetten Ondanks zijn enorme literaire produktle zog deze schrijver, die nog altijd negen uur per dag werkt, ook nog kans op andere terreinen actief te zijn. Als es sayist kent Vestdijk in ons land nauwe lijks zijn gelijke. Zelfs mensen die hem ais romankunstenaar niet zo waarde ren. bracht hij met zijn diepgaande stu dies tot bewondering Met name zijn sublieme studies over Kafka. Poe en Emil Brönte getuigen an grote belezenheid en een doorvoel de bewogenheid. Maar de mens Vestdijk heeft nog veel meer facetten. Hij is ook een groot mu ziekkenner. Hij was enkele jaren mu ziekcriticus van ,,De Groene Amster dammer" en schreef boeken over Bruck- ner en Sivelius, die de musicologen ver baasd deden staan. Zijn in 1949 versche nen „Astrologie der wetenschap" ge tuigt weer van een heel andere kant van zijn wezen. Ook als dichter en korte-verhalenschrijver kwam hij trou- U zult er op een prettige en persoonlijke manier behandeld worden. Kom eens langs. Kantoren Kerkplein 9 - Socsterbcrgscstraat 14 - Koninginnclaan naast nr. 38. GEBOREN: Hendrik Marinus zoon van H. M. A. Reulen en J. E de Bree. Va- Varenstraat 106; Arnoud Jan, zoon van J. Valk en W. Slinger, Colenso 121; Ivonne Barbara, dochter van P. van der Drift en H. A. T. Aalten, Antonie van Leeuwenhoeklaan 231, Soesterberg; Tom Louis, zoon van T. Verweij en H. E. Beijer, Neerweg 7; Johannes Mat- theus, zoon van J. Muis en J. M. Ka- balt. Klein Engendaalweg 86; Judith Francisca, dochter van H. J. I. Post en L. Lochtenberg, Colenso 7; Barbara Francis, dochter van P. Schippers en J. B. Postma, Simon Stevinlaan 22. Soes terberg; Willem, zoon van W. Vogel en S. J. Pel, Christiaan Huygenslaan 135, Soesterberg; Remco, zoon van F. W. van Dijk en W. A. van Diermen, Kerk- pad n.z. 71; Robert Francis, zoon van W. F. Stegman en R. Schavrien, Irene- laan 52; Antonia Barbara. dochter van H. G. Hilhorst en E. B van Dijk, Hartweg 16; Ingrid Christine, dochter van J. M. Schouten en J. A. Koller, Braamweg 82; Te Utrecht: Sophia Adri- ana. dochter van G. Mudde en A. J. Oskam, Van Goyenlaan 164 ONDERTROUWD: Wessel Gustav Con- stantinus Vermont, Van de Veldeplant- soen 53 en Johanna Adriana Jacoba van den Berg, Beetzlaan 49; Gijsbert Jacobus Dorrestein, Wijnand Toplaan 4 en Mar- garethe Eerligh. Wijnand Toplaan 4; Jan Willem Lunter, Pascalstraat 38. Amersfoort en Petronella Cornelia Schimmel, Thorbeckestraat 13; Jozef van Bemmel, Bilderdijklaan 37 en Alida Jo hanna van den Hoed. Schaepmanstraat 19: Adrianus Bernardus Casper Tol boom, Van Maarenstraat 24 en Maria van de Bunt, Laanstraat 75. GEHUWD: Arie Hogenaar, Mauvestraat 34. Baarn en Hadriana Cornelia van Barneveld, Pelikaanweg 16: Wim Dirk Pereboom, Woonschip Skutsje, Revius- kade t.o. nr. 12, Utrecht en Christina Anna Odink, dokter Rupertlaan 3: Hen- ricus Wilhelmus Laurentius Maria Lo- ves. Pieter Breughelstraat 87. Hengelo en Maria Gijsberta Petronella van der Donk, Laan Blussé van Oud Alblas 2; Gijsbertus van Munster. Kastanjelaan 49 en Hendrika Geertruida Bertram, Soesterbergsestraat 74; Frangois Hout man Zeelandsedijk 10. Uden en Aaltje Hendrika van Verseveld. Amersfoortse- straat 121; Hendrik Ernst Uiterwijk, Van Straelenlaan 27 en Marionne Jean- nette de Koning, Julianalaan 40; Pieter van den Broek, Talmalaan 35, Baarn en Dieuwke Cornelia Saarloos, Hobbe- m al aan 42. OVERLEDEN: Laura Pauline Seifert, 73 jaar, gehuwd met F H. Schaap. Kas- tanielaan 55; Theresia Maria Batenburg, 87 jaar, weduwe van M. W van Ke- menade, Nieuwerhoekplein 10; Gijsbert van Hummel, 84 jaar, weduwnaar van C M Kraaikamp. Dalweg 42; Albertus Kok 82 jaar, weduwnaar van T M. van der Veer. Al. Cuvplaan 101. c Dir H W Velllnga Begratenis Crematie. Transport fRouwkamer) Korte Bnnkweg 28 Soestdijk Telefoon 2731 psychologisch evenbeeld van Vestdljk's jonge vrouw. Deze romanschrijver Js gevoeliger dan men op het eerste gezicht zou denken. Hoe zou hij zich anders kunnen inleven ln de kunst van bijvoorbeeld een Kafka c*n een Dostojefski, twee van de meest diepzinnige schrijvers uit de wereldlite ratuur Hoe zou een onbewogen mens een zo gepassioneerd essay kunnen schrijven als Vestdijk deed over Bröntes' geladen roman „Dc Woeste Hoogte?" Bij Vestdijk kan men spreken van een disharmonie tussen uiterlijke verschij ning en innerlijk leven. Wie hem ont moet, neemt de indruk mee van een man, die zich nooit bloot zal geven, die zijn gevoelens volledig onder controle heeft. En zo raadselachtig de mens Vestdijk in velerlei opzicht voor ons blijft, zo raad selachtig zijn zijn romanpersonen dik wijls ook. Hij schildert ons mensen, die meestal onwetend of onbewust, deel hebben aan eikaars bestaan. En in dit web van kontakten en verhoudingen treden allerlei verborgen knooppunten aan het licht, zonder dat de mensen el kaar overigens ooit geheel bereiken, zelfs in de liefde niet. Vestdijk heeft daan-oor geen verklaring. HU verkent en nuanceert, maar komt niet tot een vast standpunt. Hij is de geniale verbeelder van het spel van menselijke mogelijkheden en onmogelijk heden en laat de conclusie aan zijn le zers. r c Wie met het woord middeleeuwen in aanraking komt. denkt bijna onveran derlijk aan burchten en kastelen, hoge kerken, ridders in harnassen en opko mende steden die muren om hun gebied legden ter beveiliging tegen rovers. Weinigen realiseren zich echter dat in diezelfde tijd reeds de basis werd ge legd voor de werken en wetenschappen die nu als normaal worden beschouwd. Natuurwetenschappen werden beoefend, in de kloosters hield men zich al bezig met landontginning, dijken aanleggen en inpoldering. Over de technische mogelijkheden uit die lang vervlogen tijden is op schrift weinig bewaard gebleven, maar door de onderzoekingen van oudheidkundigen zijn tal van bijzonderheden nog bekend. Erfenis „Wanneer men het over de techniek tn de middeleeuwen heeft, moet men na- Een einde aan de Rhodesische misère lijkt in zicht. De Britse premier Wilson en ziin collega, de rebel Smith, schij nen elkaar weer eens te willen ontmoe ten. Ze hadden dat al eens eerder ge daan aan boord van een kruiser op de Middellandse Zee, maar het ontwerp accoord dat toen bereikt werd, viel in Rhodesië zo weinig in de smaak dat het Smith onmogelijk werd gemaakt het te aanvaarden. Hoop dat het dit keer beter gaat, is voornamelijk erop gebaseerd dat Smith juist in de laatste tijd bijzonder sterk is komen staan nadat hij de rechtervleu gel van zijn partij heeft ontdaan van macht in het kabinet en in het partij bestuur. Dan is er het aspect dat Smith zowel als Wilson er belang bij hebben dat de afscheidingskwestie eindelijk op gelost wordt. Voor Smith geldt dat de nu al een paar jaar durende boycot weliswaar Rhode sië niet aan de rand van de afgrond heeft gebracht, maar wel de economie ernstig schaadt. En voor Wilson geldt dat de kwestie-Rhodesië het politieke leven in Groot-Brittannië zelf verziekt Nog daargelaten dat de rekening voor de boycot voor een groot deel voldaan moet worden door de Britten. Het probleem is echter dat de Britten gebonden zijn aan hun vroegere uit spraak dat op zijn minst een zodanige grondwet in het onafhankelijke Rhode sië moest gelden dat de inheemse be volking, de meerderheid, kan toegroei en naar volledige politieke rechten, in clusief het vormen van een meerder heidsregering. Dit nu is en blijft totaal onverkoopbaar voor de Rhodesiërs, die na het eenzij- d'g uitroepen van de onafhankelijkheid al aardig de koers van apartheid zijn ingeslagen naar het voorbeeld van hun buurman Zuid-Afrika. Het lijkt niet mo gelijk deze tegenstelling te overbruggen. Als Smith en Wilson tot een accoord ko men, dan lijkt haast onvermijdelijk dat er toch aardig geknibbeld zal moeten worden aan de rechten van de zwarte Afrikanen. Misschien zal overeenstemming bereikt worden over een artikel in de grond- wei dat enige Afrikaanse rechten ga randeert. Maar hoe men een eenmaal onafhankelijke staat kan beletten zijn grondwet weer te wijzigen is moeilijk in te zien. Wilson weegt het misschien zo \fwelk accoord hij ook sluit met Smith, hij zal er altijd boos om aange keken worden door de Afrikaanse en Aziatische staten. Maar aangezien die hem nu toch ook al boos aankijken om dat hij niet met geweld de Rhodesische rebellie bedwingt, kan die nieuwe boos heid nooit veel verschil maken met de tegenwoordige toestand. tuurlijk niet direct denken aan machi nes zoals we die vanaf de achttiende eeuw kennen. Daarvan was nog lang geen sprake. In de vierde eeuw zien wc dat dc techniek in Europa zijn moge lijkheden voornamelijk te danken heeft aan de Romeinen, beter nog Grieken en Romeinen. Als het Romeinse rijk ten- slo te in elkaar stort komt die ontwik keling tot stilstand en het zal tot de negende eeuw duren voor er in Europa werkelijk een opbloei komt. ook de na tionale staten die we nu kennen begin nen dan te ontstaan. Naast de techniek die de Romeinen had den gebracht was er ook de erfenis van de Kelten, de oorspronkelijke bewoners van west-Europa. Daardoor begon men betere huizen te bouwen, betere kleding te maken, de landbouw werd uitgebreid met het verbouwen van rogge, haver, boekweit en hop. Zelfs namen de Ro meinen enkele vindingen over, zoals het maken van tonnen en vaten, duigen en hoepels. Ook het maken van zeep, op een manier die de Romeinen zelf nog niet machtig waren". Bronnen en molens Over de middeleeuwse techniek Is wei nig bekend, maar hoe komt het dan dat men er toch mee op de hoogte is? ..Inderdaad zijn de bronnen schaars. De boekdrukkunst was nog niet uitgevon den. allerlei ambachtslieden en gilden hielden er een beroepsgeheim op na, zo dat het heel lang kon duren voor an deren er achter kwamen hoe iets in zijn werk ging. Het spinnen van zijde hoorde daaronder, waarvan het mono polie en daarmee het geheim heel lang door Italiaanse steden werd behouden. Maar aan de andere kant zijn er toch aanwijzingen. Afbeeldingen in gebrand schilderde ramen, contracten en reke ningen. enkele spaarzame geschriften, van miniaturen voorziene handschriften en versierde letters, bronnen die nog veel kunnen opleveren. Omdat de godsdienst in die tijd zich verspreidde in Europa kreeg men al vroeg waardering voor handenarbeid en kwam het slavenwerk niet erg van de grond. Daardoor werd de technische ontwikkeling wat in de hand gewerkt. Zo ontwikkelden zich uit de oorspron kelijk heel primitieve waterturbine die de Romeinen kenden de molens, die als het ware een technische revolutie in de tiende en elfde eeuw brachten. Ze wer den gebruikt voor graan malen, het aanvoeren van water, papierfabricage, het persen van zaden en het maken van kleurstoffen, ze dreven valhamers aan, slijpstenen en draaibanken. Zodat ze al spoedig een onmisbaar onderdeel vorm den voor de toenmalige techniek. Dat waren watermolens. Later kwamen de windmolens, waarvan men vermoedt dat ze „ontdekt" zijn tijdens de kruis tochten, hoewel anderen van mening zijn dat men slechts het idee heeft over genomen. omdat de oosterse en Europe se windmolens veel van eikaar verschil len." Vooruitgang „Hoe knap ook die ontwikkeling was, ze bleef beperkt omdat men gebonden was aan houten constructies. Tandrade- rer werden van hout gemaakt c.. bleven het zwakke punt tot de achttiende eeuw. Men kon wel grotere en betere machi nes bedenken, maar niet uitvoeren. Maar ook op andere manieren kwam er vooruitgang. Zo begon men langzaamaan de trekkracht van het paard te prefere ren boven die van de tragere os. Men ontwierp een betere halster, waardoor het paard zijn kracht volledig kon aan wenden. hij kreeg voor het eerst hoef ijzers, later ontstonden stijgbeugels, bit en veel betere zadels. Dit lijken kleinigheden maar ze waren van groot belang voor de landbouw die nu een betere „machine" had en beter verkeer, want de nieuwe uitrusting maakte het paard als vervoermiddel Veel beter geschikt De landbouw begon te bloeien, er kwamen zwaardere ploe- g3n en eggen, men begon veel meer te verbouwen. Langzamerhand kwam ook de wijn bouw en de bereiding van alcoholische dranken als cider en perewijn uit appels en peren op gang. vaak ook onder in vloed van zuidelijker streken. Aan de andere kant was er ook achteruitgang, omdat men, nadat de Romeinen waren verdwenen, niet in staat was het we gennet dat zij met veel talent hadden aangelegd, te onderhouden. De wegen werden of waren slecht, daarorr begon men naar mogelijkheden te zoeken om over water goederen te vervoeren, wat weer leidde tot ontwikkeling van sche pen, omstreeks 1200 ontstond de kogge, een standaardschip voor die tijd." Boekdrukkunst cn buskruit Niet alleen was dus vooruitgang. Geldt dat ook op andere terreinen? „Ja, de openbare werken. Drinkwater voorziening die de Romeinen op konden brengen met hun geweldige viaducten ging achteruit. Het water werd uit put ten en rivieren betrokken, de hygiëni sche toestand ging achteruit, riolering en straathygiëne zouden pas tegen het eind van de middeleeuwen weer op gang komen. Maar tegen het eind van de twaalfde eeuw kwam de industrie naar voren. Men begon steenkool te ge bruiken, het buskruit maakte geschut mogelijk en de boekdrukkunst werd ont dekt. Spinnen en weven werden ver- vo'maakt. Maar daarmee kreeg de toen malige wereld een heel ander aanzien. Toen naderde al het eind van de mid deleeuwen hoewel er nog vele uitvin dingen uit die tijd stammen, o.a. het klokkegieten, dc vinding va oliever ven en nog meer. We hebben ons ech ter bepaald tot ontwikkeling die het directe leven der toenmalige mens be- invloecden. Bij elkaar gerekend kan men tot de conclusie komen dat de middel eeuwen wel anders waren dan men in het algemeen aanneemt. De ontwikke ling zoals die middels de windmolen en het waterrad plaatsvond was even be langrijk voor die tijd als de uitvinding van stoommachine en elektriciteit in de achttiende eeuw." De ontwikkeling van de arbeidsmarkt gedurende september 1968 in het gewest Soest (de gemeenten Baarn, Eemnes en Soest). Voor het eerst dit jaar is er in het ge west Soest sprake van enige stijging van dc geregistreerde mannelijke ar beidsreserve. Gedurende de afgelopen maand steeg deze namelijk van 73 naar 81. Overigens is deze situatie aanmerkelijk gunstiger dan in september 1967, toen de arbeids reserve opliep van 121 naar 122. Voor de stijging van deze maand is nau welijks een afdoende verklaring te ge ven. Debet hieraan zijn o.m. dc slechte weersomstandigheden, die een vlotte plaatsing van de werkzoekenden met een „buiten-beroep" enigermate belemmer den. Het aantal jeugdigen onder dit aanbod liep deze maand op van 2 naar 6. het geen grotendeels veroorzaakt is door registratie van een aantal schoolverla ters na hun vakantie. Vorig jaar sep tember daalde het aanbod van manne lijke jeugdigen van 22 naar 16: een aanmerkelijk minder gunstig beeld dan thans. De vraagzijde van de arbeidsmarkt blijft zich op een gunstig niveau bewegen. Zij daalde deze maand van 349 naar 343. Over het geheel genomen blijft de vraag enigermate boven het niveau van vorig jaar september, toen zij daalde van 340 naar 337. De vraag naar jeugdig mannelijk per soneel. dat onder de voornoemde aan tallen is begrepen, daalde deze maand van 128 naar 102. Vorig jaar september was er een stijging van 85 naar 112. In verhouding tot het aanbod van jeugdi gen is de situatie thans krapper dan vorig jaar. Het dekkingspercentage van de totale vraag ten opzichte van het dito aan bod blijft een aanhoudend beter beeld tonen dan in 1967. Eind augustus en eind september 1967 waren deze per centages respectievelijk 281 en 276, ter wijl zij per ultimo augustus en septem ber 1968 respectievelijk 478 en 423 be droegen. Het werkloosheidspercentage van man nen in verhouding tot de totale afhan kelijke mannelijke beroepsbevolking van dit gewest bedroeg per eind september 1968 ca. 0.6; eind augustus 1968 was dit ca. 0.5, terwijl zij vorig jaar per eind september en eind augustus in beide ge vallen 0,9 bedroegen. Het geregistreerde aanbod van werk zoekende vrouwen steeg deze maand van 33 naar 39. Vorig jaar september van 28 naar 29. Het aanbod van jeugdig vrouwelijk personeel is nauwelijks ge wijzigd. Deze maand van 5 op 6: vorig jaar september van 6 op 5. De vraag naar vrouwelijk personeel steeg deze maand van 184 naar 187, maar blijft beneden het niveau van vo rig jaar september, toen deze daalde ■ran 225 naar 201. De vraag naar jeug dig vrouwelijk personeel is deze maand gestegen van 101 naar 106. Vorig jaar september van 68 naar 91. Het aantal in omloop zijnde geldige werkvergunningen voor in het gewest Soest werkzame buitenlandse arbeids krachten per ultimo september 1968 be droeg 410. Vorig jaar per eind septem ber 339. Op de Wijnand Toplaan trof de Soes ter bromfietser T. H. A. zondagavond de dronken bromfietser J. S. (30) uit Soest op straat liggend aan, overigens pas toen hij over hem heen was ge reden. Eerst nadat A over de ander was heengehobbeld, kwam hij tot de ontdekking, dat S. met de bromfiets over zich heen op straat had gelegen. Even na het ongeval arriveerde de po litie. die er juist getuige van was, hoe P. V. uit Soest, een neef van S., de bromfiets in zijn volkswagenbusje wilde laden. Daar was alle aanleiding toe, om Jat S. kort tevoren de rijbevoegdheid was ontzegt. Aangezien echter V. zelf ook niet nuchter was, verbood de poli tie hem verder te rijden. Hij moest zijn sleuteltjes inleveren, maar weigerde aan dat verzoek te voldoen. Er ontstond een handgemeen tussen V. en de politie, maar tenslotte lukte het de sterke arm met behulp van een omstander de man mee naar het bureau te krijgen, waar hij is ingesloten. De bromfietser S. moest met verwondingen naar het zie kenhuis worden gebracht. Ook de an dere bromfietsbestuurder raakte gewond, maar kon ter plaatse worden behandeld. Op de Amersfoortse eiermarkt werden aangevoerd 40.000 stuks in prijzen van f 14,50 tot ƒ15,50. Middenprijs ƒ15,25. Prijs per kg ƒ2,42. Op de Van Weedestraat is zondag me vrouw K. E. S. van P. uit Amersfoort met haar bromfiets gevallen. Zij liep diverse schaafwonden op en moest wor den overgebracht naar het ziekenhuis De Lichtenberg in haar woonplaats, waar zij ook is opgenomen. Op de Steenhoffstraat zijn zondag drie automobilisten met elkaar slaags ge raakt Aanleiding daartoe was een vreemde inhaalmanoeuvre van een tot nu toe onbekend gebleven T^estuurder van een Opel. die op de Steenhoffstraat mej. I. van E. (19) uit Soest dusdanig gevaarlijk inhaalde, dat een tegenligger scherp naar rechts moest uitwijken om een botsing te voorkomen. Enkele hon derden meters verder stond de Opel midden op de weg stil. Mej. van E. wilde de bestuurder op zijn onverant woordelijk gedrag attent maken, maar voor zij daartoe de gelegenheid kreeg, had zij al een klap in het gezicht van de man te pakken. Twee automobilisten, die achter mej. Van E. reden, zagen dat, stapten uit en tuigden toen de bestuur der van de Opel af, waarna deze het hazepad koos. Ofschoon Georges Bizet een zeer veel zijdig componist en een universeel toon dichter was, kent het nageslacht hem voornamelijk als de schepper van „Car- men". een der grootste meesterwerken uit de geschiedenis der opera. De laat ste decennia is er echter een streven ook enkele andere muziekdramatische werken van deze Franse meester over het voetlicht te brengen. Zo is bijvoor beeld in Nederland de opera ..De Parel vissers" met succes opgevoerd en is zelfs een kasstuk geworden. Bizet. wiens 130ste geboortejaar dit jaar wordt herdacht, heeft voorts verschil lende orkestwerken gecomponeerd, waar in hij al evenzeer blijk heeft gegeven een vooral in ritmisch en harmonisch opzicht uiterst subtiel en vindingrijk kunstenaar te zijn. Distinctie en arti stieke zelfdicipline verlenen aan Bizet's muziek een voornaam cachet, waarin zich de beste hoedanigheden der Franse cultuur openbaren. Carmen, muzikaal en realistisch In 1875 werd de 37-jarige Bizet door het Parijse operapubliek uitgefloten. Toen ging namelijk de weing succesvolle pre mière va nzijn opera „Carmen". het werk dat Bizet later een plaats gaf in de nj van de grootste meesters van het muziektoneel. Carmen, gebaseerd op een uiterst be klemmende en realistische novelle van Prosper Mérimée is inderdaad een uit zonderlijk muziekdrama, niet alleen in het oeuvre van Bizet, maar in de ge hele geschiedenis der opera. Bizet heeft \-an Mérimée's novelle geen sentimenteel liefdesverhaal gemaakt, doch hij is erin geslaagd het verhaal te verheffen tot een werkelijk drama der passie in een omlijsting, waarin ook de kleine rollen psychologisch raak uitge balanceerd zijn en daardoor aan de tra gedie van Carmen en Don José een beklemmende realiteit verlenen. Carmen is even rijk aan fascinerende muziek als aan dramatisch leven. Het konflikt tussen woord en muziek, dat Bizet's tijdgenoten voor onoplosbare moeilijkheden stelde, is in deze opera overwonnen. Evenals Mozart is Bizet er althans in deze opera in geslaagd alle tegenstrijdigheden van het muziek-to- neel met elkaar te verzoenen. Wat Carmen tot zo'n uniek meesterwerk maakt is niet alleen de geniale muziek, maar ook de dramatisch kracht, die lou ter individuele persoonlijkheden op het toneel wist te brengen en bovendien door een bij uitstek dramatische mu ziek wist te karakteriseren De muzika le structuur wordt steeds bepaald door de eisen van de handeling, en dc han deling van haar kant is zo aangelegd, dat zij de muziek volop gelegenheid tot ontplooiing schenkt. Door deze uitgebalanceerde verhouding tussen woord en klank distancieerde Bizet zich van zijn voorgangers, die van de opera voor alles een imponerende manifestatie van theatrale pracht cn praal wilden maken. De z.g. Grand Opéra had in de eerste helft van de 19e eeuw het Franse mu ziektoneel gedomineerd. Dit genre bracht een groot aantal historische muziek drama.? voort. Meyerbeer's ..Hugenoten", Auber's „la muette de Postici" en Rossi- ni's „Wilhelm Teil", waarvan de pre mière in Parijs plaatsvonden, zijn de meest representatieve specima van dit spectaculaire genre. In Verdi's „Nabuc- en „Don Carlos" is de invloed van de stijl en vormgeving der Grand Opéra ook nog duidelijk merkbaar. Hoewel al deze componisten in sommige episodes erin geslaagd zijn waarlijk ge- inspireerde dramatische muziek te schrij ven, vertonen deze opera's toch teveel uiterlijkheden en zijn de intriges er vaak al te gezocht. Ook Bizet heeft zich op dit terrein begeven, doch zijn historisch drama ..Iwan de Verschrik kelijke" werd een grote mislukking. Bizet was een realist, hij droomde van een muziek die geheel geboren was uit het ritme en de alledaagse gebeurtenissen. Hij wilde een muzikaal spiegelbeeld van de mens geven en een volksdrama als „Carmen" bood hem de gelegenheid werkelijke mensen op het toneel te brengen en zo een werk te concipiëren, waarin alle menselijke conflikten een innerlijke waarachtigheid kregen. Uitheems, maar voor alles Frans Georges Bizet (1838-1875) was op zijn tiende jaar al een knap pianist en won op zijn 19e jaar de Prix de Rome. Ha- levy, de componist van de opera „La Juive" was een van zijn leermeesters. Reeds op jeugdige leeftijd componeerde Bizet een drietal symfonieën. De eerste in C grote terts is kort voor de oorlog zelfs weer uit de muziekarchieven op gediept en is thans een vast stuk van het orkestrepertoire geworden- In dit kostelijke werk. dat de invloed van Mozart en Schubert verraadt, toont de jonge Franse musicus een uiterst sub tiel en inventief kunstenaar te zijn, die met behulp van een geraffineerd orkest- koloriet gemakkelijk een bepaalde sfeer kan suggereren. Zijn grote bewondering voor Rossini en Donizetti, de grootmeesters der 19- eeuwse opera buffa, blijkt uit zijn eerste operaschepping ..Don Procopio een overigens vrij onbeduidend werk. Dat de wereld der zigeuners grote aantrekkingskracht op Bizet uitoefende, daarvan getuigt niet alleen „Carmen" doch ook zijn opera „La jolie fille de Perth", welke overigens allang van het repertoire is verdwenen. Hoewel zijn operastijl steeds wordt ge kenmerkt door een typisch Franse élé- gance, heeft Bizet in veel van zijn werken ook uitheemse, bijvoorbeeld oosterse karakteristieken toegepast. Zijn opera „Djamileh"is hier een voorbeeld van, evenals „De Parelvissers". Bizet's laatste opera welke precies honderd- vijf jaar geleden in première ging. Parelvissers hier *t populairst Heel lang heeft het de schijn gehad, dat -De Parelvissers" een vergeten werk zou worden. Doch in de dertiger jaren beleefde deze opera een reeks herop voeringen, ook in Nederland, waar een Italiaans gezelschap waarvan de be roemde tenor Luigi Fort deel uitmaakt®, het werk introduceerde. Merkwaardiger wijs hadden deze opvoeringen nergem zoveel succes als in Nederland, waar „De Parelvissers" zelfs een kasstuk werd. Buiten Nederland en Frankrijk if ..De Parelvisser? een vrijwel onbekend werk. Slechts het prachtige duet uit de tweede acte, dat destijds door Gigli en Giuseppe en Luca zo wondermooi werd gezongen, heeft een enorme populariteit als weinig andere operafragmenten. Tn iets mindere mate kan dit ook g^^egd worden van de grote tenoraria, welke door legendarische zangers als Gigli, Björling en Tauber zo voortreffelijk werd vertolkt. Niet als „Carmen" is „De Parelvissers" een getrouwe weerspiegeling van het aardse bestaan. Het werk. dat onmis kenbare invloeden heeft ondergaan van Delibes s „Lakmé" heeft een zwakke dramatische inslag, een tekort aan psv- chologiscohe waarheid, wat nu juist eèn van de sterke kanten van ..Carmen" was. waar de innerlijke realiteit van de figuren zeer overtuigend is. En die fun damentele tekorten heeft Bizet in zijn Parelvissers niet geheel door puur mu zikale kwaliteiten kunnen compenseren. Ditzelfde geldt voor alle andere opera's van Bizet al evenzeer. Ook die bezaten veelal een vrij zwakke tekst en missen daardoor de strakke lijn, de onverbidde lijke logica van de Carmen-tragedie. Zoals Charles Gounod voortleeft door zijn „Faust zo Bizet door zijn -Car men". Men zou de Franse meester echter geen recht doen. indien men ook zijn be koorlijke orkestsuites, geïnspireerd op Daudets „1'Arlésienne" niet zou releve ren. Deze tot in het kleinste detail ge polijste partituren kenmerken zich door een overvloedige muzikaliteit en be zitten een charme, even uitzonderlijk als de mooiste bladzijden uit Carmen. Tevens gevraagd ERVAREN N~ERKOOPSTER voor de zaterdagen. Bel vandaag, uiterlijk morgen 3473 of 5989. TORENSTRAAT 5. TELEFOON 3473

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1968 | | pagina 5