President veertien punten VADER VAN DE VOLKENBOND HAD EEN VADERCOMPLEX 4 Labiele figuur zag zichzelf als redder der mensheid S Thomas Woodrow Wilson, de man, die 57 jaar later de 28ste president van de Verenigde Staten zou worden, werd geboren op 28 december 1856 te Staun- ton In de staat Virginia. Zijn vader was predikant van de Presbyteriaan se gemeente, wiens ouders uit Schot land waren geïmmigreerd. Ook zijn moeder was een Schotse immigran te. De vader was een mooie man, die te veel praatte. Hij was ijdei: trots op zijn uiterlijk voorkomen en trotser nog op zijn gave van woord en gebaar. Hij had een passie voor woorden en hij koesterde ze als zodanig, om hun klank, met meer zorg voor de uitdrukking van een gedachte dan voor de inhoud ervan. Hij zocht ongewone woorden in het woordenboek en ge bruikte overdadige formuleringen om schittering te geven aan banale ge dachten. Zijn leven werd door twee grote passies beheerst: woorden en zijn zoon, die onveranderlijk Tommy werd genoemd. Jessie Woodrow Wilscn, de moeder van de kleine Tommy, was een ble ke, weinig levenskrachtige vrouw van dertig toen het kind geboren werd. Zij had een lang en smal gezicht, een lange neus, uitpuilende ogen en een brede, zwakke mond. Ze was zwijgzaam en plechtig van aard. Haar jeugd was hard geweest omdat het gezin van acht kinderen was ach tervolgd door armoede en tegenslag. Haar vader was ook een Presbyte riaanse dominee. ZIEKELIJKE JONGEN Voor de kleine Tommy een Jaar oud was, verhuisde het gezin naar Augusta in de zuidelijke staat Geor- gia Daar werd het karakter van het kind gevormd, want zijn vader die. ondanks het feit, dat hij geboren en opgegroeid was in Ohio in het noor den, spoedig een ijverige bekeerling werd van de zaak van de zuidelijke staten preekte daar tot Tommy veertien jaar oud was. In de pastorie van Augusta groeide Tommy Wilson op van een dikke gezonde baby tot een ziekelijke kleine jongen, die in niets op zijn mooie, sterke vader leek. maar wel op zijn moeder. Hij had slechte ogen en sukkelde aan een slech te spijsvertering, die hem zijn hele leven zou plagen. Hij was zo ziekelijk dat zijn ouders hem niet naar school stuurden. Hij leerde het alfabet pas op zijn tiende jaar en kon pas lezen toen hij elf was. Mijn vroegste herinnering", zei Tho mas Woodrow Wilson vijftig jaar la ter, ,,is dat ik voor mijn vaders huis in Augusta stond in Georgië toen ik vier jaar was en iemand voorbij hoorde komen die zei dat Lincoln ge kozen was en dat er oorlog zou ko men. Ik herinner me dat de toon van de opgewonden stem me opviel en dat ik naar binnen rende om mijn va der te vragen wat het betekende". Naar zijn vader rennen was de nor male reactie van het kind op elke situatie van onzekerheid. Zijn liefde voor zijn vader was de kern van zijn gevoelsleven. Zij kusten elkaar bij elke ontmoeting hartstoch telijk en zo volledig nam het kind de preken van zijn vader ter harte, dat hij voor de rest van zijn leven nooit twijfelde aan de exacte en let terlijke waarheid van de Presbyteri aanse geloofsartikelen. De vader, die evenveel van zijn zoon hield als zijn zoon van hem, droeg door de intensiteit van zijn ge negenheid bij tot de adoratie van zijn zoon. Hij vond het prettig lichamelijk contact met het kind te hebben, het te omhelzen, het achterna te zitten door het huis en de tuin. Hij hield ervan de gedachten die in zijn eigen hoofd zaten over te brengen in het kind en versterkte daarmee de in tellectuele afhankelijkheid van de jon gen. LIEFDE VOOR WOORDEN Al vroeg raakte de vader er van overtuigd, dat Tommy een belangrijk man zou worden en hij verborg dat gevoel niet voor zijn zoon noch voor iemand anders. Ondanks zijn geringe inkomen hield hij zijn zoon tot diens 29ste jaar in volkomen economische onafhankelijkheid. En -Tommy was daar tevreden mee. Tommy hield er meer van met keu rig opgevoede meisjes te spelen dan met jongens. Zijn vader had zijn aan dacht slechts op één ding weten te richten: welsprekendheid en voor de rest van zijn leven hield hij die be langstelling. Hij twijfelde nooit aan zijn verwantschap met de grootste man nen en diep in hem leefde de over tuiging, dat zijn vader de grootste man van de wereld was. Op 15-jarige leeftijd bekende hij. dat hij onmiskenbare tekenen bemerkte, dat er in zjjn hart een werk van ge nade was aangevangen en hy geloof de, dat God hem had uitgekozen voor een groot werk. Hy was overtuigd, dat God bem zou gebruiken en be schermen tot zyn werk was voltooid. Hy was nooit onzeker over de recht vaardigheid van zijn daden. Wat hy ook deed was juist omdat God bem leidde. Het was aanvankelijk de bedoeling van zijn familie, dat hij presbyteri aans predikant zou worden, maar na dikwijls door ziekte onderbroken stu die aan de universiteiten van Prince- ton en Virginia koos hij tenslotte de juridische richting, met de bedoeling .staatsman" te worden Gladstone was zijn grote voorbeeld. Hij was een slecht student, maar hij oefende zich elke dag in welsprekendheid. Nadat hij zijn studie had afgesloten, vestigde hij zich als advocaat in Atianta in Georgla, maar hij kreeg niet één cliënt. Hij had tot dusver geen enkele liefdes ervaring gehad, maar In 1883 werd hij verliefd op Ellen Louise Axson, dochter van een presbyteriaanse pre dikant, een charmant en vriendelijk meisje. Ze trouwden twee Jaar later Op 11 november 1918 werden de wapens aan de fronten in het; westen gestrekt en daarmee kwam een einde aan de vier jaren van verschrikking, die in de ge schiedenis staan gefixeerd als de eerste wereldoorlog. Nog nimmer tevoren had de wereld een dergeiyke door mensen veroorzaakte catastrofe gezien en toen eindelijk het laatste schot gevallen was. toonde het oude Europa een ontstellend beeld. Veel landen stondeD op de rand van de volledige ineenstorting, hongers nood, epidemieën, revolutionaire woelingen, burgeroorlogen, chaos en uitputting teisterden winnaars en overwonnenen, maar in de harten van de mensen was de grote droom van een nieuwe en betere wereld sterker dan ooit. Voor miljoenen had die droom gestalte gekregen in één man, die ze zagen als een soort nieuwe messtas. Thomas Woodrow Wilson. president van de Verenigde Staten van Noord-Amerlka, het machtigste land der aarde. Niet alleen hadden de Ameri kaanse wapens en de Amerikaanse soldaten tenslotte de oorlog beslist, de Ame rikaanse president had meer gedaan: in zijn beroemde veertien punten - ont vouwd in een grote rede voor het Amerikaanse Congres op 8 januari 1918 - had hij de basis gelegd voor een wereld, waarin nooit weer oorlog zou zijn. waarin gerechtigheid zou heersen en waarin alle geschillen tussen de naties onderling zouden worden geregeld langs vreedzame weg door een supra-nationaal orgaan. de Volkenbond. Wilson's veertien punten werden de basis voor de vredesbespre kingen, die tenslotte leidden tot het beroemde en beruchte „Verdrag van Ver- saLlles". Wilson had toen echter onder druk van Clemenceau en Lloyd George aJ verschillende van zijn veertien punten moeten laten vallen, maar hij bleef vechten voor zyn grote ideaal: de Volkenbond. Het was de teleurstelling van zyn leven, toen zowel de Amerikaanse Senaat als het Congres weigerde zich voor Amerika'8 aansluiting bij de Volkenbond uit te spreken uit vrees opnieuw in een Europese oorlog verwikkeld te raken. Zonder Amerika's deelneming was de Volkenbond al by voorbaat machteloos en de geschiedenis heeft bewezen, dat ze zelfs een tweede wereldoorlog - nog verschrikkeiyker dan de eerste - niet heeft kunnen voorkomen. Maar na deze tweede wereldoorlog zijn op de puin hopen van de Volkenbond de Verenigde Naties gebouwd en hoewel ook de macht van deze nieuwe volkerenorganisatie vaak te kort schiet, betekent ze toch on miskenbaar een stap vooruit op de lange en moeiiyke weg naar een wereld zonder oorlog. Wie was nu deze Thomas Woodrow Wilson, de vader van de Volkenbond en de grootvader van de Verenigde Naties? Er is veel over hem geschreven en uit al die woorden, die aan hem gewyd zijn rijst een beeld op van een wonderlijk man. vol tegenstrijdigheden, een idealist rnet een zeldzaam grootse visie, maar anderzijds ook 'n man van een ongelofelyke kleinzieligheid en onoprechtheid in de gewone menselijke verhoudingen. Een dergeiyke figuur, die zulk een enorme invloed heeft gehad op een bepaalde episode in de wereldgeschiedenis, wiens woorden en ideeën miljoenen met nieuwe kracht en nieuwe hoop hebben bezield, maar die door zijn kortzichtigheid, wan trouwen en haatdragendheid zijn meest toegewijde vrienden van zich vervreemdde en die stierf in gruwelijke eenzaamheid als een verslagen eD verbitterd man, is 'n dankbaar onderwerp voor een psychologische studie. Tal van historici hebben in de loop der jaren getracht de figuur Wilson te benaderen als historisch fenomeen, gerekend naar zijn daden en zijn woorden. Maar hoe zag de man eruit, die achter deze daden en woorden stond? Niemand minder dan Sigmund Freud, de grote psycholoog, heeft zich gezet aan een indringende karakterstudie van deze 28ste president der Verenigde Staten, die het lot der wereld een tijdlang heeft be paald. Samen met de diplomaat Wtlliam C. Bullitt. die jarenlang onder Wilson heeft gewerkt, heeft hij dc resultaten van zijn onderzoek neergelegd in een op- merkeiyke publikatie van 256 bladzyden, onder de titel „Thomas Woodrow Wil son. president van 1913-1921. een psychologische studie". Het boek is vertaald door mevr. E. M. A. Kraak-de Looze en uitgekomen by J. A. Boom en Zoon te Meppel. Freud en Bullitt hebben in totaal tien jaar aan het boek gewerkt. Het vond zyn uiteindeiyke vorm in 1939. hetzelfde jaar waarop Freud als Oostenrijkse emigrant in Londen stierf. Bullitt besloot daarna uit hoffeiykheld de publikatie nog uit te stellen zolang de tweede mevrouw Wilson nog In leven was. Pas in 1967 is de oorspronkeiyke Engelse editie verschenen. De gegevens voor dit artikel zijn aan dit boek ontleend. en in haar vond Wilson een emotio nele zekerheid, als de liefde van zijn moeder. Na zijn huweiyk toen hij nog steeds niet had geleerd In zijn levensonderhoud te voorzien, ging hij studeren aan de John Hopkins uni versiteit te Baltimore. Zijn hele leven lang bleef hij de nadruk leggen op zijn ..intensiteit" en zijn „hevige pas sies" maar op 28-jarige leeftijd was hij bijna zeker nog maagdelijk. Zijn sexuele leven beperkte zich tot zijn eerste en zijn tweede vrouw en de verhalen, die zijn politieke vijanden over hem rondstrooiden toen hij in het Witte Huis woonde, over verhou dingenmet andere vrouwen, waren zon deruitzondering onwaar. Het waren ver zinsels van mensen, die hem haatten, maar die geen inzicht hadden in zyn karakter. Lichameiyk was hij mager, zwak en leiyk. Zyn lelijke gelaatstrekken werden nog verder misvormd door zijn enor me bril en door een verbazend slecht gebit. Hij rookte nooit, maar zyn tan den waren door aantasting gevlekt, zo dat men gele, bruine en blauwe vlek ken met stukjes goud zag als hij lachte. Zijn huid was bleek en puisterig. Zijn benen waren te kort in verhouding tot zijn lichaam, zodat hij een bete re indruk maakte wanneer hij zat. Hij was nauwkeurig en ordelijk in al zijn gewoonten. Zijn handschrift was precies en nooit gehaast of slordig. Hij gebruikte zelden alcohol in welke vorm dan ook en dan alleen nog in kleine hoeveelheden en om medische redenen. Hij was nooit dronken. Hij rookte niet. hoewel zijn vader een hartstochtelijk roker was: hij zei daar over: ..Mijn vader rookte In zijn le ven genoeg voor ons beiden". Aan het eind van zijn leven dronk hij weinig thee en koffie en hield hij streng di eet. Kaartspelen deed hij niet. Zijn vader beschouwde kaartspelen als im moreel. Dit was het beeld van de man, die eens president van het machtigste land ter wereld zou worden en die het levenslot van miljoenen mensen in zijn handen had. ..Tommy Wilson was in zijn jeugd", zo schrijft Freud, „onderworpen aan een dominerende vader, een sterke, mooie man die hem onophoudetyk be leerde hem kuste, tegen hem preek te en hem overheerste als de verte genwoordiger van God op aarde. Als de mannelijkheid van Tommy Wilson sterker was geweest dan zijn vrouwe lijkheid, zou hij de druk van die va der ondraaglijk hebben gevonden. Hij zou die vader hebben gehaat, zoals veel zoons van dominees hun vaders hebben gehaat. Tommy Wilsons vrou welijkheid was echter veel sterker dan zijn mannelijkheid, tenminste in die periode van zijn leven. Zijn agressieve activiteit ten opzichte van zijn vader werd verdrongen Het deel van Tom my Wilsons vijandigheid jegens zijn vader dat verdrongen was. was zo volledig verdrongen dat het zich nooit ontlaadde tegen zijn vader. Het bleef echter ontlading zoeken en het brak tal van keren gedurende zijn leven uit tegen vaderfiguren die hij hevig en on redelijk haatte. Door deze verdrongen vijandigheid was het altijd moeilijk voor hem vriendschappelijke relaties te onderhouden met mannen die intellec tueel of wat hun positie betreft ho ger stonden, en hij omringde zich daar om het liefst met vrouwen en man nen die zijn minderen waren. VADER ALS MODJL Tommy Wilson identificeerde zich in een buitengewoon grote mate met zijn vader. Hij dacht de gedachten van zijn vader, hij sprak de woorden van zijn vader, hij aanvaardde zijn vader volledig als zijn model, met een even grote liefde voor woorden en een even grote afkeer van feiten als deze. Hij dreef de imitatie zelfs zo ver door dat hij preekte vanaf zijn vaders kansel voor een denkbeeldige gemeen te. Hij kleedde zich op zo'n wijze dat men hem als Jongeman herhaaldelijk aanzag voor een dominee en hij trouw de evenals zijn vader een vrouw die 'vqs geboren en --gevoed in een Pres byteriaanse pastorie. Over deze vaderidentlficatie groei de hy nooit heen. zyn kwaliteiten en zUn feilen bleven de kwaliteiten en feilen an zyn vader. Hy kon zich geen volmaakter mens voorstellen dan zyn vader, zyn vader bad zyn opper ste uitdrukking gevonden in preken van de kansel. Tommy Wilson vond zijn meest volmaakte uitdrukking in preken van een kansel die het Witte Huis was. „Zo loopt de man die God heeft ge ïnstalleerd als zijn Super-ego over een smalle richel de berg der groot heid op en balanceert gevaarlijk tus sen de afgrond der neurose aan de ene kant en die der psychose aan de andere kant. Hij heeft geluk als hij voor het einde van zyn leven niet in een van deze afgronden valt. We zul len zien hoe het Super-ego van de kleine Tommy Wilson hem de smalle bergkam opdreef, hoe hij vele ma len dreigde af te glijden naar de kant van de neurose en hoe hij tenslotte aan het eind van zijn carrière bij na in een psychose stortte". Wilson werd president van de uni versiteit van Princeton. Hij had zich aangesloten bij de democratische par tij en werd na een vrij felle verkie zingsstrijd gekozen tot gouverneur van de staat New Yersey. Het was een lange weg geweest en hij had op die weg veel mannen ontmoet, die hem geholpen hadden. Voor sommigen had hij meer dan gewone genegenheid ge voeld, anderen had hij gehaat en ve len had hij geïdentificeerd met zijn va der. Op 5 november 1912 werd Wilson gekozen tot president van de Verenig de Staten. Tegen een groep studenten die bem kwamen toejuichen sprak hy als volgt: „Ik voel me niet uitgelaten of biy. Ik voel me buitengewoon ernstig. Ik heb geen neiging op te springen en myn hielen tegen elkaar te slaan. Een rware ernst en verantwoordeiyk- heid lijken op my te drukken. Ik voel Dwazen, visionaire persoonlijkhe den, lijders aan waanideeënnew rotici en krankzinnigen hebben door de hele geschiedenis van de een belangrijke rol mensheid heen l gespeeld, en dat niet alleen wan neer zij door het toeval van hun geboorte met macht waren uit ge- rust. Meestal hebben zij vertcoes- tingen aangericht, maar niet al- tijd. Zulke personen hebben op r) hun eigen en latere tijden diep in- grijpende invloed uitgeoefend, zij <A hebben de stoot gegeven tot be- langrijke culturele bewegingen en hebben grote ontdekkingen ge- v I daan. Aan de ene kant hebben zij deze resultaten weten te bereikend met behulp van het gezonde deel A i van hun persoonlijkheid, dat wilf) zeggen, ondanks hun abnormali- teit; aan de andere kant ts het A echter juist vaak de pathologische J? kant van hun karakterde eenzij digheid van hun ontwikkeling, de I kritiekloze en ongeremde gericht- y heid op een enkel doeldie hun de kracht geeft anderen mee te sle- pen en de tegenstand van de we- (a reld te overwinnen. Sigmund Freud de behoefte te knielen en te bidden om de kracht te doen wat van my wordt verwacht". Tegen de leider van zyn verkiezingscampagne zei hy: „Of U veel of weinig deed. denk er aan dat God had bepaald dat ik de volgende presideDt van de Verenigde Staten zou zyn. Noch U, noch enige andere sterveling had het kunnen ver hinderen". Toen men hem waarschuw de dat hy vermoord zou kunnen wor den. antwoordde hy: „Ik ben onster felijk tot myn tijd is gekomen". Dat een man van zesenvijftig in de lichamelijke en geestelijke toestand van Woodrow Wilson in staat was het werk te doen dat hij verrichtte gedu rende de zesenhalf jaar tussen zijn inauguratie en zijn instorting in sep tember 1919 is opmerkelijk. Hij maak te gedurende die periode verschillende crises door. maar stortte nooit volle dig in. Twee factoren schijnen zijn ge zondheid in stand te hebben gehou den: de zorgvuldige behandeling van zyn lijfarts admiraal Grayson en een ongewoon grote psychische voldoening. DE OORLOG Toen in Europa de grote oorlog uit brak, hoopte Wilson oprecht, dat de Ver. Staten neutraal zouden kunnen blijven. Hij verzette zich tegen de groeiende oorlogsstemming in Ameri ka nadat de Duitsers schepen hadden getorpedeerd, waarmee ook Amerikaan se burgers om het leven waren ge komen. Langzaam groeide echter in hem het besef, dat hij de door God uitverkorene was om met Amerika's enórme mankracht en potentieel een einde aan de oorlog te maken en dat hij Wilson de vresdesvoorwaar- den zou kunnen dicteren. In deze geest richtte hij een brief aan de Engelse regering, maar die ging daar niet op in. Nadat hij in 1916 herkozen was be sloot Wilson dat er slechts één uit weg uit zijn moeilijkheden was: hij moest eisen dat de oorlog werd beëin digd ter wille van het welzijn der mens heid, of de Engelsen dat nu goedkeur den of niet. Hij geloofde dat een der gelijke morele eis zou kunnen lelden tot vredesonderhandelingen op basis van de stand van zaken voor het uit breken der vijandelijkheden. Dat Amerika tenslotte aan Duitsland de oorlog verklaarde, was een gevolg van de onbeperkte duikbootoorlog. Freund schrijft over deze periode: „Wilson had een enorm vermogen fei ten te negeren, en een enorm geloof in woorden. Zijn kijk op feiten en woorden was precies omgekeerd aan die van een man van wetenschap. Hij kon er niet tegen dat een mooie for mulering zou moeten wijken voor een feit dat er strijdig mee was. Hij ge noot ervan een onplezierig feit teniet te doen met een mooie formulering. .Als hij een doeltreffende formulering had gevonden begon hij die te gelo ven, wat de feiten ook waren. Eind maart 1917 zag hij zich voor een di lemma geplaatst waarvan hij geen van de alternatieven kon verdragen. Zolang hij zich aan de feiten hield had hij twee mogelijkheden. Hij kon het vol gende standpunt innemen: de oorlog zal resulteren in een slechte vrede, maar Duitsland dwingt ons er deel aan te nemen: het andere standpunt lutdde: aangezien de oorlog in een slechte vrede zal resulteren weiger ik eraan deel te nemen, ondanks Duits- lands provocaties. Hij was niet in staat een van deze alternatieven te aanvaar den. Zijn Identificatie met Christus was zo sterk dat hij alleen oorlog kon voorstellen als een middel om vrede te bereiken. Hij moest kunnen gelo ven dat hij op de een of andere ma nier uit de oorlog te voorschijn zou komen als redder van de wereld. Eind maart moest hij om een oorlogsver klaring vragen. Hij kon er alleen om vragen als het een kruistocht voor vre de zou zijn. Hij wist dat het dat niet was. De feiten waren scherp in stryd met zijn verlangen. Zoals dat zijn ge woonte was ontvluchtte hij ook nu het dilemma door de feiten te negeren HU vierd overtuigd door zUn eigen woorden. Hy begon volledig In zyn formuleringen te geloven. Door zyn woorden overtuigde hy er vele men sen in tal van landen van, dat de oorlog met de rechtvaardige vrede zou eindigen en hy maakte heel Ame rika „dronken van deze geest van zelf opoffering". Maar niemand werd meer bedrogen en bedwelmd door zyn woor den dan hy zelf. In een afgesloten deel van zyn geest wist by, dat de kruis ridders het Heilige Land nooit zouden bereiken. RECHTER VAN DE WERELD De kracht van Wilsons verlangen een kruistocht aan te voeren die hem rechter van de wereld zou maken blijkt duidelijk uit het feit dat hij die rol in oktober 1915 ambieerde en dat zijn mond de woorden van Christus te spreken en zijn verachting voor Lloyd George en de Eritse politiek werd In juni zeer heftig. Al zijn illu sies over het nobele karakter van Brit se staatslieden die hij sinds zijn jeugd had gekoesterd, werd vernietigd, Hij begon de meest vriendelijke gevoelens te krijgen voor Clemenceau, die de waarheid sprak en die de eisen van Frankrijk niet besmeerde met de Brit se morele marmelade. Hij was moe van de hele smerige zaak en wilde niets liever dan het verdrag zo gauw mogelijk getekend krijgen, zodat hij naar Amerika kon vertrekken om het door de Senaat te laten ratificeren en de Volkenbond in te stellen. Hoe meer kritiek Lloyd George en andere op het verdrag uitoefenden, hoe wanho piger Wilson vasthield aan zijn ratio nalisatie dat de Volkenbond later «1 het nodige in het verdrag zou ver anderen. hij zich in de maanden na mei 1916, toen hij ervan overtuigd was dat En geland het hem niet zou toestaan, zo ongelukkig voelde. Zo gauw hij zich zelf kon doen geloven dat hij van de oorlog een kruistocht ko.n maken door te zeggen dat het een kruistocht was, werd hij kalm, betrekkelijk gelukkig en sterk. Hij was bezig het onmoge- ïyke te verrichten, hij was de groot ste man ter wereld, hij doodde men sen en hij was de redder der wereld. Hij deinsde voor geen maatregel terug om de deelneming van de Ver enigde Staten aan de oorlog effectief en beslissend te maken. Hij pleitte voor een dienstplicht en wist een des betreffende wet aangenomen te krijgen. Toen op 14 november 1918 de wa penstilstand was aanvaard, reisde Wilson naar Europa om deel te ne men aan de vredesbesprekingen, waar bij hij als uitgangspunt zijn „14 pun ten" introduceerde. Hij werd door al le Europese volken als een redder be groet. Hij weigerde echter, uit wan trouwen en persoonlijke motieven, een persoonlijke secretaris mee te nemen. Hij ging uit om de wereld te her vormen met een persoonlijke slaf, die bestond uit zyn arts en twee steno grafen. Bij de uitputtende onderhande lingen, die volgen, met Clemenceau en Lloyd George begon de diep lig gende vrouwelykheid van zijn wezen hem te beheersen en Wilson ontdekte dat hij hen niet met kracht wilde be strijden. Hij wilde preken tegen hen afsteken en hen tot rechtvaardigheid bekeren met behulp van parafrasen uit de Bergrede. Op het moment, dat het lot van de wereld afhing van 2yn persoonlijke karakter kon hij de moed niet opbrengen, om te vechten. Toen Wilson eenmaal had besloten tot het bittere eind toe te geven in plaats van te vechten en toen hij zijn identificatie met de Zaligmaker had gered met zijn overtuiging dat de Volkenbond elke onrechtvaardige vre desvoorwaarde zou veranderen en de vrede eeuwig zou handhaven, sloot hij zijn compromissen met een verbazing wekkende snelheid. Op 7 april had hij gedreigd van de conferentie weg te lopen en een week later was het ver drag zo ver dat de Duitse regering werd uitgenodigd gedelegeerden naar Versailles te sturen om het verdrag in ontvangst te nemen. Wüion had op de Vredesconferentie nooft geprobeerd met zijn handen an- te beroven en ondertussQQ f Wilson was aan zyn schuldgevoel ontsnapt door zich aan het geloof vast te klampen dat de Volkenbond alle onvolkomenheden van het verdrag zou veranderen en tevens door te gelo ven dat die onvolkomenheden gering waren. Hy keerde naar Amerika te rug cn wiekte op de vleugels van zyn wensen weg van de lelyke feiten, tot zij achter de horizon van zyn geest verdwenen en hy kon verklareD dat het verdrag byna volmaakt was eo „negenennegentig progent garantie te gen oorlog bood". In talrijke toespraken, die Wüson in de volgende maanden in Amerika hield, nam de volmaaktheid vaji het verdrag nog steeds toe. Hij noemde het een „uniek document, het meest bijzondere document uit de menselijke geschiedenis". De feiten werden, zo schrijft Freud, door hem op fantas tische wijze verdraaid. Hij huilde om zijn eigen woorden. Hij geloofde wer kelijk, dat hij uit Parijs de vrede Gods had meegenomen waarvoor de Amerikaanse jongens op de Franse velden waren gestorven. „Maar dit ge loof was opgebouwd boven de gapen de afgrond van zijn schuldgevoel". En kele dagen na zijn laatste grote rede kreeg hij een beroerte, die zijn linker zijde verlamde. Hij leefde nog vier jaar. Zijn enige constante karaktereigen schappen. aldus Freud, gedurende de ze laatste jaren, waren zijn zelfme delijden, zijn bewondering voor zijn ge storven vader en zijn haat tegen bij na alle mensen op aarde. Zijn ziekte schijnt een groot deel van zijn libido te hebben losgemaakt van anderen en op hemzelf te hebben gericht. Hij hield van zichzelf en had medelijden met zichzelf. Hij adoreerde zijn gestorven vader in de hemel. Zijn haat tegen deze vader richtte hij op tal van men sen. Van tijd tot tijd sprak hij met nieuwe vrienden, want de oude had hij niet meer. Toen hij dichter en dich ter bij de dood kwam sprak hij steeds minder over de tijd dat hij presi dent der Verenigde Staten was en steeds meer over zijn tijd als presi dent van Princeton. Steeds opnieuw ver telde hij de oude. oude verhalen over zijn „onvergelijkelijke vader". Op zondag 3 februari 1924 stierf tog in zijn slaap.

Historische kranten - Archief Eemland

Soester Courant | 1968 | | pagina 11